Centralna Ewidencja Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI 1
z dnia 9 listopada 2016 r.
w sprawie Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych

Na podstawie art. 8 ust. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 187 i 1334) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa organizację, szczegółowy sposób prowadzenia Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych, zwanej dalej "Ewidencją", oraz tryb udzielania informacji o danych objętych wpisem do Ewidencji.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o zabezpieczeniu finansowym - oznacza to zabezpieczenie finansowe w formie określonej w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. a-c, ust. 1a i 1b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, zwanej dalej "ustawą".
§  3.
1.
Marszałek województwa wprowadza dane do Ewidencji prowadzonej w systemie teleinformatycznym w formie ksiąg ewidencyjnych prowadzonych dla każdego przedsiębiorcy, zwanych dalej "księgami ewidencyjnymi".
2.
Kopie dokumentów stanowiących podstawę wpisu do Ewidencji, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, mogą być przekazywane przez marszałków województw w postaci elektronicznej.
3.
Wpisu do Ewidencji dokonuje się po sprawdzeniu zgodności danych, o których mowa w ust. 1, z kopiami dokumentów stanowiących podstawę wpisu do Ewidencji.
§  4.
1.
Księgę ewidencyjną sporządza się odrębnie dla każdego przedsiębiorcy wpisanego do Ewidencji oraz opatruje się numerem.
2.
Księga ewidencyjna składa się z czterech działów.
3.
W księdze ewidencyjnej zamieszcza się następujące dane:
1)
w dziale pierwszym:
a)
numer ewidencyjny,
b)
numer rejestrowy,
c)
datę wpisu do Ewidencji,
d)
firmę przedsiębiorcy,
e)
siedzibę i adres przedsiębiorcy, a w przypadku gdy przedsiębiorca jest osobą fizyczną - adres miejsca wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych, zwanego dalej "rejestrem", lub adres zamieszkania, jeżeli jest on taki sam jak adres miejsca wykonywania tej działalności, nazwę kraju, w którym znajduje się odpowiednio siedziba, miejsce wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru lub miejsce zamieszkania,
f)
adres do doręczeń,
g)
numer telefonu, jeżeli przedsiębiorca go posiada,
h)
numer faksu i adres mailowy, jeżeli przedsiębiorca je posiada,
i)
numer identyfikacji podatkowej NIP,
j)
oznaczenie formy prawnej przedsiębiorcy,
k)
przedmiot działalności objętej wpisem do rejestru,
l)
zasięg terytorialny wykonywanej działalności objętej wpisem do rejestru, zgodnie z art. 7 ust. 3 pkt 4 ustawy, a w przypadku krajów europejskich - wskazanie, zgodnie z postanowieniem zawartym w umowie gwarancji bankowej, umowie gwarancji ubezpieczeniowej lub umowie ubezpieczenia na rzecz klientów, czy dotyczy on wykonywania działalności wyłącznie na terytorium państw sąsiadujących z Rzecząpospolitą Polską oraz w przypadku Federacji Rosyjskiej - w obrębie obwodu kaliningradzkiego, czy także na terytorium pozostałych państw europejskich,
m)
zakres i rodzaj prowadzonej działalności objętej wpisem do rejestru, a także termin i wysokość przyjmowanych przez przedsiębiorców przedpłat od klientów, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 10 ustawy, a w przypadku przyjmowania przez przedsiębiorcę wpłat klientów na rachunek powierniczy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy, wskazanie, że działalność jest prowadzona wyłącznie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
n)
wskazanie głównego miejsca i adresu wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru oraz oddziałów i ich adresów,
o)
organ dokonujący wpisu do rejestru oraz numer i datę wydania zaświadczenia o wpisie do rejestru,
p)
poprzednie numery ewidencyjne, jeżeli przedsiębiorca wpisany do Ewidencji został utworzony w wyniku przekształcenia innego podmiotu lub połączenia innych podmiotów,
q)
imiona i nazwiska osób upoważnionych do kierowania działalnością przedsiębiorcy oraz działalnością jego oddziałów;
2)
