Język postępowania: polski
(C/2025/3635)
(Dz.U.UE C z dnia 14 lipca 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Komisja Europejska (Przedstawiciele: E. Sanfrutos Cano i J. Szczodrowski, pełnomocnicy)
Strona pozwana: Rzeczpospolita Polska
Żądania strony skarżącej - stwierdzenie, że poprzez:
a) niezapewnienie, ażeby wszystkie ścieki wytwarzane w 941 aglomeracjach wymienionych w skardze były odprowadzane, Rzeczpospolita Polska uchybiła swoim zobowiązaniom wynikającym z art. 3 ust. 1 w związku z sekcją A załącznika I dyrektywy 91/271/EWG 1 ;
b) niepodjęcie w odniesieniu do 1 020 aglomeracji wymienionych w skardze środków niezbędnych do oczyszczania ścieków w tych aglomeracjach Rzeczpospolita Polska uchybiła swoim zobowiązaniom wynikającym z art. 4 ust. 1 i 3 oraz art. 10 w związku z sekcją B załącznika I dyrektywy 91/271/EWG;
c) niepodjęcie w odniesieniu do 336 aglomeracji wymienionych w skardze środków niezbędnych do oczyszczania ścieków w tych aglomeracjach Rzeczpospolita Polska uchybiła swoim zobowiązaniom wynikającym z art. 5 i art. 10 w związku z sekcją B załącznika I dyrektywy 91/271/EWG;
- obciążenie Rzeczpospolitej Polskiej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie swojej Skargi, Komisja podnosi trzy zarzuty naruszenia dyrektywy 91/271/EWG.
W ramach pierwszego zarzutu Komisja podnosi, że poprzez niezapewnienie, ażeby wszystkie ścieki wytwarzane w 941 aglomeracjach wymienionych w skardze były odprowadzane, Rzeczpospolita Polska uchybiła swoim zobowiązaniom wynikającym z art. 3 ust. 1 w związku z sekcją A załącznika I dyrektywy 91/271/EWG. Art. 3 dyrektywy 91/271/EWG dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych nakłada na państwa członkowskie sformułowane w sposób jasny i jednoznaczny zobowiązanie rezultatu, aby najpóźniej w dniu 31 grudnia 2005 r. wszystkie ścieki pochodzące z aglomeracji, których RML wynosi powyżej 2 000, były objęte systemem zbierania ścieków komunalnych. Zgodnie z postanowieniami traktatu o przystąpieniu Polski, na zasadzie odstępstwa od art. 3 dyrektywy, wymogi dotyczące systemów zbierania obowiązują w Polsce w pełni od dnia 31 grudnia 2015 r. Oznacza to, że od dnia 31 grudnia 2015 r. Polska musiała zapewnić, aby wszystkie aglomeracje o RLM powyżej 2 000 były wyposażone w systemy zbierania ścieków komunalnych. Na zasadzie odstępstwa, art. 3 ust. 1 akapit trzeci dyrektywy 91/271/EWG przewiduje wyjątek od obowiązku ustanowienia systemu zbierania w przypadkach, gdy "nie przyniosłoby [ono] korzyści dla środowiska lub powodowałoby nadmierne koszty". W takich należycie uzasadnionych przypadkach można zastosować "pojedyncze lub inne właściwe systemy, które zapewnią taki sam poziom ochrony środowiska".
W ramach drugiego zarzutu Komisja podnosi, że poprzez niepodjęcie w odniesieniu do 1 020 aglomeracji wymienionych w skardze środków niezbędnych do oczyszczania ścieków w tych aglomeracjach Rzeczpospolita Polska uchybiła swoim zobowiązaniom wynikającym z art. 4 ust. 1 i 3 oraz art. 10 w związku z sekcją B Załącznika I dyrektywy 91/271/EWG. Zgodnie z art. 4 ust. 1 dyrektywy 91/271/EWG państwa członkowskie są zobowiązane zapewnić, aby ścieki komunalne odprowadzane do systemów zbierania były przed odprowadzeniem poddawane oczyszczaniu wtórnemu lub oczyszczaniu równoważnemu. Zgodnie z art. 2 pkt 8 dyrektywy 91/271/EWG "oczyszczanie wtórne" oznacza oczyszczanie ścieków komunalnych obejmujące zasadniczo oczyszczanie biologiczne i wtórne osadzanie lub inny proces spełniający wymogi tabeli 1 załącznika I. Zgodnie z art. 4 ust. 3 dyrektywy 91/271/EWG zrzuty z oczyszczalni ścieków komunalnych danych aglomeracji muszą spełniać odpowiednie wymogi części B załącznika I do dyrektywy.
W ramach trzeciego zarzutu Komisja podnosi, że poprzez niepodjęcie w odniesieniu do 336 aglomeracji wymienionych w skardze środków niezbędnych do oczyszczania ścieków w tych aglomeracjach Rzeczpospolita Polska uchybiła swoim zobowiązaniom wynikającym z art. 5 i art. 10 w związku z sekcją B załącznika I dyrektywy 91/271/EWG. Art. 5 ust. 2 dyrektywy zobowiązuje państwa członkowskie do zapewnienia, aby ścieki komunalne odprowadzane do systemów zbierania były, przed odprowadzeniem do obszarów wrażliwych, poddawane bardziej rygorystycznemu oczyszczaniu niż opisane w art. 4 w odniesieniu do zrzutów z aglomeracji o RLM wynoszącej ponad 10 000. Art. 5 ust. 3 wymaga, aby zrzuty z oczyszczalni ścieków komunalnych do obszarów wrażliwych spełniały odpowiednie wymogi załącznika I sekcja B. Art. 5 ust. 5 stanowi, że art. 5 ust. 2, 3 i 4 ma zastosowanie do zrzutów z oczyszczalni ścieków komunalnych na odpowiednich obszarach zlewni obszarów wrażliwych, które przyczyniają się do zanieczyszczenia tych obszarów.
Komisja wystosowała do Rzeczypospolitej Polskiej wezwanie do usunięcia uchybienia w dniu 26 stycznia 2018 r. W dniu 14 maja 2020 r. Komisja wystosowała do Rzeczypospolitej Polskiej uzasadnioną opinię. Po analizie udzielonych odpowiedzi wraz z przekazanymi danymi analitycznymi oraz innymi dostępnymi informacjami Komisja doszła do wniosku, że naruszenie art. 3 w związku z sekcją A załącznika I, art. 4 ust. 1 i 3 oraz art. 10 w związku z sekcją B załącznika I oraz art. 5 i art. 10 w związku z sekcją B załącznika I dyrektywy 91/271/EWG trwa nadal w odniesieniu do wymienionych w skardze aglomeracji.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.3635 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-311/25: Skarga wniesiona w dniu 30 kwietnia 2025 r. - Komisja Europejska przeciwko Rzeczypospolitej Polskiej |
| Data aktu: | 14/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 14/07/2025 |