Sprawa T-360/25: Skarga wniesiona w dniu 2 czerwca 2025 r. - Islamska Republika Pakistanu/Komisja

Skarga wniesiona w dniu 2 czerwca 2025 r. - Islamska Republika Pakistanu/Komisja
(Sprawa T-360/25)

(C/2025/4314)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 11 sierpnia 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: Islamska Republika Pakistanu, Altius (Bruksela, Belgia) (przedstawiciel: P. Diaz Gavier, adwokat)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności dorozumianej decyzji Komisji Europejskiej z dnia 21 marca 2025 r. odmawiającej dostępu do dokumentów wskazanych w ponownym wniosku z dnia 7 lutego 2025 r. na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 1 ; oraz

- obciążenie Komisji Europejskiej kosztami zastępstwa procesowego i innymi kosztami poniesionymi przez skarżące w związku z niniejszym postępowaniem.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi trzy zarzuty.

1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia zasady równości wobec prawa ustanowionej w art. 20 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej. Komisja potraktowała dwie obiektywnie porównywalne sytuacje w sposób oczywiście nierówny, bez żadnego ważnego uzasadnienia. Podczas gdy Agricultural and Processed Food Products Export Development Authority of India (APEDA, indyjski urząd rozwoju eksportu produktów rolnych i przetworzonej żywności) uzyskał pełny wzgl. częściowy dostęp do prawie wszystkich dokumentów przedłożonych przez Trade Development Authority of Pakistan (TDAP, pakistański urząd ds. rozwoju handlu) na poparcie wniosku o rejestrację "Basmati" jako chronionego oznaczenia geograficznego, wniosek TDAP o dostęp do dokumentów APEDA został w znacznym zakresie odrzucony.

2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia obowiązku uzasadnienia przewidzianego w art. 296 TFUE:

- po pierwsze, Komisja nie uzasadniła, dlaczego potraktowała ponowny wniosek skarżących o udzielenie dostępu do dokumentów inaczej (to znaczy w sposób mniej korzystny) niż porównywalny wniosek złożony przez APEDA. Biorąc pod uwagę podobieństwo strukturalne obu sytuacji, Komisja była zobowiązana do przedstawienia szczegółowego i uzasadnionego wyjaśnienia swojego nierównego traktowania. Nie przedstawiono takiego wyjaśnienia w ramach (dorozumianej) zaskarżonej odmowy;

- po drugie, dorozumiana odmowa, z samej swej natury, jest pozbawiona jakiegokolwiek uzasadnienia. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem do każdej odmowy dostępu do dokumentów należy dołączyć jasne, precyzyjne i wystarczające pod względem prawnym wyjaśnienie umożliwiające zarówno skarżącym zrozumienie podstaw odmowy, jak i Trybunałowi dokonanie kontroli jej zgodności z prawem.

3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia obowiązku zbadania każdego dokumentu indywidualnie oraz braku zbadania częściowego ujawnienia zgodnie z rozporządzeniem nr 1049/2001:

- po pierwsze, Komisja nie dokonała szczegółowej i indywidualnej wymaganej oceny każdego dokumentu objętego zakresem stosowania wniosku. Zgodnie z art. 4 ust. 1-3 rozporządzenia nr 1049/2001 i utrwalonym orzecznictwem dostępu można odmówić jedynie po przeprowadzeniu konkretnej i szczegółowej analizy wykazującej, że ujawnienie dokumentu stanowiłoby konkretne i faktyczne naruszenie chronionego interesu. Ogólna odmowa Komisji zawarta w dorozumianej decyzji świadczy o tym, że takie indywidualne badanie nie zostało przeprowadzone;

- po drugie, Komisja uchybiła ciążącemu na niej na mocy art. 4 ust. 6 rozporządzenia nr 1049/2001 obowiązkowi zbadania dostępu częściowego. Nawet jeżeli niektóre treści mogą być chronione, instytucje są zobowiązane do udzielenia dostępu do każdej części dokumentów nieobjętych wyjątkiem.

1 Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji (Dz.U. L 145, s. 43)

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.4314

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-360/25: Skarga wniesiona w dniu 2 czerwca 2025 r. - Islamska Republika Pakistanu/Komisja
Data aktu: 11/08/2025
Data ogłoszenia: 11/08/2025