Skrócone ogłoszenie dotyczące wszczęcia postępowania szczegółowego w sprawie FS.100156 - ABU DHABI NATIONAL OIL COMPANY (ADNOC) P.J.S.C. / COVESTRO, publikowane na podstawie art. 10 ust. 3 lit. d) rozporządzenia (UE) 2022/2560

Skrócone ogłoszenie dotyczące wszczęcia postępowania szczegółowego w sprawie FS.100156 - ABU DHABI NATIONAL OIL COMPANY (ADNOC) P.J.S.C. / COVESTRO, publikowane na podstawie art. 10 ust. 3 lit. d) rozporządzenia (UE) 2022/2560

(C/2025/4547)

(Dz.U.UE C z dnia 12 sierpnia 2025 r.)

W dniu 28 lipca 2025 r., zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2560 1  ("rozporządzenie w sprawie subsydiów zagranicznych"), Komisja podjęła decyzję o wszczęciu postępowania szczegółowego w wyżej wymienionej sprawie, po ustaleniu na podstawie wstępnego przeglądu, że ma wystarczające przesłanki świadczące o tym, że co najmniej jednemu z przedsiębiorstw będących stroną opisanej poniżej zgłoszonej koncentracji mogło zostać przyznane subsydium zagraniczne, które zakłóca rynek wewnętrzny. Wszczęcie postępowania szczegółowego w odniesieniu do zgłoszonej koncentracji pozostaje bez uszczerbku dla ostatecznej decyzji w tej sprawie.

1. Zgłoszona koncentracja

W dniu 15 maja 2025 r. Komisja otrzymała, zgodnie z art. 21 rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych, zgłoszenie proponowanej koncentracji, w wyniku której przedsiębiorstwo Abu Dhabi National Oil Company (ADNOC) P.J.S.C. (Zjednoczone Emiraty Arabskie lub ZEA) ("ADNOC" lub "strona zgłaszająca") przejmuje, w rozumieniu art. 20 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych, wyłączną kontrolę nad przedsiębiorstwem Covestro AG ("Covestro" lub "przedsiębiorstwo przejmowane" oraz, wraz ze stroną zgłaszającą, "strony").

Przedmiot działalności gospodarczej stron zgłoszonej koncentracji:

- ADNOC jest kontrolowanym przez państwo producentem ropy naftowej i gazu z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich ("ZEA");

- Covestro jest europejskim producentem chemikaliów z siedzibą w Niemczech.

2. Przesłanki wskazujące na istnienie subsydiów zagranicznych

Na podstawie informacji dostępnych na tym etapie postępowania Komisja uznaje, że istnieją wystarczające przesłanki wskazujące na to, że strony mogły otrzymać następujące subsydia zagraniczne w rozumieniu art. 3 rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych:

- Nieograniczona gwarancja udzielona przez ZEA, która wynika w szczególności z wyłączenia ADNOC z przepisów obowiązującego prawa upadłościowego ZEA, uchwalonego w ciągu trzech lat poprzedzających ogłoszenie publicznej oferty. Ta nieograniczona gwarancja może co do zasady umożliwić przedsiębiorstwu ADNOC uzyskanie korzystniejszych warunków w negocjacjach z osobami trzecimi, w szczególności z instytucjami finansowymi.

- Podwyższenie kapitału w Covestro, do czego ADNOC zobowiązało się w umowie zawartej w ramach procesu przejęcia, a więc w ciągu trzech lat poprzedzających ogłoszenie publicznej oferty. Istnieją wystarczające przesłanki wskazujące na to, że podwyższenie kapitału nie nastąpiło na warunkach rynkowych. Podwyższenie kapitału byłoby środkiem indywidualnym i w związku z tym byłoby ograniczone do przedsiębiorstwa Covestro.

- Ponadto w wyniku wstępnego przeglądu przeprowadzonego przez Komisję zidentyfikowano inne zagraniczne wkłady finansowe, które mogą kwalifikować się jako subsydia zagraniczne na rzecz przedsiębiorstwa ADNOC. Komisja dokona dalszego ich przeglądu w toku postępowania szczegółowego.

3. Przesłanki świadczące o istnieniu zakłócenia na rynku wewnętrznym

Na podstawie informacji dostępnych na tym etapie Komisja wstępnie uznaje, że zgłoszona koncentracja obejmuje subsydia zagraniczne, które najprawdopodobniej zakłócają rynek wewnętrzny w rozumieniu art. 5 rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych.

W szczególności Komisja wstępnie uznaje, że nieograniczona gwarancja wchodzi w zakres stosowania art. 5 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych i że w związku z tym istnieje duże prawdopodobieństwo zakłócenia rynku wewnętrznego w rozumieniu rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych.

