Wkład LIII COSAC - Ryga, 31 maja-2 czerwca 2015 r.

WKŁAD LIII COSAC
Ryga, 31 maja-2 czerwca 2015 r.

(2015/C 342/01)

(Dz.U.UE C z dnia 16 października 2015 r.)

1.
Polityka energetyczna i klimatyczna UE
1.1.
COSAC dostrzega wyjątkowy charakter wyzwań związanych z branżą energetyczną w UE, w szczególności znaczącą zależność państw członkowskich UE od importowanych zasobów energetycznych, i w związku z tym podkreśla znaczenie solidarności, zaufania i lepszej koordynacji w zmaganiach z zagrożeniami i wyzwaniami.
1.2.
COSAC podkreśla kluczowe znaczenie optymalizacji przepływów energii i jej zużycia, ponieważ poprawa efektywności energetycznej odgrywa zasadniczą rolę w realizacji tego celu. Zmniejszenie zapotrzebowania na energię oraz traktowanie efektywności energetycznej jako źródła energii samego w sobie mają kluczowe znaczenie dla osiągnięcia celów polityki energetycznej UE. Ponadto wyższa efektywność energetyczna przyczynia się do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych oraz osiągnięcia celów klimatycznych UE, których znaczenia nie sposób przecenić przed zbliżającymi się negocjacjami ONZ w sprawie zmian klimatu w 2015 r. w Paryżu.
1.3.
Podkreślając znaczenie działań związanych z klimatem, COSAC z zadowoleniem przyjmuje proponowane ramy przejrzystego i dynamicznego globalnego porozumienia zawierającego sprawiedliwe i ambitne zobowiązania wszystkich stron podejmowane w zależności od zmiennej sytuacji gospodarczej i geopolitycznej na świecie, określone w komunikacie Komisji zatytułowanym Protokół paryski - plan przeciwdziałania zmianie klimatu na świecie po 2020 r., który, przedstawiony wraz z ramami unii energetycznej, odnosi się do dekarbonizacji całej gospodarki. Konieczne są dalsze działania na rzecz oddzielenia wzrostu gospodarczego od zużycia energii, w tym także przy wykorzystaniu instrumentów regulacyjnych na poziomie Unii.
1.4.
COSAC odnotowuje rolę badań i innowacji technologicznych w zwiększaniu konkurencyjności europejskiego sektora energetycznego oraz całej gospodarki. Ponadto nowe rozwiązania umożliwiające bardziej efektywne wykorzystywanie zasobów energii odnawialnej oraz stosowanie inteligentnych technologii do produkcji, dostarczania oraz równoważenia popytu na energię i jej podaży powinny być kluczowymi elementami krajobrazu energetycznego UE w przyszłości. Należy promować i wspierać rozproszoną produkcję energii przy zachowaniu właściwej równowagi między stałymi i rynkowymi mechanizmami wsparcia oraz uwzględnieniu penetracji rynku przez określone technologie energetyczne.
1.5.
COSAC uznaje, że w pełni zintegrowany europejski rynek energii można osiągnąć wyłącznie poprzez aktywne, równoczesne rozwijanie infrastruktury energetycznej oraz wdrażanie i stosowanie przepisów UE dotyczących energii. Niektóre państwa członkowskie mogą być nadal postrzegane jako wyspy energetyczne, dlatego wymagają szczególnej uwagi, w tym finansowania, aby położyć kres ich izolacji od unijnych rynków energii. W związku z tym COSAC wzywa Komisję Europejską do podjęcia działań wspierających rozwój niezbędnych połączeń międzysystemowych i zdecydowanie zachęca państwa członkowskie do wdrożenia ustawodawstwa UE ustanawiającego ramy do wprowadzenia pełnego, skutecznie działającego wewnętrznego rynku energii elektrycznej i gazu ziemnego. Im lepiej i bardziej wydajnie funkcjonuje coraz mocniej zintegrowany unijny rynek energii, tym większe szanse na ochronę konsumentów i zmniejszenie ubóstwa energetycznego. COSAC dostrzega znaczenie analizowania i dywersyfikowania przez państwa członkowskie UE swoich dostaw energii z krajów trzecich.
1.6.
COSAC wzywa do większego zaangażowania UE na rzecz wspierania rozwoju niedawno odkrytych lokalnych zasobów, które mogłyby zapewnić energię dla całej UE.
1.7.
COSAC uznaje, że państwa członkowskie powinny mieć zapewnioną elastyczność w decydowaniu o składzie swego koszyka energetycznego, aby zapewnić ciągłość dostaw energii elektrycznej po rozsądnych cenach i ułatwić realizację unijnych celów dotyczących dekarbonizacji.
1.8.
