Język postępowania: litewski
(Dz.U.UE C z dnia 11 sierpnia 2025 r.)
Sąd odsyłający
Lietuvos Auksciausiasis Teismas
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: "AUTOVICI" UAB
Druga strona postępowania: "CPO LT" Viesoji jstaiga
Przy udziale: Vieśpjp pirkimp tarnyba, Lietuvos Respublikos specialipjp tyrimp tarnyba, Lietuvos Respublikos valstybes saugumo departamentas
Pytania prejudycjalne
1) Czy zasady równego traktowania, niedyskryminacji, przejrzystości i proporcjonalności, o których mowa w art. 18 [dyrektywy 2014/24/UE 1 ], oraz art. 56 i 57 tej dyrektywy, należy interpretować w ten sposób, że przepisy krajowe, zgodnie z którymi wniosek lub oferta złożone przez dostawcę zostają odrzucone, w sytuacji gdy instytucja zamawiająca została poinformowana przez właściwe organy, że interesy dostawcy (lub osób powiązanych z dostawcą) mogą stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa narodowego, stanowią podstawę wykluczenia dostawców w rozumieniu art. 57 tej dyrektywy czy samodzielną, związaną z bezpieczeństwem narodowym podstawę wykluczenia z udziału (zakazu udziału) w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego? Ponadto, czy wymogi określone w art. 57 dyrektywy 2014/24, w tym w art. 57 ust. 7, takie jak ocena proporcjonalności wykluczenia dostawców, wniosek dotyczący środków w ramach tzw. procedury samooczyszczenia lub ograniczenie okresu wykluczenia, mają zastosowanie bezpośrednio lub przez analogię do takich przepisów krajowych?
2) Niezależnie od odpowiedzi na pytanie pierwsze, czy zasady równego traktowania, niedyskryminacji, przejrzystości i proporcjonalności, o których mowa w art. 18 dyrektywy 2014/24, a także art. 56 i 57 tej dyrektywy, należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie przepisowi krajowemu takiemu jak art. 45 ust. 21 pkt 5 Lietuvos Respublikos viespjp pirkimp jstatymas (ustawy Republiki Litewskiej o zamówieniach publicznych, zwanej dalej "ustawą o zamówieniach publicznych"), który automatycznie wyklucza dostawcę z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego bez ustalenia przez instytucję zamawiającą w sposób niezależny, czy interesy dostawcy (lub osób powiązanych z dostawcą) mogą stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa narodowego w kontekście konkretnego zamówienia, oraz bez oceny proporcjonalności przyjętego środka (odrzucenia wniosku lub oferty) w konkretnym przypadku?
3) Czy art. 55 ust. 3 dyrektywy 2014/24, w szczególności jego część dotyczącą klauzuli egzekwowania prawa lub interesu publicznego, oraz przepisy art. 1 ust. 1 akapit czwarty i art. 1 ust. 3 [dyrektywy 89/665/EWG 2 ], które zapewniają skuteczne procedury odwoławcze, w związku z zasadą dobrej administracji wynikającą z prawa Unii oraz z zasadą skutecznej ochrony sądowej zapisaną w art. 47 Karty [praw podstawowych Unii Europejskiej], należy interpretować w ten sposób, że gdy instytucja zamawiająca odrzuca wniosek lub ofertę na podstawie art. 45 ust. 21 pkt 5 ustawy o zamówieniach publicznych, musi ona przedstawić wyczerpujące uzasadnienie swojej decyzji, czy też, w celu pogodzenia zasady skutecznej ochrony sądowej z zasadą ochrony danych związanych z bezpieczeństwem narodowym, może przedstawić jedynie część tych danych (streszczenie, wyciągi, samą podstawę prawną itd.)? Jeżeli dopuszczalne byłoby to drugie rozwiązanie, jakie kryteria należy zastosować w celu ustalenia zakresu danych, które należy przekazać dostawcy, tak aby zapewnić realizację zasady skutecznej ochrony sądowej naruszonych praw
dostawcy bez naruszania tajemnicy danych dotyczących bezpieczeństwa narodowego?
4) Czy cel dyrektywy 89/665, jej art. 1 ust. 1 akapit czwarty i art. 1 ust. 3 w związku z zasadami skutecznej ochrony sądowej i rzetelnego procesu zapisanymi w art. 47 Karty należy interpretować w ten sposób, że sąd rozpatrujący spór dotyczący zgodności z prawem decyzji instytucji zamawiającej o odrzuceniu wniosku dostawcy nie może ograniczać kontroli sądowej w taki sposób, że ze względu na szczególny charakter i treść danych, na których opiera się zaskarżona decyzja instytucji zamawiającej, a które dotyczą zagrożenia dla bezpieczeństwa narodowego, treść tych danych nie podlega ocenie, a orzeczenie proceduralne sądu nie rozstrzyga, czy dane uzyskane od właściwych organów stanowiły wystarczającą i uzasadnioną podstawę odrzucenia wniosku lub oferty?
W przypadku odpowiedzi twierdzącej na to pytanie, czy zasady skutecznej ochrony sądowej i rzetelnego procesu zapisane w art. 1 ust. 1 akapit [czwarty] dyrektywy 89/665, w jej art. 1 ust. 3 i w art. 47 Karty są przestrzegane, jeżeli w przypadku podjęcia przez instytucję zamawiającą decyzji o odrzuceniu wniosku lub oferty dostawcy na podstawie art. 45 ust. 21 pkt 5 ustawy o zamówieniach publicznych bez odwoływania się do danych niejawnych, dane takie byłyby dostępne i oceniane wyłącznie przez sąd, który rozpatruje spór dotyczący zgodności z prawem takiej decyzji instytucji zamawiającej i który jest uprawniony do przetwarzania takich informacji niejawnych?
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.4265 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-271/25, Autovici: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Lietuvos Aukščiausiasis Teismas (Litwa) w dniu 9 kwietnia 2025 r. - AUTOVICI UAB/CPO LT Viešoji įstaiga |
| Data aktu: | 11/08/2025 |
| Data ogłoszenia: | 11/08/2025 |