Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 3 marca 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: BYD Auto Co. Ltd (Xy'an, Chiny), BYD Auto Industry Co. Ltd (Shenzhen, Chiny), Changsha BYD Auto Co. Ltd (Changsha, Chiny), Changsha Xingchao Auto Co. Ltd (Changsha), Changzhou BYD Auto Co. Ltd (Changzhou, Chiny), Fuzhou BYD Industrial Co. Ltd (Fuzhou, Chiny), Hefei BYD Auto Co. Ltd (Hefei, Chiny), Jinan BYD Auto Co. Ltd (Jinan, Chiny) (przedstawiciele: E. Vermulst, J. Cornelis i M. Van Luchene, adwokaci)
Strona pozwana: Komisji Europejska
Żądania
Skarżący wnoszą do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2024/2754 z dnia 29 października 2024 r. nakładającego ostateczne cło wyrównawcze na przywóz nowych pojazdów elektrycznych o napędzie akumulatorowym przeznaczonych do przewozu osób pochodzący z Chińskiej Republiki Ludowej 1 ; oraz
- obciążenie Komisji Europejskiej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Skarżący wnoszą o stwierdzenie nieważności na podstawie następujących zarzutów.
Po pierwsze, w odniesieniu do traktowania Hunan Yuneng Komisja:
- naruszyła art. 127 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447 2 , uznając, że Hunan Yuneng jest stroną powiązaną z grupą BYD;
- naruszyła art. 28 ust. 1 i 3 rozporządzenia podstawowego 3 poprzez zastosowanie dostępnych faktów w odniesieniu do informacji, które nie były w posiadaniu skarżących;
- nie uwzględniła wszystkich dowodów znajdujących się w aktach sprawy i w konsekwencji popełniła oczywisty błąd w ocenie stwierdzając, że nie ma dowodów na to, iż ceny były cenami wolnorynkowymi; oraz
- naruszyła art. 6 lit. d) rozporządzenia podstawowego przy obliczaniu korzyści.
Po drugie, w odniesieniu do linii kredytowych Komisja popełniła oczywisty błąd w ocenie i naruszyła:
- artykuł 3 ust. 2 rozporządzenia podstawowego stwierdzając, że skarżącym przyznano korzyść;
- artykuł 6 lit. d) rozporządzenia podstawowego poprzez błędne obliczenie korzyści; oraz
- artykuł 4 ust. 2 i 5 rozporządzenia podstawowego, stwierdzając, że domniemane subsydium jest szczególne.
Po trzecie, w odniesieniu do akceptów bankowych i zdyskontowanych weksli Komisja popełniła oczywisty błąd w ocenie i naruszyła:
- artykuł 3 pkt 1 lit. a) ppkt i) rozporządzenia podstawowego stwierdzając, że rząd przyznał wkład finansowy w odniesieniu do niektórych akceptów bankowych;
- artykuł 3 ust. 2 i art. 6 lit. d) rozporządzenia podstawowego stwierdzając, że akcepty bankowe w pełni objęte depozytem gotówkowym przyniosły korzyść oraz przy obliczeniu korzyści;
- artykuł 4 ust. 2 i 5 rozporządzenia podstawowego stwierdzając, że system akceptów bankowych i zdyskontowanych weksli jest szczególny; oraz
- artykuł 3 ust. 2 i art. 6 lit. d) rozporządzenia podstawowego stwierdzając, że akcepty bankowe w pełni objęte depozytem gotówkowym przyniosły korzyść oraz przy obliczeniu korzyści;
Wreszcie w ramach systemu subsydiów fiskalnych Komisja:
- naruszyła art. 15 ust. 1 rozporządzenia podstawowego poprzez wprowadzenie środków wyrównawczych względem wycofanego subsydium;
- naruszyła art. 3 ust. 2 rozporządzenia podstawowego, stwierdzając, że skarżącym przyznano korzyść; oraz
- naruszyła art. 7 ust. 2 rozporządzenia podstawowego, błędnie obliczając kwotę subsydiów stanowiących podstawę środków wyrównawczych w przeliczeniu na jednostkę produktu subsydiowanego wywożonego do Unii.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1248 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-26/25: Skarga wniesiona w dniu 21 stycznia 2025 r. - BYD Auto i in./Komisja |
| Data aktu: | 03/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 03/03/2025 |