W tym kontekście COSAC z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę ustanowienia europejskiej unii energetycznej, której strategicznym celem jest osiągnięcie większego bezpieczeństwa energetycznego, zrównoważonego rozwoju i konkurencyjności. COSAC wzywa do zdecydowanego poparcia piętnastu punktów dotyczących europejskiej unii energetycznej określonych w komunikacie Komisji Europejskiej "Strategia ramowa na rzecz stabilnej unii energetycznej opartej na przyszłościowej polityce w dziedzinie klimatu" 1 wspieranym przez plan działania na rzecz unii energetycznej.
1.9.
COSAC uważa w tym kontekście, że skuteczny model Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali powinien stanowić punkt odniesienia, w szczególności z instytucjonalnego punktu widzenia, dla europejskiej unii energetycznej.
2.
Kontrola parlamentarna spraw unijnych
2.1.
COSAC potwierdza swoje przekonanie, że zaangażowanie parlamentów narodowych w europejski proces decyzyjny wzmacnia ogólną legitymację demokratyczną UE, oraz przychylnie odnosi się do toczącej się debaty na temat obecnej i przyszłej roli parlamentów oraz zakresu kontroli parlamentarnej spraw unijnych.
2.2.
COSAC podkreśla, że istnieje powszechna gotowość parlamentów narodowych do odgrywania ważniejszej roli w UE poprzez pełne i skuteczne wykorzystywanie istniejących mechanizmów, takich jak ogólna kontrola własnych rządów, kontrola zasady pomocniczości, wkład w dialog polityczny i współpraca międzyparlamentarna.
2.3.
COSAC z zadowoleniem przyjmuje konkluzje Konferencji Przewodniczących Parlamentów UE, która odbyła się w dniach 20-21 kwietnia 2015 r. w Rzymie, które świadczą o zainteresowaniu przewodniczących debatą na temat roli instytucji i parlamentów narodowych UE toczącą się na forum COSAC, w tym rozmowami na temat usprawnienia instrumentów dialogu politycznego. COSAC zauważa, że zgodnie z konkluzjami dyskusja na te tematy będzie podjęta ponownie w 2016 r. na Konferencji Przewodniczących, podczas której uwzględnione zostaną również wyniki rozmów prowadzonych w ramach COSAC.
2.4.
Ponadto COSAC odnotowuje, iż z 22. sprawozdania półrocznego wynika, że większość zainteresowanych parlamentów poparłaby stworzenie nowych narzędzi umożliwiających zaangażowanie i współpracę parlamentów bez formalnych zmian traktatu. W tym kontekście COSAC podkreśla, że istnieje szerokie poparcie ze strony parlamentów dla takich inicjatyw, jak wprowadzenie "zielonej kartki", określanej również jako "pogłębiony dialog polityczny". Ponadto COSAC zwraca uwagę na toczącą się debatę, która powinna doprowadzić do bardziej ukierunkowanej/wnikliwej i lepszej kontroli parlamentarnej rocznego programu prac Komisji Europejskiej.
2.5.
COSAC zachęca Komisję Europejską do wspierania parlamentów w ich dążeniu do odgrywania bardziej aktywnej roli oraz angażowania się w istniejące i nowe formy współpracy przy pełnym poszanowaniu stosownych postanowień obowiązujących traktatów UE, w szczególności Protokołu nr 2 do Traktatu z Lizbony, oraz przy zachowaniu istniejącej równowagi międzyinstytucjonalnej, w duchu ogłoszonego wcześniej zobowiązania do kształtowania nowego partnerstwa z parlamentami narodowymi. W tym kontekście COSAC z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę nowej Komisji Europejskiej dotyczącą koordynowania i intensyfikowania kontaktów wszystkich komisarzy z parlamentami narodowymi, jak również indywidualne zobowiązania komisarzy do zwiększenia częstotliwości spotkań z parlamentami narodowymi w celu omówienia wniosków ustawodawczych i/lub innych inicjatyw Komisji oraz aktywnego udziału w szybszym udzielaniu odpowiedzi na opinie parlamentów narodowych.
2.6.
COSAC odnotowuje rozmowy, które odbyły się w Warszawie w dniu 13 maja w ramach nieformalnej grupy roboczej, oraz sprawozdanie złożone przez tę grupę dotyczące możliwości ulepszenia procedury "żółtej kartki". COSAC oczekuje, że nadal będą poszukiwane sposoby lepszego wykorzystywania przez parlamenty narodowe dostępnych mechanizmów, przy uwzględnieniu propozycji omawianych przez grupę roboczą.

