Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 kwietnia 2018 r. w sprawie preliminarza dochodów i wydatków Parlamentu Europejskiego na rok budżetowy 2019 (2018/2001(BUD)).

Preliminarz dochodów i wydatków na rok budżetowy 2019 - sekcja I - Parlament Europejski

P8_TA(2018)0182

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 kwietnia 2018 r. w sprawie preliminarza dochodów i wydatków Parlamentu Europejskiego na rok budżetowy 2019 (2018/2001(BUD))

(2019/C 390/46)

(Dz.U.UE C z dnia 18 listopada 2019 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 1 , w szczególności jego art. 36,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 2 ,
-
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 3  (porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r.),
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1023/2013 z dnia 22 października 2013 r. zmieniające regulamin pracowniczy urzędników Unii Europejskiej i warunki zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej 4 ,
-
uwzględniając rezolucję z dnia 5 kwietnia 2017 r. w sprawie preliminarza dochodów i wydatków Parlamentu Europejskiego na rok budżetowy 2018 5 ,
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 25 października 2017 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2018 6 ,
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 30 listopada 2017 r. w sprawie wspólnego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2018, zatwierdzonego przez komitet pojednawczy w ramach procedury budżetowej 7 ,
-
uwzględniając sprawozdanie sekretarza generalnego dla Prezydium dotyczące sporządzenia wstępnego projektu preliminarza budżetowego Parlamentu na rok budżetowy 2019,
-
uwzględniając wstępny projekt preliminarza budżetowego sporządzony przez Prezydium w dniu 16 kwietnia 2018 r. zgodnie z art. 25 ust. 7 i art. 96 ust. 1 regulaminu Parlamentu,
-
uwzględniając projekt preliminarza budżetowego sporządzony przez Komisję Budżetową zgodnie z art. 96 ust. 2 Regulaminu,
-
uwzględniając art. 96 Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A8-0146/2018),
A.
mając na uwadze, że niniejsza procedura jest czwartą procedurą budżetową przeprowadzoną całkowicie w nowej kadencji i szóstą objętą wieloletnimi ramami finansowymi na lata 2014-2020;
B.
mając na uwadze, że budżet na rok 2019, zgodnie z propozycją zawartą w sprawozdaniu sekretarza generalnego, jest przygotowywany w kontekście corocznego zwiększania pułapu dla działu V, w stosunku do inflacji i w sensie wzrostu rzeczywistego, co pozostawi większy margines dla wzrostu i inwestycji, a także umożliwi dalsze wdrażanie strategii politycznych na rzecz oszczędności, poprawy efektywności, a także ukierunkowanych na budżet oparty na wynikach;
C.
mając na uwadze, że priorytetowe cele zaproponowane przez sekretarza generalnego dotyczące budżetu na 2019 r. są następujące: kampania wyborcza do Parlamentu Europejskiego w 2019 r., projekty w zakresie bezpieczeństwa, wieloletnie projekty budowlane, rozwój technologii informacyjnych, poprawa usług dla posłów i wspieranie ekologicznego podejścia do transportu;
D.
mając na uwadze, że sekretarz generalny zaproponował we wstępnym projekcie preliminarza budżetowego Parlamentu na rok 2019 budżet w wysokości 2 016 644 000 EUR, co oznacza ogólny wzrost o 3,38 % w stosunku do budżetu na rok 2018 (w tym 37,3 mln EUR na zmianę kadencji Parlamentu i 34,3 mln EUR na inne wydatki nadzwyczajne) i wzrost o 18,79 % działu V WRF na lata 2014-2020;
E.
mając na uwadze, że prawie dwie trzecie budżetu to wydatki podlegające indeksacji, odpowiadające głównie wynagrodzeniom, emeryturom, kosztom opieki medycznej oraz dodatkom obecnych i byłych posłów (23 %) i pracowników (34 %), jak również budynkom (13%), które to wydatki dostosowywane są zgodnie z regulaminem pracowniczym, statutem posła, indeksacją sektorową lub stopą inflacji;
F.
mając na uwadze, że Parlament podkreślił już w swojej rezolucji z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie preliminarza dochodów i wydatków Parlamentu Europejskiego na rok budżetowy 2016, że budżet na rok 2016 r. 8  powinien być określony w oparciu o realistyczne przesłanki i zgodny z zasadą dyscypliny budżetowej oraz z zasadą należytego zarządzania finansami;
G.
mając na uwadze, że wiarygodność Parlamentu jako jednego z organów władzy budżetowej zależy w pewnej mierze od jego zdolności do zarządzania własnymi wydatkami oraz do rozwijania demokracji na szczeblu Unii;
H.
mając na uwadze, że dobrowolny fundusz emerytalny został utworzony w 1990 r. na mocy przepisów Prezydium dotyczących dodatkowych (dobrowolnych) ubezpieczeń emerytalnych 9 ;

