Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (EGF/2016/000 TA 2016 - Pomoc techniczna z inicjatywy Komisji) (COM(2016)0078 - C8-0095/2016 - 2016/2025(BUD)).

Uruchomienie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji: EGF/2016/000 TA 2016 - Pomoc techniczna z inicjatywy Komisji

P8_TA(2016)0112

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (EGF/2016/000 TA 2016 - Pomoc techniczna z inicjatywy Komisji) (COM(2016)0078 - C8-0095/2016 - 2016/2025(BUD))

(2018/C 058/32)

(Dz.U.UE C z dnia 15 lutego 2018 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2016)0078 - C8-0095/2016),
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1309/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (2014-2020) i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1927/2006 1  (rozporządzenie w sprawie EFG),
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 2 , w szczególności jego art. 12,
-
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 3  (Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r.), w szczególności jego pkt 13,
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 24 czerwca 2015 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji zgodnie z pkt 13 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach finansowych i należytego zarządzania finansami (wniosek EGF/2015/000 TA 2015 - Pomoc techniczna z inicjatywy Komisji) 4 ,
-
uwzględniając procedurę rozmów trójstronnych przewidzianą w pkt 13 porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r.,
-
uwzględniając pismo Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A8-0078/2016),
A.
mając na uwadze, że Unia opracowała instrumenty ustawodawcze i budżetowe w celu udzielenia dodatkowego wsparcia pracownikom dotkniętym skutkami poważnych zmian w strukturze światowego handlu lub skutkami światowego kryzysu finansowego i gospodarczego oraz z myślą o ułatwieniu im powrotu na rynek pracy;
B.
mając na uwadze, że pomoc Unii dla zwolnionych pracowników powinna mieć charakter dynamiczny i powinno się jej udzielać jak najszybciej i jak najskuteczniej, zgodnie ze wspólną deklaracją Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji przyjętą na posiedzeniu pojednawczym w dniu 17 lipca 2008 r., a także przy należytym uwzględnieniu porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. w odniesieniu do przyjmowania decyzji o uruchomieniu Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (EFG);
C.
mając na uwadze, że przyjęcie rozporządzenia w sprawie EFG odzwierciedla porozumienie osiągnięte przez Parlament i Radę w sprawie ponownego wprowadzenia kryterium uruchomienia z powodu kryzysu, zwiększenia wkładu finansowego Unii do 60 % łącznych szacunkowych kosztów proponowanych działań, poprawy skuteczności rozpatrywania wniosków o uruchomienie EFG przez Komisję oraz przez Parlament i Radę dzięki skróceniu czasu oceny i zatwierdzania, w sprawie rozszerzenia zakresu kwalifikowalnych działań i beneficjentów poprzez włączenie osób samozatrudnionych i osób młodych oraz w sprawie finansowania środków zachęcających do podejmowania własnej działalności gospodarczej;
D.
mając na uwadze, że maksymalny roczny budżet dostępny dla EFG wynosi 150 mln EUR (w cenach z 2011 r.), oraz mając na uwadze, że zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia w sprawie EFG na pomoc techniczną z inicjatywy Komisji można udostępnić 0,5 % tej kwoty (tj. 828 060 EUR w 2016 r.) w celu sfinansowania działań przygotowawczych, monitorowania, gromadzenia danych oraz tworzenia bazy wiedzy, a także w celu sfinansowania wsparcia administracyjnego i technicznego, działań informacyjnych i komunikacyjnych oraz działań w zakresie audytu, kontroli i oceny niezbędnych do wykonania rozporządzenia w sprawie EFG;
E.
mając na uwadze, że Parlament Europejski wielokrotnie podkreślał konieczność zapewnienia większej wartości dodanej i skuteczności EFG - jako unijnego instrumentu wsparcia skierowanego do zwalnianych pracowników - oraz zwiększenia jego wpływu na zatrudnialność beneficjentów;
F.
mając na uwadze, że proponowana kwota w wysokości 380 000 EUR stanowi około 0,23 % maksymalnego rocznego budżetu dostępnego na EFG w 2016 r.;
1.
przyjmuje do wiadomości zaproponowane przez Komisję środki na pomoc techniczną w celu sfinansowania wydatków, o których mowa w art. 11 ust. 1 i 4 oraz art. 12 ust. 2, 3 i 4 rozporządzenia w sprawie EFG;
2.
