Ulgi i ograniczenia na terenie wolnego obszaru celnego w Gdyni.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRÓW SKARBU ORAZ PRZEMYSŁU I HANDLU W POROZUMIENIU Z MINISTRAMI SPRAW WEWNĘTRZNYCH I SPRAW ZAGRANICZNYCH
z dnia 1 czerwca 1933 r.
o ulgach i ograniczeniach na terenie wolnego obszaru celnego w Gdyni.

Na podstawie art. 6, 8 i 10 ustawy z dnia 10 marca 1932 r. o wolnych obszarach celnych (Dz. U. R. P. Nr. 32, poz. 330) oraz w związku z § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 marca 1933 r. o ustanowieniu w Gdyni wolnego obszaru celnego (Dz. U. R. P. Nr. 20, poz. 131) zarządza, się co następuje:

Przeznaczenie wolnego obszaru celnego. Przywileje celne.

§  1.
1)
O ile rozporządzenie niniejsze nie stanowi inaczej, wolny obszar pod względem celnym jest traktowany, jak zagranica.
2)
W granicach wolnego obszaru ruch statków, ich wyładowanie i załadowanie odbywa się bez rejestracji celnej.
3)
Zagraniczne towary mogą być przywożone do wolnego obszaru bez opłat celnych i monopolowych oraz podatków pośrednich, jak również bez ograniczeń przywozowych, przewozowych i wywozowych. Obrót artykułami monopolowemi i akcyzowemi, jak również przedmiotami uzbrojenia i wyposażenia wojskowego podlega ograniczeniom, ustalonym w obowiązujących przepisach. Nadto mają zastosowanie ograniczenia sanitarne, weterynaryjne i fitosanitarne oraz ograniczenia, mające na względzie bezpieczeństwo publiczne i wykonanie zobowiązań międzynarodowych.
4)
Na terenie wolnego obszaru zagraniczne towary mogą być bez ingerencji celnej przechowywane, przepakowywane, czyszczone, mieszane, rozdzielane i poddawane obróbce lub przeróbce. Jedynie przepakowanie i dzielenie towarów przeznaczonych do przywozu do polskiego obszaru celnego, mające na celu zmniejszenie opłat celnych, jest zabronione bez osobnego pozwolenia władz celnych. Reeksport zagranicznych towarów odbywa się bez żadnych ograniczeń.
5)
Statki morskie, utrzymujące żeglugę z portami zagranicznemi, mogą zaopatrywać się na terenie wolnego obszaru w artykuły zagraniczne i krajowe bez opłat celnych, monopolowych i akcyzowych, jak również bez ograniczeń wywozowych.
6)
Artykuły tak krajowe jak i zagraniczne mogą być spożywane na statkach, utrzymujących żeglugę z portami zagranicznemi, podczas ich pobytu w wolnym obszarze bez uiszczania opłat celnych, monopolowych i akcyzowych.

Obrót towarowy między wolnym obszarem celnym a reszta polskiego obszaru celnego.

§  2.
1)
Towary, przywożone z wolnego obszaru do reszty polskiego obszaru celnego podlegają odprawie celnej i ograniczeniom przywozu i przewozu na zasadach ogólnych, stosowanych przy przywozie towarów z zagranicy.
2)
Towary krajowe, wywożone do wolnego obszaru, podlegają odprawie celnej i ograniczeniom wywozowym na ogólnych zasadach, stosowanych przy wywozie towarów zagranicę.
3)
Towary, wymienione w ust. 2), mogą być przechowywane w wolnym obszarze i poddawane przemianom, wymienionym w § 1 ust. 4).
4)
Towary krajowe, wprowadzane po odprawie wywozowej do wolnego obszaru, uznaje się za towary zagraniczne, chyba że zostały oddane pod specjalną kontrolę skarbową na wniosek i koszt właściciela.

Składy do przechowywania towarów.

§  3.
1)
Prywatne składy do przechowywania towarów mogą być zakładane na terenie wolnego obszaru na podstawie pozwolenia, wydanego przez władze portowe w porozumieniu z władzami skarbowemi.
2)
Przedsiębiorcy składów obowiązani są prowadzić dla wszystkich przechowywanych towarów księgi składowe według ustalonego wzoru, na których podstawie przychód, rozchód i zawartość składu mogą być w każdym czasie ustalone.
3)
Przepisu ust. 2 nie stosuje się do takich towarów, które przechodzą w obrocie tranzytowym bez składania w wolnym obszarze.
4)
Organom skarbowym przysługuje prawo wglądu do ksiąg składowych, prowadzonych przez składy, oraz porównanie tych ksiąg ze stanem towarów.

Zakłady przemysłowe.

