Decyzja 97/281/WE w sprawie roli Eurostatu w sporządzaniu statystyk Wspólnoty

DECYZJA KOMISJI
z dnia 21 kwietnia 1997 r.
w sprawie roli Eurostatu w sporządzaniu statystyk Wspólnoty

(97/281/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 29 kwietnia 1997 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 155,

a także mając na uwadze, co następuje:

rozporządzenie Rady (WE) nr 322/97 z dnia 17 lutego 1997 r. w sprawie statystyk Wspólnoty (1) (zwane dalej "rozporządzeniem podstawowym") przydziela niektóre zadania i zobowiązania władzom wspólnotowym zajmującym się sporządzaniem statystyk Wspólnoty;

artykuł 2 rozporządzenia podstawowego określa do celów tego rozporządzenia "władze wspólnotowe" jako "departament Komisji odpowiedzialny za wykonywanie zadań przekazanych Komisji w sprawie sporządzania statystyk Wspólnoty (Eurostat)";

wykonanie rozporządzenia podstawowego wymaga dalszego definiowania roli Eurostatu w sporządzaniu statystyk Wspólnoty;

Eurostat musi być w stanie działać zgodnie z zasadami bezstronności, wiarygodności, przydatności, efektywności pod względem kosztów, poufności informacji statystycznych i przejrzystości;

w celu zagwarantowania spójności, wykonalności i zgodności statystyk Wspólnoty należy potwierdzić znaczenie współpracy i koordynacji procedur pomiędzy służbami Komisji, które uczestniczą w sporządzaniu takich informacji na szczeblu wspólnotowym;

wykonanie rozporządzenia podstawowego wymaga ochrony poufnych danych, które zbierają władze krajowe i wspólnotowe w celu sporządzania statystyk Wspólnoty;

wykonanie podstawowego rozporządzenia wymaga organizacji upowszechniania przez władze krajowe i wspólnotowe,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Cel

Celem niniejszej decyzji jest wykonanie rozporządzenia (WE) nr 322/97 ("rozporządzenia podstawowego") w ramach wewnętrznej organizacji Komisji, a zwłaszcza określenie roli i obowiązków Urzędu Statystycznego Wspólnot Europejskich (Eurostat) zgodnie z rozwojem zadań władz wspólnotowych we wdrażaniu statystyk Wspólnoty oraz zasad określonych w art. 10 rozporządzenia podstawowego.

Artykuł  2

Eurostat

Eurostat jest władzą wspólnotową określoną w art. 2 tiret czwarte rozporządzenia podstawowego.

Eurostat jest służbą Komisji, której przewodniczy Dyrektor Generalny.

Artykuł  3

Zasady

Eurostat wykonuje swe zadania zgodnie z zasadami bezstronności, wiarygodności, przydatności, efektywności pod względem kosztów, poufności informacji statystycznych i przejrzystości określonymi w art. 10 rozporządzenia podstawowego.

Artykuł  4

Zadania Eurostatu

W ramach Komisji Eurostat wraz z Komitetem Kierującym ds. Informacji Statystycznych (2) jest odpowiedzialny za realizację wspólnotowego programu statystycznego, w szczególności za:

a) opracowywanie zestawu norm i metod, które pozwalają na bezstronną, wiarygodną, przydatną i efektywną pod względem kosztów statystykę, która ma być sporządzana w całej Wspólnocie;

b) udostępnianie statystyk Wspólnoty zgodnie z zasadami dotyczącymi upowszechniania, określonymi w art. 11 rozporządzenia podstawowego, organom wspólnotowym, rządom Państw Członkowskich, podmiotom społecznym i ekonomicznym, kołom akademickim i ogólnie społeczeństwu, biorąc pod uwagę formułowanie, wykonanie, monitorowanie i ocenę polityki wspólnotowej.

