Konkluzje Rady w sprawie medycyny spersonalizowanej dla pacjentów.

Konkluzje Rady w sprawie medycyny spersonalizowanej dla pacjentów

(2015/C 421/03)

(Dz.U.UE C z dnia 17 grudnia 2015 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

1.
PRZYPOMINA, że na mocy artykułu 168 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej przy określaniu i urzeczywistnianiu wszystkich polityk i działań Unii zapewnia się wysoki poziom ochrony zdrowia ludzkiego oraz że działanie Unii, które uzupełnia polityki krajowe, nakierowane jest na poprawę zdrowia publicznego. Unia zachęca do współpracy między państwami członkowskimi w dziedzinie zdrowia publicznego oraz, jeśli to konieczne, wspiera ich działania. Działania Unii są prowadzone w pełnym poszanowaniu obowiązków państw członkowskich w zakresie organizacji i świadczenia usług zdrowotnych i opieki medycznej, w tym podziału przyznanych im zasobów;
2.
PRZYWOŁUJE Konkluzje Rady w sprawie wspólnych wartości i zasad systemów opieki zdrowotnej Unii Europejskiej przyjęte w dniu 2 lipca 2006 r. 1 , w których zdefiniowano pakiet wspólnych dla całej Unii Europejskiej zasad operacyjnych dotyczących zwłaszcza zaangażowania pacjentów oraz jakości i bezpieczeństwa opieki oraz w których podkreślono w szczególności, że celem wszystkich systemów opieki zdrowotnej Unii Europejskiej jest postawienie pacjenta w centrum zainteresowania;
3.
PRZYWOŁUJE konkluzje Rady w sprawie innowacji w sektorze wyrobów medycznych przyjęte w dniu 6 czerwca 2011 r. 2 , w których uznaje się, że innowacyjne wyroby medyczne mogą poprawiać zdrowie i jakość życia pacjentów oraz mogą przyczyniać się do rozwiązania kwestii stabilności systemów opieki zdrowotnej, a także że innowacje w coraz większym stopniu powinny stawiać pacjenta w centrum zainteresowania;
4.
PRZYWOŁUJE zalecenie Rady z dnia 8 czerwca 2009 r. w sprawie działań w dziedzinie rzadkich chorób (2009/C 151/02) oraz zachęty proponowane w rozporządzeniu (WE) nr 141/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 w sprawie sierocych produktów leczniczych, które to zachęty są stosowane również po to, by pobudzać opracowywanie i dopuszczanie produktów leczniczych dla małych populacji;
5.
PRZYWOŁUJE konkluzje Rady w sprawie refleksji nad nowoczesnymi, elastycznymi i stabilnymi systemami opieki zdrowotnej przyjęte w dniu 10 grudnia 2013 r. 4 ; konkluzje Rady w sprawie kryzysu gospodarczego i ochrony zdrowia przyjęte w dniu 20 czerwca 2014 r. 5 ; a także konkluzje Rady w sprawie innowacji dla dobra pacjentów przyjęte w dniu 1 grudnia 2014 r. 6 , w których - podkreślając konieczność pełnego poszanowania obszarów kompetencji państw członkowskich - uzasadnia się potrzebę współpracy przy strategiach efektywnego zarządzania wydatkami na produkty lecznicze i wyroby medyczne, przy jednoczesnym zapewnieniu równego dostępu do skutecznych leków w ramach zrównoważonych krajowych systemów opieki zdrowotnej; dalszymi działaniami w następstwie konkluzji Rady w sprawie innowacji dla dobra pacjentów były prace Grupy Roboczej Wysokiego Szczebla ds. Zdrowia Publicznego, w tym ewentualne zagadnienia, które mogą posłużyć za podstawę przyszłych dyskusji 7 ;
6.
ODNOTOWUJE dokument roboczy służb Komisji "Wykorzystanie technologii »-omicznych« do rozwoju spersonalizowanej medycyny" 8 , który podkreśla potencjał medycyny spersonalizowanej i kwestie związane z jej rozwojem oraz zawiera wniosek, że rozwój medycyny spersonalizowanej stwarza poprzez technologie "-omiczne" nowe możliwości leczenia pacjentów w Unii Europejskiej. Sugeruje się w nim, że dzięki temu podejściu świadczeniodawcy będą mogli oferować lepiej dostosowane leczenie, unikać błędów lekarskich oraz ograniczać niepożądane działania produktów leczniczych. Zidentyfikowano w nim również kilka wyzwań związanych z realizacją założeń medycyny spersonalizowanej oraz jej przyjęciem przez systemy opieki zdrowotnej;
7.
ODNOTOWUJE raport Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) z 2013 r. dotyczący leków priorytetowych 9 , który omawia rolę i bieżące ograniczenia medycyny spersonalizowanej, zwanej w kontekście tego raportu "medycyną stratyfikowaną", oraz zaleca inwestycje na rzecz dalszego wzmocnienia badań nad medycyną stratyfikowaną i farmakogenomiką oraz wiedzy na ich temat;
