Sprawa C-280/25, Lin II: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (Rumunia) w dniu 10 kwietnia 2025 r. - Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Oradea/M.G.D

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Inalta Curte de Casatie §i Justitie (Rumunia) w dniu 10 kwietnia 2025 r. - Parchetul de pe langa Curtea de Apel Oradea/M.G.D.

(Sprawa C-280/25, Lin II 1 )

(C/2025/3867)

Język postępowania: rumuński

(Dz.U.UE C z dnia 21 lipca 2025 r.)

Sąd odsyłający

Inalta Curte de Casatie §i Justitie

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: Parchetul de pe langa Curtea de Apel Oradea

Druga strona postępowania, oskarżony: M.G.D.

Druga strona postępowania, strona cywilna: Statul roman - Agentia Nationala de Administrare Fiscala prin Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Cluj Napoca, prin Administratia Judeteana a Finantelor Publice Satu Mare

Pytania prejudycjalne

1) Czy przy dokonywaniu wykładni i stosowaniu art. 325 [TFUE], art. 1 ust. 1 lit. a), art. 2 i 9 konwencji OIF 2  oraz art. 49 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, w braku przepisu prawa krajowego określającego minimalną kwotę, aby nadużycie finansowe naruszające interesy finansowe Unii Europejskiej mogło zostać uznane za poważne, przepisy prawa Unii należy interpretować w ten sposób, że nadużycie finansowe uznaje się za poważne tylko wtedy, gdy dotyczy kwoty przekraczającej 50 000 EUR?

2) W przypadku udzielenia odpowiedzi przeczącej na poprzednie pytanie, czy postanowienia art. 2, art. 4 ust. 2 i 3 TUE, art. 2 ust. 2, art. 325 ust. 1 TFUE i art. 2 ust. 1 konwencji OIF, zgodnie z ich wykładnią dokonaną przez Trybunał [w wyroku z dnia 24 lipca 2023 r., Lin, C 107/23 PPU, EU:C:2023:606; zwanym dalej "wyrokiem Lin"], [a także] art. 49 ust. 1, art. 52 ust. 3 i art. 53 Karty należy interpretować w ten sposób, że w ramach postępowania karnego, którego przedmiotem są przestępstwa dotyczące [podatku od wartości dodanej (VAT)], sąd krajowy powinien odstąpić od stosowania krajowego standardu ochrony dotyczącego zasady lex mitior, wynikającego z wiążącego orzecznictwa sądu najwyższego tego państwa członkowskiego, zgodnie z którym to standardem czynności procesowe dokonane przed stwierdzeniem nieważności krajowego przepisu ustawowego regulującego przyczyny przerwania biegu terminów przedawnienia odpowiedzialności karnej nie wywołują skutku przerywającego bieg przedawnienia, jeżeli:

a) odstąpienie od stosowania tego standardu krajowego jest niezgodne z zakazem stosowania lex tertia, będącym zasadą rangi konstytucyjnej;

b) zgodnie z tym orzecznictwem krajowym można uznać, że ogólny termin przedawnienia odpowiedzialności karnej upłynął przed wydaniem wyroku Lin;

c) skutkiem odstąpienia od stosowania tego standardu krajowego na podstawie prawa Unii jest zapewnienie poziomu ochrony praw podstawowych ustanowionych w Karcie, który nie jest równoważny lub porównywalny z ochroną gwarantowaną przez art. 7 europejskiej Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności;

d) prawo krajowe nie przewiduje konkretnych kryteriów, na podstawie których sąd państwa członkowskiego może dokonać wstępnej oceny systemowego ryzyka bezkarności, wynikającego ze stosowania tego standardu krajowego, w przypadku przestępstw poważnych nadużyć finansowych naruszających interesy finansowe Unii Europejskiej?

1 Niniejszej sprawie została nadana fikcyjna nazwa. Nie odpowiada ona rzeczywistej nazwie ani rzeczywistemu nazwisku żadnej ze stron postępowania.
2 Konwencji sporządzonej na podstawie artykułu K.3 Traktatu o Unii Europejskiej, o ochronie interesów finansowych Wspólnot Europejskich (Dz.U. 1995, C 316, s. 49).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.3867

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-280/25, Lin II: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (Rumunia) w dniu 10 kwietnia 2025 r. - Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Oradea/M.G.D
Data aktu: 21/07/2025
Data ogłoszenia: 21/07/2025