Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 lutego 2022 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Eleny Yonchevej (2019/2155(IMM))

P9_TA(2022)0016
Wniosek o uchylenie immunitetu Eleny Yonchevej Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 lutego 2022 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Eleny Yonchevej (2019/2155(IMM))
(2022/C 342/24)

Parlament Europejski,

- uwzględniając wniosek o uchylenie immunitetu Eleny Yonchevej z dnia 18 października 2019 r. przekazany przez Prokuratora Generalnego Republiki Bułgarii w celu przeprowadzenia w Bułgarii postępowania karnego przeciwko E. Yonchevej oskarżonej o przestępstwo z kodeksu karnego, i ogłoszony na posiedzeniu plenarnym w dniu 25 listopada 2019 r.,

- po wysłuchaniu wyjaśnień Eleny Yonchevej, zgodnie z art. 9 ust. 6 Regulaminu,

- uwzględniając art. 8 i 9 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, jak również art. 6 ust. 2 Aktu dotyczącego wyborów przedstawicieli do Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich z dnia 20 września 1976 r.,

- uwzględniając wyroki Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 21 października 2008 r., 19 marca 2010 r., 6 września 2011 r., 17 stycznia 2013 r., 19 grudnia 2019 r. i 17 września 2020 r. 1 ,

- uwzględniając art. 69 i 70 Konstytucji Republiki Bułgarii oraz art. 138 kodeksu organizacji i procedury Zgromadzenia Narodowego Republiki Bułgarii,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 8 października 2020 r. w sprawie praworządności i praw podstawowych w Bułgarii 2 ,

- uwzględniając art. 5 ust. 2, art. 6 ust. 1 oraz art. 9 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Prawnej (A9-0014/2022),

A. mając na uwadze, że, z jednej strony, Parlamentu nie można uznawać za sąd, a z drugiej - że posła nie można uznawać za "oskarżonego" w kontekście procedury uchylenia immunitetu 3 ;

B. mając na uwadze, że prokurator generalny Republiki Bułgarii złożył wniosek o uchylenie immunitetu Eleny Yonchevej w związku z postępowaniem w sprawie naruszenia art. 253 ust. 5 w związku z ust. 1 kodeksu karnego (pranie pieniędzy);

C. mając na uwadze, że 31 sierpnia 2018 r. wszczęto postępowanie przygotowawcze w tej sprawie i powierzono jego prowadzenie jednostce dochodzeniowej wyspecjalizowanej prokuratury zgodnie z art. 212 ust. 1 kodeksu postępowania karnego; mając na uwadze, że w wyniku wszczętego postępowania decyzją z 11 stycznia 2019 r. Elenę Yonchevą oskarżono o popełnienie przestępstwa z art. 253 ust. 5 kodeksu karnego;

D. mając na uwadze, że zarzucane jej czyny zostały rzekomo popełnione w latach 2010-2018 i polegały na transakcjach finansowych przeprowadzanych przy użyciu rzekomo sprzeniewierzonych środków wyprowadzonych z banku komercyjnego; mając na uwadze, że w tamtym czasie Elena Yoncheva pracowała jako dziennikarka, a następnie została posłanką do bułgarskiego parlamentu narodowego;

E. mając na uwadze, że Elena Yoncheva została wybrana do Parlamentu Europejskiego w wyborach, które odbyły się 26 maja 2019 r.; mając na uwadze, że 30 września 2019 r. decyzją właściwego prokuratora wyspecjalizowanej prokuratury postępowanie karne wszczęte przeciwko Elenie Yonczevej zostało zawieszone do czasu podjęcia przez Parlament Europejski decyzji w sprawie uchylenia jej immunitetu;

F. mając na uwadze, że 18 października 2019 r. prokurator generalny Republiki Bułgarii przekazał wniosek o uchylenie przysługującego jej immunitetu;

G. mając na uwadze, że czyny zarzucane Elenie Yonchevej nie dotyczą opinii lub stanowiska zajętego przez nią w głosowaniu w czasie wykonywania obowiązków posłanki, zgodnie z art. 8 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej;

H. mając na uwadze, że zgodnie z art. 9 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej posłowie do Parlamentu Europejskiego korzystają na terytorium swoich państw z immunitetów przyznawanych członkom parlamentu ich państwa;

I. mając na uwadze, że immunitet parlamentarny ma na celu ochronę Parlamentu i jego członków przed postępowaniami sądowymi w związku z działaniami podejmowanymi w ramach wykonywania obowiązków parlamentarnych, których nie można oddzielić od tych obowiązków;

J. mając na uwadze, że Elena Yoncheva twierdzi, iż padła w tej sprawie ofiarą fumus persecutionis, czyli "konkretnych dowodów" 4  wskazujących na to, że ww. postępowanie sądowe zostało wszczęte z zamiarem zaszkodzenia jej działalności politycznej, a w szczególności jej działalności jako posłanki do Parlamentu Europejskiego;

