Konkluzje w sprawie planu prac w dziedzinie kultury na lata 2011-2014.

Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie planu prac w dziedzinie kultury na lata 2011-2014

(2010/C 325/01)

(Dz.U.UE C z dnia 2 grudnia 2010 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZEBRANI W RADZIE,

1. Przypominając o celach w dziedzinie kultury, których osiągnięcie zostało powierzone Unii Europejskiej na mocy art. 167 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej;

2. Przywołując rezolucję Rady z dnia 16 listopada 2007 r. dotyczącą europejskiego planu działań na rzecz kultury(1) i strategiczne cele tego planu, a mianowicie propagowanie różnorodności kulturowej i dialogu międzykulturowego, propagowanie kultury jako katalizatora twórczości w ramach strategii lizbońskiej na rzecz wzrostu, zatrudnienia, innowacji i konkurencyjności oraz propagowanie kultury jako niezbędnego elementu stosunków międzynarodowych Unii;

3. Uwzględniając sprawozdanie Komisji z dnia 19 lipca 2010 r. w sprawie wdrożenia Europejskiej agendy kultury(2) oraz towarzyszący mu dokument roboczy Komisji(3);

4. Przekonani, że kultura może przyczynić się do realizacji celów strategii na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu "Europa 2020"(4);

5. Uznając, że przygotowany przez Radę plan prac w dziedzinie kultury na lata 2008-2010, w szczególności fakt zastosowania otwartej metody koordynacji (OMK), stanowił nowy ważny etap rozwijania między państwami członkowskimi współpracy w dziedzinie kultury, który przyczynił się do zwiększenia spójności i widoczności działań podejmowanych w tej dziedzinie na szczeblu europejskim, podkreślając przy tym horyzontalny charakter kultury;

6. Uwzględniając rezultaty działań wykonanych w ramach planu prac Rady na rzecz kultury 2008-2010, a w szczególności określenie dobrych praktyk przez grupy robocze utworzone przez państwa członkowskie i dzielenie się takimi praktykami, a także zalecenia grup roboczych;

7. Uznając, że plan prac zawarty w załączniku I powinien zostać przygotowany w oparciu o doświadczenia z wymienionych działań i wynikające z nich zalecenia, oraz że powinien obejmować okres czterech lat, co umożliwi przeprowadzenie oceny śródokresowej,

ZGADZAJĄ SIĘ:

– przyjąć, z poszanowaniem zasady pomocniczości, zawarty w załączniku I plan prac na lata 2011-2014 oraz zawarte w załączniku II zasady dotyczące tworzenia i funkcjonowania grup roboczych ustanawianych przez państwa członkowskie,

– ustanowić - na podstawie zasad i mandatów określonych w załącznikach I i II - grupy robocze składające się z ekspertów wyznaczonych przez państwa członkowskie oraz monitorować ich prace,

– realizować priorytety planu prac zawartego w załączniku I:

– priorytet A: różnorodność kulturowa, dialog międzykulturowy oraz kultura dostępna i sprzyjająca włączeniu społecznemu,

– priorytet B: przemysł kultury i przemysł kreatywny,

– priorytet C: umiejętności i mobilność,

– priorytet D: dziedzictwo kulturowe, w tym mobilność zbiorów muzealnych,

– priorytet E: kultura w ramach stosunków zewnętrznych,

– priorytet F: statystyki w zakresie kultury.

Te priorytety będą realizowane, by osiągnąć konkretne i przydatne rezultaty, w szczególności w kwestiach dotyczących grup roboczych,

WZYWAJĄ KOMISJĘ I PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE, BY:

– regularnie zasięgały opinii zainteresowanych stron i informowały je o postępach prac, osiągniętych rezultatach i realizacji zaleceń grup roboczych, tak aby nadawać tym działaniom odpowiednią rangę i właściwie je eksponować,

– przeprowadziły śródokresowy przegląd realizacji planu prac, tak aby dokonać ewentualnych dostosowań lub zmienić kierunki zgodnie z osiągniętymi wynikami i wydarzeniami politycznymi, które miały miejsce w Unii,

WZYWAJĄ KOMISJĘ I PREZYDENCJE RADY, BY:

– przedstawiły państwom członkowskim właściwe inicjatywy w innych obszarach działania Komisji lub Rady, inicjatywy, które mają wpływ na kulturę,

WZYWAJĄ PREZYDENCJE RADY, BY:

