(C/2025/3148)
(Dz.U.UE C z dnia 20 czerwca 2025 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), w szczególności jego art. 121, 126 i 136,
- uwzględniając Protokół nr 1 do Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) i TFUE w sprawie roli parlamentów narodowych
w Unii Europejskiej,
- uwzględniając Protokół nr 2 do TUE i TFUE w sprawie stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności,
- uwzględniając Protokół nr 12 do TUE i TFUE w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu,
- uwzględniając Traktat o stabilności, koordynacji i zarządzaniu w unii gospodarczej i walutowej,
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1263 z dnia 29 kwietnia 2024 r. w sprawie skutecznej koordynacji polityk gospodarczych i w sprawie wielostronnego nadzoru budżetowego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 1 ,
- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2024/1264 z dnia 29 kwietnia 2024 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1467/97 w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu 2 ,
- uwzględniając dyrektywę Rady (UE) 2024/1265 z dnia 29 kwietnia 2024 r. zmieniającą dyrektywę 2011/85/UE w sprawie wymogów dla ram budżetowych państw członkowskich 3 ,
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1173/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. w sprawie skutecznego egzekwowania nadzoru budżetowego w strefie euro 4 ,
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1174/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. w sprawie środków egzekwowania korekty nadmiernych zakłóceń równowagi makroekonomicznej w strefie euro 5 ,
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1176/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. w sprawie zapobiegania zakłóceniom równowagi makroekonomicznej i ich korygowania 6 ,
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 472/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru gospodarczego i budżetowego nad państwami członkowskimi należącymi do strefy euro dotkniętymi lub zagrożonymi poważnymi trudnościami w odniesieniu do ich stabilności finansowej 7 ,
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 473/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie wspólnych przepisów dotyczących monitorowania i oceny projektów planów budżetowych oraz zapewnienia korekty nadmiernego deficytu w państwach członkowskich należących do strefy euro 8 ,
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2020/2092 z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie ogólnego systemu warunkowości służącego ochronie budżetu Unii 9 (rozporządzenie dotyczące warunkowości w zakresie praworządności),
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiające Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności 10 (rozporządzenie w sprawie RRF),
- uwzględniając europejską prognozę gospodarczą Komisji z wiosny 2024 r., opublikowaną 15 maja 2024 r.,
- uwzględniając prognozę gospodarczą Komisji z jesieni 2024 r. opublikowaną 15 listopada 2024 r.,
- uwzględniając monitor stabilności długu 2023, opublikowany przez Komisję Europejską 22 marca 2024 r.,
- uwzględniając komunikat Komisji z 17 grudnia 2024 r. pt. "Sprawozdanie przedkładane w ramach mechanizmu
ostrzegania 2025" (COM(2024)0702) oraz zalecenie Komisji z 17 grudnia 2024 r. dotyczące zalecenia Rady w sprawie polityki gospodarczej w strefie euro (COM(2024)0704),
- uwzględniając wniosek Komisji z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie wspólnego sprawozdania Komisji i Rady o zatrudnieniu (COM(2024)0701),
- uwzględniając komunikat Komisji z 8 marca 2023 r. pt. "Wytyczne dotyczące polityki fiskalnej na 2024 r." (COM(2023)0141),
- uwzględniając sprawozdanie Komisji z dnia 19 czerwca 2024 r., opracowane zgodnie z art. 126 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (COM(2024)0598),
- uwzględniając zalecenie Rady z dnia 12 kwietnia 2024 r. w sprawie polityki gospodarczej w strefie euro 11 ,
- uwzględniając ocenę Europejskiej Rady Budżetowej z dnia 3 lipca 2024 r. w sprawie kursu polityki fiskalnej
właściwego dla strefy euro w 2025 r.,
- uwzględniając oświadczenie Eurogrupy z dnia 15 lipca 2024 r. w sprawie kursu polityki fiskalnej dla strefy euro w 2025 r.,
- uwzględniając sprawozdanie roczne Europejskiej Rady Budżetowej opublikowane 2 października 2024 r.,
- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 19 czerwca 2024 r. pt. "Europejski semestr w 2024 r. - pakiet wiosenny"
(COM(2024)0600),
- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 17 grudnia 2024 r. pt. "Europejski semestr 2025 - pakiet jesienny" (COM(2024)0700),
- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 11 grudnia 2019 r. pt. "Europejski Zielony Ład" (COM(2019)0640), porozumienie paryskie przyjęte 12 grudnia 2015 r. w kontekście Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu oraz cele zrównoważonego rozwoju ONZ,
- uwzględniając ósmy program działań w zakresie środowiska do 2030 r.,
