(C/2025/1809)
(Dz.U.UE C z dnia 4 kwietnia 2025 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając swoje poprzednie rezolucje w sprawie Ukrainy i Rosji, zwłaszcza rezolucję z 17 lipca 2024 r. w sprawie potrzeby stałego wspierania Ukrainy przez Unię Europejską 1 i rezolucję z 19 września 2024 r. w sprawie dalszego wsparcia finansowego i wojskowego dla Ukrainy ze strony państw członkowskich UE 2 , a także swoje poprzednie rezolucje w sprawie sytuacji na Półwyspie Koreańskim,
- uwzględniając Kartę Narodów Zjednoczonych, konwencje haskie, konwencje genewskie i protokoły dodatkowe do nich oraz Rzymski Statut Międzynarodowego Trybunału Karnego,
- uwzględniając akt końcowy z Helsinek, Paryską kartę dla nowej Europy oraz memorandum budapeszteńskie o gwarancjach bezpieczeństwa,
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/792 z dnia 29 lutego 2024 r. w sprawie ustanowienia Instrumentu na rzecz Ukrainy 3 , rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/2773 z dnia 24 października 2024 r. w sprawie ustanowienia mechanizmu współpracy pożyczkowej dla Ukrainy i udzielenia Ukrainie wyjątkowej pomocy makrofinansowej 4 oraz inne formy wsparcia UE dla Ukrainy,
- uwzględniając wspólne oświadczenie ministra spraw zagranicznych Republiki Korei Cho Tae-yula i wysokiego przedstawiciela Unii Europejskiej do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa Josepa Borrella z 4 listopada 2024 r. w sprawie współpracy między KRLD a Rosją,
- uwzględniając przemówienie wygłoszone w Parlamencie Europejskim przez prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego 19 listopada 2024 r., w 1 000. dniu od początku pełnoskalowej inwazji Rosji na Ukrainę,
- uwzględniając układ o nierozprzestrzenianiu broni jądrowej oraz rezolucje Rady Bezpieczeństwa ONZ w sprawie Korei Północnej, w tym rezolucję nr 1718 (2006) z 14 października 2006 r.,
- uwzględniając oświadczenie Rady Północnoatlantyckiej z 8 listopada 2024 r. w sprawie Koreańskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej,
- uwzględniając partnerstwo strategiczne między UE a Republiką Korei z 2010 r.,
- uwzględniając art. 136 ust. 2 i 4 Regulaminu,
A. mając na uwadze, że od 24 lutego 2022 r. Rosja prowadzi bezprawną, niczym niesprowokowaną i nieuzasadnioną wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie, kontynuując rosyjską agresję z 2014 r., obejmującą bezprawną aneksję Krymu i zajęcie części obwodów donieckiego, ługańskiego, zaporoskiego i chersońskiego, oraz ustawicznie, nieskrywanie i rażąco łamiąc zasady Karty Narodów Zjednoczonych i zasady międzynarodowego prawa humanitarnego zapisane w konwencjach genewskich z 1949 r.;
B. mając na uwadze, że siły rosyjskie systematycznie i masowo atakują obszary zamieszkałe i infrastrukturę cywilną, co kosztowało już życie tysięcy ukraińskich cywilów oraz doprowadziło do zniszczenia obiektów publicznych i prywatnych; mając na uwadze, że siły rosyjskie odpowiadają za przymusowe deportacje, zaginięcia, w tym zaginięcia dzieci, bezprawne więzienie, tortury, egzekucje cywilów, żołnierzy i jeńców wojennych oraz akty terroru, w tym stosowanie przemocy seksualnej i masowych gwałtów jako narzędzia wojny, oraz że wciąż modyfikują skład etniczny okupowanych terytoriów Ukrainy;
C. mając na uwadze, że Rosja nasiliła ataki powietrzne na Ukrainę z wykorzystaniem licznych pocisków i dronów, uderzając w infrastrukturę do wytwarzania i przesyłu energii elektrycznej w całym kraju, co doprowadziło do przerw w dostawach energii i konieczność wprowadzenia przez głównego ukraińskiego dostawcę energii elektrycznej Ukrenergo racjonowania energii na całym terytorium w celu ustabilizowania systemu energetycznego;
D. mając na uwadze, że UE i jej państwa członkowskie solidaryzują się z Ukrainą przez zobowiązanie do zdecydowanego wsparcia humanitarnego, finansowego i wojskowego, by pomóc Ukrainie w obronie do czasu jej zwycięstwa i odbudowy; mając jednak na uwadze, że poziom pomocy wojskowej jest nadal niewystarczający zarówno jakościowo, jak i ilościowo, a gdy już podejmuje się odpowiednie decyzje, faktyczne dostawy broni i amunicji dla Ukrainy opóźniają się; mając na uwadze, że wciąż nie dostarczono znacznej liczby systemów, które Ukraina miała otrzymać po decyzji podjętej na szczycie NATO;
E. mając na uwadze, że szereg państw trzecich, zwłaszcza Iran, Korea Północna i Białoruś, dostarcza Rosji pokaźne zapasy broni i amunicji, a Białoruś zezwala Rosji na korzystanie z jej terytorium do ataków na Ukrainę;
