Sprawozdania z wykorzystania środków wsparcia zwrotnego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INWESTYCJI I ROZWOJU 1
z dnia 11 lipca 2018 r.
w sprawie sprawozdań z wykorzystania środków wsparcia zwrotnego

Na podstawie art. 37a ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2018 r. poz. 1307) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowy zakres sprawozdań z wykorzystania środków, o których mowa w art. 3b ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, zwanych dalej "sprawozdaniami", oraz tryb ich przekazywania.
§  2. 
1. 
Szczegółowy zakres sprawozdań jest określony we wzorach stanowiących załączniki do rozporządzenia.
2. 
Wzór sprawozdania z wykorzystania środków z:
1)
instrumentów inżynierii finansowej, o których mowa w art. 3b pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
instrumentów finansowych, o których mowa w art. 3b pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia;
3)
pomocy zwrotnej, o których mowa w art. 3b pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  3. 
1. 
Sprawozdania są sporządzane z wykorzystaniem wzorów sprawozdań w postaci elektronicznej zamieszczonych w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego.
2. 
Sprawozdania są przekazywane w postaci elektronicznej opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP oraz w wersji edytowalnej.
§  4. 
Przepisy rozporządzenia stosuje się począwszy od sprawozdań za 2018 r.
§  5. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Sprawozdanie z wykorzystania środków z instrumentów inżynierii finansowej, o których mowa w art. 3b pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki

rozwoju

Część A.1. Środki z instrumentów inżynierii finansowej podlegające ponownemu wykorzystaniu dane według stanu na dzień 31 grudnia ... r. (w zł)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Numer umowy

o dofinansowanie

Nazwa

instrumentu

inżynierii

finansowej

2007-2013

Środki publiczne

zgromadzone

w ramach

danego

instrumentu

inżynierii

finansowej,

podlegające

art. 78 ust. 7 rozporządzenia 1083/20061)

Środki

wykorzystywane

w ramach tego

samego

instrumentu

inżynierii

finansowej

Nazwa

instrumentu

finansowego/

tytuł projektu

pomocy

zwrotnej

Data zawarcia

umowy/podpisania

aneksu

Data zakończenia

wdrażania

instrumentu

finansowego/projektu

pomocy zwrotnej

Obszar

realizacji

Podmiot

ponownie

wykorzystujący

środki

Środki

publiczne

wniesione na

podstawie art. 78 ust. 7

rozporządzenia

1083/20062)

Koszty

zarządzania/opłaty

za zarządzanie

Odsetki

oraz inne

przychody

Środki utracone (przykładowo niespłacone pożyczki,

uruchomione gwarancje/poręczenia,

dla których

zakończono prawomocnie postępowanie egzekucyjne)

Wyjaśnienia
Razem (dla danych liczbowych)

_______________________________________

1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu

Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 25, Dz. Urz. UE L 239 z 01.09.2006, str. 248, Dz. Urz. UE L 411 z 30.12.2006, str. 6, Dz. Urz. UE L 027

z 02.02.2007, str. 5, Dz. Urz. UE L 145 z 07.06.2007, str. 38, Dz. Urz. UE L 301 z 12.11.2008, str. 40, Dz. Urz. UE L 348 z 24.12.2008, str. 19, Dz. Urz. UE L 94 z 08.04.2009, str. 10, Dz. Urz. UE L 158

z 24.06.2010, str. 1, Dz. Urz. UE L 337 z 20.12.2011, str. 1 i 5, Dz. Urz. UE L 133 z 23.05.2012, str. 1, Dz. Urz. UE L 253 z 20.12.2013, str. 253 oraz Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 253, 256 i 320).

Część A.2. Środki zaangażowane i wypłacone w ramach umów z podmiotami, którym udzielono wsparcia do dnia 31 grudnia ... r. (w zł)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Nazwa instrumentu

inżynierii

finansowej/ instrumentu finansowego/tytuł

projektu pomocy

zwrotnej

Podmiot ponownie wykorzystujący

środki

Rodzaj

wspar-cia

Cele, na

jakie są przezna-czane środki

Wielkość

podmiotu,

któremu udzielono wsparcia

Forma

prawna

podmiotu,

któremu udzielono wsparcia

Liczba

podmiotów,

którym udzielono wsparcia

Pożyczka Poręczenie/gwarancja Inwestycja kapitałowa/quasi - kapitałowa Pomoc zwrotna Inny rodzaj wsparcia
kwota

udzielo-nych

pożyczek

kwota

wypłaco-nych

pożyczek

kwota

udzielonych

poręczeń/ gwarancji

kwota udzielonych pożyczek/kredy-tów zabezpieczonych poręczeniem/

gwarancją

kwota środków

zakontraktowa-nych

kwota

środków

wypłaconych

kwota

środków

zakon-traktowanych

kwota środków wypłaconych kwota środków zakon-traktowanych kwota środków wypłaconych
Razem (dla danych liczbowych):

Sporządził:

...........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

(nazwa i adres dysponenta środków, a w przypadku gdy sprawozdanie jest przekazywane przez zarząd województwa – również identyfikator gminy, w której ma siedzibę

dysponent, z krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju "TERYT")

Instrukcja wypełniania sprawozdania z wykorzystania środków z instrumentów inżynierii finansowej, o których mowa w art. 3b pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

UWAGA: Sprawozdanie dotyczy ponownego wykorzystania środków wdrażanych w ramach programów operacyjnych perspektywy finansowej 2007-2013. Kwoty są podawane narastająco dla kolejnych lat, według stanu na dzień 31 grudnia, w zaokrągleniu do pełnych złotych. W przypadku gdy okres obowiązywania umowy dotyczącej wdrażania instrumentu finansowego/projektu pomocy zwrotnej kończy się przed zakończeniem roku sprawozdawczego, to jest przed dniem 31 grudnia danego roku, należy podać dane na dzień zakończenia obowiązywania tej umowy. Jeżeli umowa została zawarta przykładowo dnia 2 lutego roku, którego dotyczy sprawozdanie, a rozwiązana została przykładowo dnia 3 grudnia roku, którego dotyczy sprawozdanie, to odpowiednie informacje dotyczące takiej umowy powinny się znaleźć w sprawozdaniu składanym do dnia 31 marca kolejnego roku.

Jeżeli nie jest jeszcze realizowany żaden projekt dotyczący ponownego obrotu środkami, należy wypełnić zerami kolumny 3 oraz 10-13 części A.1., w których są podawane dane liczbowe, oraz wpisać w kolumnie 14 części A.1. odpowiednie wyjaśnienia. Jeżeli projekty dotyczące ponownego obrotu środkami są realizowane (w formie nowej umowy, aneksu do pierwotnej umowy o dofinansowanie czy też pierwotnej umowy o dofinansowanie, jeżeli jej postanowienia przewidują dokonanie więcej niż jednego obrotu), wszystkie wymagane pola powinny być wypełnione właściwymi danymi.

1.
Część A.1. Środki z instrumentów inżynierii finansowej podlegające ponownemu wykorzystaniu - dane według stanu na dzień 31 grudnia ... r. (w zł)
1.
Numer umowy o dofinansowanie (kolumna 1) - należy wpisać numer umowy o dofinansowanie, na podstawie której był wdrażany dany instrument inżynierii finansowej, zwany dalej "IIF", w ramach programów operacyjnych perspektywy finansowej 2007-2013.
2.
Nazwa instrumentu inżynierii finansowej 2007-2013 (kolumna 2) - należy wpisać tytuł projektu realizowanego na podstawie umowy o dofinansowanie wskazanej w kolumnie 1.
3.
Środki publiczne zgromadzone w ramach danego instrumentu inżynierii finansowej, podlegające art. 78 ust. 7 rozporządzenia 1083/2006 (kolumna 3) - należy wpisać kwotę środków publicznych zgromadzonych w ramach danego IIF, które stanowią, zgodnie z art. 78 ust. 7 tego rozporządzenia, zasoby zwrócone na rzecz operacji z inwestycji dokonanych z funduszy, określonych w art. 44 tego rozporządzenia, lub zasoby pozostałe po uwzględnieniu wszystkich gwarancji i zostają powtórnie wykorzystane przez właściwe organy państwa członkowskiego Unii Europejskiej na rzecz projektów z zakresu rozwoju obszarów miejskich, na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw lub efektywności energetycznej i wykorzystania energii odnawialnej w budynkach, w tym w istniejącym budownictwie mieszkaniowym. Należy przez to rozumieć środki zgromadzone po tak zwanym "pierwszym obrocie", w tym odsetki i inne przychody od środków publicznych przeznaczonych na realizację IIF.
4.
Środki wykorzystywane w ramach tego samego instrumentu inżynierii finansowej (kolumna 4) - należy wpisać "Tak", jeżeli środki wskazane w kolumnie 3 będą wykorzystywane w ramach IIF wskazanego w kolumnie 2, to jest projekt będzie kontynuowany na podstawie aneksowanej umowy o dofinansowanie albo pierwotnej umowy o dofinansowanie, jeżeli jej postanowienia przewidują dokonanie więcej niż jednego obrotu środkami. W innym przypadku należy wpisać "Nie". Jeżeli w aneksie do umowy o dofinansowanie zakłada się wycofanie części środków i zaangażowanie ich w ramach nowego instrumentu finansowego/nowych instrumentów finansowych/nowego projektu pomocy zwrotnej/nowych projektów pomocy zwrotnej, to dla danej umowy o dofinansowanie należy wpisać "Tak" w zakresie kwot środków, które pozostaną w dotychczasowym instrumencie, i "Nie" w odniesieniu do kwot środków, które zostaną zaangażowane w nowy instrument finansowy/nowe instrumenty finansowe/nowy projekt pomocy zwrotnej/nowe projekty pomocy zwrotnej. W takim przypadku liczba wierszy z odpowiedzią "Nie" powinna odpowiadać liczbie nowych instrumentów finansowych/nowych projektów pomocy zwrotnej, w ramach których zostaną zaangażowane środki z danej umowy o dofinansowanie, co umożliwi wypełnienie kolumn 5-14 dla każdego z nowych instrumentów finansowych/projektów pomocy zwrotnej. Oznacza to jednocześnie, że w kolumnie 1 numer umowy o dofinansowanie należy wpisać w kilku następujących po sobie wierszach - w zależności od liczby instrumentów inżynierii finansowej/instrumentów finansowych/projektów pomocy zwrotnej, w które będą zaangażowane środki wskazane w kolumnie 3. Jeżeli pierwotna umowa o dofinansowanie przewiduje dokonanie więcej niż jednego obrotu środkami, bez konieczności jej aneksowania, a następnie, po dokonaniu wymaganej liczby obrotów jest ona aneksowana, to dane dotyczące umowy o dofinansowanie wskazanej w kolumnie 1 należy rozbić na dwa osobne wiersze, w pierwszym wpisując odpowiednie dane dla kolejnych obrotów środkami w ramach pierwotnej umowy o dofinansowanie, w drugim zaś dane dotyczące instrumentu wdrażanego na podstawie aneksowanej umowy o dofinansowanie. W obu przypadkach w kolumnie 4 należy wpisać "Tak".
5.
Nazwa instrumentu finansowego/tytuł projektu pomocy zwrotnej (kolumna 5) - należy wpisać nazwę instrumentu finansowego, a w przypadku projektu pomocy zwrotnej tytuł projektu, w ramach którego będą wydatkowane środki wskazane w kolumnie 3. W przypadku gdy środki wskazane w kolumnie 3 zostały podzielone na kilka instrumentów finansowych/projektów pomocy zwrotnej, należy wpisać nazwy instrumentów finansowych/tytuły projektów pomocy zwrotnej w odrębnych wierszach.