– uwzględniły podczas przygotowywania programu, w kontekście trzech prezydencji, priorytety planu prac, tak aby zdać sprawozdanie z ich realizacji i aby wykorzystać rezultaty uzyskane w ramach realizacji tego planu,

– w szczególności organizowały w stosownych przypadkach:

– spotkanie wyższych urzędników ministerstw kultury w celu omówienia i wykorzystania wyników uzyskanych w ramach planu prac,

– nieformalne spotkanie wyższych urzędników ministerstw kultury i wyższych urzędników odpowiedzialnych

za kulturę w ministerstwach spraw zagranicznych, tak aby wypracować strategiczne podejście do kultury w ramach stosunków zewnętrznych i aby wzmocnić współpracę w tym zakresie,

– przewidziały możliwość organizowania, w kontekście wykonywania planu prac, spotkań wyższych urzędników ministerstw kultury i wyższych urzędników z innych sektorów.

WZYWAJĄ KOMISJĘ, BY:

– regularnie informowała państwa członkowskie o pracach prowadzonych przez platformy zorganizowanego dialogu społeczeństwa obywatelskiego, z jednej strony, i aby informowała te platformy o pracach prowadzonych w ramach planu prac, z drugiej strony,

– organizowała coroczne spotkania z krajami kandydującymi, państwami należącymi do Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu i innymi państwami trzecimi uczestniczącymi w programie "Kultura", tak aby informować je o działaniach wykonanych w ramach planu prac oraz aby umożliwić im dyskusję z państwami członkowskimi, przewodniczącymi grup roboczych i Komisją,

– przyjęła przed końcem pierwszej połowy 2014 roku sprawozdanie końcowe w sprawie realizacji i znaczenia planu prac, wykorzystując dobrowolne wkłady państw członkowskich. Takie sprawozdanie posłuży jako podstawa opracowania nowego planu prac podczas drugiej połowy 2014 roku,

Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJĄ:

wyrażony przez Komisję zamiar wspierania działań podejmowanych przez państwa członkowskie w ramach realizacji planu prac przedstawionego w załączniku I.

______

(1) Dz.U. C 287 z 29.11.2007, s. 1.

(2) COM(2010) 390 wersja ostateczna.

(3) SEC(2010) 904.

(4) Konkluzje Rady Europejskiej z dnia 17 czerwca 2010 r. (dok. EUCO 13/1/10 REV 1).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Priorytet A: Różnorodność kulturowa, dialog międzykulturowy oraz kultura dostępna i sprzyjająca włączeniu społecznemu

Europejska agenda kultury - propagowanie różnorodności kulturowej i dialogu międzykulturowego (cel strategiczny nr 1) Europa 2020 - rozwój sprzyjający włączeniu społecznemu (priorytet 3)

Uczestnicy Tematyka Instrumenty i metody działania Spodziewane rezultaty i wstępny harmonogram
Państwa członkowskie Tematyka nr 1:

Rola, jaką publiczne instytucje artystyczne i kulturalne odgrywają w promowaniu:

Grupa robocza złożona z ekspertów z państw członkowskich (OMK)(1).
(i) lepszego dostępu do kultury i szerszego w niej uczestnictwa Eksperci określą polityki i dobre praktyki stosowane przez publiczne instytucje artystyczne i kulturalne w celu promowania lepszego dostępu do kultury i szerszego w niej uczestnictwa, również słabszych grup społecznych, lub ubogich i wykluczonych społecznie(2). 2011-2012

Określenie polityk i podręcznika dobrych praktyk dla publicznych instytucji artystycznych i kulturalnych.

(ii) różnorodności kulturowej i dialogu międzykulturowego Eksperci określą polityki i dobre praktyki dotyczące tworzenia, w ramach publicznych instytucji artystycznych i kulturalnych, przestrzeni ułatwiającej wymianę międzykulturową i między grupami społecznymi, w szczególności przez zaakcentowanie międzykulturowego wymiaru dziedzictwa i promowanie edukacji artystycznej i kulturalnej oraz dzięki rozwojowi kompetencji międzykulturowych. 2012-2013

Określenie polityk i podręcznika dobrych praktyk dla publicznych instytucji artystycznych i kulturalnych.

Państwa członkowskie Tematyka nr 2:

Rozwijanie kluczowej kompetencji "Wrażliwość na kulturę i ekspresja kulturalna"(3)

Grupa robocza złożona z ekspertów z państw członkowskich (OMK)(1).

