Dyrektywa 97/71/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów, odpowiednio w zbożach i na ich powierzchni, w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach

DYREKTYWA KOMISJI 97/71/WE
z dnia 15 grudnia 1997 r.
zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów, odpowiednio w zbożach i na ich powierzchni, w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 18 grudnia 1997 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 86/362/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach i na ich powierzchni(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 97/41/WE(2), w szczególności jej art. 10,

uwzględniając dyrektywę Rady 86/363/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i na ich powierzchni(3), ostatnio zmienioną dyrektywą 97/41/WE, w szczególności jej art. 10,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni(4), ostatnio zmienioną dyrektywą 97/41/WE, w szczególności jej art. 10,

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywy 93/57/EWG(5), 94/29/WE(6), 95/39/WE(7) i 96/33/WE(8) wprowadziły zmiany do załączników II do dyrektyw 86/362/EWG i 86/363/EWG w celu ustanowienia najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dla wykazów pestycydów; jednakże niektóre pozycje pozostawiono otwarte, w przypadku gdy dostępne dane były niewystarczające do ustanowienia najwyższych dopuszczalnych poziomów, a danym stronom umożliwiono zgromadzenie brakujących danych zgodnie z określonym harmonogramem; jeżeli najwyższe dopuszczalne poziomy nie zostaną przyjęte w terminach określonych w przypisach do wykazów dodanych do załączników II do dyrektyw 86/362/EWG i 86/363/EWG przez dyrektywy 93/57/EWG, 94/29/EWG, 95/39/WE i 96/33/WE, zastosowanie będzie miała właściwa niższa granica oznaczenia analitycznego;

dyrektywy 93/58/EWG(9), 94/30/WE(10), 95/38/WE(11) i 96/32/WE(12) wprowadziły zmiany do załącznika II do dyrektywy 90/642/EWG w celu ustanowienia najwyższych dopuszczalnych poziomów dla wykazów pestycydów; jednakże niektóre pozycje pozostawiono otwarte, w przypadku gdy dostępne dane były niewystarczające do ustanowienia najwyższych dopuszczalnych poziomów, a danym stronom umożliwiono zgromadzenie brakujących danych zgodnie z określonym harmonogramem; jeżeli najwyższe dopuszczalne poziomy nie zostaną przyjęte w terminach określonych w przypisach do wykazów dodanych do załącznika II do dyrektywy 90/642/EWG przez dyrektywy 93/58/EWG, 94/30/WE, 95/38/WE i 96/32/WE, zastosowanie będzie miała właściwa niższa granica oznaczenia analitycznego;

Państwa Członkowskie mogą określić krajowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości, jeżeli nie zostały one ustalone przez dyrektywy 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG; Państwa Członkowskie powinny określić takie krajowe poziomy w celu odzwierciedlenia krajowych zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające odpowiednie substancje czynne oraz na podstawie wystarczających danych w celu zapewnienia ochrony konsumentów przed narażeniem ich na przyjmowanie niedopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów;

najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości Państw Członkowskich, które mają skutek zakazujący lub ograniczający wprowadzanie do obrotu produktów pochodzących z innych Państw Członkowskich, podlegają postępowaniu pojednawczemu określonemu w art. 5a dyrektyw 86/362/EWG i 86/363/EWG oraz w art. 5b dyrektywy 90/642/EWG, zgodnie z którymi stosuje się przepisy wyjątkowe, łącznie z ustanowieniem tymczasowego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości, w miarę możliwości;

w przypadku zbóż i produktów pochodzenia roślinnego najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości odzwierciedlają zastosowanie minimalnych ilości pestycydów w celu osiągnięcia właściwej ochrony roślin, przy czym pestycydy stosowane są w taki sposób, aby ich pozostałości były jak najmniejsze i możliwe do przyjęcia pod względem toksykologicznym, szczególnie w kategoriach szacunkowego spożycia; w przypadku środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości odzwierciedlają spożycie zbóż i produktów pochodzenia roślinnego poddanych działaniu pestycydów, skutkujące powstawaniem pozostałości w organizmach zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego, oraz w miarę potrzeby, uwzględniając bezpośrednie konsekwencje stosowania leków weterynaryjnych;

w odniesieniu do pestycydów wymienionych w dyrektywach 93/57/EWG i 93/58/EWG dane strony zobowiązały się do zgromadzenia brakujących danych; przedłożone dane są badane przez Komisję i władze Państw Członkowskich w celu opracowania niezbędnego projektu zmieniającego dyrektywy Komisji; termin zamknięcia otwartych pozycji w dyrektywach 93/57/EWG i 93/58/EWG powinien być przedłużony do dnia 31 października 1998 r. w celu umożliwienia zakończenia niezbędnych prac i konsultacji;

