Język postępowania: hiszpański
(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2025 r.)
Sąd odsyłający
Audiencia Provincial de Sevilla
Strony w postępowaniu głównym
Oskarżeni: Tamara, Marcelino, Indalecio, Mateo, Constancio, Santiago, Guillermo, Carlos Daniel, Enriqueta, Juan Maria, Fulgencio, Carmelo, Humberto, Juan Francisco, Rodolfo i Francisco
Oskarżyciele: Partido Popular de Andalucia, Manos Limpias y Ministerio Fiscal
Pytania prejudycjalne
1) Czy art. 2 i art. 19 ust. 1 akapit drugi TUE, art. 325 ust. 1 TFUE, art. 2 Konwencji sporządzonej na podstawie artykułu K.3 Traktatu o Unii Europejskiej, o ochronie interesów finansowych Wspólnot Europejskich, podpisanej w Brukseli w dniu 26 lipca 1995 r. 1 , art. 47 i 49 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, rozporządzenie Rady nr 2988/95 z dnia 18 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich 2 , dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1371 z dnia 5 lipca 2017 r. w sprawie zwalczania za pośrednictwem prawa karnego nadużyć na szkodę interesów finansowych Unii 3 , a także orzecznictwo, w którym je zastosowano i dokonano ich wykładni, należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie przepisom krajowym lub praktyce krajowej, zgodnie z którymi Tribunal Constitucional (trybunał konstytucyjny, Hiszpania), jako organ niewchodzący w skład władzy sądowniczej, wykracza poza granice powierzonej mu funkcji kontrolnej, wkraczając w dziedziny zastrzeżone dla właściwości sądów powszechnych i kontrolując - poprzez dokonanie alternatywnej wykładni znamion przestępstw nadużycia uprawnień i sprzeniewierzenia środków publicznych - ocenę dowodów i subsumpcję dokonane przez krajowe sądy powszechne?
2) Czy art. 2 i art. 19 ust. 1 akapit drugi TUE, art. 325 ust. 1 TFUE, art. 2 Konwencji sporządzonej na podstawie artykułu K.3 Traktatu o Unii Europejskiej, o ochronie interesów finansowych Wspólnot Europejskich, podpisanej w Brukseli w dniu 26 lipca 1995 r., art. 47 i 49 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, rozporządzenie Rady nr 2988/95 z dnia 18 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich, dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1371 z dnia 5 lipca 2017 r. w sprawie zwalczania za pośrednictwem prawa karnego nadużyć na szkodę interesów finansowych Unii, a także orzecznictwo, w którym je zastosowano i dokonano ich wykładni, należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie przepisom krajowym lub praktyce krajowej, w których dokonuje się wykładni wstępnych projektów, projektów i ustaw budżetowych Comunidad Autónoma de Andaluaa (wspólnoty autonomicznej Andaluzji) w okresie od 2000 r. do 2009 r. w sposób sprzeczny z przepisami prawa wspólnotowego i orzecznictwem wspólnotowym poprzez wyłączenie spod jakiejkolwiek kontroli wszystkiego, co ma związek z działalnością budżetową, od początkowego etapu opracowania budżetów do końcowego etapu ich wykonania, w sposób mogący prowadzić do sytuacji braku ochrony majątku publicznego oraz pogorszenia zarówno prawidłowego funkcjonowania działalności związanej z majątkiem państwa, jak i zaufania społeczeństwa do uczciwego zarządzania środkami publicznymi oraz naruszenia obowiązków lojalności i przejrzystości spoczywających na urzędnikach publicznych odpowiedzialnych za majątek administracji publicznej?
3) Czy art. 2 i art. 19 ust. 1 akapit drugi TUE, art. 325 ust. 1 TFUE, art. 2 Konwencji sporządzonej na podstawie artykułu K.3 Traktatu o Unii Europejskiej, o ochronie interesów finansowych Wspólnot Europejskich, podpisanej w Brukseli w dniu 26 lipca 1995 r., art. 47 i 49 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, rozporządzenie Rady nr 2988/95 z dnia 18 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich, dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1371 z dnia 5 lipca 2017 r. w sprawie zwalczania za pośrednictwem prawa karnego nadużyć na szkodę interesów finansowych Unii, a także orzecznictwo, w którym je zastosowano i dokonano ich wykładni, należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie przepisom krajowym lub praktyce krajowej, w których dokonuje się wykładni wstępnych projektów, projektów i ustaw budżetowych Comunidad Autónoma de Andaluaa (wspólnoty autonomicznej Andaluzji) w okresie od 2000 r. do 2009 r. w sposób sprzeczny z przepisami prawa wspólnotowego i orzecznictwem wspólnotowym, a także międzynarodowymi wymogami dotyczącymi (i) zwalczania korupcji politycznej, nadużyć finansowych i nielegalnej działalności naruszającej interesy finansowe Unii, (ii) ogólnego zapobiegania korupcji i jej zwalczania oraz (iii) zapewnienia stosowania skutecznych i odstraszających kar w przypadku popełnienia takich przestępstw?
4) Czy zasadę pierwszeństwa prawa Unii, art. 2 i art. 19 ust. 1 akapit drugi TUE, art. 325 ust. 1 TFUE, art. 47 i 49 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, a także orzecznictwo, w którym je zastosowano i dokonano ich wykładni, należy interpretować w ten sposób, że zezwalają one krajowemu sądowi powszechnemu - działającemu jako sąd Unii na podstawie prawa Unii i traktatów oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej - na niestosowanie wyroków krajowego Tribunal Constitucional (trybunału konstytucyjnego), w których dokonano wykładni wstępnych projektów, projektów i ustaw budżetowych Comunidad Autónoma de Andaluaa (wspólnoty autonomicznej Andaluzji) w okresie od 2000 r. do 2009 r. w sposób, który prowadzi do uznania czynów niektórych oskarżonych za zgodne z prawem, w sytuacji gdy, zdaniem krajowego sądu powszechnego, (i) te przepisy budżetowe nie wykluczają karalności i wyłączają spod jakiejkolwiek kontroli wszystko, co ma związek z działalnością budżetową, od początkowego etapu opracowania budżetów do końcowego etapu ich wykonania, oraz (ii) gdy wykładnia Tribunal Constitucional (trybunału konstytucyjnego) jest sprzeczna z międzynarodowymi wymogami dotyczącymi zwalczania korupcji politycznej, nadużyć finansowych i nielegalnej działalności naruszającej interesy finansowe Unii, ogólnego zapobiegania korupcji i jej zwalczania oraz zapewnienia stosowania skutecznych i odstraszających kar w przypadku popełnienia takich przestępstw?
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.6487 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-501/25, Partido Popular de Andalucía: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Audiencia Provincial de Sevilla (Hiszpania) w dniu 17 lipca 2025 r. - Postępowanie karne przeciwko Tamarze i in |
| Data aktu: | 15/12/2025 |
| Data ogłoszenia: | 15/12/2025 |