Eksperci(4) określą dobre praktyki, które mają być stosowane, by rozwinąć tę kluczową kompetencję i by włączyć ją do polityki edukacyjnej, na podstawie umiejętności i podejść określonych w zaleceniu Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie(5).

2013-2014

Podręcznik dobrych praktyk dla organów zajmujących się kulturą i edukacją na szczeblu krajowym i europejskim.

Komisja Promowanie miast, w których kultura sprzyja włączeniu społecznemu Komisja określi dobre praktyki i instrumenty mające na celu promowanie miast, w których kultura sprzyja włączeniu społecznemu, na podstawie wyników projektów współfinansowanych przez UE i dotyczących zarządzania różnorodnością w miastach(6). Od 2011 roku.

Określenie dobrych praktyk.

Komisja Promowanie wielojęzyczności Analiza potencjału związanego z umieszczeniem w filmach i programach napisów, co ma zachęcić do uczenia się języków obcych: analiza ma służyć ocenie sposobu (sposobów) i zakresu, w jakim zastosowanie napisów w filmach i programach zachęca do nauki języków obcych i jej sprzyja oraz przyczynia się do opanowania języków obcych, tworząc także przyjaźniejsze otoczenie językowe i przyczyniając się w szczególności do uwidocznienia wymiaru kulturowego. Ostateczne sprawozdanie przewidywane w drugim kwartale 2011 roku.
(1) Zasady mające zastosowanie do tworzenia i funkcjonowania grup roboczych znajdują się w załączniku II.

(2) Zob. w tym kontekście konkluzje Rady z dnia 18 listopada 2010 r. na temat roli kultury w walce z ubóstwem i wykluczeniem społecznym (dok. 15448/10).

(3) Wykorzystując zalecenia przygotowane w czerwcu 2010 roku przez grupę roboczą OMK dotyczące synergii między kulturą a edukacją, a w szczególności edukacją artystyczną (plan prac na lata 2008-2010).

(4) Skład tej grupy będzie kluczowym elementem, który pozwoli uwzględnić rezultaty jej prac w kontekście przyszłego cyklu prac w ramach "Edukacji i szkolenia 2010" (strategiczne ramy europejskiej współpracy w zakresie edukacji i szkolenia); udział w niej ekspertów z ministerstw edukacji będzie zatem zdecydowanie wskazany. Prace grupy zostaną wsparte przez właściwe służby Komisji.

(5) Dz.U. L 394 z 30.12.2006, s. 10.

(6) Na przykład: miasta międzykulturowe (współfinansowany z programu "Kultura"), miasta otwarte (współfinansowane z programu "Urbact II") lub sieć CLIP (Cities for local integration policies - współfinansowane przez Eurofound).

Priorytet B: Przemysł kultury i przemysł kreatywny

Europejska agenda kultury - propagowanie kultury jako katalizatora twórczości (cel strategiczny nr 2) Europa 2020 - inteligentny i trwały wzrost gospodarczy (priorytety 1 i 2)

Uczestnicy Tematyka Instrumenty i metody działania Spodziewane rezultaty i wstępny harmonogram
Państwa członkowskie Tematyka nr 1:

Strategiczne wykorzystanie unijnych programów wsparcia, w tym funduszy strukturalnych, by stymulować potencjał kultury w zakresie rozwoju lokalnego i regionalnego oraz efektów wpływu przemysłu kultury i przemysłu kreatywnego na gospodarkę w szerszym znaczeniu

Grupa robocza złożona z ekspertów z państw członkowskich (OMK)(1)

Eksperci określą, porównają i dostosują dobre praktyki w tym zakresie, dla organów zarządzających i operatorów przemysłu kultury, w szczególności przemysłu kreatywnego, wykorzystując konkluzje Rady z dnia 10 maja 2010 r.(2) i analizę wpływu kultury na rozwój regionalny i lokalny.

Eksperci przeanalizują ponadto efekty wpływu przemysłu kultury i przemysłu kreatywnego na gospodarkę w szerszym znaczeniu, w szczególności jeśli chodzi o innowacje i potencjał w zakresie lepszego wykorzystania unijnych programów wsparcia do promowania tych efektów.

2011

Podręcznik polityk.

Refleksja nad inicjatywą dotyczącą informowania na szczeblu europejskim, prowadzonej wspólnie przezKomisję i państwa członkowskie, by promować integrowanie kultury z politykami rozwoju regionalnego i lokalnego oraz by wspierać strategie inteligentnej specjalizacji.

