Unia innowacji: przekształcanie Europy po zakończeniu kryzysu na świecie (2010/2245(INI)).

Unia innowacji: przekształcanie Europy po zakończeniu kryzysu na świecie

P7_TA(2011)0236

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 maja 2011 r. Unia innowacji: przekształcanie Europy po zakończeniu kryzysu na świecie (2010/2245(INI))

(2012/C 377 E/15)

(Dz.U.UE C z dnia 7 grudnia 2012 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając komunikat Komisji z dnia 6 października 2010 r. zatytułowany "Europa 2020. Projekt przewodni: Unia innowacji" (COM(2010)0546),
uwzględniając art. 179 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), zgodnie z którym "(1) Unia ma na celu wzmacnianie swej bazy naukowej i technologicznej przez utworzenie europejskiej przestrzeni badawczej, w której naukowcy, wiedza naukowa i technologie podlegają swobodnej wymianie, oraz sprzyjanie zwiększeniu swej konkurencyjności, także w przemyśle, przy jednoczesnym promowaniu działalności badawczej uznanej za niezbędną na mocy innych rozdziałów Traktatów",
uwzględniając rezolucję Parlamentu Europejskiego z dnia 11 listopada 2010 r. w sprawie europejskiego partnerstwa na rzecz innowacji w ramach sztandarowej inicjatywy - Unia innowacji(1),
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 3 marca 2010 r. zatytułowany "Europa 2020: Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu" (COM(2010)2020),
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 26 stycznia 2011 r. zatytułowany "Europa efektywnie korzystająca z zasobów - inicjatywa przewodnia strategii Europa 2020" (COM(2011)0021),
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 19 maja 2010 r. zatytułowany "Europejska agenda cyfrowa" (COM(2010)0245),
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 8 marca 2011 r. zatytułowany "Plan działania prowadzący do przejścia na konkurencyjną gospodarkę niskoemisyjną do 2050 r." (COM(2011)0112),
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 9 marca 2011 r. w sprawie polityki przemysłowej w erze globalizacji(2),
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 15 czerwca 2010 r. w sprawie wspólnotowej polityki w zakresie innowacji w zmieniającym się świecie(3),
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 16 czerwca 2010 r. w sprawie UE2020(4),
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 11 listopada 2010 r. w sprawie uproszczeń w realizacji programów ramowych w zakresie badań naukowych(5),
uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z dnia 4 lutego 2011 r. w sprawie innowacji,
uwzględniając konkluzje z 3049. posiedzenia Rady ds. Konkurencyjności z dnia 25 i 26 listopada 2010 r. w sprawie Unii innowacji dla Europy,
uwzględniając konkluzje z 3035. posiedzenia Rady ds. Konkurencyjności z dnia 12 października 2010 r. w sprawie "podnoszenia atrakcyjności unijnych programów w dziedzinie badań i innowacji: wyzwania związane z uproszczeniem",
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 28 października 2010 r. zatytułowany "Zintegrowana polityka przemysłowa w erze globalizacji: konkurencyjność i zrównoważony rozwój na pierwszym planie" (COM(2010)0614),
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 6 października 2010 r. zatytułowany "Polityka regionalna jako czynnik przyczyniający się do inteligentnego rozwoju w ramach strategii Europa 2020" - (COM(2010)0553),
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 30 września 2009 r. zatytułowany "Przygotowanie się na przyszłość: opracowanie wspólnej strategii w dziedzinie kluczowych technologii wspomagających w UE" (COM(2009)0512),
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 13 marca 2009 r. zatytułowany "Strategia na rzecz badań i rozwoju oraz innowacji w sektorze technologii informacyjno-komunikacyjnych w Europie: Podnoszenie poprzeczki" (COM(2009)0116),
uwzględniając zieloną księgę Komisji w sprawie uwalniania potencjału przedsiębiorstw z branży kultury i branży twórczej,
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 23 lutego 2011 r. zatytułowany "Przegląd programu "Small Business Act" dla Europy" (COM(2011)0078),
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 14 lutego 2007 r. w sprawie informacji naukowej w epoce cyfrowej: dostęp, rozpowszechnianie i konserwacja (COM(2007)0056),
uwzględniając sprawozdanie z listopada 2008 r. pt. "Promowanie innowacyjnych modeli biznesowych korzystnych dla środowiska" sporządzone w imieniu Komisji Europejskiej,
uwzględniając art. 48 Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Przemysłu, Badań Naukowych i Energii oraz opinie Komisji Handlu Międzynarodowego, Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych, Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności, Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów, Komisji Rozwoju Regionalnego, Komisji Kultury i Edukacji oraz Komisji Prawnej (A7-0162/2011),
A.
mając na uwadze, że na mocy art. 179 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), "sprzyja ona przedsiębiorstwom, w tym małym i średnim przedsiębiorstwom, ośrodkom badawczym i uniwersytetom w ich wysiłkach badawczych i rozwoju technologicznym wysokiej jakości; wspiera ich wysiłki w zakresie wzajemnej współpracy, zmierzając w szczególności do umożliwienia naukowcom swobodnej współpracy ponad granicami, a przedsiębiorstwom - pełnego wykorzystania potencjału rynku wewnętrznego, zwłaszcza poprzez otwarcie krajowych rynków zamówień publicznych, określanie wspólnych norm i usuwanie przeszkód prawnych i fiskalnych tej współpracy",
B.
mając na uwadze, że przyspieszenie badań naukowych i innowacji ma nie tylko kluczowe znaczenie dla realizacji trwałego i konkurencyjnego modelu gospodarczego oraz zabezpieczenia zatrudnienia w przyszłości, lecz umożliwi również znalezienie rozwiązań dla wspólnych wyzwań społecznych, przed którymi stoi społeczeństwo europejskie, a mianowicie:
obecne zmiany demograficzne: starzejące się społeczeństwo, rosnąca liczba ludności na świecie (żywienie, zdrowie, zapobieganie chorobom), urbanizacja, spójność społeczna i migracja,
przejście do zrównoważonego zarządzania zasobami (biologicznego i niebiologicznego): zmiany klimatyczne, energia odnawialna i efektywniejsze zużycie energii, wydajność zasobów, niedobór wody, powodzie i działania na rzecz zabezpieczenia i zastąpienia kluczowych surowców,
silna, stabilna, sprawiedliwa i konkurencyjna baza gospodarcza: ożywienie gospodarcze, zaangażowanie społeczeństwa opartego na wiedzy oraz pobudzanie konkurencyjności UE i zatrudnienia,
C.
mając na uwadze, że dla pobudzania innowacji kluczowe znaczenia mają:
przyznanie pierwszeństwa kreatywności obywateli oraz kapitałowi ludzkiemu, zdolność przystosowania się przedsiębiorstw i przedsiębiorczości, modele konsumpcji i reagowanie na nowe pomysły,
długofalowe, stabilne, proste, przejrzyste i wspomagające ramy regulacyjne,
lepszy dostęp do zróżnicowanych możliwości finansowania na różnych etapach cyklu innowacji (szczególnie dla MŚP),
zapewnienie efektu dźwigni i pobudzanie inwestycji z sektora prywatnego,
owocna współpraca między instytutami edukacyjnymi i badawczymi - w tym organizacjami badawczymi i technologicznymi (OBT) - przedsiębiorstwami, rządami i obywatelami, również poprzez utworzenie platform i narzędzi współpracy, takich jak: otwarte sieci, otwarte normy, klastrowe podejście do dzielenia się wiedzą i pomysłami,
zapewnienie udziału wszystkich właściwych zainteresowanych stron w procesie podejmowania decyzji,
zapewnienie skuteczniejszych narzędzi ochrony własności przemysłowej w kontekście globalizacji i cyfryzacji gospodarki,
D.
mając na uwadze, że gotowość ponoszenia ryzyka jest niezbędna dla powodzenia innowacji,
E.
mając na uwadze, że aby utrzymać europejską konkurencyjność konieczna jest zmiana kultury służąca poprawie europejskiej przedsiębiorczości i potencjału innowacji; mając na uwadze, że niezbędne są zmiany w celu zachęcania do podejmowania ryzyka i poprawy warunków zakładania innowacyjnych przedsiębiorstw i dla innowacyjnych przedsiębiorców,
F.
mając na uwadze, że w ogólnoświatowym kontekście gospodarczym Unia Europejska musi przyjąć ofensywną postawę i zająć pozycję w pierwszej linii pod względem konkurencyjności, w związku z czym musi inwestować w falę innowacji,
G.
mając na uwadze, że w celu promowania innowacyjności i zwiększania naszej konkurencyjności Europa potrzebuje nowoczesnego, przystępnego i dobrze funkcjonującego systemu ochrony praw własności intelektualnej,
H.
mając na uwadze, że prawo własności intelektualnej stanowi istotny warunek wstępny kapitałochłonnych badań, rozwoju i innowacji,
I.
mając na uwadze, że utworzenie patentu wspólnotowego to najlepszy sposób na wzmocnienie innowacyjności w Europie w dziedzinie praw własności intelektualnej,
J.
mając na uwadze, że by chronić wartości, jakie stanowią poczynione przez przedsiębiorstwa europejskie inwestycje w dziedzinie projektowania, twórczości i innowacyjności, niezbędny jest nowoczesny system znaków towarowych UE,
K.
mając na uwadze, że gdyby przeznaczono na badania i rozwój 3 % PKB UE do 2020 r., można by utworzyć 3,7 mln miejsc pracy, a roczny PKB mógłby wzrosnąć o około 800 mln EUR do 2025 r.,
L.
mając na uwadze, że kobiety stanowią zaledwie 30 % badaczy europejskich i zaledwie 13 % kierowników europejskich instytucji badawczych,