K. mając na uwadze, że z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości wynika, iż Parlament dysponuje "bardzo szerokim zakresem uznania co do kierunku, jaki zamierza nadać decyzji w następstwie wniosku o uchylenie immunitetu (...), ze względu na polityczny charakter takiej decyzji" 5 ;

L. mając na uwadze, że Elena Yoncheva zasiada w komisji LIBE i podczas jej posiedzeń regularnie wypowiada się przeciwko władzom politycznym w swoim kraju; mając na uwadze, że wchodziła ona między innymi w skład delegacji parlamentarnej, która udała się do Bułgarii w dniach 23 i 24 września 2021 r. w ramach monitorowania praworządności w tym kraju;

M. mając na uwadze, że postępowanie wyjaśniające wszczęto przeciwko niej dopiero 31 sierpnia 2018 r., czyli w czasie, gdy powszechnie wiadomo było o jej zaangażowaniu politycznym, podczas gdy zarzucane jej czyny miała rzekomo popełniać od 2010 r., i nie przedstawiono przekonującego uzasadnienia takiej zwłoki w podjęciu działania;

N. mając na uwadze, że postępowanie sądowe wszczęto na podstawie zawiadomienia dwóch posłów będących przeciwnikami politycznymi Eleny Yonchevej;

O. mając na uwadze, że najpierw jako dziennikarka śledcza, a następnie posłanka do parlamentu narodowego, Elena Yoncheva krytykowała władze za niepodjęcie dochodzenia w Bułgarii w sprawie korupcji na wysokim szczeblu, i nadal piętnuje ten fakt jako posłanka do Parlamentu Europejskiego;

P. mając na uwadze, że w styczniu 2019 r. Unia Dziennikarzy Bułgarskich publicznie stwierdziła, że postępowanie przeciwko Elenie Yonchevej miało związek z jej śledztwem dziennikarskim i stanowiło próbę zamachu na jej wolność wypowiedzi jako przeciwniczki politycznej;

Q. mając na uwadze, że 28 września 2021 r. Europejski Trybunał Praw Człowieka uznał dopuszczalność skargi wniesionej przez Elenę Yonchevą przeciwko Bułgarii w związku z tym postępowaniem na podstawie art. 6 ust. 2 (domniemanie niewinności) oraz art. 13 (prawo do skutecznego środka prawnego) i art. 18 (brak bezprawnego celu ograniczenia praw) europejskiej konwencji o ochronie praw człowieka;

R. mając na uwadze, że z akt przedłożonych Europejskiemu Trybunałowi Praw Człowieka wynika, iż 12 czerwca 2020 r. kilka bułgarskich mediów elektronicznych opublikowało rozmowę telefoniczną dotyczącą wszczęcia postępowania karnego przeciwko Elenie Yonchevej; mając także na uwadze, że biegły w załączonej do akt ekspertyzie uznał, iż jednym z głosów słyszanych w nagraniu jest głos premiera Bułgarii;

S. mając na uwadze, że korespondencja i niezwykła waga tych dowodów budzą poważne podejrzenia co do zamiaru zaszkodzenia działalności politycznej Eleny Yonchevej, a w szczególności jej działalności jako posłanki do Parlamentu Europejskiego, przy czym okoliczność wszczęcia śledztwa przed wyborami nie wystarcza, by temu zaprzeczyć;

T. mając na uwadze, że w związku z tym można domniemywać zaistnienie w tej sprawie fumus persecutionis;

1. odmawia uchylenia immunitetu Eleny Yonchevej;

2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do natychmiastowego przekazania niniejszej decyzji i sprawozdania właściwej komisji władzom Republiki Bułgarii i Elenie Yonchevej.

1 Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 21 października 2008 r., Marra/De Gregorio i Clemente, C-200/07 i C-201/07, ECLI:EU:C:2008:579; wyrok Sądu z dnia 19 marca 2010 r., Gollnisch/Parlament, T-42/06, ECLI:EU:T:2010:102; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 6 września 2011 r., Patriciello, C-163/10, ECLI: EU:C:2011:543; wyrok Sądu z dnia 17 stycznia 2013 r., Gollnisch/Parlament, T-346/11 i T-347/11, ECLI:EU:T:2013:23; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 19 grudnia 2019 r., Junqueras Vies, C-502/19, ECLI:EU:C:2019:1115; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 17 września 2020 r., Troszczynski, C-12/19.
2 Teksty przyjęte w tym dniu, P9_TA(2020)0264.
3 Wyrok Sądu z dnia 30 kwietnia 2019 r., Briois/Parlement, T-214/18, ECLI:EU:T:2019:266.
4 Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 17 września 2020 r., Troszczynski, C-12/19, pkt 26.
5 Wyrok Sądu z dnia 17 stycznia 2013 r., Gollnisch, T346/11 i T347/11, ECLI:EU:T:2013:23, pkt 59 i przytoczone orzecznictwo.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024