(Dz.U.UE C z dnia 20 czerwca 2025 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając swoje wcześniejsze rezolucje w sprawie Ukrainy i Rosji, w szczególności rezolucje przyjęte od czasu pełnoskalowej inwazji Rosji na Ukrainę w lutym 2022 r. i aneksji Półwyspu Krymskiego 19 lutego 2014 r.,
- uwzględniając akt końcowy z Helsinek Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE) z 1 sierpnia 1975 r., Paryską kartę dla nowej Europy OBWE z 21 listopada 1990 r. oraz memorandum w sprawie gwarancji bezpieczeństwa w związku z przystąpieniem Ukrainy do Układu o nierozprzestrzenianiu broni jądrowej z 5 grudnia 1994 r. (memorandum budapeszteńskie o gwarancjach bezpieczeństwa),
- uwzględniając podpisany w 2014 r. układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi a Ukrainą 1 oraz towarzyszącą mu pogłębioną i kompleksową strefę wolnego handlu między Unią Europejską a Ukrainą,
- uwzględniając Kartę Narodów Zjednoczonych, konwencje haskie, konwencje genewskie i protokoły dodatkowe do nich oraz Rzymski Statut Międzynarodowego Trybunału Karnego (MTK),
- uwzględniając decyzję Rady Europejskiej z 14 grudnia 2023 r. o rozpoczęciu negocjacji akcesyjnych z Ukrainą, przyjętą na podstawie pozytywnego zalecenia Komisji z 8 listopada 2023 r.,
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/792 z dnia 29 lutego 2024 r. w sprawie ustanowienia Instrumentu na rzecz Ukrainy 2 oraz inne formy wsparcia UE dla Ukrainy,
- uwzględniając wspólne oświadczenie przewodniczącego Rady Europejskiej, przewodniczącej Komisji Europejskiej i przewodniczącej Parlamentu Europejskiego z 24 lutego 2025 r., wydane w trzecią rocznicę inwazji Rosji na Ukrainę,
- uwzględniając rezolucję Zgromadzenia Ogólnego ONZ ES-11/7 przyjętą 24 lutego 2025 r., zatytułowaną "Poczynienie postępów na rzecz pełnego, sprawiedliwego i trwałego pokoju w Ukrainie",
- uwzględniając konkluzje z nadzwyczajnego posiedzenia Rady Europejskiej 6 marca 2025 r.,
- uwzględniając art.136 ust. 2 Regulaminu,
A. mając na uwadze, że od 24 lutego 2022 r. Rosja prowadzi bezprawną, niesprowokowaną i nieuzasadnioną pełnoskalową wojnę napastniczą przeciw Ukrainie; mając na uwadze, że rosyjska wojna przeciw Ukrainie rozpoczęła się w 2014 r. od bezprawnej okupacji i aneksji Półwyspu Krymskiego, a następnie okupacji części obwodu donieckiego i ługańskiego; mając na uwadze, że ta wojna napastnicza jest ewidentnym i rażącym naruszeniem Karty Narodów Zjednoczonych oraz podstawowych zasad prawa międzynarodowego i międzynarodowego prawa humanitarnego, ustanowionych w konwencjach genewskich z 1949 r.;
B. mając na uwadze, że działania prowadzone przez Rosję od trzech lat w Ukrainie stale zagrażają pokojowi i bezpieczeństwu w Europie i na świecie; mając na uwadze, że rosyjska wojna napastnicza to największy konflikt zbrojny na kontynencie europejskim od czasu zakończenia drugiej wojny światowej oraz że świadczy ona o narastającym konflikcie między autorytaryzmem a demokracją;
C. mając na uwadze, że Ukraina i jej obywatele niezłomnie stawiają opór rosyjskim napastnikom, skutecznie bronią swojego kraju pomimo wysokich kosztów w postaci ofiar cywilnych i wojskowych oraz ataków na obszary mieszkalne, niszczenia infrastruktury cywilnej i publicznej (w szczególności dostarczającej wodę i energię), środowiska naturalnego i dziedzictwa kulturowego, pomimo przymusowych deportacji, zaginięć i nielegalnej adopcji deportowanych dzieci, bezprawnego przetrzymywania w więzieniu, masowych zabójstw, egzekucji cywilów, żołnierzy i jeńców wojennych, tortur oraz stosowania przemocy seksualnej i masowych gwałtów jako narzędzia wojny, a także pomimo zmiany składu etnicznego okupowanych terytoriów Ukrainy, a wszystkie te akty stanowią zbrodnie wojenne i zbrodnie przeciwko ludzkości; mając na uwadze, że miliony Ukraińców nadal są przesiedleńcami w kraju i poza jego granicami; mając na uwadze, że Organizacja Narodów Zjednoczonych potwierdziła, iż od lutego 2022 r. zamordowano ponad 12 500 cywilów, w tym setki dzieci; mając na uwadze, że według szacunków władz ukraińskich od czasu rozpoczęcia pełnoskalowej inwazji w lutym 2022 r. co najmniej 20 000 ukraińskich dzieci zostało deportowanych i przymusowo wysiedlonych ze swoich domów do Rosji i terytoriów okupowanych przez Rosję; mając na uwadze podejmowane przez Federację Rosyjską próby pozbawiania Ukrainy i jej obywateli tożsamości etnicznej, językowej i historycznej przez usuwanie oznak tożsamości ukraińskiej na terytoriach okupowanych; mając na uwadze, że w hołdzie za odwagę i upór Parlament Europejski przyznał w 2022 r. odważnemu narodowi ukraińskiemu nagrodę im. Sacharowa;
D. mając na uwadze, że w rezolucji z 2 marca 2022 r. Zgromadzenie Ogólne ONZ od razu uznało rosyjską wojnę przeciwko Ukrainie za akt agresji naruszający art. 2 ust. 4 Karty Narodów Zjednoczonych; w rezolucji z 14 listopada 2022 r. uznało także potrzebę pociągnięcia Federacji Rosyjskiej do odpowiedzialności za wojnę napastniczą oraz do odpowiedzialności prawnej i finansowej za jej bezprawne działania międzynarodowe, w tym do naprawienia wyrządzonych szkód;