- uwzględniając międzyinstytucjonalną proklamację Europejskiego filaru praw socjalnych z 17 listopada 2017 r. 12 oraz komunikat Komisji z dnia 4 marca 2021 r. pt. "Plan działania na rzecz Europejskiego filaru praw socjalnych" (COM(2021)0102),
- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 21 stycznia 2021 r. w sprawie powszechnego dostępu do godnych i przystępnych cenowo mieszkań 13 ;
- uwzględniając dokument Ursuli von der Leyen, kandydatki na przewodniczącą Komisji Europejskiej, z 18 lipca 2024 r. pt. "Wybór Europy - Wytyczne polityczne na następną kadencję Komisji Europejskiej 2024-2029" oraz oświadczenie Valdisa Dombrovskisa, komisarza do spraw gospodarki i wydajności oraz wdrażania i upraszczania, wygłoszone podczas wysłuchania potwierdzającego 7 listopada 2024 r.,
- uwzględniając dokument roboczy Międzynarodowego Funduszu Walutowego 24/181 z sierpnia 2024 r. zatytułowany "Taming Public Debt in Europe: Outlook, Challenges, and Policy Response" [Ograniczenie długu publicznego w Europie: perspektywy, wyzwania i strategie polityczne],
- uwzględniając monitor fiskalny Międzynarodowego Funduszu Walutowego pt. "Putting a Lid on Public Debt" [Utrzymać dług publiczny w ryzach] z października 2024 r.,
- uwzględniając sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 13/2024 pt. "Absorpcja środków z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności - Postępy są powolne, a ukończenie działań i tym samym osiągnięcie celów RRF jest wciąż niepewne",
- uwzględniając szczegółową analizę zatytułowaną "The new economic governance framework: implications for monetary policy" [Nowe ramy zarządzania gospodarczego: implikacje dla polityki pieniężnej], opublikowaną przez Dyrekcję Generalną ds. Polityki Wewnętrznej 20 listopada 2024 r. 14 ,
- uwzględniając szczegółową analizę zatytułowaną "Economic Dialogue with the European Commission on EU Fiscal Surveillance" [Dialog gospodarczy z Komisją Europejską na temat nadzoru budżetowego UE], opublikowaną przez Dyrekcję Generalną ds. Polityki Wewnętrznej 1 grudnia 2024 r. 15 ,
- uwzględniając sprawozdanie Maria Draghiego z 9 września 2024 r. pt. "The future of European competitiveness" [Przyszłość europejskiej konkurencyjności] ("sprawozdanie Draghiego"),
- uwzględniając art. 55 Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A10-0022/2025),
A. mając na uwadze, że europejski semestr odgrywa zasadniczą rolę w koordynacji polityki gospodarczej i budżetowej w państwach członkowskich, a tym samym chroni makroekonomiczną stabilność unii gospodarczej i walutowej;
B. mając na uwadze, że europejski semestr ma na celu promowanie trwałego, inkluzywnego i konkurencyjnego wzrostu gospodarczego, zatrudnienia, stabilności makroekonomicznej i zdrowych finansów publicznych w całej UE, aby zapewnić trwałą pozytywną konwergencję wyników gospodarczych, społecznych i środowiskowych państw członkowskich;
C. mając na uwadze, że europejski semestr 2024 to pierwszy cykl wdrażania nowych ram zarządzania gospodarczego,
które weszły w życie 30 kwietnia 2024 r. i torują drogę UE i jej państwom członkowskim na etapie przejściowym;
D. mając na uwadze, że w zaleceniu Rady w sprawie polityki gospodarczej w strefie euro z 2024 r. wezwano państwa
członkowskie do podjęcia działań, zarówno indywidualnie, jak i zbiorowo, w celu wzmocnienia konkurencyjności, zwiększenia odporności gospodarczej i społecznej, ochrony stabilności makrofinansowej i utrzymania wysokiego poziomu inwestycji publicznych w celu wsparcia transformacji ekologicznej i cyfrowej; mając na uwadze, że stabilność fiskalna jest podstawą zarówno zrównoważonych wysokich standardów społecznych w UE, jak i konkurencyjności UE;
E. mając na uwadze, że głównymi celami nowych ram zarządzania gospodarczego są wzmocnienie stabilności długu oraz zrównoważonego i inkluzywnego wzrostu gospodarczego we wszystkich państwach członkowskich, a także umożliwienie wszystkim państwom członkowskim przeprowadzenia niezbędnych reform i inwestycji w zakresie wspólnych priorytetów UE, które obejmują (i) sprawiedliwą transformację ekologiczną i cyfrową, (ii) odporność społeczną i gospodarczą, w tym Europejski filar praw socjalnych, (iii) bezpieczeństwo energetyczne oraz (iv) budowanie zdolności obronnych; mając na uwadze, że różnice w zdolności fiskalnej między państwami członkowskimi utrudniają sprawiedliwe inwestycje w dziedziny będące priorytetem strategicznym oraz osłabiają spójność na jednolitym rynku;
F. mając na uwadze, że wartości referencyjne, mianowicie maksymalnie 3 % deficytu sektora instytucji rządowych w stosunku do PKB i 60 %, jeżeli chodzi o relację długu publicznego do PKB, określono w TFUE; mając na uwadze, że deficyt nominalny UE i relacja długu publicznego do PKB w UE utrzymują się powyżej wartości referencyjnych; mając na uwadze różnice pod względem deficytu nominalnego i relacji długu publicznego do PKB w UE, przy czym sytuacja w poszczególnych państwach członkowskich jest diametralnie różna;