UWAGA: Nazwę instrumentu finansowego/tytuł projektu pomocy zwrotnej wpisuje się wyłącznie, jeżeli w kolumnie 4 wpisano "Nie". W przeciwnym przypadku należy wpisać "Nie dotyczy".

6.
Data zawarcia umowy/podpisania aneksu (kolumna 6) - w przypadku gdy w kolumnie 4 wpisano "Nie", to jest w przypadku, gdy realizowany projekt IIF 2007-2013 został zrealizowany i zakończony, należy wpisać datę zawarcia umowy pomiędzy dysponentem środków a podmiotem mającym wdrażać nowy instrument finansowy/projekt pomocy zwrotnej, dotyczący ponownego wykorzystania środków z instrumentu inżynierii finansowej. W przypadku gdy w kolumnie 4 wpisano "Tak", to jest gdy planuje się kontynuację wsparcia w ramach tego samego projektu IIF 2007-2013, należy wpisać datę zawarcia aneksu do umowy o dofinansowanie, wskazanej w kolumnie 1, albo datę zawarcia pierwotnej umowy o dofinansowanie, jeżeli jej postanowienia przewidują dokonanie więcej niż jednego obrotu środkami. Jeżeli pierwotna umowa o dofinansowanie przewiduje dokonanie więcej niż jednego obrotu środkami, bez konieczności jej aneksowania, a następnie, po dokonaniu wymaganej liczby obrotów jest ona aneksowana, to dane dotyczące umowy wskazanej w kolumnie 1 należy rozbić na dwa osobne wiersze, w pierwszym wpisując datę zawarcia pierwotnej umowy o dofinansowanie, w drugim zaś datę podpisania aneksu do umowy o dofinansowanie. W przypadku wygaśnięcia/rozwiązania dotychczasowej umowy dotyczącej ponownego wykorzystania środków i podpisania nowej, dane dotyczące nowej umowy należy wpisać w nowym wierszu, natomiast w odniesieniu do wygasłej/rozwiązanej umowy należy wpisać we właściwym dla niej wierszu tabeli odpowiednie dane na dzień jej wygaśnięcia/rozwiązania.
7.
Data zakończenia wdrażania instrumentu finansowego/projektu pomocy zwrotnej (kolumna 7) - należy wpisać datę planowanego zakończenia wdrażania instrumentu inżynierii finansowej wskazanego w kolumnie 2 - w przypadku, gdy w kolumnie 4 wpisano "Tak", albo instrumentu finansowego wskazanego w kolumnie 5 - w przypadku, gdy w kolumnie 4 wpisano "Nie". W przypadku projektu pomocy zwrotnej należy wpisać datę zakończenia realizacji projektu.
8.
Obszar realizacji (kolumna 8) - należy wpisać obszar realizacji instrumentu inżynierii finansowej/instrumentu finansowego/projektu pomocy zwrotnej:
-
w przypadku, gdy nie przewiduje się ograniczenia instrumentu/projektu do określonej części kraju, należy wpisać "Cały kraj",
-
w przypadku, gdy instrument jest wdrażany/projekt jest realizowany na terenie jednego województwa, należy wpisać nazwę tego województwa,
-
w przypadku, gdy instrument jest wdrażany/projekt jest realizowany w kilku województwach, należy wpisać nazwy wszystkich tych województw.
9.
Podmiot ponownie wykorzystujący środki (kolumna 9) - należy wpisać nazwę podmiotu ponownie wykorzystującego środki wskazane w kolumnie 3, to jest podmiotu, z którym dysponent środków podpisuje umowę dotyczącą ponownego wykorzystania środków albo aneks do dotychczas obowiązującej umowy o dofinansowanie, dotyczący wykorzystania środków wskazanych w poszczególnych wierszach w kolumnie 10. W przypadku zmiany podmiotu ponownie wykorzystującego środki należy wpisać podmiot ponownie wykorzystujący środki wskazany w nowej umowie albo aneksie do dotychczasowej umowy dotyczącej ponownego wykorzystania środków, zawartej z nowym podmiotem.
10.
Środki publiczne wniesione na podstawie art. 78 ust. 7 rozporządzenia 1083/2006 (kolumna 10) - należy wpisać kwotę środków publicznych zgromadzonych w ramach danego IIF, które będą nadal wykorzystywane w ramach tego samego IIF, jeżeli w kolumnie 4 wpisano "Tak", albo środki przekazane do instrumentu finansowego/projektu pomocy zwrotnej (zakontraktowane w ramach nowej umowy/aneksu), które stanowią, zgodnie z art. 78 ust. 7 rozporządzenia 1083/2006, zasoby zwrócone na rzecz operacji z inwestycji dokonanych z funduszy, określonych w art. 44 tego rozporządzenia, lub pozostałe po uwzględnieniu wszystkich gwarancji i zostają powtórnie wykorzystane przez właściwe organy państwa członkowskiego Unii Europejskiej na rzecz projektów z zakresu rozwoju obszarów miejskich, na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw lub efektywności energetycznej i wykorzystania energii odnawialnej w budynkach, w tym w istniejącym budownictwie mieszkaniowym.

UWAGA: Kolumnę wypełnia się w przypadku, gdy część albo całość środków podlegających art. 78 ust. 7 rozporządzenia 1083/2006 z danego IIF będzie wdrażana w ramach aneksowanych umów o dofinansowanie/nowych instrumentów finansowych/projektów pomocy zwrotnej. Dane dotyczące każdego instrumentu finansowego/projektu pomocy zwrotnej są wpisywane w osobnym wierszu. W przypadku gdy w ramach nowego instrumentu finansowego/projektu pomocy zwrotnej są zgromadzone środki z kilku projektów IIF 2007-2013, kwoty środków publicznych przypisanych do każdego z tych projektów są wpisywane w osobnym wierszu (przykładowo, jeżeli środki finansowe w ramach nowego instrumentu pochodzą z trzech projektów IIF 2007-2013, to kwoty przypisane do poszczególnych projektów należy wpisać w trzech osobnych wierszach). Co do zasady kwota/suma kwot w kolumnie 10, przypisanych do IIF wskazanego w kolumnie 2, powinna być równa kwocie wpisanej w kolumnie 3, przypisanej do tego IIF. Natomiast w przypadku różnicy, przykładowo dokonania wkładu z innych środków publicznych, stosowne wyjaśnienia należy zawrzeć w kolumnie 14.

11.
Koszty zarządzania/opłaty za zarządzanie (kolumna 11) - należy wpisać kwotę wszystkich faktycznie poniesionych kosztów zarządzania i opłat za zarządzanie pokrytych ze środków publicznych, to jest wskazanych w kolumnie 3, wniesionych zgodnie z art. 78 ust. 7 rozporządzenia 1083/2006, w odniesieniu do każdego podmiotu i instrumentu finansowego/projektu pomocy zwrotnej, wskazanych w kolumnach 9 i 10. W ramach kolumny 11 uwzględnia się również rekompensaty.
12.
Odsetki oraz inne przychody (kolumna 12) - należy wpisać kwotę wszystkich odsetek oraz innych przychodów, a także zysków powstałych na skutek obrotu środkami, wygenerowanych ze środków publicznych, to jest wskazanych w kolumnie 3, wniesionych zgodnie z art. 78 ust. 7 rozporządzenia 1083/2006, w odniesieniu do każdego podmiotu i instrumentu finansowego/projektu pomocy zwrotnej, wskazanych w kolumnach 9 i 10.
13.
Środki utracone (przykładowo niespłacone pożyczki, uruchomione gwarancje/poręczenia, dla których zakończono prawomocnie postępowanie egzekucyjne) (kolumna 13) - należy wpisać kwotę środków publicznych, wykorzystywanych w ramach tego samego IIF albo wniesionych do nowego instrumentu finansowego/nowego projektu pomocy zwrotnej, prawnie niemożliwych do odzyskania, dla których bezskutecznie wyczerpano wszystkie możliwe formy dochodzenia zwrotu.
14.
Wyjaśnienia (kolumna 14) - w przypadku różnicy między kwotą w kolumnie 3 i kwotą/sumą kwot w kolumnie 10, należy wyjaśnić powody rozbieżności - oddzielnie w odniesieniu do każdego przypadku wystąpienia różnicy.
2.
Część A.2. Środki zaangażowane i wypłacone w ramach umów z podmiotami, którym udzielono wsparcia do dnia 31 grudnia .... r. (w zł)
1.
Nazwa instrumentu inżynierii finansowej/instrumentu finansowego/tytuł projektu pomocy zwrotnej
(kolumna 1) - należy powtórzyć dane z kolumny 5 części A.1. Jeżeli w kolumnie 5 części A.1. wpisano "Nie dotyczy", należy w kolumnie 1 części A.2. powtórzyć dane z kolumny 2 części A.1.
2.
Podmiot ponownie wykorzystujący środki (kolumna 2) - należy powtórzyć dane z kolumny 9 części A.1.
3.
Rodzaj wsparcia (kolumna 3) - należy wpisać jeden rodzaj wsparcia spośród następujących: pożyczka, poręczenie, gwarancja, inwestycja quasi-kapitałowa, inwestycja kapitałowa, pomoc zwrotna, inne. Kolumny 8-17 wypełnia się, uwzględniając rodzaj wsparcia wskazany w kolumnie 3, w ramach instrumentu/projektu wskazanego w kolumnie 1. W ramach poręczeń uwzględnia się również reporęczenia, a w ramach gwarancji - regwarancje.
4.
Cele, na jakie są przeznaczane środki (kolumna 4) - należy wpisać cel/cele, na jaki/jakie będą przeznaczone środki wydatkowane w ramach danego instrumentu finansowego/projektu pomocy zwrotnej, spośród następujących:
-
wzmacnianie badań naukowych, rozwoju technologicznego i innowacji,
-
zwiększenie dostępności, stopnia wykorzystania i jakości technologii informacyjno-komunikacyjnych,
-
wzmacnianie konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw,
-
wspieranie przejścia na gospodarkę niskoemisyjną,
-
promowanie dostosowania do zmian klimatu, zapobiegania ryzyku i zarządzania ryzykiem,
-
zachowanie i ochrona środowiska naturalnego oraz wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami,
-
promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszej infrastruktury sieciowej,
-
promowanie trwałego i wysokiej jakości zatrudnienia oraz wsparcie mobilności pracowników,
-
promowanie włączenia społecznego, walka z ubóstwem i wszelką dyskryminacją,
-
inwestowanie w kształcenie, szkolenie oraz szkolenie zawodowe na rzecz zdobywania umiejętności i uczenia się przez całe życie,
-
inne.

