Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 904/2010 w sprawie współpracy administracyjnej oraz zwalczania oszustw w dziedzinie podatku od wartości dodanej [COM(2016) 755 final - 2016/0371 (CNS)] Wniosek dotyczący dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE i dyrektywę 2009/132/WE w odniesieniu do niektórych zobowiązań wynikających z podatku od wartości dodanej w przypadku świadczenia usług i sprzedaży towarów na odległość [COM(2016) 757 final - 2016/0370 (CNS)] Wniosek dotyczący dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do stawek podatku od wartości dodanej stosowanego do książek, gazet i czasopism [COM(2016) 758 final - 2016/0374 (CNS)].

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 904/2010 w sprawie współpracy administracyjnej oraz zwalczania oszustw w dziedzinie podatku od wartości dodanej"

[COM(2016) 755 final - 2016/0371 (CNS)]

"Wniosek dotyczący dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE i dyrektywę 2009/132/ WE w odniesieniu do niektórych zobowiązań wynikających z podatku od wartości dodanej w przypadku świadczenia usług i sprzedaży towarów na odległość"

[COM(2016) 757 final - 2016/0370 (CNS)]

"Wniosek dotyczący dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do stawek podatku od wartości dodanej stosowanego do książek, gazet i czasopism"

[COM(2016) 758 final - 2016/0374 (CNS)]

(2017/C 345/13)

(Dz.U.UE C z dnia 13 października 2017 r.)

Sprawozdawca: Amarjite SINGH

Wniosek o konsultację Rada Unii Europejskiej, 20.12.2016 i 21.12.2016

Podstawa prawna Art. 113 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

Sekcja odpowiedzialna Sekcja ds. Unii Gospodarczej i Walutowej oraz

Spójności Gospodarczej i Społecznej

Data przyjęcia przez sekcję 5.5.2017

Data przyjęcia na sesji plenarnej 5.7.2017

Sesja plenarna nr 527

Wynik głosowania 123/1/2

(za/przeciw/wstrzymało się)

