Rozporządzenie 1199/97 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 3600/92 ustanawiające szczegółowe zasady realizacji pierwszego etapu programu pracy, określonego w art. 8 ust. 2 dyrektywy Rady 91/414/EWG, dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1199/97
z dnia 27 czerwca 1997 r.
zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 3600/92 ustanawiające szczegółowe zasady realizacji pierwszego etapu programu pracy, określonego w art. 8 ust. 2 dyrektywy Rady 91/414/EWG, dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(1), ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 96/68/WE(2), w szczególności jej art. 8 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

ponowna ocena substancji czynnych już obecnych w obrocie w dwa lata po ogłoszeniu dyrektywy 91/414/EWG, zgodnie z art. 8 ust. 2 wymienionej dyrektywy, jest zorganizowana przez Komisję we wspólnym i skoordynowanym programie, w ramach którego Państwa Członkowskie podejmują szczególne zadania na rzecz dokonania oceny naukowej i technicznej, która jest podstawą dla decyzji regulacyjnych podejmowanych na poziomie wspólnotowym; gdy podczas trwania programu Państwa Członkowskie podejmują krajowe działania, zawarte w tym programie pracy, w celu wycofania z obrotu lub ograniczenia stosowania środków ochrony roślin zawierających substancje czynne, Komisja i inne Państwa Członkowskie powinny zostać wyraźnie powiadomione o zamierzonym działaniu oraz o jego przyczynach;

informacje dotyczące tytułów i autorów sprawozdań z testów i badań, na których opierał się sprawozdawca przy dokonywaniu oceny, informacje dotyczące publikacji sprawozdań, normy, według których je przeprowadzono, oraz wskazanie osób przechowujących dane, powinny być systematycznie włączane do sprawozdań sprawozdawcy tak, aby informacje, na których sprawozdania są oparte, mogły być jasno określone i by można się do nich odnieść, udostępnić je lub udostępniać zainteresowanym stronom do konsultacji i do wykorzystania przez krajowe władze Państw Członkowskich, przy zastosowaniu art. 13 dyrektywy 91/414/EWG; art. 14 wymienionej dyrektywy stanowi, że Państwa Członkowskie i Komisja zaakceptują i zapewnią poufność przedłożonych informacji zawierających tajemnice przemysłowe i handlowe na uzasadnione żądanie wnioskodawców; do celów art. 14 poufne traktowanie wyżej wymienionych informacji nie powinno w zasadzie wymagać zagwarantowania;

przekazanie dokumentacji oraz sprawozdania sprawozdawcy dotyczącego substancji czynnych Stałemu Komitetowi ds. Ochrony Roślin powinno zostać przygotowane po odpowiednich konsultacjach ekspertów Państw Członkowskich i powiadamiających;

niezbędne jest, aby wszelkie projekty dyrektyw lub projekty decyzji przekazywane Stałemu Komitetowi ds. Ochrony Roślin były bezpośrednio odniesione do sprawozdania i zalecenia sporządzonego przez Państwo Członkowskie sprawozdawcę, włączając wszelkie zmiany dokonane po konsultacjach; sprawozdania kontrolne powinny być dostępne we Wspólnocie za pośrednictwem właściwych władz Państwa Członkowskiego dla stron zainteresowanych naukowymi i technicznymi podstawami dyrektyw i decyzji Komisji;

rozporządzenie Komisji (EWG) nr 3600/92(3), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 491/95(4) powinno zostać odpowiednio zmienione;

środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Ochrony Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (EWG) nr 3600/92 wprowadza się następujące zmiany:

1. W art. 5 dodaje się ust. 4A w brzmieniu:

"4A. Od chwili przyjęcia rozporządzenia, określonego w ust. 2, jeśli Państwo Członkowskie przewiduje podjęcie działania mającego na celu wycofanie z obrotu lub rygorystyczne ograniczenie stosowania środka ochrony roślin zawierającego substancję czynną wymienioną we wspomnianym rozporządzeniu, gdy takie działanie jest oparte na informacjach zawartych w dokumentacji, określonej w art. 6 lub w sprawozdaniu, określonym w art. 7, Państwo Członkowskie niezwłocznie powiadomi Komisję i pozostałe Państwa Członkowskie o powodach takiego zamierzonego działania.".