W przypadku wyboru "inne" należy w kolumnie 4, w odrębnym wierszu dla każdego celu, wpisać opis celu.

UWAGA: Wskazanie w kolumnie 4 celu nie wpływa na obowiązek przeznaczenia środków zgodnie z art. 78 ust. 7 rozporządzenia 1083/2006.

5.
Wielkość podmiotu, któremu udzielono wsparcia (kolumna 5) - należy wpisać jeden rodzaj podmiotu, któremu udzielono wsparcia, ustalony zgodnie z art. 2 i art. 4-6 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.), spośród następujących: "Duże przedsiębiorstwo", "Średnie przedsiębiorstwo", "Małe przedsiębiorstwo", "Mikroprzedsiębiorstwo" albo "Nie dotyczy". Sposób wypełnienia kolumny nie jest zależny od ewentualnego wystąpienia pomocy publicznej - kolumnę wypełnia się tak samo, gdy podmiot otrzymuje pomoc publiczną, jak i wtedy, gdy wsparcie jest przykładowo udzielane na warunkach rynkowych. Podmiotami, którym udzielono wsparcia, są podmioty, którym udzielono wsparcia w ramach oferowanych instrumentów wsparcia zwrotnego (odpowiednicy ostatecznych odbiorców w ramach instrumentów finansowych w perspektywie finansowej 2014-2020/beneficjentów projektów pomocy zwrotnej).

UWAGA: Należy wpisać wyłącznie jedną - adekwatną wielkość podmiotu, któremu udzielono wsparcia.

6.
Forma prawna podmiotu, któremu udzielono wsparcia (kolumna 6) - należy wpisać nazwę formy prawnej podmiotu, któremu udzielono wsparcia, wpisując wyłącznie jedną spośród następujących:
-
spółki cywilne prowadzące działalność na podstawie umowy zawartej zgodnie z Kodeksem cywilnym,
-
spółki przewidziane w przepisach innych ustaw niż Kodeks spółek handlowych i Kodeks cywilny lub formy prawne, do których stosuje się przepisy o spółkach,
-
uczelnie,
-
fundusze,
-
Kościół Katolicki,
-
inne kościoły i związki wyznaniowe,
-
europejskie ugrupowanie współpracy terytorialnej,
-
stowarzyszenia niewpisane do Krajowego Rejestru Sądowego,
-
organizacje społeczne oddzielnie niewymienione niewpisane do Krajowego Rejestru Sądowego,
-
partie polityczne,
-
samorządy gospodarcze i zawodowe niewpisane do Krajowego Rejestru Sądowego,
-
przedstawicielstwa zagraniczne,
-
wspólnoty mieszkaniowe,
-
osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą,
-
europejskie zgrupowania interesów gospodarczych,
-
spółki akcyjne,
-
spółki z ograniczoną odpowiedzialnością,
-
spółki jawne,
-
spółki partnerskie,
-
spółki komandytowe,
-
spółki komandytowo-akcyjne,
-
spółki europejskie,
-
przedsiębiorstwa państwowe,
-
towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych,
-
instytucje gospodarki budżetowej,
-
związki zawodowe rolników indywidualnych,
-
towarzystwa reasekuracji wzajemnej,
-
główne oddziały zagranicznych zakładów reasekuracji,
-
główne oddziały zagranicznych zakładów ubezpieczeń,
-
ogólnokrajowe zrzeszenia międzybranżowe,
-
ogólnokrajowe związki międzybranżowe,
-
spółdzielnie,
-
spółdzielnie europejskie,
-
związki rolników, kółek i organizacji rolniczych,
-
związki rolniczych zrzeszeń branżowych,
-
samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,
-
cechy rzemieślnicze,
-
fundacje,
-
izby rzemieślnicze,
-
Związek Rzemiosła Polskiego,
-
stowarzyszenia,
-
związki stowarzyszeń,
-
stowarzyszenia kultury fizycznej,
-
związki sportowe,
-
polskie związki sportowe,
-
inne organizacje społeczne lub zawodowe,
-
kolumny transportu sanitarnego,
-
stowarzyszenia kultury fizycznej o zasięgu ogólnokrajowym,
-
zrzeszenia handlu i usług,
-
zrzeszenia transportu,
-
instytuty badawcze,
-
jednostki badawczo-rozwojowe,
-
ogólnokrajowe reprezentacje zrzeszeń handlu i usług,
-
ogólnokrajowe reprezentacje zrzeszeń transportu,
-
inne organizacje podmiotów gospodarczych,
-
izby gospodarcze,
-
przedsiębiorstwa zagraniczne,
-
związki zawodowe,
-
związki pracodawców,
-
federacje/konfederacje związków pracodawców,
-
kółka rolnicze,
-
rolnicze zrzeszenia branżowe,
-
oddziały zagranicznych przedsiębiorców,
-
spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe,
-
stowarzyszenia ogrodowe,
-
związki stowarzyszeń ogrodowych,
-
jednostki terenowe stowarzyszeń posiadające osobowość prawną,
-
jednostki organizacyjne związków zawodowych posiadające osobowość prawną,
-
przedszkola publiczne,
-
przedszkola niepubliczne,
-
publiczne szkoły podstawowe,
-
publiczne gimnazja,
-
publiczne szkoły ponadgimnazjalne,
-
publiczne szkoły artystyczne,
-
niepubliczne szkoły podstawowe,
-
niepubliczne gimnazja,
-
niepubliczne szkoły ponadgimnazjalne,
-
niepubliczne szkoły artystyczne,
-
publiczne placówki systemu oświaty,
-
niepubliczne placówki systemu oświaty,
-
inne publiczne jednostki organizacyjne systemu oświaty,
-
inne niepubliczne jednostki organizacyjne systemu oświaty,
-
publiczne zespoły szkół i placówek systemu oświaty,
-
niepubliczne zespoły szkół i placówek systemu oświaty,
-
organy władzy, administracji rządowej,
-
organy kontroli państwowej i ochrony prawa,
-
wspólnoty samorządowe,
-
sądy i trybunały,
-
Skarb Państwa,
-
państwowe jednostki organizacyjne,
-
gminne samorządowe jednostki organizacyjne,
-
powiatowe samorządowe jednostki organizacyjne,
-
wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne,
-
inne państwowe lub samorządowe osoby prawne, o których mowa w art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077, z późn. zm.).

UWAGA: Jeżeli podmiot, któremu udzielono wsparcia, jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, należy wpisać "osoba fizyczna".

Jeżeli podmiotowi, któremu udzielono wsparcia, nie można przypisać żadnej z powyższych form prawnych ani podmiot ten nie jest osobą fizyczną, należy wpisać "inne".

7.
Liczba podmiotów, którym udzielono wsparcia (kolumna 7) - należy wpisać liczbę podmiotów, którym udzielono wsparcia, należących do poszczególnych kategorii powstałych w wyniku kombinacji danych z kolumn 3, 4, 5 i 6, przykładowo należy wpisać liczbę podmiotów, którym udzielono wsparcia - spółek akcyjnych - średnich przedsiębiorstw, które otrzymały wsparcie w postaci pożyczki na wzmocnienie konkurencyjności.
8.
Pożyczka (kwota udzielonych pożyczek) (kolumna 8) - należy wpisać kwotę pożyczek wynikającą z zawartych umów (zakontraktowaną) dla danej kategorii podmiotów, którym udzielono wsparcia, jeżeli w kolumnie 3 jako rodzaj wsparcia wybrano pożyczkę.
9.
Pożyczka (kwota wypłaconych pożyczek) (kolumna 9) - należy wpisać kwotę pożyczek faktycznie wypłaconą dla danej kategorii podmiotów, którym udzielono wsparcia, jeżeli w kolumnie 3 jako rodzaj wsparcia wybrano pożyczkę.
10.
Poręczenie/gwarancja (kwota udzielonych poręczeń/gwarancji) (kolumna 10) - należy wpisać, wynikającą z zawartych umów (zakontraktowaną), kwotę odpowiednio poręczeń lub gwarancji udzielonych w odniesieniu do danej kategorii podmiotów, którym udzielono wsparcia, jeżeli w kolumnie 3 jako rodzaj wsparcia wybrano odpowiednio poręczenie albo gwarancję. W ramach poręczeń uwzględnia się również reporęczenia, a w ramach gwarancji - regwarancje.
11.
Poręczenie/gwarancja (kwota udzielonych pożyczek/kredytów zabezpieczonych poręczeniem/gwarancją) (kolumna 11) - należy wpisać zakontraktowaną kwotę, udzielonych danej kategorii podmiotów, którym udzielono wsparcia, pożyczek/kredytów zabezpieczonych odpowiednio poręczeniem albo gwarancją udzielonymi w ramach danego instrumentu finansowego. W ramach poręczeń uwzględnia się również reporęczenia, a w ramach gwarancji - regwarancje.
12.
Inwestycja kapitałowa/quasi-kapitałowa (kwota środków zakontraktowanych) (kolumna 12) - należy wpisać, wynikającą z umowy (zakontraktowaną), kwotę odpowiednio inwestycji kapitałowej/quasi-kapitałowej w przedsięwzięcia realizowane przez daną kategorię podmiotów, którym udzielono wsparcia, jeżeli w kolumnie 3 jako rodzaj wsparcia wybrano odpowiednio inwestycję kapitałową albo quasi-kapitałową.
13.
Inwestycja kapitałowa/quasi-kapitałowa (kwota środków wypłaconych) (kolumna 13) - należy wpisać kwotę odpowiednio inwestycji kapitałowej/quasi-kapitałowej faktycznie dokonanej w przedsięwzięcia realizowane przez daną kategorię podmiotów, którym udzielono wsparcia, jeżeli w kolumnie 3 jako rodzaj wsparcia wybrano odpowiednio inwestycję kapitałową albo quasi-kapitałową.
14.
Pomoc zwrotna (kwota środków zakontraktowanych) (kolumna 14) - należy wpisać, wynikającą z zawartych umów (zakontraktowaną), kwotę dla danej kategorii podmiotów, którym udzielono wsparcia w ramach projektów pomocy zwrotnej, jeżeli w kolumnie 3 jako rodzaj wsparcia wybrano pomoc zwrotną.
15.
Pomoc zwrotna (kwota środków wypłaconych) (kolumna 15) - należy wpisać kwotę środków faktycznie wypłaconych dla danej kategorii podmiotów, którym udzielono wsparcia w ramach projektów pomocy zwrotnej, jeżeli w kolumnie 3 jako rodzaj wsparcia wybrano pomoc zwrotną.
16.
Inny rodzaj wsparcia (kwota środków zakontraktowanych) (kolumna 16) - należy wpisać, wynikającą z zawartych umów (zakontraktowaną), kwotę dla danej kategorii podmiotów, którym udzielono wsparcia w ramach innych rodzajów wsparcia, osobno dla każdego rodzaju wsparcia, jeżeli w kolumnie 3 jako rodzaj wsparcia wybrano "inne".
17.
Inny rodzaj wsparcia (kwota środków wypłaconych) (kolumna 17) - należy wpisać kwotę środków faktycznie wypłaconych dla danej kategorii podmiotów, którym udzielono wsparcia w ramach innych rodzajów wsparcia, osobno dla każdego rodzaju wsparcia, jeżeli w kolumnie 3 jako rodzaj wsparcia wybrano "inne".