Zintegrowane i interdyscyplinarne podejście

1.
z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę przewodnią Unia innowacji, która jest najbardziej znaczącą i ukierunkowaną dotychczas próbą wprowadzenia strategicznej, zintegrowanej i ukierunkowanej na przedsiębiorstwa europejskiej polityki w zakresie innowacji, która służy wsparciu wysiłków państw członkowskich, przewidującej sterowanie innowacjami i monitorowanie postępów na najwyższym szczeblu politycznym, której pomyślność - i wdrożenie - zależy jednak od pełnej współpracy państw członkowskich, w tym od ich wsparcia finansowego oraz inteligentnej konsolidacji finansowej, traktującą priorytetowo wydatki sprzyjające trwałemu wzrostowi w takich dziedzinach jak innowacje, badania i edukacja, w ramach której wspólne cele innowacji determinują strategie polityczne tych krajów we wszystkich odnośnych obszarach; z zadowoleniem przyjmuje strategiczne podejście Rady Europejskiej podczas jej posiedzenia w dniu 4 lutego 2011 r.;
2.
popiera inicjatywę "Unia innowacji" będącą głównym elementem gospodarczego, społecznego i kulturalnego rozwoju w UE, zwłaszcza jeśli chodzi o edukację integracyjną na wszystkich poziomach, w tym kształcenie i szkolenie zawodowe;
3.
domaga się obszernej koncepcji innowacji skupiającej się na wpływie i wykraczającej poza technologiczne i ukierunkowane na produkt innowacje, obejmującej wszystkich zainteresowanych, w szczególności przedsiębiorstwa oraz uwypuklającej różnoraką moc sprawczą obywateli, dążąc jednocześnie do zmiany sposobu myślenia; przypomina, że innowacje to pomyślne stosowanie pomysłów w praktyce ukierunkowane na produkty, procesy, usługi, zmiany, systemy i struktury organizacyjne; proponuje, by Komisja przedstawiła definicję innowacji;
4.
uważa, że innowacje we wszystkich dziedzinach wiedzy i sektorach działalności gospodarczo-społecznej należy podporządkować ochronie interesu publicznego, poprawie jakości życia ludności, promowaniu dobrobytu społecznego oraz ochronie środowiska naturalnego i jego równowagi;
5.
stoi na stanowisku, że ze względu na złożoność pojęcia innowacyjności należy zintensyfikować wysiłki innowacyjne o charakterze nietechnologicznym, oraz że w tym kontekście powinno się rozpowszechniać najlepsze praktyki dotyczące tego typu innowacji, a także określić zasady i warunki dostępu do funduszy UE dzięki otwartej i wszechstronnej wizji;
6.
wzywa do wprowadzenia jasnego podziału na "oryginalną innowację", czyli innowację dokonywaną po raz pierwszy i niewystępującą na rynku, i na poprawę lub modyfikację produktów, usług, procesów lub zmian już występujących na rynku;
7.
uważa, że innowacyjność społeczno-gospodarcza wymaga precyzyjnej i elastycznej definicji, gdyż w wielu przypadkach nie polega ona na opracowaniu produktu ani na zastosowaniu rozwiązania technicznego, ale na wprowadzeniu serii długofalowych, powiązanych ze sobą zmian instytucjonalnych, technicznych lub dotyczących zarządzania, razem stanowiących proces;
8.
podkreśla, że w Unii innowacji należy priorytetowo potraktować cele określone w strategii "Europa 2020", planie działania na rzecz racjonalizacji zużycia energii do 2020 r., inicjatywie dotyczącej Europy efektywnie korzystającej z zasobów, inicjatywie na rzecz surowców naturalnych, strategii energetycznej dla Europy 2011-2020 stanowiącej kamień milowy w kierunku planu działania "Energia 2050" oraz w planie działania na rzecz gospodarki niskoemisyjnej do 2050;
9.
zwraca uwagę, że umiędzynarodawianie i innowacja są kluczowymi czynnikami zewnętrznej konkurencyjności i wzrostu oraz mają zasadnicze znaczenie dla osiągnięcia celów strategicznych UE2020;
10.
podkreśla znaczenie odnawialnych i efektywnych z punktu widzenia klimatu i energii technologii przy przechodzeniu na zrównoważoną gospodarkę światową; przyznaje, że UE zajmuje pozycję lidera w wielu kluczowych sektorach przyjaznej dla klimatu i efektywnie wykorzystującej zasoby naturalne produkcji przemysłowej; wzywa Komisję do określenia strategii na rzecz umiędzynarodowiania i innowacji w tych sektorach;
11.
przyznaje, że walka ze zmianami klimatu i dążenie do efektywności energetycznej i dematerializacji produkcji przemysłowej pociąga za sobą konieczność aktywnej polityki na rzecz globalnego upowszechniania nowoczesnych technologii;
12.
podkreśla, że ochrona środowiska naturalnego, zdrowie publiczne i bezpieczeństwo żywności oraz przeciwdziałanie zmianom klimatu są dziedzinami, w których trzeba nasilić działania w zakresie innowacji, co pociąga za sobą zwiększenie obecnie istniejącej bazy naukowo-technologicznej; podkreśla, że unijne programy w zakresie badań naukowych i innowacji powinny w przyszłości odpowiednio uwzględnić te dziedziny; podkreśla, że w tym celu należy przyjąć przekrojowe podejście oparte na odporności ekosystemu;
13.
odnotowuje, że fragmentacja rynku w branży kultury i branży twórczości jest częściowo spowodowana różnorodnością kulturową i preferencjami językowymi użytkowników;
14.
z zadowoleniem przyjmuje skupienie się Komisji na wielkich wyzwaniach społecznych i podkreśla, że innowacje i badania są potrzebne w celu zwiększenia produktywności zasobów i zrównoważonego ich zastępowania przy jednoczesnym poszukiwaniu nowych sposobów zwiększania wydajności wykorzystywania zasobów i zużycia energii;
15.
zauważa, że należy unikać ograniczania nadawania priorytetowego charakteru innowacjom w określonych obszarach, aby nie stracić cennego potencjału innowacyjnego w perspektywie długoterminowej;
16.
uznaje, że innowacje mogą odegrać ważną rolę we wzmacnianiu spójności społecznej, przyczyniając się do poprawy jakości świadczonych usług, i że w związku z tym należy przygotować specjalne programy szkolenia zawodowego;
17.
podkreśla, że w kontekście gospodarki rynkowej innowacyjność nie ma na celu wyłącznie podejmowania ważnych wyzwań społecznych, ale odgrywa również ważną rolę w tworzeniu przyjaznych konsumentowi i atrakcyjnych produktów w sektorze rozrywki, technologii, w branży kultury i twórczości; przypomina, że europejskie przedsiębiorstwa odgrywają niebagatelną rolę na ogromnym światowym rynku innowacyjnych, zaawansowanych technologicznie produktów sektora rozrywki (inteligentne telefony komórkowe, minikomputery, konsole do gier, przenośne urządzenia służące rozrywce itp.), a także na światowym rynku sieci społecznościowych i innowacyjnych usług sieciowych;
18.
podkreśla znaczenie przewodniej inicjatywy dotyczącej Europy efektywnie korzystającej z zasobów i w zakresie polityki przemysłowej oraz działań na rzecz uniezależnienia wzrostu gospodarczego od wykorzystania zasobów poprzez wspieranie przejścia na gospodarkę niskoemisyjną, opartą na wiedzy, większe wykorzystanie odnawialnych i trwałych źródeł energii, rozwój technologii pozwalających zmniejszyć emisje CO2 i efektywnie korzystających z zasobów oraz rozwój zrównoważonego transportu, przy jednoczesnym zwiększeniu konkurencyjności przedsiębiorstw europejskich;
19.
przypomina, że świat cyfrowy oraz technologie informacyjne i komunikacyjne stanowią siłę napędową innowacyjności i dlatego dostęp do łączy szerokopasmowych jest tego niezbędnym warunkiem wstępnym, również w odniesieniu do wszystkich europejskich partnerstw na rzecz innowacji, ponieważ zwiększa współpracę i zaangażowanie obywateli; w związku z tym wzywa Komisję i państwa członkowskie do szybszego wdrażania szerokopasmowego Internetu oraz wspierania inicjatyw elektronicznych zapewniających szybką realizację agendy cyfrowej UE;
20.
wzywa Komisję do należytego uwzględnienia technologii, które stanowią podstawę "bardziej inteligentnych" zrównoważonych systemów umożliwiających przedsiębiorstwom świadczenie usług na miarę w czasie rzeczywistym w sektorach tak odmiennych jak transport i logistyka, budownictwo i zarządzanie infrastrukturą, dystrybucja energii, telekomunikacja i usługi finansowe;
21.
podkreśla, że sukces polityki innowacji i badań zależy od:
strategicznego ukierunkowania, rozwoju, planowania i wdrażania wszystkich polityk i środków w celu przyczynienia się do wzmacniania innowacyjności w Europie (za pomocą np. edukacji i szkoleń, usług doradczych, rynku pracy, jednolitego rynku, właściwego zarządzania prawami własności intelektualnej, infrastruktury, instrumentów podatkowych, polityki przemysłowej, zamówień publicznych i handlu, innowacyjnych działań prowadzonych wspólnie przez przedsiębiorstwa świadczące usługi i przedsiębiorstwa produkcyjne, ze szczególnym uwzględnieniem MŚP);
dobrze skoordynowanej wielodyscyplinarnej współpracy i (finansowego) wsparcia na szczeblu UE, państw członkowskich, regionalnym i lokalnym;
maksymalnego zaangażowania wszystkich właściwych zainteresowanych stron np. MŚP, przemysłu, uniwersytetów, instytutów badawczych, organizacji badawczych i technologicznych, rządów, organizacji społeczeństwa obywatelskiego i partnerów społecznych, w tym poszukiwania możliwości nowych form współpracy pomiędzy instytutami naukowymi i przemysłem, które będą stymulować produkcję;
koordynacji, spójności i synergii poszczególnych obszarów polityki, działań i instrumentów w celu zapobieżenia rozdrobnieniu i powielaniu wynikających z nieskoordynowanych działań badawczoinnowacyjnych;
tworzenia pozytywnego środowiska regulacyjnego dla innowacyjnych produktów w celu dostosowania do potrzeb rynkowych;
metod i procesów oceny polityki, w tym zespołów ds. wzajemnej oceny oraz rozpowszechniania udanych doświadczeń;

podkreśla, że głównym celem Unii innowacji powinno być ułatwienie koordynacji polityki i spójności poszczególnych instrumentów oraz tworzenie synergii w odniesieniu do polityki innowacji poprzez przyjęcie prawdziwie holistycznego podejścia koncentrującego się na wielkich wyzwaniach społecznych;

22.
podkreśla potrzebę przekształcenia handlowej i innowacyjnej polityki UE w autentyczną siłę napędową tworzenia miejsc pracy, zwalczania ubóstwa i zrównoważonego wzrostu na całym świecie; jest głęboko przekonany, że niezbędna jest spójność między wewnętrznymi i zewnętrznymi aspektami strategii politycznych UE, zaś kształtowanie nowej polityki handlowej musi być spójne z solidną polityką przemysłową i innowacyjną sprzyjającą tworzeniu zatrudnienia w celu zagwarantowania wzrostu gospodarczego, który z kolei sprzyja tworzeniu większej liczby i lepszej jakości miejsc pracy;
23.
podkreśla znaczenie związku między przewodnią inicjatywą "Unia innowacji" a rocznym sprawozdaniem gospodarczym, który jest głównym narzędziem wzmocnionej współpracy, ponieważ pokazuje roczne postępy państw członkowskich;
24.
wzywa Komisję do opracowania zintegrowanego wskaźnika uwzględniającego różnorodność systemów gospodarczych, jakie istnieją w państwach członkowskich, i obejmującego przedsiębiorstwa w celu umożliwienia lepszego monitorowania i oceny postępów oraz wymiernych skutków polityk i programów w zakresie innowacji; apeluje o utworzenie wiarygodnych infrastruktur danych pomagających w monitorowaniu finansowania badań i zwraca się o dalszy rozwój "tabeli wyników" za pomocą współpracy międzynarodowej i systemu w większej mierze opartego na wskaźnikach i dowodach, który mierzy europejską innowacyjność w wartościach bezwzględnych, jednocześnie inteligentnie wykorzystując dostępne zasoby;
25.
przypomina, że innowacyjność i kreatywność to procesy, które można do pewnego stopnia rozwijać, nauczać ich i udoskonalać je; w związku z tym apeluje, by innowacyjność i kreatywność lepiej włączać w systemy nauczania państw członkowskich UE, by wskazywać i upowszechniać najlepsze praktyki, kreatywne i innowacyjne programy i metody nauczania stosowanie przez państwa członkowskie;
26.
podkreśla kluczową rolę, jaka odegrają ekologiczne innowacje w osiąganiu celów strategii UE2020; wzywa w związku z tym do przyjęcia ambitnego planu działania w zakresie ekologicznych innowacji, proponującego środki mające na celu wprowadzenie innowacji ekologicznych na wszystkich etapach łańcucha wartości, w tym na etapie projektu, i zwiększenia środków na inicjatywy w tej dziedzinie za pomocą programu na rzecz konkurencyjności i innowacji;
27.
zważywszy, że innowacyjność jest zwykle ściśle powiązana z rynkiem, a jej dynamika podąża drogami nieformalnymi, uważa, że UE powinna doskonalić swoje metody oceny innowacyjności, uwzględniając fakt, że nie wszystkie zagadnienia można mierzyć tymi samymi kryteriami;
28.
podkreśla ryzyko, że termin "innowacyjność" stanie się nadużywanym sloganem i że będziemy się zadowalać samym jego wielokrotnym powtarzaniem; innowacyjność sama w sobie nie jest lekiem na wszelkie problemy i nie może być dowolnie uaktywniana w okresach kryzysów gospodarczych i społecznych; musi być natomiast celem, do którego będzie stale dążyć sektor publiczny i prywatny i który będzie aktywnie wspierać polityka edukacji, badań, polityka przemysłowa, społeczna i środowiskowa, spójnie wdrażana przez UE i państwa członkowskie;
29.
docenia znaczenie branży kulturalnej i kreatywnej w kontekście innowacji ze względu na to, że z badań wynika, iż przedsiębiorstwa, które w proporcjonalnie większym stopniu korzystają z usług branży kulturalnej i kreatywnej, osiągają znacznie lepsze wyniki w zakresie innowacji;
30.
potwierdza zasadę neutralności sieci i otwartych standardów jako siłę napędową innowacji;

