Ustalenie stawek dotacji przedmiotowych do pasażerskich przewozów autobusowych i kolejowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 31 lipca 1997 r.
w sprawie ustalenia stawek dotacji przedmiotowych do pasażerskich przewozów autobusowych i kolejowych.

Na podstawie art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. z 1993 r. Nr 72, poz. 344, z 1994 r. Nr 76, poz. 344, Nr 121, poz. 591 i Nr 133, poz. 685, z 1995 r. Nr 78, poz. 390, Nr 124, poz. 601 i Nr 132, poz. 640, z 1996 r. Nr 89, poz. 402, Nr 106, poz. 496, Nr 132, poz. 621 i Nr 139, poz. 647 oraz z 1997 r. Nr 54, poz. 348 i Nr 79, poz. 484) oraz w związku z art. 20 pkt 1 i 2 ustawy budżetowej na rok 1997 z dnia 21 lutego 1997 r. (Dz. U. Nr 19, poz. 106 i Nr 80, poz. 510) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa wysokość stawek dotacji przedmiotowych do pasażerskich przewozów autobusowych i kolejowych.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
jednostce przewozu - rozumie się przez to:
a)
przy przewozach autobusowych - przebieg autobusu na trasie o długości jednego kilometra, a dla autobusów o zwiększonej pojemności - z zastosowaniem współczynnika korygującego,
b)
w przewozach kolejowych - przebieg pociągu pasażerskiego na trasie o długości jednego kilometra,
2)
właściwym urzędzie skarbowym - rozumie się przez to urząd skarbowy właściwy ze względu na miejsce wykonywania przewozów, które są podstawą rozliczeń z tytułu dotacji przedmiotowych, a jeżeli przewozy te wykonywane są na terenie właściwości dwóch lub więcej urzędów skarbowych - urząd skarbowy właściwy ze względu na siedzibę przewoźnika, a gdy przewoźnik nie ma siedziby - urząd skarbowy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania przewoźnika.
§  3.
Dotacji przedmiotowych udziela się do:
1)
autobusowych przewozów pasażerskich w krajowej komunikacji międzymiastowej zwykłej,
2)
kolejowych przewozów pasażerskich: aglomeracyjnych, regionalnych (lokalnych), międzyregionalnych (dalekobieżnych) wykonywanych pociągami osobowymi i pospiesznymi.
§  4.
1.
Dotację przedmiotową mogą otrzymać, z zastrzeżeniem ust. 2, przewoźnicy świadczący usługi przewozu osób w krajowej komunikacji międzymiastowej autobusowej zwykłej, jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:
1)
realizują usługi przewozowe zgodnie z rozkładem jazdy autobusów uzgodnionym przez wszystkich przewoźników, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 23 maja 1996 r. w sprawie przewozu osób i bagażu (Dz. U. Nr 64, poz. 312),
2)
stosują ceny za przewozy osób nie wyższe niż urzędowe ustalone w zarządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej, wydanym w porozumieniu z Ministrem Finansów, na podstawie art. 18 ust. 2a ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o cenach (Dz. U. z 1988 r. Nr 27, poz. 195, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, z 1991 r. Nr 100, poz. 442, z 1993 r. Nr 11, poz. 50, z 1994 r. Nr 111, poz. 536, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 oraz z 1997 r. Nr 54, poz. 348),
3)
honorują uprawnienia osób do korzystania z bezpłatnych i ulgowych przejazdów, określone w przepisach ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. Nr 54, poz. 254, z 1994 r. Nr 40, poz. 150, Nr 80, poz. 368 i Nr 113, poz. 547, z 1995 r. Nr 50, poz. 261 oraz z 1996 r. Nr 100, poz. 460),
4)
liczba jednostek przewozu zgłoszona przez przewoźników zostanie uwzględniona przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w zbiorczej kwocie dotacji, ustalonej na dany rok budżetowy do wyliczenia stawki dotacji.
2.
Nie udziela się dotacji do autobusowych przewozów pasażerskich na liniach przyspieszonych, pospiesznych i ekspresowych.
3.
Stawka dotacji przedmiotowej dla przewoźników, o których mowa w ust. 1, wynosi 181,69 zł na 1.000 jednostek przewozu.