UWAGA: W kolumnach 8-17 są wpisywane kwoty odpowiadające wartości środków publicznych zaangażowanych w ramach udzielonego wsparcia.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Sprawozdanie z wykorzystania środków z instrumentów finansowych, o których mowa w art. 3b pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki

rozwoju

Część B.1. Środki z instrumentów finansowych podlegające ponownemu wykorzystaniu dane według stanu na dzień 31 grudnia ... r. (w zł)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Numer umowy

o dofinansowanie

Nazwa instrumentu finansowego

2014-2020

Środki publiczne zgromadzone

w ramach danego

instrumentu finansowego podlegające

art. 44 i 45 rozporządzenia 1303/20131)

Środki wykorzystywa-ne w ramach tego samego

instrumentu finansowego

Nazwa instrumentu finansowego/ tytuł projektu pomocy zwrotnej Data

zawarcia umowy/

podpisania aneksu

Data

zakończenia wdrażania instrumentu finansowego/ projektu pomocy

zwrotnej

Obszar realizacji Podmiot ponownie wykorzystują-cy środki Środki

publiczne

wniesione na

podstawie

art. 44 i 45 rozporządze-

nia

1303/20132)

Koszty zarządzania/

opłaty za zarządzanie

Odsetki

oraz inne przychody

Środki utracone (przykładowo niespłacone pożyczki, uruchomione gwarancje/ poręczenia,

dla których zakończono prawomocnie postępowanie egzekucyjne)

Wyjaśnie-

nia

Razem (dla danych liczbowych)

_____________________________

1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego

Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne

dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady

(WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 320, Dz. Urz. UE L 270 z 15.10.2015, str. 1, Dz. Urz. UE L 200 z 26.07.2016, str. 140, Dz. Urz. UE L 259 z 27.09.2016, str. 79, Dz. Urz. UE L 338

z 14.12.2016, str. 34, Dz. Urz. UE L 129 z 19.05.2017, str. 1, Dz. Urz. UE L 176 z 07.07.2017, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 335 z 15.12.2017, str. 1).

Część B.2. Środki zaangażowane i wypłacone w ramach umów z podmiotami, którym udzielono wsparcia do dnia 31 grudnia ... r. (w zł)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Nazwa instrumentu finansowego/ tytuł projektu pomocy zwrotnej Podmiot,

ponownie wykorzy-stujący środki

Rodzaj wsparcia Cele, na jakie są przezna-czane środki Wielkość podmiotu,

któremu udzielono wsparcia

Forma prawna podmiotu,

któremu udzielono wsparcia

Liczba podmiotów,

którym udzielono wsparcia

Pożyczki Poręczenie/gwarancja Inwestycja kapitałowa/ quasi-kapitałowa Pomoc zwrotna Inny rodzaj wsparcia
kwota udzielo-nych

pożyczek

kwota wypłaco-

nych

pożyczek

kwota udzielonych poręczeń/

gwarancji

kwota udzielonych pożyczek/

kredytów zabezpieczo-nych

poręczeniem/

gwarancją

kwota

środków

zakontrakto-

wanych

kwota środków wypłaco-nych kwota środków zakontrakto-wanych kwota środków wypłaco-nych kwota środków zakontrakto-wanych kwota środków wypłaco-nych
Razem (dla danych liczbowych)

Sporządził:

.............................................................................................................................................................................................................................................................................................................

(nazwa i adres dysponenta środków, a w przypadku gdy sprawozdanie jest przekazywane przez zarząd województwa - również identyfikator gminy, w której ma siedzibę

dysponent, z krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju "TERYT")

Instrukcja wypełniania sprawozdania z wykorzystania środków z instrumentów finansowych, o których mowa w art. 3b pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

UWAGA: Sprawozdanie dotyczy ponownego wykorzystania środków wdrażanych w ramach programów operacyjnych perspektywy finansowej 2014-2020. Kwoty są podawane narastająco dla kolejnych lat, według stanu na dzień 31 grudnia, w zaokrągleniu do pełnych złotych. W przypadku gdy okres obowiązywania umowy dotyczącej wdrażania instrumentu finansowego/projektu pomocy zwrotnej kończy się przed zakończeniem roku sprawozdawczego, to jest przed dniem 31 grudnia danego roku, należy podać dane na dzień zakończenia obowiązywania tej umowy. Jeżeli umowa została zawarta przykładowo dnia 2 lutego roku, którego dotyczy sprawozdanie, a rozwiązana została przykładowo dnia 3 grudnia roku, którego dotyczy sprawozdanie, to odpowiednie informacje dotyczące takiej umowy powinny się znaleźć w sprawozdaniu składanym do dnia 31 marca kolejnego roku.

Jeżeli nie jest jeszcze realizowany żaden projekt dotyczący ponownego obrotu środkami, należy wypełnić zerami kolumny 3 oraz 10-13 części B.1., w których są podawane dane liczbowe, oraz wpisać w kolumnie 14 części B.1. odpowiednie wyjaśnienia. Jeżeli projekty dotyczące ponownego obrotu środkami są realizowane (w formie nowej umowy, aneksu do pierwotnej umowy o dofinansowanie czy też pierwotnej umowy o dofinansowanie, jeżeli jej postanowienia przewidują dokonanie więcej niż jednego obrotu), wszystkie wymagane pola powinny być wypełnione właściwymi danymi.

1.
Część B.1. Środki z instrumentów finansowych podlegające ponownemu wykorzystaniu - dane według stanu na dzień 31 grudnia ... r. (w zł)
1.
Numer umowy o dofinansowanie (kolumna 1) - należy wpisać numer umowy o dofinansowanie, na podstawie której wdrażany był dany instrument finansowy, zwany dalej "IF", w ramach programów operacyjnych perspektywy finansowej 2014-2020.
2.
Nazwa instrumentu finansowego 2014-2020 (kolumna 2) - należy wpisać tytuł projektu realizowanego na podstawie umowy o dofinansowanie wskazanej w kolumnie 1.
3.
Środki publiczne zgromadzone w ramach danego instrumentu finansowego podlegające art. 44 i 45 rozporządzenia 1303/2013 (kolumna 3) - należy wpisać kwotę środków publicznych zgromadzonych w ramach danego IF, które, zgodnie z art. 44 i 45 tego rozporządzenia, podlegają ponownemu wykorzystaniu. Należy przez to rozumieć środki zgromadzone po tak zwanym "pierwszym obrocie".
4.
Środki wykorzystywane w ramach tego samego instrumentu finansowego (kolumna 4) - należy wpisać "Tak", jeżeli środki wskazane w kolumnie 3 będą wykorzystywane w ramach IF wskazanego w kolumnie 2, to jest projekt będzie kontynuowany na podstawie aneksowanej umowy o dofinansowanie albo pierwotnej umowy o dofinansowanie, jeżeli jej postanowienia przewidują dokonanie więcej niż jednego obrotu środkami. W innym przypadku należy wpisać "Nie". Jeżeli w aneksie do umowy o dofinansowanie zakłada się wycofanie części środków i zaangażowanie ich w ramach nowego instrumentu finansowego/nowych instrumentów finansowych/nowego projektu pomocy zwrotnej/nowych projektów pomocy zwrotnej, to dla danej umowy o dofinansowanie należy wpisać "Tak" w zakresie kwot środków, które pozostaną w dotychczasowym instrumencie, i "Nie" w odniesieniu do kwot środków, które zostaną zaangażowane w nowy instrument finansowy/nowe instrumenty finansowe/nowy projekt pomocy zwrotnej/nowe projekty pomocy zwrotnej. W takim przypadku liczba wierszy z odpowiedzią "Nie" powinna odpowiadać liczbie nowych instrumentów finansowych/projektów pomocy zwrotnej, w ramach których zostaną zaangażowane środki z danej umowy o dofinansowanie, co umożliwi wypełnienie kolumn 5-14 dla każdego z nowych instrumentów finansowych/projektów pomocy zwrotnej. Oznacza to jednocześnie, że w kolumnie 1 numer umowy o dofinansowanie należy wpisać w kilku następujących po sobie wierszach - w zależności od liczby instrumentów finansowych/projektów pomocy zwrotnej, w które będą zaangażowane środki wskazane w kolumnie 3. Jeżeli pierwotna umowa o dofinansowanie przewiduje dokonanie więcej niż jednego obrotu środkami, bez konieczności jej aneksowania, a następnie, po dokonaniu wymaganej liczby obrotów jest ona aneksowana, to dane dotyczące umowy wskazanej w kolumnie 1 należy rozbić na dwa osobne wiersze, w pierwszym wpisując odpowiednie dane dla kolejnych obrotów środkami w ramach pierwotnej umowy o dofinansowanie, w drugim zaś dane dotyczące instrumentu wdrażanego na podstawie aneksowanej umowy o dofinansowanie. W obu przypadkach w kolumnie 4 należy wpisać "Tak".
5.
Nazwa instrumentu finansowego/tytuł projektu pomocy zwrotnej (kolumna 5) - należy wpisać nazwę instrumentu finansowego, a w przypadku projektu pomocy zwrotnej tytuł projektu, w ramach którego będą wydatkowane środki wskazane w kolumnie 3. W przypadku gdy środki wskazane w kolumnie 3 zostały podzielone na kilka instrumentów finansowych/projektów pomocy zwrotnej, należy wpisać nazwy instrumentów finansowych/tytuły projektów pomocy zwrotnej w odrębnych wierszach.

UWAGA: Nazwę instrumentu finansowego/tytuł projektu pomocy zwrotnej wpisuje się wyłącznie, jeżeli w kolumnie 4 wpisano "Nie". W przeciwnym przypadku należy wpisać "Nie dotyczy".

