A. Wprowadzenie i ramy prawne
B. Cel zaproszenia do składania wniosków
C. Cel, kategoria i forma finansowania
D. Dostępny budżet
E. Wymogi dotyczące dopuszczalności wniosków o finansowanie
F. Kryteria oceny wniosków o finansowanie
F.1. Kryteria wykluczenia
F.2. Kryteria kwalifikowalności
F.3. Kryteria przyznawania i rozdzielanie finansowania
G. Wspólna kontrola ze strony parlamentu europejskiego i urzędu
H. Warunki
I. Harmonogram
J. Ujawnianie i przetwarzanie danych osobowych
K. Inne informacje
ZAŁĄCZNIK - Formularz wniosku o finansowanie
A. WPROWADZENIE I RAMY PRAWNE
1. Artykuł 10 ust. 4 Traktatu o Unii Europejskiej stanowi, że "[p]artie polityczne na poziomie europejskim przyczyniają się do kształtowania europejskiej świadomości politycznej i wyrażania woli obywateli Unii".
2. Na podstawie art. 224 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Parlament Europejski i Rada ustanawiają przepisy regulujące partie polityczne na poziomie europejskim, w szczególności zasady dotyczące ich finansowania. Zasady te określono w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1141/2014 z 22 października 2014 r. w sprawie statusu i finansowania europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych 1 , z późniejszymi zmianami.
3. Zgodnie z art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 europejska partia polityczna zarejestrowana zgodnie z warunkami i procedurami przedmiotowego rozporządzenia, reprezentowana w Parlamencie Europejskim przez co najmniej jednego ze swych członków i nieznajdująca się w jednej z sytuacji wykluczenia, o których mowa w art. 138 ust. 1 rozporządzenia finansowego, może ubiegać się o finansowanie z budżetu ogólnego Unii Europejskiej, zgodnie z warunkami określonymi przez urzędnika zatwierdzającego Parlamentu Europejskiego w zaproszeniu do składania wniosków o przyznanie wkładu.
4. W związku z tym Parlament Europejski ogłasza niniejsze zaproszenie do składania wniosków o przyznanie wkładu w celu przyznania wkładów europejskim partiom politycznym ("zaproszenie") na rok budżetowy 2026.
5. Podstawowe ramy prawne określono w następujących aktach prawnych:
a) rozporządzenie (UE, Euratom) nr 1141/2014;
b) decyzja Prezydium Parlamentu Europejskiego z 1 lipca 2019 r. ustanawiająca zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1141/2014 w sprawie statusu i finansowania europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych 2 (zwana poniżej "decyzją Prezydium z 1 lipca 2019 r.");
c) rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2024/2509 z dnia 23 września 2024 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (przekształcenie) 3 ("rozporządzenie finansowe");
d) rozporządzenie delegowane Komisji (UE, Euratom) 2015/2401 z dnia 2 października 2015 r. w sprawie zawartości i funkcjonowania rejestru europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych 4 ;
e) rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2246 z dnia 3 grudnia 2015 r. w sprawie szczegółowych przepisów dotyczących systemu nadawania numerów rejestrowych, mającego zastosowanie do rejestru europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych oraz informacji zawartych w standardowych odpisach z rejestru 5 ;
f) Regulamin Parlamentu Europejskiego 6 .
B. CEL ZAPROSZENIA DO SKŁADANIA WNIOSKÓW
6. Celem niniejszego zaproszenia jest zaproszenie zarejestrowanych europejskich partii politycznych do składania wniosków o finansowanie z budżetu Unii ("wnioski o finansowanie") oraz określenie charakteru wydatków podlegających zwrotowi zgodnie z art. 25 ust. 1 rozporządzenia nr 1141/2014 i art. 228 ust. 5 rozporządzenia finansowego.