F. mając na uwadze, że podpisany 18 czerwca 2024 r. Traktat o kompleksowym partnerstwie strategicznym między Rosją a Koreą Północną przewiduje wzajemną pomoc wojskową w razie agresji zbrojnej, w tym wsparcie jądrowe i konwencjonalne, co pogłębia związki wojskowe między tymi państwami; mając na uwadze, że niesie to ze sobą poważne wyzwania dla bezpieczeństwa zarówno w Azji, jak i w Europie, a przez to dodatkowo podważa stabilność na świecie;
G. mając na uwadze, że Korea Północna bezpośrednio eskalowała konflikt w Ukrainie przez rozmieszczenie swoich oddziałów u boku sił rosyjskich, co oznacza niebezpieczne rozszerzenie tej wojny, z poważnymi konsekwencjami dla bezpieczeństwa w regionie i na świecie; mając na uwadze, że transfery broni z Korei Północnej do Rosji, w tym dostawy amunicji i sprzętu wojskowego, wyraźnie naruszają sankcje Rady Bezpieczeństwa ONZ mające zapobiegać rozprzestrzenianiu broni z Korei Północnej;
H. mając na uwadze, że prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski poinformował, iż wzdłuż granic ukraińskich rozmieszczono już 11 tys. żołnierzy północnokoreańskich, a liczba ta może jeszcze wzrosnąć; mając na uwadze, że w zamian za dostawy amunicji i rozmieszczenie oddziałów Korea Północna otrzymuje od Rosji pilnie potrzebną żywność, ropę i pieniądze, a być może także pomoc w pracach nad bronią jądrową oraz wiedzę specjalistyczną w dziedzinie technologii pocisków rakietowych;
I. mając na uwadze, że Korea Północna zaostrzyła groźby, porzuciła politykę zjednoczenia i kontynuuje prowokacyjne działania w regionie, zwłaszcza w postaci prób rakietowych i manewrów wojskowych, co zwiększa ryzyko konfliktu zbrojnego i osłabia starania o pokojowe rozwiązanie konfliktu koreańskiego;
J. mając na uwadze, że według doniesień rosyjskie siły zbrojne zwerbowały setki jemeńskich najemników Huti do walki w konflikcie na terytorium Ukrainy, co ułatwiła tajna operacja przemytnicza wskazująca na coraz silniejsze powiązania między Moskwą a rebeliantami Huti;
K. mając na uwadze, że Iran przekazał Rosji ładunki pocisków balistycznych bliskiego zasięgu Fath-360; mając na uwadze, że UE, Francja, Niemcy i Zjednoczone Królestwo w odpowiedzi na to nałożyły na Iran nowe sankcje;
L. mając na uwadze, że Chiny są dziś największym dostawcą towarów podwójnego zastosowania i sprzętu wojskowego, co podtrzymuje rosyjskie zdolności wojskowe i wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie; mając na uwadze, że UE ma niezbite dowody na to, iż w regionie Sinciang na zachodzie Chin produkuje się uzbrojone drony dla rosyjskiego wojska;
M. mając na uwadze, że nowo wybrane przewodniczące Parlamentu Europejskiego i Komisji niezwłocznie podjęły zobowiązanie do podtrzymania niezachwianego wsparcia dla Ukrainy; mając na uwadze, że oczekuje się, iż to samo zrobi nowo wybrany prezydent Stanów Zjednoczonych; mając na uwadze, że jakiekolwiek inne rozwiązanie niż zwycięstwo Ukrainy zostałoby powszechnie odebrane jako strategiczna porażka zarówno Europy, jak i Stanów Zjednoczonych, i miałoby daleko idące konsekwencje dla ich bezpieczeństwa;
N. mając na uwadze, że prezydent USA Joe Biden zezwolił Ukrainie na użycie amerykańskiego systemu balistycznych rakiet taktycznych ATACMS w obwodzie kurskim na terytorium Federacji Rosyjskiej; mając na uwadze, że Francja i Zjednoczone Królestwo przekazały Ukrainie pociski manewrujące Storm Shadow/SCALP oraz zezwoliły na ich użycie przeciwko celom rosyjskim; mając na uwadze, że Niemcy nadal prowadzą politykę obstrukcji w przekazywaniu Ukrainie pocisków dalekiego zasięgu Taurus;
O. mając na uwadze, że zgodnie z prawem międzynarodowym prawo Ukrainy do samoobrony obejmuje prowadzenie z zachowaniem proporcji działań wojskowych wykraczających poza jej własne terytorium; mając na uwadze, że według doniesień Ukraina użyła przekazanych jej systemów rakietowych dalekiego zasięgu przeciwko celom wojskowym na terytorium Rosji, gdy niedawno kraje, które dostarczyły te systemy, zniosły wcześniejsze ograniczenia;
P. mając na uwadze, że 21 listopada 2024 r. Rosja uderzyła w ukraińskie miasto Dniepr pociskiem balistycznym średniego zasięgu;
