Funkcjonowanie schematu płatniczego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU I FINANSÓW 1
z dnia 10 maja 2017 r.
w sprawie funkcjonowania schematu płatniczego

Na podstawie art. 132zv ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1572 i 1997) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
kryteria oceny schematu płatniczego oraz szczegółowy zakres dokumentów i informacji, o których mowa w art. 132zn ust. 3 i 4 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych, zwanej dalej "ustawą";
2)
szczegółowy zakres dokumentów i informacji, o których mowa w art. 132zo ust. 2 i 7 ustawy;
3)
szczegółowy zakres informacji, o których mowa w art. 132zq ust. 1 i 3 ustawy.
§  2. 
Prezes Narodowego Banku Polskiego, zwany dalej "Prezesem NBP", dokonuje oceny zasad funkcjonowania schematu płatniczego w oparciu o ustalenia, czy zasady te:
1)
precyzyjnie określają prawa i obowiązki organizacji płatniczej, uczestników, użytkowników usług płatniczych oraz podmiotów, którym zostały powierzone zadania związane z funkcjonowaniem schematu płatniczego, w tym dostawców usług technicznych;
2)
w zakresie dostępu do schematu płatniczego zostały określone według obiektywnych, równych i proporcjonalnych kryteriów;
3)
uwzględniają plan ciągłości działania schematu płatniczego, umożliwiający utrzymanie funkcji krytycznych tego schematu;
4)
w zakresie zarządzania ryzykiem zapewniają sprawność i bezpieczeństwo funkcjonowania danego schematu płatniczego oraz systemów płatności i innych schematów płatniczych, z którymi jest powiązane funkcjonowanie schematu płatniczego;
5)
w zakresie funkcjonowania instrumentów płatniczych zapewniają zabezpieczenie interesów użytkowników, w tym przez zapewnienie ochrony tajemnicy, o której mowa w art. 11 ust. 3 ustawy, w szczególności wrażliwych danych płatniczych, oraz w odpowiedni sposób zabezpieczają przed nieuprawnionym użyciem instrumentu płatniczego przez osobę trzecią, chyba że obowiązki te zostały powierzone wydawcy instrumentu płatniczego;
6)
zapewniają monitorowanie realizacji transakcji płatniczych;
7)
zapewniają przejrzystość przepływu środków pieniężnych oraz przejrzystość zasad rozliczania z uczestnikami schematu płatniczego;
8)
zapewniają sprawność i bezpieczeństwo przetwarzania, rozliczania i rozrachunku zleceń płatniczych składanych przy użyciu instrumentów płatniczych;
9)
nie powodują zagrożeń dla stabilności krajowego systemu finansowego, w szczególności systemu płatniczego;
10)
zapewniają skuteczność, rzetelność i przejrzystość zarządzania schematem płatniczym, uwzględniając zakres działalności związanej z przetwarzaniem transakcji płatniczych;
11)
w zakresie systemu informatycznego i stosowanych technologii zapewniają:
a)
odpowiedni poziom niezawodności systemów informatycznych i stosowanych technologii,
b)
właściwe zabezpieczenie przed nieuprawnionym dostępem lub ingerencją z zewnątrz,
c)
integralność i bezpieczeństwo przetwarzanych informacji, w tym przez stosowanie bezpiecznych, szyfrowanych kanałów komunikacji;
12)
zapewniają dostęp do informacji o prawach i obowiązkach podmiotów uczestniczących w schemacie płatniczym i organizacji płatniczej;
13)
zapewniają podmiotom uczestniczącym w schemacie płatniczym oraz użytkownikom usług płatniczych, za pośrednictwem ich dostawców usług płatniczych, dostęp do informacji o ryzyku związanym z uczestnictwem w schemacie płatniczym.
§  3. 
1. 
