Rozporządzenie 723/97 w sprawie wykonania programów działania Państw Członkowskich dotyczących kontroli wydatków Sekcji Gwarancji EFOiGR

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 723/97
z dnia 22 kwietnia 1997 r.
w sprawie wykonania programów działania Państw Członkowskich dotyczących kontroli wydatków Sekcji Gwarancji EFOiGR

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 43,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

artykuł 8 rozporządzenia Rady (EWG) nr 729/70 z dnia 21 kwietnia 1970 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(3) stanowi, że Państwa Członkowskie podejmują niezbędne środki w celu upewnienia się co do prawidłowego przeprowadzania i dokonywania transakcji finansowanych z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR), zapobiegania nieprawidłowościom oraz postępowania w przypadku ich wystąpienia oraz odzyskiwania kwot utraconych na skutek wystąpienia nieprawidłowości lub zaniedbania;

współfinansowanie, wprowadzone rozporządzeniem Rady (EWG) nr 307/91 z dnia 4 lutego 1991 r. w sprawie zaostrzania monitorowania niektórych wydatków obciążających Sekcję Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej(4), skończyło się dla pierwszych dwunastu Państw Członkowskich z końcem roku budżetowego 1995 i skończy się również dla trzech nowych Państw Członkowskich z końcem roku budżetowego 1997;

Komisja przesłała Radzie sprawozdanie na temat wykonania rozporządzenia (EWG) nr 307/91 w okresie 1991-1993 r., wyrażając opinię, że Państwa Członkowskie powinny w dalszym ciągu otrzymywać pomoc finansową na rzecz monitorowania wydatków obciążających Sekcję Gwarancji EFOiGR ze względu na interes finansowy Wspólnoty;

należy ustanowić przepisy, na pewien okres i w granicach dostępnych przyznanych środków, w sprawie finansowania przez Wspólnotę programów działania Państw Członkowskich w dziedzinie kontroli wydatków, w tym również środków mających na celu zmianę lub poprawę ich struktur monitorowania lub też zwiększenie ich skuteczności;

programy muszą zawierać szereg elementów, umożliwiających Komisji, dysponującej pełną wiedzą na temat faktów, ocenę środków proponowanych przez Państwa Członkowskie;

programy mogą mieć charakter wieloletni; w związku z tym wskazane jest określenie, jakie informacje dotyczące planów rocznych mają być podawane każdego roku przez Państwa Członkowskie;

należy ustanowić przepisy w sprawie konsultacji Komitetu Funduszu dotyczących planów rocznych, które mogą kwalifikować się do finansowania przez Wspólnotę;

należy określić, że Komisja wyznacza maksymalną kwotę wkładu Wspólnoty w każdy roczny plan;

należy zachować i rozwinąć systemy kontroli oraz bezpośredniej wymiany informacji w formie elektronicznej między Państwami Członkowskimi a Komisją dotyczące kontroli niektórych wydatków;

należy określić, że finansowanie przewidziane w niniejszym rozporządzeniu nie może być łączone z żadnym innym finansowaniem wspólnotowym;

ze względu na to, że przepisy ustanowione w niniejszym rozporządzeniu dotyczą Sekcji Gwarancji EFOiGR, wydatki objęte współfinansowaniem wspólnotowym należy traktować jako działania interwencyjne w rozumieniu art. 3 rozporządzenia (EWG) nr 729/70,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Wspólnota partycypuje w kosztach ponoszonych przez Państwa Członkowskie przy wdrażaniu nowych programów działania, wynikających z nowych zobowiązań Wspólnoty, zatwierdzonych przez Komisję i mających na celu poprawę struktur lub skuteczności kontroli wydatków Sekcji Gwarancji EFOiGR.
2.
Środki przewidziane w programach określonych w ust. 1 mogą obejmować wydatki wstępne na stworzenie lub reorganizację służb kontrolnych, łącznie z przesunięciem lub zatrudnieniem inspektorów kontroli i zmianą zakresu ich obowiązków, zakup lub wynajem sprzętu i urządzeń wymaganych do przeprowadzania kontroli, organizację szkolenia i instruktażu oraz inne środki właściwe dla zwiększenia skuteczności kontroli.
Artykuł  2
1. 1
Państwa Członkowskie przedstawiają Komisji programy działania, dla których zamierzają otrzymać finansowanie Wspólnoty, nie później niż 1 czerwca roku kalendarzowego poprzedzającego rok rozpoczęcia ich wykonania. Programy przedstawione po 1 czerwca nie mogą być rozpatrywane.

Jednakże dla programów odnoszących się do roku 2002 ostatecznym terminem przedstawienia Komisji programów działania jest dzień 31 stycznia 2002 r.

2.
Programy mogą być wieloletnie i muszą zawierać następujące informacje:

– opis i analizę sytuacji początkowej dotyczącej inspektorów kontroli oraz wyposażenia,

– cele planowanego działania,

– harmonogram wdrażania środków,

– szczegółowy opis prac, o których finansowanie się występuje,

– prognozę kosztów każdego rodzaju działań oraz, w przypadku programów wieloletnich, dodatkowo roczne prognozy finansowe,

– analizę kosztów i korzyści proponowanego środka.