w dziale drugim: informacje o formie zabezpieczenia finansowego, a w przypadku posiadania zabezpieczenia finansowego w formie gwarancji bankowej, gwarancji ubezpieczeniowej lub umowy ubezpieczenia na rzecz klientów - również informacje o podmiocie udzielającym zabezpieczenia finansowego;
3)
w dziale trzecim:
a)
w przypadku posiadania zabezpieczenia finansowego w formie gwarancji bankowej, gwarancji ubezpieczeniowej lub umowy ubezpieczenia na rzecz klientów - informacje o wysokości sumy zabezpieczenia finansowego w walucie, w której to zabezpieczenie finansowe zostało udzielone, wraz z podaniem jej równowartości w euro, z zastosowaniem kursu średniego euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski po raz pierwszy w roku, w którym zostało ono udzielone, oraz informację o dacie upływu ważności zabezpieczenia finansowego lub
b)
w przypadku przyjmowania przez przedsiębiorcę wpłat klientów wyłącznie na rachunek powierniczy - informację o dacie złożenia przez przedsiębiorcę oświadczenia, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy;
4)
w dziale czwartym informacje dotyczące:
a)
wykreślenia przedsiębiorcy z rejestru oraz zakazu wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru, dokonanych z urzędu przez marszałka województwa, wraz z datą wykreślenia i terminem obowiązywania zakazu,
b)
wykreślenia przedsiębiorcy z rejestru oraz zakazu wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru, dokonanych przez marszałka województwa na wniosek Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, wraz z datą wykreślenia i terminem obowiązywania zakazu,
c)
wykreślenia przedsiębiorcy z rejestru na wniosek przedsiębiorcy lub wykreślenia przedsiębiorcy przez marszałka województwa z urzędu po uzyskaniu informacji o zgonie przedsiębiorcy lub po uzyskaniu informacji z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej o wykreśleniu przedsiębiorcy, wraz z datą wykreślenia,
d)
wykreślenia przedsiębiorcy z rejestru w przypadku niepowiadomienia przez przedsiębiorcę o wznowieniu wykonywania działalności organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego po upływie okresu zawieszenia,
e)
wszczęcia postępowania w sprawie wykreślenia z rejestru, wraz z datą jego wszczęcia,
f)
zawieszenia i przedłużenia zawieszenia wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru, wraz z ich datami,
g)
oświadczeń o niewypłacalności przedsiębiorcy lub informacji marszałka województwa o uruchomieniu zabezpieczenia finansowego bez tego oświadczenia, jeżeli okoliczności w oczywisty sposób wskazywały, że przedsiębiorca nie był w stanie wywiązać się z zawartych z klientami umów o imprezy turystyczne.
4.
Wpisowi do Ewidencji podlegają zmiany lub uzupełnienia danych zamieszczonych w rejestrze.
5.
Informacje, o których mowa w ust. 3 pkt 4 lit. e, usuwa się z Ewidencji z dniem, w którym stała się ostateczna decyzja:
1)
o wykreśleniu przedsiębiorcy z rejestru lub o zakazie wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru, z jednoczesnym wpisaniem informacji, o których mowa w ust. 3 pkt 4 lit. a albo b, albo
2)
o umorzeniu postępowania w sprawie wykreślenia z rejestru.
6.
Informacje o zawieszeniu wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru, o których mowa w ust. 3 pkt 4 lit. f, usuwa się z Ewidencji po powiadomieniu przez przedsiębiorcę o wznowieniu wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru.
7.
Księgę ewidencyjną przedsiębiorcy usuwa się z Ewidencji:
1)
po upływie terminu obowiązywania zakazu wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru;
2)
z dniem, w którym stała się ostateczna decyzja o wykreśleniu przedsiębiorcy z rejestru, wydana na wniosek przedsiębiorcy;
3)
z dniem, w którym stała się ostateczna decyzja o wykreśleniu z rejestru, wydana w związku z niepowiadomieniem przez przedsiębiorcę o wznowieniu wykonywania działalności organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego po upływie okresu zawieszenia.
§  5.
Minister właściwy do spraw turystyki prostuje z urzędu wpis do Ewidencji, jeżeli wpis zawiera oczywiste błędy lub niezgodności ze stanem faktycznym.