8.
ZAUWAŻA, że nie ma wspólnie uzgodnionej definicji terminu "medycyna spersonalizowana". Jednak powszechnie rozumie się, że medycyna spersonalizowana odnosi się do modelu medycznego wykorzystującego charakterystykę fenotypów i genotypów poszczególnych osób (np. profilowanie molekularne, obrazowanie medyczne, dane dotyczące trybu życia) przy dopasowywaniu odpowiedniej strategii terapeutycznej do odpowiedniej osoby w odpowiednim czasie oraz przy określaniu skłonności do danej choroby, a także w celu zastosowania na czas ukierunkowanej profilaktyki. Medycyna spersonalizowana wiąże się z szerszym pojęciem opieki stawiającej pacjenta w centrum zainteresowania, które uwzględnia, że ogólnie systemy opieki zdrowotnej muszą lepiej odpowiadać potrzebom pacjentów;
9.
ODNOTOWUJE, że z racji szybkiego rozwoju technik sekwencjonowania DNA oraz innych zaawansowanych technologii "-omicznych" do celów identyfikacji wielu biomarkerów można oczekiwać, że rozwój ten mógłby umożliwić wykorzystanie szczegółowego profilowania ryzyka jako dodatkowego narzędzia ukierunkowanych działań zorientowanych na wyniki zdrowotne i potencjalnie je polepszających, a z czasem pozwalających na bardziej racjonalne pod względem kosztów wykorzystanie opieki zdrowotnej;
10.
ODNOTOWUJE, że wraz z rozwojem medycyny spersonalizowanej, poszczególne osoby i całe systemy opieki zdrowotnej stają w obliczu nowych wyzwań, wśród których są tym wyważenie ryzyka i korzyści z niej płynących, przy jednoczesnym uwzględnieniu jej implikacji etycznych, finansowych, społecznych i prawnych, zwłaszcza w zakresie ustalania cen i zwrotu kosztów, ochrony danych i przetwarzania danych osobowych w zgodzie z interesem publicznym;
11.
ODNOTOWUJE, że rozwój i wdrożenie medycyny spersonalizowanej idzie w parze z rozwojem odpowiednich metod diagnostycznych;
12.
Z NIEPOKOJEM ZAUWAŻA, że nie wszyscy pacjenci mają dostęp do innowacyjnych, lepiej ukierunkowanych metod profilaktyki, diagnostyki i terapii oraz że poważnym wyzwaniem dla państw członkowskich jest promowanie ich odpowiedniego upowszechniania w systemach opieki zdrowotnej, aby zapewnić ich włączenie do praktyki klinicznej zgodnie z zasadami solidarności i powszechnego i równego dostępu do wysokiej jakości opieki zdrowotnej, przy pełnym poszanowaniu kompetencji państw członkowskich, a także z zachowaniem stabilności krajowych systemów opieki zdrowotnej;
13.
ODNOTOWUJE, że w badaniach naukowych medycyna spersonalizowana staje się rzeczywistością, zwłaszcza w następstwie wsparcia pochodzącego z siódmego programu ramowego w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji, w ramach którego w latach 2007-2013 na rozwój medycyny spersonalizowanej przeznaczono ponad 1 mld EUR 10 . Finansowanie badań nad medycyną spersonalizowaną będzie kontynuowane w ramach programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji "Horyzont 2020" 11 , w tym poprzez działania prowadzone w ramach inicjatywy w zakresie leków innowacyjnych (IMI) 12 ;
14.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE konferencję wysokiego szczebla z dnia 8 lipca 2015 r. "Urzeczywistnianie dostępu do medycyny zindywidualizowanej dla pacjentów", podczas której podniesiono kwestie przeszkód we włączeniu medycyny spersonalizowanej w systemy opieki zdrowotnej Unii Europejskiej, zidentyfikowano najlepsze praktyki i ich wartość dodaną oraz przedstawiono potencjalne korzyści medycyny spersonalizowanej dla zdrowia publicznego i jej wpływ na kształtowanie polityki w Unii Europejskiej. Podczas konferencji - z uwagi na to, że gromadziła ona podmioty kształtujące politykę w dziedzinie zdrowia publicznego, organy regulacyjne, płatników i pacjentów - podkreślono również konieczność zdefiniowania na poziomie Unii Europejskiej, na czym polega podejście do medycyny spersonalizowanej stawiające pacjenta w centrum zainteresowania, a także kompleksowe podejście integrujące poszczególne fazy w całym cyklu życia produktów medycyny spersonalizowanej w taki sposób, by ułatwić ich włączenie do praktyki klinicznej.

ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY:

15.
WSPIERAŁY dostęp - w stosownych przypadkach - zgodnie z przepisami krajowymi do skutecznej klinicznie i stabilnej finansowo medycyny spersonalizowanej poprzez opracowywanie polityk stawiających pacjenta w centrum zainteresowania, w tym - w stosownych przypadkach - wzmocnienie pozycji pacjenta i uwzględnienie jego perspektywy w rozwoju procesów regulacyjnych, we współpracy z organizacjami pacjentów i innymi zainteresowanymi podmiotami;
16.
WYKORZYSTYWAŁY informacje dostarczane przez genomikę z myślą o włączeniu - zgodnie z obowiązującymi krajowymi przepisami dotyczącymi danych osobowych i genomiki - postępów w zakresie genomiki ludzkiej do badań, polityki i programów w dziedzinie zdrowia publicznego;
17.
OPRACOWAŁY LUB WZMOCNIŁY, w razie konieczności, strategie komunikacyjne w dziedzinie zdrowia publicznego - w oparciu o dostępne, obiektywne, wyważone i niemające charakteru promocyjnego dane - służące zwiększaniu świadomości społecznej w odniesieniu do zarówno do korzyści płynących z medycyny spersonalizowanej, jak i związanego z nią ryzyka, a także roli i praw obywateli, wspierając tym samym odpowiedni dostęp do innowacyjnych metod diagnostycznych i lepiej ukierunkowanego leczenia;
18.
WPROWADZIŁY strategie informacyjne i edukacyjne dla pacjentów, w oparciu o dostępne, obiektywne, wyważone i niemające charakteru promocyjnego dane w celu poprawy kompetencji zdrowotnych i dostępu do wiarygodnych, istotnych i zrozumiałych informacji o istniejących możliwościach leczenia, w tym o spodziewanych korzyściach i ryzyku, co pozwoli pacjentom aktywnie współpracować z pracownikami służby zdrowia w wyborze najodpowiedniejszych strategii leczenia;
19.
ZAPEWNIAŁY kształcenie, szkolenie i ustawiczny rozwój zawodowy pracowników służby zdrowia, aby wyposażyć ich w niezbędną wiedzę, umiejętności i kompetencje do maksymalnego wykorzystania korzyści, jakie medycyna spersonalizowana daje pacjentom i systemom opieki zdrowotnej;
20.
WSPIERAŁY współpracę w zakresie danych niezbędnych do skutecznego prowadzenia badań nad medycyną spersonalizowaną, jej rozwoju i stosowania, odnoszącą się do gromadzenia i wymiany takich danych, zarządzania nimi i ich odpowiedniego ustandaryzowania, zgodnie z przepisami o ochronie danych;
21.
PROMOWAŁY wymianę międzydyscyplinarną, zwłaszcza między specjalistami w dziedzinie genetyki, w odniesieniu do metod statystycznych, bioinformatyki i informatyki w ochronie zdrowia oraz epidemiologii, a także wśród pracowników służby zdrowia, aby zapewnić lepsze zrozumienie dostępnych danych, wydajniejszą integrację i interpretację informacji pochodzących z wielu źródeł i odpowiedni proces decyzyjny w zakresie możliwości leczenia;
22.
OPRACOWAŁY LUB DOSTOSOWAŁY - w razie konieczności - procedury mające na celu ocenę skutków medycyny spersonalizowanej, w szczególności procedury oceny technologii medycznych (HTA), biorąc pod uwagę szczególny charakter medycyny spersonalizowanej, z uwzględnieniem, między innymi, wartości dodanej z punktu widzenia pacjentów, jak również pogłębionej współpracy i wymiany najlepszych praktyk, przy pełnym poszanowaniu kompetencji państw członkowskich;
23.
UZNAŁY potencjał biobanków klinicznych i biobanków populacyjnych w przyspieszaniu odkrywania i rozwoju nowych produktów leczniczych; wspierały standaryzację i sieciową współpracę biobanków w celu łączenia zasobów i dzielenia się nimi, zgodnie z prawem o ochronie danych;
24.
ROZWAŻYŁY wymianę informacji i najlepszych praktyk na istniejących forach, dzięki czemu byłoby możliwe wspieranie zarówno odpowiedniego dostępu pacjentów do leków spersonalizowanych, jak i stabilności systemów opieki zdrowotnej;
25.
ROZWAŻYŁY opracowanie długoterminowych, stawiających pacjenta w centrum zainteresowania, strategicznych koncepcji dotyczących sposobów realizacji - z punktu widzenia zdrowia publicznego - wyzwań powiązanych z dostępem do medycyny spersonalizowanej, przy jednoczesnym zapewnieniu stabilności krajowych systemów opieki zdrowotnej i przy pełnym poszanowaniu kompetencji państw członkowskich;
26.
WYMIENIAŁY najlepsze praktyki w dziedzinie medycyny spersonalizowanej i ułatwiały jej właściwe stosowanie w opiece zdrowotnej.

ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI, BY:

27.
KONTYNUOWAŁY dobrowolne wspólne prace, w tym opracowanie wytycznych oraz określenie kryteriów, w celu wspierania HTA w zakresie medycyny spersonalizowanej zgodnie ze strategią w zakresie HTA 13 , przy pełnym poszanowaniu kompetencji państw członkowskich;
28.
ZACIEŚNIAŁY współpracę między państwami członkowskimi w ramach sieci ds. oceny technologii medycznych ustanowionej zgodnie z dyrektywą w sprawie stosowania praw pacjentów w transgranicznej opiece zdrowotnej oraz podmiotami odpowiedzialnymi za ocenę technologii medycznych w ramach przyszłego wspólnego działania;
29.
PROMOWAŁY interoperacyjność elektronicznych rejestrów medycznych, aby ułatwić ich wykorzystywanie do celów zdrowia publicznego i badań naukowych poprzez sieć e-Zdrowie ustanowioną zgodnie z dyrektywą w sprawie stosowania praw pacjentów w transgranicznej opiece zdrowotnej, przy wykorzystaniu wsparcia z instrumentu "Łącząc Europę" 14 ;
30.
OPRACOWAŁY wspólne zasady dotyczące gromadzenia danych oparte o normy i solidne ramy prawne oraz pozwalające na przetwarzanie danych pacjentów i zapewniające dostępność porównywalnych danych na poziomie Unii Europejskiej, umożliwiające wtórne wykorzystanie i analizę danych na szerszą skalę, zgodnie z przepisami dotyczącymi ochrony danych, przy pełnym poszanowaniu kompetencji państw członkowskich;
31.
ZACHĘCAŁY do wczesnego dialogu oraz zapewniania równoległego doradztwa naukowego innowatorom, organom regulacyjnym i podmiotom odpowiedzialnym za HTA, z uwzględnieniem - w stosownych przypadkach - wkładu ze strony pacjentów, pracowników służby zdrowia i płatników, aby wspierać tworzenie dowodów i wydawania zezwoleń, przy pełnym poszanowaniu kompetencji państw członkowskich;
32.
ZACHĘCAŁY do dialogu z władzami państw członkowskich i zainteresowanymi stronami w celu ułatwienia stopniowego wdrożenia podejścia uwzględniającego genomikę w dziedzinie zdrowia publicznego, zarówno na poziomie Unii Europejskiej, jak i na poziomie krajowym, na podstawie wcześniejszych inicjatyw Unii Europejskiej, takich jak "Europejskie najlepsze praktyki w dziedzinie informacji i technologii genomowych, dostarczanie i wykorzystanie informacji i technologii z dziedziny genomiki" w ramach europejskiej sieci ds. genomiki w zdrowiu publicznym (PHGEN) 15 oraz ułatwień dla bieżących inicjatyw Unii Europejskiej, takich jak opracowanie stanowiska w sprawie znaczenia genomiki dla zdrowia publicznego w przypadku chorób nowotworowych, planowane w ramach wspólnego działania na rzecz kompleksowego zwalczania chorób nowotworowych, przy wsparciu grup ekspertów Komisji w dziedzinie zwalczania chorób nowotworowych oraz chorób rzadkich;
33.
UWZGLĘDNIAŁY medycynę spersonalizowaną w szerszym kontekście przyszłych ram stałej współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa pacjentów i jakości opieki w Unii Europejskiej, o które Rada zwróciła się w konkluzjach w sprawie bezpieczeństwa pacjentów i jakości opieki z dnia 1 grudnia 2014 r.;
34.
KONTYNUOWAŁY prace grupy ekspertów ds. bezpiecznego i terminowego dostępu pacjentów do leków (STAMP), która analizuje kwestie związane z wdrażaniem prawa farmaceutycznego Unii Europejskiej, mając na celu znalezienie sposobów maksymalizacji skutecznego stosowania dostępnych unijnych narzędzi regulacyjnych i dalszej poprawy bezpiecznego i terminowego dostępu pacjentów do leków, w tym do innowacyjnych produktów leczniczych; kontynuowały w ramach grupy ekspertów STAMP monitorowanie postępów pilotażowego projektu dotyczącego ścieżek adaptacyjnych podjętego przez Europejską Agencję Leków oraz sprawdzenie jego potencjału w zakresie umożliwiania szybszego wydawania zezwolenia na zastosowanie leku w ściśle określonej populacji pacjentów o dużych potrzebach medycznych.