3.
Komisja bada programy przedstawione przez Państwa Członkowskie. Komisja może zażądać dodatkowych informacji, które uważa za niezbędne do dokonania oceny programów.
Artykuł  3
1.
Począwszy od drugiego roku, po przedstawieniu programów działań, zgodnie z art. 2, Państwa Członkowskie przekazują Komisji przed 1 czerwca informacje dotyczące planu rocznego, który ma być wykonany w roku następnym, w szczególności:

a) szczegółowy opis prac zaplanowanych na dany rok oraz szczegółową prognozę kosztów;

b) wstępną ocenę środków wdrożonych w roku poprzednim i, jeżeli to stosowne, propozycję zmian w programie wstępnym.

2.
Roczny plan programu działań wykonywany jest w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia każdego roku.
Artykuł  4
1. 2
Wkład finansowy Wspólnoty przyznaje się na rok kalendarzowy, w okresie siedmiu kolejnych lat, począwszy od roku 1997.

Przyznaje się go w granicach rocznych środków przydzielonych przez władze budżetowe w świetle perspektyw finansowych.

2.
Po konsultacji z Komitetem Funduszu, o którym mowa w art. 11 rozporządzenia (EWG) nr 729/70, Komisja ustala dla każdego planu rocznego maksymalną kwotę wkładu finansowego Wspólnoty, uwzględniając przyznane środki, na podstawie informacji przekazanych jej przez dane Państwo Członkowskie.

Przy ustalaniu rocznych kwot określonych w akapicie pierwszym preferowane są wieloletnie programy, którym przyznano już współfinansowanie Wspólnoty na podstawie niniejszego rozporządzenia, przy czym szczególną uwagę zwraca się na stopień wykorzystania poprzednich planów rocznych.

Z zastrzeżeniem akapitu czwartego, wkład finansowy Wspólnoty wynosi 50 % wysokości płatności dokonanych przez Państwa Członkowskie w danym roku budżetowym na wydatki kwalifikujące się w rozumieniu art. 1.

Jeśli całkowita wielkość wydatków kwalifikujących się przekracza wysokość dostępnych środków finansowych, w odpowiedni sposób zmniejsza się wielkość wkładu finansowego Wspólnoty, określonego w akapicie trzecim.

3.
Komisja może podjąć działania w celu utrzymania i rozwoju systemów kontroli i bezpośredniej wymiany informacji w formie elektronicznej z Państwami Członkowskimi.
Artykuł  5 3

Wydatki kwalifikujące się do finansowania przez Wspólnotę na podstawie innych rozporządzeń, a w szczególności:

– rozporządzenia Rady (WE) nr 165/94 z dnia 24 stycznia 1994 r. dotyczącego współfinansowania przez Wspólnotę kontroli przy zastosowaniu teledetekcji oraz zmieniającego rozporządzenie (EWG) nr 3508/92 ustanawiające zintegrowany system zarządzania i kontroli niektórych programów pomocowych Wspólnoty(5)

oraz w odniesieniu do trzech nowych Państw Członkowskich:

rozporządzenia Rady (EWG) nr 4045/89 z dnia 21 grudnia 1989 r. w sprawie kontroli przez Państwa Członkowskie transakcji stanowiących część systemu finansowania przez Sekcję Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej i uchylającego dyrektywę 77/435/EWG(6),

rozporządzenia (EWG) nr 307/91,

– (skreślone),

nie kwalifikują się do finansowania na podstawie niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  6

Przepisy wykonawcze do niniejszego rozporządzenia przyjmuje się zgodnie z procedurą określoną w art. 13 rozporządzenia (EWG) nr 729/70.

Artykuł  7

Począwszy od drugiego roku stosowania niniejszego rozporządzenia, roczną ocenę załącza się do rocznego sprawozdania finansowego, o którym mowa w art. 10 rozporządzenia (EWG) nr 729/70.

Po piątym roku Komisja przedstawi Radzie rezultaty stosowania niniejszego rozporządzenia na podstawie sprawozdań oceniających przygotowanych przez Państwa Członkowskie, zawierających informacje na temat skuteczności wdrożonych programów.

Artykuł  8

Wydatki podlegające finansowaniu przez Wspólnotę uważa się za działania interwencyjne w rozumieniu art. 3 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 729/70.

Artykuł  9

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 22 kwietnia 1997 r.

W imieniu Rady
J. VAN AARTSEN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 336 z 14.12.1995, str. 3.

(2) Dz.U. C 117 z 22.4.1996, str. 51.

(3) Dz.U. L 94 z 28.4.1970, str. 13. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1287/95 (Dz.U. L 125 z 8.6.1995, str. 1).

(4) Dz.U. L 37 z 9.2.1991, str. 5. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) 3235/94 (Dz.U. L 338 z 28.12.1994, str. 16).

(5) Dz.U. L 24 z 29.1.1994, str. 6. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 3235/94 (Dz.U. L 338 z 28.12.1994, str. 16).

(6) Dz.U. L 338 z 30.12.1989, str. 18. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 3235/94 (Dz.U. L 338 z 28.12.1994 str. 16).

1 Art. 2 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2136/2001 z dnia 23 października 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.288.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 listopada 2001 r.
2 Art. 4 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2136/2001 z dnia 23 października 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.288.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 listopada 2001 r.
3 Art. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2136/2001 z dnia 23 października 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.288.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 listopada 2001 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1997.108.6

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 723/97 w sprawie wykonania programów działania Państw Członkowskich dotyczących kontroli wydatków Sekcji Gwarancji EFOiGR
Data aktu: 22/04/1997
Data ogłoszenia: 25/04/1997
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 02/05/1997