(Dz.U.UE C z dnia 24 lutego 2025 r.)
Sąd odsyłający
Sofijski rajonen syd
Strony w postępowaniu głównym
Wnioskodawca w postępowaniu głównym: "A1 Bulgaria" EAD
Pytania prejudycjalne
1) Czy art. 3 ust. 3 oraz pkt 1 lit. j) załącznika "Warunki określone w art. 3 ust. 3" do dyrektywy 93/13 1 należy interpretować w ten sposób, że dopuszczają one uregulowanie zezwalające sprzedawcy lub dostawcy na jednostronną zmianę warunków umowy w przypadkach, gdy przewidziano warunek, w tym w mających zastosowanie ogólnych warunkach, dotyczący indeksacji uzgodnionej z konsumentem ceny usług, uzależniony od ogłoszonego przez organ państwowy średniorocznego wskaźnika cen konsumpcyjnych za poprzedni rok, jeżeli przewidzianą indeksację określono wyłącznie w ramach rosnącej progresji?
2) Czy pojęcie "warunków umownych", o którym mowa w art. 2 lit. a) dyrektywy 93/13, należy interpretować w ten sposób, że stanowią one odrębny tekst w umowie, czy też należy je rozumieć jako odnoszące się do całościowych skutków prawnych części tekstu umowy, nawet jeśli nie znajdują się one w tej samej odrębnej części dokumentu?
3) Czy w ramach oceny nieuczciwego charakteru należy dokonywać oceny indywidualnej każdego z uzgodnionych warunków w odniesieniu do skutków niewykonania umowy, czy też ich kumulatywny skutek, w tym w pakiecie usług, należy interpretować całościowo jako warunek, który należy oceniać w świetle wspomnianych w załączniku "[w]arunków określonych w art. 3 ust. 3" lit. e) dyrektywy 93/13 jako warunek nakładający "na konsumenta obowiązek wniesienia rażąco wysokiego odszkodowania w razie niewykonania przez niego zobowiązań", odpowiednio, czy w przypadku stwierdzenia nieuczciwego charakteru niektórych z tych warunków, należy je wykluczyć w całości?
4) Czy art. 4 dyrektywy 93/13 należy interpretować w ten sposób, że dopuszcza on uregulowanie, na mocy którego przyznano sprzedawcy lub dostawcy prawo do określania stosunkowo warunków dotyczących kary umownej, proporcjonalnie do standardowej kwoty (bez uzgodnionych rabatów, w tym również w odniesieniu do zwrotu części kwoty rabatów od zobowiązań abonamentowych i cen rynkowych urządzeń końcowych zakupionych lub przyznanych w ramach leasingu/sprzedaży ratalnej), odpowiednio, czy art. 3 ust. 1 dyrektywy 93/13 należy interpretować w ten sposób, że dopuszcza on uregulowanie, na mocy którego nieuczciwy może okazać się warunek dotyczący odpowiedzialności za niewykonanie umowy, przewidujący zapłatę przez konsumenta kar umownych i opłat w oczywiście nieproporcjonalnej wysokości w stosunku do usługi świadczonej tytułem świadczenia wzajemnego, oraz warunek, na mocy którego odpowiedzialność z tytułu niewykonania umowy powstaje (automatycznie i bez wezwania, wraz z odpowiednimi skutkami w zakresie naliczania odsetek i opłat z tytułu odzyskiwania należności)?
5) Czy ugoda sądowa zawarta między operatorem telefonii komórkowej a upoważnionym podmiotem w rozumieniu tej dyrektywy, takim jak Komisija za zasztita na potrebitelite (komisja ds. ochrony konsumentów), może wywołać skutek, o którym mowa w art. 8 [ust.] 1 lit. b) w związku z art. 7 ust. 4 lit. a) dyrektywy 2020/1828 2 , odpowiednio, na wypadek udzielenia odpowiedzi twierdzącej, to czy ma ona powagę rzeczy osądzonej, w tym w odniesieniu do innych sądów (w tym każdego sądu rozpatrującego stosunek prawny istniejący między operatorem telefonii komórkowej a konsumentem indywidualnym), jeżeli w chwili jej zatwierdzenia sąd nie przeprowadził weryfikacji ewentualnego nieuczciwego charakteru warunków z powodów, o których mowa w wyroku C-600/19 3 ?
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.1082 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-821/24, A1 Bulgaria: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Sofijski rajonen syd (Bułgaria) w dniu 28 listopada 2024 r. - A1 Bulgaria EAD |
| Data aktu: | 24/02/2025 |
| Data ogłoszenia: | 24/02/2025 |