E. mając na uwadze, że 2 marca 2022 r. prokurator Międzynarodowego Trybunału Karnego (MTK) ogłosił wszczęcie dochodzenia w sprawie sytuacji w Ukrainie, koncentrującego się na zbrodniach wojennych, zbrodniach przeciwko ludzkości i zbrodniach ludobójstwa popełnionych w Ukrainie od 21 listopada 2013 r., a 17 marca 2023 r. wydał nakazy aresztowania prezydenta Federacji Rosyjskiej Władimira Putina i Marii Lwowej-Biełowej, tzw. rzecznik ds. praw dziecka w Biurze Prezydenta Federacji Rosyjskiej, za zbrodnię wojenną polegającą na bezprawnej deportacji ukraińskich dzieci, nakazy aresztowania Siergieja Kużugietowicza Szojgu i Walerija Wasiljewicza Gierasimowa za zbrodnie przeciwko ludzkości, w tym zbrodnię wojenną polegającą na kierowaniu atakami na obiekty cywilne oraz zbrodnię wojenną polegającą na wyrządzeniu nadmiernych przypadkowych szkód wśród ludności cywilnej lub na uszkodzeniu obiektów cywilnych; mając na uwadze, że UE popiera utworzenie specjalnego trybunału do zbadania zbrodni agresji;
F. mając na uwadze, że szereg państw nienależących do UE, a zwłaszcza Iran, Korea Północna i Białoruś, dostarcza Rosji pokaźne zapasy broni i amunicji, a Białoruś zezwala Rosji na korzystanie z jej terytorium do ataków na Ukrainę, co w świetle prawa międzynarodowego stanowi akt agresji; mając na uwadze rozmieszczenie wojsk północnoko- reańskich na polu walki i ich udział w walkach po stronie armii rosyjskiej; mając na uwadze, że 4 lutego 2022 r. Rosja i Chiny podpisały umowę o "partnerstwie bez ograniczeń", w następstwie której Chiny stały się kluczowym podmiotem wspomagającym rosyjskie działania wojenne dzięki ogromnemu wsparciu dla rosyjskiej gospodarki i bazy przemysłowej sektora obronnego oraz dostawom sprzętu podwójnego zastosowania;
G. mając na uwadze, że w najnowszym sprawozdaniu z szybkiej oceny szkód i potrzeb szacuje się, iż zgodnie z danymi z grudnia 2024 r. całkowity koszt odbudowy Ukrainy wyniesie co najmniej 506 mld EUR w ciągu kolejnych dziesięciu lat, co stanowi 2,8-krotność szacowanego nominalnego produktu krajowego brutto Ukrainy w 2024 r.; mając na uwadze, że łącznie w 2025 r. brakuje do sfinansowania potrzeb w zakresie odbudowy 9,62 mld EUR;
H. mając na uwadze, że UE przyjęła niedawno 16. pakiet sankcji wobec Rosji, aby osłabić jej bazę gospodarczą, pozbawić ją technologii krytycznych i ograniczyć jej zdolność do prowadzenia wojny; mając na uwadze, że nowe sankcje dotyczą dodatkowych osób i podmiotów, w tym firm wojskowych, osób uchylających się od sankcji, popleczników z państw spoza UE, propagandystów Kremla, sieci floty cieni oraz osób zaangażowanych w deportację ukraińskich dzieci; mając na uwadze, że sankcje UE - zamrożenie aktywów, zakaz finansowania i ograniczenia w podróżowaniu - dotykają obecnie ponad 2 400 osób i podmiotów;
I. mając na uwadze, że od początku pełnoskalowej inwazji Unia Europejska i jej państwa członkowskie udzieliły Ukrainie największego kompleksowego wsparcia we wszystkich obszarach oraz zapewniły wsparcie finansowe w wysokości prawie 140 mld EUR, w tym ponad 67 mld EUR wsparcia dla Ukrainy w formie pomocy humanitarnej i nadzwyczajnej, wsparcia budżetowego i pomocy makrofinansowej oraz pomocy wojskowej w wysokości ponad 48 mld EUR; mając na uwadze, że w różnych jurysdykcjach zamrożono około 300 mld EUR rosyjskich aktywów państwowych; mając na uwadze, że w maju 2024 r. państwa członkowskie UE zatwierdziły wykorzystanie dochodów finansowych wygenerowanych z immobilizowanych rosyjskich aktywów państwowych przechowywanych w UE, które szacuje się na około 210 mld EUR, na wsparcie Ukrainy, aby zapewnić do 3 mld EUR rocznie na wsparcie wysiłków na rzecz odbudowy i odporności Ukrainy;
J. mając na uwadze, że wiele państw członkowskich UE nadal kupuje od Rosji paliwa kopalne, w tym skroplony gaz ziemny, którego import wciąż rośnie, a także uran, przez co przyczyniają się do rozwoju rosyjskiej gospodarki i zasilają jej budżet wojenny; mając na uwadze, że od wybuchu pełnoskalowej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie wartość sprzedaży rosyjskich paliw kopalnych do UE przekroczyła 200 mld EUR;
K. mając na uwadze, że UE przyjęła ponad cztery miliony uchodźców z Ukrainy i wyraziła poparcie dla narodu ukraińskiego i jego przywódców oraz rozpoczęła negocjacje w sprawie przystąpienia Ukrainy do UE;
L. mając na uwadze, że Rada Europejska postanowiła rozpocząć negocjacje akcesyjne z Ukrainą na podstawie pozytywnego zalecenia Komisji; mając na uwadze, że 25 czerwca 2024 r. odbyła się pierwsza konferencja międzyrządowa, na której rozpoczęto proces negocjacji i przyjęto ramy negocjacyjne;