wszystkie substancje czynne środków ochrony roślin obecnych na rynku dwa lata od daty notyfikacji dyrektywy 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(13) powinny zostać skontrolowane w ramach ponownej oceny istniejących substancji czynnych, przewidzianej w programie prac określonym w art. 8 ust. 2 danej dyrektywy; pierwszy etap badania substancji czynnych i środków ochrony roślin zawierających te substancje nie został jeszcze zakończony; przewiduje się, że badania te i decyzje, jakie zostaną na ich podstawie podjęte, będą miały znaczące skutki dla dopuszczalnych zastosowań i tym samym dla najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości, które powinny zostać ustalone dla tych pestycydów; dlatego też terminy ostateczne określone w dyrektywach 94/29/WE, 94/30/WE, 96/32/WE i 96/33/WE w odniesieniu do stosowania właściwych niższych granic oznaczenia analitycznego w przypadkach, w których pozycje pozostawiono otwarte, powinny zostać prolongowane do dnia 1 lipca 2000 r., zgodnie z warunkami określonymi przez Radę w dyrektywach 95/38/WE i 95/39/WE, w celu umożliwienia uwzględnienia wyników dostępnej ponownej oceny zezwoleń na dane pestycydy; w chwili udostępnienia wyników ponownej oceny Komisja powinna zmienić najwyższe dopuszczalne poziomy ustalone dla tych pestycydów oraz powinna ustalić lub zmienić najwyższe dopuszczalne poziomy dla niektórych pestycydów przed dniem 1 lipca 2000 r., kiedy zostaną udostępnione i ocenione niezbędne oraz wystarczające informacje oraz badania; program prac, który zostanie przekazany do wiadomości danych stron, powinien zostać ustanowiony najpóźniej do dnia 31 marca 1998 r., wraz z określeniem ostatecznych terminów, w jakich dane strony powinny przedłożyć Komisji i Państwom Członkowskim takie informacje i badania; niniejsza dyrektywa jest zgodna z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku II do dyrektywy 86/362/EWG:

1) datę "dnia 1 stycznia 1998 r." w przypisach a)-c) do wykazu pozostałości pestycydów wprowadzonego na mocy dyrektywy 93/57/EWG zastępuje się datą "dnia 31 października 1998 r.";

2) datę "dnia 30 czerwca 1999 r." w przypisach a)-c) do wykazu pozostałości pestycydów wprowadzonego na mocy dyrektywy 94/29/WE zastępuje się wyrazami "najpóźniej do dnia 1 lipca 2000 r.";

3) datę "dnia 30 kwietnia 2000 r." w przypisach a) i b) do wykazu pozostałości pestycydów wprowadzonego na mocy dyrektywy 96/33/WE zastępuje się wyrazami "najpóźniej do dnia 1 lipca 2000 r.".

Artykuł  2

W załączniku II do dyrektywy 86/363/EWG:

1) datę "dnia 1 stycznia 1998 r." w przypisie a) do wykazu pozostałości pestycydów wprowadzonego na mocy dyrektywy 93/57/EWG zastępuje się datą "dnia 31 października 1998 r.";

2) datę "dnia 30 czerwca 1999 r." w przypisie a) do wykazu pozostałości pestycydów wprowadzonego na mocy dyrektywy 94/29/WE zastępuje się wyrazami "najpóźniej do dnia 1 lipca 2000 r.";

3) datę "dnia 30 kwietnia 2000 r." w przypisach a) i b) do wykazu pozostałości pestycydów wprowadzonego na mocy dyrektywy 96/33/WE zastępuje się wyrazami "najpóźniej do dnia 1 lipca 2000 r.".

Artykuł  3

W załączniku II do dyrektywy 90/642/EWG:

1) datę "dnia 1 stycznia 1998 r." w przypisach a)-d) do wykazu pozostałości pestycydów wprowadzonego na mocy dyrektywy 93/58/EWG zastępuje się datą "dnia 31 października 1998 r.";

2) datę "dnia 30 czerwca 1999 r." w przypisach a)-c) do wykazu pozostałości pestycydów wprowadzonego na mocy dyrektywy 94/30/WE zastępuje się wyrazami "najpóźniej do dnia 1 lipca 2000 r.";

3) datę "dnia 30 kwietnia 2000 r." w przypisach a)-d) do wykazu pozostałości pestycydów wprowadzonego na mocy dyrektywy 96/32/WE zastępuje się wyrazami "najpóźniej do dnia 1 lipca 2000 r.".

Artykuł  4

Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne, niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy, najpóźniej do dnia 31 grudnia 1997 r.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 15 grudnia 1997 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 37.

(2) Dz.U. L 184 z 12.7.1997, str. 33.

(3) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 43.

(4) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71.

(5) Dz.U. L 211 z 23.8.1993, str. 1.

(6) Dz.U. L 189 z 23.7.1994, str. 67.

(7) Dz.U. L 197 z 22.8.1995, str. 29.

(8) Dz.U. L 144 z 18.6.1996, str. 35.

(9) Dz.U. L 211 z 23.8.1993, str. 6.

(10) Dz.U. L 189 z 23.7.1994, str. 70.

(11) Dz.U. L 197 z 22.8.1995, str. 14.

(12) Dz.U. L 144 z 18.6.1996, str. 12.

(13) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1997.347.42

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 97/71/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów, odpowiednio w zbożach i na ich powierzchni, w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach
Data aktu: 15/12/1997
Data ogłoszenia: 18/12/1997
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 07/01/1998