Rezolucja Rady w sprawie dalszego rozwijania europejskiego obszaru edukacji w celu wsparcia zorientowanych na przyszłość systemów kształcenia i szkolenia.

Rezolucja Rady w sprawie dalszego rozwijania europejskiego obszaru edukacji w celu wsparcia zorientowanych na przyszłość systemów kształcenia i szkolenia

(2019/C 389/01)

(Dz.U.UE C z dnia 18 listopada 2019 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

W KONTEKŚCIE TOCZĄCYCH SIĘ DYSKUSJI NA TEMAT PRZYSZŁOŚCI EUROPY,

PODKREŚLA, ŻE:

1.
Europa stoi w obliczu ery, w której globalizacja, postęp technologiczny, wyzwania związane ze zrównoważonym rozwojem, utrzymujące się wyzwania w zakresie włączenia społecznego, niestabilność polityczna i zmiany demograficzne wywierają ogromny wpływ na europejskie społeczeństwa i na obywateli Unii. Te wspólne wyzwania wymagają wspólnej refleksji i skoordynowanych działań ze strony państw członkowskich;
2.
Priorytetami przyszłej współpracy w tej dziedzinie są: rola kształcenia i szkolenia w promowaniu postaw obywatelskich i demokracji, w rozwoju osobistym, włączeniu społecznym, równości szans i wzmacnianiu pozycji oraz w zwiększaniu dobrobytu i wspieraniu spójności społeczeństw. Dwie główne społeczne funkcje kształcenia i szkolenia - ich wkład w konkurencyjność, innowacje i szanse na zatrudnienie oraz w aktywną postawę obywatelską, włączenie społeczne, spójność i rozwój osobisty - są w dzisiejszych społeczeństwach ściśle ze sobą powiązane i w pełni komplementarne;
3.
Kształcenie i szkolenie są na szczeblu europejskim kluczowymi instrumentami polityki na rzecz tworzenia i utrzymywania trwałego wzrostu gospodarczego i konkurencyjności oraz wspierania zatrudnienia i uczestnictwa w rynku pracy. Przy przygotowywaniu nowej strategii Unii na rzecz wzrostu należy w pełni uwzględnić ich potencjał w stawianiu czoła szerszym wyzwaniom społecznym. Wysokiej jakości kształcenie i szkolenie zapewniają Unii przewagę konkurencyjną w coraz bardziej cyfrowej i opartej na wiedzy gospodarce światowej, ponieważ w przyszłości Europa będzie w jeszcze większym stopniu polegać na kreatywnych, wysoko wykwalifikowanych i dobrze wyszkolonych osobach. Konieczne będzie również kierowanie opracowywaniem i wdrażaniem nowych technologii oraz wspomaganie przekształcania Unii w neutralną dla klimatu gospodarkę o obiegu zamkniętym - poprzez wspieranie wiedzy, umiejętności i kompetencji potrzebnych do napędzania tych zmian;
4.
Europejska współpraca w dziedzinie kształcenia i szkolenia jest jednym z zasadniczych instrumentów polityki służących do opracowywania innowacyjnych, zorientowanych na przyszłość i reagujących na zmiany strategii mających na celu sprostanie tym wspólnym wyzwaniom, przy jednoczesnym poszanowaniu zasad pomocniczości i proporcjonalności oraz bogatej różnorodności systemów kształcenia i szkolenia w Unii;

W KONTEKŚCIE REALIZACJI NOWEGO PROGRAMU STRATEGICZNEGO NA LATA 2019-2024 USTANOWIONEGO PRZEZ RADĘ EUROPEJSKĄ W DNIU 20 CZERWCA 2019 R.,

PODKREŚLA KLUCZOWĄ ROLĘ KSZTAŁCENIA I SZKOLENIA - NA WSZYSTKICH POZIOMACH I WE WSZYSTKICH FORMACH - WE WDRAŻANIU GŁÓWNYCH PRIORYTETÓW PROGRAMU STRATEGICZNEGO, W UMOŻLIWIANIU LUDZIOM WYKORZYSTYWANIA MOŻLIWOŚCI WYNIKAJĄCYCH Z ZACHODZĄCYCH PRZEMIAN GOSPODARCZYCH I SPOŁECZNYCH ORAZ W SPRZYJANIU ROZKWITOWI TALENTÓW W EUROPIE, Z NACISKIEM NA NASTĘPUJĄCE KWESTIE:

5.
Inwestowanie w wysokiej jakości kształcenie i szkolenie dla wszystkich przynosi istotne korzyści nie tylko obywatelom, ale również gospodarce i społeczeństwu. Inwestowanie w kompetencje musi obejmować wszystkie etapy życia osób uczących się. Osiąganie wysokiej jakości wyników edukacyjnych wymaga odpowiednich zasobów, które muszą być dobrze wyważone w ramach całej ścieżki uczenia się przez całe życie;
6.
Należy promować na szczeblu europejskim i krajowym inwestycje w kształcenie, szkolenie i umiejętności. Potrzebne są skuteczne i innowacyjne metody pracy, które sprzyjają podejściu ukierunkowanemu na budowanie potencjału i wspierają rozwijanie systemów kształcenia i szkolenia poprzez inteligentne i strategiczne inwestycje. Szczególną uwagę należy zwrócić na zwiększanie kompetencji, które będą istotne w przyszłości, na strategiczne wykorzystanie finansowania w zakresie cyfryzacji i innowacji, na zmodernizowaną infrastrukturę edukacyjną, innowacyjne i bezpieczne otoczenie edukacyjne oraz udoskonalone podejścia pedagogiczne, a także na zwiększenie dostępu do usług poradnictwa przez całe życie i poprawę ich jakości. Inwestycje mogłyby obejmować dalsze rozwijanie europejskiego obszaru edukacji i poprawę synergii między europejskimi instrumentami finansowania, jak również między unijnymi politykami i instrumentami finansowania mającymi znaczenie dla kształcenia i szkolenia;
7.
Należy w pełni zbadać potencjał kształcenia i szkolenia w zakresie wnoszenia wkładu w osiągnięcie neutralnej dla klimatu i ekologicznej Europy. Kształcenie i szkolenie są kluczowe dla zapewnienia wiedzy, umiejętności i kompetencji oraz wspierania wartości i motywacji, które mają zasadnicze znaczenie dla umożliwienia sprawiedliwej i równej transformacji społecznej. Europejskie działanie na rzecz ekologicznej Europy, oparte na zaleceniu Rady w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie oraz zaleceniu Rady w sprawie promowania wspólnych wartości, musi obejmować wszystkie poziomy i wszystkie formy kształcenia i szkolenia oraz wszystkie etapy życia i umożliwiać działania inicjowane na szczeblu lokalnym i regionalnym oraz we współpracy ze społeczeństwem obywatelskim, w celu poczynienia postępów w realizacji odpowiednich oenzetowskich celów zrównoważonego rozwoju;
8.
Europejski filar praw socjalnych powinien zostać wdrożony na szczeblu europejskim i na szczeblu państw członkowskich, z należytym uwzględnieniem odnośnych kompetencji. Prawo do dobrego jakościowo i włączającego kształcenia, szkolenia i uczenia się przez całe życie powinno być przestrzegane na każdym etapie życia, począwszy od wczesnego dzieciństwa po starość, oraz na wszystkich poziomach i we wszystkich formach kształcenia i szkolenia, w synergii ze staraniami podejmowanymi w związku z europejskim obszarem edukacji. Przy wdrażaniu szczególną uwagę należy poświęcić skutecznym politykom w zakresie dostępności, równości szans i włączenia, zapewniającym dostęp do uczenia się przez całe życie i możliwości podejmowania go;

W KONTEKŚCIE DALSZEGO ROZWIJANIA WIZJI EUROPEJSKIEGO OBSZARU EDUKACJI DO ROKU 2025,

PODKREŚLA:

9.
Znaczenie zapewnienia ochrony i promowania wspólnych wartości Unii, w tym demokracji, praworządności i praw podstawowych;
10.
Fakt, że poczyniono istotne postępy na drodze do ustanowienia europejskiego obszaru edukacji, oraz to, jak ważne jest zwiększenie zaangażowania na rzecz dalszego rozwijania w ambitny sposób jego założeń, celów i zakresu - tak aby wizja europejskiego obszaru edukacji stała się rzeczywistością, a Europa - wiodącym w skali światowej społeczeństwem uczącym się, a także, jak ważne jest wspieranie kultury, która zachęca, wzmacnia i motywuje poszczególnych ludzi i społeczeństwa do uczenia się i wprowadzania innowacji - na wszystkich poziomach i we wszystkich formach kształcenia i szkolenia oraz na wszystkich etapach życia;
11.
Znaczenie opracowania przyszłych strategicznych ram współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia, jako narzędzia wspierania i wdrażania europejskiego obszaru edukacji, które przyczyni się do jego pomyślnego wdrożenia i dalszego ambitnego rozwijania;
12.
Kluczową rolę programu Erasmus+ w realizacji europejskiego obszaru edukacji polegającą na oferowaniu szerokiego dostępu do mobilności edukacyjnej, a także możliwości w zakresie wzmocnionych partnerstw strategicznych i wsparcia politycznego na rzecz bardziej włączających, opartych na uczeniu się przez całe życie, uwzględniających aspekt płci i stymulowanych innowacjami polityk dotyczących kształcenia, szkolenia i młodzieży;
13.
Potrzebę kontynuowania wysiłków na rzecz wspierania i rozwijania współpracy państw członkowskich na szczeblu europejskim służącej wzmocnieniu partnerskiego i wzajemnego uczenia się oraz wymianie najlepszych praktyk, przy jednoczesnym usuwaniu barier dla mobilności edukacyjnej, a także potrzebę wsparcia państw członkowskich w rozwijaniu ich systemów kształcenia i szkolenia w sposób całościowy, w celu przyczynienia się do ogólnego zrównoważenia tych systemów i ostatecznie do zwiększenia pozytywnej konwergencji społeczno-gospodarczej;
14.
Potrzebę zajęcia się globalnymi wyzwaniami i szansami oraz przeprowadzania refleksji nad tymi kwestiami - zwłaszcza w odniesieniu do zmiany klimatu, cyfryzacji, sztucznej inteligencji oraz wprowadzających w błąd lub nieprawdziwych informacji - poprzez stymulowanie rozwoju wiedzy, umiejętności i kompetencji oraz krytycznego myślenia, począwszy od umiejętności podstawowych po wysokie kwalifikacje, na wszystkich poziomach i we wszystkich formach kształcenia i szkolenia;

ZWRACA SIĘ DO KOMISJI, BY PODCZAS DALSZEGO ROZWIJANIA EUROPEJSKIEGO OBSZARU EDUKACJI I PRZYSZŁYCH STRATEGICZNYCH RAM WSPÓŁPRACY W DZIEDZINIE KSZTAŁCENIA I SZKOLENIA, ZGODNIE ZE SWOIMI KOMPETENCJAMI I Z NALEŻYTYM UWZGLĘDNIENIEM ZASADY POMOCNICZOŚCI:

15.
Miała na względzie ambicje wyrażone w konkluzjach Rady w sprawie kroków ku urzeczywistnieniu wizji europejskiego obszaru edukacji, zgodnie z którymi podstawą europejskiego obszaru edukacji powinna być ciągłość uczenia się przez całe życie obejmującego wczesną edukację i opiekę nad dzieckiem, edukację szkolną, kształcenie i szkolenie zawodowe, aż po szkolnictwo wyższe i uczenie się dorosłych, oraz by kontynuowała zdecydowane działania na rzecz: usuwania barier dla mobilności edukacyjnej, promowania i wspierania mobilności i współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia, wspomagania państw członkowskich w modernizowaniu ich systemów kształcenia i szkolenia, promowania uczenia się i nauczania języków, jak i wzajemnego uznawania kwalifikacji oraz efektów uczenia z okresów nauki za granicą;
16.
Podejmowała kolejne inicjatywy na rzecz utworzenia prawdziwego europejskiego obszaru edukacji, mając na względzie dalsze rozwijanie jego założeń, celów i zakresu, oraz by wzmocniła jego powiązania z przyszłymi strategicznymi ramami współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia, które zastąpią ET 2020; oraz by podejmowała odpowiednie kroki w celu zapewnienia, by wszystkie poziomy i wszystkie formy kształcenia i szkolenia były promowane na równych zasadach;
17.
W pełni wykorzystała potencjał priorytetów określonych w programie strategicznym na lata 2019-2024 - zwłaszcza poprzez zwiększenie inwestycji w te kompetencje, które są niezbędne do zaspokojenia potrzeb związanych z pracą i zmianami zachodzącymi w społeczeństwie, które to potrzeby wynikają między innymi ze zmiany klimatu, globalizacji, cyfryzacji, zastosowania sztucznej inteligencji i robotyzacji - w celu promowania innowacji, uczestnictwa w społeczeństwach demokratycznych i włączenia społecznego;
18.
Angażowała się we wspólną refleksję nad możliwościami, odpowiednimi działaniami politycznymi i rezultatami, które przyczyniłyby się do realizacji strategicznego celu, jakim jest osiągnięcie neutralnej dla klimatu i ekologicznej Europy oraz do sprawiedliwej transformacji; a także by uwzględniała bogaty potencjał kształcenia i szkolenia podczas opracowywania europejskich polityk dotyczących ekologicznej Europy, zwłaszcza za pośrednictwem programu Erasmus+ i poprzez skupienie uwagi na aktywnym udziale osób uczących się w edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju;
19.
Nadal podejmowała skoordynowane wysiłki na rzecz poczynienia postępów w realizacji kompleksowego Planu działania w dziedzinie edukacji cyfrowej dla Europy oraz skoordynowanego planu w sprawie sztucznej inteligencji, poprzez zapewnianie komplementarności, wartości dodanej i koordynowania celów i narzędzi polityki względem europejskiego obszaru edukacji;
20.
W oparciu o zestaw narzędzi współpracy ET 2020 opracowała konkretne, zorientowane na przyszłość i innowacyjne metody pracy w obszarze europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia. Warto by w pełni zbadać możliwości uruchamiania instrumentów współpracy, takich jak międzynarodowe analizy, wizyty badawcze i studyjne oraz projekty pilotażowe oparte na współpracy, w celu wprowadzania innowacji oraz testowania polityk i narzędzi realizacji, a także w celu opracowywania i promowania opartych na badaniach scenariuszy tematycznych i długoterminowych prognoz dotyczących przyszłości pracy i społeczeństwa uwzględniających rozwój wydarzeń zarówno w Europie, jak i na świecie;
21.
Opracowała nowe sposoby szkolenia i wspierania kompetentnych, zmotywowanych i wysoko wykwalifikowanych nauczycieli, osób prowadzących szkolenia, edukatorów i liderów edukacyjnych i promowała ich stały rozwój zawodowy, jak i wysokiej jakości, oparte na badaniach, kształcenie nauczycieli;

PONADTO ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI, BY ZGODNIE ZE SWOIMI ODPOWIEDNIMI KOMPETENCJAMI I Z NALEŻYTYM UWZGLĘDNIENIEM ZASADY POMOCNICZOŚCI:

22.
Promowały rozwijanie umiejętności i kompetencji cyfrowych, innowacyjności i ducha przedsiębiorczości w kształceniu i szkoleniu wszystkich osób uczących się poprzez otwarcie edukacji na bardziej elastyczne możliwości uczenia się i poprzez zwiększenie przenikania się ścieżek kształcenia i szkolenia, a także poprzez zapewnianie włączających i innowacyjnych podejść, obejmujących wysiłki na rzecz zwalczania problemu nierówności;
23.
Wspierały udoskonalenia pozwalające osiągnąć systemy kształcenia i szkolenia charakteryzujące się wysoką jakością, włączające, obejmujące całe życie, elastyczne, uwzględniające aspekt płci i oparte na innowacjach;
24.
W pełni wykorzystywały potencjał wszystkich istotnych obszarów kształcenia i szkolenia w celu pogłębienia europejskiego obszaru edukacji i dążyły do zapewnienia równowagi między wszystkimi odpowiednimi poziomami i formami kształcenia i szkolenia oraz do zaangażowania wszystkich poziomów i form kształcenia i szkolenia;
25.
Dalej angażowały się na rzecz charakteryzujących się wysoką jakością i włączających systemów wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem, wspierały działania mające na celu promowanie kompetencji kluczowych oraz ogólnodostępnej i włączającej, charakteryzującej się wysoką jakością edukacji, nadal rozwijały europejską współpracę w dziedzinie edukacji szkolnej, kształcenia i szkolenia zawodowego, szkolnictwa wyższego i uczenia się dorosłych oraz promowały doskonały poziom nauczania na wszystkich szczeblach edukacji, w tym poprzez zwiększanie transgranicznej mobilności i współpracy nauczycieli, tworzenie i rozwijanie doskonałości w kształceniu i szkoleniu zawodowym oraz promowanie uczenia się opartego na pracy, we wszystkich jego formach;
26.
Promowały współpracę i dzielenie się dowodami świadczącymi o korzyściach płynących z inwestowania w kształcenie i szkolenie, jako że lepsza wiedza, dane i analizy dotyczące korzyści ze skutecznych inwestycji publicznych w kształcenie i szkolenie mogą pomóc państwom członkowskim w opracowywaniu bardziej włączających, skutecznych i reagujących na zmiany systemów kształcenia i szkolenia, przy jednoczesnym uniknięciu dodatkowych obciążeń administracyjnych dla państw członkowskich;
27.
Promowały opracowanie wspólnych, odpowiednich narzędzi umożliwiających monitorowanie, na szczeblu krajowym, losów absolwentów szkół wyższych i osób, które ukończyły kształcenie i szkolenie zawodowe, zgodnie z Nowym europejskim programem na rzecz umiejętności i zaleceniem Rady dotyczącym monitorowania losów absolwentów;

