(Tekst mający znaczenie dla EOG)(Dz.U.UE L z dnia 18 grudnia 1997 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 86/362/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach i na ich powierzchni(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 97/41/WE(2), w szczególności jej art. 10,
uwzględniając dyrektywę Rady 86/363/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i na ich powierzchni(3), ostatnio zmienioną dyrektywą 97/41/WE, w szczególności jej art. 10,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni(4), ostatnio zmienioną dyrektywą 97/41/WE, w szczególności jej art. 10,
a także mając na uwadze, co następuje:
dyrektywy 93/57/EWG(5), 94/29/WE(6), 95/39/WE(7) i 96/33/WE(8) wprowadziły zmiany do załączników II do dyrektyw 86/362/EWG i 86/363/EWG w celu ustanowienia najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dla wykazów pestycydów; jednakże niektóre pozycje pozostawiono otwarte, w przypadku gdy dostępne dane były niewystarczające do ustanowienia najwyższych dopuszczalnych poziomów, a danym stronom umożliwiono zgromadzenie brakujących danych zgodnie z określonym harmonogramem; jeżeli najwyższe dopuszczalne poziomy nie zostaną przyjęte w terminach określonych w przypisach do wykazów dodanych do załączników II do dyrektyw 86/362/EWG i 86/363/EWG przez dyrektywy 93/57/EWG, 94/29/EWG, 95/39/WE i 96/33/WE, zastosowanie będzie miała właściwa niższa granica oznaczenia analitycznego;
dyrektywy 93/58/EWG(9), 94/30/WE(10), 95/38/WE(11) i 96/32/WE(12) wprowadziły zmiany do załącznika II do dyrektywy 90/642/EWG w celu ustanowienia najwyższych dopuszczalnych poziomów dla wykazów pestycydów; jednakże niektóre pozycje pozostawiono otwarte, w przypadku gdy dostępne dane były niewystarczające do ustanowienia najwyższych dopuszczalnych poziomów, a danym stronom umożliwiono zgromadzenie brakujących danych zgodnie z określonym harmonogramem; jeżeli najwyższe dopuszczalne poziomy nie zostaną przyjęte w terminach określonych w przypisach do wykazów dodanych do załącznika II do dyrektywy 90/642/EWG przez dyrektywy 93/58/EWG, 94/30/WE, 95/38/WE i 96/32/WE, zastosowanie będzie miała właściwa niższa granica oznaczenia analitycznego;
Państwa Członkowskie mogą określić krajowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości, jeżeli nie zostały one ustalone przez dyrektywy 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG; Państwa Członkowskie powinny określić takie krajowe poziomy w celu odzwierciedlenia krajowych zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające odpowiednie substancje czynne oraz na podstawie wystarczających danych w celu zapewnienia ochrony konsumentów przed narażeniem ich na przyjmowanie niedopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów;
najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości Państw Członkowskich, które mają skutek zakazujący lub ograniczający wprowadzanie do obrotu produktów pochodzących z innych Państw Członkowskich, podlegają postępowaniu pojednawczemu określonemu w art. 5a dyrektyw 86/362/EWG i 86/363/EWG oraz w art. 5b dyrektywy 90/642/EWG, zgodnie z którymi stosuje się przepisy wyjątkowe, łącznie z ustanowieniem tymczasowego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości, w miarę możliwości;
w przypadku zbóż i produktów pochodzenia roślinnego najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości odzwierciedlają zastosowanie minimalnych ilości pestycydów w celu osiągnięcia właściwej ochrony roślin, przy czym pestycydy stosowane są w taki sposób, aby ich pozostałości były jak najmniejsze i możliwe do przyjęcia pod względem toksykologicznym, szczególnie w kategoriach szacunkowego spożycia; w przypadku środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości odzwierciedlają spożycie zbóż i produktów pochodzenia roślinnego poddanych działaniu pestycydów, skutkujące powstawaniem pozostałości w organizmach zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego, oraz w miarę potrzeby, uwzględniając bezpośrednie konsekwencje stosowania leków weterynaryjnych;
w odniesieniu do pestycydów wymienionych w dyrektywach 93/57/EWG i 93/58/EWG dane strony zobowiązały się do zgromadzenia brakujących danych; przedłożone dane są badane przez Komisję i władze Państw Członkowskich w celu opracowania niezbędnego projektu zmieniającego dyrektywy Komisji; termin zamknięcia otwartych pozycji w dyrektywach 93/57/EWG i 93/58/EWG powinien być przedłużony do dnia 31 października 1998 r. w celu umożliwienia zakończenia niezbędnych prac i konsultacji;
wszystkie substancje czynne środków ochrony roślin obecnych na rynku dwa lata od daty notyfikacji dyrektywy 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(13) powinny zostać skontrolowane w ramach ponownej oceny istniejących substancji czynnych, przewidzianej w programie prac określonym w art. 8 ust. 2 danej dyrektywy; pierwszy etap badania substancji czynnych i środków ochrony roślin zawierających te substancje nie został jeszcze zakończony; przewiduje się, że badania te i decyzje, jakie zostaną na ich podstawie podjęte, będą miały znaczące skutki dla dopuszczalnych zastosowań i tym samym dla najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości, które powinny zostać ustalone dla tych pestycydów; dlatego też terminy ostateczne określone w dyrektywach 94/29/WE, 94/30/WE, 96/32/WE i 96/33/WE w odniesieniu do stosowania właściwych niższych granic oznaczenia analitycznego w przypadkach, w których pozycje pozostawiono otwarte, powinny zostać prolongowane do dnia 1 lipca 2000 r., zgodnie z warunkami określonymi przez Radę w dyrektywach 95/38/WE i 95/39/WE, w celu umożliwienia uwzględnienia wyników dostępnej ponownej oceny zezwoleń na dane pestycydy; w chwili udostępnienia wyników ponownej oceny Komisja powinna zmienić najwyższe dopuszczalne poziomy ustalone dla tych pestycydów oraz powinna ustalić lub zmienić najwyższe dopuszczalne poziomy dla niektórych pestycydów przed dniem 1 lipca 2000 r., kiedy zostaną udostępnione i ocenione niezbędne oraz wystarczające informacje oraz badania; program prac, który zostanie przekazany do wiadomości danych stron, powinien zostać ustanowiony najpóźniej do dnia 31 marca 1998 r., wraz z określeniem ostatecznych terminów, w jakich dane strony powinny przedłożyć Komisji i Państwom Członkowskim takie informacje i badania; niniejsza dyrektywa jest zgodna z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 15 grudnia 1997 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Franz FISCHLER |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 37.
(2) Dz.U. L 184 z 12.7.1997, str. 33.
(3) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 43.
(4) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71.
(5) Dz.U. L 211 z 23.8.1993, str. 1.
(6) Dz.U. L 189 z 23.7.1994, str. 67.
(7) Dz.U. L 197 z 22.8.1995, str. 29.
(8) Dz.U. L 144 z 18.6.1996, str. 35.
(9) Dz.U. L 211 z 23.8.1993, str. 6.
(10) Dz.U. L 189 z 23.7.1994, str. 70.
(11) Dz.U. L 197 z 22.8.1995, str. 14.
(12) Dz.U. L 144 z 18.6.1996, str. 12.
(13) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.