Innowacyjne społeczeństwo ukierunkowane na obywateli

31.
podkreśla, że żądania obywateli i aktywne zaangażowanie przedsiębiorstw są głównymi czynnikami stymulującymi innowacje; zwraca uwagę, że stworzenie innowacyjnego społeczeństwa musi się dlatego opierać na zaangażowaniu jego obywateli, poprzez umożliwienie im wyrażenia potrzeb i kreatywnego potencjału za pomocą podejścia oddolnego oraz poprzez zapewnienie innowacyjnych rozwiązań pozwalających poszczególnym obywatelom przyczynić się do wydajności zasobów;
32.
podkreśla potrzebę tworzenia kultury uczenia się, ciekawości i podejmowania ryzyka; wzywa dlatego Komisję i państwa członkowskie do podjęcia usilnych starań na rzecz doprowadzenia do zmiany sposobu myślenia w kierunku myślenia innowacyjnego, motywowanego ciekawością oraz podejmowania ryzyka i bardziej pobłażliwego podejścia do niepowodzeń, za pomocą stymulowania zmian na rzecz zrównoważonych wzorców konsumenckich i aktywnego wspierania angażowania się obywateli i przedsiębiorstw w innowacje oraz otwartego systemu innowacyjnego; podkreśla, że innowacje stanowią proces, który nie może i nie powinien być całkowicie sterowany przez rządy, i potrzebują sprzyjających warunków, które umożliwiają elastyczność wystarczającą do stawienia czoła nieprzewidzianym zdarzeniom;
33.
uważa, że pogłębianie wiedzy i jej licznych zastosowań nie zwalnia z otwartej i partycypacyjnej oceny skutków tych zastosowań na płaszczyźnie etycznej, społecznej i politycznej; uczula na konieczność promowania kultury naukowej i rozpowszechniania jej w całym społeczeństwie;
34.
uważa, że należy podjąć kroki w celu wspierania inicjatyw zmierzających do wspierania dialogu naukowego i upowszechniania wyników wśród jak najszerszego kręgu społeczeństwa, nie tylko wśród społeczności naukowej, co zwiększy rolę społeczeństwa obywatelskiego w badaniach;
35.
uważa, że sprawą zasadniczą jest wspieranie rozwoju kultury innowacyjności na poziomie regionalnym, z jednej strony wśród przedsiębiorców, młodych ludzi odbywających szkolenia zawodowe i pracowników, a z drugiej strony wśród partnerów przedsiębiorstw, którzy odgrywają pewną rolę w ich działalności, takich jak publiczni decydenci regionalni, ośrodki badawcze, klastry przedsiębiorstw i instytucje finansujące, które często nie znają w wystarczającym stopniu zdolności innowacyjnych przedsiębiorstw w swoich regionach, w szczególności MŚP, w tym mikroprzedsiębiorstw i zakładów rzemieślniczych;
36.
podkreśla, że włączenie obywateli w wysiłki na rzecz innowacyjności powinno opierać się na dobrym zrozumieniu postępu naukowego i związanych z nim wyzwań; apeluje o intensywniejsze upowszechnianie wiedzy naukowej i technicznej; podkreśla znaczenie kształcenia ustawicznego, a także działań ukierunkowanych na grupy mające trudniejszy dostęp do nauki i technologii, zwłaszcza na mieszkańców obszarów wiejskich;
37.
zachęca Komisję i państwa członkowskie, by sprzyjały rozwojowi trwałych modeli gospodarczych opartych na innowacyjności i kreatywności, dzięki którym w Europie będą powstawać i będą chronione miejsca pracy wymagające wysokich kwalifikacji;
38.
uwypukla znaczenie podejścia oddolnego do innowacji i wspierania otwartego otoczenia dla kreatywnych idei w celu pobudzenia wzrostu produktywności, wzmocnienia pozycji zatrudnionych oraz znalezienia rozwiązania niezaspokojonych potrzeb społecznych (jak np. integracja i imigracja);
39.
apeluje o uzupełnienie obecnego finansowania z góry nowymi mechanizmami finansowania, jak np. konkursy lub zachęcające ceny dla europejskich innowatorów (pojedyncze osoby lub zespoły) w celu stymulowania pomysłów i nagradzania wynalazków, np. w dziedzinach wartościowych z punktu widzenia społeczeństwa, w których wiedza tworzona jest jako dobro publiczne; zachęca Komisję do rozważenia, czy pierwszy pilotażowy system nagród w ramach pilotażowego europejskiego partnerstwa na rzecz innowacji w dziedzinie zdrowego starzenia się jest odpowiedni;
40.
podkreśla, że innowacje społeczne polegają na nowych i skutecznych rozwiązaniach pilnych potrzeb społecznych, opracowywanych przez indywidualne osoby lub organizacje kierujące się imperatywem społecznym, niekoniecznie zaś komercyjnym; podkreśla ponadto, że innowacje społeczne dają obywatelom, niezależnie od ich roli, możliwość poprawy środowiska pracy i życia i tym samym mogą pomóc we wzmocnieniu europejskiego modelu społecznego;
41.
podkreśla rolę, jaką odgrywa sektor gospodarki społecznej (spółdzielnie, towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych, stowarzyszenia i fundacje) w zakresie innowacji społecznej, opracowując i wdrażając środki mające na celu zaspokojenie potrzeb, których nie uwzględnia rynek ani tradycyjne formy przedsiębiorczości;
42.
uważa, że strategia innowacyjna UE powinna uwolnić potencjał pracowników, umożliwiając także pracownikom nieakademickim udział i uczestnictwo w różnych rodzajach działań unijnych i projektów innowacyjnych;
43.
zauważa, że strategia "Unia innowacji" musi uznawać znaczenie pomysłów, sugestii i umiejętności zwykłych pracowników, jeżeli chodzi o innowacje; szereg badań wskazuje na fakt, że innowacyjność pracowników ma dobry wpływ nie tylko na przedsiębiorczość, lecz także na zadowolenie z pracy, oraz - jeżeli jest właściwie wykorzystywana - jest czynnikiem, który może ograniczać stres;
44.
wzywa UE, władze krajowe, regionalne i lokalne do zainicjowania projektu pilotażowego i wspierania badań nad innowacjami społecznymi oraz zapewnienia funduszy publicznych mających na celu ich wspieranie, a także partnerstw publiczno-prywatnych, które mogłyby służyć jako podstawa przyszłych działań w tej dziedzinie; podkreśla, że innowacje społeczne powinny zostać uwzględnione w programach finansowania i wsparcia, jak np. Europejski Fundusz Społeczny, programy ramowe (PR) oraz program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji (CIP);
45.
podkreśla znaczenie badań w dziedzinie medycyny, które w połączeniu z innowacyjnymi zastosowaniami będą przyczyniać się do wzrostu i dobrobytu w starzejącym się społeczeństwie; popiera bliską współpracę między jednostkami badawczymi uniwersytetów a przemysłem medycznym w celu tworzenia produktów i usług, których obywatele UE będą pilnie potrzebować w następnym dziesięcioleciu;
46.
wzywa Komisję do zwiększenia środków przeznaczonych na wspólne ramy strategiczne unijnego finansowania badań naukowych i innowacji, aby zagwarantować zrównoważone wprowadzanie infrastruktury badawczej w dziedzinie nauk przyrodniczych i medycznych jako publicznej usługi badawczorozwojowej, ukierunkowanej na lepszą jakość życia obywateli, co umożliwi dokonanie postępów w dziedzinie społeczeństwa opartego na wiedzy, zdolnego do stawienia czoła wyzwaniom społecznym w Europie;
47.
uważa, że zwiększenie bodźca dla polityki innowacji powinno być okazją do modernizacji i rozszerzenia usług publicznych w istniejących i nowych dziedzinach, we wszystkich sektorach życia gospodarczo-społecznego, promując w ten sposób ich jakość i skuteczność, wzrost zatrudnienia, zwalczanie ubóstwa i wykluczenia społecznego, a także spójność gospodarczą, społeczną i terytorialną;
48.
uważa, że lepsza koordynacja wysiłków w zakresie STI nie powinna oznaczać braku lub zmniejszenia inwestycji w zdolność naukową poszczególnych państw i regionów z korzyścią dla innych, lecz powinna przekładać się na inwestycje w rozwój solidnej i spójnej bazy badaniowo-rozwojowej w poszczególnych państwach i regionach przy uwzględnieniu specyfiki i poszczególnych stopni rozwoju jako warunków wspierania pożądanej synergii i owocnej współpracy;