M. mając na uwadze, że pod przywództwem prezydenta Donalda Trumpa Stany Zjednoczone znacząco zmieniły swoje stanowisko w sprawie wojny Rosji przeciwko Ukrainie; mając na uwadze, że prezydent Trump formułuje żądania wobec Ukrainy, lecz nie formułuje żadnych żądań wobec strony rosyjskiej, a ponadto umniejsza odpowiedzialność Moskwy za rozpoczęcie wojny i możliwe jest, że zamierza złagodzić sankcje wobec Rosji w perspektywie krótkoterminowej; mając na uwadze, że tylko w okresie od 28 lutego 2025 r. do 9 marca 2025 r., czyli od spotkania prezydenta Trumpa z prezydentem Zełenskim, Rosja przeprowadziła ponad 2 100 ataków lotniczych, w tym 1 200 ataków z użyciem bomb naprowadzanych i prawie 870 ataków z użyciem dronów;
N. mając na uwadze, że ostatnie rozmowy USA-Rosja w Rijadzie odbywały się bez udziału Ukrainy i UE, a Stany Zjednoczone nie skonsultowały się z europejskimi sojusznikami przed rezygnacją z udziału w wysiłkach na rzecz izolacji Rosji; mając na uwadze, że nowa administracja USA wraz z Rosją i jej sojusznikami zagłosowała przeciwko rezolucji Zgromadzenia Ogólnego ONZ z 24 lutego 2025 r., w której potępiono rosyjską agresję; mając na uwadze, że amerykański zwrot wobec wojny napastniczej prowadzonej przez Rosję przeciwko Ukrainie zagraża zdolności Ukrainy do przetrwania napaści i wyraźnie pokazuje, że nie można już ufać zobowiązaniu Waszyngtonu do pociągnięcia Rosji do odpowiedzialności, a także podważa międzynarodowe wysiłki na rzecz zaradzenia temu kryzysowi;
O. mając na uwadze, że 3 marca 2025 r. Stany Zjednoczone zawiesiły pomoc wojskową dla Ukrainy, w tym pomoc zatwierdzoną przez poprzednią administrację USA, a także wymianę danych wywiadowczych z Ukrainą; mając na uwadze, że następnie, 7 marca 2025 r., Stany Zjednoczone odcięły Ukrainie dostęp do komercyjnych zdjęć satelitarnych gromadzonych przez system należący do rządu USA;
P. mając na uwadze, że zgodnie z powszechnie uznawanymi zasadami demokracji i konstytucją Ukrainy wybory nie mogą być przeprowadzane w czasie wojny i w trakcie stanu wojennego, zwłaszcza gdy miliony Ukraińców zostały wysiedleńcami; mając na uwadze, że stan wojenny ogłoszono i nadal obowiązuje on w Ukrainie wyłącznie z powodu rosyjskiej wojny napastniczej; mając na uwadze, że UE nadal uznaje prezydenta Zełenskiego za prawowitego przywódcę Ukrainy do czasu, kiedy będzie możliwe przeprowadzenie demokratycznych wyborów;
Q. mając na uwadze, że prezydent Donald Trump nakazał radykalne zamrożenie pomocy zagranicznej USA - wstrzymał setki kluczowych projektów w Ukrainie obejmujących między innymi rozminowywanie, rehabilitację weteranów wojennych, pomoc humanitarną, wsparcie niezależnych mediów i inicjatyw antykorupcyjnych, dochodzenia w sprawie rosyjskich zbrodni wojennych, a także projektów dotyczących zabezpieczania ukraińskich sieci telekomunikacyjnych przed rosyjskimi cyberatakami;
R. mając na uwadze, że rosyjska wojna napastnicza świadczy o imperialistycznym stosunku tego kraju do sąsiadów; mając na uwadze, że dopóki Rosja będzie prowadzić rewizjonistyczną politykę państwową, dopóty będzie pozostawać zagrożeniem dla bezpieczeństwa na kontynencie europejskim; mając na uwadze, że rosyjska wojna napastnicza jest elementem szerzej zakrojonych działań wymierzonych w Zachód oraz jego interesy i wartości, w międzynarodowy porządek oparty na zasadach, demokrację i bezpieczeństwo, jak otwarcie zadeklarował Władimir Putin w tygodniach poprzedzających pełnoskalową agresję; mając na uwadze, że wiele podmiotów międzynarodowych uznało Rosję za państwo sponsorujące terroryzm i stosujące środki terroru;
S. mając na uwadze, że porażka Ukrainy zostałaby powszechnie przyjęta za strategiczną porażkę Europy, Stanów Zjednoczonych i całego sojuszu NATO oraz uznana za nagrodę dla agresora - Rosji, co miałoby daleko idące konsekwencje dla bezpieczeństwa, których nie sposób przecenić; mając na uwadze, że wynik wojny w Ukrainie prawdopodobnie odbije się echem w innych częściach świata, zwłaszcza w regionie Indo-Pacyfiku, i może zachęcić inne rewizjonistyczne mocarstwa do realizacji własnych hegemonistycznych ambicji;
T. mając na uwadze, że 6 marca 2025 r. odbyło się nadzwyczajne posiedzenie Rady Europejskiej poświęcone sytuacji w Ukrainie i potrzebie umocnienia europejskiej obrony; mając na uwadze, że Rada Europejska zatwierdziła pakiet obronny przedstawiony przez Komisję w planie zwiększenia europejskiej obronności (ReArm Europe), dzięki któremu możliwe byłoby uruchomienie nawet 800 mld EUR, i ponowiła unijne poparcie dla Ukrainy, podkreślając w szczególności, że negocjacje w sprawie Ukrainy nie mogą być prowadzone bez Ukrainy oraz że negocjacje, które mają wpływ na bezpieczeństwo Europy, nie mogą się odbywać bez jej zaangażowania, a bezpieczeństwo Ukrainy jest bezpośrednio powiązane z bezpieczeństwem europejskim, transatlantyckim i światowym;
U. mając na uwadze, że od wybuchu wojny kable podmorskie w Morzu Bałtyckim i kluczowa infrastruktura stały się celem ataków, prawdopodobnie ze strony podmiotów powiązanych z Rosją i Chinami;