C. CEL, KATEGORIA I FORMA FINANSOWANIA
7. Celem finansowania jest wsparcie statutowej działalności i celów europejskich partii politycznych w roku budżetowym obejmującym okres od 1 stycznia 2026 r. do 31 grudnia 2026 r., zgodnie z warunkami określonymi w umowie o przyznanie wkładu, zawieranej między europejską partią polityczną jako beneficjentem a Parlamentem Europejskim.
8. Kategorią finansowania jest wkład na rzecz europejskich partii politycznych zgodnie z tytułem XI rozporządzenia finansowego ("wkład"). Wkład przybiera formę zwrotu odsetka faktycznie poniesionych wydatków podlegających zwrotowi.
9. Maksymalna kwota wypłacona beneficjentowi przez Parlament Europejski nie może przekraczać 90 % wydatków podlegających zwrotowi, wyszczególnionych w szacunkowym budżecie, ani 90 % faktycznie poniesionych wydatków podlegających zwrotowi.
D. DOSTĘPNY BUDŻET
10. Przewidywane środki finansowe na rok budżetowy 2026, zgodnie z art. 402 budżetu Parlamentu Europejskiego "Finansowanie europejskich partii politycznych", wynoszą 46 000 000 EUR zgodnie z propozycją Parlamentu Europejskiego w projekcie preliminarza budżetowego. Dostępne środki do rozdzielenia zostaną określone przez władzę budżetową w ostatecznym zatwierdzonym budżecie na rok 2026.
E. WYMOGI DOTYCZĄCE DOPUSZCZALNOŚCI WNIOSKÓW O FINANSOWANIE
11. Aby wniosek o finansowanie został dopuszczony, musi on:
a) zostać złożony w formie pisemnej na formularzu wniosku o finansowanie załączonym do niniejszego zaproszenia i zawierać wszelkie wymagane dokumenty potwierdzające;
b) zawierać pisemne zobowiązanie (podpisany formularz oświadczenia zawarty w dokumentacji dotyczącej wniosku o finansowanie, o której mowa w ust. 12), że wnioskodawca zgadza się na warunki, a także kryteria wykluczenia określone w załączniku 1a do decyzji Prezydium z 1 lipca 2019 r.;
c) zawierać pismo pełnomocnika, potwierdzające upoważnienie do podejmowania zobowiązań prawnych w imieniu wnioskodawcy;
d) zostać wysłany do Przewodniczącego Parlamentu Europejskiego do 30 września 2025 r., w formie kopii elektronicznej lub oryginału elektronicznego (zawierającego kwalifikowany podpis elektroniczny 7 ) na adres skrzynki funkcyjnej: fin.part.fond.pol@europarl.europa.eu, korzystając z platformy Cofile 8 . Dokumenty uzupełniające należy składać w formacie edytowalnym, tabele najlepiej w formacie Excel.
12. Wnioskodawcy proszeni są o skorzystanie z dokumentacji dotyczącej wniosku o finansowanie udostępnionej na stronie internetowej Parlamentu Europejskiego oraz o przestrzeganie zawartych w niej instrukcji (https://www. europarl.europa.eu/contracts-and-grants/pl/list-of-notices/).
Jeżeli wymagany jest podpis, musi to być podpis odręczny lub kwalifikowany podpis elektroniczny, przy czym ten ostatni musi być zgodny z rozporządzeniem w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania (eIDAS) 9 .
Wnioski należy składać drogą elektroniczną; w przypadku gdy niektóre dokumenty są opatrzone odręcznymi podpisami, wnioskodawca przechowuje i przedstawia oryginały na żądanie Parlamentu Europejskiego.
F. KRYTERIA OCENY WNIOSKÓW O FINANSOWANIE
F.1. Kryteria wykluczenia
13. Wnioskodawcy zostaną wykluczeni z procedury finansowania, jeżeli:
a) znajdują się w jednej z sytuacji wykluczenia, o których mowa w art. 138 ust. 1 lub art. 143 ust. 1 rozporządzenia finansowego;
b) są zarejestrowani jako wykluczeni w bazie danych, o której mowa w art. 144 rozporządzenia finansowego;
c) podlegają jakimkolwiek karom przewidzianym w art. 27 ust. 1 oraz w art. 27 ust. 2 lit. a) ppkt (v), (vi) i (vii) rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014.