Państwa członkowskie Tematyka nr 2:

Strategie przemysłu kultury i przemysłu kreatywnego w zakresie eksportu i wspieranie umiędzynarodowienia

Grupa robocza złożona z ekspertów z państw członkowskich (OMK)(1).

Eksperci określą dobre praktyki w zakresie wspierania umiędzynarodowienia i eksportu w przemyśle kultury i przemyśle kreatywnym.

2012-2013

Podręcznik dobrych praktyk.

Państwa członkowskie Tematyka nr 3:

Dobre praktyki w zakresie inżynierii finansowej MŚP przemysłu kultury i przemysłu kreatywnego

Grupa robocza złożona z ekspertów z państw członkowskich (OMK)(1).

Eksperci przygotują podręcznik dla podmiotów zapewniających środki finansowe dla przemysłu kultury i przemysłu kreatywnego oraz dla beneficjentów tych funduszy na podstawie analizy mechanizmów finansowania i rozwiązań fiskalnych, która powstała w ramach dwóch opracowań zleconych przez Komisję(3). To działanie uwzględni inne prace prowadzone w tym zakresie na szczeblu europejskim, jak ogłoszono w "Zielonej księdze Komisji w sprawie uwalniania potencjału przedsiębiorstw z branży kultury i branży twórczej"(4).

2013-2014

Podręcznik dobrych praktyk wraz

z omówieniem przykładów.

Komisja Działania w następstwie "Zielonej księgi w sprawie uwalniania potencjału przedsiębiorstw z branży kultury i branży twórczej" Komisja przyjrzy się wynikom konsultacji publicznych i opublikuje, pod koniec 2010 roku, analizę otrzymanych materiałów, by przedstawić, w pierwszej połowie 2011 roku, inicjatywę dotyczącą promowania i wspierania przemysłu kultury i przemysłu kreatywnego. Od 2011 roku.
Komisja Ustanowienie Europejskiego Stowarzyszenia Przemysłów Kreatywnych (European Creative Industry Alliance) Komisja zajmie się ustanowieniem Europejskiego Stowarzyszenia Przemysłów Kreatywnych (European Creative Industry Alliance) na podstawie ścisłej współpracy swoich służb, w tym DG ds. Przedsiębiorstw. Od 2011 roku.
Komisja Promowanie turystyki kulturalnej jako środka trwałego rozwoju społecznego i gospodarczego W związku z komunikatem Komisji w sprawie nowych ram politycznych dla europejskiego sektora turystycznego(5) Komisja zapewni ścisłą współpracę swoich służb, w tym DG ds. Przedsiębiorstw w celu promowania rozwoju turystyki kulturalnej i sektorów związanych z taką turystyką oraz opracowania dobrych praktyk w zakresie zrównoważonego zarządzania turystyką kulturalną, w tym dziedzictwem materialnym i niematerialnym, w zintegrowanych strategiach rozwoju regionalnego. Od 2011 roku.
(1) Zasady mające zastosowanie do tworzenia i funkcjonowania grup roboczych znajdują się w załączniku II.

(2) Konkluzje Rady z dnia 10 maja 2010 r. w sprawie udziału kultury w rozwoju lokalnym i regionalnym (Dz.U. C 135 z 26.5.2010, s. 15).

(3) "The entrepreneurial dimension of the cultural and creative industries" (Wymiar biznesowy przemysłu kultury i przemysłu kreatywnego), Utrecht School of the Arts, październik 2010 roku, oraz "Access to finance activities of the European Creative Industry Alliance" (Dostęp do finansowania Europejskiego Stowarzyszenia Przemysłów Kreatywnych - European Creative Industry Alliance), Jenny Tooth, styczeń 2010 roku.

(4) COM(2010) 183 wersja ostateczna.

(5) COM(2010) 352 wersja ostateczna.

Priorytet C: Umiejętności i mobilność

Europejska agenda kultury - propagowanie różnorodności kulturowej i dialogu międzykulturowego oraz propagowanie kultury jako katalizatora twórczości (cele strategiczne nr 1 i 2) Europa 2020 - inteligentny i trwały wzrost gospodarczy sprzyjający włączeniu społecznemu (priorytety 1, 2 i 3)

Uczestnicy Tematyka Instrumenty i metody działania Spodziewane rezultaty i wstępny harmonogram
Państwa członkowskie Tematyka nr 1:

Programy wsparcia mobilności

Grupa robocza złożona z ekspertów z państw członkowskich (OMK)(1).

