Rozporządzenie 1300/97 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 4088/87 ustalające warunki stosowania preferencyjnych stawek celnych w przywozie niektórych kwiatów pochodzących z Cypru, Izraela, Jordanii, Maroka, Zachodniego Brzegu i Strefy Gazy

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 1300/97
z dnia 30 czerwca 1997 r.
zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 4088/87 ustalające warunki stosowania preferencyjnych stawek celnych w przywozie niektórych kwiatów pochodzących z Cypru, Izraela, Jordanii, Maroka, Zachodniego Brzegu i Strefy Gazy

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 113,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

protokoły dodatkowe do Układów o Stowarzyszeniu lub Umów o współpracy między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Cyprem, Izraelem, Jordanią i Marokiem przewidują preferencyjne stawki celne dla róż i goździków przywożonych do Wspólnoty w ramach limitu kontyngentów taryfowych otwartych dla wszystkich świeżych kwiatów ciętych z podpozycji 0603 10 Nomenklatury Scalonej pochodzących z tych krajów; na mocy rozporządzenia (EWG) nr 1134/91(1), Zachodni Brzeg i Strefa Gazy korzystają z preferencyjnego traktowania taryfowego niektórych produktów rolnych, włączając kwiaty cięte z podpozycji 0603 10 Nomenklatury Scalonej, w ramach limitów kontyngentów rocznych; te udogodnienia taryfowe są stosowane tylko do przywozu, dla którego niektóre wymagania cenowe wyszczególnione w rozporządzeniu (EWG) nr 4088/87(2) są spełnione; warunki cenowe, których należy przestrzegać dla produktów przywożonych są ustalane przez porównanie ich cen z cenami produkcji Wspólnoty;

decyzją 96/206/EWWiS, WE(3) Wspólnota zawarła Umowę przejściową z Izraelem w sprawie handlu i związanych z nim zagadnień; obejmuje ona porozumienie w formie wymiany listów zawarte między Wspólnotą a Izraelem w sprawie przywozu do Wspólnoty świeżych kwiatów ciętych i pąków kwiatowych nadających się na bukiety lub do celów zdobniczych; poprzez ostatnią z wymienionych umów, Wspólnota i Izrael zgodziły się dostosować procedury określania cen produkcji Wspólnoty i rejestrowania cen importowych; w wyniku negocjacji z Marokiem dotyczących zawarcia Układu o Stowarzyszeniu, który doprowadził do umowy, między innymi, w sprawie wprowadzonego rozporządzeniem (WE) nr 3057/95(4) dostosowania kontyngentów taryfowych dla kwiatów, takie same dostosowania, jak wyżej określone, zostały uzgodnione w stosunku do procedur określania cen produkcji Wspólnoty i rejestrowania cen importowych;

przepisy umów z innymi krajami śródziemnomorskimi objęte rozporządzeniem (EWG) nr 4088/87 w sprawie przywozu kwiatów nie określają żadnej metody określania cen produkcji Wspólnoty i cen importowych; należy zapewnić, by nowe procedury były stosowane do każdego przywozu pochodzącego z krajów śródziemnomorskich objętego rozporządzeniem (EWG) nr 4088/87;

rozporządzenie (EWG) nr 4088/87 powinno zostać odpowiednio zmienione,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (EWG) nr 4088/87 wprowadza się następujące zmiany:

1. Artykuł 2, 3 i 4 otrzymują brzmienie:

"Artykuł 2

1. Wobec danego produktu i kraju pochodzenia, preferencyjną stawkę celną stosuje się wyłącznie w przypadku, jeżeli cena przywożonego produktu stanowi co najmniej 85 % ceny produkcji Wspólnoty, określonej w art. 3.

2. Ceny importowe stosowane w okresach dwutygodniowych ustalane są dla każdego produktu i kraju pochodzenia wskazanego w art. 1.

Takie ceny ustalane są co piętnaście dni dla dwóch tygodni następujących po dacie, w której są ustalane.

Ceny importowe ustalane są na podstawie średniej ważonej cen rejestrowanych na reprezentatywnych rynkach przywozowych Wspólnoty.

3. Preferencyjna stawka celna zostaje zawieszona i wprowadzane są cła Wspólnej Taryfy Celnej dla każdego danego produktu i pochodzenia, jeżeli cena importowa ustalona zgodnie z ust. 2 jest mniejsza niż 85 % ceny produkcji Wspólnoty ustalonej jak wyszczególniono w art. 3.

4. Preferencyjną stawkę celną wprowadza się ponownie dla każdego danego produktu i pochodzenia, jeżeli cena importowa ustalona zgodnie z ust. 2 stanowi 85 % lub więcej ceny produkcji Wspólnoty ustalonej zgodnie z art. 3.

Artykuł 3

1. Ceny produkcji Wspólnoty stosowane przez okresy dwutygodniowe ustalane są dla każdego z czterech produktów wskazanych w art. 1. Ceny takie ustalane są co piętnaście dni dla dwóch tygodni następujących po dacie, w której zostały ustalone.

2. Ceny produkcji Wspólnoty ustalane są na podstawie średniej ważonej cen produkcji rejestrowanych na rynkach reprezentatywnych dla produkcji wspólnotowej.

Artykuł 4

W przypadku braku cen wystarczająco reprezentatywnych w celu umożliwienia określenia cen importowych i/lub cen produkcji Wspólnoty zgodnie z odpowiednio art. 2 ust. 2 i art. 3 ust. 2, są one ustalane na podstawie ostatnich ustalonych cen."

2. W art. 5 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Zgodnie z procedurą przewidzianą w ust. 1, Komisja:

a) ustala ceny importowe przewidziane w art. 2 ust. 2 i ceny produkcji Wspólnoty przewidziane w art. 3 ust. 2;

b) w stosownych przypadkach, zawiesza preferencyjną stawkę celną i ponownie wprowadza cło Wspólnej Taryfy Celnej, lub ponownie wprowadza preferencyjną stawkę celną.

Jednakże, między posiedzeniami Komitetu Zarządzającego, środki te przyjmowane są przez Komisję."

Artykuł  2

Dwanaście miesięcy po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia, Komisja przedstawi Radzie sprawozdanie z oceny w sprawie wprowadzania tego nowego systemu określania cen produkcji Wspólnoty, możliwie z dołączonymi propozycjami dostosowań, jakie należy do niego wprowadzić.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 30 czerwca 1997 r.

W imieniu Rady
A. NUIS
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 112 z 4.5.1991, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 539/96 (Dz.U. L 79 z 29.3.1996, str. 6).

(2) Dz.U. L 382 z 31.12.1987, str. 22. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 539/96.

(3) Dz.U. L 71 z 20.3.1996, str. 1.

(4) Dz.U. L 326 z 30.12.1995, str. 3.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1997.177.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1300/97 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 4088/87 ustalające warunki stosowania preferencyjnych stawek celnych w przywozie niektórych kwiatów pochodzących z Cypru, Izraela, Jordanii, Maroka, Zachodniego Brzegu i Strefy Gazy
Data aktu: 30/06/1997
Data ogłoszenia: 05/07/1997
Data wejścia w życie: 12/07/1997, 01/05/2004