W sprawie badania zgodności z zasadą pomocniczości

2.7.
COSAC z zadowoleniem przyjąłby lepszą współpracę i koordynację między parlamentami narodowymi w trakcie kontroli zgodności z zasadą pomocniczości. Aby ulepszyć i przyspieszyć działania w tym zakresie, COSAC omawiał możliwość opracowania nieformalnych wytycznych dotyczących badania zgodności z zasadą pomocniczości oraz procedury formułowania uzasadnionej opinii. Większość parlamentów, których opinie przedstawiono w 23. sprawozdaniu półrocznym, wyraziło poparcie dla wydania opracowanego w ramach COSAC, dobrowolnego, niewiążącego zestawu najlepszych praktyk i wytycznych dotyczących badania zgodności z zasadą pomocniczości. COSAC zaprasza parlamenty do ścisłej współpracy przy tworzeniu takich nieformalnych wytycznych.
2.8.
COSAC podkreśla jednak, że parlamenty zdecydowanie preferują, aby nie ujednolicać formatu, w jakim uzasadnione opinie i uwagi w ramach dialogu politycznego są opracowywane i przekazywane Komisji Europejskiej oraz zwraca uwagę, że te kwestie formalne powinny pozostać w kompetencji poszczególnych parlamentów i podlegać ich własnym wewnętrznym procedurom.

W sprawie "zielonej kartki" (pogłębiony dialog polityczny)

2.9.
COSAC uważa, że poza istniejącymi formami kontroli i zaangażowania parlamentów "zielona kartka" stanowiłaby dla zainteresowanych parlamentów narodowych cenną sposobność/możliwość odgrywania czynnej roli w procesie opracowywania planu działania UE, aby lepiej przyczyniać się do dobrego funkcjonowania UE.
2.10.
COSAC podkreśla, że "zielona kartka" wzmocniłaby obecnie prowadzony dialog polityczny oraz bardziej zachęciła parlamenty narodowe zainteresowane aktywnym zaangażowaniem do przekazywania Komisji Europejskiej konstruktywnych, niewiążących sugestii dotyczących polityki lub wniosków ustawodawczych, bez naruszania prawa Komisji do inicjatywy ustawodawczej wynikającego z traktatów UE ani jej kompetencji w zakresie rozpatrywania uzasadnionych opinii zgodnie z Protokołem nr 2 do Traktatu z Lizbony. W związku z poparciem wyrażonym przez ogromną większość zainteresowanych parlamentów dla wprowadzenia "zielonej kartki", co znalazło odzwierciedlenie w 23. sprawozdaniu półrocznym, COSAC zachęca prezydencję luksemburską do dalszych prac nad określeniem zakresu i ram proceduralnych "zielonej kartki" przy zapewnieniu jej zgodności z obowiązującymi postanowieniami traktatu oraz zasadą równowagi instytucjonalnej.
2.11.
COSAC uznaje fakt, że niektóre parlamenty narodowe nie mogłyby stosować "zielonej kartki" ze względu na wewnętrzne ograniczenia konstytucyjne dotyczące ich kompetencji w sprawach UE lub z innych powodów.
2.12.
COSAC wysoko ocenia konstruktywne zaangażowanie Komisji Europejskiej w dialog polityczny z parlamentami narodowymi i ma nadzieję, że w tym duchu będzie wspierać "zieloną kartkę" jako nową formę pogłębionego dialogu politycznego.

Powołanie grupy roboczej COSAC w ramach prezydencji luksemburskiej

2.13.
COSAC zachęca prezydencję luksemburską do utworzenia grupy roboczej ds. pogłębienia dialogu politycznego poprzez wprowadzenie "zielonej kartki" oraz ulepszenie/usprawnienie procedury uzasadnionej opinii ("żółta kartka").