Na podstawie analizy "Mobilność się liczy" (Mobility Matters) z 2008 roku eksperci przeanalizują i ocenią programy i plany wsparcia mobilności, by określić przeszkody i problemy, które napotykają przede wszystkim mniejsi operatorzy i młodzi artyści oraz inni pracownicy przemysłu kultury. Określą także dobre praktyki pozwalające przezwyciężać takie trudności.

2011-2012

Wyniki analizy; określenie trudności i dobrych praktyk.

Państwa członkowskie Tematyka nr 2:

Promowanie partnerstw kreatywnych(2)

Grupa robocza złożona z ekspertów z państw członkowskich (OMK)(2).

Eksperci określą i wyodrębnią rodzaje udanych partnerstw i skutecznych praktyk, w tym korzystne skutki takich środków.

2012-2013

Podręcznik polityk.

Refleksja nad inicjatywą na szczeblu europejskim wspólnie przez Komisję, partnerów krajowych, regionalnych i lokalnych w państwach członkowskich, by zachęcać do tworzenia partnerstw kreatywnych.

Państwa członkowskie Tematyka nr 3:

Pobyty twórcze artystów

Grupa robocza złożona z ekspertów z państw członkowskich (OMK)(2).

Eksperci określają czynniki przyczyniające się do pomyślnego przygotowywania i organizowania pobytów twórczych artystów oraz działań następczych, ze szczególnym naciskiem na zwiększanie zdolności oraz na cel polegający na zmniejszeniu nierówności między przyjmowaniem artystów na pobyty twórcze a wysyłaniem na takie pobyty. Wypracowane dobre praktyki powinny przyczynić się do zwiększenia zdolności zarówno wewnątrz UE, jak i podczas organizowania pobytów twórczych artystów w państwach trzecich oraz do łatwiejszego tworzenia sieci powiązań na szczeblu UE.

2013-2014

Podręcznik dobrych praktyk w zakresie przygotowywania i organizowania pobytów twórczych oraz działań wykonywanych w następstwie takich pobytów, a także przygotowania sieci i mechanizmów wsparcia.

Komisja Określenie i rozwój umiejętności w zakresie doradztwa sektorowego w kulturze(3) Komisja przeanalizuje, wykorzystując ścisłą współpracę swoich służb, w tym DG ds. Zatrudnienia i Spraw Społecznych, możliwość ustanowienia doradztwa sektorowego w kulturze na szczeblu UE. Takie doradztwo miałoby wspomóc opracowywanie polityk dotyczących sektora, dostarczając analizę ewentualnych zmian rynku zatrudnienia w sektorze i pozwalając lepiej odpowiedzieć na potrzeby w zakresie umiejętności w tym sektorze. Od 2011 roku.

Wymiana informacji i dobrych praktyk.

Komisja Promowanie umiejętności korzystania z mediów Analiza umiejętności korzystania z mediów. Analiza sprawdzi i dostosuje kryteria oceny poziomów umiejętności korzystania z mediów w państwach członkowskich zgodnie z przepisami dyrektywy dotyczącej audiowizualnych usług medialnych(4), która przewiduje sprawozdanie Komisji w sprawie poziomów umiejętności korzystania z mediów w państwach członkowskich. 2010-2011
Komisja Ocena przygotowywania propozycji standardów informacyjnych w zakresie mobilności Powołana przez Komisję grupa ekspertów przygotuje propozycje standardów informacyjnych na podstawie zaleceń opracowanych w czerwcu 2010 roku przez grupę roboczą OMK (plan prac na lata 2008-2010) dotyczących mobilności pracowników przemysłu kultury. Komisja przedstawi w 2011 roku propozycję zaleceń dla Rady w sprawie usług informacyjnych w zakresie mobilności. 2011

Szczegółowa propozycja przedmiotu usług informacyjnych i doradczych oraz standardów w tym zakresie.

Komisja Analiza praktyk administracyjnych w zakresie mobilności artystów (w tym kwestie wiz, podatków i ubezpieczenia społecznego) Komisja zorganizuje seminaria tematyczne grupujące organy publiczne państw członkowskich, służby Komisji i końcowych beneficjentów finansowania, a także ułatwi wymianę informacji i dobrych praktyk. 2011-2014

Podręcznik dobrych praktyk dla

krajowych organów publicznych.

