Utworzenie Centrum Podyplomowego Kształcenia Pracowników Administracji Państwowej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 29 kwietnia 1982 r.
w sprawie utworzenia Centrum Podyplomowego Kształcenia Pracowników Administracji Państwowej.

Na podstawie art. 6 ust. 7 ustawy z dnia 5 listopada 1958 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 1973 r. Nr 32, poz. 191) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Tworzy się placówkę typu naukowo-dydaktycznego pod nazwą "Centrum Podyplomowego Kształcenia Pracowników Administracji Państwowej", zwaną dalej "Centrum".
2.
Zadaniem Centrum jest organizowanie i prowadzenie podyplomowego kształcenia osób z wyższym wykształceniem w celu przygotowania ich do odpowiedzialnej i samodzielnej pracy w administracji państwowej.
3.
Do zadań Centrum należy w szczególności:
1)
prowadzenie podyplomowych studiów w zakresie administracji państwowej oraz zarządzania gospodarką narodową,
2)
uczestniczenie w prowadzeniu badań w zakresie organizacji i funkcjonowania administracji państwowej oraz teorii organizacji i zarządzania,
3)
współdziałanie z ośrodkami resortowymi oraz wojewódzkimi w doskonaleniu kadr kierowniczych administracji i zarządzania,
4)
współdziałanie ze szkołami wyższymi oraz instytutami naukowymi w zakresie objętym działalnością Centrum,
5)
podejmowanie innych zadań związanych z podyplomowym kształceniem pracowników administracji państwowej.
4.
Centrum realizuje zadania określone w ust. 2 i 3, współdziałając bezpośrednio z Instytutem Organizacji Zarządzania i Doskonalenia Kadr.
§  2.
Centrum posiada osobowość prawną oraz ma prawo do używania pieczęci okrągłej z wizerunkiem godła państwowego pośrodku i z napisem w otoku zawierającym nazwę Centrum.
§  3.
1.
Działalnością Centrum kieruje dyrektor przy pomocy zastępcy dyrektora do spraw dydaktycznych oraz zastępcy dyrektora do spraw organizacyjnych.
2.
W Centrum działa Rada Naukowo-Dydaktyczna Centrum, zwana dalej "Radą". Rada jest organem opiniodawczo-doradczym dyrektora Centrum.
3.
Dyrektor Centrum zobowiązany jest do zasięgania opinii Rady we wszystkich podstawowych sprawach dydaktycznych i naukowych Centrum.
§  4.
1.
Nadzór nad działalnością Centrum sprawuje Szef Urzędu Rady Ministrów.
2.
Szef Urzędu Rady Ministrów w porozumieniu z Ministrem Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki oraz Ministrem Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska:
1)
nadaje Centrum statut, określający szczegółową organizację i zakres działania Centrum,
2)
zatwierdza, przedstawiony przez dyrektora Centrum po zaopiniowaniu przez Radę, program oraz zasady kształcenia w Centrum,
3)
ustala zasady rekrutacji.
3.
Szef Urzędu Rady Ministrów mianuje dyrektora Centrum oraz jego zastępców. Dyrektor Centrum jest mianowany spośród profesorów i docentów reprezentujących dyscypliny naukowe, związane z działalnością Centrum.
§  5.
Minister Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki może określić w porozumieniu z Szefem Urzędu Rady Ministrów oraz Ministrem Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska zadania dyrektora Centrum w zakresie koordynacji podyplomowego kształcenia osób z wyższym wykształceniem na potrzeby administracji państwowej.
§  6.
1.
Wydatki Centrum są finansowane z budżetu centralnego, w części dotyczącej Urzędu Rady Ministrów.
2.
W sprawach praw i obowiązków nauczycieli akademickich zatrudnionych w Centrum stosuje się odpowiednio przepisy ustawy o szkolnictwie wyższym.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Wszystkie wyroby tytoniowe wkrótce trafią do systemu Track&Trace

Punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych czekają nowe obowiązki. Unijnym Systemem Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych (Track&Trace) obecnie objęte są papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów. Od 20 maja trafią do niego także wszystkie inne wyroby zawierające w swoim składzie tytoń. W systemie muszą się również zarejestrować punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Krzysztof Koślicki 05.02.2024