1. w trzecią rocznicę pełnoskalowej napaści Rosji na Ukrainę składa hołd tysiącom osób, które poświęciły życie dla wolnej i demokratycznej Ukrainy; ponownie wyraża niezachwianą solidarność z narodem Ukrainy oraz poparcie dla niepodległości, suwerenności i integralności terytorialnej Ukrainy w granicach uznanych na arenie międzynarodowej; zdecydowanie podkreśla niezbywalne prawo Ukrainy do samoobrony zgodnie z art. 51 Karty Narodów Zjednoczonych;
2. po raz kolejny w najostrzejszych słowach potępia bezprawną, niesprowokowaną i nieuzasadnioną wojnę napastniczą Rosji przeciw Ukrainie, a także zaangażowanie w nią Białorusi, Korei Północnej i Iranu; domaga się, aby Rosja i jej poplecznicy bezzwłocznie, całkowicie i bezwarunkowo zaprzestali wszelkich ataków na obszary mieszkalne i infrastrukturę cywilną, zakończyli wszelkie działania wojskowe w Ukrainie oraz wycofali wszystkie siły wojskowe, swoich popleczników i sprzęt wojskowy z całego uznanego przez społeczność międzynarodową terytorium Ukrainy; ponownie podkreśla, że prowadzi politykę nieuznawania tymczasowo okupowanych przez Rosję terytoriów Ukrainy, w tym - lecz nie tylko - Krymu; domaga się, aby Federacja Rosyjska trwale zaprzestała naruszania suwerenności, niepodległości i integralności terytorialnej Ukrainy oraz zagrażania im; potępia okrucieństwa popełniane wobec ludności ukraińskiej przez rosyjskie siły napastnicze oraz masowe niszczenie ukraińskiej infrastruktury; domaga się położenia kresu przymusowym deportacjom ukraińskich cywilów oraz uwolnienia i powrotu wszystkich przetrzymywanych Ukraińców, zwłaszcza dzieci;
3. ponownie potępia pełnoskalową agresję Rosji na Ukrainę jako egzystencjalne zagrożenie dla europejskiego bezpieczeństwa i europejskiej stabilności; podkreśla, że zbrodnia agresji przeciwko Ukrainie stanowi poważne naruszenie prawa międzynarodowego i Karty Narodów Zjednoczonych; podkreśla, że rosyjska wojna napastnicza zasadniczo zmieniła sytuację geopolityczną w Europie i poza nią, zagraża jej architekturze bezpieczeństwa oraz że w odpowiedzi na tę sytuację UE musi podejmować śmiałe i kompleksowe decyzje dotyczące polityki, bezpieczeństwa i finansów; uważa, że Ukraina jako kraj zdolny do skutecznej obrony stanowi integralny element stabilnego i przewidywalnego europejskiego krajobrazu bezpieczeństwa;
4. uważa, że wynik wojny i stanowisko społeczności międzynarodowej odegrają kluczową rolę, gdyż wpłyną na przyszłe działania innych reżimów autorytarnych, które uważnie obserwują przebieg wojny i oceniają, na ile same mogłyby rozwinąć agresywną politykę zagraniczną, w tym środkami wojskowymi;
5. wyraża głębokie zaniepokojenie wyraźną zmianą stanowiska Stanów Zjednoczonych wobec rosyjskiej wojny napastniczej, objawiającą się jawnym obwinianiem Ukrainy za trwającą wojnę, wstrzymaniem pomocy wojskowej USA oraz próbami zmuszenia Ukrainy do ustępstw terytorialnych oraz do wyrzeczenia się uzasadnionego prawa do samoobrony; podkreśla, że w świetle tej zmiany stanowiska UE i jej państwa członkowskie są obecnie głównym strategicznym sojusznikiem Ukrainy i muszą pozostać największym darczyńcą Ukrainy oraz znacznie zwiększyć pilnie potrzebną pomoc, jaką przekazują, by chronić prawo Ukrainy do samoobrony i w jak największym stopniu zastąpić wstrzymane fundusze USAID, a jednocześnie zapewnić długoterminową pomoc na rzecz odbudowy;
6. Ponownie wzywa państwa członkowskie, by znacznie zwiększyły i przyspieszyły wsparcie wojskowe, zwłaszcza dostawy broni i amunicji, a także szkolenia, odpowiadając na pilne zapotrzebowanie (m.in. na systemy broni dalekiego zasięgu, systemy obrony powietrznej, systemy artyleryjskie, systemy walki elektronicznej, zdolności zwalczania bezzałogowych statków powietrznych i sprzęt inżynieryjny); wzywa państwa członkowskie i ich przemysł obronny do inwestowania w ukraiński przemysł obronny i do współpracy z nim, by maksymalnie wykorzystać pełen potencjał ukraińskich zdolności do jak najefektywniejszej produkcji sprzętu o krytycznym znaczeniu, na wzór duński i holenderski; podtrzymuje swoje stanowisko, zgodnie z którym wszystkie państwa członkowskie UE i sojusznicy NATO powinni indywidualnie i wspólnie zobowiązać się do udzielania Ukrainie wsparcia militarnego w wysokości co najmniej 0,25 % ich PKB rocznie; wzywa UE i jej państwa członkowskie, by wykorzystały swoją infrastrukturę obrazowania satelitarnego na potrzeby Ukrainy; przypomina, że wsparcie wojskowe dla Ukrainy musi wystarczyć do ostatecznego powstrzymania rosyjskiej wojny napastniczej i pozwolić Ukrainie na wyzwolenie wszystkich jej obywateli, odzyskanie pełnej kontroli nad całym terytorium w granicach uznanych przez społeczność międzynarodową oraz powstrzymanie wszelkiej dalszej agresji ze strony Rosji; zauważa w tej sytuacji, że kilka państw członkowskich UE to państwa niezaangażowane, i wzywa je do zwiększenia wsparcia dla Ukrainy zgodnie z ich konstytucjami;
