„To będzie trudny rok dla producentów leków. Na lekarstwa w aptekach wydamy ponad 22 mld zł, ale to zaledwie o 2 proc. więcej niż w 2007 r. I to w wariancie optymistycznym” – prognozuje PharmaEkspert, firma zajmująca się badaniem rynku farmaceutycznego. Najwięcej zależy od tego, czy lekarze znów będą strajkować.

Utrudniony dostęp do specjalisty skłania klientów aptek do samodzielnych prób leczenia. Bardzo wyraźnie widać to po ubiegłorocznych wynikach, w których odbiła się wielotygodniowa akcja strajkowa medyków. Cały rynek wzrósł w 2007 roku zaledwie o 4 proc., ale sprzedaż leków OTC (bez recepty, suplementy diety, witaminy itp.) skoczyła o ponad 13 proc. – do 6,9 mld zł. Tymczasem sprzedaż leków refundowanych przepisywanych przez lekarzy niemal nie drgnęła i utrzymała poziom 10 mld zł. Duża dynamika w sektorze OTC przekłada się na lepsze wyniki dostawców tych preparatów, takich jak Boots (Nurofen), Bayer (Aspirin C), US Pharmacia (Apap), Lek-Am (Biosteron) czy GSK (Rutinoscorbin), które weszły do grupy najszybciej rosnących firm na polskim rynku.

Producenci parafarmaceutyków chcą dogonić firmy, które swoje wyniki opierają przede wszystkim na lekach refundowanych. „Jeśli zgodnie z zapowiedzią Ministerstwo Zdrowia będzie co kwartał aktualizować listę leków refundowanych, to producenci starając się umieścić na niej jak najwięcej swoich produktów będą obniżać ceny”- mówi Piotr Kula.

źródło: Gazeta Prawna, 8 stycznia 2007 r., Katarzyna Kozińska-Mokrzycka