2. W art. 7 wprowadza się następujące zmiany:

a) w ust. 1 dodaje się lit. d) w brzmieniu:

"d) w szczególności włącza do sprawozdania odniesienie do każdego sprawozdania z testów i badań, dla każdego punktu załącznika II do dyrektywy, które stanowiły podstawę do oceny, w formie wykazu sprawozdań z testów i badań, w tym podając tytuł, nazwisko autora (autorów), datę przeprowadzenia badań lub testów oraz datę publikacji, normy, według których zostały przeprowadzone testy lub badania, nazwisko posiadacza oraz informację o zastrzeżeniach posiadacza lub powiadamiającego, dotyczących ochrony danych, jeśli zostały zgłoszone.";

b) ustępy 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. Od rozpoczęcia badań, określonych w ust. 1, Państwo Członkowskie sprawozdawca może zażądać od powiadamiających poprawienia ich dokumentacji lub jej uzupełnienia. Ponadto Państwo Członkowskie sprawozdawca może, od początku tego badania, zasięgnąć opinii ekspertów z innych Państw Członkowskich i może zażądać dodatkowych informacji naukowych i technicznych od innego Państwa Członkowskiego, aby ułatwić ocenę.

3. Po otrzymaniu dokumentacji zbiorczej oraz sprawozdania, określonych w ust. 1, Komisja przekaże dokumentację i sprawozdanie Komitetowi w celu zbadania.

Przed przekazaniem dokumentacji i sprawozdania Komitetowi Komisja udostępni sprawozdanie sprawozdawcy Państwom Członkowskim w celach informacyjnych. Państwa Członkowskie udostępnią, na specjalne żądanie, lub pozostawią udostępnione do konsultacji zainteresowanym stronom informacje, określone w ust. 1 lit. d), poza ich częściami uznanymi za poufne zgodnie z art. 14 dyrektywy, a także nazwę i skład substancji czynnej.

Przed przekazaniem dokumentacji i sprawozdania Komitetowi może być przeprowadzona konsultacja ekspertów z Państw Członkowskich i Komisja może zasięgnąć opinii niektórych lub wszystkich powiadamiających o substancjach czynnych wymienionych w rozporządzeniu określonym w art. 5 ust. 2 na temat sprawozdania lub jego części dotyczącej danej substancji czynnej.";

c) dodaje się ust. 3A w brzmieniu:

"3A. Po przeprowadzeniu badania, określonego w ust. 3, Komisja, bez uszczerbku dla wniosku, jaki może przedłożyć w celu dokonania zmiany Załącznika do dyrektywy 79/117/EWG, przedstawi Komitetowi:

a) projekt dyrektywy w celu włączenia substancji czynnej do załącznika I do dyrektywy, ustanawiający, w miarę potrzeby, warunki łącznie z terminem;

b) projekt decyzji skierowanej do Państw Członkowskich wycofującej zezwolenia na stosowanie środków ochrony roślin zawierających substancję czynną, zgodnie z art. 8 ust. 2 akapit czwarty dyrektywy, gdy taka substancja nie jest włączona do załącznika I do dyrektywy;

c) projekt decyzji skierowanej do Państw Członkowskich, zawieszającej środki ochrony roślin zawierające substancję czynną w obrocie, z możliwością ponownego rozpatrzenia włączenia substancji czynnej do załącznika I do dyrektywy, po przedłożeniu wyników dodatkowych badań lub dodatkowych informacji; lub

d) projekt decyzji opóźniającej włączenie substancji czynnej do załącznika I do dyrektywy, do czasu przedłożenia wyników dodatkowych badań lub informacji.";

d) dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

"6. Przy przedstawianiu projektu dyrektywy lub decyzji zgodnie z ust. 3A lub projektu zgodnie z ust. 5 Komisja jednocześnie przedstawia wnioski z badań Komitetu w formie zaktualizowanego sprawozdania kontrolnego, co zostanie uwzględnione w skróconym sprawozdaniu ze spotkania.

Sprawozdanie kontrolne, z wyłączeniem wszelkich jego elementów odnoszących się do informacji poufnych zawartych w dokumentacji i określonych jako takie zgodnie z art. 14 dyrektywy, zostaje udostępnione przez każde Państwo Członkowskie na specjalne żądanie lub pozostaje udostępnione do konsultacji dla zainteresowanych stron.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 30 czerwca 1997 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 27 czerwca 1997 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.

(2) Dz.U. L 277 z 30.10.1996, str. 25.

(3) Dz.U. L 366 z 15.12.1992, str. 10.

(4) Dz.U. L 49 z 4.3.1995, str. 50.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1997.170.19

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1199/97 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 3600/92 ustanawiające szczegółowe zasady realizacji pierwszego etapu programu pracy, określonego w art. 8 ust. 2 dyrektywy Rady 91/414/EWG, dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin
Data aktu: 27/06/1997
Data ogłoszenia: 28/06/1997
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 30/06/1997