(1) Zasady mające zastosowanie do tworzenia i funkcjonowania grup roboczych znajdują się w załączniku II.

(2) Partnerstwa kreatywne przemysłu kultury i innych sektorów, takich jak edukacja i szkolenia, biznes, badania czy sektor publiczny pozwalają na przekazywanie umiejętności twórczych z przemysłu kultury do innych sektorów.

(3) Doradztwo sektorowe na rzecz zatrudnienia i umiejętności na szczeblu UE obejmuje kluczowe podmioty w szczególności sektora gospodarki, w tym przedstawicieli związków zawodowych i organizacji pracodawców oraz pracowników sektora edukacji i szkoleń, a także inne podmioty, takie jak te przyczyniające się do rozwoju gospodarczego.

(4) Dz.U. L 95 z 15.4.2010, s. 1.

Priorytet D: Dziedzictwo kulturowe, w tym mobilność zbiorów muzealnych

Europejska agenda kultury - propagowanie różnorodności kulturowej i dialogu międzykulturowego (cel strategiczny nr 1) Europa 2020 - trwały wzrost gospodarczy zapewniający włączenie społeczne (priorytety 2 i 3)

Uczestnicy Tematyka Instrumenty i metody działania Spodziewane rezultaty i wstępny harmonogram
Państwa członkowskie Analiza metod i środków ułatwiających proces wypożyczeń Grupa robocza złożona z ekspertów z państw członkowskich (OMK)(1).

Eksperci określą dobre praktyki dotyczące wszystkich istotnych kwestii w kontekście mobilności zbiorów muzealnych.

2011-2012

Zestaw instrumentów dotyczących stosowania gwarancji państwa (obejmujący wytyczne w zakresie dobrych praktyk, wzory i podręczniki użytkownika).

Podręcznik dobrych praktyk dla organów krajowych dotyczący innych istotnych kwestii.

Państwa członkowskie

i Komisja

Nadzorowanie cyfryzacji dziedzictwa kulturowego, w tym dziedzictwa filmowego Przed końcem 2010 roku działająca w ramach Komisji grupa refleksji ("komitet mędrców") przedstawi zalecenia dotyczące cyfryzacji, dostępności przez Internet i ochrony dziedzictwa kulturowego Europy w erze cyfrowej.

Grupa ekspertów z państw członkowskich ds. cyfryzacji i zachowania dziedzictwa cyfrowego będzie dalej prowadzić swoje prace dotyczące finansowania europejskiej biblioteki cyfrowej Europeana i zarządzania nią po 2013 roku.

Sprawozdanie do końca 2010 roku, działania następcze w 2011 roku.

2011-2012

Komisja zaproponuje do 2012 roku trwały model finansowania Europeany zgodnie z europejską agendą cyfrową(2) i jej kluczowym działaniem nr 15, a także z konkluzjami Rady z dnia 10 maja 2010 r. "Europeana: kolejne kroki"(3).

Członkowie grupy ekspertów ds. kina (podgrupa ds. dziedzictwa filmowego) wymienią informacje dotyczące dobrych praktyk w zakresie działań przewidzianych w następstwie konkluzji Rady z dnia 18 listopada 2010 r. w sprawie europejskiego dziedzictwa filmowego, w tym wyzwań ery cyfrowej(4).

2012

Od 2011 roku.

Państwa członkowskie

i Komisja

Realizacja działania na rzecz znaku dziedzictwa europejskiego(5) Komisja przygotuje, w ścisłej współpracy z europejskim panelem niezależnych ekspertów, formularze dotyczące kandydatur i wytycznych mające ułatwić procedury wyboru i kontroli.

Wstępny wybór miejsc w kontekście procedury tymczasowej.

2011-2012 2013-2014
Komisja Zapobieganie nielegalnemu obrotowi dobrami kultury i zwalczanie tego procederu W następstwie wyników bieżącej analizy dotyczącej zapobiegania nielegalnemu obrotowi dobrami kultury i zwalczania tego procederu (sprawozdanie spodziewane w połowie 2011 roku) Komisja zacieśni współpracę swoich służb. Powołana przez Komisję grupa ekspertów (bądź grupy ekspertów)(6), we współpracy z państwami członkowskimi, mogłaby zaproponować zestaw instrumentów obejmujący wytyczne w zakresie dobrych praktyk i kodeks etyki w zakresie należytej staranności w zwalczaniu nielegalnego obrotu i kradzieży, na podstawie istniejących dokumentów i kodeksów, oraz uwzględniając istotne instrumenty Unii w tym zakresie. 2012-2013

Zestaw instrumentów w zakresie zwalczania nielegalnego obrotu i kradzieży.