F.2. Kryteria kwalifikowalności
14. Aby kwalifikować się do finansowania przez Unię, wnioskodawcy muszą spełniać warunki określone w art. 17 i 18 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014, tj. wnioskodawca:
a) musi być zarejestrowany przez Urząd ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych 10 ("Urząd") zgodnie z rozporządzeniem (UE, Euratom) nr 1141/2014;
b) musi być reprezentowany w Parlamencie Europejskim przez co najmniej jednego posła do Parlamentu Europejskiego;
c) musi przestrzegać obowiązków wymienionych w art. 23 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014, czyli musi uprzednio przekazać roczne sprawozdania finansowe 11 , sprawozdanie z audytu zewnętrznego oraz wykaz darczyńców i ofiarodawców, jak określono w tym artykule;
d) musi wypełnić zobowiązania wymienione w art. 18 ust. 2a rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014, czyli musi uprzednio przedstawić dowody na to, że w okresie od 1 października 2024 r. do 30 września 2025 r. 12 jego unijne partie członkowskie zasadniczo publikowały na swoich stronach internetowych, w sposób wyraźnie widoczny i przyjazny dla użytkownika, program polityczny i logo europejskiej partii politycznej.
F.3. Kryteria przyznawania i rozdzielanie finansowania
15. Zgodnie z art. 19 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 odpowiednie dostępne środki rozdziela się co roku. Środki rozdziela się pomiędzy europejskie partie polityczne, których wnioski o finansowanie zostały zatwierdzone w świetle kryteriów kwalifikowalności i wykluczenia, według następującego klucza:
a) 10 % rozdziela się w równych częściach między europejskie partie polityczne będące beneficjentami;
b) 90 % rozdziela się między europejskie partie polityczne będące beneficjentami proporcjonalnie do liczby ich członków wybranych do Parlamentu Europejskiego; zgodnie z art. 17 ust. 3 rozporządzenia 1141/2014 posła do Parlamentu Europejskiego uważa się za członka tylko jednej europejskiej partii politycznej, która - jeśli ma to zastosowanie - jest partią, z którą jego krajowa lub regionalna partia polityczna jest powiązana w dniu, w którym upływa ostateczny termin składania wniosków o finansowanie.
G. WSPÓLNA KONTROLA ZE STRONY PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I URZĘDU
16. W art. 24 ust. 1 i 2 13 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 przewiduje się wspólną kontrolę ze strony Parlamentu Europejskiego i Urzędu.
17. Jeżeli zgodnie z rozporządzeniem (UE, Euratom) nr 1141/2014 do kompetencji Urzędu należy kontrola przestrzegania postanowień przedmiotowego rozporządzenia, Parlament Europejski przekazuje wnioski o finansowanie Urzędowi.
18. Na wszystkich etapach procedury przyznania wnioskodawcy są nadal zobowiązani na mocy art. 24 ust. 4 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 do dostarczenia, na wniosek urzędnika zatwierdzającego Parlamentu Europejskiego i Urzędu, wszelkich informacji niezbędnych do przeprowadzenia kontroli, za które jest on odpowiedzialny, w wymaganym formacie.
H. WARUNKI
19. Wnioskodawcy są zobowiązani do zgłaszania Parlamentowi Europejskiemu wszelkich zmian odnośnie do przedłożonych dokumentów oraz wszelkich innych informacji zawartych we wniosku w terminie dwóch tygodni od takiej zmiany. W przypadku braku takiego powiadomienia urzędnik zatwierdzający Parlamentu Europejskiego może podjąć decyzję na podstawie przedłożonych informacji, niezależnie od wszelkich informacji przedstawionych na późniejszym etapie lub opublikowanych w innych źródłach.