ZWRACA SIĘ DO KOMISJI, BY:

35.
PRZEANALIZOWAŁA w oparciu o badanie w ramach trzeciego programu w dziedzinie zdrowia (2014-2020), w jaki sposób wykorzystać potencjał stosowanych w medycynie spersonalizowanej dużych zbiorów danych, aby wspomagać innowacyjne, wydajne i stabilne systemy opieki zdrowotnej, przestrzegając prawa do ochrony danych osobowych. Badanie to powinno także uwzględniać aspekty etyczne, prawne i społeczne;
36.
UŁATWIAŁA współpracę i PROPAGOWAŁA wymianę najlepszych praktyk w dziedzinie kształcenia, szkolenia i ustawicznego rozwoju zawodowego pracowników służby zdrowia w dziedzinie medycyny spersonalizowanej;
37.
PROPAGOWAŁA możliwości oferowane przez europejskie sieci referencyjne w ramach dyrektywy w sprawie stosowania praw pacjentów w transgranicznej opiece zdrowotnej, w celu ułatwienia realizacji międzynarodowych badań międzysektorowych, w tym - w stosownych przypadkach - badań nad medycyną spersonalizowaną dla pacjentów cierpiących na choroby rzadkie lub mało rozpowszechnione lub na choroby złożone;
38.
NADAL propagowała istotny wkład na rzecz medycyny spersonalizowanej pochodzący z badań prowadzonych w ramach programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji "Horyzont 2020", w tym poprzez działania prowadzone w ramach inicjatywy w zakresie leków innowacyjnych (IMI), aby przyspieszyć opracowywanie skuteczniejszych narzędzi profilaktycznych i diagnostycznych, a także lepszych i bezpieczniejszych leków dla pacjentów.
2 Dz.U. C 202 z 8.7.2011, s. 7.
3 Dz.U. L 18 z 22.1.2000, s. 1.
4 Dz.U. C 376 z 21.12.2013, s. 3.
5 Dz.U. C 217 z 10.7.2014, s. 2.
6 Dz.U. C 438 z 6.12.2014, s. 12.
7 9869/15 (Innowacje dla dobra pacjentów: dalsze działania w następstwie konkluzji Rady). 11039/1/15 REV 1 (Wyniki prac Grupy Roboczej Wysokiego Szczebla ds. Zdrowia Publicznego z dnia 15 lipca 2015 r.).
8 Dokument roboczy służb Komisji Europejskiej, październik 2013.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024