Q. mając na uwadze, że od lutego 2022 r. UE przyjęła 14 pakietów sankcji, które mają jak najbardziej ograniczyć zdolności Kremla do finansowania wywołanej przezeń wojny; mając na uwadze, że sankcje te wprowadza się każdorazowo na okres sześciu miesięcy; mając na uwadze, że nie przyjęto wniosku o przedłużenie okresu obowiązywania sankcji do trzech lat; mając na uwadze, że wniosku nie przyjęto z powodu weta rządu Węgier, co jest przeszkodą dla długoterminowej stabilności i wsparcia tej struktury pożyczek;
R. mając na uwadze, że wsparcie wojskowe UE dla Ukrainy - udzielane za pośrednictwem Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju (EPF) i bezpośrednio przez państwa członkowskie - wynosi łącznie około 43,5 mld EUR; mając na uwadze, że w sierpniu 2024 r. UE uruchomiła za pośrednictwem EPF tylko pierwszą transzę, w wysokości 1,4 mld EUR, z nieoczekiwanych zysków z zamrożonych aktywów Banku Centralnego Rosji, które mają zwiększać pomoc wojskową dla Ukrainy;
S. mając na uwadze, że UE wraz z państwami G-7 przyjęła mechanizm współpracy pożyczkowej dla Ukrainy, polegający na wykorzystaniu nieoczekiwanych zysków z zamrożonych rosyjskich aktywów do spłaty pożyczek udzielanych Ukrainie przez UE; mając na uwadze, że do wsparcia finansowego Ukrainy nie są jeszcze wykorzystywane bezpośrednio same zamrożone aktywa, a tylko nieoczekiwane zyski z nich; mając na uwadze, że UE przekaże do 35 mld EUR dalszej pomocy makrofinansowej z mechanizmu współpracy pożyczkowej dla Ukrainy;
T. mając na uwadze, że rząd Węgier blokuje zarówno nowy Fundusz Pomocy Ukrainie w wysokości 5 mld EUR, utworzony w marcu 2024 r. jako element EPF, jak i ósmą transzę zwrotów z EPF dla państw członkowskich, które od niemal dwóch lat dostarczają Ukrainie pomoc wojskową; mając na uwadze, że premier i minister spraw zagranicznych Węgier udali się do Moskwy, by nawiązać rozmowy z państwem agresorem;
U. mając na uwadze, że 19 listopada 2024 r. prezydent Wołodymyr Zełenski w przemówieniu przed Radą Najwyższą Ukrainy przedstawił plan wewnętrznej odporności Ukrainy, obejmujący 10 kluczowych punktów: jedność, front, uzbrojenie, pieniądze, energetyka, bezpieczeństwo, samorządy, kapitał ludzki, suwerenność kulturowa i polityka dla bohaterów; mając na uwadze, że we wrześniu 2022 r. prezydent Zełenski przedstawił ukraiński plan pokojowy z 10 wymogami dotyczącymi sprawiedliwego pokoju w Ukrainie i przywrócenia ładu opartego na zasadach;
1. ponownie potępia rosyjską wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie, która trwa już ponad 1 000 dni, nie licząc agresji, która rozpoczęła się w 2014 r., potępia też udział państw trzecich w tej wojnie i ich wsparcie dla jej prowadzenia; domaga się, by Rosja natychmiast zaprzestała wszelkich działań wojskowych w Ukrainie, bezwarunkowo wycofała wszystkie siły zbrojne i sprzęt wojskowy z całego uznanego przez społeczność międzynarodową terytorium Ukrainy, uwolniła ukraińskich jeńców wojennych i bezprawnie przetrzymywanych ukraińskich cywilów, zwróciła uprowadzone ukraińskie dzieci i zrekompensowała Ukrainie szkody wyrządzone jej mieszkańcom, ziemi, przyrodzie i infrastrukturze;
2. ponadto potępia ciągłą eskalację rosyjskiej wojny napastniczej, w szczególności ataki bombowe na ludność cywilną i infrastrukturę krytyczną, wystąpienie do Korei Północnej o udostępnienie oddziałów do walki z armią ukraińską oraz testowanie przez Rosję nowych rakiet balistycznych w Ukrainie; uważa, że te ostatnie działania eskalacyjne stanowią nowy etap wojny i nowe zagrożenie dla bezpieczeństwa całej Europy; wzywa UE, państwa członkowskie i innych partnerów Ukrainy do odpowiedniej reakcji;
3. przypomina, że żadne zagrożenie jądrowe ze strony Rosji nie zniechęci UE do udzielania Ukrainie dalszej pomocy na potrzeby samoobrony; wzywa wszystkie państwa, by nie zgadzały się na normalizację zastraszania bronią jądrową;
4. wyraża bezwzględną solidarność z narodem Ukrainy; przypomina o niezachwianym zaangażowaniu UE na rzecz suwerenności, niezależności i integralności terytorialnej Ukrainy w granicach uznanych przez społeczność międzynarodową oraz podkreśla potrzebę większej i szybszej solidarności UE w zapewnianiu temu krajowi wsparcia politycznego, wojskowego, humanitarnego, gospodarczego i finansowego, do czasu jego zwycięstwa, aby położyć kres rosyjskiej wojnie napastniczej i umożliwić Ukrainie wyzwolenie wszystkich jej obywateli; przypomina, że Ukraina jako ofiara agresji ma zgodnie z art. 51 Karty Narodów Zjednoczonych uzasadnione prawo do samoobrony; potwierdza zaangażowanie UE na rzecz sprawiedliwego i trwałego pokoju w Ukrainie, którego podstawą są suwerenność i integralność terytorialna tego kraju, oraz popiera ukraiński plan pokojowy jako ramy zaangażowania międzynarodowego;
