WYROK TRYBUNAŁU z dnia 23 maja 2024 r. w sprawie E-4/23 - Neytendastofa (Islandzka Agencja ds. Konsumentów) przeciwko Íslandsbanki hf. (Dyrektywa 2008/48/WE - Umowy o kredyt konsumencki - Ochrona konsumentów - Rzeczywista roczna stopa oprocentowania - Zmienne stopy procentowe - Informacje udzielane przed zawarciem umowy - Informacje zawarte w umowie o kredyt - Przejrzystość - Jasne i zwięzłe informacje - Porównanie różnych ofert - Standardowy europejski arkusz informacyjny dotyczący kredytu konsumenckiego)

WYROK TRYBUNAŁU
z dnia 23 maja 2024 r.
w sprawie E-4/23 Neytendastofa (Islandzka Agencja ds. Konsumentów) przeciwko Íslandsbanki hf.

(Dyrektywa 2008/48/WE - Umowy o kredyt konsumencki - Ochrona konsumentów - Rzeczywista roczna stopa oprocentowania - Zmienne stopy procentowe - Informacje udzielane przed zawarciem umowy - Informacje zawarte w umowie o kredyt - Przejrzystość - Jasne i zwięzłe informacje - Porównanie różnych ofert - Standardowy europejski arkusz informacyjny dotyczący kredytu konsumenckiego)

(C/2024/5989)

(Dz.U.UE C z dnia 3 października 2024 r.)

W sprawie E-4/23, Neytendastofa (Islandzka Agencja ds. Konsumentów) przeciwko Íslandsbanki hf. - WNIOSEK skierowany do Trybunału przez sąd apelacyjny (Landsréttur) na podstawie art. 34 Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości, dotyczący wykładni dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/48/WE z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie umów o kredyt konsumencki, w szczególności art. 5 ust. 1 lit. f), g) i i) oraz art. 10 ust. 2 lit. f) i k), Trybunał w składzie: Páll Hreinsson, prezes, Bernd Hammermann i Michael Reiertsen (sędzia sprawozdawca), sędziowie, wydał w dniu 23 maja 2024 r. wyrok zawierający sentencję następującej treści:

1. Art. 5 ust. 1 lit. f) i art. 10 ust. 2 lit. f) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/48/WE z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie umów o kredyt konsumencki oraz uchylającej dyrektywę Rady 87/102/EWG nakłada na kredytodawcę obowiązek wskazania w wyczerpującym wykazie w, odpowiednio, standardowym europejskim arkuszu informacyjnym dotyczącym kredytu konsumenckiego i umowie o kredyt, warunków, na których opiera się decyzja o dostosowaniu stopy oprocentowania kredytu o zmiennym oprocentowaniu.

2. Wymogi związane z poinformowaniem, przewidziane w art. 5 ust. 1 lit. f) i art. 10 ust. 2 lit. f) dyrektywy 2008/48/WE, nie są spełnione, jeżeli jednym z warunków zmiany stopy oprocentowania kredytu określonych w samym standardowym europejskim arkuszu informacyjnym dotyczącym kredytu konsumenckiego i umowie o kredyt jest, odpowiednio, ogólne odniesienie do nieprzewidzianego wzrostu kosztów kredytodawcy lub innych okoliczności, które nie są znane kredytodawcy.

3. Wymóg określony w art. 5 dyrektywy 2008/48/WE, zgodnie z którym konsument ma otrzymać informacje niezbędne do porównania różnych ofert w celu podjęcia świadomej decyzji o zawarciu umowy o kredyt, nie jest spełniony, jeżeli brzmienie przepisu w standardowym formularzu zawiera ogólne i niewyczerpujące odniesienia, takie jak "itp.", bez odpowiednich dodatkowych informacji określających kontekst.

4. Art. 5 ust. 1 lit. g) dyrektywy 2008/48/WE wymaga, aby rzeczywistą roczną stopę oprocentowania przedstawić w standardowym europejskim arkuszu informacyjnym dotyczącym kredytu konsumenckiego za pomocą reprezentatywnego przykładu podającego wszystkie założenia przyjęte do obliczenia stopy procentowej, niezależnie od tego, że znane są wszystkie składniki kredytu, na który konsument zamierza się zdecydować. W takich przypadkach przy podawaniu przykładu kredytodawca uwzględnia znane składniki.

5. Art. 5 ust. 1 lit. i) oraz art. 10 ust. 2 lit. k) dyrektywy 2008/48/WE wymagają, aby wszelkie "inne opłaty powstałe w związku z umową o kredyt" były zawsze określone w standardowym europejskim arkuszu informacyjnym dotyczącym kredytu konsumenckiego i w umowie o kredyt, niezależnie od tego, czy dla danego rodzaju kredytu rejestrowane są zarówno transakcje płatności, jak i wypłaty z tytułu kredytu.

6. Art. 5 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2008/48/WE wymaga, aby standardowy europejski arkusz informacyjny dotyczący kredytu konsumenckiego zawierał wszystkie informacje na temat opłat wynikających z umowy o kredyt oraz warunków, na jakich koszty te mogą ulegać zmianie, niezbędne do umożliwienia konsumentowi porównania różnych ofert i faktycznego zapoznania się ze swoimi prawami i obowiązkami wynikającymi z umowy o kredyt. Art. 10 ust. 2 lit. k) dyrektywy 2008/48/WE wymaga, aby w przypadku gdy informacje o opłatach wynikających z umowy o kredyt oraz o warunkach, na jakich opłaty te mogą zostać zmienione, nie zostały podane w samej umowie o kredyt, umowa musi określać, że takie opłaty mają zastosowanie, że mogą one zostać zmienione, oraz musi zawierać jasne i precyzyjne odesłanie do innego dokumentu lub innych trwałych nośników zawierających dalsze informacje na temat tych aspektów.

7. Art. 5 ust. 1 lit. l) dyrektywy 2008/48/WE wymaga, aby standardowy europejski arkusz informacyjny dotyczący kredytu konsumenckiego zawierał wszystkie informacje na temat opłat należnych w przypadku opóźnień w płatnościach oraz warunków, na jakich koszty te mogą zostać zmienione, niezbędne do umożliwienia konsumentowi porównania różnych ofert i faktycznego zapoznania się ze swoimi prawami i obowiązkami wynikającymi z umowy.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.5989

Rodzaj: Informacja
Tytuł: WYROK TRYBUNAŁU z dnia 23 maja 2024 r. w sprawie E-4/23 - Neytendastofa (Islandzka Agencja ds. Konsumentów) przeciwko Íslandsbanki hf. (Dyrektywa 2008/48/WE - Umowy o kredyt konsumencki - Ochrona konsumentów - Rzeczywista roczna stopa oprocentowania - Zmienne stopy procentowe - Informacje udzielane przed zawarciem umowy - Informacje zawarte w umowie o kredyt - Przejrzystość - Jasne i zwięzłe informacje - Porównanie różnych ofert - Standardowy europejski arkusz informacyjny dotyczący kredytu konsumenckiego)
Data aktu: 23/05/2024
Data ogłoszenia: 03/10/2024