49.
podkreśla potrzebę modernizacji systemu nauczania; wzywa państwa członkowskie do podjęcia działań mających na celu poprawę umiejętności (młodych) Europejczyków w zakresie przedsiębiorczości i umiejętności ilościowych poprzez włączenie przedsiębiorczości, kreatywności i innowacji do wszystkich dziedzin edukacji i zwiększenie potencjału ludzkiego, który umożliwia im odgrywanie aktywnej roli w innowacji, np. poprzez program Komisji "Erasmus dla młodych przedsiębiorców", jednocześnie chroniąc rzemiosło jako źródło innowacji;
50.
wzywa Komisję do zacieśnienia współpracy z państwami członkowskimi w celu sporządzenia średnio- i długoterminowych prognoz dotyczących umiejętności wymaganych na rynku pracy oraz do wspierania partnerstw pomiędzy wyższymi uczelniami a przedsiębiorstwami z myślą o ułatwieniu młodym ludziom wchodzenia na rynek pracy, jednocześnie przyczyniając się do tworzenia innowacyjnego społeczeństwa opartego na wiedzy, rozwoju badań stosowanych i tworzenia lepszych perspektyw na rynku pracy dla absolwentów;
51.
zauważa, że w czasach kryzysu konieczne jest przyciągnięcie młodych ludzi do nowego typu dostępnych miejsc pracy oraz zadbanie o to, aby programy podnoszenia kwalifikacji wspierały dostęp młodych ludzi do rynku pracy z myślą o umożliwieniu im maksymalnego wykorzystania potencjału zatrudnienia poprzez walkę z wysokim bezrobociem wśród obywateli w wieku poniżej 25 lat oraz wykorzystanie umiejętności młodej generacji w zakresie korzystania z nowych technologii;
52.
domaga się zaradzenia brakowi wystarczających umiejętności w dziedzinie nauki, technologii, inżynierii i matematyki; podkreśla znaczenie, jakie ma podnoszenie jakości kształcenia, poprzez zwiększanie dostępu do kształcenia przez całe życie i szkolenie zawodowe, wspieranie kształcenia ustawicznego osób zatrudnionych dzięki środkom umożliwiającym dostęp do nich i podejmowanie inicjatyw integracyjnych i niedyskryminacyjnych wobec kobiet; uznaje, że inicjatywy te - bardziej niż dotychczas - muszą ponadto być skierowane w pierwszej kolejności do pracowników na stanowiskach wymagających niższych kwalifikacji, którym grozi utrata pracy w wyniku wprowadzenia nowych technologii lub zwolnienie z powodu braku umiejętności wymaganych w wyniku restrukturyzacji lub przekształcenia; zwraca ponadto uwagę na konieczność rozwijania w większym stopniu wszelkiej działalności szkoleniowej na wszystkich poziomach z myślą o zwiększeniu kreatywności, innowacyjności i przedsiębiorczości;
53.
podkreśla znaczenie, jakie ma podnoszenie poziomu uczenia się przez całe życie oraz rozwój działalności szkoleniowej dla wszystkich z myślą o zwiększeniu ekoinnowacyjności i przedsiębiorczości oraz zagwarantowaniu możliwości dostosowania umiejętności siły roboczej do rynkowego zapotrzebowania bardziej zrównoważonej gospodarki stworzonej w oparciu o koncepcje szkolenia, którego podstawą są kompetencje; wzywa państwa członkowskie, pracodawców i pracowników, aby uznali zarządzanie umiejętnościami, szkolenie i uczenie się przez całe życie za przedmiot wspólnej odpowiedzialności w odniesieniu do innowacji, zgodnie z porozumieniem ramowym partnerów społecznych z 2002 r. w sprawie uczenia się przez całe życie;
54.
zwraca uwagę, że z racji niedoboru studentów szkół wyższych na kierunkach naukowych i technologicznych należy zadbać o to, by żaden student nie rezygnował ze studiów lub nie miał ograniczonego wyboru instytucji oświatowej z powodów finansowych oraz że konieczne jest w związku z tym dalsze wspieranie dostępu do pożyczek bankowych, które mogą być częściowo finansowane przez państwa członkowskie;
55.
podkreśla konieczność dotarcia do nieodkrytych nowatorów, w szczególności wśród MŚP; wskazuje na istotną rolę, jaką organizacje pośredniczące odgrywają w docieraniu do nieodkrytych nowatorów, dostarczaniu bodźców, udzielaniu rad i wspieraniu innowacji; jest zdania, że powinno się wzmacniać te organizacje i stworzyć dla nich program mający na celu podniesienie poziomu szkoleń, kwalifikacji i fachowej wiedzy, a znaczenie modeli dwutorowych szkoleń dla dwóch zawodów powinno w przyszłości wzrastać;
56.
przypomina znaczenie zdobycia podstawowych umiejętności i solidnej wiedzy ogólnej dla lepszego przystosowania się w środowisku zawodowym; podkreśla, że uczenie się języków obcych nabiera w tym kontekście szczególnego znaczenia;
57.
wzywa państwa członkowskie do tworzenia klastrów i zapewniania warunków, w których innowacyjność ulega przyspieszeniu, oraz do wspierania rozwoju ściślejszej współpracy partnerskiej między instytucjami edukacyjnymi a światem biznesu, zarówno na szczeblu krajowym, jak i międzynarodowym, przy jednoczesnym uwzględnianiu potrzeb przedsiębiorstw przy opracowywaniu programów nauczania;
58.
uważa, że niezbędne jest tworzenie programów mających na celu sprzyjanie kulturze naukowej i technologicznej, szczególnie w ramach promowania innowacji we wszystkich dziedzinach;
59.
popiera propozycję Komitetu Regionów dotyczącą utworzenia wirtualnej sieci kreatywności, dostępnej dla wszystkich: przedsiębiorstw, władz regionalnych i lokalnych, instytucji rządowych, sektora prywatnego i obywateli, która oferowałaby doradztwo, wsparcie i dostęp do kapitału podwyższonego ryzyka i służb technicznych; zauważa, że wirtualny charakter sieci ma tę dodatkową zaletę, że mieszkańcy wysp, regionów najbardziej oddalonych, obszarów wiejskich, górskich i słabo zaludnionych będą mogli uzyskać łatwiejszy dostęp do specjalistycznych porad, edukacji, wiedzy oraz wsparcia biznesowego i finansowego;
60.
zachęca Komisję do poczynienia znacznych postępów w poszerzaniu perspektyw kariery pracowników naukowych i zwiększaniu ich mobilności pomiędzy sektorami badań i ponad granicami krajów; umożliwiłoby to zapewnienie odpowiedniego zaplecza badawczego i podniosłoby jakość unijnych badań i innowacji; pracownicy naukowi w całej UE powinni móc korzystać z odpowiednich szkoleń, atrakcyjnych warunków rozwoju kariery i braku przeszkód w mobilności;
61.
zauważa, że innowacje społeczne stanowią wyzwanie w zakresie kapitału ludzkiego, w których większą rolę muszą odgrywać uniwersytety - poprzez edukację, kształcenie przez całe życie, badania, innowacje i przedsiębiorczość; podkreśla znaczenie bardziej otwartych i nowocześniejszych uniwersytetów oraz potrzebę większej ich autonomii przy określaniu strategicznych priorytetów i własnych sposobów działania w odpowiedzi na priorytety społeczne;
62.
podkreśla, że aby zapewnić lepszą integrację elementów trójkąta wiedzy, należy wspierać politykę służącą zacieśnieniu współdziałania między systemami edukacji i światem biznesu przy opracowywaniu nowych programów nauczania i programów studiów doktoranckich;
63.
wzywa Komisję do utworzenia platformy cyfrowej "otwartych innowacji", na której obywatele i zainteresowane strony w całej Europie mogliby zgłaszać problemy w zakresie ogólnoeuropejskiej polityki oraz przedstawiać pomysły i rozwiązania;
64.
odnotowuje istniejącą na uniwersytetach dysproporcję umiejętności, jeżeli chodzi o sprawniejsze i proaktywne współdziałanie z sektorem biznesowym; wzywa Komisję do zainicjowania nowego ogólno-europejskiego programu szkolenia i kształcenia kadry kierowniczej uniwersytetów, specjalistów ds. transferu technologii i brokerów technologii oraz do wydania wytycznych w celu profesjonalizacji takich karier na uniwersytetach;

