Dyrektywa 97/26/WE zmieniająca dyrektywę 91/439/EWG w sprawie praw jazdy

DYREKTYWA RADY 97/26/WE
z dnia 2 czerwca 1997 r.
zmieniająca dyrektywę 91/439/EWG w sprawie praw jazdy

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 75,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2), stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 189c Traktatu(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa Rady 91/439/EWG z dnia 29 lipca 1991 r. w sprawie praw jazdy(4) przewiduje, że krajowe prawa jazdy wydawane są zgodnie ze wspólnotowym wzorem opisanym w załączniku I lub Ia oraz wskazują one warunki, na jakich kierowca jest upoważniony do kierowania.

(2) Wymienione załączniki I i Ia przewidują, że wszelkie dodatkowe informacje lub ograniczenia wskazywane są w formie kodu.

(3) Kody i subkody mające zastosowanie do warunków wydawania regulowanych dyrektywą 91/439/EWG są ważne na całym obszarze Wspólnoty.

(4) Zgodnie z zasadą pomocniczości wspólnotowe działanie jest potrzebne w celu umożliwienia zrozumienia i wzajemnego uznawania praw jazdy oraz w celu ułatwienia swobodnego przepływu osób przez uniknięcie praktycznych problemów, przed którymi mogliby stanąć kierowcy, przewoźnicy drogowi, administracje i inspektorzy, jeśli Państwa Członkowskie miałyby wykorzystywać różne kody.

(5) Powinna zostać zapewniona uproszczona procedura mająca na celu dostosowanie do technicznych aspektów zharmonizowanych kodów Wspólnoty wymienionych w załączniku I i Ia oraz mająca na celu dostosowanie załączników II i III do dyrektywy 91/439/EWG.

(6) W celu jasności i zgodności z dyrektywą Rady 92/61/EWG z dnia 30 czerwca 1992 r. w sprawie homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych(5) powinna zostać uwzględniona możliwość niniejszej zmiany w celu uzgodnienia definicji pojęcia "motocykl" w odniesieniu do zaprojektowanej prędkości,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 91/439/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) W art. 3 ust. 3:

a) w tiret drugim "50 km/h" zastępuje się przez "45 km/h";

b) tiret trzecie otrzymuje brzmienie:

"- »motocykl« oznacza jakikolwiek pojazd dwukołowy z przyczepą albo bez przyczepy motocyklowej bocznej, wyposażony w silnik posiadający pojemność skokową silnika większą niż 50 cm3, jeśli jest typem o wewnętrznym spalaniu i/lub posiadającym prędkość konstrukcyjną większą niż 45 km/h.".

2) Dodaje się art. 7a i 7b w brzmieniu:

"Artykuł 7a

1. Podpodział zharmonizowanych kodów Wspólnoty ustalony w załącznikach I i Ia określany jest zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 7b, ze szczególnym odniesieniem do kodów 04, 05, 44 i 55.

Procedura ta jest również stosowana przy podejmowaniu decyzji, czy wykorzystanie niektórych podpodziałów zharmonizowanych kodów Wspólnoty powinno być, w razie potrzeby, obowiązkowe.

2. Niezbędne zmiany mające na celu dostosowanie części załączników I i Ia, które dotyczą zharmonizowanych kodów oraz załączników II i III do postępu naukowo-technicznego, przyjmowane są zgodnie z procedurami ustanowionymi w art. 7b.

Artykuł 7b

1. Komisja wspierana jest przez Komitet ds. Prawa Jazdy, zwany dalej »Komitetem«, składający się z przedstawicieli Państw Członkowskich pod przewodnictwem przedstawiciela Komisji.

2. Przedstawiciel Komisji przedkłada Komitetowi projekt środków, które należy podjąć. Komitet wydaje opinię na temat projektu w terminie, który przewodniczący ustala w zależności od pilności sprawy. Opinię wydaje się większością ustanowioną w art. 148 ust. 2 Traktatu, w przypadku decyzji, które Rada jest zobowiązana podjąć na wniosek Komisji. Głosy przedstawicieli Państw Członkowskich w ramach Komitetu są ważone w sposób określony w tym artykule. Przewodniczący nie bierze udziału w głosowaniu.

3. a) Komisja przyjmie przewidziane środki, jeżeli są one zgodne z opinią Komitetu.

b) Jeżeli proponowane środki nie są zgodne z opinią Komitetu lub jeżeli opinia taka nie zostaje przedstawiona, Komisja niezwłocznie przedkłada Radzie propozycje dotyczące środków, które mają być podjęte. Rada stanowi kwalifikowaną większością głosów.

Jeżeli po upływie okresu trzech miesięcy od daty przedstawienia Radzie Rada nie podejmie decyzji, zaproponowane środki zostaną przyjęte przez Komisję.".