5. wzywa UE i jej państwa członkowskie, aby aktywnie dążyły do osiągnięcia i utrzymania jak najszerszego międzynarodowego wsparcia dla Ukrainy oraz do znalezienia pokojowego rozwiązania wojny, którego podstawą muszą być pełne poszanowanie niezależności, suwerenności i integralności terytorialnej Ukrainy, zasady prawa międzynarodowego, odpowiedzialność Rosji za popełnione zbrodnie wojenne i zbrodnię agresji oraz wypłata przez Rosję reparacji i innych rekompensat za rozległe szkody materialne i niematerialne wyrządzone w Ukrainie; podkreśla, że żadne negocjacje w sprawie Ukrainy nie mogą być prowadzone bez Ukrainy; wzywa UE i państwa członkowskie, by zaangażowały się w realizację ukraińskiego planu pokojowego oraz stworzenie warunków niezbędnych do zorganizowania drugiego szczytu pokojowego, m.in. z udziałem krajów globalnego Południa; jest przekonany, że UE i jej państwa członkowskie muszą uczestniczyć w ustanowieniu przyszłych solidnych gwarancji bezpieczeństwa Ukrainy na podstawie ukraińskiego planu pokojowego i planu zwycięstwa i że musi temu towarzyszyć jasna strategia, konkretne cele i konkretny plan działania; wyraża ubolewanie z powodu niedawnej rozmowy telefonicznej kanclerza Niemiec z Władimirem Putinem;
6. potępia Iran, Białoruś i Koreę Północną za wsparcie wojskowe dla Rosji, a w szczególności całe aktywne wsparcie wojskowe Korei Północnej dla Rosji, które jeszcze bardziej zaostrza konflikt; przypomina, że zarówno rosyjska wojna napastnicza przeciwko Ukrainie, jak i udział Korei Północnej w wojnie oraz jej programy jądrowe i rakietowe stanowią poważne zagrożenie dla międzynarodowego porządku opartego na zasadach; potępia podpisanie i niedawną ratyfikację traktatu o kompleksowym partnerstwie strategicznym między Rosją a Koreą Północną - reżimem objętym najbardziej złożonym systemem sankcji ONZ; wzywa Koreę Północną, by wycofała wojska i zaprzestała współpracy wojskowej z Rosją; wzywa Rosję, by zaprzestała wszelkich form współpracy wojskowej i technologicznej z Koreą Północną oraz przestrzegała zobowiązań wynikających z Układu o nierozprzestrzenianiu broni jądrowej i wielu rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ; ostrzega przed poważnymi konsekwencjami tego partnerstwa wojskowego w postaci inspirowania innych reżimów autokratycznych do aktywnego udziału w konfliktach zbrojnych;
7. w najostrzejszych słowach potępia chińskie dostawy produktów podwójnego zastosowania i sprzętu wojskowego do Rosji; przypomina Chinom, że jako stały członek Rady Bezpieczeństwa ONZ mają obowiązek bronić międzynarodowego porządku opartego na zasadach, i w związku z tym wzywa Pekin, by zaprzestał wysyłania pomocy wojskowej lub produktów podwójnego zastosowania do Rosji i na jej wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie; podkreśla, że odmowa zmiany kursu w tej kwestii może poważnie wpłynąć na dwustronne stosunki UE-Chiny; podkreśla znaczny wpływ Chin na Koreę Północną i Rosję oraz wzywa Chiny, aby pomogły zmniejszyć napięcia i zapobiec dalszej eskalacji działań wojennych; wyraża głębokie zaniepokojenie wpływem, jaki zależność Europy od Chin wywiera na wiarygodność państw członkowskich pod względem zdolności do zapewnienia bezpieczeństwa krajowego i bezpieczeństwa całej UE;
8. wzywa społeczność międzynarodową do szybkich i zdecydowanych działań, aby zaradzić tej niepokojącej eskalacji; wzywa do zacieśnienia współpracy międzynarodowej, aby zapobiegać dostawom broni z Korei Północnej do Rosji, w tym do wzmocnienia mechanizmów monitorowania i egzekwowania w ramach ONZ i za pośrednictwem sojuszy wielostronnych; wzywa UE do zdecydowanych działań, aby nałożyć sankcje na osoby i podmioty w Korei Północnej zaangażowane w transfer broni i oddziałów, a także na pośredników ułatwiających te transakcje; z zadowoleniem przyjmuje wysiłki społeczności międzynarodowej na rzecz zwalczania nielegalnego handlu bronią przez Koreę Północną i podkreśla, że należy wywierać stałą presję na Pjongjang, aby zaprzestał destabilizujących działań; wzywa wszystkie państwa członkowskie UE i ONZ, aby dołożyły wszelkich starań w celu wdrożenia wszystkich rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ dotyczących Korei Północnej oraz proaktywnie blokowały wszelkie sposoby, którymi Korea Północna uzyskuje finansowanie, materiały lub wiedzę na potrzeby nielegalnych programów zbrojeniowych;