§  6.
1.
Dla każdego przedsiębiorcy podlegającego wpisowi do Ewidencji prowadzi się akta ewidencyjne obejmujące kopie dokumentów stanowiących podstawę wpisu do Ewidencji, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy.
2.
Akta ewidencyjne przedsiębiorcy nie mogą być udostępniane osobom trzecim.
3.
Akta ewidencyjne przedsiębiorcy mogą być prowadzone w postaci elektronicznej.
§  7.
1.
Informacje zawarte w Ewidencji zamieszcza się na stronie internetowej ministra właściwego do spraw turystyki.
2.
Minister właściwy do spraw turystyki udostępni na stronie internetowej funkcjonalność pozwalającą na wygenerowanie dokumentu zawierającego dane objęte wpisem oraz datę jego wystawienia w postaci elektronicznej albo w formie wydruku papierowego, który będzie stanowić potwierdzenie wpisu do Ewidencji w zakresie danych objętych wpisem na dzień wygenerowania dokumentu.
§  8.
1.
Wykaz przedsiębiorców wykreślonych z rejestru z urzędu lub na wniosek Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego i objętych zakazem wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru zawiera następujące dane:
1)
numer ewidencyjny przedsiębiorcy;
2)
numer zaświadczenia o wpisie do rejestru;
3)
firmę przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres wraz ze wskazaniem województwa, a w przypadku gdy przedsiębiorca jest osobą fizyczną - adres miejsca wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru lub adres zamieszkania wraz ze wskazaniem województwa, jeżeli jest on taki sam jak adres miejsca wykonywania tej działalności;
4)
termin obowiązywania zakazu wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru.
2.
Wykaz przedsiębiorców, którzy wykonywali działalność bez wymaganego wpisu do rejestru, zawiera następujące dane:
1)
numer ewidencyjny przedsiębiorcy;
2)
datę wpisu do wykazu;
3)
firmę przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres wraz ze wskazaniem województwa, a w przypadku gdy przedsiębiorca jest osobą fizyczną - adres miejsca wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru lub adres zamieszkania wraz ze wskazaniem województwa, jeżeli jest on taki sam jak adres miejsca wykonywania tej działalności;
4)
oznaczenie formy prawnej przedsiębiorcy;
5)
termin obowiązywania zakazu wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru.
3.
Wykaz przedsiębiorców, wobec których wszczęto postępowanie w sprawie wykreślenia z rejestru, zawiera następujące dane:
1)
numer ewidencyjny przedsiębiorcy;
2)
numer zaświadczenia o wpisie do rejestru;
3)
firmę przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres wraz ze wskazaniem województwa, a w przypadku gdy przedsiębiorca jest osobą fizyczną - adres miejsca wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru lub adres zamieszkania wraz ze wskazaniem województwa, jeżeli jest on taki sam jak adres miejsca wykonywania tej działalności;
4)
datę wszczęcia postępowania w sprawie wykreślenia z rejestru.
§  9.
Na podstawie danych wprowadzonych do Ewidencji mogą być sporządzane okresowe statystyki. W statystykach tych mogą być uwzględnione wszystkie dane podlegające wpisowi do Ewidencji, w tym dane usunięte z Ewidencji na podstawie § 4 ust. 5-7.
§  10.
Wpisy do Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych dokonane na podstawie rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 6 października 2011 r. w sprawie Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych (Dz. U. poz. 1353) zachowują ważność w zakresie danych wpisanych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 26 listopada 2016 r. 2
1 Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - turystyka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1911).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Sportu i Turystyki z dnia 6 października 2011 r. w sprawie Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych (Dz. U. poz. 1353), które na podstawie art. 3 ustawy z dnia 22 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. poz. 1334) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Wszystkie wyroby tytoniowe wkrótce trafią do systemu Track&Trace

Punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych czekają nowe obowiązki. Unijnym Systemem Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych (Track&Trace) obecnie objęte są papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów. Od 20 maja trafią do niego także wszystkie inne wyroby zawierające w swoim składzie tytoń. W systemie muszą się również zarejestrować punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Krzysztof Koślicki 05.02.2024