1.
Wnioski i zalecenia
1.1.
EKES z zadowoleniem przyjmuje pakiet dotyczący modernizacji VAT w transgranicznym handlu elektronicznym i popiera zarówno jego cele, jak i skoncentrowanie się na wychodzeniu naprzeciw obawom MŚP. Proponowane przepisy będą miały znaczący wpływ na przedsiębiorstwa sprzedające towary i usługi przez internet, umożliwiając im korzystanie z bardziej sprawiedliwych zasad, niższe koszty przestrzegania przepisów oraz równe szanse z firmami spoza UE. W dłuższej perspektywie propozycje te przyczynią się także do tego, że unijny system VAT będzie zgodny z duchem czasu.
1.2.
Wdrożenie małego punktu kompleksowej obsługi w zakresie VAT ("mini one-stop shop" - MOSS) miało znaczący wpływ na obniżenie kosztów przestrzegania przepisów. Jednak z tych oszczędności niekoniecznie skorzystały w tym samym stopniu przedsiębiorstwa różnej wielkości. W szczególności MŚP miały trudności z kilkoma elementami przestrzegania wymogów związanych z MOSS i wyraziły poważne obawy w tym zakresie. EKES z zadowoleniem przyjął zatem fakt, że proponowane zmiany MOSS odpowiadają na te obawy.
1.3.
Biorąc pod uwagę dotychczasowe sukcesy systemu MOSS w zmniejszaniu kosztów przestrzegania przepisów obowiązujących przedsiębiorstwa prowadzące handel transgraniczny, rozszerzenie systemu na usługi inne niż objęte obecnie, a także na wewnątrzwspólnotowe nabycia i import towarów, jest naturalnym krokiem naprzód. Oprócz potencjalnego obniżenia kosztów przestrzegania przepisów, rozszerzenie zapewni też równe szanse w handlu elektronicznym, co może mieć pozytywny wpływ w szczególności na MŚP. Rozszerzenie MOSS na towary stwarza warunki umożliwiające usunięcie systemu LVCR (Low Value Consignment Relief - zwolnienie z podatku VAT przesyłek o niewielkiej wartości), który spowodował zakłócenie konkurencji, gdyż dzięki niemu przedsiębiorstwa mające siedzibę poza UE mają przewagę konkurencyjną nad przedsiębiorstwami mającymi siedzibę w UE. Dlatego EKES z zadowoleniem przyjmuje proponowane rozszerzenie MOSS.
1.4.
Zasady zmiany stawek VAT mających zastosowanie do publikacji elektronicznych eliminowałyby rozróżnienie między publikacjami w postaci materialnej i niematerialnej, a także zapewniłyby neutralność na tym rynku. Jednak przyjmując z zadowoleniem eliminację tego zakłócenia konkurencji, EKES pamięta o ryzyku, do jakiego taka eliminacja prowadzi w zakresie podstawy VAT. EKES zauważa również, że proponowane środki są postrzegane przez Komisję Europejską jako wstęp do szerszej reformy struktury stawek VAT w UE i wyraża zaniepokojenie wpływem takiej deharmonizacji na przedsiębiorstwa prowadzące handel transgraniczny, zwłaszcza na MŚP.
2.
Kontekst
2.1.
Komisja zaproponowała praktyczne nowe środki w ramach pakietu dotyczącego modernizacji VAT w transgranicznym handlu elektronicznym między przedsiębiorstwami a konsumentami (B2C). Środki te mają na celu wspieranie transgranicznego handlu elektronicznego w przestrzeganiu przepisów o VAT poprzez usunięcie barier związanych z VAT dla przedsiębiorstw internetowych, w szczególności rozpoczynających działalność gospodarczą i MŚP, a także poprzez zwalczanie uchylania się przed płaceniem VAT w handlu internetowym przez przedsiębiorstwa spoza UE.
2.2.
Środki te obejmują w szczególności:
2.2.1.
Zmiany istniejącego systemu MOSS, który umożliwia niektórym przedsiębiorstwom spełnienie obowiązków w zakresie VAT w dowolnym państwie członkowskim za pośrednictwem cyfrowego portalu internetowego, prowadzonego przez ich własną administrację skarbową i w ich własnym języku. Zmiany te obejmują wprowadzenie wewnątrzwspólnotowego transgranicznego progu VAT w UE i nowych uproszczonych wymogów dotyczących zgodności;
2.2.2.
Rozszerzenie istniejącego MOSS na dostawy wewnątrzwspólnotowych usług, innych niż te, do których ma to obecnie zastosowanie, a także na sprzedaż towarów na odległość, zarówno wewnątrz UE, jak i z krajów trzecich;
2.2.3.
Usunięcie obecnych progów przy sprzedaży towarów na odległość wewnątrz UE, a także zwolnienie z VAT w przypadku przywozu małych przesyłek spoza UE;
2.2.4.
Zmiany obowiązujących przepisów umożliwiające państwom członkowskim stosowanie obniżonej stawki VAT do publikacji elektronicznych, takich jak e-książki i gazety internetowe, tak jak ma to miejsce w przypadku ich drukowanych odpowiedników.

