Język postępowania: grecki
(Dz.U.UE C z dnia 21 lipca 2025 r.)
Strony
Wnosząca odwołanie: Republika Grecka (przedstawiciele: E. Leftheriotou, A.-E. Vasilopoulou i K. Konsta, pełnomocnicy)
Druga strona postępowania: Komisja Europejska
Żądania wnoszącego odwołanie
Wnosząca odwołanie wnosi do Trybunału o uwzględnienie jej odwołania i uchylenie wyroku Sądu Unii Europejskiej z dnia 19 marca 2025 r., w sprawie T-211/22, w którym Sąd oddalił jej skargę z dnia 20 kwietnia 2022 r. o stwierdzenie nieważności decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2022/222 z dnia 16 lutego 2022 r. 1 , aby uwzględnić wspomnianą skargę i stwierdzić nieważność decyzji Komisji, w zakresie, w jakim wyłącza ona z finansowania Unii Europejskiej wydatki poniesione przez Republikę Grecką w kwocie brutto w wysokości 43 525 011,74 EUR i w kwocie netto, po uwzględnieniu wcześniejszych korekt, w wysokości 43 156 228,16 EUR w następstwie oznaczonego sygnaturą XC/2018/001/GR dochodzenia dotyczącego zasady wzajemnej zgodności w latach składania wniosków 2016/2017 (lata budżetowe 2016-2019).
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie odwołania wnosząca je podnosi pięć zarzutów.
Zarzut pierwszy dotyczy błędnej wykładni dotyczącej wiążącego charakteru dokumentu zatytułowanego "Kontrole kluczowe i kontrole uzupełniające w odniesieniu do zasady wzajemnej zgodności w ramach procedur rozliczania zgodności wszczętych od dnia 1 stycznia 2015 r.", który Komisja przekazała państwom członkowskim oraz przeinaczenia treści tego dokumentu, błędnej wykładni i błędnego zastosowania zasady pewności prawa, a także niewystarczającego uzasadnienia zaskarżonego wyroku.
Poprzez zarzut drugi wnosząca odwołanie podnosi, że zaskarżony wyrok zawiera błąd w wykładni i stosowaniu zasad rozliczania w odniesieniu do zgodności zastosowanych w konkretnym przypadku zasady wzajemnej zgodności, w związku z zasadą proporcjonalności. W szczególności zaskarżony wyrok należy uchylić ze względu na błędną wykładnię i błędne zastosowanie wspomnianych zasad w zakresie, w jakim, po pierwsze, określają one kompetencje Dyrekcji Generalnej Komisji (DG) ds. Rolnictwa przy badaniu stosowania zasad wchodzących głównie w zakres kompetencji innych dyrekcji generalnych Komisji, i po drugie, uzasadniają zastosowanie korekty finansowej w następstwie ustaleń, które nie mogły prowadzić do nałożenia kar administracyjnych. Zarzut ten jest ponadto oparty na niewystarczającym i nieodpowiednim uzasadnieniu zaskarżonego wyroku w tym zakresie.
Zarzut trzeci dotyczy niewystarczającego i wewnętrznie sprzecznego uzasadnienia konkretnych fragmentów zaskarżonego wyroku, w których Sąd orzekł w przedmiocie poszczególnych zastrzeżeń dotyczących niektórych elementów kontroli kluczowej "Zakres stosowania i jakość kontroli na miejscu", zdefiniowanej w wyżej wskazanym dokumencie Komisji. Zarzut ten dotyczy również błędnej wykładni i błędnego zastosowania art. 71 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014 2 , w którym zobowiązano państwa członkowskie do zapewnienia "przeprowadzeni[a] w ciągu roku odpowiedniej liczby kontroli w zakresie przestrzegania wszystkich wymogów i norm [dotyczących wzajemnej zgodności]".
Zarzut czwarty dotyczy tego, że Sąd błędnie zinterpretował i zastosował w odniesieniu do wzajemnej zgodności okoliczność obciążającą, o której mowa w art. 12 ust. 7 lit. a) rozporządzenia delegowanego (UE) nr 907/2014 3 . Ponadto zarzut ten dotyczy również tego, że Sąd błędnie zinterpretował i zastosował art. 52 ust. 2 i 3 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 4 oraz art. 34 ust. 1 i 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 5 , ponieważ uznał, iż Komisja może w toku procedury rozliczania zgodności zwiększyć stawkę korekty zaproponowanej w jej wstępnych ustaleniach.
Wreszcie zarzut piąty dotyczy tego, że Sąd błędnie zinterpretował i zastosował wskazówki zawarte w wytycznych C(2015) 3675 final z dnia 8 czerwca 2015 r., oddalając twierdzenia Republiki Greckiej dotyczące uwzględnienia wcześniejszych, nakładających się na siebie korekt, które zostały wobec niej zastosowane, przedstawił w tym względzie niewystarczające uzasadnienie i naruszył zasadę kontradyktoryjności, wskazując w swoim wyroku algorytm, na który nie powołano się w toku postępowania.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.3879 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-367/25 P: Odwołanie od wyroku Sądu (siódma izba) wydanego w dniu 19 marca 2025 r. w sprawie T-211/22, Grecja/Komisja, wniesione w dniu 29 maja 2025 r. przez Republikę Grecką |
| Data aktu: | 21/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 21/07/2025 |