G. mając na uwadze, że w 2024 r. procedury nadmiernego deficytu wszczęto lub utrzymano w przypadku ośmiu państw członkowskich; mając na uwadze, że decyzją Rady i Komisji, podjętą po przeprowadzeniu zrównoważonej oceny wszystkich istotnych czynników, niektóre państwa członkowskie nie zostały objęte procedurą nadmiernego deficytu, mimo że ich deficyt w 2023 r. przekroczył 3 % PKB;
H. mając na uwadze, że Rada nie wszczęła żadnej procedury dotyczącej zakłóceń równowagi makroekonomicznej od czasu jej ustanowienia w 2011 r.; mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem przedkładanym w ramach mechanizmu ostrzegania Komisja przeprowadzi szczegółową ocenę sytuacji 10 państw, w których w 2025 r. stwierdzono zakłócenia równowagi makroekonomicznej lub nadmierne zakłócenia równowagi makroekonomicznej;
I. mając na uwadze, że sukces przepisów ramowych zależy w dużej mierze od ich właściwego, przejrzystego i skutecznego wdrożenia od samego początku, przy jednoczesnym uwzględnieniu sytuacji początkowej poszczególnych państw członkowskich i indywidualnych wyzwań, przed którymi stoją;
J. mając na uwadze, że terminowe przedłożenie krajowych średniookresowych planów budżetowo-strukturalnych i wstępnych planów budżetowych jest warunkiem wstępnym skutecznego wdrożenia i wiarygodności nowych przepisów; mając na uwadze, że pierwsze krajowe plany fiskalne i budżetowe zostały już ocenione przez Radę; mając na uwadze, że równe traktowanie państw członkowskich i zgodność z wymogami określonymi w rozporządzeniu (UE) 2024/1263 w odniesieniu do planów fiskalnych są niezbędne do skutecznego wdrożenia uregulowań ramowych;
K. mając na uwadze, że perspektywy gospodarcze dla UE są nadal wysoce niepewne oraz że istnieje coraz większe ryzyko, że przyszłe wydarzenia lub sytuacje mogą negatywnie wpłynąć na gospodarkę; mając na uwadze, że rosyjska agresja na Ukrainę i konflikty na Bliskim Wschodzie potęgują ryzyko geopolityczne i pokazują podatność Europy na problemy związane z energią; mając na uwadze, że zwiększone środki protekcjonistyczne ze strony partnerów handlowych mogą wpływać na handel światowy, co może mieć negatywne reperkusje dla gospodarki UE; mając na uwadze, że obecne napięcia geopolityczne wskazują na potrzebę dalszego wzmocnienia otwartej strategicznej autonomii UE oraz utrzymania jej konkurencyjności na globalnym rynku, przy jednoczesnym zadbaniu o to, aby nikt nie pozostał w tyle;
L. mając na uwadze, że wdrożenie zmienionych ram zarządzania ma doprowadzić do restrykcyjnego kursu polityki budżetowej dla całej strefy euro (0,5 % PKB w 2024 r. i 0,25 % PKB w 2025 r.); mając na uwadze, że potrzebna jest dyskusja polityczna, aby zapewnić odpowiedni poziom inwestycji publicznych po wygaśnięciu Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF) w 2026 r.;
M. mając na uwadze, że w sprawozdaniu Draghiego wskazano, że różnica między UE a Stanami Zjednoczonymi pod względem poziomu PKB w cenach z 2015 r. stopniowo się powiększała, od nieco ponad 15 % w 2002 r. do 30 % w 2023 r., a niezbędne dodatkowe roczne inwestycje UE szacuje się na 800 mld EUR, w tym 450 mld EUR na transformację energetyczną;
N. mając na uwadze, że nowa Komisja postawiła sobie za cel być "Komisją inwestycyjną"; mając na uwadze, że w UE potrzebne są dyskusje na temat rozwiązania problemu znacznej luki inwestycyjnej i zmniejszenia kosztów finansowania zewnętrznego; mając na uwadze, że w stosownych przypadkach ramy te należy wzmocnić za pomocą instrumentów i narzędzi inwestycyjnych na szczeblu UE mających na celu minimalizację kosztu dla unijnych podatników i maksymalizację skuteczności dostarczania europejskich dóbr publicznych;
O. mając na uwadze, że państwa członkowskie muszą dysponować niezbędnymi mechanizmami kontroli i audytu, aby zapewnić poszanowanie praworządności i chronić interesy finansowe UE, w szczególności w celu zapobiegania nadużyciom finansowym, korupcji i konfliktom interesów oraz zagwarantowania przejrzystości;
P. mając na uwadze, że ważne jest zwiększenie odsetka "w pełni wdrożonych" zaleceń dla poszczególnych krajów oraz ściślejsze powiązanie ich z odpowiednimi sprawozdaniami krajowymi, aby przyczynić się do skuteczniejszego zarządzania gospodarczego;
1. zauważa, że w ostatnich kilku latach UE wykazała się wysokim poziomem odporności i jedności w obliczu poważnych wstrząsów, między innymi dzięki skoordynowanej reakcji politycznej z udziałem wszystkich instytucji UE oraz elastycznemu stosowaniu nowych i istniejących instrumentów; przypomina ponadto, że promowanie długoterminowego zrównoważonego wzrostu gospodarczego oznacza promowanie równowagi między odpowiedzialną polityką fiskalną, reformami strukturalnymi i inwestycjami, które razem zwiększają efektywność, wydajność, zatrudnienie i dobrobyt, a także wiąże się ze zwiększeniem konkurencyjności, wspieraniem jednolitego rynku, rozwojem strategii politycznych umożliwiających wzrost gospodarczy oraz przeglądem ram regulacyjnych w celu przyciągnięcia inwestycji; podkreśla podstawową potrzebę zrównoważonego, inkluzywnego i konkurencyjnego wzrostu gospodarczego;