Ogólne ramy

1.
podkreśla, że budżet przeznaczony dla Parlamentu w 2019 r. powinien pozostać na poziomie poniżej 20 % działu V; zauważa, że poziom preliminarza na 2019 r. wynosi 18,53 %, co stanowi wartość niższą niż uzyskana w 2018 r. (18,85 %), a także jest najniższym udziałem wydatków w dziale V w ciągu ponad piętnastu lat;
2.
podkreśla, że największa część budżetu Parlamentu jest ustalana w oparciu o obowiązki statutowe lub umowne i podlega corocznej indeksacji;
3.
zauważa, że w związku z wyborami do Parlamentu Europejskiego w 2019 r. wydatki będą znacznie wyższe w niektórych dziedzinach, w szczególności w odniesieniu do posłów, którzy nie zostali ponownie wybrani i ich asystentów, podczas gdy oszczędności, choć na mniejszą skalę, zostaną wygenerowane w innych dziedzinach dzięki spadkowi aktywności parlamentarnej w roku wyborczym.
4.
popiera porozumienie osiągnięte w ramach procedury pojednawczej między Prezydium a Komisją Budżetową w dniu 26 marca 2018 r. i w dniu 10 kwietnia 2018 r. o zwiększeniu budżetu na 2018 r. o 2,48 %, co odpowiada ogólnemu poziomowi preliminarza na 2019 r. na kwotę 1 999 144 000 EUR, zmniejszeniu poziomu wydatków wstępnego projektu preliminarza zatwierdzonego przez Prezydium w dniu 12 marca 2018 r. o 17,5 mln EUR i odpowiednim zmniejszeniu środków zaproponowanych w następujących liniach budżetowych: 1004 - zwykłe koszty podróży, 105 - kursy językowe oraz kursy komputerowe dla posłów, 1404 - staże, dofinansowania i wymiany urzędników, 1612 - doskonalenie zawodowe, 1631 - mobilność, 2000 - czynsz, 2007 - budowa budynków i zagospodarowanie pomieszczeń służbowych, 2022 - utrzymanie, konserwacja, administracja i sprzątanie budynków, 2024 - zużycie energii, 2100 - informatyka i telekomunikacja, 2101 - informatyka i telekomunikacja - zwykłe działania związane z infrastrukturą, 2105 - informatyka i telekomunikacja - inwestycje w projekty, 212 - meble, 214 - wyposażenie i instalacje techniczne, 230 - materiały papiernicze, biurowe oraz jednorazowego użytku, 238 - inne wydatki administracyjne, 300 - koszty podróży służbowych pracowników i przejazdów pomiędzy trzema miejscami pracy, 302 - wydatki na przyjęcia i cele reprezentacyjne, 3040 - różne wydatki na posiedzenia wewnętrzne, 3042 - posiedzenia, kongresy, konferencje i delegacje, 3049 - wydatki na świadczenie usług przez biuro podróży, 3243 - Centrum dla Zwiedzających Parlamentu Europejskiego, 3248 - wydatki na informację audiowizualną, 325 - wydatki związane z biurami informacyjnymi, 101 - rezerwa na nieprzewidziane wydatki, zasila pozycję 1400 - inni pracownicy - sekretariat i grupy polityczne środkami w wysokości 50 000 EUR, pozycję 320 - pozyskiwanie opinii ekspertów -kwotą 50 000 EUR i pozycję 3211 - centrum mediów naukowych - kwotą 800 000 EUR; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że zmiany te zostały przyjęte przez Prezydium w dniu 16 kwietnia 2018 r.;
5.
podkreśla, że do podstawowych zadań Parlamentu Europejskiego należy stanowienie prawa wraz z Radą, uchwalanie budżetu Unii, reprezentowanie obywateli i monitorowanie prac innych instytucji;
6.
podkreśla rolę Parlamentu w budowaniu europejskiej świadomości politycznej i promowaniu unijnych wartości;
7.
odnotowuje późne otrzymanie wstępnego projektu preliminarza budżetowego i dokumentów towarzyszących dopiero po ich zatwierdzeniu przez Prezydium w dniu 12 marca 2018 r.; zwraca się o terminowe przekazywanie Prezydium w kolejnych latach sprawozdania sekretarza generalnego na temat wstępnego projektu preliminarza wraz z załącznikami;