§  4.
1)
Zakłady przemysłowe mogą być tworzone na terenie wolnego obszaru na podstawie zezwolenia Ministra Przemysłu i Handlu w porozumieniu z Ministrem Skarbu i na warunkach w tem zezwoleniu wymienionych.
2)
Osoby (firmy), posiadające na terenie wolnego obszaru zakłady przemysłowe, obowiązane są do prowadzenia ksiąg towarowych, umożliwiających sprawdzenie w każdym czasie ilości wprowadzonych do zakładu lub znajdujących się w nim oraz wyprowadzonych z niego towarów. Księgi te winny być przechowywane w zakładzie na terenie wolnego obszaru i w każdym czasie muszą być dostępne dla władz portowych i skarbowych.
3)
Postanowienie ustępu poprzedniego nie zwalnia przedsiębiorcy od obowiązku prowadzenia ksiąg, wymaganych przepisami ogólnemi.
4)
Dla ksiąg wymienionych w ustępie 2 niniejszego paragrafu może być przez władze skarbowe w porozumieniu z władzami portowemi ustalony wzór obowiązujący.
5)
Przedsiębiorstwa, posiadające swe zakłady na terenie wolnego obszaru, niezależnie od ulg pod względem postępowania celnego i opłat celnych, korzystają również z ulg, przewidzianych w rozporządzeniu Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 1 czerwca 1927 r. o popieraniu rozbudowy i rozwoju gospodarczego miasta i portu Gdyni (Dz. U. R. P. Nr. 51, poz. 452) w brzmieniu rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 listopada 1930 r. (Dz. U. R. P. Nr. 80, poz. 631).

Handel.

§  5.
1)
Tworzenie na terenie wolnego obszaru zakładów handlowych odbywa się na podstawie zezwolenia Ministra Przemysłu i Handlu, wydanego w porozumieniu z Ministrem Skarbu na warunkach w tem zezwoleniu wymienionych z wyjątkami, przewidzianemi w §§ 3, 6 i 7 niniejszego rozporządzenia.
2)
W stosunku do przedsiębiorstw handlowych mają zastosowanie przepisy § 4 ustępy 2 - 4.
3)
W stosunku do przedsiębiorstw handlowych, mających zakłady na terenie wolnego obszaru, stosuje się postanowienia rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 1 czerwca 1927 r. o popieraniu rozbudowy i rozwoju gospodarczego miasta i portu Gdyni (Dz. U. R. P. Nr. 51, poz. 452) w brzmieniu rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 listopada 1930 r. (Dz. U. R. P. Nr. 80, poz. 631).
4)
Handel detaliczny na terenie wolnego obszaru jest wzbroniony, z wyjątkiem zaopatrywania statków (§ 7) i prowadzenia zakładów spożywczych (§ 6), W wyjątkowych wypadkach władze skarbowe w porozumieniu z władzami portowemi mogą zezwolić czasowo na detaliczną sprzedaż towarów, ustalając zarazem sposób kontroli skarbowej i odprawy celnej. Branie próbek towarowych dla celów handlowych nie uważa się za handel detaliczny.

Zakłady spożywcze na terenie wolnego obszaru.

§  6.
1)
Sprzedaż artykułów spożywczych dla spożycia na terenie wolnego obszaru może odbywać się jedynie w zakładach koncesjonowanych i na warunkach określonych w koncesji. Koncesji udziela, o ile chodzi o zakłady, które są obowiązane do wykupienia świadectw przemysłowych I i II kategorji handlowej Minister Przemysłu i Handlu w porozumieniu z Ministrem Skarbu, w innych zaś wypadkach władze portowe w porozumieniu z miejscowemi władzami skarbowemi.
2)
Towary krajowe, przeznaczone do spożycia w tych zakładach, są wolne od cła wywozowego i ograniczeń wywozowych. Towary zaś zagraniczne, przywożone w celu ich spożycia w tych zakładach, podlegają odprawie celnej i ograniczeniom przywozowym na zasadach ogólnych, stosowanych przy przywozie towarów z zagranicy. Towary akcyzowo-monopolowe tak krajowe jak i zagraniczne, spożywane na terenie wolnego obszaru celnego, podlegają opłatom monopolowym, względnie podatkom spożywczym.
3)
Zakłady spożywcze na terenie wolnego obszaru pozostają pod kontrolą władz portowych i skarbowych i obowiązane są do prowadzenia specjalnych ksiąg kontrolnych, według ustalonego wzoru.
4)
Organom skarbowym przysługuje prawo wglądu do ksiąg, prowadzonych przez zakłady spożywcze, oraz porównania tych ksiąg ze stanem zapasów.

Przedsiębiorstwa zaopatrywania statków.

§  7.
1)
Przedsiębiorstwa zaopatrywania statków mogą powstawać na terenie wolnego obszaru na podstawie specjalnego pozwolenia, wydanego przez władze portowe w porozumieniu z władzami skarbowemi.
2)
Przedsiębiorstwa te sprzedają artykuły statkom na podstawie pisemnych zamówień właścicieli, kapitanów lub maklerów statków, przyczem do tych artykułów nie będą stosowane żadne opłaty (§ 1 ust. 5), ani ograniczenia.

Zamieszkiwanie na wolnym obszarze celnym oraz wstęp na ten obszar.

