Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa C 27/07 (ex NN 29/07) - Port lotniczy Berlin Schönefeld - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - NIEMCY

Pomoc państwa C 27/07 (ex NN 29/07) - Port lotniczy Berlin Schönefeld

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2007/C 257/09)

(Dz.U.UE C z dnia 30 października 2007 r.)

Pismem z dnia 10 lipca 2007 r. zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Republikę Federalną Niemiec o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Energy and Transport

Directorate A, General Affairs

DM 28, 6/109

B-1049 Brussels

Nr faksu: (32-2) 296 41 04

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niemieckim. Zainteresowane strony przekazujące uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

OPIS ŚRODKA LUB POMOCY, W ODNIESIENIU DO KTÓREGO (KTÓREJ) KOMISJA WSZCZYNA POSTĘPOWANIE

Niniejsza sprawa dotyczy określonych stosunków handlowych, gdzie w 4 przypadkach można przypuszczać, że miała miejsce pomoc państwa na rzecz portu lotniczego Berlin Schönefeld o różnym - w zależności od stron tych stosunków - charakterze.

– Potencjalna pomoc państwa dla spółki Flughafen Schönefeld GmbH (operatora portu lotniczego) przeznaczona na działalność portu lotniczego: Wydaje się, że straty operacyjne Flughafen Schönefeld GmbH były finansowane z zysków operacyjnych dwóch innych portów lotniczych Berlina,

– Potencjalna pomoc państwa dla easyJet polegająca na zawarciu umowy wyłącznego korzystania z terminala B portu lotniczego Schönefeld: easyJet ma wyłączność na korzystanie z terminala B w porcie lotniczym Schönefeld za czynsz poniżej 8.000 EUR. Nie przeprowadzono przetargu.

– Potencjalna pomoc państwa dla niektórych przewoźników lotniczych w formie obniżonych opłat lotniskowych. Spółka Flughafen Schönefeld GmbH zawarła dwustronne umowy dotyczące obniżonych opłat lotniskowych i dotacji marketingowych z szeregiem przewoźników lotniczych (Aer Lingus, Basic Air, easyJet Fairline, German Wings, Iceland Air, Ryanair, V-Bird i Volare) korzystających z portu lotniczego. Treść umów jest bardzo zróżnicowana. Umowa z easyJet zasadniczo różni się od pozostałych umów, jako że została zawarta na 20 lat, zaś pozostałe umowy zostały zawarte na 4 lata, a także przewiduje malejący rabat na ogłoszone opłaty lotniskowe, ale przewiduje też specjalną stale obniżoną opłatę lotniskową dla easyJet.

– Potencjalna pomoc państwa dla niektórych przewoźników lotniczych w formie wsparcia marketingowego. Spółka Flughafen Schönefeld GmbH zawarła dwustronne umowy dotyczące wsparcia marketingowego z szeregiem tanich linii lotniczych. Wsparcie jest udzielane w części w formie płatności jednorazowej, a w części w formie trzyletniego malejącego rabatu na opłaty lotniskowe. W ramach płatności jednorazowych można rozróżnić płatności oparte na rzeczywistych kosztach ponoszonych przez linie lotnicze, oraz płatności niewynikające z tych kosztów.

Ocena środka lub pomocy

Komisja doszła do wniosku, że wszystkie trzy środki prawdopodobnie stanowią pomoc państwa.

ZGODNOŚĆ POMOCY, W TYM PRZEDSTAWIENIE WĄTPLIWOŚCI KOMISJI, Z DOKŁADNYMI ODNIESIENIAMI DO SZCZEGÓŁOWYCH PRZEPISÓW ODPOWIEDNICH WYTYCZNYCH/RAM

Pomoc operacyjna dla spółki Flughafen Schönefeld GmbH została oceniona w świetle art. 86 ust. 2 oraz art. 87 ust. 3 lit. c) Traktatu WE. Na obecnym etapie Komisja ma poważne wątpliwości, czy pomoc ta może zostać uznana za zgodną ze wspólnym rynkiem, jako że żaden z wyjątków od ogólnego zakazu pomocy państwa nie wydaje się mieć zastosowania.

Pomoc dla easyJet polegająca na wyłącznym korzystaniu z terminala B została oceniona w świetle art. 87 ust. 3 lit. c). Na obecnym etapie Komisja ma poważne wątpliwości, czy pomoc ta może zostać uznana za zgodną ze wspólnym rynkiem.

Pomoc operacyjna dla różnych przewoźników lotniczych polegająca na zmniejszeniu opłat lotniskowych i dotacjach marketingowych mogłaby zostać uznana za zgodną ze wspólnym rynkiem, jeśli byłyby spełnione warunki określone w art. 87 ust. 3 lit. c). Komisja ma wątpliwości, czy następujące z tych warunków są spełnione:

Konieczność oraz efekt zachęty. Aby spełnić swój cel i stanowić zachętę, pomoc na rozpoczęcie działalności musi być ograniczona w czasie i być stopniowo zmniejszana. Dwustronna umowa między easyJet a Flughafen Schönefeld GmbH została zawarta na 20 lat; wysokość pomocy nie maleje.

Komisja uważa, że udzielanie pomocy na rozpoczęcie działalności przez okres 20 lat nie jest konieczne, ponieważ z wytycznych dla portów lotniczych z 2005 r. wynika, że przewoźnikowi lotniczemu powinny wystarczyć maksymalnie trzy lata na stwierdzenie, czy obsługiwanie danej trasy jest ekonomicznie opłacalne.

W związku z powyższym Komisja ma na obecnym etapie wątpliwości co do konieczności pomocy dla easyJet.

Jeśli chodzi o efekt zachęty Komisja uważa, że w związku z brakiem zmniejszenia stopnia pomocy nieprawdopodobne jest wystąpienie efektu zachęty. W związku z tym Komisja ma na obecnym etapie wątpliwości co do wystąpienia efektu zachęty w przypadku pomocy dla easyJet.

W odniesieniu do innych przewoźników lotniczych pomoc jest ograniczona w czasie (trzy lub cztery lata), a jej wysokość maleje. Dlatego zasadniczo mogłaby być konieczna i proporcjonalna. Jednak na obecnym etapie władze niemieckie nie wykazały związku między kosztami wprowadzenia nowych tras a udzielaną pomocą. Dlatego Komisja ma w tym względzie wątpliwości.

Negatywne skutki pomocy nie są równoważone efektami pozytywnymi. Komisja stwierdza, że pomoc może mieć negatywny wpływ zarówno na konkurujących przewoźników lotniczych, jak np. na składającego skargę Germania, jak i na konkurujące porty lotnicze, np. w Lipsku, Dreźnie, Hamburgu i Lubece. Ponadto może wystąpić negatywny wpływ na konkurujące połączenia kolei szybkobieżnej. W celu przeprowadzenia dokładnej oceny negatywnych i pozytywnych skutków wymagane są dalsze informacje od władz niemieckich i konkurentów; W związku z tym na obecnym etapie Komisja ma w tym względzie wątpliwości.

W obliczu powyższych faktów Komisja ma wątpliwości, czy pomoc może zostać uznana za zgodną ze wspólnym rynkiem.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999, wszelka bezprawnie przyznana pomoc może podlegać odzyskaniu od jej beneficjenta.

TEKST PISMA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2007.257.16

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa C 27/07 (ex NN 29/07) - Port lotniczy Berlin Schönefeld - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Data aktu: 30/10/2007
Data ogłoszenia: 30/10/2007