2. Urząd sprawuje kontrolę nad wypełnianiem przez europejskie partie polityczne i europejskie fundacje polityczne ich obowiązków, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, w szczególności w związku z art. 3, art. 4 ust. 1 lit. a), b) i d)-f), art. 5 ust. 1 lit. a)-e) i g), art. 9 ust. 5 i 6 oraz art. 20, 21 i 22.
Urzędnik zatwierdzający Parlamentu Europejskiego sprawuje kontrolę nad wypełnianiem przez europejskie partie polityczne i europejskie fundacje polityczne obowiązków związanych z finansowaniem unijnym, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, zgodnie z rozporządzeniem finansowym. Przy sprawowaniu takiej kontroli Parlament Europejski podejmuje niezbędne środki w zakresie zwalczania nadużyć finansowych mających skutki dla interesów finansowych Unii i zapobiegania im".
20. Ciężar dowodu, że wnioskodawca w dalszym ciągu spełnia kryteria finansowania, spoczywa na nim samym.
21. Warunki dotyczące finansowania unijnego, które ma zostać przyznane w ramach niniejszego zaproszenia, są
określone w załączniku 1a do decyzji Prezydium z dnia 1 lipca 2019 r. oraz w umowie o przyznanie wkładu. Zgodnie z art. 25 ust. 1 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014, art. 163 ust. 1 i 2 oraz art. 230 ust. 2 rozporządzenia finansowego niniejsze zaproszenie do składania wniosków wyjaśnia te warunki w następujący sposób: wydatki, które mają zostać pokryte z finansowania przyznanego w ramach niniejszego zaproszenia, muszą spełniać następujące wymogi:
a) polityka kadrowa:
(i) całkowite koszty personelu powinny być racjonalnie zrównoważone z kosztami operacyjnymi;
(ii) plan zatrudnienia jest dostosowany do potrzeb organizacyjnych i operacyjnych;
(iii) decyzje w sprawie rekrutacji i wynagrodzeń podejmowane są przez właściwe organy zarządzające, zgodnie ze statutem beneficjenta i szczegółowymi przepisami wewnętrznymi, w oparciu o najlepsze praktyki i ogólne zasady, takie jak przejrzystość, równe traktowanie i brak konfliktu interesów;
(iv) stawki wynagrodzenia i inne świadczenia dodatkowe (jeżeli występują) uwzględniają średnie stawki na danym rynku pracy;
b) postępowania o udzielenie zamówienia w przypadku zamówień o wartości powyżej 60 000 EUR na dostawcę:
(i) pisemne zaproszenia do składania ofert (zaproszenie do składania ofert) muszą zawierać m.in. kryteria wykluczenia, kryteria wyboru (np. minimalna zdolność finansowa i techniczna), kryteria udzielenia zamówienia (cena i jakość lub tylko cena) oraz specyfikacje techniczne (oczekiwane rezultaty itp.), na podstawie których beneficjenci muszą oceniać oferty; zaproszenie do składania ofert musi wymagać od oferentów złożenia ofert opatrzonych datą, podpisanych i zawierających ceny jednostkowe (w stosownych przypadkach) oraz innych dokumentów potwierdzających umożliwiających porównanie ofert;
(ii) zaproszenie do składania ofert należy wysyłać lub publikować za pośrednictwem odpowiednich kanałów, aby zapewnić odpowiednie rozpowszechnianie i jak największą konkurencję; muszą one zawierać rozsądne terminy (najlepiej przynajmniej 10 dni) na składanie wniosków/ofert i unikać wszelkich konfliktów interesów;
(iii) ocena ofert musi opierać się na kryteriach określonych w zaproszeniu do składania ofert; sprawozdanie z oceny musi podkreślać przewagę komparatywną wybranej oferty zgodnie z tymi kryteriami; musi być podpisane i opatrzone datą przez pełnomocnika(-ów) beneficjenta w ramach procedury zapobiegającej wystąpieniu jakiegokolwiek konfliktu interesów;
(iv) umowy muszą być podpisane i opatrzone datą przez obie strony oraz muszą zawierać takie same warunki jak w ofercie; okres ich obowiązywania może obejmować ewentualne przedłużenia, ale jest ograniczony do łącznie pięciu lat;
(v) sztuczny podział zamówień nie może być wykorzystywany w celu obejścia przepisów dotyczących zamówień publicznych;
(vi) podwykonawstwo powinno być utrzymywane na jak najniższym poziomie, a kwoty fakturowane przez podwykonawcę muszą być przejrzyste.