Przejrzystość i dostępność

8.
z zadowoleniem przyjmuje odpowiedź na wniosek Komisji Budżetowej wyrażony w różnych rezolucjach budżetowych w sprawie dodatkowych informacji na temat planowania średnio- i długoterminowego, inwestycji, zobowiązań statutowych, wydatków operacyjnych oraz metodologii opartej na bieżących potrzebach, a nie na współczynnikach; zauważa, że płatności ryczałtowe są użytecznym i uznanym narzędziem zwiększającym elastyczność i przejrzystość;
9.
zauważa, że podobnie jak w przypadku budżetów na lata poprzednie, proponuje się zarezerwowanie kwoty na "nadzwyczajne" inwestycje i wydatki, tj. inwestycje i wydatki, które zwyczajnie nie występują lub są nietypowe dla Parlamentu i pojawiają się rzadko; stwierdza, że w 2019 r. te inwestycje i wydatki wynoszą 71,6 mln EUR, w tym 37,3 mln EUR na zmianę kadencji parlamentarnej i 34,3 mln EUR na inne wydatki nadzwyczajne; przypomina, że w budżecie na rok 2016 i kolejnych budżetach dokonano rozróżnienia między wydatkami zwyczajnymi a nadzwyczajnymi wyłącznie w celu zareagowania na wdrożenie pilnych środków dotyczących bezpieczeństwa budynków i cyberbezpieczeństwa po atakach terrorystycznych; uważa, że nadmierne stosowanie tego rozróżnienia, tj. włączanie innych wydatków do wydatków nadzwyczajnych, daje błędny obraz ewolucji marginesu budżetowego i jest w związku z tym sprzeczne z zasadą przejrzystości wydatków Parlamentu;
10.
oczekuje, że budżet Parlamentu na rok 2019 będzie realistyczny i precyzyjny, jeśli chodzi o dopasowanie potrzeb i ich kosztów, tak aby w miarę możliwości uniknąć przeszacowania budżetu;

Brexit

11.
zauważa, że w dniu 8 grudnia 2017 r. negocjatorzy unijni i brytyjscy osiągnęli porozumienie co do zasady w sprawie porozumienia finansowego dotyczącego wycofania Zjednoczonego Królestwa z Unii, które zawiera postanowienie, że Zjednoczone Królestwo będzie uczestniczyć w budżetach rocznych Unii na lata 2019 i 2020, tak jakby nadal było państwem członkowskim Unii, i wniesie swój wkład w finansowanie zobowiązań Unii zaciągniętych przed dniem 31 grudnia 2020 r.; zauważa, że dobrowolny fundusz emerytalny dla posłów jest ujęty jako zobowiązanie w bilansie UE, a składka na pozostające do spłaty zobowiązania niezbędne do pokrycia zobowiązań emerytalnych zaciągniętych przed 2020 r., ale wykraczających poza tę datę, będzie stanowić przedmiot negocjacji;
12.
odnotowuje, że Komisja Spraw Konstytucyjnych podczas głosowania na posiedzeniu plenarnym w lutym 2018 r. potwierdziła sprawozdanie z inicjatywy własnej w sprawie składu Parlamentu, a zwłaszcza zmniejszenie liczby posłów do 705 po wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa z Unii; zauważa, że po nieformalnym spotkaniu 27 szefów państw lub rządów w dniu 23 lutego 2018 r. przewodniczący Tusk wyraził szerokie poparcie dla tego wniosku; zauważa, że w przypadku gdyby Zjednoczone Królestwo było nadal państwem członkowskim na początku kadencji 2019-2024, liczba posłów do Parlamentu Europejskiego wyniosłaby 751 do czasu uprawomocnienia się wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii; wskazuje jednak, że procedura ta wymaga jednomyślnej decyzji Rady Europejskiej po uzyskaniu zgody Parlamentu; podkreśla, że aktualnie preliminarz Parlamentu odzwierciedla stan obecny, w którym Parlament składa się z 678 posłów z 27 państw członkowskich w okresie od 30 marca 2019 r. do końca ósmej kadencji, oraz z 705 posłów z 27 państw członkowskich w okresie od początku dziewiątej kadencji do końca roku budżetowego 2019; z zadowoleniem przyjmuje dostosowania zaproponowane przez sekretarza generalnego przyjęte przez Prezydium w dniu 12 marca 2018 r.;

Wybory europejskie 2019

13.
z zadowoleniem przyjmuje kampanię informacyjną, która w użyteczny sposób przyczynia się do wyjaśnienia obywatelom powodu istnienia Unii i Parlamentu; podkreśla, że kampania ta powinna mieć na celu między innymi wyjaśnienie roli Unii, uprawnień Parlamentu Europejskiego, jego funkcji, takich jak wybór przewodniczącego Komisji, oraz wpływu na życie obywateli;
14.
przypomina, że - jak zatwierdzono w procedurze budżetowej na 2018 r. - całkowity budżet kampanii wynosi 33,3 mln EUR na dwa lata, z czego 25 mln EUR na 2018 r. (z uwagi na czas potrzebny do przeprowadzenia procedur udzielania zamówień i zawarcia umów) oraz 8,33 mln EUR na 2019 r.; zauważa, że strategia kampanii, w oparciu o analizę doświadczeń zdobytych w ostatnich wyborach, została zatwierdzona przez Prezydium w listopadzie 2017 r.;
15.
podkreśla, że procesy komunikacyjne dotyczące wyborów europejskich przebiegają na trzech poziomach: najbardziej widoczny poziom to krajowe i europejskie partie polityczne oraz ich kandydaci, drugi poziom to proces głównych kandydatów (Spitzenkandidaten), wprowadzony po raz pierwszy w 2014 r., a trzeci to kampania instytucjonalna, która przypomina, czym jest Parlament, co robi, jak wpływa na życie obywateli i dlaczego ważny jest udział w wyborach;
16.
podkreśla, że sam Parlament nie dysponuje zasobami niezbędnymi do dotarcia do 400 milionów uprawnionych wyborców i musi w związku z tym jak najlepiej wykorzystać w tym celu własne sieci podmiotów opiniotwórczych; uważa, że komunikacja za pośrednictwem mediów społecznościowych również powinna odgrywać istotną rolę; podkreśla, że w 2018 r. na szczeblu europejskim zorganizowanych zostanie szereg konferencji z udziałem obywateli i zainteresowanych stron, a na szczeblu krajowym kluczowe znaczenie będzie miała rola biur kontaktowych; podkreśla, że będzie w dalszym ciągu włączał Europejski Komitet Regionów oraz jego przedstawicieli lokalnych i regionalnych w tworzenie sieci kontaktów; uważa, że w końcowej fazie poprzedzającej wybory europejskie partie polityczne i partie krajowe będą miały wspólnie do odegrania ważną rolę, w szczególności w procedurze związanej z głównymi kandydatami; proponuje zatem, aby umożliwić im realizację tej misji dzięki specjalnemu zwiększeniu środków finansowych przeznaczonych na 2019 r.;

