Język postępowania: grecki
(Dz.U.UE C z dnia 21 lipca 2025 r.)
Strony
Wnosząca odwołanie: Republika Grecka (przedstawiciele: E. Leftheriotou, A.-E. Vasilopoulou i K. Konsta, pełnomocnicy)
Druga strona postępowania: Komisja Europejska
Żądania wnoszącego odwołanie
Wnosząca odwołanie wnosi do Trybunału o uwzględnienie jej odwołania i uchylenie wyroku Sądu Unii Europejskiej z dnia 19 marca 2025 r., w sprawie T-211/22, w którym Sąd oddalił jej skargę z dnia 20 kwietnia 2022 r. o stwierdzenie nieważności decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2022/222 z dnia 16 lutego 2022 r. 1 , aby uwzględnić wspomnianą skargę i stwierdzić nieważność decyzji Komisji, w zakresie, w jakim wyłącza ona z finansowania Unii Europejskiej wydatki poniesione przez Republikę Grecką w kwocie brutto w wysokości 43 525 011,74 EUR i w kwocie netto, po uwzględnieniu wcześniejszych korekt, w wysokości 43 156 228,16 EUR w następstwie oznaczonego sygnaturą XC/2018/001/GR dochodzenia dotyczącego zasady wzajemnej zgodności w latach składania wniosków 2016/2017 (lata budżetowe 2016-2019).
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie odwołania wnosząca je podnosi pięć zarzutów.
Zarzut pierwszy dotyczy błędnej wykładni dotyczącej wiążącego charakteru dokumentu zatytułowanego "Kontrole kluczowe i kontrole uzupełniające w odniesieniu do zasady wzajemnej zgodności w ramach procedur rozliczania zgodności wszczętych od dnia 1 stycznia 2015 r.", który Komisja przekazała państwom członkowskim oraz przeinaczenia treści tego dokumentu, błędnej wykładni i błędnego zastosowania zasady pewności prawa, a także niewystarczającego uzasadnienia zaskarżonego wyroku.
Poprzez zarzut drugi wnosząca odwołanie podnosi, że zaskarżony wyrok zawiera błąd w wykładni i stosowaniu zasad rozliczania w odniesieniu do zgodności zastosowanych w konkretnym przypadku zasady wzajemnej zgodności, w związku z zasadą proporcjonalności. W szczególności zaskarżony wyrok należy uchylić ze względu na błędną wykładnię i błędne zastosowanie wspomnianych zasad w zakresie, w jakim, po pierwsze, określają one kompetencje Dyrekcji Generalnej Komisji (DG) ds. Rolnictwa przy badaniu stosowania zasad wchodzących głównie w zakres kompetencji innych dyrekcji generalnych Komisji, i po drugie, uzasadniają zastosowanie korekty finansowej w następstwie ustaleń, które nie mogły prowadzić do nałożenia kar administracyjnych. Zarzut ten jest ponadto oparty na niewystarczającym i nieodpowiednim uzasadnieniu zaskarżonego wyroku w tym zakresie.
Zarzut trzeci dotyczy niewystarczającego i wewnętrznie sprzecznego uzasadnienia konkretnych fragmentów zaskarżonego wyroku, w których Sąd orzekł w przedmiocie poszczególnych zastrzeżeń dotyczących niektórych elementów kontroli kluczowej "Zakres stosowania i jakość kontroli na miejscu", zdefiniowanej w wyżej wskazanym dokumencie Komisji. Zarzut ten dotyczy również błędnej wykładni i błędnego zastosowania art. 71 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014 2 , w którym zobowiązano państwa członkowskie do zapewnienia "przeprowadzeni[a] w ciągu roku odpowiedniej liczby kontroli w zakresie przestrzegania wszystkich wymogów i norm [dotyczących wzajemnej zgodności]".
Zarzut czwarty dotyczy tego, że Sąd błędnie zinterpretował i zastosował w odniesieniu do wzajemnej zgodności okoliczność obciążającą, o której mowa w art. 12 ust. 7 lit. a) rozporządzenia delegowanego (UE) nr 907/2014 3 . Ponadto zarzut ten dotyczy również tego, że Sąd błędnie zinterpretował i zastosował art. 52 ust. 2 i 3 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 4 oraz art. 34 ust. 1 i 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 5 , ponieważ uznał, iż Komisja może w toku procedury rozliczania zgodności zwiększyć stawkę korekty zaproponowanej w jej wstępnych ustaleniach.
Wreszcie zarzut piąty dotyczy tego, że Sąd błędnie zinterpretował i zastosował wskazówki zawarte w wytycznych C(2015) 3675 final z dnia 8 czerwca 2015 r., oddalając twierdzenia Republiki Greckiej dotyczące uwzględnienia wcześniejszych, nakładających się na siebie korekt, które zostały wobec niej zastosowane, przedstawił w tym względzie niewystarczające uzasadnienie i naruszył zasadę kontradyktoryjności, wskazując w swoim wyroku algorytm, na który nie powołano się w toku postępowania.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.3879 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-367/25 P: Odwołanie od wyroku Sądu (siódma izba) wydanego w dniu 19 marca 2025 r. w sprawie T-211/22, Grecja/Komisja, wniesione w dniu 29 maja 2025 r. przez Republikę Grecką |
| Data aktu: | 21/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 21/07/2025 |