Zasady, jakim powinien odpowiadać statut uczelni państwowej nie spełniającej wymagań określonych w art. 12 ust. 1 i 2 ustawy o szkolnictwie wyższym.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 13 czerwca 1991 r.
w sprawie zasad, jakim powinien odpowiadać statut uczelni państwowej nie spełniającej wymagań określonych w art. 12 ust. 1 i 2 ustawy o szkolnictwie wyższym.

Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 12 września 1990 o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 65, poz. 385) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie stosuje się do:
1)
uczelni państwowej, która zatrudnia na podstawie mianowania mniej niż sześćdziesięciu nauczycieli akademickich posiadających tytuł naukowy lub w której mniej niż połowa podstawowych jednostek organizacyjnych ma uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora habilitowanego,
2)
państwowej uczelni artystycznej, która zatrudnia mniej niż dwudziestu nauczycieli akademickich posiadających tytuł naukowy.
§  2.
1.
Statut uczelni państwowej powinien zawierać:
1)
podstawę prawną utworzenia uczelni, określenie jej siedziby oraz organu nadzorującego,
2)
określenie podstawowych zadań,
3)
określenie form prowadzonych studiów,
4)
uregulowania dotyczące organizacji uczelni,
5)
określenie organów kolegialnych i jednoosobowych uczelni oraz ich kompetencji i zasad działania,
6)
określenie zasad i trybu wyborów organów jednoosobowych i organów kolegialnych uczelni oraz na inne wybieralne stanowiska i do ciał kolegialnych,
7)
uregulowania dotyczące pracowników uczelni,
8)
uregulowania dotyczące spraw studenckich,
9)
określenie zasad administrowania uczelnią oraz prowadzenia działalności finansowej.
2.
Szczegółowy wykaz spraw, które zgodnie z ustawą o szkolnictwie wyższym powinien regulować statut, zawiera załącznik nr 1 do rozporządzenia.
3.
Szczegółowy wykaz spraw, które zgodnie z ustawą o szkolnictwie wyższym mogą być uregulowane w statucie, zawiera załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  3.
Statut uczelni może określać inne sprawy dotyczące funkcjonowania uczelni, jeżeli uregulowania nie naruszają obowiązujących ustaw i aktów wykonawczych wydanych na ich podstawie.
§  4.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

SZCZEGÓŁOWY WYKAZ SPRAW, KTÓRE ZGODNIE Z USTAWĄ O SZKOLNICTWIE WYŻSZYM POWINNY BYĆ UREGULOWANE W STATUCIE UCZELNI

1. Statut uczelni określa szczegółowy ustrój uczelni oraz inne sprawy dotyczące jej funkcjonowania, nie uregulowane w ustawie, w tym:

- rodzaje, warunki i tryb tworzenia, znoszenia i przekształcania jednostek organizacyjnych uczelni,

- zasady jednolitego systemu biblioteczno-informacyjnego uczelni,

- liczbę prorektorów i prodziekanów,

- liczbę zastępców dyrektora administracyjnego uczelni,

- tryb zwoływania posiedzeń i pracy organów kolegialnych uczelni,

- kryteria kwalifikacyjne oraz tryb przeprowadzania konkursu otwartego na stanowiska przewidziane w art. 85 ust. 2 ustawy o szkolnictwie wyższym,

- kwalifikacje zawodowe, jakie powinna posiadać osoba zatrudniona na stanowisku dydaktycznym,

- kierowników komórek organizacyjnych uczelni, na których wniosek rektor mianuje nauczycieli akademickich nie wymienionych w art. 86 ust. 1-3 ustawy o szkolnictwie wyższym,

- osobę upoważnioną (rektor, dziekan lub dyrektor administracyjny) do zawierania umów o pracę z pracownikami uczelni nie będącymi nauczycielami akademickimi,

- kierowników komórek organizacyjnych uprawnionych do składania wniosku do rektora o nawiązanie stosunku pracy z nauczycielami akademickimi zatrudnionymi w uczelni jako dodatkowym miejscu pracy, w niepełnym wymiarze czasu pracy albo też do wykonywania określonych zadań,

- podstawowe kryteria oceny i tryb okresowego oceniania nauczycieli akademickich,

- kierowników jednostek organizacyjnych ustalających rozkład zajęć, o którym mowa w art. 101 ust. 1 ustawy o szkolnictwie wyższym,

- zasady ustalania pensum dydaktycznego, będące wraz z ustawą o szkolnictwie wyższym podstawą dla senatu do określania pensum dla poszczególnych stanowisk, warunków jego obniżania oraz zasad obliczania godzin dydaktycznych,

- szczegółowe zasady i tryb udzielania urlopów, o których mowa w art. 109 ust. 2 i 3, oraz urlopu bezpłatnego, o którym mowa w art. 109 ust. 1 ustawy o szkolnictwie wyższym,

- organ kolegialny wyrażający zgodę na rozwiązanie z innych ważnych przyczyn, stosunku pracy z nauczycielem akademickim mianowanym na czas nieokreślony,

- sposób podawania do publicznej wiadomości uchwał senatu określających zasady i tryb przyjmowania oraz zakres egzaminu wstępnego na studia,

- tryb powoływania uczelnianej komisji rekrutacyjnej przewidzianej w art. 141 ust. 5 ustawy o szkolnictwie wyższym,

- treść ślubowania składanego przez studenta,

- zasady podjęcia przez studenta obowiązków nauczyciela akademickiego w charakterze asystenta stażysty oraz fundusz, z którego stypendium za te czynności będzie wypłacane,