Komisja Analiza systemów szacowania wartości dzieł sztuki Zostanie przeprowadzone studium porównawcze systemów szacowania wartości dzieł sztuki w zakresie gwarancji państwa, ubezpieczeń i podziału odpowiedzialności. Sprawozdanie w 2012 roku.
(1) Zasady mające zastosowanie do tworzenia i funkcjonowania grup roboczych znajdują się w załączniku II.

(2) COM(2010) 245 wersja ostateczna/2.

(3) Dz.U. C 137 z 27.5.2010, s. 19.

(4) Dok. 14711/10.

(5) Pod warunkiem przyjęcia wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej działanie Unii Europejskiej na rzecz znaku dziedzictwa europejskiego.

(6) W przypadku tej dziedziny istotne jest, by uwzględniono różne specjalizacje, tak by zgromadzić w szczególności ekspertów z ministerstw kultury, z muzeów, organów sądownictwa, organów celnych i organów ścigania.

Priorytet E: Kultura w ramach stosunków zewnętrznych

Europejska agenda kultury - propagowanie kultury jako istotnego elementu stosunków międzynarodowych Unii (cel strategiczny nr 3) Europa 2020 - wykorzystanie instrumentów polityki zewnętrznej

Uczestnicy Tematyka Instrumenty i metody działania Spodziewane rezultaty i wstępny harmonogram
Państwa członkowskie

i Komisja

Rozwijanie podejścia strategicznego i współpracy

Rozwijanie narzędzi wymiany informacji

Wzywa się prezydencje Rady, by organizowały, w stosownych przypadkach, nieformalne spotkania wyższych urzędników ministerstw kultury i wyższych urzędników odpowiedzialnych za kulturę w ministerstwach spraw zagranicznych, tak aby wypracować strategiczne podejście do kultury w ramach stosunków zewnętrznych i aby wzmocnić współpracę w tym zakresie. Wyżsi urzędnicy sami określą harmonogram prac, omawiane tematy i wyniki, które zmierzają osiągnąć.

W następstwie spotkania dyrektorów ds. kultury w ministerstwach spraw zagranicznych, które odbyło się na Majorce w maju 2010 roku Komisja utworzy stronę internetową służącą wymianie informacji w oparciu o uzgodniony model. Państwa członkowskie i Komisja będą aktualizować stosowne informacje, tak by narzędzie to mogło stanowić podstawę praktycznej współpracy i dyskusji.

2011-2014

Utworzenie w 2011 roku instrumentu informacyjnego.

Państwa członkowskie

i Komisja

Promowanie ratyfikacji i realizacji Konwencji UNESCO z 2005 roku w sprawie ochrony i promowania różnorodności form wyrazu kulturowego Dalsze promowanie ratyfikacji konwencji i promowanie jej celów w stosunkach z państwami trzecimi.

Nadzorowanie realizacji konwencji i włączenie jej celów do właściwych polityk europejskich i krajowych.

Stale.
Komisja Promowanie stosunków kulturalnych z państwami trzecimi Zwołanie, w razie konieczności, grup ekspertów, by ułatwić analizę konkretnej kwestii i przygotowanie strategii dotyczącej stosunków kulturalnych z państwami trzecimi. Te grupy ekspertów(1) zostaną w szczególności poproszone o zajęcie się na szczeblu regionalnym konkretnymi zagadnieniami, takimi jak kultura i sąsiedztwo (partnerstwo eurośródziemnomorskie, Partnerstwo Wschodnie, region Dunaju itp.), kultura w krajach o gospodarkach wschodzących, kultura i rozwój. W razie potrzeby od 2011 roku.
(1) W stosownych przypadkach w realizacji tych zadań będą uczestniczyć inne służby Komisji.

Priorytet F: statystyki w zakresie kultury

Uczestnicy Tematyka Instrumenty i metody działania Spodziewane rezultaty i wstępny harmonogram
Państwa członkowskie

i Komisja

Usprawnienie metod dotyczących statystyk w zakresie kultury Oczekiwane na koniec 2011 roku sprawozdanie ESSnet na temat statystyk w zakresie kultury będzie stanowiło podstawę dyskusji dotyczącej uwzględnienia zaleceń oraz przyszłych priorytetów i metod pracy. Od 2012 roku.