Uproszczenie, defragmentacja, finansowanie i standaryzacja

65.
podkreśla, że z bardziej tradycyjnymi sektorami wydatków UE wiążą się znaczne koszty alternatywne i zwraca uwagę na potrzebę dopasowania strategicznych priorytetów UE2020 do polityki budżetowej; wzywa zatem do przeznaczenia większej części budżetu UE na cele badań i rozwoju oraz innowacji;
66.
podkreśla względnie niewielką wysokość budżetu UE na cele badań i rozwoju oraz innowacji, w porównaniu z budżetami państw członkowskich, z których finansowana jest większość badań w ramach finansowania publicznego; wzywa zatem do położenia większego nacisku na instrumenty finansowania, które pobudzają do krajowych wydatków na badania, inwestycji prywatnych i finansowania ze środków EBI, tak aby promować koordynację działań i stymulować inwestycje celem osiągnięcia celów europejskich;
67.
wzywa Komisję do połączenia istniejących programów pomocy i struktur wsparcia w celu przejścia do prostego i dostępnego systemu mającego na celu przyspieszenie innowacji, skoncentrowanie się na wielkich wyzwaniach społecznych i aktywnie zapobiegającego fragmentacji i biurokracji;
68.
wzywa Komisję do oceny istniejących programów pomocy i struktur wsparcia oraz ustanowienia we współpracy z państwami członkowskimi jednego punktu kontaktowego, który będzie pełnić funkcje miejsca, gdzie wszystkie zainteresowane strony (zwłaszcza innowacyjne małe i średnie przedsiębiorstwa) - w tym władze lokalne i regionalne - mogą uzyskiwać informacje i składać wnioski o wsparcie finansowe lub nawiązać kontakt z potencjalnymi partnerami;
69.
podkreśla potrzebę wsparcia MŚP od pierwszego etapu innowacji do samego końca, tak aby mogły one wprowadzać innowacje i wziąć udział w europejskich programach wsparcia;
70.
popiera strategie internacjonalizacji klastrów mające na celu ustanowienie prawdziwych systemów wsparcia dla MŚP;
71.
nalega, aby klastry europejskie koniecznie stały się bardziej widoczne i szerzej informowały o swoich sukcesach i wynikach; proponuje ustanowienie platformy usług dla innowacyjnych MŚP dzięki powiązaniom między różnymi klastrami i parkami technologicznymi w Europie i na świecie (np. w regionie Morza Śródziemnego);
72.
podkreśla, że w czasach kryzysu gospodarczego inwestycje w badania i rozwój na ogół maleją, mimo iż wykazano, że to przedsiębiorstwa i państwa członkowskie inwestujące najwięcej w takich właśnie czasach uzyskują największą przewagę konkurencyjną na rynku;
73.
wzywa Komisję do wprowadzenia jednolitych ram polityki wspierania i finansowania innowacji ze zharmonizowanymi zasadami, do stworzenia synergii i łączenia - tam gdzie to możliwe - programów w zakresie wsparcia badań, rozwoju i innowacji oraz do wspierania innowacji poprzez kierowanie większej ilości środków na innowacje, a także poprzez stymulowanie większego zaangażowania sektora finansowego; upomina państwa członkowskie, aby przestrzegały swoich zobowiązań dotyczących przeznaczenia dochodów z systemu handlu uprawnieniami do emisji (ETS) na finansowanie działań związanych z klimatem, w tym projektów innowacyjnych;
74.
wzywa Komisję do rozważenia programów wielofunduszowych dla państw członkowskich i regionów, które pragną z nich korzystać; uważa, że przyczyniłoby się to do działania w sposób bardziej zintegrowany i elastyczny oraz zwiększyłoby skuteczność interakcji różnych funduszy (fundusze strukturalne i programy ramowe na rzecz badań naukowych i rozwoju);
75.
przyłącza się do Rady w żądaniu zapewnienia lepszej równowagi pomiędzy zaufaniem i kontrolą oraz pomiędzy podejmowaniem ryzyka a jego unikaniem, przyznając, że innowacje i badania to działania wysokiego ryzyka, których wyników nie można z góry zagwarantować;
76.
zwraca uwagę na fakt, że podmioty uczestniczące w procesie innowacji muszą dostosowywać się do różnych procedur i kryteriów kwalifikowalności zarówno w ramach poszczególnych programów europejskich, jak i pomiędzy programami europejskimi a programami krajowymi; skutkuje to rozbudowaną biurokracją, wysokimi kosztami oraz stratą czasu i możliwości; apeluje o wspólne zaangażowanie ze strony Komisji i państw członkowskich na rzecz wdrożenia procesu uproszczenia i harmonizacji procedur wyboru i kryteriów kwalifikowalności stosowanych w europejskiej przestrzeni badań i innowacji;
77.
zwraca się do Komisji Europejskiej, aby przedstawiła Parlamentowi Europejskiemu ocenę zewnętrzną instrumentów innowacyjności utworzonych w ramach siódmego programu ramowego, jak np. platform technologicznych i wspólnych inicjatyw technologicznych, przy czym ocena ta powinna obejmować działalność, przetargi, projekty innowacyjne i wyniki (jeżeli istnieją) oraz wkład ekonomiczny ze środków publicznych i prywatnych;
78.
ponownie wskazuje na potrzebę znacznego wzrostu inwestycji w badania i rozwój oraz innowacje, zarówno w sektorze prywatnym, jak i publicznym, aby przemysł UE pozostał liderem w dziedzinie technologii i utrzymał światową konkurencyjność w obszarach takich jak efektywność transportowa i energetyczna; ponadto niezbędne jest zwiększenie środków publicznych na badania, rozwój i innowacje, aby stymulować inwestycje prywatne;
79.
apeluje, by przyszły program ramowy wspierał optymalne wykorzystanie wyników badań przez ich powiązanie z procesem innowacyjności dzięki rozszerzeniu finansowanych projektów na etapy demonstracji i tworzenia prototypów;
80.
podkreśla znaczenie lepszej pomocy we wdrażaniu polityki i programów zwiększających synergię w łańcuchu infrastruktura badawczo-rozwojowa - innowacje - tworzenie miejsc pracy;
81.
administracyjne i finansowe uproszczenie procedur finansowania publicznego, zwłaszcza w ramach unijnych programów ramowych, jest wstępnym warunkiem stabilności, zapewnienia uczestnikom pewności prawnej, a w rezultacie warunkiem zwiększenia udziału przemysłu;
82.
ponownie stwierdza, że programy ramowe powinny nadal wspierać badania w przemyśle realizowane w ramach współpracy, ponieważ stymuluje to fundusze płynące z przemysłu oraz ma pozytywny wpływ na tworzenie pożytecznej innowacyjności na jednolitym rynku;
83.
domaga się utrzymania wysokiego poziomu doskonałości w zakresie podstawowych badań naukowych w oparciu o sukces Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych oraz utrzymania mocnej podstawy dla stosowanych badań naukowych i innowacji, przez stworzenie agencji na wzór Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych, która zajęłaby się badaniami stosowanymi i innowacjami, łącząc we właściwy sposób istniejące struktury;
84.
uważa, że innowacje i kreatywność mają kluczowe znaczenie dla ożywienia gospodarczego Unii, i że nie można nie doceniać znaczenia przekształcania unijnych naukowych i technologicznych przełomów w nowe towary i usługi;
85.
przypomina, że innowacje to pomyślne stosowanie pomysłów w praktyce i uwypukla podstawowe powiązanie między innowacją a rynkiem; w związku z tym dostępne powinny być właściwe instrumenty finansowe, których celem będzie przyspieszenie wprowadzania udanych technologii, usług lub procesów na rynek UE, szczególnie tych ukierunkowanych na wielkie wyzwania społeczne;
86.
uważa, że w Unii Europejskiej wyniki badań są wykorzystywane do celów handlowych w nieodpowiedniej mierze lub w zbyt powolny sposób oraz zaleca tworzenie inkubatorów przedsiębiorczości, które będą aktywnie poszukiwały innowacji i będą miały kontakt ze szkołami wyższymi i instytutami badawczymi, i których zadaniem będzie wspieranie wykorzystania wyników badań do celów handlowych, np. poprzez kontakty z przedsiębiorstwami lub pomoc w znalezieniu "aniołów biznesu" bądź oferowanie kapitału zalążkowego na rozpoczynanie działalności gospodarczej;
87.
podkreśla, że aby pobudzać popyt na produkty innowacyjne i rynek tych produktów, konieczne jest wspieranie innowacji poprzez tworzenie nowych możliwości rynkowych;
88.
wzywa Komisję i państwa członkowskie do określenia i wdrożenia ram politycznych w celu pobudzenia szybkiego dostępu użytkowników do cennych innowacji w całej UE, dbając o to, aby najnowsze innowacje mogły rzeczywiście docierać do potencjalnych użytkowników końcowych w rozsądnym czasie;
89.
podkreśla, że istotne jest rozróżnienie na innowacje i badania naukowe; zauważa, że innowacyjność jest złożonym, przekrojowym procesem społeczno-gospodarczym, który polega na staraniach o zwiększenie wydatków na badania naukowe i rozwój, wsparcie dla MŚP i dla działalności w dziedzinie wysoko rozwiniętych technologii oraz skupia się na rozwijaniu zintegrowanych systemów opartych na cechach i specyficznych elementach różnych terytoriów;
90.
wzywa Komisję do ściślejszego powiązania instrumentów finansowania z narzędziami innowacyjnymi w zakresie popytu i ukierunkowania tego wsparcia w większym stopniu na MŚP oraz firmach rozpoczynających działalność, które potrzebują wcześniejszego dostępu do rynków UE lub rynków międzynarodowych; uważa dlatego, że należy przyjąć jasne i szczegółowe "zasady uczestnictwa" zawierające środki mające na celu zwiększenie udziału małych przedsiębiorstw i mikroprzedsiębiorstw;
91.
podkreśla znaczenie programów doktoranckich dla europejskiej innowacyjności oraz proponuje opracowanie europejskich ram programów doktoranckich, które będą zachęcały do uczenia się przez całe życie i będą angażowały przedsiębiorstwa we wspieranie badań i wykorzystywanie ich wyników; wzywa państwa członkowskie do usunięcia wszelkich przeszkód prawnych lub administracyjnych, które mogą ograniczać dostęp zainteresowanych stron do programów doktoranckich;
92.
wzywa Komisję do rozważenia programów wielofunduszowych dla państw członkowskich i regionów, które pragną z nich korzystać; uważa, że przyczyniłoby się to do bardziej zintegrowanych i elastycznych metod pracy i zwiększyłoby skuteczność poszczególnych funduszy (funduszy strukturalnych oraz programów ramowych w zakresie badań i rozwoju);
93.
podkreśla potrzebę wspierania złożonej struktury finansowej, jak również rozwoju nowych mechanizmów finansowych, łącząc również instrumenty automatyczne z instrumentami opierającymi się na dotacjach, tak aby sprzyjać inwestycjom potrzebnym do osiągnięcia strategicznych celów w zakresie badań i rozwoju;
94.
z zadowoleniem przyjmuje wniosek Komisji w sprawie uruchomienia do 2014 r. środków finansowych mających przyczyniać się do zwiększania i uzupełniania funduszy prywatnych niezbędnych do wspierania innowacyjności europejskiej;
95.
zaleca zmianę zakresu uprawnień EBI, aby pozwolić na finansowanie okołorynkowych badań i innowacji o wysokim stopniu ryzyka; w związku z tym zwraca się do Komisji o rozszerzenie pomyślnego mechanizmu finansowania opartego na podziale ryzyka (RSFF) proponowanego przez EBI za pomocą:
zwiększenia wskaźnika gwarancji na pokrycie ryzyka,
podniesienia dostępnych gwarancji i pożyczek dla prywatnych firm lub instytucji publicznych, których działalność w zakresie badań, rozwoju i innowacji odznacza się wyższym ryzykiem finansowym,
zapewnienia dodatkowych 500 mln EUR w 2011 r., zwiększenia bieżącego finansowania z 1 mld EUR do 5 mld EUR po 2013 r. oraz
dywersyfikacji rodzajów struktur dzielenia ryzyka, aby zapewnić przedsiębiorstwom - zwłaszcza MŚP - lepszy dostęp do finansowania;
96.
proponuje utworzenie europejskiego funduszu finansowania innowacji, aby zwiększyć zdolność inwestycyjną w innowacyjne MŚP dzięki podziałowi ryzyka poprzez mobilizowanie zasobów prywatnych;
97.
z zadowoleniem przyjmuje wniosek Komisji w sprawie zdefiniowania konkretnych inwestycji adresowanych do innowacyjnych firm rozpoczynających działalność;
98.
wzywa Komisję do przesunięcia większej części badań okołorynkowych, w tym projektów pokazowych, do instrumentów dłużnych i instrumentów o charakterze udziałowym w przyszłych programach ramowych, które mogą przyciągnąć więcej kapitału prywatnego, jak CIP, RSFF, EFI oraz umożliwienia MŚP ogólnoeuropejskiego dostępu do tych instrumentów; podkreśla potrzebę zniwelowania różnic w finansowaniu w przypadku (transgranicznych) firm rozpoczynających działalność;
99.
podkreśla, że przy opracowywaniu instrumentów finansowania wymagane jest lepsze zrozumienie właściwości związanych z wielkością firmy, stadium jej rozwoju i sektorem działalności; wzywa do pilnego podjęcia działań, aby zmierzyć się z problemem najważniejszych wąskich gardeł na wczesnych etapach innowacji poprzez poprawę dostępu do kapitału zalążkowego, wsparcia "anioła biznesu" oraz większego finansowania kapitałowego lub quasi-kapitałowego o charakterze udziałowym zarówno na szczeblu UE, jak i na szczeblu regionalnym i lokalnym;
100.
podkreśla, że kapitałowi wysokiego ryzyka w UE daleko do osiągnięcia pełnego potencjału rozwojowego ze względu na różnice w przepisach krajowych i systemach podatkowych; z zadowoleniem przyjmuje wniosek Komisji, którego celem jest zapewnienie do 2012 r. możliwości swobodnego funkcjonowania i inwestowania w UE funduszy kapitału podwyższonego ryzyka ustanowionych w którymkolwiek państwie członkowskim, dzięki czemu zostanie utworzony prawdziwy jednolity rynek kapitału podwyższonego ryzyka w UE;
101.
wzywa do dalszego rozwoju instrumentów i mechanizmów mających poprawić dostęp MŚP do badań i usług w zakresie innowacji (takich jak kupony innowacyjności) oraz innych usług dla przedsiębiorstw opartych na wiedzy (modelowanie, ocena ryzyka itd.), które mają podstawowe znaczenie dla zdolności MŚP do innowacji i wprowadzenia na rynek innowacyjnych rozwiązań;
102.
podkreśla zalety pod względem handlu i ekoefektywności systemów produktowo-usługowych i modeli biznesowych ukierunkowanych na daną funkcję i wzywa Komisję do opracowania strategii w tej dziedzinie;
103.
zwraca się do Komisji i państw członkowskich o ponowną ocenę całego systemu innowacji z myślą o usunięciu niepotrzebnych barier finansowych i administracyjnych, np.:
w celu dostępu do kredytów oraz innych możliwości finansowania i instrumentów finansowych dla uniwersytetów oraz organizacji badawczych i technologicznych,
w celu rozwoju działań w dziedzinie transferu technologii opartych na waloryzacji własności intelektualnej;
104.
z żalem zauważa, że protokoły dotyczące innowacji podlegają długim zbiurokratyzowanym procedurom zatwierdzania, które spowalniają innowacyjność, ograniczają konkurencyjność unijnego rynku i powstrzymują rozwój wiedzy naukowej w świecie medycznym, opóźniając korzyści dla pacjentów;
105.
podkreśla znaczenie, jakie ma priorytetowe potraktowanie przeglądu dyrektywy o badaniach klinicznych w porozumieniu z naukowcami, aby ulepszyć ramy regulacyjne w zakresie opracowywania produktów leczniczych i porównywania alternatywnych terapii z produktami leczniczymi znajdującymi się w fazie badań klinicznych (zgodnie z konkluzjami Rady w sprawie innowacji i solidarności w dziedzinie produktów farmaceutycznych przyjętymi w dniu 6 grudnia 2010 r. w Brukseli);
106.
podkreśla, że istotne znaczenie ma wykorzystywanie nowej wiedzy do tworzenia nowych i lepszych sposobów zapobiegania chorobom nowotworowym, ich wykrywania i leczenia oraz do wspierania szybkich mechanizmów mających na celu udostępnianie tych odkryć pacjentom;
107.
podkreśla znaczenie innowacji w trójkącie wiedzy i przypomina o potrzebie rozwoju kultury innowacji w ramach perspektywy finansowej i w perspektywach po 2013 r.;
108.
zachęca państwa członkowskie, aby w ścisłej współpracy z regionami jak najlepiej wykorzystywały fundusze strukturalne na badania, rozwój i innowacje w bieżącym okresie finansowania z ukierunkowaniem na wielkie wyzwania społeczne, dążąc do osiągnięcia spójności w innowacjach i badaniach oraz dostosowując priorytety funduszy strukturalnych do celów UE2020; wzywa Komisję i państwa członkowskie do unikania kosztownego powielania za pomocą wspierania inteligentnych, specjalistycznych i lepiej ukierunkowanych strategii; uważa, że regiony powinny być zachęcane do wspierania tej struktury europejskich specjalizacji;
109.
podkreśla, że środki z Funduszu Spójności przeznaczone na innowacje są w znacznej części niewykorzystywane z powodu niewłaściwych wymogów administracyjnych oraz konieczności zapewnienia odpowiedniej kwoty funduszy krajowych, które są niedostępne w czasach ograniczeń finansowych; zwraca uwagę, że fakt ten przyczynia się do zwiększania różnic gospodarczych pomiędzy państwami członkowskimi, które to różnice są podstawową przyczyną obecnego kryzysu w strefie euro; apeluje o reformę i usprawnienie funduszy strukturalnych, aby były one dostępne na cele restrukturyzacji odnośnych podmiotów gospodarczych, zwłaszcza MŚP;
110.
uważa, że wykazano, iż wyznaczanie wzorców i poziomów odniesienia jest silnym czynnikiem wspierającym promowanie innowacji i zrównoważonej konkurencyjności w niektórych sektorach przemysłu; wraz z Radą zachęca Komisję do przedkładania propozycji mających na celu przyspieszenie, uproszczenie, ograniczenie kosztów i unowocześnienie procedur standaryzacyjnych dzięki zwiększeniu przejrzystości i zaangażowania zainteresowanych stron, umożliwiając tym samym szybsze reagowanie Europy na rozwój sytuacji na globalnych innowacyjnych rynkach; zwraca się do Komisji o poważne rozważenie skutecznych mechanizmów innowacyjnych, takich jak utworzenie otwartych standardów integrujących zainteresowane strony w łańcuchu wartości;
111.
wskazuje, że normalizacja może prowadzić do innowacji i konkurencyjności poprzez ułatwianie dostępu do rynków i umożliwianie interoperacyjności; zachęca Komisję do zwiększenia wysiłków na rzecz promowania włączenia standardów europejskich, szczególnie w obszarze społecznym i środowiskowym, do przyszłych umów o wolnym handlu;
112.
podkreśla zatem, że wszystkie strategie związane z przekształcaniem Europy po zakończeniu kryzysu na świecie muszą kierować się tworzeniem trwałych miejsc pracy;
113.
wzywa Komisję Europejską, aby zastosowała się do wydanego przez grupę ekspercką zalecenia w ramach oceny śródokresowej siódmego programu ramowego, zgodnie z którym należy rozważyć moratorium na nowe instrumenty, dopóki istniejące instrumenty nie osiągną zadowalającego poziomu rozwoju i nie zostaną odpowiednio ocenione; apeluje zatem o szczególną ostrożność w celu uniknięcia zamieszania spowodowanego powielaniem instrumentów;
114.
zwraca się do Komisji Europejskiej, by przedstawiła Parlamentowi Europejskiemu zewnętrzną ocenę instrumentów w dziedzinie innowacji utworzonych w ramach siódmego programu ramowego, takich jak np. platformy technologiczne i wspólne europejskie inicjatywy technologiczne, oraz uważa, że ocena powinna obejmować działalność, zaproszenia do składania ofert, projekty innowacyjne i wyniki (jeżeli są dostępne) oraz wkład gospodarczy z funduszy publicznych i prywatnych.
115.
mając na względzie cel, jakim jest osiągnięcie do 2020 r. poziomu finansowania badań i rozwoju technologicznego wynoszącego 3 % PKB, a przyznając, że badania i innowacyjność to jedyna pewna droga do ożywienia gospodarczego UE, wzywa Komisję do rozważenia możliwości ustanowienia pośredniego minimalnego obowiązkowego poziomu finansowania badań i rozwoju technologicznego przez państwa członkowskie, w wysokości 1 % PKB, który trzeba będzie osiągnąć do 2015 r.;
116.
zwraca uwagę na fakt, że innowacje są niezbędne do rozwoju gospodarczego i że Unia Europejska musi zatrudnić dodatkowo około jednego miliona pracowników naukowych, aby osiągnąć cel, jakim jest przeznaczenie 3 % PKB na badania i rozwój, zgodnie ze strategią "Europa 2020"; uważa, że cel ten można łatwiej osiągnąć poprzez znaczne zwiększenie liczby kobiet naukowców, które stanowią jedynie 39 % pracowników naukowych zatrudnionych w sektorze publicznym i szkolnictwie wyższym oraz 19 % pracowników naukowych zatrudnionych w sektorze prywatnym(6);
117.
popiera cel zwiększenia o 1 milion liczby pracowników naukowych w Unii Europejskiej do 2020 r. i stwierdza, że taka ogromna inwestycja mogłaby przynieść znaczne efekty mnożnikowe dla zatrudnienia, ale jednocześnie twierdzi, że jest to bardzo ambitny cel wymagający określenia celów dla poszczególnych państw oraz podjęcia zdecydowanych działań; zauważa, że sektor publiczny niekoniecznie dysponuje wystarczającymi środkami na ten cel, w związku z czym mimo iż szkoły wyższe i publiczne instytuty badawcze potrzebują większej liczby stanowisk dla pracowników naukowych, większość nowych pracowników naukowych zostanie zatrudniona w sektorze prywatnym; zwraca uwagę, że większą uwagę należy skupić nie na liczbie pracowników naukowych, lecz na ich potencjale innowacyjnym, jakości ich wykształcenia, europejskim podziale zadań w zakresie badań naukowych oraz przeznaczanych na nie zasobach i ich jakości;
118.
z zadowoleniem przyjmuje wspieranie przez Komisję otwartego i gotowego do współpracy nowatorstwa, które przyniesie długofalowe korzyści społeczne i gospodarcze; popiera w tym względzie zobowiązanie Komisji do upowszechniania, przekazywania i optymalizacji wyników badań, wraz ze swobodnym dostępem do publikacji i do danych, których źródłem są publiczne badania naukowe; zachęca Komisję do znalezienia niezbędnych środków, aby osiągnąć te cele oraz podkreśla rolę, jaką mogą w tym względzie odegrać Europejczycy;