7. podtrzymuje swoje zobowiązanie do wspierania Ukrainy w dążeniu do sprawiedliwego i trwałego pokoju oraz do wspierania formuły pokojowej i planu zwycięstwa przedstawionych przez prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego; uważa, że jest to całościowy plan przywrócenia integralności terytorialnej Ukrainy obejmujący elementy składowe całościowego, sprawiedliwego i trwałego pokoju w Ukrainie na zasadach Karty Narodów Zjednoczonych i prawa międzynarodowego, co wymaga pełnego przywrócenia integralności terytorialnej Ukrainy, rozliczenia zbrodni wojennych i zbrodni agresji, rosyjskich reparacji za olbrzymie szkody wyrządzone w Ukrainie, pełnego rozliczenia osób odpowiedzialnych oraz wykluczenia wszelkiej przyszłej agresji ze strony Rosji; wzywa UE i jej państwa członkowskie, by we współpracy z partnerami o podobnych poglądach dążyły do prowadzenia negocjacji pokojowych z poszanowaniem wymienionych zasad;
8. podkreśla, że wszelkie prawdziwe negocjacje pokojowe muszą być prowadzone w dobrej wierze i z udziałem Ukrainy; przypomina, że jakiekolwiek porozumienie wykluczające Ukrainę lub podważające jej uzasadnione aspiracje, m.in. prawo do decydowania o rozwiązaniach w dziedzinie bezpieczeństwa, lub niedające Ukrainie wiarygodnych gwarancji bezpieczeństwa, przyczyniających się do powstrzymania rosyjskiej agresji w przyszłości, nie będzie ani sprawiedliwe, ani wykonalne;
9. podkreśla z naciskiem, że UE musi być jednym z solidnych gwarantów bezpieczeństwa Ukrainy, aby powstrzymać na przyszłość agresję ze strony Rosji; podkreśla, że Ukrainie trzeba dać środki niezbędne jej do przetrwania kolejnych ataków rosyjskich i do zapobiegania im, a także do odrzucenia naprędce zawieranych umów, które średnio- i długoterminowo osłabią jej bezpieczeństwo oraz narażą Ukrainę i inne państwa europejskie na ryzyko ponownej rosyjskiej agresji; podkreśla, że rosyjska gospodarka wojenna nie jest zrównoważona, a połączenie zorganizowanej presji gospodarczej z przyspieszonym wsparciem wojskowym dla Ukrainy pozwoliłoby siłom ukraińskim umocnić pozycje, a jednocześnie zaszkodziłoby rosyjskiej gospodarce, by dać Ukrainie silniejszą pozycję negocjacyjną, gdy sama zgodzi się na podjęcie rozmów pokojowych;
10. zdecydowanie ubolewa nad próbami nakłaniania ukraińskich przywódców do poddania się rosyjskiemu agresorowi tylko po to, by móc ogłosić zawarcie "porozumienia pokojowego"; uważa, że obecne próby wynegocjowania przez administrację USA porozumienia o zawieszeniu broni i porozumienia pokojowego z Rosją ponad głowami Ukrainy i państw europejskich, co postawi je przed wynikiem, w dochodzeniu do którego nie miały merytorycznego udziału, przynoszą efekty odwrotne do zamierzonych i są niebezpieczne, gdyż umacniają pozycję agresora i pokazują, że agresywna polityka nie jest karana, tylko premiowana; wnioskuje stąd, że skoro Rosja w przeszłości zrywała wcześniejsze umowy i łamała podstawowe zasady prawa międzynarodowego, taki pokój można osiągnąć tylko dzięki sile, w tym dzięki autentycznym gwarancjom bezpieczeństwa;
11. podkreśla, że wsparcie finansowe udzielane Ukrainie przez UE i jej państwa członkowskie przewyższa wsparcie finansowe innych państw, co odzwierciedla nieporównywalne zaangażowanie UE na rzecz Ukrainy, a w konsekwencji na rzecz bezpieczeństwa Europy; zaznacza, że rola UE w negocjacjach mających wpływ na bezpieczeństwo Europy musi być współmierna do jej znaczenia politycznego i gospodarczego; potwierdza, że negocjacje dotyczące bezpieczeństwa europejskiego nie mogą się toczyć bez udziału Unii Europejskiej; z zadowoleniem przyjmuje podjętą przez prezydenta Francji Emmanuela Macrona i premiera Zjednoczonego Królestwa Keira Starmera inicjatywę zorganizowania nadzwyczajnych szczytów europejskich w Paryżu i Londynie; z zadowoleniem przyjmuje zainicjowanie "koalicji chętnych", by pozwolić na egzekwowanie ewentualnego porozumienia pokojowego pod auspicjami Europy;
12. wyraża zaniepokojenie polityką administracji USA, która polega na ustępowaniu Rosji i atakowaniu sojuszników; ostrzega, że polityka ta podważa zaufanie dotychczasowych sojuszników USA na całym świecie i może mieć katastrofalne skutki dla relacji transatlantyckich oraz pokoju i stabilności w Europie i poza nią;
13. apeluje do UE i jej państw członkowskich, by potraktowały rozwój wydarzeń w stosunkach USA-Ukraina z ostatnich dni jako ostateczny sygnał alarmowy, wskazujący, że Unia jako najważniejszy partner Ukrainy musi dołożyć większych starań o utrzymanie jak najszerszego międzynarodowego wsparcia dla Ukrainy, w tym przez budowanie "koalicji zdolnych i chętnych" z partnerami o podobnych poglądach na całym świecie, by wesprzeć Ukrainę i zwiększyć naciski na Rosję;