Propozycja ram dotyczących metodyki.

Komisja Usprawnienie informowania w zakresie statystyk w dziedzinie kultury Nowa edycja broszury Eurostatu na temat statystyk w dziedzinie kultury. Publikacja w 2011 roku.
Komisja Ulepszenie przygotowywania statystyk w zakresie mobilności Utworzona przez Komisję grupa ekspertów przedstawi propozycję wspólnego podejścia do kwestii gromadzenia danych na temat mobilności artystów i osób pracujących w przemyśle kultury(1). 2012-2013

Zestaw instrumentów dla administracji i instytucji w dziedzinie kultury dotyczących sposobów gromadzenia danych na temat mobilności.

(1) W pracach tej grupy będą uczestniczyć członkowie ESSnet (europejska sieć systemów statystycznych) i przedstawiciele stosownych projektów pilotażowych.

ZAŁĄCZNIK  II

Zasady tworzenia i funkcjonowania grup roboczych tworzonych przez państwa członkowskie w ramach planu prac w dziedzinie kultury na lata 2011-2014

– Państwa członkowskie uczestniczą w pracach grup roboczych na zasadzie dobrowolności; w każdej chwili mogą one dołączyć do tych prac.

– Każde państwo członkowskie zainteresowane uczestnictwem w pracach grup roboczych na członków poszczególnych grup wyznaczy ekspertów. Państwo członkowskie dopilnuje, by dany ekspert dysponował praktycznym doświadczeniem w danej dziedzinie na szczeblu krajowym i zapewni kontakt z właściwymi organami krajowymi. Komisja będzie koordynować procedury mianowania ekspertów. Aby uzyskać profil ekspertów jak najbardziej dostosowany do danej tematyki, państwa członkowskie będą mogły, w razie potrzeby, do zajmowania się poszczególnymi dziedzinami mianować różnych ekspertów.

– Grupy robocze kolejno omawiają cele określone w planie prac, w miarę możliwości z poszanowaniem terminów wyznaczonych w załączniku I.

– Podczas śródokresowej oceny można dokonać zmiany definicji celów i odnośnych terminów w świetle osiągniętych rezultatów i rozwoju polityki na szczeblu Unii.

– Każda grupa robocza wyznaczy przewodniczącego lub przewodniczących dla każdej z dziedzin tematycznych spośród przypisanych jej priorytetów.

– Każda grupa robocza może w razie potrzeby podjąć decyzję o zaproszeniu do uczestnictwa w pracach grupy niezależnych ekspertów z innych dziedzin.

– Do uczestnictwa w pracach grup roboczych mogą zostać, w razie potrzeby i we właściwy sposób, zaproszeni przedstawiciele platform zorganizowanego dialogu społeczeństwa obywatelskiego.

– W razie potrzeby przewodniczący poszczególnych grup roboczych będą składać Komitetowi ds. Kultury sprawozdania na temat postępów prac w swoich grupach roboczych. Komitet ds. Kultury będzie mógł przedstawić wytyczne dla grup roboczych, aby osiągnąć pożądane wyniki oraz zagwarantować koordynację prac grup.

– Dla każdego z celów wymienionych w załączniku I grupy przedstawią sprawozdanie z przeprowadzonych prac zawierające konkretne i przydatne wyniki. W zależności od celu wyniki te mogą zostać przedstawione w formie podręcznika dobrych praktyk, podręcznika polityk lub zaleceń dotyczących działań. Sprawozdania te mogą również zawierać zalecenia dotyczące opracowywania wszelkich stosownych instrumentów przyjmujących jakąkolwiek stosowną formę; instrumenty te mogą być wykorzystywane przez Komisję lub same państwa członkowskie.

– Porządki obrad i protokoły posiedzeń takich grup będą udostępniane wszystkim państwom członkowskim, niezależnie od stopnia ich zaangażowania w danej dziedzinie. Przygotowywane przez grupy sprawozdania będą publikowane.

– Komisja zapewni tym grupom roboczym wsparcie logistyczne i obsługę sekretarską. Ponadto, w miarę możliwości, Komisja zapewni tym grupom wsparcie w postaci wszelkich innych odpowiednich środków (w tym analiz istotnych dla poszczególnych dziedzin działania).

– Wyżej wymienione sprawozdania będą stanowiły podstawę przygotowywanego przez Komisję ostatecznego sprawozdania z realizacji planu prac.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024