§  8.
1)
Zamieszkiwanie na terenie wolnego obszaru jest niedozwolone. Wyjątki, wymagające zezwolenia władz portowych, mogą być czynione dla przedsiębiorców, którzy mają swe zakłady na terenie wolnego obszaru oraz dla osób, których stała obecność przy objektach, powierzonych ich ochronie, będzie przez władze portowe uznana za konieczną.
2)
Osobom, niezatrudnionym stale na terenie wolnego obszaru i nie należącym do załogi statków, stojących w wolnym obszarze wstęp na teren wolnego obszaru bez specjalnej przepustki jest wzbroniony. Przepustki wydają władze portowe w porozumieniu z władzami skarbowemi. Bezwzględnie nie będą wydawane przepustki żebrakom, domokrążcom oraz osobom karanym za przemytnictwo. Nadto władze portowe na wniosek władz skarbowych mogą odmówić wydania przepustki również osobom, przeciwko którym wdrożono postępowanie karno-skarbowe.
3)
Ruch osobowy między wolnym obszarem a obszarem celnym traktuje się pod względem celnym tak samo, jak ruch osobowy przez granicę celną. Przekraczanie granicy wolnego obszaru dozwolone jest tylko przez ustalone na ten cel przejścia, znajdujące się pod dozorem celnym.

Odprawa celna.

§  9.
1)
Podróżni, przybywający z zagranicy na statkach, udających się do wolnego obszaru Gdyni, podlegają odprawie celnej w specjalnie urządzonych pomieszczeniach na pasażerskiem molo, przy którem statki winny się zatrzymywać.
2)
Odprawa celna zagranicznych towarów, znajdujących się na przechowaniu w wolnym obszarze, zarówno ostateczna jak i przekazowa, może się odbywać w miejscach przechowania w samych składach, o ile składy te są dostosowane do odprawy. Towary masowe, przechodzące przez polski obszar celny tranzytem, mogą być odprawiane przy wyładowywaniu ze statków.
3)
Po ustaleniu przez urząd celny wyniku rewizji strona obowiązana jest najpóźniej w ciągu 24 godzin uiścić przypadające należności celne i zabrać towar z terenu wolnego obszaru. Również towary, przeznaczone do odprawy w jednym z urzędów celnych na obszarze celnym lub przewożone tranzytem, winny być wysłane do miejsc przeznaczenia, przed upływem 24 godzin od chwili dokonania odprawy przekazowej. Postanowienia powyższe odnoszą się do wywozu z wolnego obszaru tak drogą lądową jak i wodną. Od chwili ukończenia rewizji celnej do chwili wywozu z wolnego obszaru towary pozostają pod kontrolą celną lub zamknięciem celnem, a przy zabieraniu podlegają konwojowaniu przez funkcjonariuszy celnych aż do wyjścia poza granice wolnego obszaru.
4)
W razie niedotrzymania terminu, wymienionego w ustępie poprzednim, urząd celny ustanawia dozór celny przy towarze na koszt strony. W wyjątkowych wypadkach urząd celny może zezwolić na pozostawienie towaru w wolnym obszarze, bez pobierania kosztów dozoru. Zezwoleń udzielać się będzie tylko na czas oznaczony przez urząd celny.
5)
Towary krajowe, wywożone do wolnego obszaru na skład, mogą być poddawane odprawie celnej wywozowej również w składach, jeżeli składy te dostosowane są do odprawy celnej.
6)
Odprawa celna odbywa się zasadniczo w dni powszednie w godzinach urzędowych; jedynie odprawa tranzytowa może być dokonywana o każdej porze dnia i nocy, nie wyłączając dni świątecznych. W wypadkach zasługujących na uwzględnienie urząd celny, na wniosek i koszt właściciela, może zezwolić na dokonanie w godzinach pozaurzędowych oraz w dni świąteczne również odprawy wszelkiej innej (nietranzytowej).

Czas korzystania z wolnego obszaru celnego.

§  10.
1)
Godziny otwarcia bram wolnego obszaru ustalają władze portowe w porozumieniu z władzami celnemi.
2)
Czas wyładowania i załadowania towarów, godziny otwarcia i czynności magazynów oraz urządzeń portowych na terenie wolnego obszaru nie są ograniczone. Postanowienie niniejsze nie narusza przepisów § 9 ust. 6 niniejszego rozporządzenia.

Statystyka obrotu w wolnym obszarze.

§  11.
1)
Towary, przywożone do wolnego obszaru i wywożone z niego, jako też towary, przewożone tranzytem przez wolny obszar, z wyjątkiem towarów przewożonych tranzytem pocztą oraz w ruchu podróżnych, podlegają obowiązkowi zgłoszenia dla celów statystyki w trybie, ustalonym w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 11 kwietnia 1930 r. w sprawie statystyki celnej (Dz. U. R. P. Nr. 40, poz. 350).
2)
Towary, zgłaszane w wolnym obszarze dla celów statystyki, wolne są od opłaty statystycznej.
§  12.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1933.44.341

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Ulgi i ograniczenia na terenie wolnego obszaru celnego w Gdyni.
Data aktu: 01/06/1933
Data ogłoszenia: 23/06/1933
Data wejścia w życie: 23/06/1933