9. apeluje do państw członkowskich o dalsze rozszerzenie i wzmocnienie systemu sankcji wobec Korei Północnej, Białorusi i Iranu w związku z militarnym wspieraniem przez nie rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie, a także o wpisanie na unijną listę podmiotów objętych sankcjami wszystkich głównych chińskich podmiotów i osób, które bezpośrednio wspierają rosyjską wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie oraz rosyjski sektor obrony i bezpieczeństwa;
10. wyraża głębokie zaniepokojenie możliwością transferu do Korei Północnej technologii związanej z bronią jądrową lub pociskami balistycznymi, co osłabiłoby międzynarodowe wysiłki na rzecz nierozprzestrzeniania broni jądrowej i stanowiło poważne zagrożenie dla pokoju i stabilności na Półwyspie Koreańskim i na całym świecie; wzywa UE i jej państwa członkowskie, aby we współpracy z partnerami z G-7 i G-20 opracowały i wspierały mechanizm alternatywny dla panelu ekspertów ONZ w celu zapewnienia skutecznego monitorowania i egzekwowania sankcji nałożonych na Koreę Północną;
11. wyraża głębokie zaniepokojenie ciągłymi i poważnymi naruszeniami praw człowieka w Korei Północnej, gdzie represyjna polityka reżimu i systemowe zaniedbywanie podstawowych potrzeb doprowadziły do powszechnego cierpienia mieszkańców tego kraju; potępia przekierowanie zasobów na działania wojskowe i konflikty zewnętrzne, w tym wsparcie rosyjskiej wojny napastniczej, kosztem zaspokojenia pilnych potrzeb humanitarnych w Korei Północnej; wzywa UE i partnerów międzynarodowych do większych wysiłków na rzecz pociągnięcia reżimu północnokoreańskiego do odpowiedzialności za naruszenia praw człowieka; apeluje, by zwiększyć wsparcie dla organizacji społeczeństwa obywatelskiego i obrońców praw człowieka zajmujących się dokumentowaniem nadużyć i udzielaniem pomocy obywatelom Korei Północnej; wzywa rząd chiński, aby zaprzestał praktyk odsyłania uchodźców północnokoreańskich do kraju oraz aby zapewnił im dostęp do ochrony międzynarodowej; wzywa Koreę Północną, aby umożliwiła organom ONZ ds. praw człowieka wjazd do kraju w celu oceny sytuacji w zakresie praw człowieka, wymuszonych zaginięć oraz warunków przetrzymywania więźniów i deportowanych uchodźców, w tym Kim Cheol-oka i południowokoreańskich misjonarzy Kim Jung-wooka, Kim Kook-kiea i Choi Chun-gila;
12. podkreśla potrzebę opracowania kompleksowej strategii UE, aby zająć się szerszymi następstwami autorytarnych sojuszy, w szczególności między Rosją, Koreą Północną, Białorusią, Iranem, Chinami i innymi państwami podważającymi międzynarodowy porządek oparty na zasadach; wzywa UE i jej państwa członkowskie do aktywnych działań na rzecz promowania światowego systemu nierozprzestrzeniania broni jądrowej oraz do ściślejszej współpracy z partnerami międzynarodowymi, aby zmniejszyć napięcia w regionie Indo-Pacyfiku;
13. wzywa UE i jej państwa członkowskie do dalszego wzmacniania wsparcia wojskowego dla Ukrainy, w tym dzięki dostarczaniu samolotów, pocisków dalekiego zasięgu, w tym pocisków Taurus, nowoczesnych systemów obrony powietrznej, w tym rakiet Patriot i SAMP/T, amunicji oraz MANPADS, artylerii i programów szkoleniowych dla sił ukraińskich, a ponadto wzywa do szybszej dostawy zadeklarowanego sprzętu, aby zaspokoić pilne potrzeby Ukrainy; potwierdza swoje stanowisko, zgodnie z którym wszystkie państwa członkowskie UE i sojusznicy NATO powinni indywidualnie i wspólnie zobowiązać się do udzielania Ukrainie wsparcia militarnego w wysokości co najmniej 0,25 % ich PKB rocznie; z zadowoleniem przyjmuje podpisanie przez UE i Ukrainę wspólnych zobowiązań na rzecz bezpieczeństwa oraz wzywa Komisję i państwa członkowskie do szybkich działań, aby skutecznie realizować podjęte zobowiązania; wzywa Komisję i Radę, by priorytetowo traktowały zapewnienie pełnej operacyjności europejskich zdolności w dziedzinie kosmicznych środków łączności IRIS2 oraz jak najszybciej przyznały dostęp do nich Ukrainie (i Tajwanowi);