Bezpieczeństwo i cyberbezpieczeństwo

17.
zauważa, że budżet na 2019 r. będzie obejmował kolejne transze dotyczące znaczących inwestycji, rozpoczętych już w 2016 r. w celu istotnej poprawy bezpieczeństwa Parlamentu; zwraca uwagę, że projekty te obejmują różne dziedziny, głównie związane z budynkami, tj. poprawę bezpieczeństwa wejścia, wyposażenia i personelu, projekt iPACS, ale także poprawę bezpieczeństwa cybernetycznego i bezpieczeństwa komunikacji;
18.
z zadowoleniem przyjmuje protokół ustaleń między rządem belgijskim a Parlamentem Europejskim, Radą, Komisją, Europejską Służbą Działań Zewnętrznych i innymi instytucjami mającymi siedzibę w Brukseli, który wszedł w życie 2017 r. i dotyczy kontroli w zakresie poświadczenia bezpieczeństwa, przeprowadzanych w odniesieniu do wszystkich pracowników zatrudnionych przez wykonawców zewnętrznych, którzy chcą uzyskać dostęp do instytucji UE; przypomina o swoim apelu do Sekretarza Generalnego, zawartym w preliminarzu dochodów i wydatków Parlamentu na 2018 r., o rozważenie celowości rozszerzenia stosowania tego protokołu ustaleń na urzędników, asystentów parlamentarnych i stażystów, aby umożliwić niezbędną weryfikację bezpieczeństwa przed ich zatrudnieniem; zwraca się zatem do Sekretarza Generalnego o poinformowanie Komisji Budżetowej o postępach w tej dziedzinie;
19.
uważa, że narzędzia informatyczne są ważnymi instrumentami dla posłów i personelu w wykonywaniu ich pracy, niemniej jednak są one podatne na ataki cybernetyczne; z zadowoleniem przyjmuje zatem nieznaczne zwiększenie przewidzianych środków, pozwalające instytucji na lepszą ochronę swoich aktywów i informacji poprzez kontynuację planu działania na rzecz bezpieczeństwa cybernetycznego;