MAJĄC NA UWADZE DALSZY ROZWÓJ INICJATYWY EUROPEJSKIE UNIWERSYTETY,

DOCENIA:

28.
Rozwijanie pierwszych Europejskich Uniwersytetów jako ambitnej inicjatywy, która może pozwolić na bardziej intensywną, innowacyjną i ustrukturyzowaną współpracę między wszystkimi rodzajami instytucji szkolnictwa wyższego z wszystkich regionów w Europie, na wszystkich poziomach i we wszystkich obszarach działalności, od uczenia się i nauczania aż po badania i innowacje, oraz uważa, że może to stanowić przełomowy krok naprzód we współpracy międzyinstytucjonalnej, poprzez oferowanie różnych inspirujących wizji, modeli i tematów interakcji na rzecz przyszłego rozwoju europejskiego obszaru edukacji zgodnie ze zmieniającymi się potrzebami społeczeństwa;

ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI, BY ZGODNIE ZE SWOIMI ODPOWIEDNIMI KOMPETENCJAMI I Z NALEŻYTYM UWZGLĘDNIENIEM ZASADY POMOCNICZOŚCI:

29.
Poszukiwały sposobów zwiększania wiedzy na temat inicjatywy Europejskie Uniwersytety i sprzyjania uczestnictwu w niej instytucji szkolnictwa wyższego różnego typu - poprzez zapewnienie wysokiej jakości tej inicjatywy, a także jej włączającego charakteru pod względem geograficznym i społecznym - mając na celu uczynienie jej faktycznym sukcesem:
a)
poprzez ułatwianie wymiany istotnych informacji między stronami, tak by zwiększyć wysiłki na rzecz współpracy i poprawić skuteczność przyjętych podejść;
b)
poprzez zapewnienie odpowiedniego środowiska działania w drodze jak najlepszego wykorzystania dostępnych zasobów i podejmowania odpowiednich kroków w celu usunięcia ewentualnych przeszkód ustawodawczych i nieustawodawczych na szczeblu krajowym, tam gdzie to konieczne;
c)
poprzez wykorzystanie istniejących i przyszłych narzędzi i instrumentów w celu ułatwienia transgranicznej mobilności i współpracy, takich jak europejskie podejście do zapewniania jakości wspólnych programów i inicjatywa Europejska Karta Studencka, oraz poprzez wspieranie realizacji uzgodnionych zobowiązań, takich jak te określone w zaleceniu Rady w sprawie propagowania automatycznego wzajemnego uznawania kwalifikacji i okresów nauki za granicą, a także zobowiązań w zakresie europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego;
d)
poprzez refleksję nad istniejącymi ramami polityki dotyczącymi mobilności edukacyjnej, a także europejskimi ramami odniesienia na rzecz zapewniania jakości - w celu oceny ich przydatności we wspieraniu zmian transformacyjnych i wzmacnianiu współpracy w zakresie szkolnictwa wyższego;
e)
poprzez zidentyfikowanie mocnych stron i możliwości poprawy w oparciu o udostępnione informacje i analizę postępów realizacji inicjatywy;
f)
poprzez spożytkowanie doświadczeń i wyciągniętych wniosków z działania pilotażowego w ramach inicjatywy Europejskie Uniwersytety do celów kształtowania polityki oraz dalszego rozwijania stosownej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia, a także poprzez zbadanie, czy istnieje potrzeba podjęcia odpowiednich polityk na rzecz przedmiotowej inicjatywy.