przypomina o znaczeniu tworzenia sieci kontaktów i wymiany informacji na temat EFG i w związku z tym popiera sfinansowanie grupy eksperckiej osób do kontaktu w sprawie EFG oraz umożliwiających nawiązywanie kontaktów seminariów poświęconych wdrażaniu EFG; oczekuje, że ta wymiana informacji przyczyni się także do lepszego i bardziej szczegółowego informowania o skuteczności działań wspieranych przez EFG w państwach członkowskich, zwłaszcza o zasięgu i wskaźniku ponownego zatrudnienia beneficjentów; popiera również wszystkie inicjatywy obejmujące zwiększone uczestnictwo i konsultację władz lokalnych na co dzień zajmujących się administrowaniem środków wspieranych przez EFG;
3.
z zadowoleniem przyjmuje nieustanną pracę nad znormalizowanymi procedurami dotyczącymi wniosków o wkład z EFG i zarządzania nimi z zastosowaniem funkcji systemu elektronicznej wymiany danych (SFC2014), który umożliwia uproszczenie i szybsze rozpatrywanie wniosków, a także lepszą sprawozdawczość; zauważa, że priorytetem Komisji w 2016 r. jest przygotowanie i dostrajanie modułu dla sprawozdań końcowych zamykających wdrożenie każdego projektu w ramach EFG; zwraca jednak uwagę, że ponoszone z budżetu EFG koszty związane z procesem SFC2014 nadal są stosunkowo wysokie;
4.
z zadowoleniem odnosi się do włączenia sprawozdawczości do systemu elektronicznej wymiany danych (SFC2014); uważa, że zmniejszy to obciążenia administracyjne dla państw członkowskich i ułatwi wykorzystywanie sprawozdań do celów oceny;
5.
zauważa, że procedura polegająca na włączeniu EFG do SFC2014 trwa od lat, a związane z nią koszty ponoszone z budżetu EFG są stosunkowo wysokie; odnotowuje, że konieczne będzie utrzymanie takiego poziomu kosztów przez kolejny rok, po czym koszty utrzymania będą niższe;
6.
wyraża ubolewanie z powodu faktu, że Komisja nie przedstawiła postępów włączania EFG do SFC2014 w okresie od początku 2011 do 2014 r., jak zwrócił się o to Parlament w rezolucji z dnia 24 czerwca 2015 r. w sprawie wniosku dotyczącego pomocy technicznej w 2015 r.; przypomina Komisji o przedstawieniu postępów, zgodnie z powyższym wnioskiem, w tym dotyczących ostatnich wydarzeń;
7.
jest zdania, że SFC2014 można również wykorzystać do umożliwienia Komisji gromadzenia szczegółowych danych dotyczących wpływu finansowania z EFG, a mianowicie w przypadku wskaźników ponownego zatrudnienia zwolnionych pracowników, którzy skorzystali z finansowania EFG; kładzie nacisk na potrzebę lepszej oceny rodzaju i jakości znajdowanego zatrudnienia oraz na średnio i długoterminowe tendencje, jeśli chodzi o współczynnik reintegracji na rynku pracy uzyskanej dzięki interwencjom EFG;
8.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Komisja zamierza zainwestować 70 000 EUR z budżetu dostępnego w ramach pomocy technicznej, zwłaszcza aby poprawić monitorowanie i ocenę wpływu wsparcia z EFG na indywidualnych uczestników; zaleca, aby:
-
budżet na monitorowanie i ocenę był wykorzystywany na ocenę wpływu na beneficjentów EFG w dłuższej perspektywie, ocenę wydajności i skuteczności wsparcia świadczonego w terenie, a także przeprowadzenie pogłębionej analizy przemian gospodarczych powodujących zwolnienia beneficjentów EFG;
-
koordynator EFG i państwo członkowskie dostarczali wiarygodne i kompletne dane o skutkach dla zatrudnienia beneficjentów po dwunastu miesiącach od wdrożenia odnośnych środków. Komisja powinna łączyć te dane, w tym wskaźniki ponownego zatrudnienia beneficjentów, i udostępniać je Parlamentowi Europejskiemu i Radzie;
-
rejestrowano i przekazywano w czytelny sposób bardziej szczegółowe informacje o środkach, do których mieli dostęp indywidualni uczestnicy, tak aby umożliwić na przykład bardziej zrozumiałą ocenę kosztów i korzyści różnych środków, zwłaszcza biorąc pod uwagę wyższe koszty administracyjne (działania określone w art. 7 ust. 4 rozporządzenia w sprawie EFG);
-
wraz z zatwierdzeniem sprawozdań końcowych i ostatecznym zamknięciem procedur podawać kompletne informacje o wynikach dotyczących beneficjentów (na szczeblu zagregowanym);
9.
podkreśla potrzebę dalszego zacieśniania wzajemnych kontaktów wszystkich osób zajmujących się wnioskami w sprawie EFG, w tym zwłaszcza partnerów społecznych i zainteresowanych stron na szczeblu regionalnym i lokalnym, w celu osiągnięcia jak największego efektu synergii; podkreśla, że należy zintensyfikować interakcje między krajowymi osobami do kontaktu a regionalnymi lub lokalnymi partnerami ds. realizacji, a uzgodnienia w zakresie komunikacji i wsparcia oraz przepływy informacji (podział wewnętrzny, zadania i obowiązki) powinny być wyraźnie objaśnione i powinni się na nie zgodzić wszyscy zainteresowani partnerzy;
10.
ponownie wzywa Komisję do zapraszania Parlamentu, w rozsądnych terminach, na posiedzenia grupy eksperckiej i seminaria na mocy odnośnych postanowień porozumienia ramowego w sprawie stosunków między Parlamentem Europejskim i Komisją Europejską 5 ;