Zmiany w MOSS

2.3.
System MOSS został w pełni uruchomiony dnia 1 stycznia 2015 r., a powstał w celu uproszczenia obowiązków związanych z VAT dla przedsiębiorców prowadzących transgraniczną wymianę handlową w UE. Zamiast obowiązku rejestracji, zgłaszania i płacenia podatku VAT w każdym państwie członkowskim, w którym sprzedają swoje towary lub usługi, MOSS umożliwia przedsiębiorstwom po prostu składanie kwartalnych deklaracji VAT UE drogą elektroniczną w swoich odpowiednich organach krajowych.
2.4.
Proponowane zmiany poprzedziły intensywne konsultacje prowadzone przez Komisję od lutego do września 2015 r. Proces, który wiązał się z oceną, konsultacjami, seminariami i ocenami skutków, koncentrował się w szczególności na wpływie obowiązujących obecnie przepisów MOSS na MŚP. Ujawniono konkretne kwestie - takie jak potrzeba określenia progu, stosowanie przepisów państwa macierzystego w odniesieniu do pewnych konkretnych obowiązków związanych z VAT, takich jak fakturowanie, przechowywanie dokumentacji i koordynacja kontroli - jako główne problemy dla MŚP, które znalazły zatem odzwierciedlenie w proponowanych zmianach.
2.5.
Zgodnie z proponowanymi zasadami zostanie wprowadzony nowy wewnątrzwspólnotowy transgraniczny próg VAT wynoszący 10 000 EUR. W przypadku przedsiębiorstw działających w trybie online, których sprzedaż transgraniczna mieści się poniżej tego progu, taka sprzedaż będzie traktowana jako sprzedaż krajowa, a podatek VAT będzie odprowadzany do ich własnej administracji podatkowej. Jeśli chodzi o przestrzeganie przepisów, złagodzony został obowiązek dostarczenia przez dostawców usług elektronicznych dwóch dowodów na potwierdzenie obrotów mniejszych niż 100 000 EUR. Ponadto sprzedawcy internetowi będą mogli stosować przepisy kraju macierzystego w takich dziedzinach, jak fakturowanie i przechowywanie dokumentacji, co ułatwi przestrzeganie przepisów dotyczących podatku VAT. Zostaną też wprowadzone nowe skoordynowane kontrole, co uchroni tych sprzedawców przed odrębnymi krajowymi wnioskami o przeprowadzenie kontroli.

Przedłużenie okresu obowiązywania MOSS

2.6.
Obecnie MOSS dotyczy wyłącznie usług telekomunikacyjnych, nadawczych i usług świadczonych drogą elektroniczną. Zgodnie z proponowanymi zmianami zastosowanie MOSS byłoby rozszerzone na inne wewnątrzwspólnotowe dostawy usług, a także na sprzedaż towarów na odległość, zarówno wewnątrz UE, jak i z państw trzecich. Zgodnie z proponowanymi przepisami rozszerzenie to będzie stopniowo wprowadzane po wejściu w życie zmian istniejących przepisów dotyczących MOSS, z planowanym wejściem w życie od dnia 1 stycznia 2021 r.
2.7.
Proponowane rozszerzenie MOSS na przywożone towary zamawiane przez internet znacznie uprości pobieranie VAT. Komisja uważa w związku z tym, że takie rozszerzenie stwarza warunki dla uchylenia systemu ulg dla małych przesyłek, znanego również jako LVCR, w ramach którego przywóz towarów o nieznacznej wartości, nieprzekraczającej całkowitej wartości 22 EUR, jest zwolniony z podatku VAT. Wniosek przewiduje zatem usunięcie tego zwolnienia z dniem 1 stycznia 2021 r.

