Dyrektywa 97/71/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów, odpowiednio w zbożach i na ich powierzchni, w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach

DYREKTYWA KOMISJI 97/71/WE
z dnia 15 grudnia 1997 r.
zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów, odpowiednio w zbożach i na ich powierzchni, w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 18 grudnia 1997 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 86/362/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach i na ich powierzchni(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 97/41/WE(2), w szczególności jej art. 10,

uwzględniając dyrektywę Rady 86/363/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i na ich powierzchni(3), ostatnio zmienioną dyrektywą 97/41/WE, w szczególności jej art. 10,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni(4), ostatnio zmienioną dyrektywą 97/41/WE, w szczególności jej art. 10,

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywy 93/57/EWG(5), 94/29/WE(6), 95/39/WE(7) i 96/33/WE(8) wprowadziły zmiany do załączników II do dyrektyw 86/362/EWG i 86/363/EWG w celu ustanowienia najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dla wykazów pestycydów; jednakże niektóre pozycje pozostawiono otwarte, w przypadku gdy dostępne dane były niewystarczające do ustanowienia najwyższych dopuszczalnych poziomów, a danym stronom umożliwiono zgromadzenie brakujących danych zgodnie z określonym harmonogramem; jeżeli najwyższe dopuszczalne poziomy nie zostaną przyjęte w terminach określonych w przypisach do wykazów dodanych do załączników II do dyrektyw 86/362/EWG i 86/363/EWG przez dyrektywy 93/57/EWG, 94/29/EWG, 95/39/WE i 96/33/WE, zastosowanie będzie miała właściwa niższa granica oznaczenia analitycznego;

dyrektywy 93/58/EWG(9), 94/30/WE(10), 95/38/WE(11) i 96/32/WE(12) wprowadziły zmiany do załącznika II do dyrektywy 90/642/EWG w celu ustanowienia najwyższych dopuszczalnych poziomów dla wykazów pestycydów; jednakże niektóre pozycje pozostawiono otwarte, w przypadku gdy dostępne dane były niewystarczające do ustanowienia najwyższych dopuszczalnych poziomów, a danym stronom umożliwiono zgromadzenie brakujących danych zgodnie z określonym harmonogramem; jeżeli najwyższe dopuszczalne poziomy nie zostaną przyjęte w terminach określonych w przypisach do wykazów dodanych do załącznika II do dyrektywy 90/642/EWG przez dyrektywy 93/58/EWG, 94/30/WE, 95/38/WE i 96/32/WE, zastosowanie będzie miała właściwa niższa granica oznaczenia analitycznego;

Państwa Członkowskie mogą określić krajowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości, jeżeli nie zostały one ustalone przez dyrektywy 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG; Państwa Członkowskie powinny określić takie krajowe poziomy w celu odzwierciedlenia krajowych zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające odpowiednie substancje czynne oraz na podstawie wystarczających danych w celu zapewnienia ochrony konsumentów przed narażeniem ich na przyjmowanie niedopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów;

najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości Państw Członkowskich, które mają skutek zakazujący lub ograniczający wprowadzanie do obrotu produktów pochodzących z innych Państw Członkowskich, podlegają postępowaniu pojednawczemu określonemu w art. 5a dyrektyw 86/362/EWG i 86/363/EWG oraz w art. 5b dyrektywy 90/642/EWG, zgodnie z którymi stosuje się przepisy wyjątkowe, łącznie z ustanowieniem tymczasowego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości, w miarę możliwości;

w przypadku zbóż i produktów pochodzenia roślinnego najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości odzwierciedlają zastosowanie minimalnych ilości pestycydów w celu osiągnięcia właściwej ochrony roślin, przy czym pestycydy stosowane są w taki sposób, aby ich pozostałości były jak najmniejsze i możliwe do przyjęcia pod względem toksykologicznym, szczególnie w kategoriach szacunkowego spożycia; w przypadku środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości odzwierciedlają spożycie zbóż i produktów pochodzenia roślinnego poddanych działaniu pestycydów, skutkujące powstawaniem pozostałości w organizmach zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego, oraz w miarę potrzeby, uwzględniając bezpośrednie konsekwencje stosowania leków weterynaryjnych;

w odniesieniu do pestycydów wymienionych w dyrektywach 93/57/EWG i 93/58/EWG dane strony zobowiązały się do zgromadzenia brakujących danych; przedłożone dane są badane przez Komisję i władze Państw Członkowskich w celu opracowania niezbędnego projektu zmieniającego dyrektywy Komisji; termin zamknięcia otwartych pozycji w dyrektywach 93/57/EWG i 93/58/EWG powinien być przedłużony do dnia 31 października 1998 r. w celu umożliwienia zakończenia niezbędnych prac i konsultacji;