W sprawie planowania prac Komisji Europejskiej

2.14.
COSAC odnotowuje toczącą się debatę na temat pogłębionej współpracy i wymiany opinii między parlamentami a instytucjami UE zaangażowanymi w planowanie rocznych i wieloletnich programów prac Komisji Europejskiej oraz odbyte niedawne spotkania robocze/klastrowe parlamentów zainteresowanych określeniem zakresu i praktycznych aspektów takiej współpracy.

W sprawie współpracy z Parlamentem Europejskim

2.15.
COSAC z zadowoleniem przyjmuje nową koncepcję współpracy przedstawioną przez Parlament Europejski, umożliwiającą zainteresowanym parlamentom prezentowanie swoich stanowisk oraz dzielenie się ogólną wiedzą na temat wdrażania unijnego ustawodawstwa, które Komisja Europejska zamierza zmienić. COSAC zauważa, że parlamenty wyraziły powszechną gotowość do wymiany najlepszych praktyk oraz dzielenia się z Parlamentem Europejskim pomysłami dotyczącymi monitorowania przez parlamenty transpozycji, wdrażania i egzekwowania prawa UE, podkreślając stanowisko niektórych parlamentów narodowych, których zdaniem takie monitorowanie leży w gestii władzy wykonawczej lub Komisji Europejskiej.
2.16.
COSAC oczekuje pogłębienia/wzmocnienia dialogu politycznego między parlamentami narodowymi a Parlamentem Europejskim w sprawie wybranych projektów ustawodawczych, między innymi poprzez zacieśnianie współpracy sprawozdawców z Parlamentu Europejskiego i z parlamentów narodowych.
3.
Polityka handlowa UE i rola parlamentów

W sprawie przyszłości unijnej polityki handlowej

3.1.
COSAC podkreśla, że wolny handel oraz wymiana towarów i idei od zawsze sprzyjały łagodzeniu napięć, budowaniu zaufania oraz zapewnieniu pokoju i dobrobytu; w związku z tym COSAC oczekuje, że negocjacje handlowe prowadzone obecnie i w przyszłości przez UE z partnerami strategicznymi będą wpisywać się w tę długą tradycję.
3.2.
COSAC wzywa Komisję Europejską do przedstawienia ambitnej polityki handlowej na przyszłość ukierunkowanej na tworzenie możliwości gospodarczych dla obywateli UE, zapewnienie trwałego, stabilnego dobrobytu w UE i na świecie oraz wyznaczenie wysokich standardów międzynarodowych i ogólnoświatowych opartych na wartościach określonych w traktatach UE.

W sprawie roli parlamentów w polityce handlowej UE

3.3.
COSAC zauważa, że negocjacje w sprawie umów o wolnym handlu prowadzone przez UE z krajami trzecimi wzbudzają ostatnio duże zainteresowanie wśród państw członkowskich UE, i z zadowoleniem przyjmuje debatę na temat roli parlamentów w tym procesie; niemniej jednak wzywa do większego zaangażowania parlamentów narodowych od samego początku. W tym kontekście COSAC odnotowuje dotyczące tej kwestii konkluzje Konferencji Przewodniczących Parlamentów UE w Rzymie z dni 20-21 kwietnia 2015 r.
3.4.
COSAC zachęca Komisję Europejską do czynnego udziału w dialogu z parlamentami narodowymi, uwzględniając fakt, że stosują one różne systemy badania/oceny poszczególnych umów handlowych i inwestycyjnych między UE i krajami trzecimi.
3.5.
COSAC uznaje wzmocnienie roli Parlamentu Europejskiego w dziedzinie polityki handlowej UE od czasu wejścia w życie Traktatu z Lizbony i oczekuje pełnej współpracy i wymiany informacji między parlamentami narodowymi a Parlamentem Europejskim w kwestiach handlowych korzystnych dla obywateli UE.

