(C/2025/4125)
Język postępowania: estoński
(Dz.U.UE C z dnia 4 sierpnia 2025 r.)
Sąd odsyłający
Riigikohus
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: MTU Eesti Suurkiskjad
Druga strona postępowania: Keskkonnaamet
przy udziale: Keskkonnaagentuur
Sentencja
1) Artykuł 1 lit. i) dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory, zmienionej dyrektywą Rady 2013/17/UE z dnia 13 maja 2013 r.,
należy interpretować w ten sposób, że:
- zaklasyfikowanie populacji gatunku zwierząt występującej na terytorium państwa członkowskiego do kategorii "narażone" (VU) czerwonej księgi gatunków zagrożonych Międzynarodowej Unii Ochrony Przyrody (IUCN) nie wyklucza uznania stanu ochrony tego gatunku na terytorium owego państwa członkowskiego za "właściwy" w rozumieniu rzeczonego przepisu;
- właściwy stan ochrony wspomnianego gatunku musi istnieć i być oceniany w pierwszej kolejności i siłą rzeczy na poziomie lokalnym i krajowym. Jednakże w ramach oceny - w celu przyjęcia środków zarządzania na podstawie art. 14 ust. 1 dyrektywy 92/43, ze zmianami - czy stan ochrony gatunku zwierząt stanowiącego część populacji, której naturalny zasięg wykracza poza terytorium tego państwa członkowskiego, jest "właściwy" w rozumieniu wspomnianego art. 1 lit. i) owej dyrektywy, państwo to może wziąć pod uwagę wymianę między populacją danego gatunku występującą na jego terytorium z jednej strony a populacjami tego gatunku występującymi w sąsiednich państwach członkowskich lub państwach trzecich z drugiej strony. Do celów oceny znaczenia, jakie należy przypisać takiej wymianie, zainteresowane państwo członkowskie powinno uwzględnić między innymi wszelkie przewidywalne i prawdopodobne zmiany mogące wpłynąć na tę wymianę, poziom ochrony prawnej gwarantowanej przez te inne państwa członkowskie i państwa trzecie, a także stopień współpracy między ich właściwymi organami.
2) Artykuł 1 lit. i) dyrektywy 92/43, zmienionej dyrektywą 2013/17, w związku z art. 2 ust. 3 dyrektywy 92/43, ze zmianami,
należy interpretować w ten sposób, że:
w ramach oceny stanu ochrony gatunku zwierząt w celu przyjęcia na podstawie art. 14 dyrektywy 92/43, ze zmianami, środków zarządzania można uwzględnić wymogi gospodarcze, społeczne i kulturowe oraz cechy regionalne i lokalne w rozumieniu tego art. 2 ust. 3, ponieważ owe wymogi i cechy stanowią element oddziaływań na te gatunki, mogących mieć wpływ na ich długofalowe rozmieszczenie i obfitość ich populacji w obrębie terytorium, o którym mowa w art. 2 ust. 1 dyrektywy 92/43, ze zmianami. Jednakże stanu ochrony wspomnianego gatunku nie można uznać za właściwy ze względu na te wymogi i cechy, jeżeli nie są spełnione trzy kumulatywne przesłanki określone w owym art. 1 lit. i) akapit drugi.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.4125 |
| Rodzaj: | Wyrok |
| Tytuł: | Sprawa C-629/23, Eesti Suurkiskjad: Wyrok Trybunału (piąta izba) z dnia 12 czerwca 2025 r. - MTÜ Eesti Suurkiskjad v. Keskkonnaamet |
| Data aktu: | 12/06/2025 |
| Data ogłoszenia: | 04/08/2025 |