6.
Data zawarcia umowy/podpisania aneksu (kolumna 6) - w przypadku gdy w kolumnie 4 wpisano "Nie", należy wpisać datę zawarcia umowy pomiędzy dysponentem środków a podmiotem ponownie wykorzystującym środki wskazane w kolumnie 3, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2018 r. poz. 1431), dotyczącej ponownego wykorzystania środków instrumentu finansowego. W przypadku gdy w kolumnie 4 wpisano "Tak", należy wpisać datę zawarcia aneksu do umowy o dofinansowanie, o której mowa w kolumnie 1, albo datę zawarcia pierwotnej umowy o dofinansowanie, jeżeli jej postanowienia przewidują dokonanie więcej niż jednego obrotu środkami. Jeżeli pierwotna umowa o dofinansowanie przewiduje dokonanie więcej niż jednego obrotu środkami, bez konieczności jej aneksowania, a następnie, po dokonaniu wymaganej liczby obrotów jest ona aneksowana, to dane dotyczące umowy wskazanej w kolumnie 1 należy rozbić na dwa osobne wiersze, w pierwszym wpisując datę zawarcia pierwotnej umowy o dofinansowanie, w drugim zaś datę podpisania aneksu do umowy o dofinansowanie. W przypadku wygaśnięcia/rozwiązania dotychczasowej umowy dotyczącej ponownego wykorzystania środków i podpisania nowej, nową umowę należy uwzględnić w nowym wierszu, natomiast w odniesieniu do wygasłej/rozwiązanej należy wpisać we właściwym dla niej wierszu tabeli odpowiednie dane na dzień jej wygaśnięcia/rozwiązania.
7.
Data zakończenia wdrażania instrumentu finansowego/projektu pomocy zwrotnej (kolumna 7) - należy wpisać datę planowanego zakończenia wdrażania instrumentu finansowego wskazanego w kolumnie 2 - w przypadku, gdy w kolumnie 4 wpisano "Tak", albo instrumentu finansowego wskazanego w kolumnie 5 - w przypadku, gdy w kolumnie 4 wpisano "Nie". W przypadku projektu pomocy zwrotnej należy wpisać datę zakończenia projektu.
8.
Obszar realizacji (kolumna 8) - należy wpisać obszar realizacji instrumentu finansowego/projektu pomocy zwrotnej:
-
w przypadku, gdy nie przewiduje się ograniczenia instrumentu/projektu do określonej części kraju, należy wpisać "Cały kraj",
-
w przypadku, gdy instrument jest wdrażany/projekt jest realizowany na terenie jednego województwa, należy wpisać nazwę tego województwa,
-
w przypadku, gdy instrument jest wdrażany/projekt jest realizowany w kilku województwach, należy wpisać nazwy wszystkich tych województw.
9.
Podmiot ponownie wykorzystujący środki (kolumna 9) - należy wpisać nazwę podmiotu ponownie wykorzystującego środki wskazane w kolumnie 3, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020, z którym dysponent środków podpisuje umowę/porozumienie dotyczące ponownego wykorzystania środków albo aneks do dotychczas obowiązującej umowy o dofinansowanie, dotyczący wykorzystania środków wskazanych w poszczególnych wierszach w kolumnie 10. W przypadku zmiany podmiotu ponownie wykorzystującego środki należy wpisać podmiot ponownie wykorzystujący środki wskazany w nowej umowie/nowym porozumieniu albo aneksie do dotychczasowej umowy/dotychczasowego porozumienia dotyczącej/dotyczącego ponownego wykorzystania środków, zawartej/zawartego z nowym podmiotem.
10.
Środki publiczne wniesione na podstawie art. 44 i 45 rozporządzenia 1303/2013 (kolumna 10) - należy wpisać kwotę środków publicznych zgromadzonych w ramach danego IF, które będą nadal wykorzystywane w ramach tego samego IF, jeżeli w kolumnie 4 wpisano "Tak", albo środki przekazane do instrumentu finansowego/projektu pomocy zwrotnej (zakontraktowane w ramach nowej umowy/aneksu), które, zgodnie z art. 44 i 45 tego rozporządzenia, podlegają ponownemu wykorzystaniu.

UWAGA: Kolumnę wypełnia się w przypadku, gdy część albo całość środków podlegających art. 44 i 45 rozporządzenia 1303/2013 z danego IF będzie wdrażana w ramach aneksowanych umów o dofinansowanie/nowych instrumentów finansowych/nowych projektów pomocy zwrotnej. Dane dotyczące każdego instrumentu finansowego/projektu pomocy zwrotnej są wpisywane w osobnym wierszu. W przypadku gdy w ramach nowego instrumentu finansowego/nowego projektu pomocy zwrotnej są zgromadzone środki z kilku projektów IF 2014-2020, kwoty środków publicznych przypisanych do każdego z tych projektów są wpisywane w osobnym wierszu (przykładowo, jeżeli środki finansowe w ramach nowego instrumentu finansowego/nowego projektu pomocy zwrotnej pochodzą z trzech projektów IF 2014-2020, to kwoty przypisane do poszczególnych projektów należy wykazać w trzech osobnych wierszach). Co do zasady kwota/suma kwot w kolumnie 10, przypisanych do IF wskazanego w kolumnie 2, powinna być równa kwocie wpisanej w kolumnie 3, przypisanej do tego IF. W przypadku różnicy, przykładowo dokonania wkładu z innych środków publicznych, stosowne wyjaśnienia należy zawrzeć w kolumnie 14.

11.
Koszty zarządzania/opłaty za zarządzanie (kolumna 11) - należy wpisać kwotę wszystkich faktycznie poniesionych kosztów zarządzania i opłat za zarządzanie pokrytych ze środków publicznych wskazanych w kolumnie 3 w odniesieniu do każdego podmiotu i instrumentu finansowego/projektu pomocy zwrotnej wskazanych w kolumnach 9 i 10. W ramach kolumny 11 uwzględnia się również rekompensaty.
12.
Odsetki oraz inne przychody (kolumna 12) - należy wpisać kwotę wszystkich odsetek oraz innych przychodów, a także zysków powstałych na skutek obrotu środkami, wygenerowanych ze środków publicznych, to jest wskazanych w kolumnie 3, wniesionych na podstawie art. 44 i 45 rozporządzenia 1303/2013, w odniesieniu do każdego podmiotu i instrumentu finansowego/projektu pomocy zwrotnej, wskazanych w kolumnach 9 i 10.
13.
Środki utracone (przykładowo niespłacone pożyczki, uruchomione gwarancje/poręczenia, dla których zakończono prawomocnie postępowanie egzekucyjne) (kolumna 13) - należy wpisać kwotę środków publicznych, wykorzystywanych w ramach tego samego IF wniesionych do nowego instrumentu finansowego/nowego projektu pomocy zwrotnej, prawnie niemożliwych do odzyskania, dla których bezskutecznie wyczerpano wszystkie możliwe formy dochodzenia zwrotu.
14.
Wyjaśnienia (kolumna 14) - w przypadku różnicy między kwotą w kolumnie 3 i kwotą/sumą kwot w kolumnie 10, należy wyjaśnić powody rozbieżności - oddzielnie w odniesieniu do każdego przypadku wystąpienia różnicy.
2.
Część B.2. Środki zaangażowane i wypłacone w ramach umów z podmiotami, którym udzielono wsparcia do dnia 31 grudnia .... r. (w zł)
1.
Nazwa instrumentu finansowego/tytuł projektu pomocy zwrotnej (kolumna 1) - należy powtórzyć dane z kolumny 5 części B.1. Jeżeli w kolumnie 5 części B. 1. wpisano "Nie dotyczy", należy w kolumnie 1 części B.2. powtórzyć dane z kolumny 2 części B.1.
2.
Podmiot ponownie wykorzystujący środki (kolumna 2) - należy powtórzyć dane z kolumny 9 części
B.1.
3.
Rodzaj wsparcia (kolumna 3) - należy wpisać jeden rodzaj wsparcia spośród następujących: pożyczka, poręczenie, gwarancja, inwestycja quasi-kapitałowa, inwestycja kapitałowa, pomoc zwrotna, inne. Kolumny 8-17 wypełnia się, uwzględniając rodzaj wsparcia wskazany w kolumnie 3, w ramach instrumentu/projektu wskazanego w kolumnie 1. W ramach poręczeń uwzględnia się również reporęczenia, a w ramach gwarancji - regwarancje.
4.
Cele, na jakie są przeznaczane środki (kolumna 4) - należy wpisać cel/cele, na jaki/jakie będą przeznaczone środki wydatkowane w ramach danego instrumentu finansowego/projektu pomocy zwrotnej, spośród następujących:
-
wzmacnianie badań naukowych, rozwoju technologicznego i innowacji,
-
zwiększenie dostępności, stopnia wykorzystania i jakości technologii informacyjno-komunikacyjnych,
-
wzmacnianie konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw,
-
wspieranie przejścia na gospodarkę niskoemisyjną,
-
promowanie dostosowania do zmian klimatu, zapobiegania ryzyku i zarządzania ryzykiem,
-
zachowanie i ochrona środowiska naturalnego oraz wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami,
-
promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszej infrastruktury sieciowej,
-
promowanie trwałego i wysokiej jakości zatrudnienia oraz wsparcie mobilności pracowników,
-
promowanie włączenia społecznego, walka z ubóstwem i wszelką dyskryminacją,
-
inwestowanie w kształcenie, szkolenie oraz szkolenie zawodowe na rzecz zdobywania umiejętności i uczenia się przez całe życie,
-
inne.

W przypadku wyboru "inne" należy w kolumnie 4, w odrębnym wierszu dla każdego celu, wpisać opis celu.

5.
Wielkość podmiotu, któremu udzielono wsparcia (kolumna 5) - należy wpisać jeden rodzaj podmiotu, któremu udzielono wsparcia, ustalony zgodnie z art. 2 i art. 4-6 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.), spośród następujących: "Duże przedsiębiorstwo", "Średnie przedsiębiorstwo", "Małe przedsiębiorstwo", "Mikroprzedsiębiorstwo" albo "Nie dotyczy". Sposób wypełnienia kolumny nie jest zależny od ewentualnego wystąpienia pomocy publicznej - kolumnę wypełnia się tak samo, gdy podmiot otrzymuje pomoc publiczną, jak i wtedy, gdy wsparcie jest przykładowo udzielane na warunkach rynkowych. Podmiotami, którym udzielono wsparcia, są podmioty, którym udzielono wsparcia w ramach oferowanych instrumentów wsparcia zwrotnego (odpowiednicy ostatecznych odbiorców w ramach instrumentów finansowych w perspektywie finansowej 2014-2020/beneficjentów projektów pomocy zwrotnej).

UWAGA: Należy wpisać wyłącznie jedną - adekwatną wielkość podmiotu, któremu udzielono wsparcia.