Polityka w zakresie nieruchomości

20.
ponawia apel o przejrzyste podejmowanie decyzji dotyczących polityki w zakresie nieruchomości, na podstawie wcześnie podawanych informacji, z należytym uwzględnieniem art. 203 rozporządzenia finansowego;
21.
odnotowuje proces poprawy środowiska pracy posłów i pracowników, o którym zadecydowało Prezydium w grudniu 2017 r. i który będzie kontynuowany w 2019 r. w celu zapewnienia posłom elastycznych miejsc pracy, aby zaspokoić potrzeby wynikające ze zmieniających się modeli pracy, zapewniając im trzy biura w Brukseli i dwa w Strasburgu po wyborach w 2019 r; podkreśla jednak, że w Strasburgu bardziej przydatne byłoby zapewnienie elastycznych przestrzeni na posiedzenia; odnotowuje koszty utrzymania budynków Parlamentu Europejskiego w 2019 r., w tym dotyczące wymogów bezpieczeństwa i ochrony środowiska; podaje w wątpliwość bardzo wysokie koszty niektórych proponowanych prac, takich jak: przeniesienie biblioteki i powiązanych biur, remont restauracji dla posłów (budynek ASP) i remont restauracji w budynku Churchill; apeluje do Sekretarza Generalnego, aby przekazał Komisji Budżetowej wszelkie informacje dotyczące tych decyzji, zanim Parlament przystąpi do czytania budżetu jesienią 2018 r.; biorąc pod uwagę fakt, że niektóre projekty zostaną przesunięte na późniejszy okres;
22.
wyraża wątpliwości co do planowanego przeznaczenia 1,58 mln EUR na analizy dotyczące remontu budynku Spaak, wiedząc, że w budżecie na 2018 rok zapisano już 14 mln EUR; apeluje do Sekretarza Generalnego, aby przekazał Komisji Budżetowej wszelkie informacje dotyczące tej decyzji, zanim Parlament przystąpi do czytania budżetu jesienią 2018 r.;
23.
apeluje o przekazanie dalszych szczegółów na temat stanu mebli w budynku ASP w Brukseli, który uzasadniał ich wymianę, a także na temat procedury wyboru nowych mebli, zwłaszcza stosunku ich ceny do potrzeby wymiany;
24.
przyjmuje do wiadomości aktualizację mandatu biur informacyjnych, które obecnie będą nosiły nazwę "biur kontaktowych", zgodnie z decyzją Prezydium z listopada 2017 r; zwraca uwagę, że głównym zadaniem biur kontaktowych jest informowanie i komunikowanie na poziomie lokalnym w imieniu Parlamentu przy zachowaniu neutralności politycznej, w celu dostarczenia informacji na temat Unii i jej polityki za pośrednictwem działań podejmowanych przez zewnętrzne zainteresowane strony na szczeblu lokalnym, regionalnym i krajowym, w tym członków Europejskiego Komitetu Regionów;
25.
zauważa, że pierwsze części wschodniego skrzydła nowego budynku KAD zostaną przekazane i zajęte pod koniec 2018 r., a pozostałe biura wschodniego skrzydła i sale konferencyjne będą stopniowo zajmowane w 2019 r; zwraca uwagę, że następnie rozpoczną się prace w zachodnim skrzydle;
26.
przypomina, że zgodnie z analizą ETO z 2014 r. koszty geograficznego rozproszenia Parlamentu szacuje się na 114 mln EUR rocznie; ponadto zwraca uwagę na ustalenia zawarte w jego rezolucji z dnia 20 listopada 2013 r. w sprawie lokalizacji siedzib instytucji Unii Europejskiej 10 , zgodnie z którymi 78 % wszystkich podróży służbowych pracowników statutowych Parlamentu wynika bezpośrednio z rozproszenia geograficznego Parlamentu; podkreśla, że w odnośnym sprawozdaniu szacuje się skutki środowiskowe rozproszenia geograficznego Parlamentu na 11 000 do 19 000 ton emisji dwutlenku węgla; zwraca uwagę na potencjalne oszczędności w budżecie Parlamentu Europejskiego, jakie przyniosłaby jedna siedziba, i w związku z tym wzywa do opracowania planu przeniesienia Parlamentu do jednej siedziby;
27.
przypomina o zobowiązaniu Parlamentu wynikającym z dyrektywy 2012/27/UE w sprawie efektywności energetycznej 11 , w którym stwierdza, że podejmie się "bez uszczerbku dla obowiązujących przepisów budżetowych i przepisów dotyczących zamówień - stosowania do budynków stanowiących ich własność i przez nie zajmowanych tych samych wymogów, co wymogi dotyczące budynków instytucji rządowych państw członkowskich na mocy art. 4 i 5" tej dyrektywy, w związku z dużym wyeksponowaniem budynków i wiodącą rolą, jaką Parlament powinien odgrywać w odniesieniu do charakterystyki energetycznej budynków; podkreśla pilną potrzebę postępowania zgodnie z tą deklaracją, także dla zachowania własnej wiarygodności w świetle trwającego przeglądu dyrektyw w sprawie charakterystyki energetycznej budynków i efektywności energetycznej;