14. wzywa Radę, by rozszerzyła sankcje wobec Rosji; wzywa do dalszych sankcji wobec sektorów o szczególnym znaczeniu gospodarczym dla Rosji (sektor metalurgiczny, jądrowy, chemiczny, rolniczy i bankowy) oraz rosyjskich surowców, np. aluminium, produktów stalowych, uranu, tytanu i niklu, do pełnego embarga na przywóz do UE rosyjskich paliw kopalnych i skroplonego gazu ziemnego (LNG) oraz do dalszego obniżenia pułapu cenowego dla rosyjskich produktów ropopochodnych w porozumieniu z partnerami z grupy G-7, aby nie przyczyniać się do finansowania nielegalnej wojny napastniczej Rosji; wzywa do surowszych i bardziej ukierunkowanych sankcji wobec rosyjskiej floty cieni; podkreśla, że należy zaprzestać wszelkiej współpracy z Rosją w sektorze energii jądrowej; zwraca uwagę, że Rosja przestawia się z uzależnienia od eksportu gazu na nawozy gazowe, które są głównym źródłem dochodów i dewiz dla państwa rosyjskiego oraz bezpośrednio napędzają jego machinę wojenną, a jednocześnie zagrażają gospodarkom UE i bezpieczeństwu żywnościowemu; wzywa UE, by odpowiednio, pilnie i stanowczo zareagowała na to wyzwanie oraz podjęła zdecydowane działania, ponieważ zależność UE od rosyjskich nawozów rośnie w alarmującym tempie;
15. wzywa w szczególności te państwa członkowskie, które nie wywiązują się z podjętych zobowiązań dotyczących wytwarzania produktów związanych z obronnością i bezpośredniego wsparcia odpowiednich zdolności produkcyjnych, aby angażowały się we wspólne przedsięwzięcia z Ukrainą lub składały zamówienia bezpośrednio w Ukrainie; wzywa państwa członkowskie, by przyspieszyły bezpośrednie inwestycje w zwiększenie zdolności wojskowych Ukrainy, zgodnie z modelem stosowanym przez Danię; wzywa UE, by włączyła ten model do Funduszu Pomocy Ukrainie;
16. wzywa instytucje UE i państwa członkowskie, aby aktywnie przyczyniały się do utrzymania jedności w kwestii sankcji oraz szybko przyjęły 15. pakiet sankcji; wzywa państwa członkowskie do aktywnego wywierania nacisku na rząd Węgier, aby zaprzestał nieodpowiedzialnej blokady Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju, w tym nowego Funduszu Pomocy Ukrainie, uniemożliwiającej uwolnienie 6,6 mld EUR częściowych zwrotów na rzecz państw członkowskich, które udzielają wsparcia wojskowego Ukrainie; podkreśla, że jeżeli Europejski Instrument na rzecz Pokoju pozostanie zablokowany do następnego posiedzenia Rady Europejskiej, należy niezwłocznie ustanowić nowy format, który obejmowałby tylko te państwa członkowskie, które chcą i są w stanie udzielić pomocy wojskowej Ukrainie, lub też należy zwrócić wkłady krajowe, aby nie utrudniać sprawnego finansowania pomocy dwustronnej;
17. wzywa Radę i państwa członkowskie do systematycznego stawiania czoła problemowi obchodzenia sankcji przez przedsiębiorstwa i osoby fizyczne z UE, osoby trzecie i państwa spoza UE oraz do przyjęcia i ścisłego wdrożenia środków ograniczających wobec wszystkich podmiotów, które ułatwiają obchodzenie sankcji lub dostarczają rosyjskiemu kompleksowi wojskowemu technologie oraz sprzęt wojskowy i wyposażenie podwójnego zastosowania, tak aby nie wykorzystywano żadnych luk w celu kierowania broni lub zasobów do Rosji; uważa, że zasadnicze znaczenie ma wzmocnienie kontroli eksportu i konserwacji zaawansowanego technologicznie sprzętu produkowanego w UE oraz zwiększenie środków egzekwowania prawa i współpracy w celu zapobiegania obchodzeniu sankcji; apeluje o pilne zintensyfikowanie przeglądu handlu państw członkowskich UE z krajami Azji Środkowej, a także m.in. z Turcją i Azerbejdżanem, ponieważ są one wyraźnie wykorzystywane przy obchodzeniu sankcji UE;
18. ponawia apel do UE i jej państw członkowskich o zmianę okresu obowiązywania sankcji nałożonych na Rosję i przedłużenie go z obecnych sześciu miesięcy do skuteczniejszego i bardziej strategicznego okresu trzech lat; zauważa, że taki środek zwiększyłby spójność i przewidywalność stanowiska UE w zakresie polityki zagranicznej i chronił ją przed nadużywaniem wymogów jednomyślności, wzmocnił wpływ sankcji i stanowił wyraźny sygnał zaangażowania na rzecz przestrzegania prawa międzynarodowego i bezpieczeństwa europejskiego, a jednocześnie zmniejszył obciążenia administracyjne związane z częstymi przedłużeniami;
19. z zadowoleniem przyjmuje decyzję prezydenta USA Joe Bidena o zezwoleniu Ukrainie na użycie zaawansowanych systemów rakietowych do atakowania celów wojskowych na terytorium Rosji, i podkreśla, że zezwolenie to jest zgodne z uzasadnionym prawem Ukrainy do samoobrony na mocy art. 51 Karty Narodów Zjednoczonych; wzywa UE i jej państwa członkowskie do przyjęcia podobnych środków i zniesienia ograniczeń dotyczących wykorzystania systemów wojskowych do uzasadnionych operacji obronnych poza granicami Ukrainy w celu powstrzymania dalszej rosyjskiej agresji;
