Rozporządzenie 1825/97 zmieniające niektóre kwoty dla sektora upraw orzechów oraz chleba świętojańskiego ustalone w ecu rozporządzeniem Rady (EWG) nr 790/89, w następstwie wprowadzenia zmian kursów przeliczeniowych, jakie mają być stosowane do celów wspólnej polityki rolnej oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1363/95

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1825/97
z dnia 22 września 1997 r.
zmieniające niektóre kwoty dla sektora upraw orzechów oraz chleba świętojańskiego ustalone w ecu rozporządzeniem Rady (EWG) nr 790/89, w następstwie wprowadzenia zmian kursów przeliczeniowych, jakie mają być stosowane do celów wspólnej polityki rolnej oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1363/95

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 3813/92 z dnia 28 grudnia 1992 r. w sprawie jednostki rozliczeniowej oraz kursów przeliczeniowych, które mają być stosowane do celów wspólnej polityki rolnej(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 150/95(2), w szczególności jego art. 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

artykuł 14b ust. 1 rozporządzenia Rady (EWG) nr 1035/72 z dnia 18 maja 1972 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw(3), ostatnio zmienionego rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1363/95(4), stanowi, że Państwa Członkowskie mogą, pod pewnymi warunkami, przyznawać dodatkową zryczałtowaną pomoc na tworzenie organizacji producentów w sektorze orzechów i chleba świętojańskiego; art. 1 rozporządzenia Rady (EWG) 790/89(5), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) 1363/95, ustala wielkość tej pomocy na 60, 70 lub 75 ECU za tonę, w zależności od przypadku; art. 5 rozporządzenia (WE) 1363/95 z mocą od dnia 1 stycznia 1996 r. w pierwszym terminie operacyjnym po dniu 1 stycznia 1995 r., czyli dacie zniesienia współczynnika poprawkowego dla rolniczych kursów przeliczeniowych, zmienia te kwoty na 72,45, 84,53 oraz 90,56 ECU za tonę;

na mocy art. 14b ust. 2 akapit drugi rozporządzenia Rady (EWG) nr 1035/72 w odniesieniu do okresu do dnia 31 grudnia 1993 r., a także na mocy art. 36 ust. 2 tego samego rozporządzenia, w odniesieniu do okresu od dnia 1 stycznia 1994 r., finansowanie wspólnotowe dodatkowej zryczałtowanej pomocy w ramach Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) stanowi wyłączną odpowiedzialność Sekcji Orientacji EFOGR;

na skutek powyższego, a także art. 3 ust. 2 w wersji z dnia 31 stycznia 1995 r. oraz art. 6 ust. 3 rozporządzenia Rady (EWG) nr 3813/92, rolnicze kursy przeliczeniowe stosowane przy przeliczaniu na waluty krajowe kwot w ecu określone powyżej były, od dnia 1 stycznia 1993 r. do dnia 31 grudnia 1995 r., stopą księgową na dzień 1 stycznia roku, w ciągu którego podjęto decyzje o przyznaniu pomocy;

sytuacja ta w połączeniu z rewaluacją franka francuskiego w okresie 1993-1994 r. doprowadziła do zmniejszenia, na okres od dnia 1 stycznia 1993 r. do dnia 31 grudnia 1995 r., kursu przeliczeniowego stosowanego poprzednio we Francji;

na mocy art. 7 rozporządzenia Rady (EWG) nr 3813/92 Francja zwróciła się o podwyższenie za lata 1993-1995 w kwocie wynoszącej 60, 70, i 75 ECU za tonę, określone powyżej; należy spełnić to żądanie; jednakże dla dobrego zarządzania ekonomicznego w sektorze oraz ze względu na okres objęty tą podwyżką zainteresowane Państwa Członkowskie powinny mieć możliwość jej zastosowania;

środki podjęte na mocy art. 7 rozporządzenia Rady (EWG) nr 3813/92 zostały przyjęte przez Komisję zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 12 niniejszego rozporządzenia; dlatego stosuje się procedurę określoną w art. 46 rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw(6);

artykuł 13 ust. 2 rozporządzenia Rady (EWG) nr 3813/92 stosuje się jedynie do cen i kwot w ecu, na których równowartość w danej walucie krajowej oddziaływał w dniu 31 stycznia 1995 r. współczynnik poprawkowy stosowany przy rolniczych kursach przeliczeniowych; kwoty określone w art. 1 rozporządzenia (EWG) nr 790/89 nie były pod takim wypływem; dlatego błędem była zmiana tych kwot w art. 5 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1363/95; dlatego przepis ten powinien zostać uchylony; w celu uwzględnienia nabytych praw takie unieważnienie nie powinno oddziaływać na pomoc, co do której już zadecydowano, że zostanie przyznana, przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia;

niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie niezwłocznie w celu uniknięcia nadużyć przy przyznawaniu błędnie zawyżonej pomocy;

środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Owoców i Warzyw,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
W odniesieniu do przyznawania dodatkowej zryczałtowanej pomocy, przewidzianej w art. 14b ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 1035/72, kwoty w wysokości 72,45, 84,53, oraz 90,56 ECU określone w art. 1 rozporządzenia (EWG) 790/89 należy zastąpić kwotami w wysokości odpowiednio 72,06, 84,04 oraz 90,07 ECU w przypadku pomocy, o której przyznaniu podjęto decyzję już po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia.
2.
W art. 5 rozporządzenia Rady (WE) nr 1363/95 uchyla się ust. 1.
Artykuł  2

W odniesieniu do przyznawania powyżej pomocy za lata 1993-1995 Państwa Członkowskie mogą zastąpić powyższe kwoty przez:

– odpowiednio 71,07, 82,91 oraz 88,84 ECU odpowiednio dla pomocy, co do której podjęto decyzję w 1993 r., oraz

– odpowiednio 72,06, 84,07 oraz 90,07 ECU odpowiednio dla pomocy, co do której podjęto decyzję w 1994 r. lub 1995 r.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 września 1997 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 387 z 31.12.1992, str. 1.

(2) Dz.U. L 22 z 31.1.1995, str. 1.

(3) Dz.U. L 118 z 20.5.1972, str. 1.

(4) Dz.U. L 132 z 16.6.1995, str. 8.

(5) Dz.U. L 85 z 30.3.1989, str. 6.

(6) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1997.260.9

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1825/97 zmieniające niektóre kwoty dla sektora upraw orzechów oraz chleba świętojańskiego ustalone w ecu rozporządzeniem Rady (EWG) nr 790/89, w następstwie wprowadzenia zmian kursów przeliczeniowych, jakie mają być stosowane do celów wspólnej polityki rolnej oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1363/95
Data aktu: 22/09/1997
Data ogłoszenia: 23/09/1997
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 23/09/1997