2. zwraca uwagę, że koordynacja polityki gospodarczej jest absolutnie niezbędna dla skutecznej unii gospodarczej i walutowej; przypomina, że europejski semestr stanowi ugruntowane ramy koordynacji polityki fiskalnej, gospodarczej, polityki zatrudnienia i polityki społecznej w całej UE, zgodnie z traktatami, przy jednoczesnym poszanowaniu ustalonych kompetencji krajowych;
3. odnotowuje zobowiązanie Komisji do zadbania o to, aby europejski semestr stymulował koordynację polityki na rzecz konkurencyjności, zrównoważonego rozwoju i sprawiedliwości społecznej, a także by uwzględniał cele zrównoważonego rozwoju ONZ i Europejski filar praw socjalnych; zauważa, że Europejski Zielony Ład pozostaje jednym z głównych celów Komisji;
4. podkreśla, że zintegrowana, skoordynowana, ukierunkowana i horyzontalna polityka przemysłowa jest kluczem do tego, aby zwiększyć inwestycje w zdolności innowacyjne UE, a zarazem wzmocnić konkurencyjność i integralność jednolitego rynku;
5. podkreśla, że inwestycje publiczne i prywatne mają kluczowe znaczenie dla zdolności UE do sprostania istniejącym wyzwaniom, w tym dla rozwoju zdolności innowacyjnych UE i przeprowadzenia sprawiedliwej transformacji ekologicznej i cyfrowej, oraz że zwiększą one odporność, długoterminową konkurencyjność i otwartą autonomię strategiczną UE; zwraca uwagę na potrzebę strategicznych inwestycji w połączenia energetyczne, niskoemisyjne źródła energii (takie jak odnawialne źródła energii) i efektywność energetyczną, aby m.in. (i) uniezależnić UE od importowanych paliw kopalnych i zapobiec ewentualnym inflacyjnym skutkom zależności od tych paliw, (ii) zmodernizować systemy produkcji oraz (iii) promować spójność społeczną; przypomina, że urzeczywistnienie się zagrożeń fizycznych związanych ze zmianą klimatu może mieć duży wpływ na finanse publiczne, co pokazały powodzie w Walencji z października 2024 r. oraz cyklon na Majotcie z grudnia 2024 r.; apeluje do państw członkowskich o niezbędne inwestycje, aby wzmocnić działania, które łagodzą zmianę klimatu i umożliwiają dostosowanie do niej, a także zwiększyć odporność gospodarki UE;
6. wzywa Komisję do przedstawienia inicjatyw na podstawie deklaracji budapeszteńskiej, tak aby sprawić, by UE stała się bardziej konkurencyjna, produktywna, innowacyjna i zrównoważona, opierając się na spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej oraz zapewniając konwergencję i równe warunki działania zarówno w UE, jak i na świecie; odnotowuje opracowanie nowego narzędzia koordynacji konkurencyjności; oczekuje, że Komisja wyjaśni, w jaki sposób takie narzędzie będzie współdziałać z europejskim semestrem; podkreśla znaczenie wspierania mikroprzed- siębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw jako kluczowych czynników wzrostu gospodarczego i zatrudnienia w UE;
7. podkreśla potrzebę wspierania dynamicznego ekosystemu przedsiębiorczości, który sprzyja innowatorom, uznając ich kluczową rolę w pobudzaniu globalnej konkurencyjności, odporności gospodarczej, tworzeniu miejsc pracy i otwartej strategicznej autonomii;
8. z zadowoleniem przyjmuje zalecenia Komisji dotyczące polityki gospodarczej strefy euro, w których wzywa państwa członkowskie do zwiększenia konkurencyjności i wsparcia produktywności poprzez zapewnienie przedsiębiorstwom większego dostępu do finansowania, zmniejszenie obciążeń administracyjnych oraz inwestycje publiczne i prywatne w zakresie wspólnych priorytetów UE, które obejmują (i) sprawiedliwą transformację ekologiczną i cyfrową, (ii) odporność społeczną i gospodarczą, w tym Europejski filar praw socjalnych, (iii) bezpieczeństwo energetyczne oraz (iv) budowanie zdolności obronnych;
9. z zadowoleniem przyjmuje zalecenie Komisji, zgodnie z którym przy określaniu strategii budżetowych państwa członkowskie należące do strefy euro powinny dążyć do poprawy jakości i efektywności dochodów i wydatków publicznych, co jest konieczne do zapewnienia stabilności finansów publicznych, a zarazem pozwala zminimalizować szkodliwy i zakłócający wpływ na wzrost gospodarczy; podkreśla, że można to osiągnąć m.in. poprzez zwiększenie koordynacji na szczeblu europejskim oraz ograniczenie unikania opodatkowania i uchylania się od opodatkowania; z zadowoleniem przyjmuje wniosek zawarty w sprawozdaniu Draghiego, zgodnie z którym do promowania konkurencyjności UE potrzebne jest skoordynowane obniżenie opodatkowania dochodów z pracy dla pracowników o niskich i średnich dochodach; przypomina o kompetencjach państw członkowskich w zakresie polityki podatkowej; zachęca państwa członkowskie do przekierowania obciążeń podatkowych z dochodów na mniej zakłócające podstawy opodatkowania;
10. podkreśla potrzebę stworzenia buforów fiskalnych, aby sprostać wyzwaniom związanym ze stabilnością fiskalną, zapewniając wystarczające zasoby na inwestycje i działania w odpowiedzi na ewentualne przyszłe wstrząsy i kryzysy; podkreśla znaczenie promowania konkurencyjnego, zrównoważonego i inkluzywnego wzrostu gospodarczego we wspieraniu długoterminowej odporności i stabilności fiskalnej;
