Sprawa C-311/25: Skarga wniesiona w dniu 30 kwietnia 2025 r. - Komisja Europejska przeciwko Rzeczypospolitej Polskiej

Skarga wniesiona w dniu 30 kwietnia 2025 r. - Komisja Europejska przeciwko Rzeczypospolitej Polskiej

(Sprawa C-311/25)

Język postępowania: polski

(C/2025/3635)

(Dz.U.UE C z dnia 14 lipca 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: Komisja Europejska (Przedstawiciele: E. Sanfrutos Cano i J. Szczodrowski, pełnomocnicy)

Strona pozwana: Rzeczpospolita Polska

Żądania strony skarżącej - stwierdzenie, że poprzez:

a) niezapewnienie, ażeby wszystkie ścieki wytwarzane w 941 aglomeracjach wymienionych w skardze były odprowadzane, Rzeczpospolita Polska uchybiła swoim zobowiązaniom wynikającym z art. 3 ust. 1 w związku z sekcją A załącznika I dyrektywy 91/271/EWG 1 ;

b) niepodjęcie w odniesieniu do 1 020 aglomeracji wymienionych w skardze środków niezbędnych do oczyszczania ścieków w tych aglomeracjach Rzeczpospolita Polska uchybiła swoim zobowiązaniom wynikającym z art. 4 ust. 1 i 3 oraz art. 10 w związku z sekcją B załącznika I dyrektywy 91/271/EWG;

c) niepodjęcie w odniesieniu do 336 aglomeracji wymienionych w skardze środków niezbędnych do oczyszczania ścieków w tych aglomeracjach Rzeczpospolita Polska uchybiła swoim zobowiązaniom wynikającym z art. 5 i art. 10 w związku z sekcją B załącznika I dyrektywy 91/271/EWG;

- obciążenie Rzeczpospolitej Polskiej kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie swojej Skargi, Komisja podnosi trzy zarzuty naruszenia dyrektywy 91/271/EWG.

W ramach pierwszego zarzutu Komisja podnosi, że poprzez niezapewnienie, ażeby wszystkie ścieki wytwarzane w 941 aglomeracjach wymienionych w skardze były odprowadzane, Rzeczpospolita Polska uchybiła swoim zobowiązaniom wynikającym z art. 3 ust. 1 w związku z sekcją A załącznika I dyrektywy 91/271/EWG. Art. 3 dyrektywy 91/271/EWG dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych nakłada na państwa członkowskie sformułowane w sposób jasny i jednoznaczny zobowiązanie rezultatu, aby najpóźniej w dniu 31 grudnia 2005 r. wszystkie ścieki pochodzące z aglomeracji, których RML wynosi powyżej 2 000, były objęte systemem zbierania ścieków komunalnych. Zgodnie z postanowieniami traktatu o przystąpieniu Polski, na zasadzie odstępstwa od art. 3 dyrektywy, wymogi dotyczące systemów zbierania obowiązują w Polsce w pełni od dnia 31 grudnia 2015 r. Oznacza to, że od dnia 31 grudnia 2015 r. Polska musiała zapewnić, aby wszystkie aglomeracje o RLM powyżej 2 000 były wyposażone w systemy zbierania ścieków komunalnych. Na zasadzie odstępstwa, art. 3 ust. 1 akapit trzeci dyrektywy 91/271/EWG przewiduje wyjątek od obowiązku ustanowienia systemu zbierania w przypadkach, gdy "nie przyniosłoby [ono] korzyści dla środowiska lub powodowałoby nadmierne koszty". W takich należycie uzasadnionych przypadkach można zastosować "pojedyncze lub inne właściwe systemy, które zapewnią taki sam poziom ochrony środowiska".

W ramach drugiego zarzutu Komisja podnosi, że poprzez niepodjęcie w odniesieniu do 1 020 aglomeracji wymienionych w skardze środków niezbędnych do oczyszczania ścieków w tych aglomeracjach Rzeczpospolita Polska uchybiła swoim zobowiązaniom wynikającym z art. 4 ust. 1 i 3 oraz art. 10 w związku z sekcją B Załącznika I dyrektywy 91/271/EWG. Zgodnie z art. 4 ust. 1 dyrektywy 91/271/EWG państwa członkowskie są zobowiązane zapewnić, aby ścieki komunalne odprowadzane do systemów zbierania były przed odprowadzeniem poddawane oczyszczaniu wtórnemu lub oczyszczaniu równoważnemu. Zgodnie z art. 2 pkt 8 dyrektywy 91/271/EWG "oczyszczanie wtórne" oznacza oczyszczanie ścieków komunalnych obejmujące zasadniczo oczyszczanie biologiczne i wtórne osadzanie lub inny proces spełniający wymogi tabeli 1 załącznika I. Zgodnie z art. 4 ust. 3 dyrektywy 91/271/EWG zrzuty z oczyszczalni ścieków komunalnych danych aglomeracji muszą spełniać odpowiednie wymogi części B załącznika I do dyrektywy.

W ramach trzeciego zarzutu Komisja podnosi, że poprzez niepodjęcie w odniesieniu do 336 aglomeracji wymienionych w skardze środków niezbędnych do oczyszczania ścieków w tych aglomeracjach Rzeczpospolita Polska uchybiła swoim zobowiązaniom wynikającym z art. 5 i art. 10 w związku z sekcją B załącznika I dyrektywy 91/271/EWG. Art. 5 ust. 2 dyrektywy zobowiązuje państwa członkowskie do zapewnienia, aby ścieki komunalne odprowadzane do systemów zbierania były, przed odprowadzeniem do obszarów wrażliwych, poddawane bardziej rygorystycznemu oczyszczaniu niż opisane w art. 4 w odniesieniu do zrzutów z aglomeracji o RLM wynoszącej ponad 10 000. Art. 5 ust. 3 wymaga, aby zrzuty z oczyszczalni ścieków komunalnych do obszarów wrażliwych spełniały odpowiednie wymogi załącznika I sekcja B. Art. 5 ust. 5 stanowi, że art. 5 ust. 2, 3 i 4 ma zastosowanie do zrzutów z oczyszczalni ścieków komunalnych na odpowiednich obszarach zlewni obszarów wrażliwych, które przyczyniają się do zanieczyszczenia tych obszarów.

Komisja wystosowała do Rzeczypospolitej Polskiej wezwanie do usunięcia uchybienia w dniu 26 stycznia 2018 r. W dniu 14 maja 2020 r. Komisja wystosowała do Rzeczypospolitej Polskiej uzasadnioną opinię. Po analizie udzielonych odpowiedzi wraz z przekazanymi danymi analitycznymi oraz innymi dostępnymi informacjami Komisja doszła do wniosku, że naruszenie art. 3 w związku z sekcją A załącznika I, art. 4 ust. 1 i 3 oraz art. 10 w związku z sekcją B załącznika I oraz art. 5 i art. 10 w związku z sekcją B załącznika I dyrektywy 91/271/EWG trwa nadal w odniesieniu do wymienionych w skardze aglomeracji.

1 Dyrektywa Rady z dnia 21 maja 1991 r. dotycząca oczyszczania ścieków komunalnych; Dz. U. 1991, L 135, s. 40; Polskie wydanie specjalne: Rozdział 15 Tom 002 P. 26 - 38

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.3635

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-311/25: Skarga wniesiona w dniu 30 kwietnia 2025 r. - Komisja Europejska przeciwko Rzeczypospolitej Polskiej
Data aktu: 14/07/2025
Data ogłoszenia: 14/07/2025