§  5.
Wniosek o udzielenie dotacji przedmiotowych do przewozów, o których mowa w § 3 pkt 1, przewoźnik zgłasza Ministrowi Transportu i Gospodarki Morskiej do dnia 15 września roku poprzedzającego rok, w którym dotacja ma być udzielona.
§  6.
1.
Dotację przedmiotową mogą otrzymać, z zastrzeżeniem ust. 2, przewoźnicy wykonujący wymienione w § 3 pkt 2 rodzaje kolejowych przewozów pasażerskich, jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:
1)
realizują usługi przewozowe zgodnie z sieciowym rozkładem jazdy pociągów,
2)
stosują opłaty za przewóz osób nie wyższe niż ceny urzędowe ustalone w zarządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w porozumieniu z Ministrem Finansów na podstawie art. 18 ust. 2a ustawy, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 2, oraz ustalone przez przewoźników taryfy lub cenniki, o których mowa w art. 11 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. - Prawo przewozowe (Dz. U. z 1995 r. Nr 119, poz. 575 i z 1997 r. Nr 23, poz. 117),
3)
honorują uprawnienia osób do korzystania z bezpłatnych i ulgowych przejazdów, określone w przepisach ustawy, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 3,
4)
liczba jednostek przewozu zgłoszona przez przewoźnika zostanie uwzględniona przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w zbiorczej kwocie dotacji, ustalonej na dany rok budżetowy do wyliczenia stawki dotacji.
2.
Nie udziela się dotacji do kolejowych przewozów pasażerskich wykonywanych pociągami kwalifikowanymi: ekspresowymi, InterCity, EuroCity i EuroNight (hotelowe) w komunikacji krajowej i międzynarodowej.
3.
Stawka dotacji przedmiotowej dla przewoźników, o których mowa w ust. 1, wynosi 4.736,10 zł na 1.000 jednostek przewozu.
§  7.
1.
Przewoźnicy są zobowiązani do powiadomienia właściwego urzędu skarbowego oraz dysponenta środków dotacji przedmiotowej o zaprzestaniu prowadzenia działalności przewozowej dotowanej.
2.
Nieprzestrzeganie przez przewoźników któregokolwiek z warunków określonych odpowiednio w § 4 ust. 1 i § 6 ust. 1 stanowi podstawę do zawieszenia wypłat dotacji bądź cofnięcia dotowania.
§  8.
Ogólna kwota dotacji nie może przekroczyć kwoty wynikającej z przemnożenia stawek dotacji przedmiotowych, o których mowa w § 4 ust. 3 i § 6 ust. 3, przez liczbę wykonanych jednostek przewozu, nie większą jednak od liczby tych jednostek przyznanej przewoźnikowi.
§  9.
Zasady i tryb udzielania dotacji przedmiotowych określają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 maja 1991 r. w sprawie zasad i trybu udzielania dotacji przedmiotowych (Dz. U. Nr 43, poz. 191 i z 1994 r. Nr 140, poz. 792).
§  10.
1.
Stawki dotacji przedmiotowych określone w § 4 ust. 3 oraz w § 6 ust. 3 stosuje się do przewozów realizowanych od dnia 1 stycznia 1997 r. do dnia 31 grudnia 1997 r.
2.
Uzupełniające rozliczenie z budżetem należnych dotacji przedmiotowych, o których mowa w § 4 ust. 3 i w § 6 ust. 3, za okres od dnia 1 stycznia 1997 r. do dnia wejścia w życie rozporządzenia, powinno być dokonane przy rozliczeniu dotacji przedmiotowych za pierwszy okres rozliczeniowy, przypadający po dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
§  11.
Traci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 1996 r. w sprawie ustalenia stawek dotacji przedmiotowych do pasażerskich przewozów autobusowych i kolejowych (Dz. U. Nr 108, poz. 518).
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1997.94.574

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Ustalenie stawek dotacji przedmiotowych do pasażerskich przewozów autobusowych i kolejowych.
Data aktu: 31/07/1997
Data ogłoszenia: 11/08/1997
Data wejścia w życie: 26/08/1997