W sprawie TTIP

3.6.
COSAC z zadowoleniem przyjmuje toczące się negocjacje w sprawie wolnego handlu między UE a Stanami Zjednoczonymi w celu zawarcia kompleksowej, ambitnej umowy TTIP, oraz potencjalny pozytywny wpływ tej umowy na gospodarkę UE i Stanów Zjednoczonych dzięki stworzeniu większych możliwości wzrostu i rozwoju.
3.7.
COSAC podkreśla, że UE ustanowiła i egzekwuje wysokie standardy dotyczące bezpieczeństwa żywności, zdrowia, dobrostanu zwierząt, środowiska naturalnego, pracy, konsumentów i ochrony danych. Dlatego COSAC wzywa Komisję Europejską do ochrony tych standardów i utrwalania ich na całym świecie przy zapewnieniu prawdziwie/ efektywnego wolnego handlu poprzez usuwanie zbędnych formalnych barier oraz ściślejszą współpracę przy tworzeniu uregulowań prawnych.
3.8.
COSAC wzywa Komisję Europejską do dalszego udzielania krótkoterminowego wsparcia ze środków Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji pracownikom w krajach UE w sytuacji, gdy dochodzi do redukcji miejsc pracy.
3.9.
COSAC zauważa, że większość parlamentów przeprowadziła na różnych forach debatę na temat TTIP i wiele z nich zamierza kontynuować dyskusje w tej sprawie. W związku z tym COSAC podkreśla istotną rolę parlamentów w zapewnianiu demokratycznej legitymacji i dalszej przejrzystości negocjacji w sprawie TTIP oraz podnoszeniu świadomości obywateli.
3.10.
Ponadto COSAC apeluje do rządów państw członkowskich UE o nasilenie działań informacyjnych dotyczących szans i wyzwań związanych z TTIP oraz innymi obecnie negocjowanymi umowami o wolnym handlu, aby dostarczyć obywatelom aktualna wiedzę na temat potencjalnego wpływu TTIP na gospodarkę ich państwa.
3.11.
COSAC z zadowoleniem przyjmuje przedstawioną przez Komisję Europejską w listopadzie 2014 r. inicjatywę na rzecz przejrzystości negocjacji TTIP wspierającą i promującą otwartość oraz wymianę informacji między wszystkimi zainteresowanymi stronami. Zdaniem COSAC informacje na temat postępów negocjacji powinny być dostarczane w bardziej szczegółowy i przejrzysty sposób niż do tej pory, przy zachowaniu odpowiedniej równowagi między przekazywaniem informacji parlamentom, ich zaangażowaniem w proces negocjacji i zapewnieniem niezbędnej poufności negocjacji.
4.
Walka z terroryzmem i unijne ramy wykorzystywania danych dotyczących przelotu pasażera
4.1.
COSAC z zadowoleniem przyjmuje oświadczenie członków Rady Europejskiej przyjęte na nieformalnym posiedzeniu w Brukseli w dniu 12 lutego 2015 r., wyrażające zobowiązanie do wzmożenia działań przeciw zagrożeniom terrorystycznym przy pełnym poszanowaniu praw człowieka i praworządności.
4.2.
COSAC uznaje potrzebę lepszego wdrożenia i dalszego rozwoju istniejących już narzędzi; wzywa Komisję i Radę do przeprowadzenia kompleksowej oceny przyjętych w UE środków zwalczania terroryzmu i środków z nimi powiązanych, w szczególności pod kątem ich wdrażania w systemach prawnych państw członkowskich i w praktyce, a także zakresu, w jakim państwa członkowskie współpracują w tym obszarze z agencjami UE, zwłaszcza z Europolem i Eurojustem, oraz do wprowadzenia tego procesu oceny do europejskiej agendy bezpieczeństwa; podkreśla wagę/znaczenie uzgodnienia jednolitych unijnych ram dla danych dotyczących przelotu pasażera jako jednego z najpilniejszych środków zwalczania terroryzmu.
4.3.
COSAC zachęca wszystkie właściwe instytucji UE do osiągnięcie porozumienia co do wniosku dotyczącego dyrektywy w sprawie wykorzystania danych dotyczących przelotu pasażera w celu zapobiegania wykrywania, prowadzenia śledztwa/dochodzeń i ścigania sądownie przestępstw terrorystycznych i poważnej przestępczości, co pozwoli zapewnić większe bezpieczeństwo wszystkim obywatelom UE przy jednoczesnym przestrzeganiu standardów określonych w Karcie praw podstawowych UE. COSAC podkreśla, że cały proces gromadzenia i przekazywania danych, również przez takie agencje UE, jak Europol, muszą być zgodne z prawem unijnym i krajowym oraz opierać się na spójnych ramach prawnych ochrony danych zapewniających wiążące standardy ochrony danych osobowych na szczeblu UE.
