Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa C 27/07 (ex NN 29/07) - Port lotniczy Berlin Schönefeld - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - NIEMCY

Pomoc państwa C 27/07 (ex NN 29/07) - Port lotniczy Berlin Schönefeld

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2007/C 257/09)

(Dz.U.UE C z dnia 30 października 2007 r.)

Pismem z dnia 10 lipca 2007 r. zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Republikę Federalną Niemiec o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Energy and Transport

Directorate A, General Affairs

DM 28, 6/109

B-1049 Brussels

Nr faksu: (32-2) 296 41 04

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niemieckim. Zainteresowane strony przekazujące uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

OPIS ŚRODKA LUB POMOCY, W ODNIESIENIU DO KTÓREGO (KTÓREJ) KOMISJA WSZCZYNA POSTĘPOWANIE

Niniejsza sprawa dotyczy określonych stosunków handlowych, gdzie w 4 przypadkach można przypuszczać, że miała miejsce pomoc państwa na rzecz portu lotniczego Berlin Schönefeld o różnym - w zależności od stron tych stosunków - charakterze.

– Potencjalna pomoc państwa dla spółki Flughafen Schönefeld GmbH (operatora portu lotniczego) przeznaczona na działalność portu lotniczego: Wydaje się, że straty operacyjne Flughafen Schönefeld GmbH były finansowane z zysków operacyjnych dwóch innych portów lotniczych Berlina,

– Potencjalna pomoc państwa dla easyJet polegająca na zawarciu umowy wyłącznego korzystania z terminala B portu lotniczego Schönefeld: easyJet ma wyłączność na korzystanie z terminala B w porcie lotniczym Schönefeld za czynsz poniżej 8.000 EUR. Nie przeprowadzono przetargu.

– Potencjalna pomoc państwa dla niektórych przewoźników lotniczych w formie obniżonych opłat lotniskowych. Spółka Flughafen Schönefeld GmbH zawarła dwustronne umowy dotyczące obniżonych opłat lotniskowych i dotacji marketingowych z szeregiem przewoźników lotniczych (Aer Lingus, Basic Air, easyJet Fairline, German Wings, Iceland Air, Ryanair, V-Bird i Volare) korzystających z portu lotniczego. Treść umów jest bardzo zróżnicowana. Umowa z easyJet zasadniczo różni się od pozostałych umów, jako że została zawarta na 20 lat, zaś pozostałe umowy zostały zawarte na 4 lata, a także przewiduje malejący rabat na ogłoszone opłaty lotniskowe, ale przewiduje też specjalną stale obniżoną opłatę lotniskową dla easyJet.

– Potencjalna pomoc państwa dla niektórych przewoźników lotniczych w formie wsparcia marketingowego. Spółka Flughafen Schönefeld GmbH zawarła dwustronne umowy dotyczące wsparcia marketingowego z szeregiem tanich linii lotniczych. Wsparcie jest udzielane w części w formie płatności jednorazowej, a w części w formie trzyletniego malejącego rabatu na opłaty lotniskowe. W ramach płatności jednorazowych można rozróżnić płatności oparte na rzeczywistych kosztach ponoszonych przez linie lotnicze, oraz płatności niewynikające z tych kosztów.

Ocena środka lub pomocy

Komisja doszła do wniosku, że wszystkie trzy środki prawdopodobnie stanowią pomoc państwa.

ZGODNOŚĆ POMOCY, W TYM PRZEDSTAWIENIE WĄTPLIWOŚCI KOMISJI, Z DOKŁADNYMI ODNIESIENIAMI DO SZCZEGÓŁOWYCH PRZEPISÓW ODPOWIEDNICH WYTYCZNYCH/RAM

Pomoc operacyjna dla spółki Flughafen Schönefeld GmbH została oceniona w świetle art. 86 ust. 2 oraz art. 87 ust. 3 lit. c) Traktatu WE. Na obecnym etapie Komisja ma poważne wątpliwości, czy pomoc ta może zostać uznana za zgodną ze wspólnym rynkiem, jako że żaden z wyjątków od ogólnego zakazu pomocy państwa nie wydaje się mieć zastosowania.

Pomoc dla easyJet polegająca na wyłącznym korzystaniu z terminala B została oceniona w świetle art. 87 ust. 3 lit. c). Na obecnym etapie Komisja ma poważne wątpliwości, czy pomoc ta może zostać uznana za zgodną ze wspólnym rynkiem.

Pomoc operacyjna dla różnych przewoźników lotniczych polegająca na zmniejszeniu opłat lotniskowych i dotacjach marketingowych mogłaby zostać uznana za zgodną ze wspólnym rynkiem, jeśli byłyby spełnione warunki określone w art. 87 ust. 3 lit. c). Komisja ma wątpliwości, czy następujące z tych warunków są spełnione:

Konieczność oraz efekt zachęty. Aby spełnić swój cel i stanowić zachętę, pomoc na rozpoczęcie działalności musi być ograniczona w czasie i być stopniowo zmniejszana. Dwustronna umowa między easyJet a Flughafen Schönefeld GmbH została zawarta na 20 lat; wysokość pomocy nie maleje.

Komisja uważa, że udzielanie pomocy na rozpoczęcie działalności przez okres 20 lat nie jest konieczne, ponieważ z wytycznych dla portów lotniczych z 2005 r. wynika, że przewoźnikowi lotniczemu powinny wystarczyć maksymalnie trzy lata na stwierdzenie, czy obsługiwanie danej trasy jest ekonomicznie opłacalne.

W związku z powyższym Komisja ma na obecnym etapie wątpliwości co do konieczności pomocy dla easyJet.

Jeśli chodzi o efekt zachęty Komisja uważa, że w związku z brakiem zmniejszenia stopnia pomocy nieprawdopodobne jest wystąpienie efektu zachęty. W związku z tym Komisja ma na obecnym etapie wątpliwości co do wystąpienia efektu zachęty w przypadku pomocy dla easyJet.

W odniesieniu do innych przewoźników lotniczych pomoc jest ograniczona w czasie (trzy lub cztery lata), a jej wysokość maleje. Dlatego zasadniczo mogłaby być konieczna i proporcjonalna. Jednak na obecnym etapie władze niemieckie nie wykazały związku między kosztami wprowadzenia nowych tras a udzielaną pomocą. Dlatego Komisja ma w tym względzie wątpliwości.

Negatywne skutki pomocy nie są równoważone efektami pozytywnymi. Komisja stwierdza, że pomoc może mieć negatywny wpływ zarówno na konkurujących przewoźników lotniczych, jak np. na składającego skargę Germania, jak i na konkurujące porty lotnicze, np. w Lipsku, Dreźnie, Hamburgu i Lubece. Ponadto może wystąpić negatywny wpływ na konkurujące połączenia kolei szybkobieżnej. W celu przeprowadzenia dokładnej oceny negatywnych i pozytywnych skutków wymagane są dalsze informacje od władz niemieckich i konkurentów; W związku z tym na obecnym etapie Komisja ma w tym względzie wątpliwości.

W obliczu powyższych faktów Komisja ma wątpliwości, czy pomoc może zostać uznana za zgodną ze wspólnym rynkiem.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999, wszelka bezprawnie przyznana pomoc może podlegać odzyskaniu od jej beneficjenta.

TEKST PISMA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024