Sprawa C-154/25: Skarga wniesiona w dniu 21 lutego 2025 r. - Komisja Europejska/Republika Francuska

Skarga wniesiona w dniu 21 lutego 2025 r. - Komisja Europejska/Republika Francuska
(Sprawa C-154/25)

(C/2025/2183)

Język postępowania: francuski

(Dz.U.UE C z dnia 22 kwietnia 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: Komisja Europejska (przedstawiciele: E. Sanfrutos Cano, M. Owsiany-Hornung, pełnomocnicy)

Strona pozwana: Republika Francuska

Żądania strony skarżącej

Komisja wnosi do Trybunału o:

1) stwierdzenie, że:

- nie podejmując działań niezbędnych do zapewnienia zgodności wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi z minimalnymi wymogami dotyczącymi wartości parametrycznej dla azotanów w odniesieniu do 107 stacji dystrybucji wody pitnej wskazanych w skardze;

- nie podejmując jak najszybciej działań naprawczych w celu przywrócenia jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi w odniesieniu do tych 107 stacji dystrybucji wody pitnej i nie przyznając pierwszeństwa ich egzekwowaniu, mając na uwadze między innymi poziom przekroczenia odpowiedniej wartości parametrycznej oraz związane z tym potencjalne niebezpieczeństwo dla zdrowia ludzi; oraz

- nie ograniczając korzystania z wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi przekraczającej długotrwale wartość parametryczną dla azotanów lub nie podejmując wszelkich innych działań niezbędnych do ochrony zdrowia ludzi i nie informując w wystarczającym stopniu konsumentów,

Republika Francuska uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na podstawie art. 4 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/2184 z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi 1 , w związku z częścią B załącznika I do tej dyrektywy oraz art. 14 ust. 2 i 3 wspomnianej dyrektywy.

2) obciążenie Republiki Francuskiej kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi Komisja podnosi trzy główne zarzuty.

Po pierwsze, Komisja uważa, że Republika Francuska uchybiła swoim zobowiązaniom wynikającym z art. 4 ust. 1 dyrektywy 2020/2184 w związku z częścią B załącznika I do tej dyrektywy. Artykuł 4 ust. 1 tej dyrektywy nakłada na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia, aby woda przeznaczona do spożycia przez ludzi była zdrowa i czysta, i precyzuje, że aby uznać, iż woda ta jest zdrowa i czysta, należy spełnić szereg wymogów, w szczególności minimalne wymogi określone w części B załącznika I. W odpowiedniej pozycji tego załącznika dla azotanów ustala się maksymalną wartość wynoszącą 50 mg na litr. Komisja uważa, że w chwili upływu terminu wyznaczonego w uzasadnionej opinii 107 stacji dystrybucji wody pitnej we Francji nadal nie wywiązało się z tych obowiązków, ponieważ długotrwale przekraczało maksymalną wartość określoną dla azotanów.

Po drugie, Komisja uważa, że Republika Francuska uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. 14 ust. 2 dyrektywy 2020/2184, ponieważ nie podjęła jak najszybciej działań naprawczych w celu przywrócenia jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi i nie przyznała pierwszeństwa ich egzekwowaniu, mając na uwadze między innymi poziom przekroczenia odpowiedniej wartości parametrycznej i związane z tym potencjalne niebezpieczeństwo dla zdrowia ludzi. Komisja twierdzi w szczególności, że długi okres niezgodności w odnośnych stacjach dystrybucji wody pitnej sam w sobie dowodzi uchybienia obowiązkowi szybkiego działania określonemu w art. 14 ust. 2 dyrektywy.

Po trzecie, Komisja uważa, że nie ograniczając korzystania z wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi stale przekraczającej maksymalną wartość określoną dla azotanów lub nie podejmując wszelkich innych działań niezbędnych do ochrony zdrowia ludzi i nie informując w wystarczającym stopniu konsumentów, Republika Francuska uchybiła zobowiązaniom, które na niej ciążą na podstawie art. 14 ust. 3 dyrektywy 2020/2184. Przepis ten zobowiązuje państwa członkowskie, w przypadku gdy zaopatrzenie w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi stanowi potencjalne niebezpieczeństwo dla zdrowia ludzkiego, do wprowadzenia zakazów lub środków ograniczających dostawy oraz do podjęcia wszelkich innych działań naprawczych niezbędnych do ochrony zdrowia ludzkiego. Ponadto wyjaśnia, że niezgodność z minimalnymi wymogami dotyczącymi wartości parametrycznych określonych w załączniku I części A i B należy uznać za potencjalne niebezpieczeństwo dla zdrowia ludzkiego, chyba że właściwy organ uzna, że dana niezgodność z wartościami parametrycznymi jest nieistotna. Komisja twierdzi, że systematyczne i długotrwałe przekraczanie maksymalnej wartości określonej dla azotanów w 107 stacjach dystrybucji wody pitnej, o których mowa w skardze, może stanowić potencjalne niebezpieczeństwo dla zdrowia ludzkiego. Tymczasem zdaniem Komisji działania podjęte przez Republikę Francuską i porady udzielane ludności nie odpowiadają w żadnym wypadku wymogom dyrektywy.

1 Dz.U. 2020, L 435, s. 1.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.2183

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-154/25: Skarga wniesiona w dniu 21 lutego 2025 r. - Komisja Europejska/Republika Francuska
Data aktu: 22/04/2025
Data ogłoszenia: 22/04/2025