14. Przyjmuje z zadowoleniem wspólne oświadczenie Ukrainy i Stanów Zjednoczonych w następstwie ich spotkania w Królestwie Arabii Saudyjskiej w dniu 11 marca 2025 r., obejmujące wznowienie pomocy wojskowej i udostępniania informacji wywiadowczych przez USA, a także propozycję porozumienia o 30-dniowym zawieszeniu broni; przypomina, że zawieszenie broni może być skutecznym narzędziem zawieszenia działań zbrojnych jedynie gdy najeźdźca w pełni go przestrzega; z tego powodu oczekuje, że Rosja zgodzi się na nie i w konsekwencji zaprzestanie wszystkich ataków na Ukrainę, jej stanowiska bojowe, ludność cywilną, infrastrukturę i terytorium;
15. wyraża zaniepokojenie rosnącymi napięciami na Morzu Bałtyckim i wojną hybrydową w postaci działań wymierzonych w infrastrukturę krytyczną, a za sprawę kluczową uważa ściślejszą współpracę między państwami nordyckimi, państwami bałtyckimi, Polską i Niemcami;
16. z zadowoleniem przyjmuje konkluzje z nadzwyczajnego posiedzenia Rady Europejskiej z 6 marca 2025 r. oraz jej poparcie dla szybkiego umocnienia europejskiej obronności dzięki planowi ReArm Europe i ponowienia unijnego poparcia dla Ukrainy zgodnie z podejściem "pokój dzięki sile" oraz podkreśla w szczególności, że bezpieczeństwo Ukrainy oraz bezpieczeństwo europejskie, transatlantyckie i światowe są ze sobą powiązane;
17. przypomina, że celowe ataki Rosji na ludność cywilną Ukrainy, niszczenie infrastruktury cywilnej, wykorzystywanie przemocy seksualnej jako narzędzia wojny, deportacja tysięcy obywateli Ukrainy na terytorium Federacji Rosyjskiej, przymusowe wywiezienie i adopcja ukraińskich dzieci oraz inne poważne naruszenia praw człowieka i międzynarodowego prawa humanitarnego to zbrodnie wojenne, za które wszystkich sprawców należy pociągnąć do odpowiedzialności;
18. podkreśla, że wszystkich odpowiedzialnych za zbrodnie wojenne popełnione w Ukrainie trzeba pociągnąć do odpowiedzialności i że nie ma trwałego pokoju bez wymierzenia sprawiedliwości; ponownie wzywa Komisję, wiceprzewodniczącą / wysoką przedstawiciel i państwa członkowskie do współpracy z Ukrainą i ze społecznością międzynarodową w celu utworzenia specjalnego trybunału do zbadania i ścigania zbrodni agresji, której Rosja i jej sojusznicy dopuścili się wobec Ukrainy, oraz podkreśla, że jurysdykcja tego trybunału musi obejmować wszystkich przywódców Rosji i Białorusi odpowiedzialnych za napaść na Ukrainę; z zadowoleniem przyjmuje utworzenie w Hadze Międzynarodowego Centrum Ścigania Zbrodni Agresji przeciwko Ukrainie;
19. wyraża pełne poparcie dla prowadzonego przez prokuratora MTK dochodzenia w sprawie sytuacji w Ukrainie w związku z domniemanymi zbrodniami wojennymi, zbrodniami przeciwko ludzkości i ludobójstwem; z zadowoleniem przyjmuje to, że Ukraina ratyfikowała Rzymski Statut Międzynarodowego Trybunału Karnego, co pozwoliło jej uzyskać od stycznia 2025 r. pełne członkostwo w charakterze państwa-strony MTK; w związku z tym wyraża głębokie zaniepokojenie sankcjami nałożonymi przez Stany Zjednoczone na MTK, jego prokuratorów, sędziów i pracowników, stanowiącymi poważny atak na międzynarodowy wymiar sprawiedliwości; wzywa Komisję, by niezwłocznie uruchomiła status blokujący, a państwa członkowskie - by pilnie wzmogły starania dyplomatyczne o ochronę i zabezpieczenie MTK jako niezbędnego fundamentu międzynarodowego wymiaru sprawiedliwości;
20. z zadowoleniem przyjmuje decyzję Rady Europejskiej, by rozpocząć negocjacje akcesyjne z Ukrainą, gdy tylko zostaną wykonane zalecenia Komisji; potwierdza, że przyszłość Ukrainy jest związana z UE; z zadowoleniem przyjmuje postępy w reformach związanych z akcesją mimo warunków wojennych; wzywa do przyspieszenia rozmów akcesyjnych i uznaje przystąpienie Ukrainy do UE za priorytet strategiczny; podkreśla znaczenie dalszej pomocy finansowej UE, powiązanej z konkretnymi warunkami dotyczącymi reform, jako kluczowego instrumentu służącego podtrzymaniu i przyspieszeniu transformacji Ukrainy zgodnie ze standardami europejskimi; podkreśla, że kryteria kopenhaskie i wymagane reformy, zwłaszcza dotyczące praworządności, demokracji, podstawowych wolności i praw człowieka, mają zasadnicze znaczenie dla procesu akcesyjnego opartego na osiągnięciach; uważa członkostwo Ukrainy w UE za geostrategiczną inwestycję w zjednoczoną i silną Europę, równoznaczną z wykazaniem się determinacją, wizją i zdolnością do bycia liderem;
21. przypomina o zobowiązaniu NATO do przyjęcia Ukrainy do sojuszu; odnotowuje w związku z tym konsekwentną politykę otwartych drzwi, zgodnie z którą NATO pozostaje otwarte dla wszystkich europejskich demokracji podzielających wartości sojuszu, a decyzje o członkostwie podejmują wyłącznie sojusznicy NATO i żadna strona trzecia nie ma wpływu na ten proces;
22. wzywa władze Ukrainy do umocnienia wewnętrznej jedności politycznej w kraju, utrzymania pluralizmu parlamentarnego i zaangażowania się w konstruktywną współpracę z partiami politycznymi w Radzie Najwyższej Ukrainy; wzywa ukraińskie podmioty polityczne do dalszego wzmacniania jedności politycznej i pluralizmu parlamentarnego oraz do konstruktywnej współpracy w Radzie Najwyższej; apeluje o należyte uwzględnienie prerogatyw i praw samorządów lokalnych; apeluje o zagwarantowanie pluralizmu mediów zgodnie z demokratycznymi zasadami i wartościami, których Ukraińcy tak zdecydowanie i odważnie bronią; proponuje, by w związku z procesem przystąpienia do UE znieść wszelkie ograniczenia zagranicznych podróży członków Rady Najwyższej Ukrainy;
