Sprawa C-376/25 P: Odwołanie od wyroku Sądu (piąta izba w składzie powiększonym) wydanego w dniu 26 marca 2025 r. w sprawie T-462/21, Portigon AG/Komisja Europejska, wniesione w dniu 4 czerwca 2025 r. przez Portigon AG

Odwołanie od wyroku Sądu (piąta izba w składzie powiększonym) wydanego w dniu 26 marca 2025 r. w sprawie T-462/21, Portigon AG/Komisja Europejska, wniesione w dniu 4 czerwca 2025 r. przez Portigon AG
(Sprawa C-376/25 P)

(C/2025/4146)

Język postępowania: niemiecki

(Dz.U.UE C z dnia 4 sierpnia 2025 r.)

Strony postępowania

Wnosząca odwołanie: Portigon AG (przedstawiciele: H.-J. Niemeyer, M. Röhrig i C. Dankerl, adwokaci)

Druga strona postępowania: Komisja Europejska

Żądania stron

Wnosząca odwołanie wnosi do Trybunału o:

- uchylenie wyroku Sądu z dnia 26 marca 2025 r. w sprawie T-462/21 oraz stwierdzenie nieważności decyzji Komisji Europejskiej z dnia 20 maja 2021 r. 1 . w zakresie, w jakim dotyczą one wnoszącej odwołanie;

- obciążenie Komisji kosztami postępowania przed Sądem i postępowania odwoławczego.

Zarzuty i główne argumenty

Wnosząca odwołanie podnosi na jego poparcie osiem zarzutów.

- Po pierwsze, wnosząca odwołanie uważa, że Sąd naruszył prawo, uznając, iż dzięki pismu w sprawie przedstawienia zarzutów Portigon AG miała możliwość zapoznania się z zarzucanymi jej zachowaniami i obciążającymi ją dowodami oraz podjęcia skutecznej obrony. To samo dotyczy, zdaniem wnoszącej odwołanie, stanowiska Sądu, że (nowe) zaklasyfikowanie określonych rozmów do kategorii 4, które nastąpiło dopiero w dopiero w piśmie przedstawiającym okoliczności faktyczne, nie skłoniło Komisji Europejskiej do dokonania zasadniczo nowej oceny prawnej, która wymagałaby wysłania nowego pisma w sprawie przedstawienia zarzutów. W ten sposób naruszono prawa do obrony Portigon AG.

- Po drugie, stanowisko Sądu, że Komisja słusznie stwierdziła istnienie jednolitego i ciągłego naruszenia w okresie od dnia 4 stycznia 2007 r. do dnia 28 listopada 2011 r., narusza art. 101 TFUE i jest obarczone poważnymi błędami w ocenie. W tym względzie wyrok jest również dotknięty brakiem uzasadnienia w rozumieniu art. 36 zdanie pierwsze i art. 53 akapit pierwszy statutu Trybunału Sprawiedliwości oraz art. 117 lit. m) regulaminu postępowania przed Sądem.

- Po trzecie, wnosząca odwołanie utrzymuje, że stwierdzenie Sądu, zgodnie z którym udział Portigon AG w naruszeniu nie zakończył się przed dniem 1 czerwca 2011 r., opiera się na błędnym pod względem prawnym zastosowaniu art. 101 TFUE oraz na poważnym błędzie w ocenie. Ponadto wyrok jest w tym względzie niewystarczająco uzasadniony.

- Po czwarte, wnosząca odwołanie zarzuca Sądowi naruszenie prawa przy stosowaniu art. 101 TFUE, naruszenie obowiązku uzasadnienia i prawa do obrony Portigon AG poprzez potwierdzenie ustalenia Komisji, zgodnie z którym całość naruszenia powinna zostać zakwalifikowana wyłącznie jako ograniczenie konkurencji ze względu na cel.

- Po piąte, zaskarżony wyrok narusza art. 101 TFUE w zakresie, w jakim przypisuje Portigon AG zachowanie spółki Stuart Marshall w okresie od dnia 19 października 2009 r. do dnia 3 czerwca 2011 r. Ponadto Sąd naruszył prawo, uwzględniając na niekorzyść Portigon AG wiedzę i zachowanie spółki SM ze względu na jej udział w naruszeniu w związku z jej wcześniejszą działalnością na rzecz innych zaangażowanych banków.

- Po szóste, Sąd naruszył art. 7 ust. 1 zdanie czwarte rozporządzenia (WE) nr 1/2003 2 , stwierdzając, że Komisja nie musiała wykazywać istnienia uzasadnionego interesu w stwierdzeniu naruszenia popełnionego przez Portigon AG.

- Po siódme, Sąd naruszył również prawo, uznając, że sporna decyzja nie jest sprzeczna z decyzją w sprawie pomocy państwa i że w konsekwencji jej wydanie nie narusza zasady spójności w prawie Unii.

- Wreszcie, po ósme, Sąd naruszył prawo, przyjmując założenie, że Komisja skorzystała z przysługujących jej uprawnień dyskrecjonalnych w odniesieniu do ewentualnego umorzenia postępowania administracyjnego w stosunku do Portigon AG i wystarczająco uzasadniła korzystanie z tych uprawnień.

1 Decyzja Komisji C(2021) 3489 final z dnia 20 maja 2021 r. dotycząca postępowania na podstawie art. 101 TFUE i art. 53 porozumienia EOG (sprawa AT.40324 - Europejskie obligacje skarbowe).
2 Rozporządzenie Rady z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 traktatu (Dz.U. 2003, L 1, s. 1).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.4146

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-376/25 P: Odwołanie od wyroku Sądu (piąta izba w składzie powiększonym) wydanego w dniu 26 marca 2025 r. w sprawie T-462/21, Portigon AG/Komisja Europejska, wniesione w dniu 4 czerwca 2025 r. przez Portigon AG
Data aktu: 04/08/2025
Data ogłoszenia: 04/08/2025