4.4.
COSAC zwraca się do wysokiej przedstawiciel Unii Europejskiej do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa/wiceprzewodniczącej Komisji, by środkom zwalczania terroryzmu nadać stosowną treść i znaczenie/ wagę na miarę zagrożenia, jakiemu mają przeciwdziałać.
5.
Problemy dotyczące bezpieczeństwa w regionie Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej
5.1.
COSAC zwraca uwagę na olbrzymie wyzwania, jakie dla UE stanowi sytuacja na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej (region MENA), mianowicie interwencje wojskowe i innego rodzaju, wojny domowe i inne konflikty, rozwój organizacji terrorystycznych, a także katastrofy humanitarne spowodowane przez masowy przemyt imigrantów na Morzu Śródziemnym. Wstrząśnięty skalą niedawnych tragedii na Morzu Śródziemnym, COSAC składa najgłębsze wyrazy współczucia rodzinom ofiar.
5.2.
COSAC zauważa, że UE opracowuje kompleksowe podejście do wyzwań, przed którymi stoi w basenie Morza Śródziemnego, w szczególności do kwestii migracji przez Morze Śródziemne, oraz podkreśla, że jej obowiązkiem jest podjęcie wszelkich koniecznych kroków, aby zapobiec ponownym tragediom, jak te, do których doszło niedawno w tym rejonie/miejscu. COSAC wzywa do podjęcia zdecydowanej/szeroko zakrojonej, ciągłej europejskiej humanitarnej operacji ratunkowej, która, podobnie jak operacja Mare Nostrum, byłaby prowadzona na pełnym morzu przy udziale finansowym wszystkich państw członkowskich. COSAC apeluje do UE o współfinansowanie takiej operacji.
5.3.
W tym kontekście COSAC z zadowoleniem przyjmuje konkluzje z nadzwyczajnego posiedzenia Rady Europejskiej z dnia 23 kwietnia 2015 r. i wzywa Radę Europejską do wypełnienia zobowiązania do przyjęcia szeregu specjalnych środków w celu wzmocnienia obecności UE na morzu, zwalczania handlu ludźmi zgodnie z prawem międzynarodowym, zapobiegania falom nielegalnej migracji oraz wzmocnienia wewnętrznej solidarności i odpowiedzialności. COSAC zwraca uwagę na oświadczenie Rady Europejskiej, w którym za najpilniejszy priorytet UE uznano ratowanie większej liczby ludzi przed śmiercią na morzu, i podkreśla obowiązek UE ochrony i ratowania życia ludzkiego. W tym kontekście COSAC podkreśla znaczenie prawnych dróg ubiegania się o azyl w UE. COSAC zwraca uwagę na wspólną odpowiedzialność za przyjmowanie ludzi będących w potrzebie. COSAC zauważa, że niektóre państwa członkowskie przyjmują większą liczbę uchodźców i imigrantów niż inne oraz że powoduje to znaczące obciążenia dla zasobów i finansów tych państw.
5.4.
COSAC podkreśla potrzebę opracowania, przy ścisłej współpracy z odpowiednimi agencjami UE, wspólnych środków przeciwko przestępczym siatkom przemytników ludźmi, w tym przez zamrażanie i konfiskowanie majątku sprawców, aby uniemożliwiać im czerpanie zysków finansowych z narażania ludzkiego życia. COSAC wzywa wysoką przedstawiciel/wiceprzewodniczącą Komisji i całą Komisję Europejską do współdziałania z odpowiednimi agencjami UE i ONZ oraz organizacjami międzynarodowymi w celu zacieśnienia współpracy z krajami pochodzenia i tranzytu emigrantów.
5.5.