Kwestie dotyczące posłów i akredytowanych asystentów parlamentarnych

28.
z zadowoleniem przyjmuje prace Sekretariatu Generalnego Parlamentu Europejskiego, sekretariatów grup politycznych i biur poselskich na rzecz wspierania posłów w wykonywaniu ich mandatu; zachęca do dalszego rozwoju tych usług, które zwiększają możliwości posłów w zakresie kontroli prac Komisji i Rady oraz reprezentowania obywateli; przyjmuje do wiadomości usługi doradcze i analizy oferowane posłom i komisjom przez Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego (EPRS) i departamenty tematyczne;
29.
w szczególności z zadowoleniem przyjmuje coraz wyższą jakość usług doradczych i analiz oferowanych posłom i komisjom przez Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego (EPRS) i departamenty tematyczne; przyjmuje do wiadomości śródokresową ocenę współpracy między tymi dwiema służbami przedstawioną przez sekretarza generalnego w październiku 2017 roku; zwraca się do Sekretarza Generalnego o przedstawienie dalszych informacji na temat tego, w jaki sposób te dwie służby koordynują swoją pracę, aby uniknąć powielania działań i zaspokoić potrzeby klientów; przyjmuje z zadowoleniem nowe i istniejące konkretne projekty w zakresie aplikacji informatycznych, które zostaną w całości lub częściowo wdrożone w 2019 r: e-Parlament, elektroniczny system zarządzania dokumentami (Electronic Record Management System, ERMS), program otwartej biblioteki cyfrowej, nowy projekt dotyczący badań i rozwoju w zakresie uczenia się maszynowego z pamięcią tłumaczeniową oraz narzędziem rejestracji uczestników konferencji i wydarzeń;
30.
przypomina o wyżej wspomnianych rezolucjach z dnia 5 kwietnia 2017 r. w sprawie preliminarza dochodów i wydatków Parlamentu Europejskiego na rok budżetowy 2018 oraz rezolucji z dnia 25 października 2017 r. dotyczącej stanowiska Rady w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2018, ponawia apel o przejrzystość w odniesieniu do diety z tytułu kosztów ogólnych otrzymywanej przez posłów; wzywa Prezydium Parlamentu do opracowania lepszych wytycznych dotyczących rozliczalności wydatków pokrywanych z tytułu tej diety, bez generowania dodatkowych kosztów lub obciążeń administracyjnych dla administracji Parlamentu; zauważa, że wprowadzenie kompleksowego systemu kontroli dodatku związanego z mandatem parlamentarnym posła wymagałby utworzenia od 40 do 75 stanowisk administracyjnych 12 , co stałoby w sprzeczności z planem ograniczania liczby pracowników;
31.
przypomina o zasadzie niezależności mandatu; podkreśla, że odpowiedzialność za wykorzystanie tej diety na pokrycie wydatków związanych z działalnością parlamentarną spoczywa na wybranych posłach oraz że posłowie, którzy wyrażą takie życzenie, mogą publikować swoje dane dotyczące wydatków z tytułu tej diety na swoich stronach internetowych; podkreśla fakt, że płatność ryczałtową wykorzystuje się powszechnie w państwach członkowskich i uznaje się ją za przydatne narzędzie; zwraca uwagę na fakt, że obecne stosowanie kwot ryczałtowych nie wymaga dodatkowego personelu ani nie pociąga za sobą dodatkowych kosztów dla administracji Parlamentu Europejskiego i pozwala uniknąć obowiązkowych dodatkowych kosztów i obciążeń administracyjnych dla posłów i ich biur; przypomina, że większa skuteczność i przejrzystość diety z tytułu kosztów ogólnych nie oznacza naruszenia prywatności;
32.
wzywa grupę roboczą Prezydium Parlamentu ds. diety z tytułu kosztów ogólnych do zakończenia prac, tak aby umożliwić rozpatrzenie zaleceń sformułowanych na podstawie opinii Parlamentu z października 2017 r. przed wyborami do Parlamentu 9. kadencji;
33.
ponownie wzywa Prezydium do zapewnienia poszanowania praw socjalnych i emerytalnych posłów i akredytowanych asystentów parlamentarnych oraz udostępnienia im odpowiednich środków finansowych; w tym kontekście ponawia swój apel o znalezienie racjonalnego rozwiązania dla tych akredytowanych asystentów parlamentarnych, którzy po przepracowaniu bez przerwy dwóch kadencji parlamentarnych pod koniec bieżącej kadencji nie będą uprawnieni do dostępu do europejskiego systemu świadczeń emerytalnych po osiągnięciu wieku emerytalnego, ponieważ będzie im brakowało pewnego okresu z wymaganych dziesięciu lat stażu wymaganych w regulaminie pracowniczym z powodu przedterminowych wyborów w 2014 r. oraz opóźnień w walidacji nowych umów akredytowanych asystentów parlamentarnych z uwagi na duże obciążenie pracą w okresach po wyborach w 2009 i 2014 r.; przypomina, że art. 27 ust. 2 Statutu posła do Parlamentu Europejskiego stanowi, że "nabyte prawa i uprawnienia pozostają w pełni w mocy"; zauważa jednak nierozwiązane problemy dotyczące dobrowolnego funduszu emerytalnego oraz wzywa Prezydium i sekretarza generalnego do rozważenia wszelkich możliwości w celu zminimalizowania obciążenia budżetu Parlamentu Europejskiego;
34.
uważa, że środki w linii budżetowej 422 "Wydatki związane z asystentami posłów" są na odpowiednim poziomie;
35.
odnotowuje przegląd stawek dodatków dla akredytowanych asystentów parlamentarnych wypłacanych w związku z podróżami służbowymi między trzema miejscami pracy Parlamentu; przypomina, że złożył wniosek do Prezydium o podjęcie działań, aby zapewnić pełną spójność pomiędzy urzędnikami, innymi pracownikami i akredytowanymi asystentami parlamentarnymi począwszy od następnej kadencji;
36.
ponownie zwraca się do Konferencji Przewodniczących, aby w perspektywie następnej kadencji parlamentarnej dokonała przeglądu przepisów wykonawczych regulujących prace delegacji i misji poza granicami Unii Europejskiej; podkreśla, że w ramach takiego przeglądu należy rozważyć możliwość, aby akredytowani asystenci parlamentarni - po spełnieniu pewnych warunków - mogli towarzyszyć posłom w oficjalnych delegacjach i misjach Parlamentu;
37.
wzywa Prezydium, aby zmieniło decyzję Prezydium z dnia 19 kwietnia 2010 r. w sprawie przepisów dotyczących stażystów posłów, tak aby zapewnić godziwe wynagrodzenie w umowach o staż; podkreśla, że wynagrodzenia stażystów w biurach poselskich lub w grupach politycznych powinny co najmniej pokrywać koszty życia w Brukseli lub w mieście, w którym odbywa się staż;
38.
uważa, że należy przeznaczyć odpowiednie środki finansowe na realizację planu działania w zakresie dostosowania środków zapobiegawczych i środków wczesnego wsparcia na wypadek konfliktów i w przypadkach molestowania z udziałem posłów i akredytowanych asystentów parlamentarnych lub innych pracowników;