23. wyraża uznanie dla ukraińskich, europejskich i międzynarodowych organizacji społeczeństwa obywatelskiego za wspieranie rodzin uprowadzonych ukraińskich dzieci, jeńców wojennych i bezprawnie przetrzymywanych cywilów; wzywa UE, jej państwa członkowskie i społeczność międzynarodową do wsparcia tych organizacji i do zwiększenia presji na Rosję, by wszyscy uprowadzeni i zatrzymani Ukraińcy powrócili do domu;
24. wskazuje, że według najnowszej szybkiej oceny szkód i potrzeb w następnym dziesięcioleciu potrzeba będzie co najmniej 506 mld EUR na odbudowę i ożywienie gospodarcze Ukrainy; z zadowoleniem przyjmuje unijny Instrument na rzecz Ukrainy z budżetem wynoszącym prawie 50 mld EUR oraz unijny Mechanizm współpracy pożyczkowej dla Ukrainy, który we współpracy z grupą G-7 oferuje Ukrainie pożyczki w wysokości do 45 mld EUR; wzywa jednak UE, by przygotowała się do odbudowy Ukrainy, przeznaczając i zapewniając na nią dalsze zasoby; apeluje do UE, państw członkowskich i partnerów o podobnych poglądach o całościową i skoordynowaną pomoc polityczną, gospodarczą, techniczną i humanitarną na trwałą i inkluzywną odbudowę i ożywienie gospodarcze Ukrainy po wojnie; potwierdza zobowiązanie UE do trwałego i długoterminowego wsparcia finansowego i gospodarczego dla Ukrainy, w tym do pomocy makrofinansowej, wsparcia odbudowy kraju oraz ożywienia gospodarczego i społecznego, a także środków służących odporności ukraińskiej gospodarki i infrastruktury krytycznej; ponownie wyraża głębokie przekonanie, że Rosja musi zapłacić za ogromne szkody wyrządzone w Ukrainie, dlatego apeluje o konfiskatę rosyjskich aktywów państwowych immobilizowanych na mocy sankcji UE i o wykorzystanie ich do wsparcia obrony i odbudowy Ukrainy;
25. wzywa Radę, Komisję i państwa członkowskie do poprawy skuteczności i wpływu sankcji nałożonych na Rosję, aby ostatecznie osłabić jej zdolność do kontynuowania brutalnej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie i do stwarzania zagrożenia dla bezpieczeństwa innych krajów europejskich; apeluje o zakaz importu lub nałożenie ceł na rosyjski import do UE, by całkowicie zatrzymać napływ zboża, potażu i nawozów oraz surowców, w tym stali, uranu, tytanu, niklu, drewna i produktów drzewnych oraz wszystkich rodzajów ropy naftowej i gazu; wzywa Radę, by utrzymała politykę sankcji wobec Rosji oraz wszystkich państw umożliwiających jej działania, w tym Białorusi, Iranu i Korei Północnej, by w miarę możliwości stosowała zasadę wzajemności i rozszerzyła politykę sankcji, a także by nałożyła sankcje na podmioty chińskie dostarczające technologie i sprzęt podwójnego zastosowania oraz sprzęt wojskowy, a jednocześnie monitorowała, korygowała i zwiększała skuteczność i oddziaływanie tej polityki; apeluje do Komisji i państw członkowskich o zapewnienie szybkiego wdrożenia i pełnego egzekwowania wszystkich pakietów sankcji oraz o zacieśnienie współpracy między państwami członkowskimi; zwraca się do Komisji, aby przeprowadziła ocenę skuteczności sankcji jako narzędzia utrudniającego Rosji działania wojenne oraz skuteczności środków, które mają zapobiegać obchodzeniu sankcji; wzywa Radę, by systematycznie zajmowała się sprawą obchodzenia sankcji przez przedsiębiorstwa z UE, osoby trzecie i państwa spoza UE oraz by przyjęła i ściśle wdrażała środki ograniczające wobec wszystkich podmiotów ułatwiających obchodzenie sankcji lub dostarczających rosyjskiemu kompleksowi wojskowemu technologie i sprzęt wojskowy oraz sprzęt podwójnego zastosowania;
26. apeluje o dalsze sankcje wobec sektorów o szczególnym znaczeniu dla rosyjskiej gospodarki, zwłaszcza wobec sektora bankowego, metalurgicznego, jądrowego, chemicznego i rolnego, sektora surowców takich jak aluminium, stal, uran, tytan i nikiel, a także o środki przeciwdziałające obchodzeniu sankcji przez wszystkie kraje i podmioty, które dostarczają Rosji towary i technologie wojskowe i podwójnego zastosowania; apeluje o dalsze działania przeciwko rosyjskiej flocie cieni w związku z obchodzeniem sankcji, sabotażem wymierzonym w infrastrukturę krytyczną i tworzeniem zagrożenia dla środowiska; apeluje do Komisji o wspólne podjęcie rozmów z państwami bandery i portu spoza UE i o podjęcie działań przeciwko właścicielom, operatorom i ubezpieczycielom w państwach trzecich umożliwiającym działanie rosyjskiej floty cieni; apeluje do państw członkowskich o dalszą koordynację współpracy operacyjnej agencji straży przybrzeżnej w celu zwiększenia łącznych zdolności do nadzoru morskiego; podkreśla, że Rosja jest coraz bardziej zależna od nawozów wytwarzanych z wykorzystaniem gazu, które są coraz większym źródłem dochodów, a jednocześnie zagrażają gospodarce państw UE i bezpieczeństwu żywnościowemu; oczekuje, że UE utrzyma sankcje wobec Rosji tak długo, jak będzie to konieczne do zapewnienia sprawiedliwego i trwałego pokoju oraz do rozliczenia winnych;