Jednolity rynek i własność intelektualna

119.
podkreśla, iż europejski jednolity rynek jak najszybciej musi obejmować wszystkie towary i usługi, w tym innowacyjne produkty w zakresie zdrowia, tym samym zapewniając dostęp 500 mln konsumentów; powtarza, że ogromnym wyzwaniem stojącym przed europejskim jednolitym rynkiem jest rozdrobnienie praw i procesów zatwierdzania;
120.
podkreśla, że w niektórych sektorach, takich jak zdrowie, wyniki badań prowadziły do innowacji, gdy tylko stan wiedzy naukowej na to pozwalał, i w związku z tym uważa, że pesymizm Komisji w odniesieniu do innowacji jest często nieuzasadniony;
121.
podkreśla, że obecne praktyki wydawania licencji przyczyniają się do fragmentacji wewnętrznego rynku UE; zauważa, że chociaż dokonano postępów, nie zajęto się w zadowalającym stopniu kwestią zapotrzebowania konsumentów na wieloterytorialne i szerokorepertuarowe licencje na wykorzystanie transgraniczne i online;
122.
przypomina, że celem UE jest promowanie branży kultury i branży twórczej, zarówno online, jak i offline, a także uważa, że celem powinno być powszechne użycie paneuropejskich licencji zgodnie z zapotrzebowaniem rynku i konsumentów oraz że, jeśli nie uda się tego osiągnąć w krótkim czasie, należy przeprowadzić kompleksową ocenę niezbędnych przepisów prawnych w celu zajęcia się wszelkimi potencjalnymi przeszkodami w tworzeniu skutecznego wewnętrznego rynku UE, łącznie z zasadą terytorialności;
123.
z zadowoleniem przyjmuje przeprowadzony przez Komisję przegląd systemu znaków towarowych UE i zachęca Komisję do dopilnowania, by podjęto właściwe kroki celem zagwarantowania jednakowego stopnia ochrony znaków towarowych w środowisku online i offline;
124.
podkreśla, że silny, wyważony i odpowiednio wdrażany system praw własności intelektualnej (IPR), przyczyniający się do większej przejrzystości i zapobiegający rozdrobnieniu, jest jednym z kluczowych warunków ramowych innowacji; z zadowoleniem przyjmuje starania Komisji podejmowane w celu dopilnowania, by IPR nie stanowił bariery dla konkurencyjności i innowacyjności; zwraca się ponadto do Komisji o opracowanie obszernej strategii w zakresie własności intelektualnej - a w odpowiednich przypadkach o przedstawienie wniosków ustawodawczych - w celu zapewnienia równowagi pomiędzy prawami wynalazców a wspieraniem szerokiego zastosowania i dostępu do wiedzy i wynalazków;
125.
zachęca Komisję, aby skupiła swą uwagę na dopilnowaniu, by MŚP mogły skutecznie korzystać z praw własności intelektualnej i przemysłowej;
126.
uważa, że Komisja powinna wziąć pod uwagę konkretne problemy, których doświadczają MŚP w zakresie dochodzenia praw własności intelektualnej zgodnie z zasadą "Najpierw myśl na małą skalę" zapisaną w programie "Small Business Act" dla Europy, między innymi poprzez stosowanie zasady niedyskryminacji wobec MŚP;
127.
stoi na stanowisku, że dobrze funkcjonujące egzekwowanie praw własności intelektualnej usprawnia środki służące zachęcaniu przedsiębiorstw do opracowywania produktów innowacyjnych i tym samym zwiększa gamę towarów i usług dostępnych dla konsumentów;
128.
domaga się wprowadzenia jednolitego patentu wspólnotowego, który miałby charakter wyważony; tymczasem z zadowoleniem przyjmuje szerokie wsparcie w Radzie dla rozszerzonej procedury współpracy w zakresie jednolitego patentu UE, która powinna się rozpocząć w 2011 r.;
129.
zwraca uwagę, że należy stworzyć jednolity patent europejski oraz status przedsiębiorstwa europejskiego, aby przyczynić się do popularyzacji wymian handlowych poza rynkiem wspólnotowym; zwraca uwagę na potrzebę zmniejszenia kosztów patentu i praw własności intelektualnej UE, uwzględniając istniejące nierówności gospodarcze wśród państw członkowskich UE, tak aby stały się one bardziej konkurencyjne w stosunku do cen amerykańskich czy japońskich;
130.
zwraca się o sfinalizowanie do 2014 r. europejskiej przestrzeni badawczej - obowiązku wynikającego z traktatu - w celu umożliwienia UE utrzymania i przyciągania największych talentów, zapewnienia jak największej mobilności naukowców, promowania transgranicznej działalności instytutów badawczych i technologicznych, a także rozpowszechniania, transferu i wykorzystania wyników badań; podkreśla, że kluczowe będzie rozwinięcie odpowiednich mechanizmów finansowania;
131.
podkreśla, że należy wspierać strategie polityczne sprzyjające pozostawaniu pracowników naukowych w państwach członkowskich UE, z których pochodzą, poprzez promowanie atrakcyjnych warunków pracy w publicznych instytutach badawczych;
132.
uważa, że skuteczna polityka na rzecz innowacyjności i wzrostu musi przewidywać obowiązkowe inwestycje w programy badawcze ułatwiające mobilność i wymianę między naukowcami na poziomie międzynarodowym i wzmacniające współpracę między światem nauki i biznesu (działania Marie Curie);
133.
podkreśla znaczenie tworzenia na poziomie europejskim i krajowym korzystnych warunków i zachęt, które pobudzą do podejmowania studiów doktoranckich i udziału w badaniach innowacyjnych, tak aby zapobiegać drenażowi mózgów i umożliwić UE czerpanie znacznych korzyści, wzmacniając jej konkurencyjność dzięki zaawansowanym, innowacyjnym badaniom i studiom;
134.
domaga się szybkiego przeglądu przepisów dotyczących wspólnotowego znaku towarowego i wzywa w związku z tym do podjęcia odpowiednich działań celem zapewnienia znakom towarowym takiego samego poziomu ochrony w środowisku online i offline;
135.
z zadowoleniem przyjmuje propozycję Komisji dotyczącą opracowania do końca 2011 r. europejskiego rynku wiedzy w odniesieniu do praw własności intelektualnej i licencji, w tym ułatwienia dostępu do niewykorzystywanej własności intelektualnej, między innymi przez zachęcanie do tworzenia wspólnych platform patentowych i karteli patentowych;
136.
wzywa Komisję do przedłożenia wniosków ustawodawczych niezbędnych do utworzenia do 2015 r. w pełni funkcjonującego cyfrowego jednolitego rynku, ponieważ poprawiłoby to w znacznej mierze warunki ramowe dla innowacji; podkreśla, że inicjatywy muszą być ambitne szczególnie w kluczowych obszarach, takich jak prawa autorskie, handel elektroniczny, w tym polityka konsumencka w zakresie handlu elektronicznego oraz korzystanie z informacji sektora publicznego;
137.
nawołuje Komisję i państwa członkowskie do przyznania sfinalizowaniu jednolitego rynku, w tym działaniom wspierającym cyfrowy jednolity rynek, centralnej roli w polityce innowacyjności, ponieważ zapewni to lepsze ceny i jakość dla konsumentów, będzie wspierać rozwój innowacyjnych produktów, stymulować tworzenie miejsc pracy w UE oraz tworzyć nowe możliwości wzrostu UE na rynkach pionierskich;
138.
uważa, że chcąc zmierzać do jednolitego rynku innowacji, trzeba uzgodnić metody oceny korzyści gospodarczych i społecznych, pośrednich i bezpośrednich, krótko- i długofalowych;

Zamówienia publiczne

139.
przypomina, że zamówienia publiczne, stanowiące 17 % rocznego PKB Unii Europejskiej, odgrywają ważną rolę w europejskim jednolitym rynku oraz przy stymulowaniu innowacji;
140.
wzywa państwa członkowskie do strategicznego wykorzystania zamówień publicznych dotyczących wyzwań społecznych w celu pobudzania innowacji oraz do ukierunkowywania swych budżetów przeznaczonych na zamówienia publiczne na innowacyjne, trwałe i wydajne ekologicznie produkty, procesy i usługi, przy uwzględnieniu, że najtańsza oferta nie zawsze musi być najbardziej opłacalna ekonomicznie; z tego względu zwraca się do Komisji, aby:
ułatwiała w swych wnioskach ustawodawczych zamówienia publiczne umożliwiające innowacje, w tym przegląd możliwości przedkomercyjnych zamówień publicznych,
zapewniała możliwości wykorzystania współfinansowania unijnego z funduszy strukturalnych jako zachęty dla regionalnych i lokalnych organów publicznych,
wydawała wskazówki dotyczące najlepszych praktyk oraz opracowania programów szkoleniowych dla organów zamawiających z sektora publicznego na szczeblu państw członkowskich, służących rozwijaniu umiejętności w zakresie złożonych przedkomercyjnych i innowacyjnych zamówień publicznych;
141.
podkreśla, że innowacje powinny stanowić główny element publicznej polityki w dziedzinach takich jak środowisko naturalne, woda, energia, transport, telekomunikacje, zdrowie i edukacja; podkreśla znaczenie, jakie ma wspieranie powszechnego rozpowszechniania innowacji i ich przyswajania w sektorze publicznym i przedsiębiorstwach, szczególnie małych i średnich;
142.
domaga się, by Komisja i państwa członkowskie wspierały wysiłki sektora publicznego zmierzające do przyjęcia innowacyjnego podejścia i uruchomiły nowy program badań w dziedzinie innowacji w sektorze publicznym, przykładowo w dziedzinie administracji elektronicznej, elektronicznych usług zdrowotnych czy elektronicznych zamówień publicznych, oraz do upowszechniania najlepszych rozwiązań w administracji publicznej, które pozwolą ograniczyć biurokrację i obejmą strategie polityczne stawiające obywatela w centrum uwagi; podkreśla znaczenie sektora publicznego w umacnianiu zaufania publicznego do wewnętrznego rynku cyfrowego;
143.
nawołuje Komisję, państwa członkowskie oraz organy lokalne i regionalne, by zachęcały do korzystania z zamówień w formie elektronicznej, a w szczególności stosowania zamówień przedkomercyjnych, w tym wspólnych zamówień, przy należytym poszanowaniu zasad ochrony danych jako integralnej części strategii innowacyjnej UE; wzywa w szczególności Komisję, by podczas ogólnego przeglądu ram prawnych zamówień publicznych nadała większą przejrzystość odnośnym przepisom i uprościła je oraz umożliwiła instytucjom zamawiającym bardziej przejrzyste korzystanie z zamówień przedkomercyjnych; wzywa również Komisję i państwa członkowskie do wspierania wyraźnego włączenia kryteriów społecznych, środowiskowych, w zakresie sprawiedliwego handlu i innowacji do zamówień publicznych, nie szkodząc przy tym udziałowi MŚP w procesie wypracowywania nowych innowacyjnych rozwiązań oraz przy poszanowaniu obowiązujących zasad konkurencji;
144.
zauważa, że innowacyjne MŚP pośród innych barier napotykają problemy w dostępie do finansowania umiędzynarodowienia i ubezpieczenia kredytów w handlu międzynarodowym, a także podkreśla potrzebę wdrożenia nowych środków wsparcia dla MŚP w ramach zmienionego programu "Small Business Act" oraz spodziewanego komunikatu w sprawie międzynarodowej polityki handlowej i MŚP;
145.
podkreśla, że niezbędna jest międzynarodowa wzajemność w odniesieniu do dostępu do rynku zamówień publicznych, umożliwiająca przedsiębiorstwom UE konkurowanie na szczeblu międzynarodowym na sprawiedliwych warunkach;
146.
podkreśla potrzebę skoncentrowania się zwłaszcza na barierach pozahandlowych (NTB), które w miarę stopniowego zmniejszania czy usuwania ceł stają się głównymi przeszkodami w handlu międzynarodowym; uważa za nieuzasadnione wszelkie bariery wynikające z niespójnego wdrożenia dwustronnych i wielostronnych zasad handlowych; uważa natomiast za uzasadnione wszelkie bariery wynikające ze zgodnej z prawem działalności legislacyjnej i administracyjnej władz publicznych, u której podstaw nie leżą kwestie handlowe, ale która niesie ze sobą niezamierzone skutki dla handlu, których zniesienie musi być poddane publicznej konsultacji i debacie;
147.
przyznaje, że transfer technologii sprzyjający rozwojowi oraz osiągnięciu milenijnych celów rozwoju musi odgrywać ważną rolę w europejskiej polityce handlowej, jednak uważa, że przekazywanie wiedzy specjalistycznej UE w dziedzinie najnowszych technologii krajom trzecim powinno być zgłaszane Komisji i przez nią monitorowane w celu uzyskania dokładniejszych informacji na temat wzorców innowacji i możliwości przyszłego rozwoju oraz aby uniknąć nieuczciwej konkurencji;
148.
podkreśla istotną rolę, którą mogą odgrywać MŚP, jeśli przepisy dotyczące zamówień publicznych będą opracowane w taki sposób, że będą przewidywały zmienne wymogi (w tym wymogi kapitałowe i dotyczące wielkości zamówienia) w zależności od rozmiarów uczestniczących przedsiębiorstw;
149.
podkreśla znaczenie zaangażowania UE i jej państw członkowskich we współpracę naukową z krajami trzecimi; jest zdania, że przedsięwzięciom z UE należy zagwarantować lepszy dostęp do programów badawczych i programów w dziedzinie rozwoju z krajów trzecich;
150.
podkreśla, że UE i państwa członkowskie powinny działać w sposób skoordynowany w zakresie porozumień i środków w dziedzinie nauki i technologii dotyczących krajów trzecich; jest zdania, że należy rozważyć potencjalną możliwość zawierania porozumień ramowych pomiędzy UE i jej państwami członkowskimi a krajami trzecimi;