Perspektywy gospodarcze UE
11. wyraża zaniepokojenie, że zgodnie z prognozą Komisji z jesieni 2024 r. PKB UE wzrośnie o 0,9 % (0,8 % w strefie euro) w 2024 r., w 2025 r. dojdzie do poziomu 1,5 % (1,3 % w strefie euro), a w 2026 r. wzrośnie o 1,8 % (1,6 % w strefie euro); przypomina, że dane te odzwierciedlają stopniowe ożywienie gospodarcze, ale również ograniczoną ekspansję gospodarczą w porównaniu z poprzednimi cyklami koniunkturalnymi; zauważa, że perspektywy gospodarcze dla UE pozostają wysoce niepewne, a ryzyka będą miały raczej negatywny wpływ na wzrost gospodarczy;
12. zwraca uwagę, że prognozuje się wzrost wskaźnika zadłużenia w 2025 r. (do 83 % w UE i 89,6 % w strefie euro) oraz w 2026 r. (do 83,4 % w UE i 90 % w strefie euro), kiedy luka produktowa zostanie praktycznie zamknięta zarówno w UE, jak i w strefie euro, oraz że są to wartości wyższe niż w 2024 r. (82,4 % dla UE i 89,1 % dla strefy euro);
13. przypomina, że zmiany wskaźników długu publicznego różnią się w zależności od kraju; zwraca uwagę, że niepewność polityczna i zagrożenia geopolityczne mogą znacząco przyczynić się do zwiększenia kosztów pożyczek na rynkach finansowych dla państw członkowskich; zwraca uwagę, że niezrównoważone poziomy zadłużenia osłabiają stabilność gospodarczą i zmniejszają odporność gospodarczą państw członkowskich oraz ich zdolność do reagowania na kryzysy; podkreśla, że oczekuje się, iż w 2024 r. i w 2025 r. w 11 państwach członkowskich należących do strefy euro wskaźnik zadłużenia będzie przekraczał określoną w traktacie wartość referencyjną wynoszącą 60 %, przy czym 5 z tych krajów pozostanie powyżej poziomu 100 %;
14. zauważa, że zgodnie z prognozą gospodarczą Komisji z jesieni 2024 r. oczekuje się, że deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych w UE i w strefie euro zmaleje odpowiednio do 3,1 % i 3 % PKB w 2024 r., a następnie do 3 % i 2,9 % PKB w 2025 r. oraz do 2,9 % i 2,8 % PKB w 2026 r.; podkreśla, że oczekuje się, iż w 2024 r. deficyt w dziesięciu państwach członkowskich UE przekroczy określoną w traktacie wartość odniesienia wynoszącą 3 % PKB; zwraca uwagę, że liczba ta utrzyma się na stabilnym poziomie w 2025 r. oraz że prognozuje się, iż w 2026 r. sytuacja budżetowa większości państw członkowskich będzie słabsza niż przed pandemią (2019 r.), a dziewięć z nich nadal będzie wykazywać deficyt na poziomie ponad 3 %;
15. zauważa, że osiem państw członkowskich wykazuje nadmierny deficyt; przypomina, że Rada podjęła działania naprawcze, i wzywa zainteresowane państwa członkowskie, aby podjęły kroki w celu zmniejszenia nadmiernego deficytu przy jednoczesnym zminimalizowaniu skutków społeczno-gospodarczych; przypomina o znaczeniu spójności w stosowaniu procedury nadmiernego deficytu do państw członkowskich;
16. zauważa, że według prognozy gospodarczej Komisji z jesieni 2024 r. inflacja w UE spadnie z 2,6 % w 2024 r. do 2,4 % w 2025 r. i 2 % w 2026 r. oraz z 2,4 % w 2024 r. do 2,1 % w 2025 r. i 1,9 % w 2026 r. w strefie euro; przypomina, że chociaż spadek ten jest pozytywny, inflacja bazowa pozostaje stosunkowo wysoka, co wskazuje na utrzymującą się presję inflacyjną; zauważa, że polityka fiskalna, chroniąc stabilność budżetową, może wspierać politykę pieniężną w ograniczeniu inflacji i powinna zapewnić wystarczającą przestrzeń na dodatkowe inwestycje oraz wsparcie długoterminowego wzrostu;
17. zauważa, że Komisja Europejska nie była w stanie przedstawić jednocześnie rocznej analizy zrównoważonego wzrostu gospodarczego, sprawozdania przedkładanego w ramach mechanizmu ostrzegania, projektu zalecenia dla strefy euro i projektu wspólnego sprawozdania o zatrudnieniu;
18. zauważa, że zgodnie ze sprawozdaniem Komisji przedkładanym w ramach mechanizmu ostrzegania na 2025 r. szczegółowe oceny sytuacji zostaną przygotowane w 2025 r. w odniesieniu do dziewięciu państw, w których stwierdzono zakłócenia równowagi lub nadmierne zakłócenia równowagi w 2024 r., natomiast w odniesieniu do innego państwa członkowskiego należy przeprowadzić kolejną szczegółową ocenę sytuacji, ponieważ istnieje tam szczególne ryzyko pojawienia się nowych zakłóceń równowagi;
19. podkreśla, że mieszkalnictwo jest bezpośrednio powiązane z zakłóceniami równowagi makroekonomicznej w strefie euro, co ma szkodliwy wpływ na odporność gospodarczą, dynamikę i postęp społeczny oraz mobilność regionalną i wewnątrzunijną; jest zaniepokojony, że w niektórych państwach członkowskich ceny nieruchomości mieszkalnych prawdopodobnie wzrosną i wzrost ten będzie trudno zahamować w przypadku braku całościowej strategii;
Zmienione unijne ramy zarządzania gospodarczego i ich skuteczne wdrażanie