27. apeluje, aby kolejny pakiet unijnych sankcji obejmował wszystkie znane tankowce floty cieni i ich właścicieli, a jednocześnie o sankcje wobec wszystkich tankowców naruszających Międzynarodową konwencję o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki, o egzekwowanie ścisłego wdrażania przez wszystkie państwa członkowskie środków zakazujących statkom (bez względu na banderę) żeglowania na wodach europejskich lub zawijania do portów państw członkowskich UE, jeżeli nie przestrzegają one międzynarodowych przepisów o przeładunku "burta w burtę" na morzu lub nielegalnie wyłączają system automatycznej identyfikacji (STS); wzywa Komisję i państwa członkowskie do zakazania przeładunków rosyjskiej ropy naftowej "burta w burtę" na wodach UE;
28. wzywa Komisję i państwa członkowskie do opracowania szerszych sankcji dotyczących rosyjskiego i białoruskiego drewna, w tym do wprowadzenia szczególnego zakazu przywozu lub zakupu zawierających je produktów drzewnych przetwarzanych w państwach trzecich, zwłaszcza sklejki z drewna brzozowego z Rosji lub Białorusi, by wesprzeć egzekwowanie obecnych sankcji;
29. zdecydowanie potępia rząd Węgier za groźby zablokowania odnowienia unijnych ram sankcji, a także ograniczenia odpowiedniej reakcji UE, stosownej do powagi sytuacji; wzywa państwa członkowskie, by wykorzystały wszelkie dostępne im narzędzia do uniemożliwienia rządowi Węgier dalszych blokad;
30. apeluje o dalsze ograniczanie wjazdu obywateli Rosji i Białorusi do UE, zwłaszcza przez ostrzejsze kontrole bezpieczeństwa, obejmujące wymaganie dokumentacji służby wojskowej w procedurze ubiegania się o wizę Schengen, bez uszczerbku dla potrzeby wydawania wiz z powodów humanitarnych;
31. z najwyższą stanowczością potępia egzekucje wykonywane przez rosyjskie wojsko na ukraińskich jeńcach wojennych; wzywa UE, jej państwa członkowskie i partnerów międzynarodowych do zwiększenia presji na Rosję, aby wywiązywała się ze swoich zobowiązań międzynarodowych (szczególnie z konwencji genewskiej) i umożliwiła organizacjom międzynarodowym dostęp do jeńców;
32. potępia niszczycielski wpływ wywołanej przez Rosję wojny na dzieci; wzywa do zwiększenia wsparcia UE na rzecz dzieci w dziedzinie edukacji, opieki zdrowotnej, usług zdrowia psychicznego oraz do ochrony dzieci, w tym wychodzenia z traumy i tworzenia bezpiecznego środowiska edukacyjnego; wzywa UE i Ukrainę, by priorytetowo traktowały potrzeby dzieci w działaniach pomocowych i przy odbudowie, przez usuwanie min przeciwpiechotnych i włączenie dobra dziecka w proces przystąpienia do UE;
33. ponownie wyraża zaniepokojenie sytuacją w elektrowni jądrowej w Zaporożu, nad którą Rosja bezprawnie przejęła kontrolę; popiera starania o utrzymanie stałej obecności Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej w tej elektrowni; ponownie wyraża głębokie zaniepokojenie szeroko rozumianym długotrwałym wpływem wojny na środowisko;
34. wzywa UE i jej państwa członkowskie do poprawy strategicznej komunikacji UE, a zwłaszcza do publicznego prezentowania realnie pierwszoplanowej roli UE we wspieraniu Ukrainy, szczególnie wobec twierdzeń mających umniejszać jej wkład, do przeciwdziałania zagrożeniom hybrydowym i działaniom w szarej strefie oraz do zapobiegania rosyjskiej ingerencji w procesy polityczne, wyborcze i inne procesy demokratyczne w Ukrainie i Europie; apeluje o proaktywne prezentowanie korzyści płynących z rozszerzenia UE, aby zwiększyć akceptację i poparcie społeczne dla przystąpienia Ukrainy do UE zarówno w Ukrainie, jak i w państwach członkowskich; podkreśla, że integracja Ukrainy z UE jest szansą na rozwój zarówno regionów przygranicznych, jak i państw członkowskich; zdecydowanie wzywa UE i państwa członkowskie do zwalczania rosyjskiej dezinformacji na temat wojny przez podnoszenie umiejętności cyfrowych, propagowanie narracji opartych na faktach i pociąganie platform mediów społecznościowych do odpowiedzialności za rozpowszechnianie szkodliwych treści w drodze ścisłego egzekwowania aktu o usługach cyfrowych 3 ;
35. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącej Komisji / wysokiej przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, rządom i parlamentom państw członkowskich, prezydentowi, rządowi i Radzie Najwyższej Ukrainy oraz sekretarzowi generalnemu Organizacji Narodów Zjednoczonych.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.3150 |
| Rodzaj: | Rezolucja |
| Tytuł: | Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 marca 2025 r. w sprawie dalszego niezachwianego wsparcia UE dla Ukrainy po trzech latach od rozpoczęcia rosyjskiej wojny napastniczej (2025/2528(RSP)) |
| Data aktu: | 12/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 20/06/2025 |