Sprawa C-389/25 P: Odwołanie od wyroku Sądu (szósta izba) wydanego w dniu 9 kwietnia 2025 r. w sprawie T-397/23, Ausnit, Olariu și Asociații/Komisja, wniesione w dniu 6 czerwca 2025 r. przez Ausnit, Olariu și Asociații SRL

Odwołanie od wyroku Sądu (szósta izba) wydanego w dniu 9 kwietnia 2025 r. w sprawie T-397/23, Ausnit, Olariu si Asociatii/Komisja, wniesione w dniu 6 czerwca 2025 r. przez Ausnit, Olariu si Asociatii SRL
(Sprawa C-389/25 P)

(C/2025/4040)

Język postępowania: rumuński

(Dz.U.UE C z dnia 28 lipca 2025 r.)

Strony

Wnosząca odwołanie: Ausnit, Olariu si Asociatii SRL (przedstawiciel: F. Irimia, adwokat)

Druga strona postępowania: Komisja Europejska

Żądania wnoszącej odwołanie

Strona wnosząca odwołanie wnosi do Trybunału o:

stwierdzenie niezgodności z prawem wyroku Sądu i jego uchylenie lub zmianę w sposób uznający skargę za dopuszczalną i stwierdzający nieważność decyzji Komisji w całości lub w części na tej podstawie, że:

- jest pozbawiona podstawy prawnej, gdyż oparta jest na błędnej wykładni i błędnym zastosowaniu przepisów art. II.19.1 lit. f) umowy o udzielenie dotacji w związku z art. 30 rozporządzenia nr 966/2012;

- została ogłoszona z naruszeniem zasady proporcjonalności przewidzianej w art. 135 rozporządzenia nr 966/2012 przy stosowaniu postanowień art. II.27.6 umowy o udzielenie dotacji, z naruszeniem art. II.25.4 tej umowy oraz z naruszeniem art. 5 TFUE i postanowień jego protokołu dodatkowego nr 2;

- narusza zasadę ochrony uzasadnionych oczekiwań.

Zarzuty i główne argumenty

1) Oddalenie pierwszego zarzutu skargi jest niezgodne z prawem, gdyż wyrok Sądu opiera się na błędnej wykładni i błędnym zastosowaniu art. II.19.1 lit. f) w związku z art. II.9.5 umowy o udzielenie dotacji oraz na błędnej wykładni przepisów art. 30 rozporządzenia nr 966/2012 1 , mającego zastosowanie do umowy na mocy art. 279 ust. 3 rozporządzenia nr 1046/2018 2 . W ramach tego zarzutu podniesiono również wypaczenie przez Sąd istoty zastrzeżeń wnoszącej odwołanie, w związku z czym część argumentów nie była przedmiotem analizy, a także niezgodne z prawem odwrócenie przez Sąd ciężaru dowodu. Podobnie niezgodność z prawem wyroku Sądu wynika również z niewystarczającego uzasadnienia, a ponadto ze sprzeczności argumentów.

2) Oddalenie drugiego zarzutu podniesionego przez wnoszącą odwołanie w skardze jest niezgodne z prawem, ponieważ Sąd błędnie zinterpretował i zastosował zasadę proporcjonalności ustanowioną w art. 135 rozporządzenia nr 966/2012, uznając, że w decyzji Komisji prawidłowo zastosowano postanowienia art. II.27.6 umowy o udzielenie dotacji, że nie doszło do naruszenia art. II.25.4 umowy o udzielenie dotacji lub postanowień art. 5 TFUE i postanowień jego protokołu dodatkowego nr 2. Ponadto w ramach tego zarzutu podniesiono również jako powody niezgodności z prawem wewnętrznie sprzeczne lub niewystarczające uzasadnienie oraz nieprzepro- wadzenie przez Sąd analizy i brak uzasadnienia w przedmiocie argumentu, zgodnie z którym skoro końcowe sprawozdania i sprawozdania finansowe zostały zatwierdzone, Komisja nie może już przyjąć środków przewidzianych w art. 135 ust. 1 i 2 [rozporządzenia nr 966/2012] w celu nakazania odzyskania całości finansowania, lecz jedynie środki przewidziane w art. 135 ust. 4 lub 7 rozporządzenia nr 966/2012. Podniesiono również, że Sąd dokonał błędnej wykładni art. II.27.6. ust. 2 umowy o udzielenie dotacji, że nie można podnosić wobec wnoszącej odwołanie okoliczności, że audyt przeprowadzony w niniejszej sprawie nie wykazał skorygowanej

3) Oddalenie trzeciego zarzutu skargi podniesionego przez wnoszącą odwołanie jest niezgodne z prawem, ponieważ Sąd błędnie zinterpretował i zastosował zasadę ochrony uzasadnionych oczekiwań. W ramach tego zarzutu powołano się na okoliczność, że wnosząca odwołanie miała uzasadnione oczekiwanie, iż rozpatrywana umowa zostanie zastosowana zgodnie z art. II.9 [umowy o udzielenie dotacji], w którym kryterium "najniższej ceny" zostało wymienione obok kryterium "najlepszy stosunek jakości do ceny" i nie wspomina się o obowiązku przyjęcia innych, bardziej złożonych kryteriów w procedurze wyboru. Ponadto podniesiono, że Sąd nie przeanalizował i nie wypowiedział się w sposób uzasadniony w przedmiocie konsekwencji, jakie dla kontrahenta wynikają z charakteru prawnego umowy o udzielenie dotacji jako umowy adhezyjnej, która nie została jednak zredagowana w sposób wystarczająco jasny i wyraźny, tak aby nie pozostawiać żadnych wątpliwości interpretacyjnych, a także, że Sąd błędnie zinterpretował brak spełnienia warunków dla zastosowania tej zasady.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. 2012, L 298, s. 1).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. 2018, L 193, s. 1). liczby końcowej na podstawie konkretnych obliczeń, w związku z czym w braku takich obliczeń zwrot całości finansowania został nakazany w sposób niezgodny z prawem, podobnie jak nie jest uzasadnione, by odzyskanie finansowania było całkowite, a nie częściowe, oraz że wyrok Sądu jest w tym względzie wewnętrznie sprzeczny. Podobnie niezgodność z prawem podniesiono również ze względu na to, że Sąd nie zakwestionował zachowania Komisji, która nie zbadała proporcjonalności naruszenia obowiązku lub proporcjonalności nieprawidłowego wykonania, a tym samym naruszyła postanowienia art. II.25.4 umowy o udzielenie dotacji oraz zasadę proporcjonalności, a uzasadnienie Sądu w tym względzie (z jednej strony w pkt 102, a z drugiej strony w pkt 10 i 104) jest wewnętrznie sprzeczne.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.4040

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-389/25 P: Odwołanie od wyroku Sądu (szósta izba) wydanego w dniu 9 kwietnia 2025 r. w sprawie T-397/23, Ausnit, Olariu și Asociații/Komisja, wniesione w dniu 6 czerwca 2025 r. przez Ausnit, Olariu și Asociații SRL
Data aktu: 28/07/2025
Data ogłoszenia: 28/07/2025