Zmiany stawek VAT na publikacje elektroniczne

2.8.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami państwa członkowskie mają prawo stosować obniżone stawki VAT do publikacji na wszystkich nośnikach fizycznych. Niemniej dyrektywa VAT uniemożliwia państwom członkowskim stosowanie do publikacji elektronicznych tych samych stawek VAT, które mają obecnie zastosowanie do publikacji w postaci materialnej. Pogląd ten został potwierdzony przez Trybunał w szeregu niedawnych orzeczeń, w kontekście stosowania obniżonych stawek do publikacji elektronicznych przez kilka państw członkowskich 1 .
2.9.
Zgodnie z proponowanymi przepisami państwa członkowskie będą mogły dostosować stawki VAT dla publikacji elektronicznych do aktualnych stawek VAT dla publikacji drukowanych, niezależnie od ich wysokości. Propozycja ta wynika z rozważań dotyczących różnych wariantów umożliwiających traktowanie e-publikacji tak samo jak publikacji w postaci materialnej i umożliwiłaby państwom członkowskim stosowanie obniżonych stawek poniżej minimalnego poziomu 5 %, jeśli stosują stawkę niższą niż minimalna do książek w postaci materialnej.
2.10.
Powyższe propozycje zmieniłyby trzy instrumenty legislacyjne, a mianowicie:
-
dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dyrektywę VAT) 2 ,
-
rozporządzenie (UE) nr 904/2010 z dnia 7 października 2010 r. w sprawie współpracy administracyjnej oraz zwalczania oszustw w dziedzinie podatku od wartości dodanej 3 ,
-
dyrektywę Rady 2009/132/WE z dnia 19 października 2009 r. określającą zakres stosowania art. 143 lit. b) i c) dyrektywy 2006/112/WE w odniesieniu do zwolnienia z podatku od wartości dodanej przy ostatecznym imporcie niektórych towarów 4 .
2.11.
Przewiduje się, że cały pakiet przyczyni się do zwiększenia dochodów państw członkowskich z tytułu podatku VAT o 7 mld EUR rocznie oraz do zmniejszenia obciążeń administracyjnych dla przedsiębiorstw o 2,3 mld EUR rocznie.
3.
Uwagi ogólne
3.1.
VAT jest jednym z głównych źródeł przychodów dla państw członkowskich UE, a obecnie stanowi ponad 20 % tych przychodów, co oznacza wzrost o ponad 10 % od 1995 r. 5 . Znaczenie porównawcze podatku dla przychodów państw członkowskich wzrosło w wyniku kryzysu gospodarczego i finansowego, kiedy to państwa sięgnęły po instrument podatku VAT w celu rozwiązania swych problemów budżetowych. W latach 2008-2014 dwadzieścia trzy państwa członkowskie podwyższyły stawki VAT lub poszerzyły podstawę VAT 6 . VAT odgrywa istotną i coraz większą rolę w stabilności finansów publicznych państw członkowskich oraz w utrzymaniu wydatków socjalnych.
3.2.
Ważne jest, aby podstawa VAT była chroniona zarówno przed potencjalnymi przypadkami oszustwa, jak i przed erozją z powodu szerokiego wykorzystania obniżonych stawek. W 2014 r. lukę w podatku VAT w UE-27 oszacowano na 159,5 mld EUR, czyli 14 % łącznych wpływów z VAT 7 . Chociaż luka w podatku VAT obejmuje utratę VAT na przykład na skutek błędu, bankructw i unikania, jej głównym elementem jest uchylanie się od płacenia podatku. Erozja podstawy VAT w UE-27 jest również wysoka: prawie 50 % całej konsumpcji nie jest opodatkowane lub opodatkowane niższymi stawkami VAT.
3.3.
EKES z zadowoleniem przyjmuje więc pakiet dotyczący modernizacji VAT w transgranicznym handlu elektronicznym i popiera zarówno jego cele, jak i skoncentrowanie się na wychodzeniu naprzeciw obawom MŚP. Proponowane przepisy będą miały znaczący wpływ na przedsiębiorstwa sprzedające towary i usługi przez internet, umożliwiając im korzystanie z bardziej sprawiedliwych zasad, niższych kosztów przestrzegania przepisów oraz równych szans z firmami spoza UE. W dłuższej perspektywie propozycje te przyczynią się także do zachowania aktualności przez unijny system VAT.

Zmiany w MOSS

3.4.
Stopniowe wdrażanie MOSS, którego ostatni etap wszedł w życie w dniu 1 stycznia 2015 r., było jedną z najważniejszych zmian w systemie VAT w UE od czasu zniesienia granic fiskalnych w 1993 r. System umożliwia przedsiębiorstwom działającym w różnych państwach członkowskich wybranie jednego państwa członkowskiego, swojego państwa macierzystego, jako jednego punktu kontaktowego dla celów identyfikacji VAT, złożenia deklaracji VAT i uiszczenia podatku VAT należnego we wszystkich państwach członkowskich.
3.5.
Ocena wdrożenia MOSS przeprowadzona przez Komisję Europejską potwierdza, że środek ten miał znaczący wpływ na obniżenie kosztów przestrzegania przepisów. Wprowadzenie MOSS zaoszczędziło przedsiębiorstwom 500 mln EUR - średnio 41 tys. EUR na przedsiębiorstwo - w porównaniu z alternatywą bezpośredniej rejestracji i płatności, co oznacza obniżenie tych kosztów o 95 %.
3.6.
Jednak z tych oszczędności niekoniecznie skorzystały w tym samym stopniu przedsiębiorstwa różnej wielkości. Konsultacje przeprowadzone przez Komisję wskazują, że małe i średnie przedsiębiorstwa, chociaż potencjalnie mogłyby skorzystać z obniżenia wymogów dotyczących rejestracji, w praktyce miały trudności z kilkoma elementami przestrzegania wymogów związanych z MOSS. Trudności te były szczególnie odczuwalne przez MŚP z siedzibą w państwach członkowskich, w których próg rejestracji do celów VAT jest najwyższy, na przykład w Zjednoczonym Królestwie.
3.7.
EKES z zadowoleniem przyjął fakt, że proponowane zmiany MOSS odpowiadają na te obawy.

