Język postępowania: francuski
(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2025 r.)
Strony
Wnoszące odwołanie: Brasserie Nationale (dawniej Brasseries Funck-Bricher et Bofferding) i Munhowen SA (przedstawiciele: G. Parleani, O. Parleani i R. Ianniello, adwokaci)
Druga strona postępowania: Komisja Europejska, Autorite de concurrence du Grand-Duche de Luxembourg, Anheuser-Busch Inbev
Żądania strony wnoszących odwołanie
- uznanie odwołania spółek Brasserie Nationale i Munhowen od wyroku wydanego w dniu 2 lipca 2025 r. przez Sąd Unii Europejskiej w sprawie T-289/24 za dopuszczalne i zasadne, a w konsekwencji
- uchylenie zaskarżonego wyroku w pełnym zakresie, w jakim przyjęto w nim błędną wykładnię pojęcia "powiadomienia" zawartego w art. 22 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. 1 , i w konsekwencji
- uchylenie wyroku Sądu w zakresie, w jakim Sąd orzekł w nim, że Komisja nie popełniła błędu przy obliczaniu terminu 15 dni określonego w art. 22 ust. 1 akapit drugi wspomnianego rozporządzenia, przyjmując wniosek o odesłanie skierowany do niej przez Autorite de concurrence du Luxembourg (organ ochrony konkurencji, Luksemburg) w dniu 7 lutego 2024 r., i w konsekwencji
- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji z dnia 14 marca 2024 r., w której Komisja uwzględniła wniosek o odesłanie złożony przez Autorite de la concurrence du Luxembourg (organ ochrony konkurencji, Luksemburg).
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie odwołania wnoszące odwołanie podnoszą jeden zarzut podzielony na dwie części.
Część pierwsza zarzutu, dotycząca pojęcia i wykładni "powiadomienia", obejmujące trzy zastrzeżenia:
- Sąd stwierdził, że powiadomienie jest warunkiem wstępnym i stanowi warunek wystąpienia z wnioskiem o odesłanie
oraz że powiadomienie powinno mieć charakter "aktywny" i "powinno umożliwić zainteresowanemu państwu członkowskiemu dokonanie wstępnej analizy tych przesłanek i ocenienie celowości złożenia wniosku o odesłanie". Zdaniem wnoszących odwołanie ani jedno, ani drugie nie ma jednak miejsca. Po pierwsze, z art. 22 nie wynika, że powiadomienie stanowi warunek wstępny złożenia wniosku o odesłanie; jedyną konsekwencją związaną z powiadomieniem jest to, że powoduje ono rozpoczęcie biegu 15-dniowego terminu, w którym państwo członkowskie powinno złożyć wniosek o odesłanie Komisji Europejskiej (jeżeli zamierza to uczynić). Następnie, wbrew temu, co stwierdził Sąd, nie istnieje związek ani prawny, ani logiczny między powiadomieniem a obowiązkiem aktywnego przekazywania informacji pozwalających na przeprowadzenie wstępnej analizy.
- Wnoszące odwołanie podnoszą również, że Sąd błędnie orzekł, iż wymogi dobrej administracji i szybkości postępowania obciążają podmioty podlegające władztwu administracyjnemu i że organy administracji są z nich zwolnione.
- Wnoszące odwołanie krytykują również orzeczenie Sądu w zakresie, w jakim stwierdzono w nim, że "sama wiedza o koncentracji nie pozwala właściwemu organowi dokonać wstępnej oceny" oraz że zobowiązanie krajowego organu ochrony konkurencji do poszukiwania (informacji) prowadziłoby do nałożenia na niego "znacznego obciążenia administracyjnego, również sprzecznego z celem dotyczącym efektywności". Pewność prawa jest zagrożona nie tylko dlatego, że przedsiębiorstwa nadal nie wiedzą, o czym powinny powiadomić, ale również dlatego, że zasady mogą się różnić w zależności od ich zasięgu terytorialnego.
Ostatecznie zastrzeżenia dotyczą tego, że zgodnie z orzeczeniem Sądu bierność stanowi sposób postępowania, który powinny stosować organy ochrony konkurencji, aby rozpoczął się bieg terminu wymaganego do wszczęcia postępowania w sprawie odesłania sprawy Komisji Europejskiej. Przedstawione zostały również inne, dodatkowe lub uzupełniające argumenty.
Część druga zarzutu, dotycząca obliczania terminu:
Wnoszące odwołanie żądają, aby Trybunał uchylił wyrok ze względu na naruszenie prawa przy dokonywaniu wykładni art. 22 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia nr 139/2004, w zakresie, w jakim Autorite de la concurrence du Luxembourg (organ ochrony konkurencji, Luksemburg) otrzymał powiadomienie "o koncentracji" ponad 15 dni przed skierowaniem wniosku o odesłanie do Komisji. W związku z tym wniosek o odesłanie, który ten lokalny urząd ochrony konkurencji skierował do Komisji w dniu 7 lutego 2024 r., został złożony po terminie. W konsekwencji wnoszące odwołanie wnoszą o bezpośrednie i niepodzielnie stwierdzenie nieważności decyzji Komisji z dnia 14 marca 2024 r. uwzględniającej wniosek o odesłanie złożony przez Autorite de concurrence du Luxembourg (organ ochrony konkurencji, Luksemburg).
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych zmiany w przepisach. Odnoszą się one do tych pracodawców, u których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.6489 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-572/25 P: Odwołanie od wyroku Sądu (szósta izba w składzie powiększonym) wydanego w dniu 2 lipca 2025 r. w sprawie T-289/24, Brasserie Nationale i Munhowen/Komisja, wniesione w dniu 29 sierpnia 2025 r. przez Brasserie Nationale (dawniej Brasseries Funck-Bricher et Bofferding) i Munhowen SA |
| Data aktu: | 15/12/2025 |
| Data ogłoszenia: | 15/12/2025 |