Kwestie dotyczące personelu

39.
obniża liczbę miejsc pracy w planie zatrudnienia swojego Sekretariatu Generalnego w 2019 r. o 59 stanowisk (cel zakładający obniżenie liczby pracowników o 1 proc.), zgodnie z porozumieniem z dnia 14 listopada 2015 r., zawartym z Radą w sprawie budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2016, zgodnie z którym liczba pracowników Parlamentu ma nadal się zmniejszać w 2019 r.;
40.
uważa, że w okresie, w którym zasoby finansowe i ludzkie unijnych instytucji będą prawdopodobnie ulegać zmniejszeniu, ważne jest, aby same instytucje były w stanie zatrudnić i zatrzymać najzdolniejszych pracowników, a tym samym sprostać złożonym wyzwaniom w sposób zgodny z zasadami budżetowania wynikowego;
41.
uważa, że do czasu przerwy w pracach związanej z wyborami Parlament stanie w obliczu wyjątkowej sytuacji wynikającej z faktu, że w tym samym czasie nastąpi zwyczajowe spiętrzenie działalności związane z końcem kadencji, nadejdzie złożony pakiet wniosków w sprawie WRF, będzie miał miejsce Brexit i coraz większa liczba rozmów trójstronnych; uważa, że aby Parlament i komisje parlamentarne mogły wykonywać swoje podstawowe zadania, należy nadal zapewniać odpowiedni poziom zasobów logistycznych i ludzkich;
42.
upoważnia sekretarza generalnego do wykorzystania istniejących umów o współpracy między Parlamentem, Europejskim Komitetem Regionów i Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym; czego EPRS jest bardzo pozytywnym przykładem; wzywa do określenia obszarów, w tym między innymi usług informatycznych i bezpieczeństwa, w których można by zwiększyć synergię między funkcjami zaplecza biurowego przy wykorzystaniu doświadczeń Parlamentu i obu organów oraz przy pełnym uwzględnieniu trudności związanych z zarządzaniem i różnic w zakresie skali w celu stworzenia sprawiedliwych umów o współpracy; wzywa dodatkowo sekretarza generalnego do przeprowadzenia analizy możliwości osiągnięcia podobnej synergii funkcji i usług zaplecza administracyjnego z innymi instytucjami;
43.
zwraca się o ocenę oszczędności i korzyści dla każdej ze stron osiągniętych dzięki międzyinstytucjonalnemu porozumieniu o współpracy administracyjnej między Parlamentem, Europejskim Komitetem Regionów i Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym, zarówno w dziedzinach objętych wspólnymi służbami, jak i w dziedzinach objętych współpracą, oraz potencjalnych oszczędności i korzyści wynikających z ewentualnych przyszłych porozumień z innymi instytucjami i agencjami;
44.
z zadowoleniem przyjmuje rezolucję Parlamentu w sprawie przeciwdziałania molestowaniu i wykorzystywaniu seksualnemu w UE 13 ; jest zdania, że rezolucja ta stanowi ważny krok na drodze do skuteczniejszego zwalczania molestowania seksualnego i wszelkiego niewłaściwego zachowania w Unii i jej instytucjach, w tym w Parlamencie; domaga się, by przyznano odpowiednie środki na realizację postulatów rezolucji;