22. Każdy wnioskodawca akceptuje warunki, o których mowa w ust. 19-21 powyżej, podpisując formularz oświadczenia zawarty w dokumentacji dotyczącej wniosku o finansowanie, o której mowa w ust. 12.
I. HARMONOGRAM
23. Termin składania wniosków o finansowanie upływa 30 września 2025 r.
24. Urzędnik zatwierdzający Parlamentu Europejskiego podejmuje decyzję w ciągu trzech miesięcy od dnia zamknięcia zaproszenia do składania wniosków o przyznanie wkładu. W następstwie tej decyzji wnioskodawców powiadamia się o indywidualnych decyzjach podpisanych przez Przewodniczącego Parlamentu Europejskiego.
25. Oczekuje się, że w styczniu 2026 r. wybrani wnioskodawcy otrzymają do podpisu projekt umowy o przyznanie wkładu. Na wniosek umowę o przyznanie wkładu można podpisać kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Po podpisaniu umowy płatność zaliczkowa odbywa się zgodnie z harmonogramem określonym w art. I.5 umowy.
J. UJAWNIANIE I PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH
26. Parlament Europejski i Urząd publikują, w tym również na stronach internetowych, informacje wymagane na mocy art. 32 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014.
27. Wszelkie dane osobowe zgromadzone w związku z niniejszym zaproszeniem przetwarza się zgodnie z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE 14 oraz zgodnie z art. 33 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014.
28. Dane te przetwarza się do celów oceny wniosków o finansowanie oraz ochrony interesów finansowych Unii. Nie wpływa to na ewentualne przekazanie tych danych organom odpowiedzialnym za kontrolę i audyt zgodnie z prawodawstwem Unii, takim jak służby audytu wewnętrznego Parlamentu Europejskiego, Urząd, Prokuratura Europejska, Europejski Trybunał Obrachunkowy lub Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF).
29. Na pisemny wniosek osoba fizyczna powiązana z beneficjentem może uzyskać dostęp do swoich danych osobowych
w celu poprawienia wszelkich błędnych lub niekompletnych informacji. Wniosek dotyczący przetwarzania danych osobowych można złożyć w Dyrekcji Generalnej ds. Finansów Parlamentu Europejskiego lub u inspektora ochrony danych Parlamentu Europejskiego. Osoba zainteresowana może w każdej chwili wnieść skargę do Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w związku z przetwarzaniem jej danych osobowych.
30. Dane osobowe mogą być rejestrowane przez Parlament Europejski w bazie danych systemu wczesnego wykrywania i wykluczania, jeśli beneficjent znajduje się w jednej z sytuacji, o których mowa w art. 138 ust. 1 i art. 143 rozporządzenia finansowego.
K. INNE INFORMACJE
31. Wszelkie pytania dotyczące niniejszego zaproszenia należy kierować pocztą elektroniczną, z podaniem numeru referencyjnego zaproszenia, na adres E-mail: fin.part.fond.pol@europarl.europa.eu
32. Podstawowe akty prawne określone w ust. 5 lit. b) niniejszego zaproszenia oraz dokumentacja dotycząca wniosku o finansowanie są dostępne na stronie internetowej Parlamentu Europejskiego (http://www.europarl.europa.eu/tenders/invitations.htm).
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.3435 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Zaproszenie do składania wniosków o przyznanie wkładu (nr IX-2026/01) - WKŁADY NA RZECZ EUROPEJSKICH PARTII POLITYCZNYCH |
| Data aktu: | 30/06/2025 |
| Data ogłoszenia: | 30/06/2025 |