Sprawa C-629/23, Eesti Suurkiskjad: Wyrok Trybunału (piąta izba) z dnia 12 czerwca 2025 r. - MTÜ Eesti Suurkiskjad v. Keskkonnaamet

Wyrok Trybunału (piąta izba) z dnia 12 czerwca 2025 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Riigikohus - Estonia) - MTU Eesti Suurkiskjad/Keskkonnaamet
(Sprawa C-629/23 1 , Eesti Suurkiskjad)

(Odesłanie prejudycjalne - Ochrona siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory - Dyrektywa 92/43/EWG - Artykuł 1 lit. i) akapit pierwszy - Stan ochrony gatunku - Pojęcie - Artykuł 14 - Środki zarządzania - Pozyskiwanie ze stanu dzikiego i eksploatacja zgodne z zachowaniem lub odtworzeniem gatunku we właściwym stanie ochrony - Artykuł 1 lit. i) akapit drugi - Ocena właściwego charakteru stanu ochrony danego gatunku - Przesłanki kumulatywne - Canis lupus (wilk) - Zaklasyfikowanie do kategorii "narażone" czerwonej księgi Międzynarodowej Unii Ochrony Przyrody - Gatunek zwierząt należący do populacji, której naturalny zasięg wykracza poza terytorium państwa członkowskiego - Uwzględnienie wymiany z populacjami tego samego gatunku występującymi w sąsiednich państwach członkowskich lub państwach trzecich - Artykuł 2 ust. 3 - Uwzględnienie wymogów gospodarczych, społecznych i kulturowych oraz cech regionalnych i lokalnych)

(C/2025/4125)

Język postępowania: estoński

(Dz.U.UE C z dnia 4 sierpnia 2025 r.)

Sąd odsyłający

Riigikohus

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: MTU Eesti Suurkiskjad

Druga strona postępowania: Keskkonnaamet

przy udziale: Keskkonnaagentuur

Sentencja

1) Artykuł 1 lit. i) dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory, zmienionej dyrektywą Rady 2013/17/UE z dnia 13 maja 2013 r.,

należy interpretować w ten sposób, że:

- zaklasyfikowanie populacji gatunku zwierząt występującej na terytorium państwa członkowskiego do kategorii "narażone" (VU) czerwonej księgi gatunków zagrożonych Międzynarodowej Unii Ochrony Przyrody (IUCN) nie wyklucza uznania stanu ochrony tego gatunku na terytorium owego państwa członkowskiego za "właściwy" w rozumieniu rzeczonego przepisu;

- właściwy stan ochrony wspomnianego gatunku musi istnieć i być oceniany w pierwszej kolejności i siłą rzeczy na poziomie lokalnym i krajowym. Jednakże w ramach oceny - w celu przyjęcia środków zarządzania na podstawie art. 14 ust. 1 dyrektywy 92/43, ze zmianami - czy stan ochrony gatunku zwierząt stanowiącego część populacji, której naturalny zasięg wykracza poza terytorium tego państwa członkowskiego, jest "właściwy" w rozumieniu wspomnianego art. 1 lit. i) owej dyrektywy, państwo to może wziąć pod uwagę wymianę między populacją danego gatunku występującą na jego terytorium z jednej strony a populacjami tego gatunku występującymi w sąsiednich państwach członkowskich lub państwach trzecich z drugiej strony. Do celów oceny znaczenia, jakie należy przypisać takiej wymianie, zainteresowane państwo członkowskie powinno uwzględnić między innymi wszelkie przewidywalne i prawdopodobne zmiany mogące wpłynąć na tę wymianę, poziom ochrony prawnej gwarantowanej przez te inne państwa członkowskie i państwa trzecie, a także stopień współpracy między ich właściwymi organami.

2) Artykuł 1 lit. i) dyrektywy 92/43, zmienionej dyrektywą 2013/17, w związku z art. 2 ust. 3 dyrektywy 92/43, ze zmianami,

należy interpretować w ten sposób, że:

w ramach oceny stanu ochrony gatunku zwierząt w celu przyjęcia na podstawie art. 14 dyrektywy 92/43, ze zmianami, środków zarządzania można uwzględnić wymogi gospodarcze, społeczne i kulturowe oraz cechy regionalne i lokalne w rozumieniu tego art. 2 ust. 3, ponieważ owe wymogi i cechy stanowią element oddziaływań na te gatunki, mogących mieć wpływ na ich długofalowe rozmieszczenie i obfitość ich populacji w obrębie terytorium, o którym mowa w art. 2 ust. 1 dyrektywy 92/43, ze zmianami. Jednakże stanu ochrony wspomnianego gatunku nie można uznać za właściwy ze względu na te wymogi i cechy, jeżeli nie są spełnione trzy kumulatywne przesłanki określone w owym art. 1 lit. i) akapit drugi.

1 Dz.U. C, C/2023/1439.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.4125

Rodzaj: Wyrok
Tytuł: Sprawa C-629/23, Eesti Suurkiskjad: Wyrok Trybunału (piąta izba) z dnia 12 czerwca 2025 r. - MTÜ Eesti Suurkiskjad v. Keskkonnaamet
Data aktu: 12/06/2025
Data ogłoszenia: 04/08/2025