6.
Forma prawna podmiotu, któremu udzielono wsparcia (kolumna 6) - należy wpisać nazwę formy prawnej podmiotu, któremu udzielono wsparcia, wpisując wyłącznie jedną spośród następujących:
-
spółki cywilne prowadzące działalność na podstawie umowy zawartej zgodnie z Kodeksem cywilnym,
-
spółki przewidziane w przepisach innych ustaw niż Kodeks spółek handlowych i Kodeks cywilny lub formy prawne, do których stosuje się przepisy o spółkach,
-
uczelnie,
-
fundusze,
-
Kościół Katolicki,
-
inne kościoły i związki wyznaniowe,
-
europejskie ugrupowanie współpracy terytorialnej,
-
stowarzyszenia niewpisane do Krajowego Rejestru Sądowego,
-
organizacje społeczne oddzielnie niewymienione niewpisane do Krajowego Rejestru Sądowego,
-
partie polityczne,
-
samorządy gospodarcze i zawodowe niewpisane do Krajowego Rejestru Sądowego,
-
przedstawicielstwa zagraniczne,
-
wspólnoty mieszkaniowe,
-
osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą,
-
europejskie zgrupowania interesów gospodarczych,
-
spółki akcyjne,
-
spółki z ograniczoną odpowiedzialnością,
-
spółki jawne,
-
spółki partnerskie,
-
spółki komandytowe,
-
spółki komandytowo-akcyjne,
-
spółki europejskie,
-
przedsiębiorstwa państwowe,
-
towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych,
-
instytucje gospodarki budżetowej,
-
związki zawodowe rolników indywidualnych,
-
towarzystwa reasekuracji wzajemnej,
-
główne oddziały zagranicznych zakładów reasekuracji,
-
główne oddziały zagranicznych zakładów ubezpieczeń,
-
ogólnokrajowe zrzeszenia międzybranżowe,
-
ogólnokrajowe związki międzybranżowe,
-
spółdzielnie,
-
spółdzielnie europejskie,
-
związki rolników, kółek i organizacji rolniczych,
-
związki rolniczych zrzeszeń branżowych,
-
samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,
-
cechy rzemieślnicze,
-
fundacje,
-
izby rzemieślnicze,
-
Związek Rzemiosła Polskiego,
-
stowarzyszenia,
-
związki stowarzyszeń,
-
stowarzyszenia kultury fizycznej,
-
związki sportowe,
-
polskie związki sportowe,
-
inne organizacje społeczne lub zawodowe,
-
kolumny transportu sanitarnego,
-
stowarzyszenia kultury fizycznej o zasięgu ogólnokrajowym,
-
zrzeszenia handlu i usług,
-
zrzeszenia transportu,
-
instytuty badawcze,
-
jednostki badawczo-rozwojowe,
-
ogólnokrajowe reprezentacje zrzeszeń handlu i usług,
-
ogólnokrajowe reprezentacje zrzeszeń transportu,
-
inne organizacje podmiotów gospodarczych,
-
izby gospodarcze,
-
przedsiębiorstwa zagraniczne,
-
związki zawodowe,
-
związki pracodawców,
-
federacje/konfederacje związków pracodawców,
-
kółka rolnicze,
-
rolnicze zrzeszenia branżowe,
-
oddziały zagranicznych przedsiębiorców,
-
spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe,
-
stowarzyszenia ogrodowe,
-
związki stowarzyszeń ogrodowych,
-
jednostki terenowe stowarzyszeń posiadające osobowość prawną,
-
jednostki organizacyjne związków zawodowych posiadające osobowość prawną,
-
przedszkola publiczne,
-
przedszkola niepubliczne,
-
publiczne szkoły podstawowe,
-
publiczne gimnazja,
-
publiczne szkoły ponadgimnazjalne,
-
publiczne szkoły artystyczne,
-
niepubliczne szkoły podstawowe,
-
niepubliczne gimnazja,
-
niepubliczne szkoły ponadgimnazjalne,
-
niepubliczne szkoły artystyczne,
-
publiczne placówki systemu oświaty,
-
niepubliczne placówki systemu oświaty,
-
inne publiczne jednostki organizacyjne systemu oświaty,
-
inne niepubliczne jednostki organizacyjne systemu oświaty,
-
publiczne zespoły szkół i placówek systemu oświaty,
-
niepubliczne zespoły szkół i placówek systemu oświaty,
-
organy władzy, administracji rządowej,
-
organy kontroli państwowej i ochrony prawa,
-
wspólnoty samorządowe,
-
sądy i trybunały,
-
Skarb Państwa,
-
państwowe jednostki organizacyjne,
-
gminne samorządowe jednostki organizacyjne,
-
powiatowe samorządowe jednostki organizacyjne,
-
wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne,
-
inne państwowe lub samorządowe osoby prawne, o których mowa w art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077, z późn. zm.).

UWAGA: Jeżeli podmiot, któremu udzielono wsparcia, jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, należy wpisać "osoba fizyczna".

Jeżeli podmiotowi, któremu udzielono wsparcia, nie można przypisać żadnej z powyższych form prawnych ani podmiot ten nie jest osobą fizyczną, należy wpisać "inne".

7.
Liczba podmiotów, którym udzielono wsparcia (kolumna 7) - należy wpisać liczbę podmiotów, którym udzielono wsparcia, należących do poszczególnych kategorii powstałych w wyniku kombinacji danych z kolumn 3, 4, 5 i 6, przykładowo należy podać liczbę podmiotów, którym udzielono wsparcia - spółek akcyjnych - średnich przedsiębiorstw, które otrzymały wsparcie w postaci pożyczki na wzmocnienie konkurencyjności.
8.
Pożyczka (kwota udzielonych pożyczek) (kolumna 8) - należy wpisać kwotę pożyczek wynikającą z zawartych umów (zakontraktowaną) dla danej kategorii podmiotów, którym udzielono wsparcia, jeżeli w kolumnie 3 jako rodzaj wsparcia wybrano pożyczkę.
9.
Pożyczka (kwota wypłaconych pożyczek) (kolumna 9) - należy wpisać kwotę pożyczek faktycznie wypłaconą dla danej kategorii podmiotów, którym udzielono wsparcia, jeżeli w kolumnie 3 jako rodzaj wsparcia wybrano pożyczkę.
10.
Poręczenie/gwarancja (kwota udzielonych poręczeń/gwarancji) (kolumna 10) - należy wpisać wynikającą z zawartych umów (zakontraktowaną) kwotę odpowiednio poręczeń lub gwarancji udzielonych w odniesieniu do danej kategorii podmiotów, którym udzielono wsparcia, jeżeli w kolumnie 3 jako rodzaj wsparcia wybrano odpowiednio poręczenie albo gwarancję. W ramach poręczeń uwzględnia się również reporęczenia, a w ramach gwarancji - regwarancje.
11.
Poręczenie/gwarancja (kwota udzielonych pożyczek/kredytów zabezpieczonych poręczeniem/gwarancją) (kolumna 11) - należy wpisać zakontraktowaną kwotę udzielonych danej kategorii podmiotów, którym udzielono wsparcia, pożyczek/kredytów zabezpieczonych odpowiednio poręczeniem albo gwarancją udzielonymi w ramach danego instrumentu finansowego. W ramach poręczeń uwzględnia się również reporęczenia, a w ramach gwarancji - regwarancje.
12.
Inwestycja kapitałowa/quasi-kapitałowa (kwota środków zakontraktowanych) (kolumna 12) - należy wpisać, wynikającą z umowy (zakontraktowaną), kwotę odpowiednio inwestycji kapitałowej/quasi-kapitałowej w przedsięwzięcia realizowane przez daną kategorię podmiotów, którym udzielono wsparcia, jeżeli w kolumnie 3 jako rodzaj wsparcia wybrano odpowiednio inwestycję kapitałową albo quasi-kapitałową.
13.
Inwestycja kapitałowa/quasi-kapitałowa (kwota środków wypłaconych) (kolumna 13) - należy wpisać kwotę odpowiednio inwestycji kapitałowej/quasi-kapitałowej faktycznie dokonanej w przedsięwzięcia realizowane przez daną kategorię podmiotów, którym udzielono wsparcia, jeżeli w kolumnie 3 jako rodzaj wsparcia wybrano odpowiednio inwestycję kapitałową albo quasi-kapitałową.
14.
Pomoc zwrotna (kwota środków zakontraktowanych) (kolumna 14) - należy wpisać wynikającą z zawartych umów (zakontraktowaną) kwotę dla danej kategorii podmiotów, którym udzielono wsparcia w ramach projektów pomocy zwrotnej, jeżeli w kolumnie 3 jako rodzaj wsparcia wybrano pomoc zwrotną.
15.
Pomoc zwrotna (kwota środków wypłaconych) (kolumna 15) - należy wpisać kwotę środków faktycznie wypłaconych danej kategorii podmiotów, którym udzielono wsparcia w ramach projektów pomocy zwrotnej, jeżeli w kolumnie 3 jako rodzaj wsparcia wybrano pomoc zwrotną.
16.
Inny rodzaj wsparcia (kwota środków zakontraktowanych) (kolumna 16) - należy wpisać wynikającą z zawartych umów (zakontraktowaną) kwotę dla danej kategorii podmiotów, którym udzielono wsparcia w ramach innych rodzajów wsparcia, osobno dla każdego rodzaju wsparcia, jeżeli w kolumnie 3 jako rodzaj wsparcia wybrano "inne".
17.
Inny rodzaj wsparcia (kwota środków wypłaconych) (kolumna 17) - należy wpisać kwotę środków faktycznie wypłaconych danej kategorii podmiotów, którym udzielono wsparcia w ramach innych rodzajów wsparcia, osobno dla każdego rodzaju wsparcia, jeżeli w kolumnie 3 jako rodzaj wsparcia wybrano "inne".

UWAGA: W kolumnach 8-17 są wpisywane kwoty odpowiadające wartości środków publicznych zaangażowanych w ramach udzielonego wsparcia.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

Sprawozdanie z wykorzystania środków z pomocy zwrotnej, o których mowa w art. 3b pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Część C.1. Środki zwrócone w ramach pomocy zwrotnej podlegające ponownemu wykorzystaniu - dane według stanu na dzień 31 grudnia ... r. (w zł)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Numer umowy

o dofinansowanie

Środki publiczne zwrócone

przez

beneficjenta podlegające ponownemu wykorzystaniu

Nazwa instrumentu finansowego/ tytuł projektu pomocy zwrotnej Data zawarcia umowy Data zakończenia wdrażania

instrumentu finansowego/realiza-

cji projektu pomocy zwrotnej

Obszar realizacji Podmiot

ponownie wykorzystujący środki

Środki publiczne

zwrócone przez

beneficjenta,

podlegające

ponownemu

wykorzystaniu,

wniesione do

nowego instrumentu finansowego/projektu

pomocy zwrotnej

Koszty zarządzania/opłaty za zarządzanie Odsetki

oraz inne przychody

Środki utracone (przykładowo

niespłacone pożyczki, uruchomione gwarancje/ poręczenia, dla których zakończono

prawomocnie

postępowanie

egzekucyjne)

Wyjaśnienia
Razem (dla danych liczbowych)

Część C.2. Środki zaangażowane i wypłacone w ramach umów z podmiotami, którym udzielono wsparcia do dnia 31 grudnia ... r. (w zł)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Nazwa instrumentu finansowe-go/tytuł projektu pomocy zwrotnej Podmiot ponownie wykorzy-stujący środki Rodzaj wspar-

cia

Cele, na jakie są przezna-czane

środki

Wielkość podmiotu,

któremu udzielono wsparcia

Forma prawna podmiotu,

któremu udzielono wsparcia

Liczba podmio-

tów,

którym

udzielo-

no

wspar-

cia

Pożyczka Poręczenie/gwarancja Inwestycja kapitałowa/ quasi-kapitałowa Pomoc zwrotna Inny rodzaj wsparcia
kwota udzielo-nych

pożyczek

kwota wypłaco-

nych

pożyczek

kwota udzielonych poręczeń/

gwarancji

kwota udzielonych pożyczek/

kredytów zabezpieczonych poręczeniem/

gwarancją

kwota środków zakontrakto-wanych kwota środków wypłaco-nych kwota środków zakontrakto-wanych kwota środków wypłaco-nych kwota środków zakontrakto-wanych kwota środków wypłaco-nych
Razem (dla danych liczbowych)

Sporządził:

......................................................................................................................................................................................................................................................................................