Dokumenty i informacje, o których mowa w art. 132zn ust. 3 ustawy, obejmują:
1)
dane o nazwie i siedzibie organizacji płatniczej;
2)
dane o nazwie schematu płatniczego;
3)
rodzaje wydawanych instrumentów płatniczych ze wskazaniem walut, w których będzie przeprowadzane przetwarzanie i rozliczanie transakcji płatniczych realizowanych instrumentami płatniczymi wydanymi w ramach schematu płatniczego;
4)
dokumenty określające zasady funkcjonowania schematu płatniczego;
5)
warunki przystąpienia i uczestnictwa w schemacie płatniczym;
6)
procedurę udostępniania uczestnikom zasad funkcjonowania schematu płatniczego;
7)
dane o nazwie i siedzibie każdego podmiotu, który jest odpowiedzialny za określone działanie schematu płatniczego, funkcjach, za które jest odpowiedzialny dany podmiot, i zakresie jego odpowiedzialności;
8)
dane o infrastrukturze, systemach płatności i schematach płatniczych, z którymi będzie związane funkcjonowanie schematu, a także o podmiocie obsługującym transakcje w rozumieniu art. 2 pkt 28 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/751 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie opłat interchange w odniesieniu do transakcji płatniczych realizowanych w oparciu o kartę (Dz. Urz. UE L 123 z 19.05.2015, str. 1), zwanego dalej "rozporządzeniem (UE) 2015/751", jeżeli schemat płatniczy jest czterostronnym systemem kart płatniczych, o którym mowa w art. 2 pkt 17 tego rozporządzenia;
9)
procedurę rozliczania i rozrachunku transakcji płatniczych wynikających z funkcjonowania schematu płatniczego;
10)
opis przepływu środków pieniężnych pomiędzy podmiotami uczestniczącymi w schemacie płatniczym oraz użytkownikami usług płatniczych;
11)
opis struktury organizacyjnej organizacji płatniczej, wraz z jej schematem graficznym;
12)
opis systemu kontroli wewnętrznej organizacji płatniczej;
13)
w zakresie działalności polegającej na przetwarzaniu transakcji płatniczych - rozwiązania organizacyjne w organizacji płatniczej dotyczące:
a)
struktury i procedur podejmowania decyzji,
b)
sposobu ustalania kosztów

- jeżeli działalność ta nie została powierzona podmiotowi trzeciemu;

14)
zasady i tryb nawiązywania współpracy z akceptantami w ramach schematu płatniczego;
15)
zasady związane z postępowaniem reklamacyjnym w ramach schematu płatniczego;
16)
procedury zarządzania poszczególnymi rodzajami ryzyka związanego z funkcjonowaniem schematu płatniczego, a także zasady ich aktualizacji;
17)
zasady przekazywania uczestnikom i użytkownikom informacji o rodzajach ryzyka, o których mowa w pkt 16;
18)
procedurę postępowania w przypadku wystąpienia zdarzenia, o którym mowa w art. 132zq ust. 1 ustawy, zwanego dalej "incydentem";
19)
procedurę monitorowania i rejestrowania transakcji płatniczych;
20)
zasady funkcjonowania instrumentu płatniczego;
21)
zasady wydawania i akceptowania instrumentów płatniczych;
22)
procedurę w zakresie ochrony tajemnicy, o której mowa w art. 11 ust. 3 ustawy, w tym ochrony wrażliwych danych płatniczych, chyba że ustalenie takiej procedury zostało powierzone wydawcy instrumentu płatniczego;
23)
wskazanie zidentyfikowanych funkcji krytycznych oraz planu ciągłości działania schematu płatniczego;
24)
wskazanie rozwiązań technologicznych, z uwzględnieniem architektury systemów teleinformatycznych, w tym:
a)
produkcyjnego i zapasowego środowiska teleinformatycznego,
b)
sposobu monitorowania transakcji płatniczych,
c)
przepływu danych,
d)
bezpieczeństwa danych i systemów;
25)
procedurę fizycznego i zdalnego zabezpieczenia przed niepowołanym dostępem do infrastruktury schematu płatniczego;
26)
metodykę przeprowadzania testów bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych oraz planu ciągłości działania schematu płatniczego;
27)
zasady funkcjonowania systemu opłat i kar w relacjach pomiędzy wszystkimi podmiotami uczestniczącymi w prowadzonym schemacie płatniczym;
28)
wyniki audytu systemu teleinformatycznego lub operacyjnego przeprowadzonego przez podmiot zewnętrzny, jeżeli został dokonany;
29)
poświadczenia zgodności funkcjonowania schematu płatniczego z międzynarodowymi normami i standardami, jeżeli zostały uzyskane.
2. 
W przypadku, o którym mowa w art. 132zm ust. 2 lub art. 132zo ust. 6 ustawy, organizacja płatnicza przekazuje dokumenty i informacje wymienione w ust. 1, których dotyczy zmiana zasad funkcjonowania schematu płatniczego.
§  4. 
Dokumenty i informacje, o których mowa w art. 132zn ust. 4 ustawy, obejmują:
1)
ustaloną stawkę opłaty interchange z tytułu pojedynczej transakcji płatniczej oraz zasady naliczania tej opłaty; jeżeli w ramach systemu kart płatniczych stosowane są niejednolite stawki opłaty interchange - wskazanie każdej ze stawek i zakresu ich stosowania;
2)
sposób naliczania opłaty z tytułu kompensaty netto, przy uwzględnieniu wysokości ustalonych stawek dla każdego rodzaju instrumentu, w podziale na waluty;
3)
sposób naliczania opłat naliczanych na rzecz organizacji kartowej od wydawców oraz od agentów rozliczeniowych, w tym opłat naliczanych z tytułu opłaty systemowej;
4)
sposób rozdzielności systemu kart płatniczych i podmiotów obsługujących transakcje, o której mowa w art. 7 rozporządzenia (UE) 2015/751.
