Pomoc państwa - Słowenia - Pomoc państwa nr C 7/2005 (ex NN 80/2004) - Działalność priorytetowa - Zaproszenie do składania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - SŁOWENIA

Pomoc państwa nr C 7/2005 (ex NN 80/2004) - Działalność priorytetowa

Zaproszenie do składania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2005/C 63/02)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 15 marca 2005 r.)

Za pośrednictwem pisma z dnia 2 lutego 2005 r., zamieszczonego w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Słowenię o swojej decyzji wszczęcia procedury określonej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącej wyżej wspomnianych środków.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środków, względem których Komisja wszczyna procedurę, w ciągu jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia oraz następującego po nim pisma, kierując je na następujący adres lub numer faksu:

Komisja Wspólnot Europejskich

DG ds. Konkurencji, Kancelaria ds. Pomocy Państwa

B-1049 Bruksela

Faks: (32-2) 296 12 42

Uwagi te zostaną przekazane Słowenii. Zainteresowane strony przekazujące uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości poufnością.

TEKST STRESZCZENIA

1.

PROCEDURA

Pismem zarejestrowanym przez Komisję w dniu 1 października 2003 r., władze Słowenii przedłożyły program dotyczący odzyskania kosztów amortyzacyjnych w elektrowniach w Republice Słowenii w ramach tymczasowej procedury, o której mowa w ust. 3 lit. c) akapit pierwszy załącznika IV do Traktatu o Przystąpieniu Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji do Unii Europejskiej. Zgłoszenie to zostało zarejestrowane, jako wniosek o pomoc państwa pod numerem SI 7/03.

W trakcie wymiany listów okazało się, że dwie elektrownie, które zostały wymienione w krótkim opisie zgłoszonych środków skorzystały z innego programu pomocy państwa. Ten program pomocy państwa (zwany dalej "programem") został zarejestrowany przez Komisję w dniu 6 grudnia 2004 r. pod numerem NN 80/03. Niniejsza decyzja dotyczy tylko pomocy państwa nr NN 80/04.

2.

OPIS PROGRAMU

Program działalności priorytetowej wspiera trzy typy producentów energii elektrycznej: producentów, którzy korzystają z odnawialnych źródeł energii, tych, którzy wykorzystują skuteczne technologie elektrociepłownicze oraz część elektrowni cieplnej w Trbovlje. Producenci ci są znani jako "producenci kwalifikowani".

Operatorzy sieci energetycznych mają obowiązek zakupu energii elektrycznej wytworzonej przez producentów kwalifikowanych po stałej cenie ustalonej przez państwo, kształtującej się powyżej ceny rynkowej. Producenci kwalifikowani mogą również zdecydować o sprzedaży wyprodukowanej energii elektrycznej na rynek. W takim przypadku producenci otrzymają premię równą różnicy pomiędzy ceną rynkową a ceną, którą otrzymaliby w ramach zobowiązania do zakupu.

3.

ANALIZA PROGRAMU

Komisja początkowo stwierdziła, że wsparcie to stanowiło pomoc państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, ponieważ spełnione zostały cztery łączne kryteria właściwej definicji. Następnie Komisja uznała, że pomoc ta została przyznana bezprawnie, jako że ma ona zastosowanie po dacie przystąpienia, została wprowadzona bez zgody Komisji i zgodnie z Traktatem o Przystąpieniu nie może kwalifikować się jako pomoc istniejąca.

Komisja następnie zbadała, czy pomoc tę można uznać za zgodną z Traktatem ustanawiającym Wspólnotę Europejską.

Po pierwsze, Komisja przeanalizowała pomoc w świetle wytycznych Wspólnoty w sprawie pomocy państwa dla celów ochrony środowiska(1). Powyższa analiza każe wątpić w zgodność udzielonej pomocy z wyżej wspomnianymi wytycznymi, w szczególności odnośnie do definicji producentów korzystających z odnawialnych źródeł energii, produkcji ciepła i energii elektrycznej w skojarzeniu oraz poziomu pomocy w porównaniu do rzeczywistych kosztów dodatkowych poniesionych przez producentów.

Po drugie, Komisja przeanalizowała pomoc w świetle wytycznych Wspólnoty dotyczących metod analizy pomocy państwa związanej z kosztami amortyzacyjnymi(2). Powyższa analiza każe wątpić w zgodność pomocy z tymi metodami. W szczególności Komisja nie była w stanie ustalić, czy pomoc ta została obliczona w sposób, który umożliwia danej elektrowni przeprowadzenie takiego obliczenia, według wyżej wspomnianych metod.

Po trzecie, Komisja przeanalizowała pomoc jako odszkodowanie z tytułu opłat związanych z usługami świadczonymi w ogólnym interesie gospodarczym. Powyższa analiza każe wątpić w zgodność pomocy, ponieważ dla większości beneficjantów Komisja nie była w stanie wystarczająco precyzyjnie określić rodzaju usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, za które beneficjenci byli odpowiedzialni, a w przypadku jedynego beneficjanta, dla którego usługi można precyzyjnie zdefiniować, Komisja nie była w stanie ocenić proporcjonalnego odszkodowania.

Komisja ma również wątpliwości, czy pomoc finansowana przez opłaty parafiskalne jest zgodna z art. 25 i art. 90 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.

Uwzględniając powyższe uwagi Komisja uważa, że istnieją wątpliwości, czy środek ten może zostać uznany za zgodny ze wspólnym rynkiem. Komisja zdecydowała się zatem wszcząć procedurę określoną w art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999, wszelka bezprawnie przyznana pomoc może podlegać windykacji od jej beneficjenta.

______

(1) Dz.U. C 37 z 3.2.2001, str. 3.

(2) Przyjęte przez Komisję w dniu 26 lipca 2001 r. Wytyczne te są dostępne na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji: http://europa.eu.int/comm/competition/state_aid/legislation/ stranded_costs/en.pdf. Przekazane Państwom Członkowskim pismem SG(2000) D/290869 z dnia 8 sierpnia 2000 r.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.63.2

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Pomoc państwa - Słowenia - Pomoc państwa nr C 7/2005 (ex NN 80/2004) - Działalność priorytetowa - Zaproszenie do składania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Data aktu: 15/03/2005
Data ogłoszenia: 15/03/2005