(nazwa i adres dysponenta środków, a w przypadku gdy sprawozdanie jest przekazywane przez zarząd województwa - również identyfikator gminy, w której ma siedzibę

dysponent, z krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju "TERYT")

Instrukcja wypełniania sprawozdania z wykorzystania środków z pomocy zwrotnej, o których mowa w art. 3b pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

UWAGA: Sprawozdanie dotyczy ponownego wykorzystania środków wdrażanych w ramach programów operacyjnych perspektywy finansowej 2014-2020. Kwoty są podawane narastająco dla kolejnych lat, według stanu na dzień 31 grudnia, w zaokrągleniu do pełnych złotych. W przypadku gdy okres obowiązywania umowy dotyczącej wdrażania instrumentu finansowego/projektu pomocy zwrotnej kończy się przed zakończeniem roku sprawozdawczego, to jest przed dniem 31 grudnia danego roku, należy podać dane na dzień zakończenia obowiązywania tej umowy. Jeżeli umowa została zawarta przykładowo dnia 2 lutego roku, którego dotyczy sprawozdanie, a rozwiązana została przykładowo dnia 3 grudnia roku, którego dotyczy sprawozdanie, to odpowiednie informacje dotyczące takiej umowy powinny się znaleźć w sprawozdaniu składanym do dnia 31 marca kolejnego roku.

Jeżeli nie jest jeszcze realizowany żaden projekt dotyczący ponownego obrotu środkami, należy wypełnić zerami kolumny 2 i 8-11 części C.1., w których są podawane dane liczbowe, oraz wpisać w kolumnie 12 części C.1. odpowiednie wyjaśnienia. Jeżeli projekty dotyczące ponownego obrotu środkami są realizowane, wszystkie wymagane pola powinny być wypełnione właściwymi danymi.

1.
Część C.1. Środki zwrócone w ramach pomocy zwrotnej podlegające ponownemu wykorzystaniu - dane według stanu na dzień 31 grudnia ... r. (w zł)
1.
Numer umowy o dofinansowanie (kolumna 1) - należy wpisać numer umowy o dofinansowanie, w ramach której był realizowany projekt pomocy zwrotnej w ramach programów operacyjnych perspektywy finansowej 2014-2020.
2.
Środki publiczne zwrócone przez beneficjenta podlegające ponownemu wykorzystaniu (kolumna 2) - należy wpisać kwotę środków, o których mowa w art. 29a ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2018 r. poz. 1431).
3.
Nazwa instrumentu finansowego/tytuł projektu pomocy zwrotnej (kolumna 3) - należy wpisać nazwę instrumentu finansowego, a w przypadku projektu pomocy zwrotnej tytuł projektu, w ramach którego będą wydatkowane środki zwrócone w ramach projektu pomocy zwrotnej. Jeżeli środki zwrócone w ramach projektu pomocy zwrotnej rozdysponowane zostaną między kilka nowych projektów pomocy zwrotnej/instrumentów finansowych, to dane dotyczące umowy o dofinansowanie, wskazanej w kolumnie 1, należy rozbić na tyle wierszy, ile jest nowych projektów/instrumentów zasilonych środkami z takiej umowy, co umożliwi wypełnienie kolumn 4-12 dla każdego z nowych instrumentów finansowych/nowych projektów pomocy zwrotnej.
4.
Data zawarcia umowy (kolumna 4) - należy wpisać datę zawarcia umowy/porozumienia pomiędzy dysponentem środków a podmiotem ponownie wykorzystującym środki wskazane w kolumnie 2, o którym mowa w art. 29a ust. 3 pkt 2 albo 3 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020, dotyczącej/dotyczącego ponownego wykorzystania środków zwróconych, podlegających ponownemu wykorzystaniu. W przypadku wygaśnięcia/rozwiązania umowy/porozumienia w trakcie roku sprawozdawczego i podpisania nowej umowy/nowego porozumienia, nową umowę/nowe porozumienie należy uwzględnić w nowym wierszu, natomiast w odniesieniu do wygasłej/rozwiązanej umowy albo wygasłego/rozwiązanego porozumienia należy wpisać we właściwym dla niej/niego wierszu tabeli odpowiednie dane na dzień jej/jego wygaśnięcia/rozwiązania. W przypadku, o którym mowa w art. 29a ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020, należy wpisać "Nie dotyczy".
5.
Data zakończenia wdrażania instrumentu finansowego/realizacji projektu pomocy zwrotnej (kolumna 5) - należy wpisać planowaną datę zakończenia realizacji umowy/porozumienia dotyczącej/dotyczącego ponownego wykorzystania środków zwróconych, podlegających ponownemu wykorzystaniu. W przypadku, gdy w kolumnie 4 wpisano "Nie dotyczy", to jest w przypadku, o którym mowa w art. 29a ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020, należy wpisać planowaną datę zakończenia wdrażania instrumentu/realizacji projektu pomocy zwrotnej.
6.
Obszar realizacji (kolumna 6) - należy wpisać obszar realizacji instrumentu finansowego/projektu pomocy zwrotnej:
-
w przypadku, gdy nie przewiduje się ograniczenia instrumentu/projektu do określonej części kraju, należy wpisać "Cały kraj",
-
w przypadku, gdy instrument jest wdrażany/projekt jest realizowany na terenie jednego województwa, należy wpisać nazwę tego województwa,
-
w przypadku, gdy instrument jest wdrażany/projekt jest realizowany w kilku województwach, należy wpisać nazwy wszystkich tych województw.
7.
Podmiot ponownie wykorzystujący środki (kolumna 7) - należy wpisać nazwę podmiotu ponownie wykorzystującego środki zwrócone w ramach projektu pomocy zwrotnej, o którym mowa w art. 29a ust. 3 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020, to jest: dysponenta, podmiotu pełniącego funkcję właściwej instytucji lub innego podmiotu. W przypadku zmiany podmiotu ponownie wykorzystującego środki należy wpisać podmiot ponownie wykorzystujący środki wskazany w nowej umowie/nowym porozumieniu albo w aneksie do dotychczasowej umowy/dotychczasowego porozumienia, dotyczącej/dotyczącego ponownego wykorzystania środków, zawartej/tego z nowym podmiotem.
8.
Środki publiczne zwrócone przez beneficjenta, podlegające ponownemu wykorzystaniu, wniesione do nowego instrumentu finansowego/projektu pomocy zwrotnej (kolumna 8) - należy wpisać kwotę środków, o których mowa w art. 29a ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020, wykorzystywanych przed podmiot, o którym mowa w kolumnie 7.

UWAGA: W przypadku gdy środki podlegające ponownemu wykorzystaniu, wniesione do nowego instrumentu finansowego/projektu pomocy zwrotnej, pochodzą z kilku zakończonych projektów pomocy zwrotnej, wskazanych w kolumnie 1, kwoty środków publicznych przypisanych do każdego z tych projektów są wpisywane w osobnym wierszu.

9.
Koszty zarządzania/opłaty za zarządzanie (kolumna 9) - należy wpisać kwotę wszystkich faktycznie poniesionych kosztów zarządzania/opłat za zarządzanie pokrytych ze środków publicznych, to jest wskazanych w kolumnie 2, w odniesieniu do każdego instrumentu finansowego/projektu pomocy zwrotnej i podmiotu, wskazanych w kolumnach 7 i 8. W ramach kolumny 9 uwzględnia się również rekompensaty.
10.
Odsetki oraz inne przychody (kolumna 10) - należy wpisać kwotę wszystkich odsetek oraz innych przychodów, a także zysków powstałych na skutek obrotu środkami, wygenerowanych ze środków publicznych, wskazanych w kolumnie 2, w odniesieniu do każdego podmiotu i instrumentu finansowego/projektu pomocy zwrotnej, wskazanych w kolumnach 7 i 8.
11.
Środki utracone (przykładowo niespłacone pożyczki, uruchomione gwarancje/poręczenia, dla których zakończono prawomocnie postępowanie egzekucyjne) (kolumna 11) - należy wpisać kwotę środków publicznych, wniesionych do instrumentu finansowego/projektu pomocy zwrotnej, prawnie niemożliwych do odzyskania, dla których bezskutecznie wyczerpano wszystkie możliwe formy dochodzenia zwrotu.
12.
Wyjaśnienia (kolumna 12) - w przypadku różnicy między kwotą w kolumnie 2 i kwotą/sumą kwot w kolumnie 8, należy wyjaśnić powody rozbieżności - oddzielnie w odniesieniu do każdego przypadku wystąpienia różnicy.
2.
Część C.2. Środki zaangażowane i wypłacone w ramach umów z podmiotami, którym udzielono wsparcia do dnia 31 grudnia ... r. (w zł)
1.
Nazwa instrumentu finansowego/tytuł projektu pomocy zwrotnej (kolumna 1) - należy powtórzyć dane z kolumny 3 części C.1.
2.
Podmiot ponownie wykorzystujący środki (kolumna 2) - należy powtórzyć dane z kolumny 7 części C.1.
3.
Rodzaj wsparcia (kolumna 3) - należy wpisać jeden rodzaj wsparcia spośród następujących: pożyczka, poręczenie, gwarancja, inwestycja quasi-kapitałowa, inwestycja kapitałowa, pomoc zwrotna, inne. Kolumny 8-17 wypełnia się, uwzględniając rodzaj wsparcia wskazany w kolumnie 3, w ramach instrumentu/projektu wskazanego w kolumnie 1. W ramach poręczeń uwzględnia się również reporęczenia, a w ramach gwarancji - regwarancje.
4.
Cele, na jakie są przeznaczane środki (kolumna 4) - należy wpisać cel/cele, na jaki/jakie będą przeznaczone środki wydatkowane w ramach danego instrumentu finansowego/projektu pomocy zwrotnej, spośród następujących:
-
wzmacnianie badań naukowych, rozwoju technologicznego i innowacji,
-
zwiększenie dostępności, stopnia wykorzystania i jakości technologii informacyjno-komunikacyjnych,
-
wzmacnianie konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw,
-
wspieranie przejścia na gospodarkę niskoemisyjną,
-
promowanie dostosowania do zmian klimatu, zapobiegania ryzyku i zarządzania ryzykiem,
-
zachowanie i ochrona środowiska naturalnego oraz wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami,
-
promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszej infrastruktury sieciowej,
-
promowanie trwałego i wysokiej jakości zatrudnienia oraz wsparcie mobilności pracowników,
-
promowanie włączenia społecznego, walka z ubóstwem i wszelką dyskryminacją,
-
inwestowanie w kształcenie, szkolenie oraz szkolenie zawodowe na rzecz zdobywania umiejętności i uczenia się przez całe życie,
-
inne.

W przypadku wyboru "inne" należy w kolumnie 4, w odrębnym wierszu dla każdego celu, wpisać opis celu.