Inne kwestie

45.
zauważa stosowaną praktykę przesuwania niewykorzystanych środków pod koniec roku ("ramassage"), aby wesprzeć bieżące projekty budowlane; na podstawie danych za lata 2014, 2015, 2016 i 2017 podkreśla, że przesunięcie niewykorzystanych środków pod koniec tego roku dotyczy systematycznie tych samych rozdziałów i tytułu oraz, poza kilkoma wyjątkami, dokładnie tych samych linii; zastanawia się w związku z tym, czy dokonywane są zaprogramowane przeszacowania tych rozdziałów i linii, aby generować środki na finansowanie polityki budżetowej;
46.
kwestionuje konieczność zainstalowania słuchawek i kamer internetowych w biurach wszystkich asystentów parlamentarnych w Brukseli i Strasburgu, pomimo faktu, że większość z nich nawet nie wystąpiła z wnioskiem w tej sprawie; kwestionuje zatem koszt takiej decyzji i powody jej podjęcia; apeluje do sekretarza generalnego, aby przekazał Komisji Budżetowej wszelkie informacje dotyczące tej decyzji;
47.
zwraca uwagę na fakt, że ograniczenia dostępu do usług gastronomicznych świadczonych w Parlamencie zostały zniesione w dniu 1 stycznia 2017 r.; akceptuje praktykę, aby każda osoba pracująca w budynkach Parlamentu lub przebywająca w jego pomieszczeniach na posiedzeniu międzyinstytucjonalnym miała prawo do zjedzenia obiadu w stołówkach i restauracjach Parlamentu; zauważa jednak, że dostęp do restauracji samoobsługowej w budynku ASP w Brukseli i do restauracji samoobsługowej w budynku LOW w Strasburgu stał się bardzo skomplikowany ze względu na codzienną obecność grup odwiedzających; w związku z tym wzywa do szybkiego przywrócenia kontroli przy wejściu do tych dwóch restauracji samoobsługowych, nie dla posłów ani pracowników innych instytucji, lecz w celu systematycznego przekierowywania grup odwiedzających do przeznaczonych dla nich stref restauracyjnych;
48.
odnotowuje trwający dialog między Parlamentem i parlamentami krajowymi; podkreśla konieczność wyjścia poza istniejące obecnie ramy Europejskiego Tygodnia Parlamentarnego, aby umożliwić trwałą synergię w stosunkach między Parlamentem a parlamentami krajowymi; wzywa do wzmocnienia tego dialogu, aby osiągnąć lepsze zrozumienie wkładu Parlamentu i Unii w państwach członkowskich;
49.
wzywa do udoskonalenia europejskiego węzła naukowo-medialnego, przyjętego w budżecie na 2018 r., oraz do współpracy ze stacjami telewizyjnymi, mediami społecznościowymi i innymi partnerami w celu ustanowienia celów szkoleniowych dla młodych dziennikarzy, zwłaszcza w odniesieniu do nowych osiągnięć naukowych i technicznych oraz informacji opartych na faktach i recenzowanych przez niezależnych ekspertów;
50.
z zadowoleniem przyjmuje wysiłki Parlamentu zmierzające do mobilności zgodnej z zasadami zrównoważonego rozwoju;
51.
zachęca Parlament, aby przyjął podejście zrównoważone pod względem środowiskowym oraz aby większa część każdego działania podejmowanego przez Parlament była przyjazna dla środowiska;
52.
zauważa utworzenie grupy roboczej ds. mobilności, która powinna prowadzić prace w sposób integracyjny i która powinna być wyraźnie upoważniona do działania; podkreśla, że Parlament musi przestrzegać wszystkich obowiązujących przepisów regionalnych w miejscach pracy, również w obszarze mobilności; popiera promowanie wykorzystywania bezpośredniego połączenia kolejowego ustanowionego między budynkami Parlamentu w Brukseli i lotniskiem; zachęca właściwe służby do dokonania ponownej oceny składu i wielkości własnej floty samochodowej w tym kontekście; apeluje do Prezydium o niezwłoczne opracowanie mechanizmu zachęt do korzystania z rowerów na potrzeby dojazdów w relacji praca-dom; zwraca uwagę, że takie mechanizmy zostały już przyjęte w innych instytucjach, mianowicie w Europejskim Komitecie Ekonomiczno-Społecznym;
53.
wzywa sekretarza generalnego i Prezydium do zaprowadzenia kultury budżetowania zadaniowego w całej administracji Parlamentu oraz do przyjęcia podejścia opartego na usprawnieniu zarządzania w celu zwiększenia efektywności, ułatwienia wymogów administracyjnych i zmniejszenia biurokracji w wewnętrznych pracach instytucji; podkreśla, że usprawnione zarządzanie polega na ciągłym doskonaleniu procedur roboczych dzięki uproszczeniom dokonanym przez personel administracyjny i zdobytym przez niego doświadczeniom;

o

o o

54.
uchwala preliminarz budżetowy na rok budżetowy 2019;
55.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji i preliminarza budżetowego Radzie i Komisji.
1 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
2 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 884.
3 Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1.
4 Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 15.
5 Teksty przyjęte, P8_TA(2017)0114.
6 Teksty przyjęte, P8_TA(2017)0408.
7 Teksty przyjęte, P8_TA(2017)0458.
8 Teksty przyjęte, P8_TA(2015)0172.
9 Teksty przyjęte przez Prezydium, PE 113.116/BUR./rev. XXVI/01-04-2009
10 Teksty przyjęte, P7_TA(2013)0498.
11 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE z dnia 25 października 2012 r. w sprawie efektywności energetycznej, zmieniająca dyrektywy 2009/125/WE i 2010/30/UE i uchylająca dyrektywy 2004/8/WE i 2006/32/WE (Dz.U. L 315 z 14.11.2012, s. 1).
12 Teksty przyjęte, P8_TA(2016)0150.
13 Tekst przyjęty: P8_TA(2017)0417

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024