3) W pkt 2 załącznika I str. 4 prawa jazdy i w pkt 2 załącznika Ia str. 2 prawa jazdy pkt 12 lit. a) tiret pierwsze otrzymuje brzmienie:

"- kody 01-99: zharmonizowane kody Wspólnoty

01 Korekta wzroku

02 Aparat słuchowy/aparat wspomagający porozumiewanie się

03 Proteza/orteza kończyn

04 Zobowiązany do posiadania ważnego zaświadczenia lekarskiego

05 Kierowanie podlegające ograniczeniom ze względów medycznych

10 Zmodyfikowana skrzynia biegów

15 Zmodyfikowane sprzęgło

20 Zmodyfikowany układ hamulcowy

25 Zmodyfikowany układ przyśpieszenia

30 Zmodyfikowane zespolone układy hamulcowe i przyśpieszenia

35 Zmodyfikowany układ kontroli

40 Zmodyfikowany układ sterowania

42 Zmodyfikowane lusterko (lusterka) wsteczne

43 Zmodyfikowane siedzenie kierowcy

44 Zmodyfikowane motocykle

45 Tylko kombinacje motocykli

50 Ograniczone do określonego pojazdu/numeru podwozia

51 Ograniczone do określonego pojazdu/tablicy rejestracyjnej

55 Kombinacja modyfikacji pojazdu

70 Wymiana prawa jazdy nr ... wydanego przez ... (w przypadku państwa trzeciego odróżniający znak UNECE)

71 Duplikat prawa jazdy nr ...(w przypadku państwa trzeciego odróżniający znak UNECE)

72 Ograniczone do kategorii A pojazdów posiadających maksymalną pojemność skokową silnika 125 cm3 i maksymalną moc 11 kW(A1)

73 Ograniczone do kategorii B pojazdów typu motorowerów trójkołowych lub czterokołowych (B1)

74 Ograniczone do kategorii C pojazdów o maksymalnej dopuszczalnej masie nieprzekraczającej 7 500 kg (C1)

75 Ograniczone do kategorii D pojazdów z nie więcej niż 16 siedzeniami pasażerskimi, z wyjątkiem siedzenia kierowcy (D1)

76 Ograniczone do kategorii C pojazdów o maksymalnej dopuszczalnej masie nieprzekraczającej 7 500kg (C1), dołączonych do przyczepy, której maksymalna dopuszczalna masa przekracza 750 kg, pod warunkiem że najwyższa dozwolona masa zespołu pojazdów w ten sposób utworzonego nie przekracza 12 000kg oraz że najwyższa dopuszczalna masa przyczepy nie przekracza masy niezaładowanego pojazdu ciągnącego (C1 + E)

77 Ograniczone do kategorii D pojazdów z nie więcej niż 16 siedzeniami pasażerskimi, z wyjątkiem siedzenia kierowcy (D1), dołączonych do przyczepy, której maksymalna dopuszczalna masa przekracza 750 kg, pod warunkiem że a) najwyższa dozwolona masa zespołu pojazdów w ten sposób utworzonego nie przekracza 12 000kg oraz że najwyższa dozwolona masa przyczepy nie przekracza masy niezaładowanego pojazdu ciągnącego, oraz b) przyczepa nie jest używana do przewozu pasażerów (D1 + E)

78 Ograniczone do pojazdów z automatyczną skrzynią biegów (ppkt 8.1.1 akapit drugi załącznika II)

79 (...) Ograniczone do pojazdów, które spełniają wymogi specyfikacji wskazanej w nawiasach, w kontekście zastosowania art. 10 ust. 1 dyrektywy.".

Artykuł  2
1.
Po konsultacji z Komisją Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przed dniem 1 stycznia 1998 r. przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne, niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy. Niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 2 czerwca 1997 r.
W imieniu Rady
H. VAN MIERLO
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 110 z 16.4.1996, str. 7 oraz Dz.U. C 31 z 31.1.1997, str. 3.

(2) Dz.U. C 204 z 15.7.1996, str. 20.

(3)Opinia wydana dnia 5 września 1996 r. (Dz.U. C 277 z 23.9.1996, str. 15), wspólne stanowisko Rady z dnia 20 grudnia 1996 r. (Dz.U. C 69 z 5.3.1997, str. 7) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 9 kwietnia 1997 r. (Dz.U. C 132 z 28.4.1997).

(4) Dz.U. L 237 z 24.8.1991, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 96/47/WE (Dz.U. L 235 z 17.9.1996, str. 1).

(5) Dz.U. L 225 z 10.8.1992, str. 72. Dyrektywa zmieniona Aktem Przystąpienia z 1994 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024