Sprawa C-169/23, Másdi: Wyrok Trybunału (trzecia izba) z dnia 28 listopada 2024 r. - Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság v. UC

Wyrok Trybunału (trzecia izba) z dnia 28 listopada 2024 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Kuria - Węgry) - Nemzeti Adatvedelmi es Informació- szabadsag Hatósag/UC

(Sprawa C-169/23 1 , Masdi 2 )

(Odesłanie prejudycjalne - Ochrona osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych - Rozporządzenie (UE) 2016/679 - Dane przetwarzane przy sporządzaniu zaświadczenia COVID-19 - Dane, które nie zostały pozyskane od osoby, której dane dotyczą - Informacje, jakie należy dostarczyć - Wyjątek od obowiązku informacyjnego - Artykuł 14 ust. 5 lit. c) - Dane wygenerowane w ramach postępowania prowadzonego przez administratora - Prawo do wniesienia skargi - Kompetencje organu nadzorczego - Artykuł 77 ust. 1 - Odpowiednie środki ochrony uzasadnionych interesów osoby, której dane dotyczą, przewidziane w prawie państwa członkowskiego, któremu podlega administrator - Środki służące zapewnieniu bezpieczeństwa przetwarzania danych - Artykuł 32)

(C/2025/366)

Język postępowania: węgierski

(Dz.U.UE C z dnia 27 stycznia 2025 r.)

Sąd odsyłający

Kuria

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: Nemzeti Adatvedelmi es Informaciószabadsag Hatósag

Druga strona postępowania: UC

Sentencja

1) Artykuł 14 ust. 5 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólnego rozporządzenia o ochronie danych)

należy interpretować w ten sposób, że:

przewidziany w tym przepisie wyjątek od ciążącego na administratorze obowiązku informowania osoby, której dane dotyczą, dotyczy bez rozróżnienia wszystkich danych osobowych, których administrator nie zebrał bezpośrednio od osoby, której dane dotyczą, niezależnie od tego, czy dane te zostały pozyskane przez administratora od osoby innej niż osoba, której dane dotyczą, czy też zostały one wygenerowane przez samego administratora w ramach wykonywania jego zadań.

2) Artykuł 14 ust. 5 lit. c) i art. 77 ust. 1 rozporządzenia 2016/679

należy interpretować w ten sposób, że:

w ramach postępowania w sprawie skargi organ nadzorczy jest właściwy do zweryfikowania, czy prawo państwa członkowskiego, któremu podlega administrator, przewiduje odpowiednie środki ochrony uzasadnionych interesów osoby, której dane dotyczą, na potrzeby zastosowania wyjątku przewidzianego w art. 14 ust. 5 lit. c). Weryfikacja ta nie dotyczy jednak odpowiedniego charakteru środków, które administrator danych jest zobowiązany wdrożyć na podstawie art. 32 tego rozporządzenia w celu zapewnienia bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych.

1 Dz.U. C 205 z 12.6.2023.
2 Niniejszej sprawie została nadana fikcyjna nazwa. Nie odpowiada ona rzeczywistej nazwie ani rzeczywistemu nazwisku żadnej ze stron postępowania.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.366

Rodzaj: Wyrok
Tytuł: Sprawa C-169/23, Másdi: Wyrok Trybunału (trzecia izba) z dnia 28 listopada 2024 r. - Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság v. UC
Data aktu: 28/11/2024
Data ogłoszenia: 27/01/2025