Sprawa C-185/25, Waldfelber: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Oberster Gerichtshof (Austria) w dniu 7 marca 2025 r. - RS/TS

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Oberster Gerichtshof (Austria) w dniu 7 marca 2025 r. - RS/TS

(Sprawa C-185/25, Waldfelber 1 )

(C/2025/3034)

Język postępowania: niemiecki

(Dz.U.UE C z dnia 10 czerwca 2025 r.)

Sąd odsyłający

Oberster Gerichtshof

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: RS

Druga strona postępowania: TS

Pytania prejudycjalne

1. Czy art. 4 pkt 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 2  (zwanego dalej "RODO") należy interpretować w ten sposób, że osoba fizyczna, która w ramach wykonywania swojej działalności przy przetwarzaniu danych osobowych, przy użyciu oddanych do jej dyspozycji i przepisanych środków, nie działa we własnym interesie osobistym, lecz jako kierownik organizacji (instytucji lub innego organu nieposiadającego osobowości prawnej), za którą stoi jednak podmiot prawny, jest "administratorem", który może zostać pociągnięty do odpowiedzialności przed sądem?

2. a) Czy art. 15 ust. 1 lit. g) RODO należy interpretować w ten sposób, że w przypadku gdy przetwarzane dane składają się z faktycznego oświadczenia lub oceny na temat osoby, której dane dotyczą, w wiadomości elektronicznej, "wszelkie dostępne informacje o [...] źródle [danych]" obejmują tylko autora wiadomości elektronicznej, czy też obejmują również krąg osób, z którymi autor rozmawiał na temat osoby, której dane dotyczą?

2. b) W przypadku gdy niezapisane nazwiska rozmówców stanowią "dostępne informacje o [.] źródle [danych]" w rozumieniu art. 15 ust. 1 lit. g) RODO:

Czy przy wyważaniu interesów osoby, której dotyczy przetwarzanie danych, z interesami takiego rozmówcy ma znaczenie okoliczność, że nie mógł on przewidzieć, iż jego wypowiedzi staną się przedmiotem przetwarzania danych?

3. Czy art. 82 ust. 2 RODO należy interpretować w ten sposób, że negatywne konsekwencje dla osoby, której dane dotyczą, wynikające z naruszenia tego rozporządzenia, które nastąpiło po przetworzeniu danych osobowych i polegało wyłącznie na naruszeniu obowiązku udzielenia dostępu zgodnie z art. 15 ust. 1 RODO, stanowią szkodę spowodowaną "przetwarzaniem naruszającym niniejsze rozporządzenie" i pociągają za sobą obowiązek naprawienia szkody przez administratora?

4. W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytania pierwsze lub trzecie: Czy art. 82 RODO stoi na przeszkodzie uregulowaniom krajowym, zgodnie z którymi naprawienia szkody wyrządzonej poszkodowanemu przez organ osoby prawnej w ramach wykonywania ustawy w charakterze władzy publicznej nie można dochodzić od samego organu?

1 Niniejszej sprawie została nadana fikcyjna nazwa. Nie odpowiada ona rzeczywistej nazwie ani rzeczywistemu nazwisku żadnej ze stron postępowania.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. 2016, L 119, s. 1).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.3034

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-185/25, Waldfelber: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Oberster Gerichtshof (Austria) w dniu 7 marca 2025 r. - RS/TS
Data aktu: 10/06/2025
Data ogłoszenia: 10/06/2025