20. przypomina, że reforma ma na celu uproszczenie ram, zwiększenie ich przejrzystości i skuteczności, zadbanie o większą odpowiedzialność na szczeblu krajowym i lepsze egzekwowanie przepisów, a także zróżnicowane traktowanie państw członkowskich w zależności od ich indywidualnejsytuacji wyjściowej, co - w kontekście specyficznych dla poszczególnych krajów względów stabilności fiskalnej uwzględnionych w ścieżce wydatków netto - stanowi krok naprzód w kierunku rezygnacji z uniwersalnego podejścia; przypomina ponadto, że celem reformy jest wzmocnienie stabilności budżetowej poprzez stopniowe i odpowiednio ukierunkowane dostosowania uzupełnione reformami i inwestycjami, jak również promowanie antycyklicznej polityki fiskalnej;
21. przyznaje, że nowe przepisy fiskalne zapewniają większą elastyczność i zachęty związane z inwestycjami i reformami wymaganymi, aby sprostać wyzwaniom gospodarczym, społecznym i geopolitycznym, przed jakimi stoi UE; zwraca uwagę, że istnieją różnice między państwami członkowskimi, jeżeli chodzi o zasoby finansowe i wkłady z budżetów krajowych; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że wskaźnik wydatków netto oblicza się z wyłączeniem całego współfinansowania krajowego w ramach programów finansowanych przez UE, co zapewnia państwom członkowskim większą przestrzeń fiskalną do inwestowania we wspólne priorytety UE, jak określono w rozporządzeniu (UE) 2024/1263, i co w związku z tym przyczynia się do wzmocnienia synergii między budżetem UE i budżetami krajowymi, a tym samym do zmniejszenia fragmentacji i zwiększenia ogólnej efektywności wydatków publicznych w niektórych obszarach, takich jak obronność;
22. podkreśla, że analiza zdolności obsługi zadłużenia odgrywa kluczową rolę w zreformowanych przepisach fiskalnych UE; jest zdania, że uznaniowa rola Komisji w tej analizie wymaga, aby odpowiednie oceny były w pełni przejrzyste, przewidywalne, możliwe do powielenia i stabilne; wzywa Komisję do zajęcia się możliwymi ulepszeniami metodologicznymi, takimi jak ocena skutków ubocznych między państwami członkowskimi, oraz do należytego informowania Parlamentu w tym zakresie;
23. odnotowuje niespójne stosowanie przez Komisję ram reguł fiskalnych w przeszłości oraz nierównomierne przestrzeganie przepisów przez państwa członkowskie; podkreśla, że nowe ramy muszą zapewniać równe traktowanie państw członkowskich; podkreśla, że sukces przepisów ramowych zależy w dużej mierze od ich właściwego, przejrzystego i skutecznego wdrożenia od samego początku, przy jednoczesnym uwzględnieniu sytuacji początkowej poszczególnych państw członkowskich i indywidualnych wyzwań, przed którymi stoją; odnotowuje zmiany wprowadzone w nowych ramach w celu poprawy wiarygodności systemu kar finansowych;
24. zachęca państwa członkowskie do dostosowania technicznej definicji krajowego wskaźnika operacyjnego do europejskiego wskaźnika pierwotnych wydatków netto;
25. podkreśla rolę Parlamentu i niezależnych organów fiskalnych w unijnych ramach zarządzania gospodarczego; podkreśla swobodę decyzyjną Komisji przy opracowywaniu średniookresowych planów budżetowo-strukturalnych; podkreśla potrzebę zwiększenia kontroli Komisji przez Parlament i Europejską Radę Budżetową, jak przewidziano w rozporządzeniu (UE) 2024/1263, oraz potrzebę zwiększenia przepływu informacji do Parlamentu, aby umożliwić mu skuteczny nadzór;
Krajowe średniookresowe plany budżetowo-strukturalne i budżetowe
26. zauważa, że nie wszystkie państwa członkowskie były w stanie przedstawić w terminie swoje krajowe średniookresowe plany budżetowo-strukturalne i projekty planów budżetowych; zauważa, że w związku z wyborami powszechnymi i sformowaniem nowych rządów pięć państw członkowskich nie przedłożyło jeszcze swoich krajowych średniookresowych planów budżetowo-strukturalnych, a dwa państwa członkowskie nie przedłożyły jeszcze projektów planów budżetowych, natomiast jedno państwo członkowskie nie przedłożyło projektu planu budżetowego z innych nieokreślonych powodów; wzywa te państwa członkowskie, aby jak najszybciej przedłożyły stosowne plany; podkreśla, że terminowe przedłożenie tych planów jest warunkiem wstępnym skutecznego wdrożenia i wiarygodności nowych przepisów; podkreśla, że terminowe przedkładanie projektów planów budżetowych pozwala lepiej przełożyć zobowiązania określone w planach budżetowych na konkretne strategie polityczne po zatwierdzeniu krajowych średniookresowych planów budżetowo-strukturalnych;
27. przypomina, że reformy i inwestycje wymienione w krajowych średniookresowych planach budżetowo- strukturalnych powinny być zgodne ze wspólnymi priorytetami UE określonymi w rozporządzeniu (UE) 2024/1263; podkreśla, że na mocy nowych ram Komisja powinna zwrócić szczególną uwagę na te priorytety podczas oceny krajowych średniookresowych planów budżetowo-strukturalnych;