20. wzywa UE i jej państwa członkowskie do współpracy z przyszłą administracją w Waszyngtonie w celu umocnienia wzajemnie korzystnej współpracy transatlantyckiej, podkreślając wspólny strategiczny interes, jakim jest wspieranie Ukrainy, oraz zaznaczając, że Rosja i jej sojusznicy stanowią nie tylko zagrożenie dla stabilności europejskiej, lecz także istotne niebezpieczeństwo dla światowego bezpieczeństwa i międzynarodowego porządku opartego na zasadach; oczekuje, że administracja prezydenta Trumpa będzie kontynuować wsparcie dla Ukrainy i utrzyma zaangażowanie na rzecz NATO, a jednocześnie wzywa UE i jej państwa członkowskie do przekucia słów w czyny i utworzenia prawdziwej unii obrony, również jako europejskiego filaru NATO, poczynając od wzmocnienia jej zdolności obronnych;
21. postuluje pociągnięcie do odpowiedzialności za zbrodnie wojenne i naruszenia prawa międzynarodowego popełnione przez Rosję i jej sojuszników, w tym Koreę Północną, poprzez ściślejszą współpracę z Międzynarodowym Trybunałem Karnym i innymi organami sądowymi; apeluje do UE i partnerów międzynarodowych o wzmożenie wysiłków na rzecz pociągnięcia wszystkich sprawców do odpowiedzialności;
22. wzywa Komisję do zaproponowania dodatkowych środków w celu wsparcia ukraińskiej gospodarki przez zapewnienie dalszego wsparcia finansowego i ułatwienie możliwości inwestycyjnych; z zadowoleniem przyjmuje porozumienie z Radą w sprawie pomocy makrofinansowej dla Ukrainy w wysokości do 35 mld EUR, wykorzystującej zamrożone rosyjskie aktywa, a także nowy mechanizm pożyczkowy; apeluje o szybkie wdrożenie obu narzędzi, aby Ukraina mogła jak najszybciej skorzystać z tych nowych możliwości finansowania;
23. ponawia apel do UE i jej państw członkowskich o podjęcie konkretniejszych kroków w celu ustanowienia kreatywnych rozwiązań w ramach solidnego systemu prawnego umożliwiającego konfiskatę rosyjskich aktywów państwowych zamrożonych przez UE oraz o wykorzystanie tych rozwiązań do przeciwdziałania różnym skutkom rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie, w tym do zapobiegania dalszym zniszczeniom i ofiarom śmiertelnym, do odbudowy kraju i odszkodowań dla ofiar rosyjskiej agresji; podkreśla, że wszelkie przyszłe roszczenia Rosji do tych aktywów mogą zostać zaspokojone dopiero po całkowitym uwzględnieniu zaległych odszkodowań należnych Ukrainie; podkreśla znaczenie Instrumentu na rzecz Ukrainy jako mechanizmu długoterminowego wsparcia finansowego, rekonstrukcji i odbudowy oraz apeluje o jego szybkie i skuteczne wdrożenie; wzywa Komisję, aby zaproponowała długoterminową pomoc finansową na rzecz odbudowy Ukrainy po 2027 r. na podstawie doświadczeń związanych z Instrumentem na rzecz Ukrainy;
24. podkreśla potrzebę stworzenia bardziej stabilnych i przewidywalnych ram stosunków handlowych między UE a Ukrainą; w związku z tym wzywa Komisję do przyspieszenia konsultacji z Ukrainą na mocy art. 29 układu o stowarzyszeniu i apeluje do obu stron o uzgodnienie jak najambitniejszego poziomu liberalizacji; wzywa Komisję do ścisłego zaangażowania Parlamentu w przegląd pogłębionej i kompleksowej strefy wolnego handlu (DCFTA); odnotowuje nałożone jednostronnie przez kilka państw członkowskich ograniczenia w przywozie produktów rolno- spożywczych z Ukrainy, należące do wyłącznych kompetencji UE w zakresie handlu w ramach wspólnej polityki handlowej oraz zachodzące na zobowiązania UE wynikające z pogłębionej i kompleksowej umowy o wolnym handlu z Ukrainą; wzywa Komisję do znalezienia europejskich rozwiązań dla potencjalnych zakłóceń na rynku spowodowanych zwiększonym napływem ukraińskich produktów rolno-spożywczych, w porozumieniu z Ukrainą i odpowiednimi państwami członkowskimi;
25. w obliczu nadchodzących trudnych miesięcy zimowych apeluje o znaczne zwiększenie unijnej pomocy humanitarnej, aby zaradzić tragicznej sytuacji spowodowanej systematycznymi atakami Rosji na infrastrukturę cywilną, w szczególności na infrastrukturę energetyczną, które pozostawiły miliony Ukraińców bez podstawowych usług; docenia pracę wielu ukraińskich i innych organizacji społeczeństwa obywatelskiego we wspieraniu rodzin uprowadzonych ukraińskich dzieci, jeńców wojennych i nielegalnie przetrzymywanych ukraińskich cywilów oraz ich niestrudzone wysiłki na rzecz sprowadzenia ich bliskich do domu; wzywa UE, jej państwa członkowskie i społeczność międzynarodową do wspierania ich działań i wykorzystania wszystkich dostępnych forów międzynarodowych do wywierania nacisku na Rosję, aby zwróciła uprowadzone ukraińskie dzieci, ukraińskich jeńców wojennych i nielegalnie przetrzymywanych ukraińskich cywilów;