11.
zwraca się do Komisji o przedstawienie uzasadnienia decyzji o zleceniu zewnętrznemu wykonawcy wykonania oceny śródokresowej wymaganej na mocy art. 20 ust. 1 lit. a) rozporządzenia w sprawie EFG; domaga się, by Komisja zdecydowała, jak postąpić w oparciu o analizę kosztów i korzyści kładącą wyraźny nacisk na obiektywność, wyniki, wartość dodaną, szanse na zatrudnienie i wydajność;
12.
wzywa Komisję, by włączyła do oceny śródokresowej EFG wszystkie aspekty dotyczące oszczędności kosztowej wszystkich projektów EFG, dane dotyczące dodatku na wsparcie bezpośrednie, a także propozycje poprawy udziału państw członkowskich w działaniach EFG oraz synergii ze środkami podlegającymi EFS lub programom krajowym; zauważa, że działanie to należy połączyć z dążeniem do ustanowienia kompletnej bazy danych dotyczącej wyników wszystkich interwencji EFG; wzywa do debaty nad wynikiem oceny śródokresowej w celu stwierdzenia, czy EFG jest najskuteczniejszym narzędziem w kontekście wyzwań związanych ze zwolnieniami;
13.
zwraca się do Komisji o przedstawienie jakościowej i ilościowej analizy wsparcia z EFG dla osób młodych, które nie ukończyły 25. roku życia i które nie pracują, nie kształcą się ani nie szkolą, oraz do przedłużenia tego środka po grudniu 2017 r. w trwały i zrównoważony sposób poprzez zaproponowanie nowego rozporządzenia w sprawie EFG, zwłaszcza z myślą o wdrażaniu gwarancji dla młodzieży i trwającym kryzysie bezrobocia wśród ludzi młodych;
14.
podkreśla znaczenie zwiększenia ogólnej świadomości na temat EFG i jego widoczności; przypomina państwom członkowskim składającym wniosek o ich roli w upowszechnianiu działań finansowanych z EFG wśród zainteresowanych beneficjentów, władz, partnerów społecznych, mediów i ogółu społeczeństwa, jak stanowi art. 12 rozporządzenia w sprawie EFG;
15.
zwraca się do państw członkowskich i wszystkich zaangażowanych instytucji o podjęcie niezbędnych działań na rzecz dalszej poprawy przepisów proceduralnych i budżetowych w celu zwiększenia oddziaływania EFG; zauważa w związku z tym, że Parlament przygotowuje obecnie sprawozdanie z własnej inicjatywy na podstawie oceny przeprowadzonej przez Komisję, tak aby podsumować funkcjonowanie rozporządzenia w sprawie EFG i zbadane przypadki udostępnienia środków;
16.
docenia udoskonaloną procedurę wprowadzoną przez Komisję w następstwie wniosku Parlamentu o przyspieszone udzielanie dotacji; zwraca uwagę na presję czasu wynikającą z nowego harmonogramu oraz na potencjalne skutki dla skuteczności rozpatrywania spraw; wzywa państwa członkowskie, by w większym stopniu korzystały ze wsparcia Komisji przed przedkładaniem formalnych wniosków;
17.
wzywa państwa członkowskie i wszystkie zaangażowane instytucje do obrony szerszego stosowania derogacji dotyczącej progów kwalifikowalności, w sposób sprzyjający również MŚP, rozszerzenia okresów odniesienia, a także możliwości włączenia zwolnionych pracowników oferujących powiązane usługi do zwolnionych pracowników odnośnego przedsiębiorstwa, przyczyniając się w ten sposób do efektywniejszego i nieocenionego wykorzystania EFG;
18.
zwraca się do państw członkowskich, by wyraźniej zaznaczały dodatkowość finansowania z EFG oraz jego powiązania z innymi funduszami, a także by rozważyły najodpowiedniejsze sposoby zadbania o to, by EFG przynosił wartość dodaną, by zapewniano synergię z innymi źródłami finansowania oraz by unikano przesuwania i częściowego pokrywania się;
19.
zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;
20.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zapewnienia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
21.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.

ZAŁĄCZNIK

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY

w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (EGF/2016/000 TA 2016 - pomoc techniczna z inicjatywy Komisji)

(Tekst tego załącznika nie został powtórzony w tym miejscu, ponieważ odpowiada on końcowej wersji decyzji (UE) 2016/619.)
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 855.
2 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 884.
3 Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1.
4 Teksty przyjęte, P8_TA(2015)0237.
5 Dz.U. L 304 z 20.11.2010, s. 47.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.58.237

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (EGF/2016/000 TA 2016 - Pomoc techniczna z inicjatywy Komisji) (COM(2016)0078 - C8-0095/2016 - 2016/2025(BUD)).
Data aktu: 13/04/2016
Data ogłoszenia: 15/02/2018