COSAC z zadowoleniem przyjmuje komunikat Komisji Europejskiej w sprawie europejskiego programu w dziedzinie migracji i podkreśla, że dokument ten powinien umożliwić opracowanie bardziej systemowego i kompleksowego pod względem geograficznym podejścia do migracji. Po ostatnich tragediach humanitarnych na Morzu Śródziemnym COSAC z zadowoleniem przyjmuje wysiłki Komisji, aby na miarę swoich możliwie największych ambicji przedstawić wspólne europejskie rozwiązania w duchu solidarności i sprawiedliwego podziału odpowiedzialności, jak określa art. 80 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w celu ratowania życia ludzkiego i rozbicia przestępczych siatek przemytniczych. COSAC wzywa do szybkiej i pełnej transpozycji oraz skutecznego wdrożenia wspólnego europejskiego systemu azylowego przez wszystkie uczestniczące państwa członkowskie, co zapewni wspólne europejskie standardy, w tym warunki przyjmowania osób ubiegających się o azyl i poszanowanie praw podstawowych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
5.6.
COSAC zdecydowanie potępia barbarzyńskie mordowanie niewinnej ludności cywilnej przez terrorystów w Libii, Tunezji, Syrii, Iraku oraz innych krajach regionu MENA. COSAC wzywa do wznowienia wysiłków na rzecz ścisłej współpracy z krajami muzułmańskimi w regionie, aby pokonać samozwańcze Islamskie Państwo Iraku i Lewantu (Państwo Islamskie, Daisz) oraz różne organizacje terrorystyczne powiązane z Al-Kaidą. COSAC podkreśla, że ekspansja Państwa Islamskiego blisko granic Europy stanowi poważne ogólnoeuropejskie wyzwanie, które wymaga natychmiastowego zaangażowania całej Unii Europejskiej.
5.7.
COSAC z zadowoleniem przyjmuje wysiłki podejmowane przez wysoką przedstawiciel/wiceprzewodniczącą Komisji na rzecz wspierania prowadzonych przez ONZ negocjacji, których celem jest utworzenie rządu w Libii i zapewnienie trwałego pokoju w regionie.
5.8.
Podkreślając znaczenie regionu MENA oraz uznając migrację za złożone zjawisko o charakterze globalnym, COSAC wzywa do przyjęcia przez UE całościowego podejścia do eliminowania źródeł zagrożeń bezpieczeństwa w regionie, takich jak ubóstwo, nierówności, konflikty etniczne i inne, obce inwazje i interwencje w sprawy wewnętrzne, terroryzm, ucisk, analfabetyzm, bezrobocie wśród ludzi młodych i radykalizacja, poprzez wzmocnienie spójności polityki zagranicznej i bezpieczeństwa, polityki rozwojowej oraz migracyjnej. COSAC apeluje do UE, jej państw członkowskich i społeczności międzynarodowej o działanie na rzecz pokoju, rozwoju społeczno-gospodarczego i rozwoju demokracji w krajach pochodzenia emigrantów oraz o zapewnienie natychmiastowego wsparcia, ochrony i pomocy humanitarnej ludziom w tych krajach, a w dłuższej perspektywie - o wspieranie inwestycji i reform strukturalnych.
6.
Wyniki szczytu Partnerstwa Wschodniego
6.1.
COSAC z zadowoleniem przyjmuje wyniki szczytu w Rydze i podkreśla główną rolę Partnerstwa Wschodniego jako istotnego wymiaru europejskiej polityki sąsiedztwa. COSAC podkreśla znaczenie Partnerstwa Wschodniego jako wspólnej platformy politycznej, która ma istotny wpływ na proces reform i demokratyzacji we wschodnioeuropejskich krajach partnerskich, przy pełnym poszanowaniu i stosownie do/uwzględnianiu ambicji i celów każdego kraju partnerskiego, by rozwijać i pogłębiać stosunki z Unią Europejską.
6.2.
COSAC zgadza się z pozytywną oceną wdrażania umów stowarzyszeniowych zawartą w deklaracji z Rygi, w szczególności w odniesieniu do pozytywnego wpływu pogłębionej i kompleksowej strefy wolnego handlu (DCFTA) na wzrost obrotów między UE a Gruzją i Mołdawią, a w związku z tym oczekuje pomyślnego wdrożenia DCFTA z Ukrainą od dnia 1 stycznia 2016 r.
6.3.
COSAC popiera również deklarację z Rygi w sprawie większej mobilności obywateli jako głównego celu Partnerstwa Wschodniego. COSAC z zadowoleniem przyjmuje pozytywne skutki kontaktów międzyludzkich, które są już widoczne dzięki wprowadzeniu systemu bezwizowego w Mołdawii, i ma nadzieję, że po wdrożeniu wszystkich koniecznych reform w Gruzji i na Ukrainie Komisja Europejska pozytywnie oceni postępy we wdrażaniu planów działania na rzecz liberalizacji wizowej do końca 2015 r.
1 COM(2015) 80 final.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024