26. ubolewa nad celowym zabijaniem i złym traktowaniem ukraińskich jeńców wojennych przez Rosję i wzywa Rosję do wywiązania się z zobowiązań międzynarodowych, w szczególności konwencji genewskiej, oraz do umożliwienia organizacjom międzynarodowym, takim jak Międzynarodowy Komitet Czerwonego Krzyża, wizytowania jeńców wojennych i oceny ich stanu zdrowia; wzywa UE, jej państwa członkowskie i społeczność międzynarodową, w szczególności ONZ, do przeprowadzenia przeglądu i dostosowania konwencji międzynarodowych i prac odpowiednich organizacji międzynarodowych do obecnych realiów oraz do lepszego reagowania na potrzeby jeńców wojennych;
27. z zaniepokojeniem zauważa, że Rosja aktywnie rekrutuje osoby z odległych regionów, w tym Afryki, Bliskiego Wschodu i Ameryki Łacińskiej, stosując oszustwo lub przymus, aby wysyłać je do walki w wojnie z narodem ukraińskim; wzywa ONZ, Unię Afrykańską oraz kraje, których ludność jest celem Moskwy, do podjęcia aktywnych działań w celu przeciwdziałania tej rekrutacji;
28. podkreśla konstruktywną rolę Korei Południowej w międzynarodowym porządku opartym na zasadach, w tym jej niezachwiane zaangażowanie na rzecz Ukrainy; wzywa UE i jej państwa członkowskie, aby współpracowały z Koreą Południową i dążyły do zmiany jej stanowiska w sprawie dozbrojenia Ukrainy w celu zapewnienia znacznych zasobów wojskowych na wsparcie ukraińskich operacji obronnych; z zadowoleniem przyjmuje pierwszy w historii dialog strategiczny UE-Republika Korei, który odbył się w Seulu 4 listopada 2024 r., oraz wynikające z niego partnerstwo w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony między UE a Koreą Południową; popiera pogłębienie stosunków UE z Koreą Południową oraz zacieśnienie współpracy dwustronnej w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony; wzywa UE i jej państwa członkowskie, aby we współpracy z Ukrainą i Koreą Południową zachęcały członków Koreańskiej Armii Ludowej do dezercji oraz były na nią przygotowane; wzywa UE i jej państwa członkowskie, aby pogłębiły współpracę z Koreą Południową w sprawie przyszłości Ukrainy, koncentrując się na ukraińskich aspiracjach unijnych, gwarancjach bezpieczeństwa i odbudowie kraju; apeluje o ściślejszą współpracę z innymi sojusznikami, w szczególności z Japonią, Australią i Tajwanem, oraz podkreśla potrzebę intensywniejszego dialogu w regionie Indo-Pacyfiku;
29. wzywa UE i jej państwa członkowskie, aby nadal wspierały rosyjską opozycję demokratyczną, zapewniały jej ochronę i zachęcały ją do walki z reżimem Putina, w szczególności z nastrojami militarystycznymi, szowinistycznymi i imperialistycznymi w rosyjskim społeczeństwie, a także do zdecydowanego wyrażania i aktywnego poszukiwania wsparcia dla Ukrainy;
30. potępia niedawne działania na Morzu Bałtyckim, które skutkowały uszkodzeniem europejskiej infrastruktury krytycznej; podkreśla pilną potrzebę zbadania tych poważnych incydentów i ujawnienia informacji o sprawcach i ich zamiarach; podkreśla, że zdaniem kilku przedstawicieli rządów europejskich ten ostatni incydent stanowi poważny akt sabotażu; wzywa wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa oraz państwa członkowskie do zareagowania za pomocą odpowiednich środków przeciwko odpowiedzialnym podmiotom państwowym lub niepaństwowym, jeżeli ich zaangażowanie zostanie udowodnione;
31. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, rządom i parlamentom państw członkowskich, prezydentowi, rządowi i Radzie Najwyższej Ukrainy, rządowi Rosji, rządom Korei Południowej i Północnej i innym zainteresowanym rządom oraz Organizacji Narodów Zjednoczonych.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1809 |
| Rodzaj: | Rezolucja |
| Tytuł: | Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 28 listopada 2024 r. w sprawie wzmocnienia niezachwianego wsparcia UE dla Ukrainy wobec rosyjskiej wojny napastniczej i rosnącej współpracy wojskowej między Koreą Północną a Rosją (2024/2940(RSP)) |
| Data aktu: | 28/11/2024 |
| Data ogłoszenia: | 04/04/2025 |