28. zwraca uwagę, że 21 z 22 krajowych średniookresowych planów budżetowo-strukturalnych, które do tej pory poddano przeglądowi, uzyskało ocenę pozytywną; zwraca uwagę, że nowe ramy umożliwiają państwom członkowskim przyjmowanie założeń różniących się od tych zawartych w analizie Komisji dotyczącej zdolności obsługi zadłużenia, jeżeli różnice są wyjaśnione i należycie uzasadnione w przejrzysty sposób i w oparciu o solidne argumenty ekonomiczne w ramach dialogu technicznego z państwami członkowskimi; zauważa jednak, że w planach przedłożonych przez pięć państw członkowskich Komisja stwierdziła niewystarczająco uzasadnione niespójności i odstępstwa od ram analizy dotyczącej zdolności obsługi zadłużenia w założeniach makroekonomicznych związanych z potencjalnym PKB lub deflatorem PKB; podkreśla, że takie odchylenia i ryzyko koncentracji wydatków na końcowym etapie mogą potencjalnie zagrozić przyszłej stabilności finansów publicznych; zauważa, że w planach przedłożonych przez trzy państwa członkowskie Komisja dostrzega koncentrację korekty budżetowej pod koniec okresu; wzywa Komisję do dopilnowania, aby taka koncentracja korekty spełniała wymogi określone w rozporządzeniu, oraz do zapobiegania procyklicznym strategiom politycznym;
29. zwraca uwagę na fakt, że tylko siedem państw członkowskich zwróciło się o opinię do swoich odpowiednich niezależnych instytucji fiskalnych, które stanowią istotny dodatkowy element kontroli; z niepokojem zauważa, że niektóre niezależne instytucje fiskalne wydały negatywną opinię na temat krajowego planu budżetowego swojego państwa członkowskiego; podkreśla, że dziewięć państw członkowskich nie wypełniło obowiązku przeprowadzenia konsultacji politycznych ze społeczeństwem obywatelskim, partnerami społecznymi, władzami regionalnymi i innymi odpowiednimi zainteresowanymi stronami przed przedłożeniem planów krajowych; ubolewa ponadto, że kilka państw członkowskich nie zaangażowało swoich parlamentów narodowych w proces zatwierdzania planów i nie poinformowało, czy przeprowadzono wymagane konsultacje z parlamentami narodowymi zgodnie z nowymi przepisami ramowymi;
30. zauważa, że pięć państw członkowskich zwróciło się o przedłużenie okresu dostosowawczego; podkreśla, że każde takie przedłużenie powinno opierać się na zestawie zobowiązań dotyczących inwestycji i reform, które łącznie poprawiają potencjalny wzrost i odporność gospodarki, wspierają stabilność fiskalną, uwzględniają wspólne priorytety UE i odpowiednie zalecenia dla poszczególnych krajów, a także zostały ocenione jako spełniające warunki takiego przedłużenia określone w rozporządzeniu; zauważa, że reformy i inwestycje wykorzystane do uzasadnienia tego przedłużenia w dużym zakresie opierają się na reformach już zatwierdzonych w ramach RRF; podkreśla znaczenie i potrzebę reform i inwestycji, które pozytywnie przyczyniają się do wzrostu potencjalnego PKB państw członkowskich; wzywa Komisję do skutecznej oceny ex post wpływu uzgodnionych inwestycji i reform pod względem wspierania stabilności fiskalnej, zwiększania potencjału wzrostu gospodarczego, realizacji wspólnych priorytetów UE i zaleceń dla poszczególnych krajów oraz zapewnienia wymaganego poziomu inwestycji publicznych finansowanych ze środków krajowych;
31. odnotowuje, że według oceny Komisji tylko 8 z 17 przedstawionych projektów planów budżetowych jest zgodnych z zaleceniami fiskalnymi wynikającymi z krajowego średniookresowego planu budżetowo-strukturalnego; ubolewa, że 7 planów oceniono jako nie w pełni zgodne z zaleceniami, 1 jako niezgodny, a 1 jako zagrożony niezgodnością z zaleceniami; wyraża zaniepokojenie, że sześć państw członkowskich przedstawiło projekty planów budżetowych z rocznym lub łącznym wzrostem wydatków powyżej wyznaczonych pułapów;
Kurs polityki fiskalnej i rola polityki fiskalnej w zapewnianiu europejskich dóbr publicznych
32. odnotowuje prognozę Komisji, że wdrożenie zmienionych ram zarządzania ma doprowadzić do zmniejszenia strukturalnego wyniku pierwotnego dla strefy euro ogółem o 0,5 % PKB w 2024 r. i 0,25 % PKB w 2025 r.; odnotowuje, że w ocenie Komisji jest to zgodne z procesem zwiększania stabilności fiskalnej i wspiera trwający proces dezinflacyjny, ponieważ niepewność gospodarcza pozostaje wysoka; zauważa, że wzrost PKB będzie nadal wspierać konsolidację fiskalną w całej UE; apeluje o politykę fiskalną, która przywróci stabilność, a zarazem wesprze innowacje, konkurencyjność przemysłową i długoterminowy wzrost gospodarczy; podkreśla potrzebę stworzenia dodatkowej przestrzeni fiskalnej w celu sprostania przyszłym wyzwaniom i potencjalnym kryzysom, przy jednoczesnym utrzymaniu wystarczającego poziomu inwestycji, aby wspierać i pobudzać zrównoważony i inkluzywny wzrost gospodarczy, uprzemysłowienie i dobrobyt dla wszystkich;
33. uważa, że skuteczne wdrożenie reguł fiskalnych, choć konieczne, samo nie wystarczy do osiągnięcia trwałego optymalnego kursu polityki budżetowej, ani do zapewnienia wysokiego poziomu życia wszystkim Europejczykom; zauważa, że według prognoz w 2025 r. nadal istnieć będą ogromne różnice między państwami członkowskimi, jeżeli chodzi o kurs polityki fiskalnej; wzywa Komisję, aby przeanalizowała pomysły dotyczące mechanizmu, który pomoże zagwarantować, że pozycja UE jako całości w cyklu koniunkturalnym będzie zawsze dostosowana do perspektyw makroekonomicznych;
