Sprawa C-367/25 P: Odwołanie od wyroku Sądu (siódma izba) wydanego w dniu 19 marca 2025 r. w sprawie T-211/22, Grecja/Komisja, wniesione w dniu 29 maja 2025 r. przez Republikę Grecką

Odwołanie od wyroku Sądu (siódma izba) wydanego w dniu 19 marca 2025 r. w sprawie T-211/22, Grecja/Komisja, wniesione w dniu 29 maja 2025 r. przez Republikę Grecką
(Sprawa C-367/25 P)

(C/2025/3879)

Język postępowania: grecki

(Dz.U.UE C z dnia 21 lipca 2025 r.)

Strony

Wnosząca odwołanie: Republika Grecka (przedstawiciele: E. Leftheriotou, A.-E. Vasilopoulou i K. Konsta, pełnomocnicy)

Druga strona postępowania: Komisja Europejska

Żądania wnoszącego odwołanie

Wnosząca odwołanie wnosi do Trybunału o uwzględnienie jej odwołania i uchylenie wyroku Sądu Unii Europejskiej z dnia 19 marca 2025 r., w sprawie T-211/22, w którym Sąd oddalił jej skargę z dnia 20 kwietnia 2022 r. o stwierdzenie nieważności decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2022/222 z dnia 16 lutego 2022 r. 1 , aby uwzględnić wspomnianą skargę i stwierdzić nieważność decyzji Komisji, w zakresie, w jakim wyłącza ona z finansowania Unii Europejskiej wydatki poniesione przez Republikę Grecką w kwocie brutto w wysokości 43 525 011,74 EUR i w kwocie netto, po uwzględnieniu wcześniejszych korekt, w wysokości 43 156 228,16 EUR w następstwie oznaczonego sygnaturą XC/2018/001/GR dochodzenia dotyczącego zasady wzajemnej zgodności w latach składania wniosków 2016/2017 (lata budżetowe 2016-2019).

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie odwołania wnosząca je podnosi pięć zarzutów.

Zarzut pierwszy dotyczy błędnej wykładni dotyczącej wiążącego charakteru dokumentu zatytułowanego "Kontrole kluczowe i kontrole uzupełniające w odniesieniu do zasady wzajemnej zgodności w ramach procedur rozliczania zgodności wszczętych od dnia 1 stycznia 2015 r.", który Komisja przekazała państwom członkowskim oraz przeinaczenia treści tego dokumentu, błędnej wykładni i błędnego zastosowania zasady pewności prawa, a także niewystarczającego uzasadnienia zaskarżonego wyroku.

Poprzez zarzut drugi wnosząca odwołanie podnosi, że zaskarżony wyrok zawiera błąd w wykładni i stosowaniu zasad rozliczania w odniesieniu do zgodności zastosowanych w konkretnym przypadku zasady wzajemnej zgodności, w związku z zasadą proporcjonalności. W szczególności zaskarżony wyrok należy uchylić ze względu na błędną wykładnię i błędne zastosowanie wspomnianych zasad w zakresie, w jakim, po pierwsze, określają one kompetencje Dyrekcji Generalnej Komisji (DG) ds. Rolnictwa przy badaniu stosowania zasad wchodzących głównie w zakres kompetencji innych dyrekcji generalnych Komisji, i po drugie, uzasadniają zastosowanie korekty finansowej w następstwie ustaleń, które nie mogły prowadzić do nałożenia kar administracyjnych. Zarzut ten jest ponadto oparty na niewystarczającym i nieodpowiednim uzasadnieniu zaskarżonego wyroku w tym zakresie.

Zarzut trzeci dotyczy niewystarczającego i wewnętrznie sprzecznego uzasadnienia konkretnych fragmentów zaskarżonego wyroku, w których Sąd orzekł w przedmiocie poszczególnych zastrzeżeń dotyczących niektórych elementów kontroli kluczowej "Zakres stosowania i jakość kontroli na miejscu", zdefiniowanej w wyżej wskazanym dokumencie Komisji. Zarzut ten dotyczy również błędnej wykładni i błędnego zastosowania art. 71 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014 2 , w którym zobowiązano państwa członkowskie do zapewnienia "przeprowadzeni[a] w ciągu roku odpowiedniej liczby kontroli w zakresie przestrzegania wszystkich wymogów i norm [dotyczących wzajemnej zgodności]".

Zarzut czwarty dotyczy tego, że Sąd błędnie zinterpretował i zastosował w odniesieniu do wzajemnej zgodności okoliczność obciążającą, o której mowa w art. 12 ust. 7 lit. a) rozporządzenia delegowanego (UE) nr 907/2014 3 . Ponadto zarzut ten dotyczy również tego, że Sąd błędnie zinterpretował i zastosował art. 52 ust. 2 i 3 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 4  oraz art. 34 ust. 1 i 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 5 , ponieważ uznał, iż Komisja może w toku procedury rozliczania zgodności zwiększyć stawkę korekty zaproponowanej w jej wstępnych ustaleniach.

Wreszcie zarzut piąty dotyczy tego, że Sąd błędnie zinterpretował i zastosował wskazówki zawarte w wytycznych C(2015) 3675 final z dnia 8 czerwca 2015 r., oddalając twierdzenia Republiki Greckiej dotyczące uwzględnienia wcześniejszych, nakładających się na siebie korekt, które zostały wobec niej zastosowane, przedstawił w tym względzie niewystarczające uzasadnienie i naruszył zasadę kontradyktoryjności, wskazując w swoim wyroku algorytm, na który nie powołano się w toku postępowania.

1 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2022/222 z dnia 16 lutego 2022 r. wyłączająca z finansowania Unii Europejskiej niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) oraz Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz.U. 2022, L 37, s. 63).
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 809/2014 z dnia 17 lipca 2014 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli, środków rozwoju obszarów wiejskich oraz zasady wzajemnej zgodności (Dz.U. 2014, L 227, s. 69).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 907/2014 z dnia 11 marca 2014 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, zabezpieczeń oraz stosowania euro (Dz.U. 2014, L 255, s. 18).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz.U. 2013, L 347, s. 549).
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 908/2014 z dnia 6 sierpnia 2014 r. ustanawiające zasady dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, przepisów dotyczących kontroli, zabezpieczeń i przejrzystości (Dz.U. 2014, L 255, s. 59).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.3879

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-367/25 P: Odwołanie od wyroku Sądu (siódma izba) wydanego w dniu 19 marca 2025 r. w sprawie T-211/22, Grecja/Komisja, wniesione w dniu 29 maja 2025 r. przez Republikę Grecką
Data aktu: 21/07/2025
Data ogłoszenia: 21/07/2025