(C/2025/3401)
Język postępowania: bułgarski
(Dz.U.UE C z dnia 30 czerwca 2025 r.)
Sąd krajowy
Apelatiwen syd - Sofia
Strona skarżąca i oskarżona
NE
Pytania prejudycjalne
1. Czy zapewniono zgodność z art. 19 ust. 1 akapit drugi Traktatu o Unii Europejskiej i art. 47 akapit drugi Karty praw podstawowych Unii Europejskiej i czy naruszono prawo do rzetelnego procesu w aspekcie rozpoznania sprawy przez bezstronny i niezawisły sąd, jeżeli sąd, który rozpatruje lub będzie rozpatrywał sprawę karną, jest równocześnie stroną pozwaną w sprawie cywilnej wszczętej przez oskarżonego ze względu na naruszenie, jakiego dopuścił się inny sąd w tej samej sprawie karnej, którego następcą prawnym jest sąd [orzekający], ponoszący odpowiedzialność majątkową w razie uwzględnienia powództwa cywilnego?
2. Czy z art. 8 ust. 1 i 2 oraz z motywów 34 i 35 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/343 2 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie wzmocnienia niektórych aspektów domniemania niewinności i prawa do obecności na rozprawie w postępowaniu karnym wynika, że pisemne oświadczenia oskarżonego, zgodnie z którymi chciałby on osobiście uczestniczyć w rozprawie, lecz nie stawi się i będzie się ukrywał, aby nie zostać aresztowanym w innej sprawie, stanowią wyraźne i jednoznaczne zrzeczenie się przez oskarżonego prawa do obecności na rozprawie, czy też należy je uznać za niezależną od oskarżonego przyczynę, dla której nie może on być obecny na rozprawie?
3. Jeżeli na pytanie drugie zostanie udzielona odpowiedź, że opisany przypadek odpowiada niezależnej od oskarżonego przyczynie, dla której nie mógł on być obecny na rozprawie, czy należy uwzględnić jego wniosek o ponowne przesłuchanie z jego udziałem wszystkich świadków i biegłych w postępowaniu apelacyjnym wszczętym na podstawie jego apelacji od wyroku, w sytuacji gdy przed postępowaniem zaocznym, które doprowadziło do wydania zaskarżonego wyroku, to samo oskarżenie zostało już dwukrotnie zbadane przez sąd, a oskarżony osobiście uczestniczył w rozprawach, zadawał pytania świadkom i biegłym, przy czym nie ma żadnej różnicy między zeznaniami świadków i wnioskami opinii biegłych z dwóch poprzednich postępowań dotyczących tego oskarżenia a zeznaniami świadków i wnioskami opinii biegłych w postępowaniu zaocznym?
4. Czy art. 2 ust. 1 lit. a) i b), art. 4 ust. 1 i 4 w związku z motywem 8 i 17 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1919 3 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie pomocy prawnej z urzędu dla podejrzanych i oskarżonych w postępowaniu karnym oraz dla osób, których dotyczy wniosek w postępowaniu dotyczącym europejskiego nakazu aresztowania, należy interpretować w ten sposób, że aresztowani oskarżeni - niezależnie od tego, czy dysponują wystarczającymi środkami na pokrycie kosztów pomocy adwokata - są traktowani na równi z podejrzanymi i oskarżonymi, którzy nie dysponują takimi środkami i którym przyznano pomoc prawną z urzędu, ponieważ wymaga tego interes wymiaru sprawiedliwości?
5. Na wypadek udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie czwarte, czy zgodny z motywem 8 dyrektywy (UE) 2016/1919 jest przepis krajowy, zgodnie z którym w przypadku gdy pomoc prawna z urzędu jest przyznawana na mocy ustawy, która obligatoryjnie przewiduje obronę przez adwokata, jak ma to miejsce w przypadku gdy oskarżony jest aresztowany, oskarżony jest zobowiązany do zwrotu kosztów przyznanej pomocy prawnej z urzędu, bez badania, czy dysponował wystarczającymi środkami, aby pokryć koszty pomocy adwokata?
6. Czy art. 7 ust. 1 lit. b) i art. 7 ust. 4 w związku z motywem 25 dyrektywy (UE) 2016/1919 należy interpretować w ten sposób, że zezwalają one sądowi na odmówienie oskarżonemu zmiany adwokata wyznaczonego do świadczenia usług pomocy prawnej z urzędu, jeżeli sąd stwierdzi, że oskarżony celowo unika nawiązania kontaktu z reprezentującym go adwokatem, aby twierdzić, że nie udzielono mu pomocy prawnej z urzędu gwarantującej mu rzetelny proces sądowy, a wniosek o zmianę adwokata ma na celu opóźnienie procesu sądowego?
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.3401 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-230/25, Stakov: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Apelatiwen syd - Sofia (Bułgaria) w dniu 25 marca 2025 r. - postępowanie karne przeciwko NE |
| Data aktu: | 30/06/2025 |
| Data ogłoszenia: | 30/06/2025 |