Europejskie partnerstwa na rzecz innowacji

151.
przypomina swą rezolucje z dnia z dnia 11 listopada 2010 w sprawie europejskich partnerstw na rzecz innowacji, w której:
podkreślono nadrzędną zasadę inteligencji w zakresie zasobów we wszystkich europejskich partnerstwach na rzecz innowacji, wspierając w ten sposób wydajność zasobów, inteligentną konsumpcję oraz wydajną produkcję i zarządzanie w obrębie łańcucha dostaw,
z zadowoleniem przyjęto projekt pilotażowy dotyczący aktywnego i zdrowego starzenia się;
152.
podkreśla, że europejskie partnerstwa na rzecz innowacji:
nie mogą przekroczyć ograniczonej liczby wielkich wyzwań społecznych oraz muszą być do nich dostosowane,
muszą stanowić źródło inspiracji poprzez ambitne, ale wykonalne cele z kategorii "człowiek na księżycu", skupione na skutkach, wyraźnie określonych efektach końcowych i spójnie przekładane na konkretne cele,
tworzyć synergię i być zgodne z zasadami SMART,
muszą być dzielone między więcej niż dwie dziedziny polityki (DG) w obrębie Komisji oraz koordynowane w więcej niż dwóch takich dziedzinach,
muszą integrować i lepiej koordynować wszystkie istniejące instrumenty i inicjatywy na rzecz innowacji, badań naukowych i rozwoju, w tym wspólnoty wiedzy i innowacji EIT, jednocześnie unikając niepotrzebnego powielania,
muszą zapewniać udział wszystkich odnośnych partnerów publicznych i prywatnych, w tym MŚP oraz organizacji społeczeństwa obywatelskiego, w ramach łańcuchów dostaw, w wyborze, rozwoju i działalności przyszłych partnerstw;

zwraca się zatem do Komisji Europejskiej o promowanie i wspieranie innych inicjatyw opartych na zasadzie europejskiego partnerstwa na rzecz innowacji;

153.
za przykładny uważa cel, jaki wyznaczono pilotażowemu partnerstwu w dziedzinie aktywnego i zdrowego starzenia się, polegający na przedłużeniu do 2020 r. długości życia w dobrym zdrowiu o dwa lata i uznaje, że w odniesieniu do wszystkich partnerstw innowacyjnych należy określać wyraźne cele, bez których działania na rzecz innowacji nie będą dalekosiężne i ambitne, a określanie cząstkowych i pośrednich mierzalnych celów stanie się trudniejsze;
154.
z zadowoleniem przyjmuje "europejskie partnerstwa na rzecz innowacji", których celem jest zwiększenie i koordynacja inwestycji w działalność badawczo-rozwojową oraz ulepszenie koordynacji zamówień publicznych w celu szybszego wprowadzania innowacji na rynek; podkreśla jednak, że polityka w zakresie zamówień publicznych powinna być tak pomyślana, aby nie zastępować rynku prywatnego ani nie zakłócać konkurencji, lecz powodować ich rozwój i stymulować rozpowszechnianie innowacji, przy jednoczesnym utrzymywaniu otwartości rynków na ekspansję w nowych kierunkach;
155.
wzywa Komisję do wystąpienia z wnioskami w rozporządzeniu dotyczącym poszczególnych funduszy w okresie 2014-2020, aby w sposób konkretny ułatwić tworzenie europejskich partnerstw na rzecz innowacji;
156.
wzywa Komisję do przedkładania Parlamentowi corocznego sprawozdania w sprawie wszystkich europejskich partnerstw na rzecz innowacji, a dwa razy w roku w sprawie pierwszego projektu pilotażowego oraz domaga się zaangażowania Parlamentu Europejskiego na wszystkich etapach wdrażania europejskich partnerstw na rzecz innowacji;
157.
wzywa Komisję do ustanowienia partnerstwa na rzecz innowacji w zakresie surowców;

Region jako ważny partner

158.
podkreśla, że pełne zaangażowanie władz regionalnych i lokalnych ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia celów Unii innowacji, ponieważ oba te szczeble odgrywają istotną rolę w zbliżaniu do siebie przedsiębiorstw, instytutów naukowych, władz publicznych i obywateli (standard poczwórnego rombu), jako że funkcjonują one w charakterze pośredników pomiędzy tymi poszczególnymi podmiotami, państwami członkowskimi i UE; wzywa w związku z tym Komisję, aby zaproponowała tematy do dyskusji oraz sposób postępowania, dzięki którym regiony mogą wziąć udział w przygotowaniu najbardziej właściwych rozwiązań dla głównych wyzwań społecznych i zapewnić wkład w to przygotowanie, przy pełnym poszanowaniu zasady pomocniczości, jednocześnie uwzględniając konkretne potrzeby poszczególnych regionów;
159.
przyjmuje do wiadomości wnioski europejskiego panelu przedsiębiorstw w sprawie innowacji z 2009 r., według których kryzys gospodarczo-finansowy wywiera obecnie niewspółmiernie silny wpływ w poszczególnych krajach i regionach, co uniemożliwia osiągnięcie celu, jakim jest spójność; z zaniepokojeniem zauważa, że ograniczenia budżetowe, jakim podlegają obecnie państwa członkowskie, mogą doprowadzić do większych ograniczeń inwestycji w STI, co może mieć bardzo negatywne skutki; podziela opinię, według której inicjatywa "Unii innowacji" powinna obejmować wszystkie państwa i regiony oraz że należy unikać "podziału innowacji" na państwa i regiony bardziej i mniej innowacyjne;
160.
wzywa każdy region do inwestowania w innowacje oraz do dostosowania swojej strategii innowacyjności w celu zwiększenia jej wydajności, ponadto do unowocześniania kapitału ludzkiego oraz zwiększania zdolności przedsiębiorstw do innowacyjności oraz konkurencyjności międzynarodowej, a także do wzmacniania woli tych przedsiębiorstw w tym zakresie;
161.
zwraca uwagę, że decydenci na szczeblu regionalnym muszą być całkowicie świadomi możliwości wzrostu gospodarczego, jakie dają wszystkim regionom badania naukowe i innowacje, jako że większość innowacji powstaje na gruncie praktyki (innowacje oparte na popycie i potrzebach użytkownika) i jest finansowana głównie z EFRR; odnotowuje w tej kwestii, że nawet regiony, w których nie ma ani uniwersytetów, ani ośrodków badawczych, powinny być w stanie rozwijać swoje możliwości innowacyjne i w jak największym stopniu wykorzystywać swe zasoby i atuty w skali regionalnej i lokalnej pod kątem ich innowacyjnego potencjału, gdyż istnienie ośrodków szkolnictwa wyższego nie jest głównym ani niezbędnym warunkiem działalności innowacyjnej;
162.
odnotowuje, że stymulowanie innowacyjności na poziomie regionalnym może pomóc w zmniejszaniu różnic między regionami; zachęca jednak do lepszej koordynacji wysiłków na poszczególnych poziomach (regionalnym, krajowym i wspólnotowym) w ramach planowania działań w dziedzinie badań i rozwoju na poziomie europejskim;
163.
przypomina, że innowacyjność, zarówno w planowaniu polityki, jak i w działalności przedsiębiorstw i ośrodków badawczych, to zasadniczy element konkretyzacji polityki spójności terytorialnej UE oraz że z natury swojej może ona stanowić decydujący czynnik w realizacji celów spójności i przezwyciężaniu problemów, jakie powstają w tej dziedzinie w regionach o specyficznych cechach geograficznych i demograficznych;
164.
podkreśla wkład różnorodności kulturowej w proces innowacji; uważa w związku z tym, że ochrona i promowanie regionalnej różnorodności kulturowej powinno być ważnym elementem polityki innowacyjności;
165.
podkreśla, że regiony odgrywają kluczową rolę w opracowywaniu strategii służących pobudzaniu innowacyjności na szczeblu krajowym lecz należy pamiętać, że w wielu krajach regionalne i lokalne zasoby finansowe są niewystarczające, zaś krajowe środki budżetowe przeznaczone na innowacje są ograniczone;
166.
zwraca uwagę, że należy zmobilizować całkowity potencjał innowacyjny regionów UE, aby osiągnąć cel strategii Europa 2020 dotyczący inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu, a także podkreśla, że wyzwanie to musi być absolutnym priorytetem przyszłej polityki regionalnej; jest przekonany, że ten priorytet odnosi się do wszystkich celów polityki regionalnej i podkreśla konieczność zagwarantowania, że konkurencyjność Europy jest zapewniona przez standardy światowe; wzywa przemysł do udziału w ekoinnowacjach, jako że przedsiębiorcy mają do odegrania bardzo ważną rolę w szerszym rozpowszechnianiu tych innowacji na szczeblu regionalnym; zauważa w związku z tym, że informowanie przedsiębiorców poprzez przedstawianie nowych możliwości biznesowych będzie mieć kluczowe znaczenie dla powodzenia strategii mającej na celu rozwój gospodarki efektywnie wykorzystującej zasoby oraz zrównoważonych gałęzi przemysłu;
167.
podkreśla rolę potencjału innowacyjnego państw niebędących członkami Unii Europejskiej, a współpracujących z Unią Europejską w ramach Partnerstwa Wschodniego oraz zachęca do włączenia tych państw do inicjatywy "Unia innowacji";
168.
podkreśla ogromny potencjał miast pod względem rozwoju badań naukowych i innowacji; uważa, że bardziej inteligentna polityka miejska oraz inicjatywa "inteligentne miasta" w dziedzinie energii oparte na postępie technologicznym i uwzględniające fakt, że w miastach mieszka 80 % Europejczyków - a właśnie w miastach utrzymują się największe nierówności społeczne - przyczyniłyby się do zrównoważonej innowacyjności gospodarczej;

Realizacja strategii

169.
zwraca się do Komisji Europejskiej o przekształcenie aktualnego dokumentu strategicznego "Unia innowacji" w plan działania obejmujący konkretne założenia i wymierne cele do zrealizowania w wyznaczonych ramach czasowych; wzywa Komisję do regularnego monitorowania postępu, reagowania na przeszkody oraz wprowadzenia mechanizmu umożliwiającego poprawę, a także do regularnego składania sprawozdań Parlamentowi Europejskiemu i Radzie;
170.
zwraca się do Komisji Europejskiej o ocenę konkretnych instrumentów europejskiej polityki innowacji i porównanie ich z naszymi głównymi konkurentami zewnętrznymi (Stanami Zjednoczonymi, Japonią oraz krajami BRIC) oraz o przedstawienie sprawozdania porównawczego na temat ich wyników w zakresie innowacji;

*

**

171.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji i państwom członkowskim.
______

(1) Teksty przyjęte, P7_TA(2010)0398.

(2) Teksty przyjęte, P7_TA(2011)0093.

(3) Teksty przyjęte, P7_TA(2010)0209.

(4) Teksty przyjęte, P7_TA(2010)0223.

(5) Teksty przyjęte, P7_TA(2010)0401.

(6) Komunikat prasowy "She Figures 2009 - major findings and trends" (Dane dotyczące kobiet 2009 - najważniejsze wnioski i tendencje), Komisja Europejska, 2009, http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=MEMO/09/519&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024