§  5. 
1. 
Dokumenty i informacje dołączane w przypadku, o którym mowa w art. 132zo ust. 2 ustawy, obejmują:
1)
odpis odpowiedniego dokumentu potwierdzającego dokonanie oceny zasad funkcjonowania schematu płatniczego przez odpowiedni organ nadzoru państwa członkowskiego lub odpowiedni organ Unii Europejskiej;
2)
dokumenty i informacje, które zostały poddane ocenie przez odpowiedni organ nadzoru państwa członkowskiego lub odpowiedni organ Unii Europejskiej, bądź ich odpisy, uwzględniające dane i procedury, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-3, 5-8, 15, 22 i 27.
2. 
Dokumenty i informacje dołączane w przypadku, o którym mowa w art. 132zo ust. 7 ustawy, obejmują dokumenty i informacje, o których mowa w § 4.
§  6. 
1. 
Organizacja płatnicza przekazuje informacje o całkowitej liczbie i wartości przetworzonych i rozliczonych krajowych transakcji płatniczych, o których mowa w art. 132zq ust. 1 ustawy, w tym informacje o nieautoryzowanych transakcjach płatniczych, o których mowa w art. 46 ust. 1 ustawy, w podziale na:
1)
rodzaj instrumentu płatniczego;
2)
rodzaj urządzenia lub aplikacji, będących w posiadaniu akceptanta, za pośrednictwem których jest inicjowana transakcja płatnicza;
3)
walutę rozliczeniową.
2. 
Informacja o incydencie obejmuje:
1)
nazwę organizacji płatniczej;
2)
nazwę schematu płatniczego;
3)
opis incydentu, ze wskazaniem:
a)
daty i godziny wystąpienia i zakończenia incydentu oraz jego wykrycia,
b)
przyczyny incydentu,
c)
wpływu incydentu na funkcjonalność operacyjną schematu płatniczego, ze wskazaniem czasu niedostępności schematu płatniczego,
d)
przebiegu incydentu;
4)
opis skutku incydentu;
5)
opis działania podjętego w celu usunięcia skutków incydentu;
6)
planowane działania w celu zapobieżenia wystąpieniu podobnych przypadków w przyszłości.
3. 
Jeżeli niezwłocznie po wystąpieniu incydentu nie jest możliwe przekazanie pełnych danych, o których mowa w ust. 2 pkt 3 lit. b-d lub pkt 4-6, organizacja płatnicza przekazuje wstępną informację o incydencie, która jest uzupełniona po ustaleniu pozostałych okoliczności incydentu.
§  7. 
Organizacja kartowa przekazuje informacje w zakresie stosowanych wysokości opłat interchange, o których mowa w art. 132zq ust. 3 ustawy, wskazując:
1)
rodzaj i nazwę instrumentu płatniczego;
2)
walutę rozliczeniową;
3)
wartość wykonanych transakcji płatniczych;
4)
całkowitą wartość opłat naliczonych z tytułu opłaty interchange;
5)
całkowitą wartość naliczonej kompensaty netto, wskazując okres referencyjny;
6)
całkowitą wartość opłat naliczonych na rzecz organizacji kartowej od wydawców oraz od agentów rozliczeniowych, w tym opłat naliczonych z tytułu opłaty systemowej;
7)
maksymalną zastosowaną procentową wartość stawki interchange z tytułu pojedynczej transakcji;
8)
liczbę wykonanych transakcji;
9)
krajowe i transgraniczne transakcje płatnicze.
§  8. 
1. 
Organizacja płatnicza przekazuje informacje, o których mowa w § 6 ust. 1, po raz pierwszy za pierwszy pełny kwartał następujący po kwartale, w którym rozporządzenie weszło w życie.
2. 
Organizacja kartowa przekazuje pierwszą kwartalną informację w zakresie określonym w § 7 za okres od dnia wejścia w życie rozporządzenia do ostatniego dnia kwartału, w którym weszło w życie rozporządzenie.
3. 
Przepis § 6 ust. 2 stosuje się do incydentów, które wystąpiły po dniu wejścia w życie rozporządzenia.
§  9. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Rozwoju i Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 września 2016 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Finansów (Dz. U. poz. 1595).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024