uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2200/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw(1), w szczególności jego art. 30 ust. 6, art. 48 i 57,
a także mając na uwadze, co następuje:
tytuł IV rozporządzenia (WE) nr 2200/96 ustanawia ustalenia interwencyjne dla produktów określonych w art. 1 ust. 2; muszą być ustanowione szczegółowe zasady stosowania;
w odniesieniu do produktów, terminy "niewystawione na sprzedaż" i "wycofane z rynku" powinny być traktowane jako równoważne i powinny zostać zawarte w jednej definicji; należy także wyjaśnić, że przepisy w sprawie wymagań opakowań nie mają zastosowania do produktów wycofanych z rynku;
należy określić lata gospodarcze dla produktów wymienionych w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 2200/96;
w celu zastosowania limitów ustanowionych w art. 23 i 24 rozporządzenia (WE) nr 2200/96, należy określić "ilość wprowadzoną do obrotu" danego produktu wprowadzanego do obrotu przez organizację producentów, biorąc pod uwagę produkcję rzeczywiście rozdysponowaną przez organizację producentów, o której mowa, produkcję innych organizacji producentów i produkcję producentów nie związanych z żadną organizacją producentów;
artykuł 28 rozporządzenia (WE) nr 2200/96 nakłada na Państwa Członkowskie obowiązek powiadamiania Komisji o cenach zarejestrowanych na reprezentatywnych rynkach producentów dla niektórych produktów i dla niektórych okresów; należy sporządzić wykazy tych rynków i produktów;
artykuł 26 rozporządzenia (WE) nr 2200/96 ustanawia wspólnotową rekompensatę za wycofanie produktów, wymienionych w załączniku II do niniejszego rozporządzenia; system płatności tych rekompensat powinien zostać wprowadzony w taki sposób, aby zapewnić ciągłe przestrzeganie ograniczeń ustanowionych w art. 23 rozporządzenia (WE) nr 2200/96;
aby zapobiec nieprawidłowościom w stosowaniu systemu i aby zapewnić jego przejrzystość, organizacje producentów muszą powiadamiać wcześniej odpowiedzialne władze monitorujące przed każdym zamiarem wycofania; w przypadku braku takiego powiadomienia, produkt może być rozdysponowany jedynie po uzyskaniu upoważnienia od Państwa Członkowskiego; ponadto należy ustalić system łączności dla organizacji producentów i dla Państw Członkowskich;
w celu stosowania przepisów art. 25 rozporządzenia (WE) nr 2200/96, należy ustanowić terminy dla przedstawienia środków podjętych przez Państwa Członkowskie w celu zapewnienia działań sprzyjających środowisku podczas wycofywania;
artykuł 30 ust. 1 lit. a) tiret pierwsze, drugie i trzecie rozporządzenia (WE) nr 2200/96 stanowi, że owoce i warzywa wycofane z rynku zgodnie z art. 23 ust. 1, które zostają niesprzedane, mogą być rozprowadzane bezpłatnie, w obu przypadkach w ramach i poza Wspólnotą, jako pomoc humanitarna dla niektórych kategorii społeczeństwa, potrzebujących pomocy, poprzez organizacje charytatywne; organizacje charytatywne powinny być uprzednio zatwierdzone;
w przypadku bezpłatnej dystrybucji owoców i warzyw wycofanych z rynku, koszty transportu są ponoszone przez Wspólnotę zgodnie z art. 30 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 2200/96; należy przewidzieć, że koszty te muszą być wypłacone wysyłającemu, który poniósł koszty transportu; istnieje potrzeba ustalenia ryczałtowych stawek dla pokrycia tych kosztów;
w przypadku bezpłatnej dystrybucji jabłek i owoców cytrusowych wycofanych z rynku, rzeczywiste koszty sortowania i pakowania mogą być ponoszone przez Wspólnotę zgodnie z art. 30 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 2200/96, do określonego limitu; w celu zakwalifikowania do skorzystania z tego środka, organizacje charytatywne i organizacje producentów muszą zawrzeć porozumienia umowne; należy ustanowić przepisy regulujące takie porozumienia;
należy ustanowić procedury kontroli fizycznej i dokumentacyjnej dla działań interwencyjnych i bezpłatnej dystrybucji; w przypadkach naruszenia, należy przewidzieć kary zapobiegawcze odpowiednie do wykroczenia; działania kontrolne muszą obejmować organizacje producentów i uczestniczące organizacje charytatywne;
za rok gospodarczy 1997 i jako środek przejściowy, organizacje producentów, które przedstawiły program operacyjny zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 411/97(2) mogą uzupełniać wspólnotową rekompensatę za wycofanie;
konieczne jest uchylenie rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3587/86(3), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1363/95(4), rozporządzenia Komisji (EWG) nr 827/90(5), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 771/95(6), rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2103/90(7), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1363/95, rozporządzenia (EWG) nr 2276/92(8) ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1363/95 oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 113/97(9), których przepisy tracą moc lub są zastąpione niniejszym rozporządzeniem;
środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Świeżych Owoców i Warzyw oraz Komitetu Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 16 kwietnia 1997 r.
