Konkurs na dyrektora Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY1)
z dnia 18 sierpnia 2005 r.
w sprawie konkursu na dyrektora Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej

Na podstawie art. 14 ust. 9 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o kinematografii (Dz. U. Nr 132, poz. 1111) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
sposób ogłaszania, organizację i tryb przeprowadzania konkursu na dyrektora Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej;
2)
skład, sposób powołania oraz zadania komisji konkursowej, zwanej dalej "komisją".
§  2.
1.
Ogłoszenie o konkursie minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwany dalej "ministrem", podaje do publicznej wiadomości w sposób gwarantujący jego powszechność, w szczególności przez zamieszczenie w dzienniku o zasięgu ogólnopolskim.
2.
Ogłoszenie o konkursie zawiera termin, miejsce i sposób zgłaszania kandydatów na dyrektora, a także kryteria oceny kandydatów.
3.
Wraz z ogłoszeniem o konkursie minister ogłasza termin, miejsce i sposób zgłaszania kandydatów na członków komisji.
4.
Ogłoszenia, o których mowa w ust. 2 i 3, mogą również zawierać informacje dodatkowe, które minister uzna za istotne lub szczególnie przydatne dla zrozumienia celów i zasad konkursu.
§  3.
Do zadań komisji należy:
1)
rzetelna analiza zgłoszonych kandydatur;
2)
przeprowadzenie postępowania konkursowego i ocena kandydatów.
§  4.
1.
Komisja dokonuje oceny kandydatów na podstawie dokonanych zgłoszeń, uwzględniając następujące kryteria:
1)
przygotowanie teoretyczne kandydata, w tym profil wykształcenia;
2)
wiedzę i doświadczenie kandydata w dziedzinie kinematografii;
3)
wiedzę z zakresu finansów publicznych, administracji oraz przepisów prawa w zakresie kinematografii;
4)
znajomość języków obcych;
5)
znajomość europejskiego modelu wspierania kultury filmowej oraz zagadnień międzynarodowej współpracy w dziedzinie kinematografii;
6)
przedstawioną koncepcję rozwoju Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
2.
W razie potrzeby komisja może przeprowadzić na posiedzeniu rozmowę z wyznaczonymi przez siebie w tym celu kandydatami.
§  5.
1.
Komisja składa się z 11 członków.
2.
W skład komisji minister powołuje:
1)
po 1 przedstawicielu zgłoszonym przez:
a)
związki twórcze działające w kinematografii,
b)
producentów filmowych,
c)
jednostki publicznej telewizji,
d)
nadawców telewizyjnych innych niż wymienieni w lit. c,
e)
dystrybutorów filmów,
f)
podmioty dokonujące reemisji programów telewizyjnych,
g)
podmioty prowadzące kina,
h)
związki zawodowe działające w kinematografii;
2)
1 twórcę filmów fabularnych;
3)
1 twórcę filmów dokumentalnych lub animowanych;
4)
1 przedstawiciela ministra.
3.
W przypadku niezgłoszenia swoich przedstawicieli przez podmioty, o których mowa w ust. 2 pkt 1, minister powołuje w ich miejsce członków komisji według swojego wyboru.
§  6.
Kandydaci na dyrektora zgłaszają swoje kandydatury w terminie 2 tygodni od dnia ogłoszenia o konkursie. W tym samym terminie są zgłaszani kandydaci na członków komisji, o których mowa w § 5 ust. 2 pkt 1-3, z tym że kandydaci, o których mowa w pkt 2 i 3, mogą również zgłaszać swoje kandydatury samodzielnie.
§  7.
1.
Zgłoszenie kandydata na dyrektora powinno być dokonane w formie pisemnej i zawierać:
1)
imię i nazwisko kandydata;
2)
adres zamieszkania i adres do korespondencji;
3)
serię i nr dowodu osobistego oraz numer PESEL lub serię i numer innego dokumentu potwierdzającego tożsamość.
2.
Do zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1, dołącza się następujące dokumenty:
1)
życiorys;
2)
uzasadnienie kandydatury z uwzględnieniem kryteriów, o których mowa w § 4 ust. 1, wraz z przedstawieniem koncepcji rozwoju Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej;
3)
oświadczenie o niekaralności za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe;
4)
oświadczenie kandydującego o zgodzie na przetwarzanie danych osobowych w związku z konkursem, wraz z powołaniem się na obowiązujące w momencie składania wniosku przepisy dotyczące ochrony danych osobowych;
5)
kopie dokumentów potwierdzających kwalifikacje kandydata.