5.
Wielkość podmiotu, któremu udzielono wsparcia (kolumna 5) - należy wpisać jeden rodzaj podmiotu, któremu udzielono wsparcia, ustalony zgodnie z art. 2 i art. 4-6 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.), spośród następujących: "Duże przedsiębiorstwo", "Średnie przedsiębiorstwo", "Małe przedsiębiorstwo", "Mikroprzedsiębiorstwo" albo "Nie dotyczy". Sposób wypełnienia kolumny nie jest zależny od ewentualnego wystąpienia pomocy publicznej - kolumnę wypełnia się tak samo, gdy podmiot otrzymuje pomoc publiczną, jak i wtedy, gdy wsparcie jest przykładowo udzielane na warunkach rynkowych. Podmiotami, którym udzielono wsparcia, są podmioty, którym udzielono wsparcia w ramach oferowanych instrumentów wsparcia zwrotnego (odpowiednicy ostatecznych odbiorców w ramach instrumentów finansowych w perspektywie finansowej 2014-2020/beneficjentów projektów pomocy zwrotnej).

UWAGA: Należy wpisać wyłącznie jedną - adekwatną wielkość podmiotu, któremu udzielono wsparcia.

6.
Forma prawna podmiotu, któremu udzielono wsparcia (kolumna 6) - należy wpisać nazwę formy prawnej podmiotu, któremu udzielono wsparcia, wpisując wyłącznie jedną spośród następujących:
-
spółki cywilne prowadzące działalność na podstawie umowy zawartej zgodnie z Kodeksem cywilnym,
-
spółki przewidziane w przepisach innych ustaw niż Kodeks spółek handlowych i Kodeks cywilny lub formy prawne, do których stosuje się przepisy o spółkach,
-
uczelnie,
-
fundusze,
-
Kościół Katolicki,
-
inne kościoły i związki wyznaniowe,
-
europejskie ugrupowanie współpracy terytorialnej,
-
stowarzyszenia niewpisane do Krajowego Rejestru Sądowego,
-
organizacje społeczne oddzielnie niewymienione niewpisane do Krajowego Rejestru Sądowego,
-
partie polityczne,
-
samorządy gospodarcze i zawodowe niewpisane do Krajowego Rejestru Sądowego,
-
przedstawicielstwa zagraniczne,
-
wspólnoty mieszkaniowe,
-
osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą,
-
europejskie zgrupowania interesów gospodarczych,
-
spółki akcyjne,
-
spółki z ograniczoną odpowiedzialnością,
-
spółki jawne,
-
spółki partnerskie,
-
spółki komandytowe,
-
spółki komandytowo-akcyjne,
-
spółki europejskie,
-
przedsiębiorstwa państwowe,
-
towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych,
-
instytucje gospodarki budżetowej,
-
związki zawodowe rolników indywidualnych,
-
towarzystwa reasekuracji wzajemnej,
-
główne oddziały zagranicznych zakładów reasekuracji,
-
główne oddziały zagranicznych zakładów ubezpieczeń,
-
ogólnokrajowe zrzeszenia międzybranżowe,
-
ogólnokrajowe związki międzybranżowe,
-
spółdzielnie,
-
spółdzielnie europejskie,
-
związki rolników, kółek i organizacji rolniczych,
-
związki rolniczych zrzeszeń branżowych,
-
samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,
-
cechy rzemieślnicze,
-
fundacje,
-
izby rzemieślnicze,
-
Związek Rzemiosła Polskiego,
-
stowarzyszenia,
-
związki stowarzyszeń,
-
stowarzyszenia kultury fizycznej,
-
związki sportowe,
-
polskie związki sportowe,
-
inne organizacje społeczne lub zawodowe,
-
kolumny transportu sanitarnego,
-
stowarzyszenia kultury fizycznej o zasięgu ogólnokrajowym,
-
zrzeszenia handlu i usług,
-
zrzeszenia transportu,
-
instytuty badawcze,
-
jednostki badawczo-rozwojowe,
-
ogólnokrajowe reprezentacje zrzeszeń handlu i usług,
-
ogólnokrajowe reprezentacje zrzeszeń transportu,
-
inne organizacje podmiotów gospodarczych,
-
izby gospodarcze,
-
przedsiębiorstwa zagraniczne,
-
związki zawodowe,
-
związki pracodawców,
-
federacje/konfederacje związków pracodawców,
-
kółka rolnicze,
-
rolnicze zrzeszenia branżowe,
-
oddziały zagranicznych przedsiębiorców,
-
spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe,
-
stowarzyszenia ogrodowe,
-
związki stowarzyszeń ogrodowych,
-
jednostki terenowe stowarzyszeń posiadające osobowość prawną,
-
jednostki organizacyjne związków zawodowych posiadające osobowość prawną,
-
przedszkola publiczne,
-
przedszkola niepubliczne,
-
publiczne szkoły podstawowe,
-
publiczne gimnazja,
-
publiczne szkoły ponadgimnazjalne,
-
publiczne szkoły artystyczne,
-
niepubliczne szkoły podstawowe,
-
niepubliczne gimnazja,
-
niepubliczne szkoły ponadgimnazjalne,
-
niepubliczne szkoły artystyczne,
-
publiczne placówki systemu oświaty,
-
niepubliczne placówki systemu oświaty,
-
inne publiczne jednostki organizacyjne systemu oświaty,
-
inne niepubliczne jednostki organizacyjne systemu oświaty,
-
publiczne zespoły szkół i placówek systemu oświaty,
-
niepubliczne zespoły szkół i placówek systemu oświaty,
-
organy władzy, administracji rządowej,
-
organy kontroli państwowej i ochrony prawa,
-
wspólnoty samorządowe,
-
sądy i trybunały,
-
Skarb Państwa,
-
państwowe jednostki organizacyjne,
-
gminne samorządowe jednostki organizacyjne,
-
powiatowe samorządowe jednostki organizacyjne,
-
wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne,
-
inne państwowe lub samorządowe osoby prawne, o których mowa w art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077, z późn. zm.).

UWAGA: Jeżeli podmiot, któremu udzielono wsparcia, jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, należy wpisać "osoba fizyczna".

Jeżeli podmiotowi, któremu udzielono wsparcia, nie można przypisać żadnej z powyższych form prawnych ani podmiot ten nie jest osobą fizyczną, należy wpisać "inne".

7.
Liczba podmiotów, którym udzielono wsparcia (kolumna 7) - należy wpisać liczbę podmiotów, którym udzielono wsparcia, należących do poszczególnych kategorii powstałych w wyniku kombinacji danych z kolumn 3, 4, 5 i 6, przykładowo należy wpisać liczbę podmiotów, którym udzielono wsparcia - spółek akcyjnych - średnich przedsiębiorstw, które otrzymały wsparcie w postaci pożyczki na wzmocnienie konkurencyjności.
8.
Pożyczka (kwota udzielonych pożyczek) (kolumna 8) - należy wpisać kwotę pożyczek wynikającą z zawartych umów (zakontraktowaną) dla danej kategorii podmiotów, którym udzielono wsparcia, jeżeli w kolumnie 3 jako rodzaj wsparcia wybrano pożyczkę.
9.
Pożyczka (kwota wypłaconych pożyczek) (kolumna 9) - należy wpisać kwotę pożyczek faktycznie wypłaconą dla danej kategorii podmiotów, którym udzielono wsparcia, jeżeli w kolumnie 3 jako rodzaj wsparcia wybrano pożyczkę.
10.
Poręczenie/gwarancja (kwota udzielonych poręczeń/gwarancji) (kolumna 10) - należy wpisać wynikającą z zawartych umów (zakontraktowaną) kwotę odpowiednio poręczeń lub gwarancji udzielonych w odniesieniu do danej kategorii podmiotów, którym udzielono wsparcia, jeżeli w kolumnie 3 jako rodzaj wsparcia wybrano odpowiednio poręczenie albo gwarancję. W ramach poręczeń uwzględnia się również reporęczenia, a w ramach gwarancji - regwarancje.
11.
Poręczenie/gwarancja (kwota udzielonych pożyczek/kredytów zabezpieczonych poręczeniem/gwarancją) (kolumna 11) - należy wpisać zakontraktowaną kwotę udzielonych danej kategorii podmiotów, którym udzielono wsparcia, pożyczek/kredytów zabezpieczonych odpowiednio poręczeniem albo gwarancją udzielonymi w ramach danego instrumentu finansowego. W ramach poręczeń uwzględnia się również reporęczenia, a w ramach gwarancji - regwarancje.
12.
Inwestycja kapitałowa/quasi-kapitałowa (kwota środków zakontraktowanych) (kolumna 12) - należy wpisać, wynikającą z umowy (zakontraktowaną), kwotę odpowiednio inwestycji kapitałowej/quasi-kapitałowej w przedsięwzięcia realizowane przez daną kategorię podmiotów, którym udzielono wsparcia, jeżeli w kolumnie 3 jako rodzaj wsparcia wybrano odpowiednio inwestycję kapitałową albo quasi-kapitałową.
13.
Inwestycja kapitałowa/quasi-kapitałowa (kwota środków wypłaconych) (kolumna 13) - należy wpisać kwotę odpowiednio inwestycji kapitałowej/quasi-kapitałowej faktycznie dokonanej w przedsięwzięcia realizowane przez daną kategorię podmiotów, którym udzielono wsparcia, jeżeli w kolumnie 3 jako rodzaj wsparcia wybrano odpowiednio inwestycję kapitałową albo quasi-kapitałową.
14.
Pomoc zwrotna (kwota środków zakontraktowanych) (kolumna 14) - należy wpisać wynikającą z zawartych umów (zakontraktowaną) kwotę dla danej kategorii podmiotów, którym udzielono wsparcia w ramach projektów pomocy zwrotnej, jeżeli w kolumnie 3 jako rodzaj wsparcia wybrano pomoc zwrotną.
15.
Pomoc zwrotna (kwota środków wypłaconych) (kolumna 15) - należy wpisać kwotę środków faktycznie wypłaconych dla danej kategorii odbiorców w ramach projektów pomocy zwrotnej, jeżeli w kolumnie 3 jako rodzaj wsparcia wybrano pomoc zwrotną.
16.
Inny rodzaj wsparcia (kwota środków zakontraktowanych) (kolumna 16) - należy wpisać wynikającą z zawartych umów (zakontraktowaną) kwotę dla danej kategorii podmiotów, którym udzielono wsparcia w ramach innych rodzajów wsparcia, osobno dla każdego rodzaju wsparcia, jeżeli w kolumnie 3 jako rodzaj wsparcia wybrano "inne". 17. Inny rodzaj wsparcia (kwota środków wypłaconych) (kolumna 17) - należy wpisać kwotę środków faktycznie wypłaconą danej kategorii podmiotów, którym udzielono wsparcia w ramach innych rodzajów wsparcia, osobno dla każdego rodzaju wsparcia, jeśli w kolumnie 3 jako rodzaj wsparcia wybrano "inne".

UWAGA: W kolumnach 8-17 są wpisywane kwoty odpowiadające wartości środków publicznych zaangażowanych w ramach udzielonego wsparcia.

1 Minister Inwestycji i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej - rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Inwestycji i Rozwoju (Dz. U. poz. 94 i 175).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024