wszystkie substancje czynne środków ochrony roślin obecnych na rynku dwa lata od daty notyfikacji dyrektywy 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(13) powinny zostać skontrolowane w ramach ponownej oceny istniejących substancji czynnych, przewidzianej w programie prac określonym w art. 8 ust. 2 danej dyrektywy; pierwszy etap badania substancji czynnych i środków ochrony roślin zawierających te substancje nie został jeszcze zakończony; przewiduje się, że badania te i decyzje, jakie zostaną na ich podstawie podjęte, będą miały znaczące skutki dla dopuszczalnych zastosowań i tym samym dla najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości, które powinny zostać ustalone dla tych pestycydów; dlatego też terminy ostateczne określone w dyrektywach 94/29/WE, 94/30/WE, 96/32/WE i 96/33/WE w odniesieniu do stosowania właściwych niższych granic oznaczenia analitycznego w przypadkach, w których pozycje pozostawiono otwarte, powinny zostać prolongowane do dnia 1 lipca 2000 r., zgodnie z warunkami określonymi przez Radę w dyrektywach 95/38/WE i 95/39/WE, w celu umożliwienia uwzględnienia wyników dostępnej ponownej oceny zezwoleń na dane pestycydy; w chwili udostępnienia wyników ponownej oceny Komisja powinna zmienić najwyższe dopuszczalne poziomy ustalone dla tych pestycydów oraz powinna ustalić lub zmienić najwyższe dopuszczalne poziomy dla niektórych pestycydów przed dniem 1 lipca 2000 r., kiedy zostaną udostępnione i ocenione niezbędne oraz wystarczające informacje oraz badania; program prac, który zostanie przekazany do wiadomości danych stron, powinien zostać ustanowiony najpóźniej do dnia 31 marca 1998 r., wraz z określeniem ostatecznych terminów, w jakich dane strony powinny przedłożyć Komisji i Państwom Członkowskim takie informacje i badania; niniejsza dyrektywa jest zgodna z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku II do dyrektywy 86/362/EWG:

1) datę "dnia 1 stycznia 1998 r." w przypisach a)-c) do wykazu pozostałości pestycydów wprowadzonego na mocy dyrektywy 93/57/EWG zastępuje się datą "dnia 31 października 1998 r.";

2) datę "dnia 30 czerwca 1999 r." w przypisach a)-c) do wykazu pozostałości pestycydów wprowadzonego na mocy dyrektywy 94/29/WE zastępuje się wyrazami "najpóźniej do dnia 1 lipca 2000 r.";

3) datę "dnia 30 kwietnia 2000 r." w przypisach a) i b) do wykazu pozostałości pestycydów wprowadzonego na mocy dyrektywy 96/33/WE zastępuje się wyrazami "najpóźniej do dnia 1 lipca 2000 r.".

Artykuł  2

W załączniku II do dyrektywy 86/363/EWG:

1) datę "dnia 1 stycznia 1998 r." w przypisie a) do wykazu pozostałości pestycydów wprowadzonego na mocy dyrektywy 93/57/EWG zastępuje się datą "dnia 31 października 1998 r.";

2) datę "dnia 30 czerwca 1999 r." w przypisie a) do wykazu pozostałości pestycydów wprowadzonego na mocy dyrektywy 94/29/WE zastępuje się wyrazami "najpóźniej do dnia 1 lipca 2000 r.";

3) datę "dnia 30 kwietnia 2000 r." w przypisach a) i b) do wykazu pozostałości pestycydów wprowadzonego na mocy dyrektywy 96/33/WE zastępuje się wyrazami "najpóźniej do dnia 1 lipca 2000 r.".

Artykuł  3

W załączniku II do dyrektywy 90/642/EWG:

1) datę "dnia 1 stycznia 1998 r." w przypisach a)-d) do wykazu pozostałości pestycydów wprowadzonego na mocy dyrektywy 93/58/EWG zastępuje się datą "dnia 31 października 1998 r.";

2) datę "dnia 30 czerwca 1999 r." w przypisach a)-c) do wykazu pozostałości pestycydów wprowadzonego na mocy dyrektywy 94/30/WE zastępuje się wyrazami "najpóźniej do dnia 1 lipca 2000 r.";

3) datę "dnia 30 kwietnia 2000 r." w przypisach a)-d) do wykazu pozostałości pestycydów wprowadzonego na mocy dyrektywy 96/32/WE zastępuje się wyrazami "najpóźniej do dnia 1 lipca 2000 r.".

Artykuł  4

Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne, niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy, najpóźniej do dnia 31 grudnia 1997 r.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 15 grudnia 1997 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 37.

(2) Dz.U. L 184 z 12.7.1997, str. 33.

(3) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 43.

(4) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71.

(5) Dz.U. L 211 z 23.8.1993, str. 1.

(6) Dz.U. L 189 z 23.7.1994, str. 67.

(7) Dz.U. L 197 z 22.8.1995, str. 29.

(8) Dz.U. L 144 z 18.6.1996, str. 35.

(9) Dz.U. L 211 z 23.8.1993, str. 6.

(10) Dz.U. L 189 z 23.7.1994, str. 70.

(11) Dz.U. L 197 z 22.8.1995, str. 14.

(12) Dz.U. L 144 z 18.6.1996, str. 12.

(13) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1997.347.42

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 97/71/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów, odpowiednio w zbożach i na ich powierzchni, w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach
Data aktu: 15/12/1997
Data ogłoszenia: 18/12/1997
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 07/01/1998