34. przypomina, że według Komisji hamulec fiskalny w 2025 r. zostanie częściowo zrównoważony niewielkim wzrostem inwestycji finansowanych zarówno z budżetów krajowych, jak i z dotacji w ramach RRF i innych funduszy UE; podkreśla rolę RRF w zaspokajaniu potrzeb inwestycyjnych UE, zauważając, że wygaśnie on z końcem 2026 r., co może prowadzić do zmniejszenia inwestycji publicznych we wspólne priorytety europejskie;
35. wzywa Komisję do zainicjowania dyskusji na temat rozwiązania problemu znacznej luki inwestycyjnej w UE oraz do zmniejszenia kosztów finansowania zewnętrznego, wzmocnienia stabilności finansowej i umożliwienia inwestycji strategicznych zgodnie z celami UE oraz zapewnienia europejskich dóbr publicznych, takich jak zdolności obronne, aby sprostać potrzebom w kontekście rosnących zagrożeń i wyzwań w zakresie bezpieczeństwa; wzywa do pełnego wykorzystania przyrostu wydajności, który może wynikać z dostarczania europejskich dóbr publicznych na skalę UE, poprzez skuteczną koordynację priorytetów inwestycyjnych między państwami członkowskimi; uważa, że w stosownych przypadkach ramy te należy wzmocnić za pomocą instrumentów i narzędzi inwestycyjnych na szczeblu UE mających na celu minimalizację kosztu dla unijnych podatników i maksymalizację skuteczności dostarczania europejskich dóbr publicznych;
36. przypomina, że wszelkiemu finansowaniu unijnemu muszą towarzyszyć solidne mechanizmy kontroli, zapewniające przejrzystość, rozliczalność i efektywne wykorzystanie funduszy, tak aby uniknąć nieuzasadnionego wzrostu wydatków publicznych;
37. zachęca państwa członkowskie do promowania wydatków inwestycyjnych, które przynoszą pozytywną stopę zwrotu; przyjmuje do wiadomości zawartą w sprawozdaniu Draghiego ocenę, zgodnie z którą około czterech piątych inwestycji produkcyjnych zostanie zrealizowanych przez sektor prywatny w UE, podczas gdy inwestycje publiczne również odegrają rolę katalizatora; z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Komisji dotyczącą zaproponowania funduszu na rzecz konkurencyjności w nowych wieloletnich ramach finansowych i wzywa ją do pełnego wykorzystania gwarancji finansowych w celu pobudzenia inwestycji prywatnych; podkreśla, że państwa członkowskie muszą zintensyfikować wysiłki, w szczególności wysiłki budżetowe, na rzecz przyspieszenia innowacji, cyfryzacji, kształcenia, szkolenia i dekarbonizacji, aby wzmocnić konkurencyjność Europy i zmniejszyć zależności;
Zalecenia dla poszczególnych krajów
38. zwraca uwagę, że odsetek "w pełni wdrożonych" zaleceń dla poszczególnych krajów spadł z 18,1 % (w latach 2011-2018) do 13,9 % (w latach 2019-2023); przypomina, że wdrażanie zaleceń dla poszczególnych krajów, w tym zaleceń odnoszących się do efektywności wydatków publicznych, stanowi kluczowy element stabilności budżetowej i eliminowania zakłóceń równowagi makroekonomicznej; apeluje o skuteczniejszą realizację zaleceń dla poszczególnych krajów i odpowiednich reform; wzywa do zbadania sposobów zwiększenia odsetka "w pełni wdrożonych" zaleceń dla poszczególnych krajów; wzywa Komisję do ściślejszego powiązania zaleceń dla poszczególnych krajów z odpowiednimi sprawozdaniami krajowymi; apeluje o ocenę skutków reform i postępów w zmniejszaniu stwierdzonych luk inwestycyjnych; apeluje o większą przejrzystość w przygotowywaniu zaleceń dla poszczególnych krajów;
39. przypomina w związku z tym, że zalecenia dla poszczególnych krajów należy wzmocnić poprzez skupienie się na ograniczonym zestawie wyzwań, w szczególności na wyzwaniach strukturalnych dla konkretnych państw członkowskich i wspólnych priorytetach UE, tak by promować stabilny i inkluzywny wzrost gospodarczy, zwiększyć konkurencyjność i stabilność makroekonomiczną, promować transformację ekologiczną i cyfrową oraz zapewnić sprawiedliwość społeczną i międzypokoleniową;
40. przypomina, że państwa członkowskie zobowiązały się uwzględniać w swoich krajowych planach budżetowych zalecenia skierowane do nich w kontekście europejskiego semestru zarówno w ich wymiarze gospodarczym, jak i społecznym; zauważa, że Komisja stwierdziła, że w krajowych planach budżetowych nie uwzględniono niektórych zaleceń dla poszczególnych krajów;
41. podkreśla, że zalecenia dla poszczególnych krajów mają duże znaczenie, jeżeli chodzi o długoterminowe czynniki napędzające stabilność fiskalną, w tym stabilność i odpowiednia dostępność publicznych systemów emerytalnych, systemów opieki zdrowotnej i opieki długoterminowej w obliczu wyzwań demograficznych, takich jak starzenie się społeczeństwa, a także gotowość na niekorzystne zmiany, w tym zagrożenia fizyczne związane ze zmianą klimatu; podkreśla, że zalecenia dla poszczególnych krajów mają duże znaczenie dla wzmocnienia stabilności rynku mieszkaniowego, co przyczynia się do odporności gospodarczej UE;
°
° °
42. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.3148 |
| Rodzaj: | Rezolucja |
| Tytuł: | Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 marca 2025 r. w sprawie europejskiego semestru na rzecz koordynacji polityki gospodarczej - 2025 r. (2024/2112(INI)) |
| Data aktu: | 12/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 20/06/2025 |