Przedłużenie okresu obowiązywania MOSS

3.8.
Rozszerzenie MOSS było uznawane przez Komisję Europejską za priorytet od 2011 r. 8 . Biorąc pod uwagę dotychczasowe sukcesy MOSS w zmniejszeniu kosztów przestrzegania przepisów przez przedsiębiorstwa prowadzące handel transgraniczny, rozszerzenie systemu na usługi inne niż obecnie nim objęte, a także na wewnątrzwspólnotowe nabycia i import towarów, jest naturalnym krokiem naprzód.
3.9.
Oprócz potencjalnego obniżenia kosztów przestrzegania przepisów, rozszerzenie zapewni też równe szanse w handlu elektronicznym, co może mieć pozytywny wpływ w szczególności na MŚP. Rozszerzenie spowoduje usunięcie rozbieżności między przedsiębiorstwami handlu elektronicznego, które mogą korzystać z MOSS zgodnie z obowiązującymi przepisami, a tymi, które również zajmują się transgranicznym handlem elektronicznym, ale które ze względu na charakter oferowanych usług lub towarów nie mogły dotychczas odnosić tych samych korzyści dotyczących przestrzegania przepisów. Rozszerzenie będzie również korzystne dla przedsiębiorstw zajmujących się handlem elektronicznym w jego różnych formach transgranicznych, które do tej pory podlegały dwóm zestawom obowiązków dotyczących przestrzegania przepisów, a mianowicie obowiązkom w ramach MOSS i obowiązkom w ramach normalnego systemu, a które teraz będą objęte tylko jednym zestawem przepisów w ramach MOSS.
3.10.
Rozszerzenie MOSS na towary stwarza warunki umożliwiające usunięcie systemu LVCR. Chociaż w przeszłości system ten stanowił oczekiwane uproszczenie, w okresie 1999-2013 ilość towarów korzystających z tego systemu wzrosła podobno o 286 %, co prawdopodobnie można wyjaśnić wzrostem zakupów internetowych przez osoby fizyczne 9 . Wzrost ten spowodował z kolei wzrost utraconych przychodów z VAT we wszystkich państwach członkowskich.
3.11.
System LVCR spowodował również zakłócenie konkurencji, gdyż dzięki niemu przedsiębiorstwa mające siedzibę poza UE mają przewagę konkurencyjną nad przedsiębiorstwami mającymi siedzibę w UE. Ta przewaga konkurencyjna doprowadziła również do dwóch dalszych niepożądanych konsekwencji, a mianowicie nadużywania systemu LVRC oraz zakłóceń w handlu i we wzorcach przywozowych.
3.12.
Dlatego EKES z zadowoleniem przyjmuje proponowane rozszerzenie MOSS.