ZAŁĄCZNIK

PRZYJMUJĄC NINIEJSZĄ REZOLUCJĘ, RADA POWOŁUJE SIĘ W SZCZEGÓLNOŚCI NA NASTĘPUJĄCE DOKUMENTY:
1.
Konkluzje Rady w sprawie strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia ("ET 2020") (12 maja 2009 r.)
2.
Zalecenie Rady w sprawie walidacji uczenia się pozaformalnego i nieformalnego (20 grudnia 2012 г.)
3.
Deklaracja w sprawie promowania - poprzez edukację - postaw obywatelskich oraz wspólnych wartości, którymi są wolność, tolerancja i niedyskryminacja (Paryż, 17 marca 2015 r.)
4.
Komunikat ministrów z Erywania (15 maja 2015 r.)
5.
Wspólne sprawozdanie Rady i Komisji z wdrażania strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia (ET 2020) - Nowe priorytety współpracy europejskiej w dziedzinie kształcenia i szkolenia (23 i 24 listopada 2015 r.)
6.
Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie promowania w UE rozwoju społeczno-gospodarczego i włączenia poprzez edukację: wkład kształcenia i szkolenia w europejski semestr 2016 (24 lutego 2016 r.)
7.
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów pt. "Nowy europejski program na rzecz umiejętności" (10 czerwca 2016 r.)
8.
Zalecenie Rady w sprawie ścieżek poprawy umiejętności: nowe możliwości dla dorosłych (19 grudnia 2016 r.)
9.
Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie włączenia w kontekście różnorodności z myślą o osiągnięciu ogólnodostępnej edukacji wysokiej jakości (17 lutego 2017 r.)
10.
Zalecenie w sprawie europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie (22 maja 2017 r.)
11.
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów pt. Wzmocnienie tożsamości europejskiej dzięki edukacji i kulturze: Wkład Komisji Europejskiej w spotkanie przywódców w Göteborgu w dniu 17 listopada 2017 r.
12.
Zalecenie Rady dotyczące monitorowania losów absolwentów (20 listopada 2017 r.)
13.
Konkluzje Rady w sprawie odnowionego programu UE dla szkolnictwa wyższego (20 listopada 2017 r.)
14.
Konkluzje Rady w sprawie rozwoju szkół oraz doskonałego poziomu nauczania (20 listopada 2017 r.)
15.
Konkluzje Rady Europejskiej (17 grudnia 2017 r.)
16.
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów w sprawie Planu działania w dziedzinie edukacji cyfrowej (17 stycznia 2018 r.)
17.
Sprawozdanie Komisji dla Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów pt. "Ocena śródokresowa programu Erasmus+ (2014-2020)" (31 stycznia 2018 r.)
18.
Zalecenie Rady w sprawie europejskich ram jakości i skuteczności przygotowania zawodowego (15 marca 2018 r.)
19.
Konkluzje Rady w sprawie kroków ku urzeczywistnieniu wizji europejskiego obszaru edukacji (22 maja 2018 r.)
20.
Zalecenie Rady w sprawie promowania wspólnych wartości, edukacji włączającej i europejskiego wymiaru nauczania (22 maja 2018 r.)
21.
Zalecenie Rady w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (22 maja 2018 r.)
22.
Komunikat ministrów z Paryża (25 maja 2018 r.)
23.
Zalecenie Rady w sprawie propagowania automatycznego wzajemnego uznawania kwalifikacji uzyskanych w ramach kształcenia i szkolenia na poziomie wyższym i średnim II stopnia oraz efektów uczenia się osiągniętych w okresach nauki za granicą (26 listopada 2018 r.)
24.
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów pt. "Skoordynowany plan w sprawie sztucznej inteligencji" (7 grudnia 2018 r.)
25.
Konkluzje Rady pt. "Z myślą o sprawieniu, by do roku 2030 Unia stała się jeszcze bardziej zrównoważona" (9 kwietnia 2019 r.)
26.
Zalecenie Rady w sprawie wysokiej jakości systemów wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem (22 maja 2019 r.)
27.
Zalecenie Rady w sprawie kompleksowego podejścia do nauczania i uczenia się języków (22 maja 2019 r.)
28.
Konkluzje Rady w sprawie przyszłości wysoce ucyfrowionej Europy po roku 2020: "Stymulowanie cyfrowej i gospodarczej konkurencyjności i spójności cyfrowej w całej Unii" (7 czerwca 2019 r.)
29.
Rada Europejska: Nowy program strategiczny na lata 2019-2024 (20 czerwca 2019 r.)

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024