Ponadto Komisja wstępnie uznaje, że istnieją wystarczające przesłanki wskazujące na to, że podwyższenie kapitału bezpośrednio umożliwia koncentrację w rozumieniu art. 5 ust. 1 lit. d) rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych, a zatem w jego przypadku istnieje najwyższe prawdopodobieństwo wystąpienia zakłóceń na rynku wewnętrznym w rozumieniu rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych.

Na podstawie informacji dostępnych na tym etapie Komisja uznaje również, że istnieją wystarczające przesłanki wskazujące na to, że subsydia zagraniczne wstępnie określone w sekcji 2 mogą poprawić pozycję konkurencyjną stron na rynku wewnętrznym, a tym samym faktycznie lub potencjalnie negatywnie wpłynąć na konkurencję na rynku wewnętrznym w rozumieniu art. 4 rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych w następujący sposób:

Zidentyfikowane subsydia zagraniczne mogły poprawić pozycję konkurencyjną przedsiębiorstwa ADNOC w procesie przejęcia. W ramach postępowania szczegółowego Komisja zbada, czy subsydia zagraniczne miały faktyczny lub potencjalny negatywny wpływ na proces przejęcia, poprzez zmianę jego wyniku. W szczególności, biorąc pod uwagę, że Covestro jest spółką, której akcje są notowane na giełdzie, Komisja zbada możliwość wyceny Covestro przez ADNOC niezgodnie z warunkami rynkowymi oraz to, czy wycena ta mogła faktycznie lub potencjalnie zniechęcić inne strony zainteresowane nabyciem przedsiębiorstwa docelowego, lub czy przedsiębiorstwo ADNOC byłoby w stanie dokonać przejęcia na tych samych warunkach bez subsydiów zagranicznych.

Ponadto Komisja stwierdza, że niektóre subsydia zagraniczne, a przede wszystkim nieograniczona gwarancja dla przedsiębiorstwa ADNOC i podwyższenie kapitału, mogą poprawić pozycję konkurencyjną połączonego podmiotu w następstwie koncentracji, umożliwiając mu finansowanie swojej działalności w UE na preferencyjnych warunkach i dostosowując strategie inwestycyjne, które nie są zgodne z wymogami rynkowymi. W ramach postępowania szczegółowego Komisja zbada, czy subsydia zagraniczne przyznane w ramach koncentracji umożliwią połączonemu podmiotowi przyjęcie strategii inwestycyjnych, które miałyby wpływ na warunki konkurencji na rynku wewnętrznym.

4. Wnioski

Z powodów określonych powyżej i na podstawie informacji dostępnych na tym etapie Komisja uznaje, że istnieją wystarczające przesłanki wskazujące na to, że przedsiębiorstwom ADNOC i Covestro przyznano subsydia zagraniczne określone w sekcji 2, które faktycznie lub potencjalnie zakłócają rynek wewnętrzny, jak wskazano w sekcji 3, i w związku z tym podjęła decyzję o wszczęciu postępowania szczegółowego zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych.

5. Zaproszenie do składania uwag

Zgodnie z art. 10 ust. 3 lit. d) i art. 40 ust. 1 rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych oraz art. 8 ust. 1 rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/1441 2  ("rozporządzenie wykonawcze") Komisja zaprasza każdą osobę fizyczną lub prawną, państwa członkowskie oraz państwo trzecie, które przyznało subsydia zagraniczne określone w sekcji 2, do przedstawienia uwag. Zgodnie z art. 8 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego, w przypadku gdy złożone pisemne uwagi zawierają informacje poufne, osoba składająca uwagi dostarcza wersję nieopatrzoną klauzulą poufności w tym samym czasie co wersję opatrzoną taką klauzulą.

W należycie uzasadnionych przypadkach podmioty składające uwagi mogą zażądać, aby ich tożsamość nie została ujawniona. Anonimowość zostanie zagwarantowana na podstawie wyraźnie uzasadnionej przyczyny wskazanej we wniosku.

Aby uwagi mogły zostać w pełni uwzględnione w toku procedury, powinny one wpłynąć do Komisji nie później niż 10 dni roboczych od daty niniejszej publikacji. Uwagi można przesyłać do Komisji pocztą elektroniczną na adres email COMP- FSR-REGISTRY@ec.europa.eu pod numerem referencyjnym FS.100156.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2560 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny (Dz.U. L 330 z 23.12.2022, s. 1).
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/1441 z dnia 10 lipca 2023 r. w sprawie szczegółowych ustaleń dotyczących prowadzenia przez Komisję postępowań na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2560 w sprawie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny (Dz.U. L 177 z 12.7.2023, s. 1).

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.4547

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Skrócone ogłoszenie dotyczące wszczęcia postępowania szczegółowego w sprawie FS.100156 - ABU DHABI NATIONAL OIL COMPANY (ADNOC) P.J.S.C. / COVESTRO, publikowane na podstawie art. 10 ust. 3 lit. d) rozporządzenia (UE) 2022/2560
Data aktu: 12/08/2025
Data ogłoszenia: 12/08/2025