| W imieniu Komisji | |
| Franz FISCHLER | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 1.
(2) Dz.U. L 62 z 4.3.1997, str. 9.
(3) Dz.U. L 334 z 27.11.1986, str. 1.
(4) Dz.U. L 132 z 16.6.1995, str. 8.
(5) Dz.U. L 86 z 31.3.1990, str. 13.
(6) Dz.U. L 77 z 6.4.1995, str. 9.
(7) Dz.U. L 191 z 24.7.1990, str. 19.
(8) Dz.U. L 220 z 5.8.1992, str. 22.
(9) Dz.U. L 20 z 23.1.1997, str. 26.
(10) Dz.U. L 94 z 28.4.1970, str. 13.
ZAŁĄCZNIKI
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1490/98 z dnia 13 lipca 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.196.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 lipca 1998 r.
- zmieniony przez art. 4 rozporządzenia nr 1135/2001 z dnia 8 czerwca 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.154.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 czerwca 2001 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 1490/98 z dnia 13 lipca 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.196.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 lipca 1998 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 398/2000 z dnia 22 lutego 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.50.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2000 r.
Z dniem 2 maja 1999 r. art. 14 ust. 3 nie stosuje się do działań bezpłatnej dystrybucji obejmujących uchodźców z Kosowa i ich rodziny na terytorium Federacyjnej Republiki Jugosławii (Serbii i Czarnogóry), Albanii, Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii, Bośni i Hercegowiny, Bułgarii i Rumunii, zgodnie z art. 1 rozporządzenia nr 921/1999 z dnia 30 kwietnia 1999 r. przewidującego specjalne środki dla dystrybucji owoców i warzyw wycofanych z rynku dla uchodźców z Kosowa (Dz.U.UE.L.99.114.46).
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 1490/98 z dnia 13 lipca 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.196.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 lipca 1998 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 398/2000 z dnia 22 lutego 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.50.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2000 r.
-zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1946/97 z dnia 6 października 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.274.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 października 1997 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 11 rozporządzenia nr 398/2000 z dnia 22 lutego 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.50.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2000 r.
-zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 1946/97 z dnia 6 października 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.274.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 października 1997 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 729/99 z dnia 7 kwietnia 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.93.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1999 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 12 rozporządzenia nr 398/2000 z dnia 22 lutego 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.50.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2000 r.
-dodany przez art. 1 pkt 11 rozporządzenia nr 1490/98 z dnia 13 lipca 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.196.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 lipca 1998 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 729/99 z dnia 7 kwietnia 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.93.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1999 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1997.100.22 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 659/97 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 w zakresie ustaleń interwencyjnych w sektorze owoców i warzyw |
| Data aktu: | 16/04/1997 |
| Data ogłoszenia: | 17/04/1997 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/1997, 20/04/1997 |