Zmiany stawek VAT na publikacje elektroniczne

3.13.
Wykaz produktów, które mogą podlegać obniżonym stawkom VAT, określony w dyrektywie VAT, pochodzi z 1992 r. Zmiany technologiczne i zmiany zachowań konsumenckich w ciągu ostatnich dwudziestu pięciu lat doprowadziły do wielu trudności prawnych w zakresie wykładni pozycji znajdujących się w tym wykazie. Te trudności prawne doprowadziły do licznych procesów sądowych na szczeblu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
3.14.
W kilku ostatnich orzeczeniach Trybunał stwierdził, że pozycje zawarte w wykazie publikacji w postaci materialnej nie mogą zostać rozszerzone na publikacje w postaci elektronicznej w drodze wykładni prawa. Tak więc taki cel można osiągnąć jedynie w drodze zmian prawnych w obowiązujących przepisach dyrektywy VAT.
3.15.
Proponowane przepisy wyeliminowałyby rozróżnienie między publikacjami w postaci materialnej i niematerialnej, a także zapewniłyby neutralność na tym rynku. Jednak przyjmując z zadowoleniem eliminację tego zakłócenia konkurencji, EKES pamięta o ryzyku, do jakiego taka eliminacja prowadzi w zakresie podstawy VAT. Włączenie publikacji elektronicznych do wykazu pozycji, które mogą podlegać obniżonej stawce, będzie skutkować nie tylko natychmiastową utratą przychodów, ale może stworzyć możliwość argumentacji, że inne pozycje powinny też zostać włączone do wykazu, a tym samym spowodować dalsze erodowanie podstawy. Ponadto rozszerzenie stosowania stawek obniżonych poniżej minimum 5 % na publikacje elektroniczne, w przypadku gdy stawki te mają zastosowanie do książek w postaci materialnej, może stanowić podstawę do dalszych wniosków o stosowanie stawek poniżej tego minimum. Taki rozwój sytuacji podważyłby istnienie stawki minimalnej, powodując również dalszą erozję podstawy.
3.16.
EKES zauważa również, że proponowane środki są postrzegane przez Komisję Europejską jako wstęp do szerszej reformy struktury stawek VAT w UE 10 . Chociaż obecnie rozważa się dwie opcje, ta szersza reforma dałaby państwom członkowskim większą swobodę i elastyczność w stosowaniu obniżonych stawek, skutecznie deharmonizując stawki VAT.
3.17.
EKES wyraża zaniepokojenie wpływem takiej deharmonizacji na przedsiębiorstwa prowadzące handel transgraniczny, w szczególności MŚP, które miałyby problemy z ustaleniem stawek VAT mających zastosowanie do ich produktów w całej UE.
3.18.
EKES jest także świadomy faktu, że art. 113 TFUE, który stanowi podstawę prawną do zatwierdzania prawodawstwa UE dotyczącego VAT, przyznaje instytucjom UE kompetencje do zatwierdzania prawodawstwa harmonizującego VAT w celu ustanowienia i doskonalenia rynku wewnętrznego.
4.
Uwagi szczegółowe Zmiany w MOSS
4.1.
W przypadku MŚP mających siedzibę w krajach o wysokim progu, wdrożenie MOSS spowodowało, że po raz pierwszy musiały one zarejestrować się do celów podatku VAT i po raz pierwszy wypełnić obowiązki z tytułu VAT. Ponieważ wiele przedsiębiorstw było zagrożonych likwidacją działalności z powodu nowych kosztów przestrzegania przepisów, grupa mikroprzedsiębiorstw, z których duża część powstała w Zjednoczonym Królestwie, utworzyła grupę nacisku 11 , której celem jest zgłaszanie instytucjom UE i brytyjskim organom podatkowym swoich obaw.
4.2.
Z zadowoleniem przyjmuje określenie progu na poziomie 10 000 EUR, które pozwoli MŚP na korzystanie z ich krajowych przepisów o podatku VAT do momentu osiągnięcia tego pułapu. Dla małych przedsiębiorstw i firm działających w niepełnym wymiarze czasu pracy będzie to z pewnością uproszczenie. Jednak mimo pozytywnej oceny tego ułatwienia dla mikroprzedsiębiorstw, EKES zdaje sobie sprawę z tego, że nowo powstałe i szybko rozwijające się firmy szybko przekroczą ten próg.