W tym celu Eurostat:

a) przeprowadza badania nad metodologią i technologiami statystycznymi oraz je dalej rozwija;

b) przygotowuje, rozwija i wspiera przyjmowanie wspólnotowych norm statystycznych przez Państwa Członkowskie w celu poprawy porównywalności statystyk Wspólnoty, jak i jej efektywności sporządzania pod względem kosztów;

c) doradza i wspiera Państwa Członkowskie w sprawach statystycznych;

d) zbiera informacje statystyczne na podstawie odpowiednich danych, podejmuje analizę i zapewnia wyjaśnienia techniczne w celu uniknięcia błędnej interpretacji lub analizy;

e) zbiera dane statystyczne od krajowych urzędów statystycznych oraz dane wymagane w celach statystycznych Wspólnoty z sekretariatów organizacji międzynarodowych;

f) wzmacnia proces współpracy z krajowymi urzędami statystycznymi oraz pomiędzy nimi poprzez wzajemną wymianę ekspertów, udział w działalności statystycznej oraz tworzeniu systemów szkoleniowych;

g) współpracuje z organizacjami międzynarodowymi i państwami trzecimi w celu ułatwienia porównywalności statystyk Wspólnoty ze statystykami sporządzonymi w innych systemach statystycznych, a w razie potrzeby wspiera państwa trzecie w doskonaleniu ich systemów statystycznych;

h) doskonali zawodową wiedzę statystyczną oraz umiejętności personelu Komisji pracującego w dziedzinie statystyk Wspólnoty;

Artykuł  5

Autonomia techniczna

W ramach swej kompetencji Eurostat jest odpowiedzialny za selekcję technik naukowych, definicji oraz metodologii najlepiej pasujących do spełniania zasad i celów określonych w rozporządzeniu podstawowym.

Artykuł  6

Udział innych służb Komisji w sporządzaniu statystyk Wspólnoty

Komisja może zadecydować o udziale innych służb niż Eurostat w procesie sporządzania statystyk Wspólnoty oraz o tym, w jakiej działalności i w jakim zakresie będą w nim uczestniczyć.

Artykuł  7

Odpowiedzialność za koordynację i współpracę

W ramach Komisji Eurostat, wspomagany przez Komitet Kierujący ds. Informacji Statystycznych (SCSI), zgodnie z decyzją przyjętą przez Komisję w dniu 28 lutego 1990 r. w sprawie koordynacji prac statystycznych i roli Eurostatu (3)oraz w dniu 29 lutego 1996 r. w sprawie doskonalenia prac statystycznych w Komisji (4):

a) koordynuje wszelką działalność statystyczną odnoszącą się do przygotowywania i wykonywania działań Wspólnoty w dziedzinie statystyki; oraz

b) zagwarantuje właściwy poziom współpracy z innymi urzędami wspólnotowymi.

Artykuł  8

Wspólnotowy program statystyczny

Zgodnie z przepisami rozdziału I i II rozporządzenia podstawowego działalność wszystkich służb Wspólnoty w dziedzinie statystyk Wspólnoty jest określona w programie statystycznym Wspólnoty.

Artykuł  9

Wykorzystanie danych poufnych

Dane uważane za poufne na podstawie art. 13 rozporządzenia podstawowego są udostępniane w obrębie Komisji stosownie do przepisów rozdziału V rozporządzenia podstawowego jedynie urzędnikom Eurostatu, innym pracownikom Eurostatu oraz innym osobom fizycznym pracującym w pomieszczeniach Eurostatu w ramach kontraktu, i będą przez nie wykorzystywane tylko w celach określonych w ramach rozporządzenia podstawowego.

Artykuł  10

Dostęp do danych administracyjnych i wykorzystanie tych danych

Zgodnie z art. 16 rozporządzenia podstawowego Eurostat będzie miał dostęp do wszystkich źródeł danych administracyjnych będących w posiadaniu służb Komisji, gdy tylko takie dane będą konieczne w celu sporządzania statystyk Wspólnoty.

Artykuł  11

Upowszechnianie

Eurostat zagwarantuje, że statystyki Wspólnoty wraz z technicznymi wyjaśnieniami koniecznymi do jej stosowania będą upowszechniane w taki sposób, aby dostęp do informacji statystycznych Wspólnoty był prosty i bezstronny w całej Wspólnocie.

Sporządzono w Brukseli, dnia 21 kwietnia 1997 r.

W imieniu Komisji
Yves-Thibault DE SILGUY
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 52 z 22.2.1997, str. 1.

(2) Utworzony na mocy komunikatu Komisji z dnia 26 września 1991 r. (SEC(91) 1793).

(3) Patrz SEC(90) 337.

(4) Patrz SEC(96) 253/4.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1997.112.56

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 97/281/WE w sprawie roli Eurostatu w sporządzaniu statystyk Wspólnoty
Data aktu: 21/04/1997
Data ogłoszenia: 29/04/1997
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 21/04/1997