3.
Zgłoszeń niespełniających wymagań określonych w ust. 1 lub niezawierających kompletu załączników, o których mowa w ust. 2, nie rozpatruje się.
§  8.
Zgłoszenie kandydata na członka komisji powinno być dokonane w formie pisemnej i zawierać:
1)
imię i nazwisko kandydata;
2)
adres zamieszkania, adres do korespondencji, numer telefonu oraz adres poczty elektronicznej;
3)
informację o wykształceniu;
4)
informację o miejscu zatrudnienia;
5)
zwięzłe uzasadnienie kandydatury.
§  9.
1.
Niezwłocznie po upływie terminu zgłaszania kandydatów na członków komisji minister powołuje komisję oraz wyznacza termin jej pierwszego posiedzenia.
2.
Zawiadomienia o powołaniu na członka komisji oraz o terminie jej pierwszego posiedzenia przesyła się niezwłocznie listami poleconymi oraz pocztą elektroniczną.
3.
W zawiadomieniach wskazuje się również miejsce i czas, w którym członkowie komisji zapoznają się z dokumentacją dotyczącą zgłoszonych kandydatów na dyrektora.
§  10.
1.
Członkiem komisji nie może być osoba przystępująca do konkursu.
2.
Członek komisji wyłącza się od oceniania kandydata, z którym pozostaje w takim stosunku prawnym lub faktycznym, który może budzić uzasadnione wątpliwości co do jego obiektywizmu lub bezstronności, w szczególności jest małżonkiem takiej osoby, jej krewnym, powinowatym, pracownikiem lub pracodawcą.
3.
W przypadku gdy członek komisji nie wyłączy się od oceniania kandydata zgodnie z ust. 2, na wniosek przewodniczącego minister może powołać w miejsce tego członka nowego członka komisji według swojego wyboru.
§  11.
1.
Na pierwszym posiedzeniu komisja wybiera ze swego grona przewodniczącego i zastępcę przewodniczącego.
2.
W przypadku nieobecności przewodniczącego jego obowiązki pełni zastępca przewodniczącego.
3.
W przypadku gdy komisja nie dokona wyboru przewodniczącego lub zastępcy przewodniczącego na pierwszym posiedzeniu, przewodniczącego lub zastępcę przewodniczącego wyznacza minister spośród członków komisji.
§  12.
1.
Każde posiedzenie komisji jest protokołowane.
2.
Protokół sporządza, pod kierunkiem przewodniczącego, sekretarz komisji, którym jest wyznaczony pracownik urzędu obsługującego ministra.
3.
Sekretarz bierze udział w posiedzeniach komisji bez prawa głosowania.
4.
Protokół podpisuje przewodniczący komisji oraz sekretarz.
§  13.
Pracami komisji kieruje przewodniczący.
§  14.
1.
Posiedzenia komisji są niejawne.
2.
Członkowie komisji i sekretarz są zobowiązani do zachowania w tajemnicy przebiegu posiedzeń komisji.
§  15.
W trakcie posiedzenia komisji przewodniczący wyznacza termin jej kolejnego posiedzenia, nie dłuższy niż 7 dni.
§  16.
1.
W przypadku gdy członek komisji nie wywiązuje się należycie ze swoich obowiązków, w szczególności z przyczyn nieusprawiedliwionych nie bierze udziału w posiedzeniach komisji, nie przyjmuje korespondencji lub w inny sposób utrudnia sprawny przebieg prac, minister może, na wniosek przewodniczącego, powołać w jego miejsce nowego członka spośród innych zgłoszonych kandydatów.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do przewodniczącego, z tym że odpowiedni wniosek składa przynajmniej 2 członków komisji. Przewodniczącym zostaje w tym przypadku dotychczasowy wiceprzewodniczący, a minister wyznacza nowego wiceprzewodniczącego i uzupełnia skład komisji, powołując nowego członka spośród innych zgłoszonych kandydatów.
§  17.
Komisja podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków komisji, w głosowaniu jawnym.
§  18.
1.
Po przeprowadzeniu konkursu komisja przekazuje niezwłocznie ministrowi ocenę kandydatów wraz z całą dokumentacją.
2.
Z dniem powołania dyrektora komisja kończy działalność.
§  19.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
______

1) Minister Kultury kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury (Dz. U. Nr 134, poz. 1430).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024