- organ samorządu studenckiego uczestniczący w przyznawaniu stypendiów, o których mowa w art. 28 ust. 1 ustawy o szkolnictwie wyższym, jeżeli statut takie stypendia przewiduje,

- przepisy porządkowe dotyczące odbywania zgromadzeń na terenie uczelni,

- wartość mienia, którego nabycie lub zbycie uzależnione jest od zgody senatu, oraz wartość darowizny, spadku lub zapisu, których przyjęcie należy do kompetencji senatu uczelni,

2. Statut uczelni określa zasady wyboru organów jednoosobowych i kolegialnych oraz na inne wybieralne stanowiska i do ciał kolegialnych, w tym:

- liczbę przedstawicieli wybieranych do senatu i tryb ich wyboru (skład senatu uczelni jednowydziałowej),

- liczbę oraz tryb wyboru przedstawicieli do rady wydziału, zgodnie z art. 50 ust. 1 pkt 4 ustawy o szkolnictwie wyższym,

- organ wybierający oraz tryb wyboru rektora i dziekana,

- tryb wyboru przedstawicieli do ciał kolegialnych uczelni oraz na inne wybieralne stanowiska,

- czas trwania mandatu studenckiego w organach kolegialnych uczelni,

- tryb powoływania komisji wyborczych,

- skład kolegium elektorów, jeżeli statut przewiduje powołanie tego organu wyborczego uczelni,

- tryb wyboru komisji dyscyplinarnej uczelni dla mianowanych nauczycieli akademickich,

- skład i tryb powoływania komisji dyscyplinarnych odwoławczych komisji dyscyplinarnych rozpatrujących przewinienia studentów,

- skład i kompetencje oraz tryb powoływania rady bibliotecznej uczelni,

- przypadki wygaśnięcia mandatu członka organu kolegialnego oraz jednoosobowego przed upływem kadencji oraz tryb dokonywania wyborów uzupełniających.

3. Statut uczelni określa zakres nadzoru władz właściwych kościołów i związków wyznaniowych nad państwowymi wyższymi szkołami teologicznymi i wydziałami teologicznymi innych uczelni państwowych.

Załącznik Nr  2

SZCZEGÓŁOWY WYKAZ SPRAW, KTÓRE ZGODNIE Z USTAWĄ O SZKOLNICTWIE WYŻSZYM MOGĄ BYĆ UREGULOWANE W STATUCIE UCZELNI

Statut uczelni może zawierać poniższe uregulowania:

- stanowić, iż podstawowym systemem studiów nie są studia dzienne,

- stanowić, że nie wszystkie wykłady uczelni mają charakter wykładów otwartych,

- ustanawiać inną niż wydział podstawową jednostkę organizacyjną uczelni,

- określać dodatkowe wymagania co do kwalifikacji zawodowych osób kandydujących na stanowiska, o których mowa w art. 80 ust. 1-4 ustawy o szkolnictwie wyższym,

- określać dłuższy okres zatrudniania na stanowisku adiunkta osoby nie posiadającej stopnia naukowego doktora habilitowanego, niż przewiduje to art. 88 ust. ustawy o szkolnictwie wyższym,

- stanowić, że uczelnia może przyznawać stypendia z własnego funduszu stypendialnego dla pracowników i studentów niezależnie od stypendiów, o których mowa w art. 152 ust. 1 i 2 ustawy o szkolnictwie wyższym,

- przewidywać prowadzenie wydzielonej działalności gospodarczej innej niż działalność, o której mowa w art. 23 ust. 2 pkt 1 ustawy o szkolnictwie wyższym,

- określać szczegółowy zakres kompetencji dyrektora administracyjnego uczelni,

- zastrzegać dla organów uczelni sprawy z zakresu zwykłego zarządu uczelni, nie podlegające dyrektorowi administracyjnemu,

- przewidywać kolegia elektorów jako organy wyborcze uczelni,

- ustalać, że w skład senatu wchodzą: dyrektor administracyjny, kwestor, dyrektor biblioteki głównej oraz dyrektor ośrodka dokumentacji i informacji,

- stanowić, że przy określonej liczbie nauczycieli akademickich, o których mowa w art. 50 ust. 1 pkt 3 ustawy o szkolnictwie wyższym, w skład rady wydziału mogą wchodzić w ustalonej liczbie ich wybrani przedstawiciele,

- określać wyższe wymagania niż przewidziane w art. 53 ust. 2 ustawy o szkolnictwie wyższym, w zakresie trybu zapadania uchwał organów kolegialnych uczelni,

- przewidywać krótszą kadencję kolegialnych i jednoosobowych organów uczelni, niż jest przewidziane w art. 63 ust. 1 ustawy o szkolnictwie wyższym, oraz inne terminy rozpoczęcia i zakończenia kadencji,

- wskazywać inny organ niż dziekan wydziału, powołujący komisje rekrutacyjne, oraz wskazywać inny organ niż rada wydziału, ustalający indywidualny tok studiów studenta,

- przewidywać, że ważność wyboru kandydata do organów uczelni następuje po uzyskaniu przez niego kwalifikowanej większości oddanych głosów,

- przewidywać opiniowanie decyzji podejmowanych przez organy uczelni, dotyczących poszczególnych grup społeczności akademickiej, przez przedstawicieli tych grup,

- określać sprawy inne niż ustalone w ustawie, należące do kompetencji senatu, rady wydziału lub dziekana.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024