Przedłużenie okresu obowiązywania MOSS

4.3.
Znaczące nadużycia systemu LVRC odnotowano w Zjednoczonym Królestwie (na Wyspach Normandzkich) i w Finlandii (na Wyspach Alandzkich), gdzie przedsiębiorstwa zaczęły przenosić swoją działalność poza UE w celu skorzystania z systemu 12 . Nadużycia te stwarzają kolejną niekorzystną sytuację konkurencyjną dla przedsiębiorstw z UE, a zwłaszcza dla MŚP, na które wydaje się to mieć większy wpływ. W 2010 r. powstała grupa utworzona przez MŚP mające siedzibę w Zjednoczonym Królestwie, której celem jest prowadzenie kampanii przeciwko domniemanym nadużyciom LVCR na Wyspach Normandzkich 13 .
4.4.
Niedawno inna grupa, utworzona przez MŚP mające siedzibę w Zjednoczonym Królestwie i działająca pod nazwą VAT Fraud 14 , zwróciła uwagę na problemy związane z domniemanymi oszustwami dokonywanymi przez podmioty gospodarcze spoza UE, w powiązaniu z systemem LVCR. Chociaż oszustwa dotyczą towarów o wartości, która wykracza poza system, zarzuca się, że istnienie tego systemu stwarza przeszkody w egzekwowaniu podatku VAT, ponieważ urzędnicy celni mają trudności z ustaleniem, które dostawy są objęte systemem.
4.5.
System LVCR miał również podobno wpływ na wzorce handlowe i zachowania przywozowe wśród konsumentów w kilku państwach członkowskich, a mianowicie w Słowenii, Niemczech, Szwecji, Danii i Zjednoczonym Królestwie 15 .

Zmiany stawek VAT na publikacje elektroniczne

4.6.
U podstaw trudności prawnych dotyczących interpretacji pozycji wymienionych w wykazie towarów, które mogą podlegać obniżonej stawce, leży zasadniczy dylemat dla europejskiego systemu VAT: czy eliminować potencjalne zakłócenia konkurencji przez rozszerzenie zakresu wykazu pozycji, które mogą podlegać obniżonej stawce, powodując dalszą erozję podstawy, czy też nadal ograniczać zakres tych pozycji, chroniąc podstawę podatkową, ale umożliwiając zakłócanie konkurencji.
4.7.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej przyjmuje podejście kazuistyczne do takich trudności interpretacyjnych. Jednak w wyrokach dotyczących włączenia publikacji elektronicznych do tego wykazu Trybunał stwierdził, że nie można rozszerzać jego zakresu na te pozycje, przyjmując w ten sposób ścisłą wykładnię przepisów.
Bruksela, dnia 5 lipca 2017 r.
Georges DASSIS
Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
5 R. de la Feria, "Blueprint for Reform of VAT Rates in Europe" (2015) Intertax 43(2), s. 154-171.
6 Tamże.
7 CASE, Study and Reports on the VAT Gap in the EU-28 Member States: 2016 Final Report, TAXUD/2015/CC/131, 2016.
8 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady i Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie przyszłości podatku VAT - W stronę prostszego, solidniejszego i wydajniejszego systemu podatku VAT, COM(2011) 851 final z dnia 6 grudnia 2011 r.
9 E&Y, Assessment of the Application and Impact of the VAT Exemption for Importation of Small Consignment, Specific Contract No 7, TAXUD/2013/DE/334, Final Report, maj 2015.
10 Komisja Europejska, otwarte konsultacje społeczne w sprawie reformy stawek VAT (wniosek dotyczący dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu do zasad regulujących stosowanie stawek VAT).
11 Pod nazwą EU VAT Action (www.euvataction.org).
12 E&Y, Assessment of the Application and Impact of the VAT Exemption for Importation of Small Consignment, Specific Contract No 7, TAXUD/2013/DE/334, Final Report, maj 2015.
13 Pod nazwą RAVAS - Retailers Against VAT Avoidance Schemes (www.ravas.org.uk).
15 E&Y, Assessment of the Application and Impact of the VAT Exemption for Importation of Small Consignment, Specific Contract No 7, TAXUD/2013/DE/334, Final Report, maj 2015.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2017.345.79

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 904/2010 w sprawie współpracy administracyjnej oraz zwalczania oszustw w dziedzinie podatku od wartości dodanej [COM(2016) 755 final - 2016/0371 (CNS)] Wniosek dotyczący dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE i dyrektywę 2009/132/WE w odniesieniu do niektórych zobowiązań wynikających z podatku od wartości dodanej w przypadku świadczenia usług i sprzedaży towarów na odległość [COM(2016) 757 final - 2016/0370 (CNS)] Wniosek dotyczący dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do stawek podatku od wartości dodanej stosowanego do książek, gazet i czasopism [COM(2016) 758 final - 2016/0374 (CNS)].
Data aktu: 13/10/2017
Data ogłoszenia: 13/10/2017